Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dotcom

dotcom

11-05-2013 om 00:23

Herfstkind in groep 0

Zoon is in november 4 geworden. School hanteert de oktobergrens. Zoon zit nu in groep 0 en gaat volgend schooljaar dus starten in groep 1. Dat betekent dus sowieso nog 2 jaar kleuteren en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Hij geeft nu al regelmatig aan letters te willen leren. Daarnaast heeft hij ruim twee jaar logopedie gevolgd. Bij afsluiting kregen we de tip mee om het leren lezen en schrijven goed in de gaten te houden omdat de kans bij hem op problemen hierin wat groter zou zijn dan normaal.
Aan de andere kant zie ik zoon nog niet als oudste kleuter. In groep 1 zijn de kleuters op woensdag vrij, groep 2 gaat dan wel gewoon naar school. Zoon lijkt die vrije dag nu ook nog nodig te hebben. Ik vraag me ook af of hij al klaar is voor de "verantwoordelijkheden" die de oudste kleuters hebben (jongere klasgenootjes helpen).

Kortom, ik twijfel wat wijsheid is en zou graag horen hoe jullie hier over denken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dotcom

dotcom

11-05-2013 om 00:27

Aanvulling logopedie

Vanwege mogelijke moeilijkheden met lezen en schrijven lijkt het me dus beter dat dit zo vroeg mogelijk ontdekt wordt en dan zou nog twee jaar kleuteren niet gewenst zijn.

Mater

Mater

11-05-2013 om 01:36

Eind augustus kind

Mijn zoon is eind augustus jarig. Dat is maar ruim twee maanden verschil met jouw kind. Mijn kind is meteen in groep 1 begonnen. Onze school heeft geen groep 0, maar alleen gemengde groepen 1-2. Zoon is nu ruim 5 1/2. Vorig jaar was zoon jongste kleuter, dit jaar oudste kleuter, hij gaat na de zomer naar groep 3. Geen enkel probleem, hij doet lekker mee met alles. Hij heeft een vriendje die in oktober jarig is, die gaat ook naar groep 3.

Groep 1 en 2 hebben bij ons dezelfde schooltijden. Ieder kind gaat dus vanaf de vierde verjaardag ook op woensdag van 9 tot 13 uur (!) naar school. Misschien dat er kinderen zijn die op hun vierde regelmatig nog kortere dagen maken, op initiatief van de ouders, maar dat zijn uitzonderingen. Veel kinderen gaan ook vanaf 4 jaar na school naar de opvang, dus ja het zijn lange dagen maar het gaat prima, geen enkel probleem. De eerste weken had mijn zoon wel razende honger op woensdag na school, omdat dan de lunch een uur later is dan anders, maar zelfs dat wende snel.

Ik heb het idee dat bij ons het verschil tussen "jongste" en "oudste" kleuters niet zo heel veel om het lijf heeft. Ik had de indruk dat pas in de loop van het tweede jaar, in ieder geval na de herfstvakantie, de oudste kleuters soms wat andere dingen gaan doen. Dat zijn vooral af en toe "werkjes" (blaadjes met een opdracht, in een klein groepje gemaakt onder leiding van de juf).

Ik heb het idee dat bij onze school "elkaar helpen" sowieso belangrijk is. Als er in de loop van het jaar een jong kind instroomt, of gaat wennen, dan wordt het gestimuleerd dat andere kinderen dit kind helpen. Ik heb niet het idee dat daar strikt onderscheid gemaakt wordt tussen "oudste" en "jongste" kleuters, dat alleen de oudste kleuters moeten helpen.

Overigens weet zoon precies wie er "oudste" en "jongste" kleuter is. Dus zo belangrijk is het wel.

Ik heb het idee dat het "meedoen met de groep" de allerbelangrijkste factor is, en dat de kinderen zich daar aan aanpassen. En dat het vooral een kwestie van wennen is.

Twee-en-een-halve maand geleden, toen mijn zoon zo oud was als jouw zoon volgend jaar om deze tijd zal zijn, had ik ook al het idee dat hij er aan toe zou zijn om straks naar groep 3 te gaan.

Dus ik zou zeggen: je zoon had in groep 1 moeten instromen en na de zomer naar groep 2 moeten gaan. Ik denk dat je zoon ook nu na de zomer naar groep 2 kan, want het verschil tussen groep 1 en 2 is klein. Wat is bij jullie het verschil tussen groep 0 en 1?

Ik heb trouwens de indruk dat onze school ook behoorlijk behoudend is met het (niet) laten doorstromen van november- en december-kinderen. Daarom ben ik zo ontzettend blij dat mijn kind niet in deze maanden geboren is! Dat scheelt een hoop gezeur.

Letters leren gaat bij onze kleuterklas trouwens klassikaal, in de kring. Ik heb de indruk dat ze een tijdje een bepaalde letter als thema hebben in de kring, en daarna weer een andere letter, etc. Ook rijmen doen ze klassikaal in de kring, en een woord raden dat met een bepaalde letter begint. Het alfabet leren ze d.m.v. een liedje. In groep 1 deed zoon dus ook al aan letters op school.

Het grootste verschil bij ons is denk ik de "werkjes" voor groep 2. En ik heb de indruk dat dit niet zozeer over de inhoud gaat, maar meer over discipline, "het geconcentreerd (af)maken van een werkje". Ze doen voorbereidende taal- en rekenwerkjes, die inhoudelijk deels aansluiten bij wat ze klassikaal in de kring doen (dus de groep 1-ers krijgen die kennis dus deels ook al mee); maar ook bijv. bij iedere afgemaakte puzzel krijg je een stempel, en na vijf stempels is blaadje vol, zoiets. De puzzels mogen ze zelf uitkiezen, dus het gaat dan niet zozeer om het puzzelen zelf maar meer om het gestructureerd werken, denk ik.

Bij vermoedens van dyslexie is tijdig doorstromen trouwens extra belangrijk, raadpleeg daarvoor P (van dit forum), die ie daar door schade en schande achter gekomen.

Op ouders.nl (de website, niet het forum) staat ergens een handleiding over wat je moet doen als je wil dat je kleuter doorstroomt maar school wil dit niet.

Vreemd

Dat de school nog de oktober grens hanteert, men zou de januari grens MOETEN hanteren.

Maar handiger dan was geweest als hij gewoon in groep 1 was gestart, hij had zich dan waarschijnlijk opgetrokken aan de wat oudere kinderen, nu is hij de oudste.

Ik heb 2 najaars kinderen, de 1 heeft groep 2 over gedaan de ander niet. De 1 is straks 12 als hij van school gaat de ander nog maar 11. Op zich vind ik 11 best jong om al ver te fietsen enz. Maar ze zullen het beide wel redden.

Dus uiteindelijk maakt het denk ik niet zoveel uit voor hem.

Je kunt in gesprek gaan met school en kijken of hij naar groep 2 kan. Hij zal dan de jongste in de klas zijn. Vaak zullen ze ook kijken naar of hij uitblinkt in de huidige groep. Als dat niet zo is zouden andere kinderen ook naar groep 2 kunnen wat najaarskinderen zijn. Misschien komt de school dan ook in de problemen met groepsgrootes?

Op onze oude school stroomden de najaarskinderen wel in de bestaande groep 1 in maar bleef de helft ongeveer wel in groep 1 na het eerste jaar. De huidige school heeft combi's 1-2 en kijkt na groep 2 of ze aan 3 toe zijn. Dan heb je gewoon 2 jaar de tijd om te kijken, soms maken ze in groep 2 een flinke sprong. Wel een goed systeem vind ik.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dotcom

dotcom

11-05-2013 om 07:56

Gemengd 1-2

Hij zit wel in gemengde groep 1-2, alleen op papier zit hij in groep 0. Hij blijft dus wel in dezelfde groep. Was niet erg duidelijk getypt

P

P

11-05-2013 om 09:08

Lastig

Ten eerste: lees alles hier (linkjes links): http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm

Mijn zoon was van september, heel ander geval. Kwam al met een achterstand in woordgebruik in groep 0 maar daar was eens per week een juf die hem al kende vanaf dat hij 2 was en wist dat hij hard aan het inhalen was maar dit zijn wel dingen die in zijn papieren staat.

Hij ging gewoon naar groep 2 na bijna 1 jaar maar toen moest hij wel blijven zitten. Ik kreeg er niets tussen al was ik het er niet mee eens. Ik voorzag wel dat hij niet zonder blijven zitten naar groep 5 zou gaan maar ik was toen al op de hoogte van de nadelen van blijven zitten.

Veel heeft hij niet op school opgepikt in groep 2, ik ben zelf begonnen met hem te leren lezen (dat gaat prima met boekjes uit de bieb en internetsites) dus met een klein beetje voorsprong op zijn groepsgenoten (maar met een jaar achterstand op zijn leeftijdsgenoten) ging hij naar groep 3.

M3 liep hij al achter en E3 nog meer. Met rekenen ging het nog aardig (wat ik niet verwachtte). E4 liep hij zeker een half jaar achter met lezen, haalde E's op spelling en rekenen ging nog net (maar daarvoor hadden we heel veel energie in de tafels gestoken, veel te veel naar mijn mening).

Begin 5 vroeg ik eens aan de leerkrachten van 4 of het dyslexie kon zijn (ABSOLUUT niet....). Toen begon hij ook al flink achter te lopen op rekenen, tellen op je vingers lukt dan niet meer.

Maart groep 5 ben ik hulp buitenschool gaan zoeken bij een logopedist gespecialiseerd op spelling en na een keer of 7 wist die wel dat er dyslexie in het spel was.

December groep 6 kwam de uitslag van de test: ernstige dyslexie. Kind heeft zich al vanaf groep 1/2 dom gevoeld en heeft dat ook altijd moeten horen van medeleerlingen. Hij was blij dat hij niet dom was maar wat kwamen we daar laat achter. Hij heeft vanaf dat hij 3 was moeite gehad om antwoord te geven op zijn leeftijdsniveau en nog steeds kan hij niet tegen mondige kinderen op.

We zijn nu bijna klaar met het de behandeling (eind groep 7) en er zitten wel voordelen aan laat beginnen met die behandeling maar mijn kind heeft het niet makkelijk (gehad).

Nu voor jou: probeer contact te krijgen met die logopedist, vraag of ze denkt aan dyslexie en vraag of ze iets op papier wil zetten. Blijven zitten in 3 (of nog liever 4) heeft veel meer zin dan een kind waar je van tevoren problemen verwacht met lezen bijna 3 jaar te laten kleuteren maar we hebben het hier niet over een sept kind. Dat is wel lastig.

Als jullie wel een drie jarig kleutertraject ingaan: pas op dat je kind toch niet met een voorsprong naar groep 3 gaat. Er zal dan dus (net als bij mijn kind) te laat worden gezien dat er problemen zijn want ze vergelijken toch met groepsgenoten en dan lopen ze nog gemiddeld wel wat voor, het valt wel mee, we wachten het af...

Gevolg: te laat met op tijd ingrijpen.

Wat ook lastig is: bij mijn zoon werd alles gewoon vergoed, we hebben dus wel betaald voor die hulp buitenschools maar niet voor de eigenlijke behandeling en nu hoor je al dat er te makkelijk vergoed wordt. Dikke kans dat als dit het probleem bij jouw zoon is dat er minder geld in de pot zit.

Ook als er iets anders aan de hand is: te lang wachten met groep 3 verdoezelt de problemen.

Marie

Marie

11-05-2013 om 14:14

Woensdag vrij?

Hoi
Als ik het goed begrijp heeft hij nu op woensdag vrij en gaat hij de rest van de week de hele dag?
Op basisschool waar onze meiden destijds hanteren ze de volgende schooltijden:
Schooltijden
De schooltijden zijn voor alle kinderen:
’s Ochtends van 8.30 uur - 12.00 uur en ’s middags van 13.15 uur - 15.15 uur
Alle groepen zijn woensdagmiddag vrij.
Groep 1 en 2 zijn donderdag- en vrijdagmiddag ook vrij. Groep 3 en 4 zijn vrijdagmiddag vrij.
Alle groepen gaan op woensdagochtend door tot 12.15 uur.
Dat de kleuters de tweede helft van de week 's middags vrij waren vond ik erg prettig, omdat ze dan toch soms wel wat moe kunnen zijn.
Trouwens destijds hanteerde deze basisschool ook de 1-oktobergrens (oudste van december heeft dus ook extra lang gekleuterd, maar ondertussen zijn ze overgegaan op de 1-januari grens).
Weet je ook waarom school de 1-oktobergrens nog hanteert? Omdat het de gewoonte is? Weet je ook waar kinderen aan moeten voldoen om toch te mogen doorstromen?
Ik heb zelf wel meegemaakt dat van een kind van eind september wordt gezegd: "ja hij is nog wat speels, maar dat zijn wel meer kinderen in groep 3 en dat geeft niks". En van kinderen van begin oktober: "ja hij is nog wat speels en daarom nog niet toe aan groep 3". En dan hebben we het over een verschil van een paar dagen!

Ava

Ava

11-05-2013 om 18:11

Vraag!

Het kan wel aanvoelen aan 3 jaar kleuteren maar feitelijk is dat het niet, voor school. Het is wel vroeg om op de zaken vooruit te lopen. Veel kinderen willen graag letters leren maar ze zijn er niet allemaal al aan toe.
Je kan altijd aan de juf (of meester) aangeven dat je kind al graag letters wil leren, of ze die wil aanbieden. Als je kind het wil en kan (aandacht erbij houden in een groep kleuters) is het aan de juf om te overwegen je kind in groep 2 te plaatsen. Maar misschien toont je kleuter (zoals meer kleuters wel doen) dat hij geen zin heeft om het te leren in de klas, met zoveel speeltjes en vriendjes.

P

P

12-05-2013 om 09:00

Ava

Kinderen waar geen problemen te verwachten zijn of komen met leren lezen leren ook prima lezen na 3 jaar kleuteren.

Kinderen waar wel problemen mee te verwachten zijn moet je dus niet 3 jaar laten kleuteren, ze missen een heel belangrijk jaar en dat kan later voor veel problemen zorgen. Lettertjes aanbieden in groep 2 is geen leren lezen en is leuk voor hongerige kinderen die dit zelf wel oppakken, niet voor kinderen die hier moeite mee hebben, die zullen niet zo gemotiveerd zijn dat ze het ook oppikken en dus een verloren jaar.

Klinkt als een regel

Ava, je zegt dat drie jaar kleuteren kan aanvoelen als drie jaar kleuteren, maar het feitelijk niet is. Over welke feiten heb je het dan? Vervolgens zeg je dat je het vroeg vindt om op de zaken vooruit te lopen. Dat komt overeen met de klacht van de draadstarter: het kind is amper op school en er is al besloten dat ie een jaar extra over de basisschool gaat doen.
Vervolgens stel je dat het aan de juf is om te beslissen dat...
Nou ja, alles bij elkaar: het is net alsof je uitleg probeert te geven en je daarbij beroept op iets dat een algemeen geldende regel zou zijn.
Zie de link die P al eerder gaf.
Het gebruik van een groep 0 is feitelijk tegen de regels (wet), maar in de praktijk krijgen scholen er geen straf voor.
Dat betekent dat scholen ermee weg komen. Novemberkleuters die in een groep 0 belanden blijven feitelijk verlengd in de kleutergroep. Voor sommigen is dat niet zo schadelijk. Voor anderen is dat wel schadelijk. Zie ook wat p erover zegt.
Groet,
Miriam Lavell

Ava

Ava

12-05-2013 om 17:43

...

Helaas is het nog altijd zo dat ouders niet (mede)bepalend zijn in het beslissen hoe lang een kind kleutert. Zo zijn er de 'regels' die school (al dan niet goed of fout) hanteert met betrekking tot wel of niet extra kleuteren. In de praktijk is het misschien niet altijd even helder of even eerlijk.
Als je begint in groep 0 en erna groep 2 doet (en je in feite groep 1 overslaat) naar groep 3 gaat, heet dat in schoolse termen versnellen. Als je kind groep 0, 1 en 2 doet om daarna naar groep 3 te gaan, heet dat normaal kleuteren. Of wij dat ook zo vinden is niet van belang (leuk als gesprek aan de salontafel) voor de praktijk van school. Scholen houden hier in de regel aan vast. Echt verlengd kleuteren zou zijn als je zoon nog een jaar er bij krijgt, bijv 2x groep 2 moet over doen. Maar dat haal ik niet uit je verhaal.
Of je het leuk vindt of niet, zo gaat dit meestal. Er zijn natuurlijk uitzondering. Je kan vinden dat je een uitzondering bent maar dan moet je die hardnekkige instelling van school overwinnen. Liefst met behoud van de goede relatie gezien je kind mogelijk wat extra's nodig zal hebben op school, ooit. Maar in de regel houden scholen niet zo van blijven zitten en misschien nog meer niet zo van versnellen. Een kind met een mogelijke leerstoornis versnellen (in de ogen van school), dan moet je van goede huize komen om dat school uit te leggen en voor elkaar te krijgen. Het is dan belangrijk om te weten hoe er in school tegenaan gekeken wordt.
Stel je kind heeft interesse in letters en zit in groep 0, vraag allereerst of de juf je kind dit wil aanbieden, in groep 1. Dit is aan de juf om te beslissen of ze dat ook wil en gaat doen, in de praktijk. En naar onze ervaring doet een juf toch wat ze zelf wil, ook na een gesprek met een IB-er. Niet netjes, niet leuk, niet handig maar het was de praktijk, in ons geval. Een IB-er heeft mi niets in handen om een leerkracht mbt leerling iets op te leggen.
Dus,begin bij de juf. Nee heb je en ja kan krijgen. Als het antwoord nee is, kan je een volgende stap overwegen.
Ik heb het uiteindelijk uit school gehaald en mijn kind (met mogelijk dyslexie) leerde in 7 weken, alle 15 letters en begon met simpele woordjes lezen op straat. En ik was een illusie mbt school armer maar uiteindelijk was ik blij dat er resultaat was.

En dus P, daar zeg je een waar ding over kinderen en dyslexie: daar kan je maar beter snel bij zijn. Niet snel genoeg, eigenlijk, vwb een kind met dyslexie. Het euvel is dat dyslexie lang niet altijd duidelijk te diagnosticeren is op jonge leeftijd. Een diagnose met 7 jaar is al vroeg. En, zoals ik heb begrepen, is een diagnose pas mogelijk als je kan aantonen dat het ondanks het automatiseren, mis gaat. Dan heb je het over groep 4, minimaal. Ik weet niet van eerdere testen. Ook bij mijn kind wordt dyslexie vermoed. Kind worstelt en heeft het moeilijk, krijgt geen (nog) geen ondersteuning. Dat vind ik lastig om aan te zien.

Er valt op scholen heel wat te verbeteren maar veel scholen zien ouders (en meegebrachte deskundigen) niet vaak als serieuze gesprekspartners. Het enige dat scholen geacht worden te doen volgens de wet is goed onderwijs geven. Wat goed is, per school, per groep, per kind is nergens vastgelegd. *Dat* is het grote probleem als je een kind hebt dat links of rechts zit van wat school aan de doorsnee te bieden heeft.

Niet zo onderdanig

Ava:"Helaas is het nog altijd zo dat ouders niet (mede)bepalend zijn in het beslissen hoe lang een kind kleutert"
Hier overdrijf je wat. Het is inderdaad zo dat er scholen zijn die elk overleg weigeren en hun Goddelijke eigen gang denken te kunnen gaan, maar dat is geen algemeenheid en bovendien hoef je niet te gaan liggen voordat je geslagen wordt.
In de afgelopen jaren zijn er veel ouders op dit forum geweest die hun school hebben kunnen overtuigen. Kleuters die wel door mochten stromen. Ouders die het laatste woord kregen van school.
Het is wel van belang dat je daarbij onderscheid maakt tussen de gewoontes op een school (groep 0 bijvoorbeeld) en de algemeen geldende regels.
Dat wat jij als definitie van versnellen en gewoon kleuteren geeft, is geen algemene regel. De algemene regel is veel eenvoudiger. Kleuteren duurt max 2 jaar (want de basisschool duurt max 8 jaar). Wie langer kleutert is blijven zitten.
Zie het kleuterdossier in het OO magazine. Daar vind je uitleg.
Groet,
Miriam Lavell

kleutermoeder

kleutermoeder

13-05-2013 om 10:19

Mijn februari kind gaat toch echt (bijna) 2,5 jaar kleuteren zonder te blijven zitten.

amk

amk

13-05-2013 om 10:32

Kleutermoeder

dat komt omdat de scheidslijn op 1 januari ligt. Jou kind is daarna geboren en dan kom je idd aan die 2.5 jaar zonder zittenblijven.

Mui

Mui

13-05-2013 om 11:04

Dochter drie jaar gekleuterd

de scheidingslijn op de basisscholen in ons dorp ligt ook nog steeds op oktober, met een groep 0/1/2. Werd/Wordt hier niet gezien als blijven zitten. Dochter(van november) had ook gemakkelijk eerder naar 3 gekund maar is/was de procedure. Nu was ik me daar destijds nog helemaal niet bewust van, is toch alweer zo'n 14 jaar geleden. Als ik op de formulieren kijk die toen voor het VO ingevuld werden, staat dochter ook niet als gedoubleerd, terwijl ze toch drie jaar gekleuterd heeft. Weet niet of dat nu anders zou zijn, school houdt nog steeds de oktobergrens aan. Zoon van augustus hebben we 8 jaar geleden 2 keer groep 2 laten doen, hij staat(natuurlijk) wel als gedoubleerd

Wettelijk

Zouden scholen volgens mij de januari grens moeten aanhouden, al denk ik ook niet dat het als doubleren wordt gezien.

Er It wel steeds meer verschil en leeftijden in de klas erdoor, als een kind van januari blijft zitten zit er een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en jongste.

Ik vind het wel vervelend dat een jaartje extra kleuteren zo negatief neergezet wordt alsof extra kleuteren of zittenblijven zo negatief is. Soms zijn kinderen er gewoon nog niet aan toe. Er wordt wel veel gekeken naar de bovenkant van de leerlingen, de onderkant moe steeds meer kunnen en komen volgens mij daardoor steeds meer in de problemen.

Lastig als je denkt dat je kind nu 3 jaar kleutert, maar waarschijnlijk zoals het gaat. Ik zou eens vragen waarom de januari grens niet gehanteerd wordt. Misschien iets waardoor het eens gaat veranderen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Eigen regels

Het is niet zo heel belangrijk hoe een school bepaalde leerlingen noemt. Het is wel belangrijk om te weten dat scholen dat in hoge mate zelf verzinnen. Datumgrens, eufemistisch taalgebruik als kleuterverlengen, noem maar op.
De Inspectie zegt wel dat de 1 oktobergrens niet meer bestaat, maar dat betekent alleen maar dat de overheid die grens niet meer gebruikt voor het laten doorstromen van leerlingen. Het betekent niet dat de Inspectie scholen die die grens nog wel hanteren, zal straffen.
Dat betekent ook dat er scholen zijn die een andere grens hanteren (1 januari bijvoorbeeld). En dat betekent weer dat dat wat de ene school geen zittenblijver noemt, door de andere school wel een zittenblijver genoemd wordt.
Er is geen peil op te trekken.
Behalve als je niet zelf aan het verzinnen slaat en gewoon naar de wet kijkt. Dan is het allemaal heel simpel. Kleuteren duurt max 2 jaar, want de basisschool duurt max 8 jaar. Kinderen die langer over de basisschool gedaan hebben kunnen als zittenblijver of oude leerling (of verzin een eufemisme) worden beschouwd. Maar dat hoeft niet. Het is maar waar de scholen zin in hebben.
Het is zaak om je eigen verantwoordelijkheid als ouder te nemen en af te wegen of het voor jouw kind zinnig is om van de wet af te wijken of niet. Zie de argument,enten van P. Er zijn werkelijk situaties denkbaar waarbij je je druk moet maken om het moment van doorstromen.
Groet ,
Miriam Lavell

4 daagse schoolweek is verboden

Dotcom, je schrijft dat de leerlingen in groep 1 een vierdaagse schoolweek hebben. Ik neem aan dat dat voor de leerlingen in groep 0 ook zo is?
Een vierdaagse schoolweek mag niet. Echt bij wet verboden.
Dat de school het wel hanteert, zegt bovendien iets over hoe de school zelf tegen de lesinhoud van groep 1 kijkt. Onbelangrijk.
Mijn idee, maar juist daarom is het niet verstandig om dat jaar dubbel te doen (groep 0 en groep1). Zeker niet voor een lln bij wie haperingen in het leerproces verwacht kunnenworden.
Groet,
Miriam Lavell

Anna

Anna

13-05-2013 om 13:36

Miriam - 2 jr kleuteren

Ik lees net jouw posting "De algemene regel is veel eenvoudiger. Kleuteren duurt max 2 jaar (want de basisschool duurt max 8 jaar)."

Kom er nu dus achter dat ik, oktoberkind, ben blijven zitten! Nooit geweten! Gelukkig staat het niet op mijn cv en is het goed gekomen . Behalve dan de frustratie die ik nu nog steeds voel als ik terugdenk aan dat derde jaar kleuteren...

Maar mijn vraag is: waar staat die regel van jou precies? In de wet? Heb je naam wet en specifieke artikel?

En feitelijk is het met de nu - vaak - gehanteerde januarigrens dus zo dat er nog steeds dus tegen de wet in veel kinderen blijven zitten? (bij onze basisschool geen jaar 0, maar beginnen paar maanden/half jaar in groep 1 en daarna nogmaals 1 jaar in groep 1).

Volgens mij

Mag een school wel 4 dagen les geven, mits je de hoeveelheid uren maar haalt. Hier gaan kinderen op een school na 1 januari in groep 0 en gaan maar 4 ochtenden naar school. Alle kinderen van 0 en 1 zijn op vrijdag vrij

De school van mijn kinderen gaan ze in groep 1 alle ochtenden (of ze instromen na 1 januari of niet) naar school en de dinsdag en donderdag middag. In groep 2 gaan ze ook de maandagmiddag. Op die maandag middag heeft de juf dus een halve klas met alleen groep 2 om even andere dingen te doen zonder de jongste kinderen. 1 van onze tijdelijke pleegkindjes ging in groep 1 ook de maandagmiddag omdat hij een school achterstand had en zo nog wat extra's mee kon pikken. Dus wel flexibel. De scholen in onze regio hanteren sinds 2008 ongeveer de januari grens, mijn oudste dochter It in de eerste klas met zoveel jonge leerlingen, mijn zoon net in de klas met meer oudere leerlingen. Voor de leerkrachten was dat wel een overgang en duidelijk verschil.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wpo art 8

Anna, dat vind je in de wet primair onderwijs art 8 lid 7.
Tasja, die moet jij ook maar even openslaan. Daar vind je ook de beperkingen van een 4 daagse schoolweek ( max 7 wkn per jaar).
Ik vind het opvallend dat scholen die een groep 0 hanteren, daarbij vaak regels hebben die doen alsof de kinderen nog voor spek en bonen meedoen. Geen echt lesrooster bijvoorbeeld. En juist dat laat nog eens extra zien dat deze kinderen, die 4 zijn en dus cht op echt onderwijs hebben, tekort gedaan zal worden in die groep. Wel gezellig misschien, maar niet serieus. Terwijl sommigen toch echt serieus aan de gang moeten.
Groet,
Miriam Lavell

Hier

Mijn jongste dochter zit in de VWO plus brugklas. Ik heb de namenlijst met geboortedata er nog eens bijgepakt. Ze is zelf van oktober 1999. EN bij haar in de klas zitten samen 12 kinderen van 1999. De meeste van najaar, ook twee van juli. Allemaal zittenblijvers volgens jullie. Maar hier is dat dus absoluut normaal. Ook zie ik op de klasselijst helemaal niemand van okt nov of dec 2000.
Er is 1 meisje van juni 2001.
Hier is de 1 oktobergrens voor de huidige brugklassers op alle basisscholen gewoon gehanteerd. Ook voor slimme kinderen die nu op VWO plus zitten. Hierdoor zijn ze wel allemaal even oud, op dat ene meisje van 2001 na. Die valt helaas voor haar ook erg buiten de groep. Ze moet nog twaalf worden terwijl bijna alle kinderen op dit moment al 13 zijn.
Blijkbaar is het overal in het land verschillend tot nu toe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2013 om 16:54

Test

.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2013 om 16:55

Mui, zitten blijven

Nee dat wordt niet als blijven zitten gezien. Er wordt namelijk alleen gekeken naar de schooljaren vanaf groep 3. Wat kinderen in groep 0,1 en 2 gedaan hebben is dan totaal niet meer belangrijk.

Mijn eind december kind, dat ook 2,5 jaar gekleuterd heeft, liep uiteindelijk volgens zijn DLE zelfs een half jaar voor.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Daantje50+

Daantje50+

13-05-2013 om 17:35

Inderdaad heel verschillend

Dochter van dezelfde leeftijd gaat na de zomervakantie naar derde klas, zoon van december 2001 gaat naar brugklas. Ze vallen neit buiten de groep, de dochter is vanaf het begin lid van de leerlingenraad en het is hier altijd lekker druk met aanwaaiende klas- en buurtkinderen.

Misschien helpt het als de 1 oktobergrens niet zo strikt wordt genomen, dan is het normaal dat er kinderen van 11 tot 14 in de brugklas zitten. Net als thuis, daar moeten ze het ook met elkaar uitvlooien.

cqcq

cqcq

13-05-2013 om 18:59

Wpo artikel 8

De beperking van maximaal zeven vierdaagse schoolweken is er pas vanaf groep 3. Voor groep 1 en 2 is een vierdaagse schoolweek niet verboden.

P

P

13-05-2013 om 21:11

Precies cqcq, miriam kijk maar:

5-daagse schoolweek op de basisschool

De groepen 3 tot en met 8 hebben een 5-daagse schoolweek. Basisscholen mogen maximaal 7 keer per jaar een 4-daagse schoolweek inroosteren. Dit is naast de weken die al 4-daags zijn omdat de school dicht is vanwege een algemene feestdag. Scholen moeten 4-daagse lesweken vooraf in de schoolgids aangeven en evenwichtig over het schooljaar verdelen.

Voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool is de 5-daagse schoolweek niet verplicht.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren.html

Wat dingen

Aha cqcq en p, dank. Ik let ook wel eens niet op.
Voor Ginny wat extra info over DLE toetsen. http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuwsbrieven/details/DLE-toetsen.html
Is oud nieuws trouwens, maar dat is het punt ook een beetje. Er zijn niet alleen grote regionale verschillen, er verandert ook nog voortdurend van alles. Ook toetsen. De normering daarvan is wel landelijk. En zo kan het gebeuren dat je in groep 3 vergeleken wordt met de prestaties van leeftijdgenoten uit een andere regio die al wel in groep 4 zitten. Dat je school je geen zittenblijver noemt, betekent niks voor de landelijke toetsen.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2013 om 22:31

Miriam

Ik lees in jouw link eigenlijk alleen dat de DLE nu gezien wordt als een onvoldoende
betrouwbaar instrument. Dat kan. Ik lees niks over het aantal onderwijsmaanden vanaf groep 3 en daar ging het me om.

Als het een regionaal iets is, is het wellicht verstandig om te kijken hoe er in de regio tegenaan gekeken wordt. In deze regio is het dus geen issue, hier wordt kleuterverlengen niet meegenomen bij de acceptatiecriteria voor vervolgonderwijs. En hanteren veel basisscholen nog steeds een soort van grens van 1 oktober. Voor 1 oktober jarig is min of meer standaard 2 jaar kleuteren, na 1 januari jarig is standaard 2,5 jaar kleuteren en tussen 1 oktober en 1 januari jarig is twijfelgeval.

Hier is het merendeel van de kinderen in 1 VWO dus ook 12 jaar en ouder. Ik geloof eigenlijk dat dat in heel veel regio's het geval is.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Zonder rijkweidte

Ginny, je schreef "Nee dat wordt niet als blijven zitten gezien. Er wordt namelijk alleen gekeken naar de schooljaren vanaf groep 3"
Dat veronderstelt een soort algemeenheid. Een regel. Maar dat is niet zo. De DLE toets werkt(e) op die manier en hoewel er veel over die toets gesproken werd werd hij niet generiek toegepast en is ie bovendien alweer achterhaald.
Dat is wat ik met die verwijzing wilde laten zien. Anders dan vaak gedacht wordt, hebben schoolgewoontes (welke toets wordt er gebruikt) een maar zeer beperkte rijkweidte.
Nee, er is geen algemene regel dat er alleen gekeken wordt naar de schooljaren vanaf groep 3.
Regionale verschillen doen volgens mij niet zoveel af aan wat P aan argumenten aandraagt. Die gelden in elke regio. Die argumenten sluiten aan bij de vragen van de draadstarter.
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2013 om 22:13

Kerstkind

Weer een kleuteervelengdraadje en nou twijfel ik even,:
Onze zoon is een kerstkind en afgelopen januari gestart op de basisschool. Gewoon in groep 1, groep 0 is maar een term. Omdat hij nog van december is heeft hij meteen meegedaan met de Cito-toetsen en daar kreeg hij A's voor. Tis niet mijn eerste kind en ik neem die kleutercito's dus ook niet zo serieus. Zoon is in alles nog erg jong, in zijn hele doen en laten. Vind het allemaal ook nog erg spannend. Als hij een week later was geboren had hij vanzelf in "groep 0" gezeten. En dus hebben wij school verzocht hem na de zomervakantie in groep 1 te laten. School gaat hierin mee, met een twijfel van hun kant omdat hij die cito's zo goed had gemaakt. Als hij volgend schooljaar ineens heel goed gaat mag hij gewoon gaan meedoen met groep 2.
Nou vraag ik me toch ineens af: doe ik hem hiermee tekort?

grt Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.