Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


Aantoonbaar HBO niveau kan je natuurlijk ook in je werkende leven nog bereiken door op je werk gerichte opleidingen op niveau te volgen. Dat is dan ook.nog eens vaak deels of helemaal op kosten van de baas.

Groeten,

Temet

tsjor schreef op 25-07-2021 om 08:59:

Als hij rijk wil worden kan hij beter MBO gaan doen. Met HAVO-HBO bouwt hij een studieschuld op, komt een paar jaar later op de arbeidsmarkt, wil tegen die tijd ook zelfstandig gaan wonen en moet dan een kapitaal uitgeven aan huur, koop is onmogelijk, o.a. vanwege die studieschuld en het starterssalaris dat hij dan pas verdient.
Met MBO bouwt hij nauwelijks studieschuld op, kan hij al snel gaan werken, woont dan wellicht nog even thuis, kan een spaarbuffer opbouwen en wellicht na een aantal jaren iets meer verdienen en dan wel gaan huren of kopen.
Mijn MBO-zoon werkte al vanaf zijn 16de, kon een huis kopen met zijn gezin toen hij 26 was, heeft carriére gemaakt in zijn werk en doet nu werk wat hij ontzettend leuk vindt, vast contract, verdienste is aardig.
Mijn MBO-dochter staat op het punt een huis te kopen. Heeft nauwelijks studieschuld, kan snel weggewerkt worden. Heeft het geluk dat ze een huurwoning vond bij een goede woningbouwvereniging, die een systeem heeft om starters te helpen met een koopwoning. Haar salaris is matig, vriendje (ook MBO-BBL) verdient wat beter. Maar ze gaan het samen redden.
Oudste zoon, HAVO-HBO, heeft een grote studieschuld, vriendin met een nog grotere studieschuld (ook HBO), huurt in de particuliere sector, omdat hij met zijn niet-iets-te-hoge salaris niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, nog afgezien van de wachttijden. Sparen lukt dus niet. Zij komen er niet uit. Terugbetaaltermijn van zoon staat gelukkig op 10 jaar, van vriendin op 35 jaar. Tegen die tijd zijn ze aan hen pensioen toe, wat ze in hun sectoren niet opbouwen.
De gedachte dat je met HAVO/HBO rijk kunt worden deel ik dus helemaal niet.

Als je 'rijk' wilt worden (dus eigenlijk: een normaal leven wilt krijgen, met een dak boven je hoofd en eten op de plank) dan is mijn advies: zorg dat je geen studieschuld opbouwt, rond een studie af op mbo-niveau, ga zo snel mogelijk werken, ga op zoek naar huisvesting als je nog jong bent en een laag salaris hebt; dan heb je nog een beetje geluk nodig, maar dan heb je in elk geval nog een kans.

Tsjor

Dat hangt helemaal af van welke studie. Er zijn mbo opleidingen waarmee je prima banen kan vinden. Er zijn ook mbo opleidingen waar weinig werk in is en wat er is slecht betaald. Dat geldt natuurlijk ook voor hbo.

Gemiddeld echter verdienen hbo'ers meer dan mbo'ers (en wo'ers nog meer.) Dat staat natuurlijk los van de individuele ervaring maar het is natuurlijk onzin dat een mbo'er per definitie meer verdiend of meer kansen heeft dan de hbo'er. Gemiddeld is het nog steeds zo dat de hbo'er een hoger inkomen heeft en meer mogelijkheden voor werk heeft. 

Zeker in een krappe arbeidsmarkt reageren veel hbo'ers op vacatures op mbo niveau en verdringen zo de mbo'ers van de arbeidsmarkt. Wat dat betreft kan je natuurlijk beter wel hbo doen.

Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in mbo opleidingen vanwege mijn pleegzoon die naar alle waarschijnlijkheid mbo gaat doen. Je hebt inderdaad opleidingen waar je heel goed in kan verdienen, met name de techniek. Echter daarnaast heb je talloze opleidingen met hele matige perspectieven. De opleidingen waar mijn pleegzoon in geïnteresseerd is zijn ook niet de opleidingen met de meeste kansen en hoogste inkomens. En je gaat zo'n jongen ook niet dwingen om electro techniek te studeren of zo als hij dat niet ziet zitten. Niet dat hij zou zich laten dwingen maar zelfs als je hem over zou kunnen halen dan wordt het toch een drama. Hij zal iets moeten kiezen waar hij ook enige motivatie voor heeft.
 

Kyana schreef op 25-07-2021 om 17:40:

[..]

Zeker in een krappe arbeidsmarkt reageren veel hbo'ers op vacatures op mbo niveau en verdringen zo de mbo'ers van de arbeidsmarkt. Wat dat betreft kan je natuurlijk beter wel hbo doen.

Beetje raar dat dit zo is. Maar goed ik heb zelf net een topic geopend over dat het hebben van een vwo diploma ook steeds vaker een eis is bij vacatures. Er zijn teveel hoger opgeleiden ten opzichte van het aantal vacatures

dan

dan

26-07-2021 om 09:28

wij hebben een zoon die vorig jaar afgestudeerd is op hbo en nu bezig is met zijn master. Hij zal 24 zijn als hij daarmee klaar is. Daarentegen heb ik ook een paar neven die na het mbo gingen werken, ongeveer 19 jaar oud destijds, en nu inmiddels een koophuis hebben (beiden hebben relatie en een kind). In mijn ogen hebben zij het toch ook prima voor elkaar. 

Voor de 3e keer vmbo eindexamenjaar doen lijkt me geen realistisch plan, maar vooral een smoesje om een jaar te kunnen luieren. 

Ik lees op veel websites van vavo's dat dat 7e vak helemaal geen eis is. Dus voor toelating tot de vavo is die omweg waarschijnlijk nergens voor nodig. Ik zou als doel aanhouden over 2 jaar het havo diploma, en gaan uitzoeken wat de beste weg daar naar toe is. Als hij via de lpa nu al op de vavo kan beginnen, lijkt dat me een goed idee. Of misschien dat hij in november kan beginnen?

syboor schreef op 26-07-2021 om 10:04:

Voor de 3e keer vmbo eindexamenjaar doen lijkt me geen realistisch plan, maar vooral een smoesje om een jaar te kunnen luieren.

Ik lees op veel websites van vavo's dat dat 7e vak helemaal geen eis is. Dus voor toelating tot de vavo is die omweg waarschijnlijk nergens voor nodig. Ik zou als doel aanhouden over 2 jaar het havo diploma, en gaan uitzoeken wat de beste weg daar naar toe is. Als hij via de lpa nu al op de vavo kan beginnen, lijkt dat me een goed idee. Of misschien dat hij in november kan beginnen?

Ik kon op de VAVO het eindexamenjaar vwo doen terwijl ik meerdere vakken niet heb afgerond in het jaar ervoor. 
En ik weet ook nog goed dat veel vakken op mijn school pas in het voorexamenjaar starten zodat havo-instromers zo min mogelijk hinder ondervinden. 
En als een extra vak zo belangrijk is kan je toch in de zomer bijspijkeren? 

Nummer schreef op 26-07-2021 om 11:15:



Overgang vmbo-havo - VO-raad

Dank je nummer. Dat is waar ik t eerder over had.

in dit geval helpt dat niet want zoon van TO heeft geen extra vak. 
toelatingseisen  voor de VAVO zijn ook best pittig. 
Ondertussen zijn er veel verschillende adviezen en tips gegeven en horen we niks meer van TO. Ben wel benieuwd wat het is geworden.

Kunnen jullie niet gewoon het gesprek aan gaan met de leerplichtambtenaar? Mogelijk heeft hij of zij een idee of een contact op een van de scholen.

Hier een 17 jarige zoon in een heel andere situatie, maar ook nog zonder startkwalificatie. Wij hebben nu ontheffing gekregen van de leerplicht/kwalificatieplicht, zodat zoon staatsexamen kan gaan doen. Zou je zoiets niet kunnen bespreken? Dan zou je zoon bijvoorbeeld in andere tl vakken of een paar havo vakken staatsexamens kunnen doen, om zo volgend jaar een betere basis te hebben of dan op diezelfde manier andere vakken te doen.

KerryHouse

KerryHouse

27-07-2021 om 10:16 Topicstarter

Hij heeft wel een zevende vak. En ik heb een afwijzing op schrift erbij gepakt. Daar is het omdat hij afgelopen jaar veel enen heeft gehaald. Wel raar dat de doorstroom havo een wettelijk recht is maar geen enkele school hier hem dan accepteert.

KerryHouse

KerryHouse

27-07-2021 om 10:17 Topicstarter

Hij staat trouwens wel ingeschreven voor een mbo maar zegt dat hij er niet naar toe gaat. Ach ja hij wordt toch al snel 18 dus daar maak ik me niet meer zo druk over.

KerryHouse schreef op 27-07-2021 om 10:16:

Hij heeft wel een zevende vak. En ik heb een afwijzing op schrift erbij gepakt. Daar is het omdat hij afgelopen jaar veel enen heeft gehaald. Wel raar dat de doorstroom havo een wettelijk recht is maar geen enkele school hier hem dan accepteert.

Help hem dan met officieel in bezwaar gaan.

KerryHouse schreef op 27-07-2021 om 10:16:

Hij heeft wel een zevende vak. En ik heb een afwijzing op schrift erbij gepakt. Daar is het omdat hij afgelopen jaar veel enen heeft gehaald. Wel raar dat de doorstroom havo een wettelijk recht is maar geen enkele school hier hem dan accepteert.

Is hij geslaagd zonder een vak weg te schrappen? Dan zou ik inderdaad in bezwaar gaan en wellicht de LPA inzetten om hem geplaatst te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.