Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leila

Leila

05-11-2013 om 14:04

Heel erg boos op school!


amk

amk

12-03-2014 om 22:05

zoooooooooooo

dit is fout zeg. Het gaat om de capaciteiten van je kind, niet om jullie.

Dacht dat in het boerendurp waar ik ben opgegroeid dat zo'n 30 jaar geleden voor het laatst gebeurt was met mij. Maar dat het nu nog zo gebeurt.
Ik zou werkelijk in de hoogste boom klimmen. Conctact opnemen met de schoolinspectie zou ik zeggen.

Is de school nog zo dom geweest dit zwart op wit te zetten. Of zou je dat kunnen uitlokken door bevestiging te vragen?

niet alles gelezen

Ik heb te weinig tijd om alle postings helemaal te lezen, maar mijn eerste idee was hetzelfde als dat van Annet: wethouder onderwijs aanschrijven. Is dat niet de nu in zwaar weer verkerende, altijd goedwillende, ernstig om gunstige publiciteit verlegen zittende Pieter Hilhorst?

Mijn stappenplan zou zijn: onmiddellijk brief aan school met daarin een verslag van wat besproken is, mededeling dat je dit grote onzin vindt en bovendien discriminatoir (het is indirecte discriminatie naar etniciteit en naar soc. ec. status) en dat je hoopt dat ze binnen twee dagen op hun standpunt terugkomen want dat je je anders helaas genoodzaakt ziet deze zaak voor te leggen aan de wethouder (cc het Parool) en, indien mogelijk, het College voor de Rechten van de Mens. Het is zaak de stampei te maken voor de gemeenteraadsverkiezingen, want nu wil Hilhorst scoren. Bovendien is discriminatie nu weer even een hot topic, dus dat komt extra goed uit.

Zijn ze nou helemaal!

Sterkte ermee

Temet

druif

druif

12-03-2014 om 22:26

gloeiende

Wat een knurften zeg. Wij zijn hier ook plaatsvervangend kwaad. Ik hoop dat je de moed en de energie kunt vinden om op te komen voor de rechten van je kind. Want wat deze school doet,dat slaat helemaal nergens op. Sterkte!

Adama

Adama

12-03-2014 om 22:47

Welke school?

Als Amsterdammer met een kind in de basisschoolleeftijd, ben ik erg benieuwd om welke school dit gaat. Als je toch publicitaire stampij gaat maken, wil je dan ook zeggen om welke school het gaat?

En oh wat erg vind ik dit!

Sterkte!!

Annet

Annet

12-03-2014 om 23:24

Laat maar weten als je hulp nodig hebt voor

een brief richting wethouder.
Ik zou niet wachten op de volgende reactie van school. De verkiezingen zijn al volgende week woensdag.
Je kunt wel tegelijk een actie naar school uitzetten.

Suze

Suze

12-03-2014 om 23:30

Leila

Mijn advies:
- zelf het kulargument van de school bevestigen aan de school (en inderdaad meldt maar dat als ze het niet morgen (donderdag) aanpassen dat je dan brief naar wethouder, jeugdjournaal, de lokale krant etc. doet... - en doen ook (als ze het niet snel aanpassen)!! in elk geval die wethouder om mee te beginnen
- gesprek met VO school aanvragen en situatie en kulargument uitleggen met alle geweldige scores van je kind.

En vooral kind opgeven voor een Atheneum (of gymnasium?) klas! Niet voor havo/vwo gaan (kan altijd nog als pure vwo-klas niet lukt, maar met die scores zou het zeker moeten lukken, want het kulargument zal ook de middelbare school wel duidelijk zijn, zou ik verwachten).

Heel veel succes. Te belachelijk voor woorden. Welke school is het?

Sprakeloos

Wat een knurften op die school!

Discriminatie

Leila:"Het wordt een Havo advies.
De reden is dat wij als ouders een te lage opleiding hebben om hem goed te kunnen begeleiden volgens de directeur. Tjah, daar sta je dan Voelde me zo klein op dat moment."
Ik zou dat niet accepteren. Dit is discriminatie. Het betekent namelijk dat kinderen met ouders als jullie zijn, zichzelf (wat ze ook doen) niet kunnen ontworstelen aan hun positie.
Heb je dit antwoord op papier?
Neem contact op met http://www.onderwijsconsument.nl/

Lynn

Lynn

13-03-2014 om 10:54

Leila, zelf schriftelijk bevestigen

Leila, heb je zelf de uitspraak van de directeur in een e-mail schriftelijk aan hem bevestigd?

Doe je dat vandaag?

Niet wachten of hij het bevestigt. Als hij dat wel doet is het prima, maar als je het vraagt korte termijn stellen (vandaag voor .. uur of "vandaag") en als hij het niet bevestigt meteen zelf bevestigen!

Lynn

Lynn

13-03-2014 om 10:55

p.s.

En stuur de e-mail niet alleen aan school maar ook aan een ander extern e-mail adres (bijv. van je werk of van iemand anders) zodat je kunt aantonen dat de mail extern is aangekomen (en dat het aan de school ligt als ze zeggen dat ze die niet ontvangen hebben).

Fransien

Fransien

13-03-2014 om 11:07

cc naar je man

Het handigst (en minst alarmbellen af laten gaand) is een cc naar het werk-adres van je man.

Voor de rest sta ik met mijn mond vol tanden. Dit gaat niet meer over het kind, dit gaat over de school.
Gewoon inschrijven met advies, cito-score, lvs-gegevens van groep 6-8 en een kopietje van de mail die je naar de directeur hebt gestuurd. Je zoon hoort gewoon een vwo-advies te krijgen, hij heeft de resultaten ervoor en hij heeft geen gedragsproblemen waardoor hij vso of zoiets nodig heeft.

Sam

Sam

13-03-2014 om 11:46

Bullshit

Sorry ik heb me speciaal hiervoor aangemeld.

Mijn broer en zijn vrouw beide niet geschoold. Mijn broer alleen basisonderwijs en zijn vrouw niet eens dat.
2 kinderen op gymnasium. Eentje studeert nu in Amsterdam. Eentje 2e gym.
Andere kinderen allemaal havo en hoger dus heeft niks te maken met jouw achtergrond.
Ik kan me hier zooooooooooooo kwaad om maken.
Ow en please maak hier werk van en nagel die school met naam aan de schandpaal.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-03-2014 om 12:04

Velen zijn hem voorgegaan

Binnen het zogeheten ´vrije spel van de maatschappelijke krachten´ spelen onmiskenbaar ook vooroordelen en discriminatie mee. Goed beschouwd is dat spel dus helemaal niet zo vrij als wel verondersteld.

Zoals ook blijkt uit de reacties hier op dit forum, druist dit bij velen lijnrecht in tegen hun gevoel van rechtvaardigheid. Menigeen draagt het ideaal van gelijke kansen voor iedereen een warm hart toe. Niet zonder toeval ligt het ideaal eveneens verankerd in onze wet- en regelgeving. Gelukkig maar.

Als het goed is, heeft de basisschool van je zoon alle ouders van groep 8 tijdig op de hoogte gesteld van de te volgen procedure in geval van onenigheid over het schooladvies. Ik sluit me aan bij diegenen die zeggen: maak er gewoon gebruik van! Benut deze ervaring bovendien om je zoon nadrukkelijk bewust te maken van zijn rechtspositie en perspectieven, alsook de historische achtergronden ervan.

Vanouds speelt in Nederland het onderwijs een cruciale rol in de emancipatie van bevolkingsgroepen. Vanwege het maatschappelijke nut dat hiervan te verwachten viel, is hier na de Tweede Wereldoorlog welbewust gekozen voor het openstellen van het onderwijs voor iedereen, ongeacht afkomst. Hierin is en wordt veel werk gestoken. De Cito-toetsen zijn daarvan een goed voorbeeld.

Van deze ´democratisering van het onderwijs´ hebben in de loop der jaren al velen profijt gehad. Talloze individuen hebben via de weg van het onderwijs sociaal kunnen stijgen, hetgeen weer gunstig uitpakte voor het collectief van onze samenleving.

Enfin: de Cito-toetsen bewijzen maar weer eens hun nut.

Rode krullenbol

Alsof hoogopgeleide ouders altijd helpen met huiswerk

Ik ben hoogopgeleid, maar de snelste manier om ruzie te krijgen met mijn kinderen is helpen met hun huiswerk. Ik doe het (volgens de kinderen) altijd fout en snap er niks van (ook volgens de kinderen). Mijn dochter is prima in staat om het zelf te doen en mijn zoon gaat standaard naar de huiswerkbegeleiding.
Als je kind tot de categorie van mijn dochter hoort heb je dus geen probleem, als je kind is zoals mijn zoon, zal je even je portemonnee moeten checken. Maar als je laagopgeleid bent, mag je toch ook zelf weten of je hier geld aan wil uitgeven lijkt me.
Dus, het is een kulargument van de school. Zolang je achter je kind staat, een luisterend oor en een rustig plekje weet te bieden, biedt je meer dan een hoogopgeleide die dat niet doet.

Ongelooflijk

Pure discriminatie. En ontzettend dom. Als geen enkel kind een opleiding zou volgen die hoger is dan die van zijn ouders, maximaal hetzelfde en soms ook lager dan zou een hele generatie lager opgeleid zijn dan de vorige. Fijn toekomstbeeld. Bovendien, wie zegt dat jullie zoon ooit jullie hulp nodig zou hebben? En als hij al hulp nodig heeft mag ik hopen dat de vo-school zelf nog wat in huis heeft aan begeleiding, of je zoekt het extern. Ervan uitgaande dat de basisschool nu al niet zo'n hoge pet van jullie opheeft zou jullie zoon in hun ogen juist een teken van een slimme en makkelijk lerende leerling zijn dat hij 'uit een eenvoudig nest' stabiele en hoge scores haalt. Meer kans van slagen misschien dan een leerling die er met veel kunst- en vliegwerk is gekomen.

Ik snap dat je geen zin hebt om te gaan lobbyen en soebatten, maar dit zou ik heel hoog spelen en alles op alles zetten. Je zoon verdient het. Er zijn op dit forum velen die je willen helpen met het schrijven van brieven mocht je dat willen. Succes en sterkte.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2014 om 13:45

Maar

hoe weet zo'n basisschool nou wat de opleiding is van de ouders? Mijn dochter heeft een dik VWO-advies. Mijn man heeft na een omweg uiteindelijk de MTS afgerond en ik ben een zogenaamde drop-out, heb mijn scholing later tussendoor gedaan.
Ik verwacht eerlijk gezegt ook niet dat ik mijn dochter zal kunnen blijven helpen met wiskunde, maar ik ga er toch vanuit dat dat vast wel goed zal komen. Het zou toch wel heel gek zijn als mijn dochter om deze reden naar een lager niveau zou moeten.

amk

amk

13-03-2014 om 13:56

dendy

bij het aanmelden heb je je opleidingsgegevens moeten verstrekken ivm het financieringsmodel van de school. Maar heel weinig ouders weigeren dat omdat ze hoger opgeleid zijn.

Hanne.

Hanne.

13-03-2014 om 13:56

omdat

Omdat scholen bij inschrijving om de opleiding van de ouder(s) vragen.

Als ouders een lage opleiding hebben krijgen ze nl extra geld. De verwachting is nl dat kinderen van ouders met een lage opleiding het gemiddeld slechter doen op school.

School is niet de enige die de relatie tussen opleiding van de ouders en de capaciteiten van het kind legt

Daarom dus!

Scholen vragen wel meer bij inschrijving. Je hoeft die informatie niet te verstrekken. Beter maar van niet ook.

Hanne.

Hanne.

13-03-2014 om 14:11

strikt genomen

Op zich is het voor scholen relevant om bij aanmelding van een kind om de opleiding van de ouders te vragen, maar ze vragen vaak meer dan nodig is om de gewichten te bepalen (voor kinderen met een hoger gewicht krijgen ze meer geld).

Strikt genomen zou de school alleen hoeven vragen:

Is uw hoogst genoten opleiding:
-maximaal basisonderwijs of (v)so-zmlk
-maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg
-Overig

In de praktijk zie ik vooral open vragen inclusief op welke school en welk examenjaar.

Je moet deze vraag overigens niet invullen. Het mag, en als je het niet doet gaat school er vanuit dat je hoger dan VMBO basis opgeleid bent..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2014 om 14:18

O ja, natuurlijk

Was ik even vergeten. Na berichten hier op OO hebben wij dat toenertijd ook niet ingevuld. Hebben we toen trouwens ook niets meer van gehoord.
We kregen bij de aanmelding van zoon op de basisschool 2 jaar geleden ook een lijstje waar we op in moesten vullen wat zoon allemaal graag deed in zijn vrije tijd. Of hij al kon knippen enz. Vond ik ook flauwekul en hebben we ook niet gedaan.

wat voor soort school is dat?

Allereerst, ik ben verbijsterd over de motivatie van de school. Ik snap het als je de naam van de school niet wil prijsgeven. Maar zou je wel willen zeggen of dit een zwarte of een witte school is, een school met vooral hoog- of vooral laagopgeleide ouders, een openbare of een confessionele? Hoe zijn de prestaties en de schooladviezen van de klasgenoten?

Dalarna

Dalarna

13-03-2014 om 17:32

Dendy

"Ik verwacht eerlijk gezegt ook niet dat ik mijn dochter zal kunnen blijven helpen met wiskunde, maar ik ga er toch vanuit dat dat vast wel goed zal komen. Het zou toch wel heel gek zijn als mijn dochter om deze reden naar een lager niveau zou moeten."

Waar een wil is is een weg, de huidige methodes zijn zo duidelijk dat het vaak gewoon fout gaat met kinderen die niet even rustig gaan zitten en het hoofdstuk lezen maar denken dat ze het nog wel kunnen na de uitleg in de les. Meestal kun je dus volstaan door samen even naar het begin van het hoofdstuk te gaan. Als het je echt boven de pet gaat moet je vragen of ze het JOU uitlegt vanaf het begin van het hoofdstuk en vaak valt het kwartje dan gewoon.

Dalarna

Dalarna

13-03-2014 om 17:34

On topic

Ik vraag me af wat die school doet als van één van de kinderen de ouder is overleden (en dat toevallig wellicht de slimme was waar de kinderen hun IQ van hebben gekregen) en ik vraag me af of zo'n school wel weet dat er genoeg slimme mensen een MBO opleiding hebben als hoogst genoten opleiding maar dat wil niet zeggen dat ze toen op MBO niveau zaten en nog minder over het niveau waar ze onderhand zitten.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Leila

Leila

14-03-2014 om 09:38

ingeschreven

Ik heb mijn zoon ingeschreven op het Atheneum gisteren. Ik heb de mentor van de brugklas gesproken en hem de situatie uitgelegd. Hij heeft het woord discriminatie niet gebruikt maar de verbazing was op zijn gezicht te zien. Met een entree van 91 en een Cito van 547 is hij automatisch toelaatbaar op het VWO. Hij zei dat de vraag niet hoort te zijn HAVO of VWO maar Atheneum of Gymnasium. Hij zou de school deze week nog bellen en om uitleg vragen.

Verder gaf hij aan dat de scholen in Amsterdam vooral kijken naar de Cito scores. Juist om deze reden. Ik ben echt zo blij dat Cito bestaat. Ik zou ze wel een email willen sturen als bedankje Wellicht ga ik dat ook echt doen.
Hij zei dat vanaf volgend jaar ze gewoon blijven selecteren op de Cito scores van het LVS en de Entree.

Ik hoop vandaag weer meer te horen. Ik blijf ook strijden voor een VWO advies van de basisschool. Ook al wil het VO hem graag hebben op het VWO, dit mag en kan natuurlijk niet.

Jippie!

Wat fijn dat de aanmelding van je zoon op de school en de klas waar hij thuis hoort rond is, gefeliciteerd! Jullie kunnen opgelucht het weekend in.

Ga je nog iets doen met het discriminatieverhaal?

skik

sisser

Goh, Leila, wat fijn dat het zo afloopt. Maar ik zou toch inderdaad ook wel hopen dat dit muisje nog een staartje krijgt. Die brief aan Hilhorst bijvoorbeeld lijkt mij nog altijd geen gek idee.

Maar wacht even totdat die brugklasmentor heeft gebeld. Vraag na wat hij te horen heeft gekregen. Als dat een heel ander verhaal is dan wordt het lastig want dan is de school teruggekrabbeld - al blijft de vraag dan staan waarom geen VWO-advies is gegeven. Heeft de school tegenover die mentor hetzelfde verhaal als tegenover jou, dan sta je des te sterker bij eventuele vervolgstappen.

Maar in elk geval is de angel voor jullie eruit, wat een opluchting. En welke VO-school wordt het? (en ik ben ook reuze benieuwd welke basisschool het is, maar dat terzijde...)

Groeten,

Temet

Lynn

Lynn

14-03-2014 om 10:28

VO school

Leila, super dat de VO-school zo reageerde (maar wat mij en velen met mij volledig logisch en terecht).

Ik zou een vriendelijk mailtje sturen om te bevestigen dat hij zei dat je kind met die scores sowieso toegelaten is. Dat verbaast mij nl. omdat bij ons in de buurt altijd EN VWO-scores EN VWO-advies vereist is en dus officieel niet aan die eisen voldaan is (maar volkomen terecht als ze hem, ook als VWO-advies vereist is, toelaten).

Dan heb je dat maar vast vastgelegd.

En dan kan je in het mailtje ook vragen of hij zo vriendelijk zou willen zijn om even aan jou terug te koppelen als hij contact met de basisschool heeft gehad (alleen het feit of evt. ook de inhoud), want dan weet je dat dat contact er is geweest, want handig is voor je eigen contacten met de basisschool.

Mooi dat er mensen zijn die blij zijn met de Cito-scores . Er zijn er genoeg die er niet blij mee zijn als het lager uitvalt dan het (volgens school en/of ouders) passende niveau.

Moeder

Moeder

14-03-2014 om 19:15

Gefeiliciteerd

Fantastisch. Mooi.
Ik ben erg blij voor jullie. Ik ben benieuwd hoe het verder afloopt.
Laat het even weten, ik denk dat er meer benieuwd zijn.

Sam

Sam

17-03-2014 om 13:27

Wat fijn.....

Dat het toch gelukt is om hem op de school van zijn keuze te krijgen.
Nu nog die basisschool laten zweten.
Ben ook zeer benieuwd hoe dat gaat lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.