Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leila

Leila

05-11-2013 om 14:04

Heel erg boos op school!

Gisterenavond hebben we het schooladvies van de school gekregen. Vmbo-T. Kind heeft de volgende scores altijd (al jaren vrij stabiel) op het rapport gehad: woordenschat C, DMT B, rekenen A, Begrijpend lezen A, spelling A, Avi-uit.
We snappen niks van dit advies. Op de rapporten staat altijd dat hij een hele goede werkhouding heeft en dit hebben ze ook gisteren herhaald. Toch denken ze dat VMBO-T hoog genoeg is. Een verklaring kregen we niet van de juf gisteren.
Hij krijgt nog een eindcito maar volgens de juf kijken ze daar niet naar. Het schooladvies telt!!


huh?

Raar advies inderdaad (zo'n score is toch zeker Havo?). Maar het lijkt met ook raar dat dat het dan maar is? Ik zou echt nog om een verklaring vragen hoor (en niet gelijk heel erg boos worden!)

Monique D*

Monique D*

05-11-2013 om 16:09

Citoscores hoog, waarom geen Havo of VWO?

Wat ik weet is dat de school naar meer zaken kijkt dan alleen hoge citoscores. Bijvoorbeeld: het kind kan wel goed leren en begrijpt de aangeboden informatie erg snel, maar maakt het kind het huiswerk regelmatig? Hoe is hij in de klas? Houdt hij wel van een lolletje, kliert hij veel of hangt hij de clown uit in de klas? Is hij serieus? Hoe is zijn concentratie?

Op het Havo of Atheneum/gymnasium wordt wel van hem verwacht dat de prioriteit studeren is. Dat betekent dat hij elke dag bereid moet zijn om te studeren. Als hij van keten/de clown uithangen houdt dan wordt zijn schooladvies lager. Het maakt niet uit of zijn citoscores vrij hoog zijn.

Vraag toch aan de juf waarom zij vindt dat VMBO-T voldoende is voor hem. Wat moet je in huis hebben om toch voor minimaal een Havo-advies in aanmerking te komen?

Eva

Eva

05-11-2013 om 17:10

Cito entree en tip voor andere ouders over schooladvies

Leila, wat ontzettend vervelend.

Wat had hij voor Cito Entree scores?

Verder zou ik zeker een verklaring/toelichting vragen. Als de juf die weigert te geven, dan meteen naar de directeur toestappen. Ze moeten het kunnen uitleggen.

Verder: afhankelijk van de middelbare school kan je kind met een goede Cito eindtoets (duurt even, maar zodra je die hebt en die is goed, meteen contact opnemen met de middelbare scholen waar je je oog op hebt) wellicht alsnog terecht op een hoger niveau. En de basisschool kan je dan volgens mij ook vragen zijn advies aan te passen, las ik laatst op internet (google maar even). Dus er is misschien nog hoop...

Als (schrale) troost: zelfs als deze weg niet lukt: plaats je kind in een VMBO/Havo(kans)klas op een school waar ook VWO is en laat hem zijn stinkende best doen. Er zijn kinderen die vanaf zo'n klas alsnog naar 2 VWO doorstromen! Maar wel hard werken en goede cijfers halen. Met deze resultaten (als de Cito entree en Cito eind ook in deze lijn zitten) lijkt me plaatsing in een VMBO/Havo klas geen probleem. Je zou zelfs een gesprek met de VO scholen aan kunnen gaan of ze je kind toch niet in een Havo/VWO klas willen. Niet geschoten is altijd mis.

Tot slot voor meelezende ouders die nog geen schooladvies hebben ontvangen: als je ook maar enigszins twijfelt of je wel het hoge schooladvies krijgt dat je wilt hebben (en zelf ook passend voor je kind vindt) wacht dan niet totdat je het definitieve advies ontvangt van school (want dat zullen ze niet snel meer aanpassen), maar neem nu al actie!

Schrijf nu al een brief of vraag nu al een gesprek aan om uit te leggen hoe je het zelf ziet, wat je verwacht, en waarom (voorbeelden die passen bij het gewenste niveau - op internet heb ik ooit een overzicht gevonden wat de verschillen zijn in bijv. zelfstandigheid, interesses etc van VMBO, Havo en VWO-leerlingen, maar kan het zo snel niet vinden). Nadat je uitlegt waarom jullie bepaald niveau verwachten kan je vragen hoe zij er tegenaan kijken? Dan kan je op dat moment het gesprek erover voeren en (mogelijk) nog e.e.a. bijsturen.

NB Wij hebben destijds een brief geschreven aan de docent en de directeur met alle goede punten van ons kind en waarom het VWO-advies zou moeten krijgen (was qua cijfers toen nog niet overtuigend VWO - nu inmiddels op het VWO wel!) en hebben aangeboden in een gesprek e.e.a. toe te lichten als ze anders erover dachten (gesprek niet gehad). Kind heeft uiteindelijk VWO advies gekregen (en overigens ook -niet hele hoge- VWO scores op de toetsen gehaald). Maar wij waren echt bang voor een Havo of Havo/VWO-advies. Juffen en meesters kunnen soms een lager niveau "ook al heel mooi" vinden (zelf vaak ook niet hoger dan Havo), terwijl dat heel mooi is, maar niet wat jullie passend vinden voor jullie kind.

Toelatingsbeleid

Leila, wat me opvalt is dat je school niet de nieuwste termen gebruikt voor het uitdrukken van scores. Dat zou erop kunnen wijzen dat je school met wat verouderd materiaal werkt (komt voor) en dat de school dus ook een extra slag om de arm houdt.
Hier http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/lvs_toetsen/voor_ouders.aspx vind je meer informatie en een folder waarin de 'oude' scores (A t/m E) vergeleken worden met de nieuwe (I t/m V).
Wat je ook zou kunnen doen is even kijken of je op internet het toelatingsbeleid van de vo scholen uit je omgeving kunt vinden.
In Amsterdam (en omgeving) geldt bijvoorbeeld de Kernprocudure. Utrecht (regio) heeft de Povo procedure. In Noord-holland noemen ze het weer anders.
Vaak staat er vrij nauwkeurig beschreven welke eisen de scholen stellen voor toelating tot vmbo/havo/vwo. En die zijn streng. Steeds strenger, vooral als het over taal of rekenen gaat. Dat komt omdat binnenkort er op alle niveau's een verplichte taal- en rekentoetsen gedaan moeten worden.
Er is trouwens ook nog de mogelijkheid dat de school in het verleden te vaak te hoog heeft geadviseerd. Dat te veel leerlingen zijn gezakt of zijn blijven zitten in het vo. Daar worden ze extra voorzichtig van.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-11-2013 om 20:22

Wie kijkt niet naar de score van de eindcito?

Dat zou ik achterhalen. Het is uiteindelijk de middelbare school die bepaalt op welke gronden ze een leerling aannemen . Basisscholen willen wel heel erg graag dat hun advies doorslaggevend is, maar in de praktijk is dat lang niet altijd zo. Ik zou dus bij de middelbare school van jullie voorkeur informeren op welke manier zij leerlingen toelaten. Dat staat ook al soms op hun site. Het kan zijn dat zij blind varen op het oordeel van de basisschool, maar misschien ook niet. Maar ik zie net dat Miriam dat ook al schrijft.
Verder idd achterhalen waarom dit advies is gegeven. Je geeft aan dat hij een aantal A's heeft voor rekenen, spelling enbegrijpend lezen. Dat zijn belangrijke vakken. Met name die voor begrijpend lezen wordt door veel scholen als belangrijk gezien.

Aagje

Leila

Leila

05-11-2013 om 20:56

entreetoets..

Entreetoets score was 91.
Kind is een rustige jongen, huiswerk maakt hij altijd goed.
We hadden in ieder geval minimaal Havo verwacht. Belachelijk dit!!
We wonen in Amsterdam.

wizzer

wizzer

05-11-2013 om 20:58

echt onzinnig

De belangrijkste scores (begrijpend lezen, rekenen en spelling) zijn allemaal A. De entreetoets is op VWO niveau. Ik zou hier formeel bezwaar tegen maken op school.

Kijk hier

Klik op deze link http://www.hetabc.nl/sites/hetabc.nl/files/Kernprocedure%202013%20-%202014%20incl%20%20Tijdpad.pdf
Daar staat precies in hoe het moet werken in Amsterdam.

even een hele foute gedachte

Op voorhand excuses als ik er helemaal naast zit, maar toch... Je voornaam valt me op, Leila. Toevallig een niet-Nederlandse achtergrond? Onderschatting van niet-hagelwitte kindertjes komt voor (niet per se bewust), als je denkt dat dat wellicht meespeelt kun je misschien op zoek naar leeftijdgenoten met een vergelijkbare score en minder pigment, en eens kijken of die een hoger advies gekregen hebben. Zo ja, dan is het misschien een idee om in een (beschaafd, redelijk etc) gesprek als jullie er niet uitkomen op enig moment de woorden "Commissie gelijke behandeling" te laten vallen. Hoewel, dat heet tegenwoordig college voor de mensenrechten geloof ik.

Groeten,

Temet

Eva

Eva

05-11-2013 om 22:58

Temet

Grappig, ik had dezelfde gedachte als jij!

Leila, 91 is een super VWO score, hoger dan mijn kinderen met VWO advies.

Het geopperde idee van Temet is een goede, als haar gedachte klopt, en anders, of als dat niet helpt, formeel bezwaar maken, na eerst een gesprek met de directeur.

Klinkt steeds meer als een geval VWO-advies!

Jasmijn

Jasmijn

05-11-2013 om 23:17

herkenbaar

Ja hoor zo'n verhaal herken ik. Vriendin had dit met haar dochter. Altijd goede scores, nooit klachten of opmerkingen van juf. Toch een vmbo-t advies. Onze school bleek de kinderen (leek het wel) al in groep 6 in een soort vakje te hebben gestopt, dus iets van dit is een vmbo kind... en daarop de verdere scores gebaseerd, dus een A was dan een A voor vmbo zeg maar, de score die blijkbaar voor dat kind hoog was.
Moeder herkende hier helemaal niest in en werd eigenlijk een beetje al streperige moeder gezien. Enfin, kind is naar VMBO gegaan, alles fluitend gedaan, hoefde nooit echt te leren, moeder heeft het kind daar gelaten omdat ze het verder een fijne school vond en kind heeft daarna Havo gedaan, ook met gemak.
Wellicht had ze achteraf gezien meteen naar de Havo gekund, maar achteraf is moeder er niet echt rouwig om, alhoewel dochter daar voldoende capaciteiten voor had.

Je kan het ook zo laten en je kind inderdaad naar een scholengemeenschap sturen met meerdere niveau's dan schuift hij vanzelf door in jaar 2.

hmmm

inderdaad, nu je het zegt zou je gelijk kunnen hebben Temet. Komt helaas nog steeds voor. Niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst, maar ook kinderen uit lage sociale milieus worden nog wel te laat ingeschat.

Dalarna

Dalarna

06-11-2013 om 08:27

Snap er niets van

Als er één stad is die juist WEL naar de CITO kijkt dan is het Amsterdam, mijn nichtje en neefje moesten toch echt een bepaalde CITO uitslag hebben om toegelaten te worden. Pas als de CITO te laag uitviel kwam het schooladvies er aan te pas maar dat was juist een hele lastige omweg. Ik snap er niets van wat ze op jouw school zeggen.

Ik zou de beoogde middelbare school bellen en een gesprek aanvragen en zo je basisschool omzeilen, ze nemen jouw kind echt wel aan op basis van alleen de entreetoets al.

Zoals Jasmijn zegt

Jasmijn beschrijft de werkwijze die scholen allemaal in een of andere variatie door gaan voeren. Alle schooladviezen worden gebaseerd op de toets resultaten vanaf groep 6 en voor sommige scholen zelfs van eerder al.
Het werkt precies zoals Jasmijn beschrijft: kinderen worden beoordeeld ten opzichte van hun eigen voortgang. Er ontstaat een leercurve zoals er ook een groeicurve is bij het consultatiebureau. Zie http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/lvs_toetsen/voor_ouders.aspx
Er zit wel een maar aan: Als scholen dat zo bijhouden dan zijn ze verplicht om ouders daarover te informeren. Bovendien schrijft de regionale procedure ook nog van alles voor. Zo ook die in Amsterdam. Daar hoort het advies al in groep 7 besproken te zijn!
De school houdt zich dus niet aan de procedure.
Er is overigens wel een ontsnappingsclausule in de Kernprocedure.
Zie http://www.hetabc.nl/sites/hetabc.nl/files/Kernprocedure%202013%20-%202014%20incl%20%20Tijdpad.pdf pagina 49
"Werkwijze bij (veel) hoge(re) cito
Als de cito-score (veel) hoger is en overeenkomt met de vereiste cito-score voor automatische toelaatbaarheid in een volgende cito-bandbreedte, dan bespreekt de basisschool met de ouders/leerling of het basisschool- advies wordt aangepast. De basisschool neemt hiertoe het initiatief."
Als je er niet uit komt met school kun je hulp vragen aan http://www.onderwijsconsument.nl/

Karmijn

Karmijn

06-11-2013 om 08:42

toch nog weer met school praten

Ik zou een gesprek aanvragen met de directie, ib-er en leerkracht. En als ze dat niet willen, alleen met de directie.

Dit is echt heel raar. Een entree score van 91, dat betekent dat hij bij de 9% best presterende leerlingen zit. Als je zo iemand op het vmbo-t zet, gaat hij zich drie keer in de rondte vervelen, verliest hij de motivatie om zijn best te doen. Dat is echt heel erg slecht. Hij heeft echt vwo niveau.

Als je op school geen gehoor krijgt, zou ik naar de vo-school van mijn keuze gaan. Vooral als je toezegt om aanvullende toetsen te laten doen, staan ze hier echt wel open voor de mening van de ouders.

Leila

Leila

06-11-2013 om 18:21

gesproken met..

Ik heb met de directie gesproken en deze gaven aan dat ze het advies gaan bijstellen als kind een goede eindcito heeft. Dus hij moet zich eerst bewijzen, alsof hij dat al niet voldoende heeft gedaan?? Waarom zijn buurmeisje, die een entree van 78 had, wel een Havo advies had..Ja, daar wist hij geen antwoord op te geven. Waarom moet zij zich niet bewijzen dan??
Ik wil nog niet de discriminatie-kaart spelen want wellicht mag hij toch naar het VWO maar ja, het stinkt er wel erg naar hoor!

Ik heb tevens de mentor gebeld van onze tweeling die op het VWO zitten en daar mag hij gewoon op het VWO komen bij een goede citoscore. School MOET dan het advies bijstellen volgens hem.
Onze tweeling had ooit Havo advies en behaalden daarna een Citoscore van 449 en 550. Mijn zoon (groep 8) geeft aan die 550 binnen te gaan halen. "Dan kunnen ze niet meer om me heen mama!"

Wat ben ik blij zeg dat Cito bestaat!!

Mussie

Mussie

06-11-2013 om 19:23

91 entree!?

Mijn oudste had 20 punten lager en zit nu in 3 gym. Wat een raar advies zeg!

nu snap ik wel waarom je boos bent...

tjonge, ik zit nog niet zo in de entreetoetsscores, maar uit de reacties hier begrijp ik dat het echt een belachelijk advies is. Niet op je kop laten zitten hoor!

Evanlyn

Evanlyn

06-11-2013 om 22:59

Lijkt me duidelijk wat hier aan de hand is

En het gebeurt vaker dan je denkt. Ik ben erg benieuwd wat voor advies de allochtone topscorer van onze klas gaat krijgen. Ik heb er een hard hoofd in.

Evanlyn

Evanlyn

06-11-2013 om 23:03

Leila

Mijn zoon mag nu een NIO toets doen. En je hoeft het advies niet voor akkoord te tekenen als het zo belachelijk is.

Hier ook

Dochter (overigens hagelwit, maar wel van gescheiden ouders en een vader die na de scheiding een bedenkelijke reputatie opbouwde) had entree 92 en op alle vakken A of b+ scores, maar werd door de meester gezien als een 'typisch VMBO-ertje'. Waarom? Hij vond haar een 'sloom schaapje', dus een hoger niveau zou ze niet redden. Dochter in groep 7 (ook om andere redenen) nog van school gehaald. De juf van de nieuwe school zag een rustig, geïnteresseerd meisje met hoge scores en gaf in groep 8 een gymnasiumadvies. Wij hadden Havo/Vwo gehoopt, zodat dochter in ieder geval zou kunnen proberen Vwo te doen (wilde ze zelf graag). Ze zit inmiddels zonder al te veel moeite in de vierde van het gym.
Als zo'n juf of meester eenmaal een oordeel heeft, dan kun je nog zo hoog scoren op Cito's, maar dan 'is het nou eenmaal zo' (aldus die rare meester). Mijn ervaring is dat de directie achter de leerkracht blijft staan, als sla je ze nog zo hard met de scores om hun oren.

stoepkrijt

Heb je het nog teruggekoppeld naar die meester? Ik geloof het wel, toch?

Groeten,

Temet

Leila

Toch nog even verder over het gelijke-behandelingsverhaal. De club waar je een (gratis) oordeel aan kunt vragen heet het College voor de Rechten van de Mens, en ik heb even kort in hun oordelen gesnuffeld (geen tijd voor uitgebreid graafwerk). Ze hebben zich wel eens uitgelaten over onderscheid "naar ras" maar dat was een zaak tegen een gymnasium dat een jongen van Iraanse afkomst had geweigerd. Aardig is dat hier twee vormen van onderscheid worden besproken: direct (mensen worden op grond van afkomst anders behandeld) en indirect (er worden eisen gesteld die mensen met een bepaalde afkomst harder treffen). Er wordt geoordeeld dat geen sprake is van directe discriminatie, maar over de indirecte discriminatie is het oordeel nog niet klaar. Zie hier: http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2013-110

Overigens, ik gooi het nu op ras, maar over de benadeling van jongetjes tov meisjes vooral bij het beoordelen van zaken als werkhouding zijn inmiddels ook de nodige bladzijden volgeschreven.

Is dit nou de club waar je wezen moet? Niet per se, alleen al omdat het een half jaar kan duren voordat ze hun oordeel klaar hebben (ik weet niet of er ook een spoedprocedure is, mogelijk wel). Maar zo'n procedure is heel vervelend voor degene die het verzoek tegen zich krijgt. Je wordt op het matje geroepen, moet uitgebreid tekst en uitleg geven, en met een beetje pech komt er ook nog een hoop negatieve publiciteit van. Dat zal een school niet graag willen. Interessante vraag is trouwens of het College wel bevoegd is in zaken over schooladvies, maar ik zou gewoon roepen dat het hier om de toegang tot het onderwijs gaat (ook al gaat formeel de VO-school daar over denk ik).

Ik vind dat als ze een goede reden hebben om een kind met een score van 91 een VMBO-T advies te geven en een kind met een lagere score een hoger advies, ze die reden uit moeten kunnen leggen. Kunnen ze dat niet, dan laden ze de verdenking op zich dat het allemaal op basis van natte-vingerwerk tot stand komt, en dan kunnen allerhande vooroordelen (waar betrokkenen zich niet eens van bewust hoeven te zijn) hun funeste werk doen. Dat wil de school toch zeker niet op zijn geweten hebben? Nee, natuurlijk niet

Groeten,

Temet

aanvulling

Het College is kennelijk inderdaad bevoegd bij zaken over het schooladvies. Lees deze uitspraak. Ik heb m nog niet helemaal uit, het is een heel uitgebreid verhaal. Ouders kregen geen gelijk, maar duidelijk is wel dat er uitvoerig op de feitelijkheden wordt ingegaan. http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2006-207/detail

Groeten,

Temet

Interessant

Temet, ik heb de uitspraak gelezen. Daar kwam ik iets interessants in tegen:

3.9 De Commissie constateert allereerst dat hetgeen door verzoekers is aangevoerd omtrent de relatief lagere waardering van de prestaties van allochtone leerlingen, niet zonder meer wordt bevestigd door onderzoek op dit terrein. Uit onderzoek blijkt weliswaar dat allochtone leerlingen gemiddeld minder hoge punten behalen dan autochtone leerlingen, maar dat niettemin bij het geven van schooladviezen eerder sprake is van overadvisering dan van onderadvisering aan allochtone leerlingen. Deze verschillen tussen allochtone en autochtone leerlingen lijken de laatste jaren echter te verdwijnen.

Voorts blijkt uit deze onderzoeken dat de gemiddeld lagere cito-score en school-prestaties voornamelijk worden verklaard door het opleidingsniveau van de ouders. Leerlingen van Surinaamse afkomst, met name meisjes, blijken van alle allochtone leerlingen het best te presteren. (Bronnen: Sociaal Cultureel Planbureau, Rapportage minderheden 2003; Onderwijs, arbeid en sociaal-culturele integratie, Den Haag, 2003; G. Driessen, J. Doesborgh, G. Ledoux, M. Overmaat, J. Roeleveld & I. van der Veen,

"De overgang naar het voortgezet onderwijs", samenvatting van: Van basis- naar voortgezet onderwijs. Voorbereiding, advisering en effecten, Nijmegen/Amsterdam: ITS/SCO-Kohnstamm Instituut, 2005; M. de Lange & J. Dronkers, Hoe gelijkwaardig blijft het eindexamen tussen scholen" Discrepanties tussen de cijfers voor het schoolonderzoek en het centraal examen in het voortgezet onderwijs tussen 1998 en 2005, Radboud Universiteit Nijmegen en Europees Universitair Instituut, 2006.)

Als ik vanavond tijd heb ga ik die onderzoeken lezen, maar ik zet het hier alvast maar even neer voor wie dit ook interessant vindt.

Leila, voornamelijk A's en een entreepercentielscore van 91 lijkt me ook vwo-niveau. Vmbo is echt een belachelijk advies voor jouw kind.

skik

Skik

Ja, dat had ik ook gezien. Volgens mij staat er direct voorafgaande aan deze passage ook nog iets met de strekking dat overschatting ook voorkomt. Verbaasde mij wel, moet ik zeggen.

Neemt allemaal verder niet weg dat de school in kwestie wel uitgebreid tekst en uitleg heeft moeten geven. Maar voor de ouders heeft dat in deze zaak niet geholpen.

Groeten,

Temet

Hmm

Dat onderzoek betreft leerlingen die rond 1990 naar de middelbare school gingen. Lijkt me te gedateerd om in 2006 conclusies aan te verbinden. http://www.eui.eu/Personal/Dronkers/articles/TOR1994.pdf

Dit is een literatuuronderzoek over hetzelfde onderwerp maar van recentere datum (2012) dat weer beweert dat er geen significante verschillen in advisering op basis van etnische afkomst (maar wel op sociaal-economische afkomst) zijn. chrome-extension://bpmcpldpdmajfigpchkicefoigmkfalc/views/app.html

Dat laatste rapport was er natuurlijk nog niet toen deze rechtszaak speelde, maar cijfers van rond 1990 lijken me, gezien de constante veranderingen in het onderwijs, niet meer zo relevant in 2006.

skik

Temet

Ik heb zeker het schooladvies teruggekoppeld naar de oude school. Tot aan het bovenschools bestuur aan toe
Die meester werkt inmiddels niet meer op die school, hij is nu ergens ict-er. Hebben de kinderen er tenminste geen last meer van.

Skik

Kijk eens aan. Wat mooi dat je dat hebt uitgezocht. Leila, doe er zonodig je voordeel mee. Discriminatie op sociaal-economische afkomst komt in veel gevallen indirect ook neer op discriminatie naar 'ras' aangezien (oa) Turken, Marokkanen en Surinamers in de minder bedeelde groepen zijn oververtegenwoordigd. Maar onderscheid naar soc-ec status mag op zich ook niet.

Volgens mij komt 'gewoon' discriminatie naar etnische afkomst wel degelijk ook voor, vooral voor groepen als die ik hier noemde. Ik wil aannemen dat bijvoorbeeld Aziaten er weer veel minder last van hebben (of mogelijk zelfs voordeel).

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

09-11-2013 om 11:55

nog steeds!

Dat dit soort dingen nog steeds gebeurd, onvoorstelbaar he. Mijn man heeft het meegemaakt als kind in de jaren 60. Was altijd een van de beste van de klas maar kreeg mavo advies omdat hij uit een arbeidersgezin kwam, zijn ouders hadden alleen lagere school. Hij heeft gewoon gymnasium B gedaan, gestudeerd en gepromoveerd wetenschapper nu.
Inderdaad schijnen de nieuwe "arbeiderskinderen" van nu de kinderen met allochtone ouders te zijn, er was toch een onderzoek gepubliceerd waarin echt bewezen was dat zij vaak een te laag schooladvies krijgen? Misschien is dat hierboven al aangehaald, ik heb niet de hele draad gelezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.