Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annie van de Takkenstraat

Annie van de Takkenstraat

10-02-2016 om 14:24

hardlopen bij de gymles


tonny

tonny

12-02-2016 om 15:39

woehaa Karmijn!!

'Ik werd altijd heel erg opstandig van dat geschreeuw. Je bent iets aan het doen wat je haat, wat je niet kunt en waar je niet om gevraagd hebt. Je wilt echt veel liever op Jupiter zijm, of een aardrijkskundehoofdstuk overschrijven, of wc's schoonmaken, dan daar in je korte broek op dat veld staan. Je verdient een medaille dat je het toch probeert!'

Woehaaa!!!

Ik herbeleef mijn jeugd.

Zo geweldig he, dat je als volwassene niet meer verplicht hoeft te sporten

Jaina

Jaina

12-02-2016 om 16:11

Lol

Gymles was inderdaad een vreemd fenomeen. Altijd die eeuwige kasten en bokken en balspelen. En dat geschreeuw van die gym leraren en de competief ingestelde mede leerling. Ik was bijzonder blij nooit meer zo'n gymzaal te behoeven betreden. En vreemd genoeg ook weinig veranderd in activiteiten sinds ik zelf leerling was. Mijn kinderen hadden vrijwel dezelfde soort gymles als ik. Ik was ook vrij houterig en zo dus een succes werd het niet.

hier is het klaar!

Dochter zit in de examenklas en heeft haar laatste gymles gehad. Hoera! Dochter danst op redelijk hoog niveau, maar ze kan nog geen bal vangen. Bij de lenigheidstest scoorde ze boven meetbaar, maar laat haar niet voetballen want ze valt over de bal. 'Slecht in gym' is het oordeel van de leraar. 'Slecht in jouw soort gym' roepen wij dan maar tegen hem. Je zou er een hekel aan bewegen aan overhouden. Die twee uur in de week waren een hel voor dochter, terwijl ze zich met enorm veel plezier vijf uur in de week in het zweet werkt op de balletschool. Maar ja, dat telt blijkbaar niet.

Jamie

Jamie

12-02-2016 om 16:42

Dat kan niet

Je kunt geen 20 min doen over 5 km. Mijn zoon loopt zo ongeveer het snelste van zijn school en die haalt dat zelfs niet. Als jouw dochter er 24 min over doet is dat echt supersnel. Het wereldrecord voor vrouwen staat op 14 min.

Jamie

Jamie

12-02-2016 om 16:45

grappig

Om van 19 naar 17,5 min te komen voor de 5 km loop moet je bijv 9 weken trainen met 4x per week.

Dus hoe kom je aan die 5 km?

inhoud gymles

Ik heb van mijn 6 jaar VO 5 jaar dezelfde gymleerkracht gehad, en die gymlessen waren een aanfluiting. In de zomer warmlopen en daarna softbal, in de winter warmlopen en daarna of basketbal of volleybal. In de zomer verder 1 keer atletiek, in de winter 1 x iets met toestellen. Tussen mij en genoemde balsporten komt het nooit meer goed, maar balsporten zijn toch al niet mijn ding.

In de laatste klas kregen we een leerkracht die wel afwisseling in het programma bracht, maar toen was ik voor de gym al verloren.

Heb je dat soort leerkrachten nog steeds? Die gewoon week in week uit hetzelfde doen, en bijvoorbeeld alleen maar balsporten aanbieden? Bij andere vakken zijn er vziw inhoudelijke eisen aan het aanbod, maar hoe zit dat eigenlijk bij gym? Destijds kon iedereen kennelijk maar wat aanrotzooien, maar hoe zit dat tegenwoordig? De posting van Stoepkrijt doet mij vermoeden dat er weinig is veranderd.

Groeten,

Temet

nou

Mijn zoon heeft in de brugklas 5 km gelopen in 19 minuten. En hij was niet eens de snelste (maar derde geloof ik). Dus het kan absoluut zeker weten wèl.

Annie van de Takkenstraat

Annie van de Takkenstraat

12-02-2016 om 17:13

foutje

Ha! Het meertje is 5 km in het rond. Ze moeten 2 km rennen in 20 minuten! Mijn fout. Ik heb ook geen verstand van hardlopen dus nam het gewoon aan. De leraar zet pionnen neer en het is is precies 2 km. Hmmmm ik ga er toch over praten. Met name over grenzen!

Annie van de Takkenstraat

Annie van de Takkenstraat

12-02-2016 om 17:17

Karmijn

HAHA ik moet erg om je lachen! Leuk!!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-02-2016 om 17:43

Ah kijk

2 km in 20 minuten is 6 km/u. Dat is een stevig doorwandeltempo. Ik denk als je niet begint met rennen maar direct met gewoon doorwandelen, het goed te doen is (voor een gezond persoon, met normale conditie).

vlinder72

vlinder72

12-02-2016 om 17:54

2km in 20 minuten

Dat moet te doen zijn. Grote fout is dat ze waarschijnlijk begint met hardlopen. Te hard en dan raakt ze direct buiten adem. Ze moet beginnen met lopen. In een iets snelker tempo maar zonder dat ze gaat hijgen. Als dat goed gaat kan ze de laatste vijf honderd meter een beetje hardlopen.

Hortensia

Hortensia

12-02-2016 om 18:11

vlinder72

Een goede leraar leert zijn leerling hoe hij iets moet doen.

Als deze leerling niet heeft geleerd hoe hardlopen op te bouwen, is het geen goede leraar.

Jamie

Jamie

12-02-2016 om 18:33

tja

Dan kan ik mij inderdaad wel weer voorstellen dat je een 1 krijgt als je dat niet haalt. Een normaal mens wandelt 15 min over 1 km en doet 5 min over 1 km hardlopen. Ze zou dus de helft moeten kunnen wandelen en het nog halen.

Als ze het lichamelijk gezien niet haalt moet je het daarop gooien maar ik vind dit absoluut géén onhaalbare kaart voor een normaal gezonde leerling. Ik denk dat mijn jongste het dan echt nog moeilijker had vorig jaar in de brugklas.

Jamie

Jamie

12-02-2016 om 18:47

Jippox

Een beginner zal 35-40 min doen over 5 km hardlopen dus in 19 min als brugklasser is echt een gigantisch goede tijd. Sterker nog in een bekende run hier in de buurt was hij 10de geworden bij de senioren. In de leeftijdsgroep 35-45 was hij tweede geweest

Nooit op atletiek geweest en was het echt 5 km en dan waren er nog twee sneller?

vlinder72

vlinder72

12-02-2016 om 19:15

klopt jamie

Mijn zoon is een goede loper (vowtbal voetbal geen atletiek). Hij liep met een loop in het dorp 20.23 op de 5 km. Hij was toen net 13 jaar. Hij werd alleen verslagen door kinderen van de atletiekvereniging maar die werden door een trainer begeleid.

Annie

Annie

15-02-2016 om 21:09

Gym en cijfers

Ik begin het echt steeds stommer te vinden.
Natuurlijk, feitelijk is er niet zoveel verschil tussen wiskunde inzicht en leuk kunnen sporten. Maar toch... het knaagt. Fijn dat het met inzet opgehaald kan worden. Dat heb je niet met wiskunde.

Ik vind gymbeoordelingen nogal triviaal. Op het lachwekkende af als het niet zo triest was. Zoon schaatst op hoog niveau. In de drie jaar dat hij op VO zit hebben ze nog nooit een cijfer voor schaatsen gehaald. Zelfs niet als hij met anderen voor de school een gouden medaille op school NK binnenhaalt...
Hij is niet zo groot en kreeg voor hoogspringen een vijf. Om een negen te halen moest hij over zijn eigen lengte springen. Dat kon makkelijk want de wereldrecordhouder sprong wel een halve meter over zijn eigen lengte. Tuurlijk. De langste slungels (ruim 30 cm langer dan hij) sprongen 5 cm hoger en haalden wel een voldoende. Ik zou dubbel hebben gelegen om de domheid als zoon niet stikverdrietig was. Het was nogal een deuk in zijn sportieve imago en een nog grotere confrontatie met zijn kleine formaat. Daar heb ik richting mentor wel iets over gezegd...

De week na die vijf deed hij mee aan een echte survivalrunwedstrijd. Dat doet niemand in zijn klas hem na. Zijn leerkracht ook niet. Hij trok zijn deelnameshirt aan. Geen enkele opmerking van leerkracht.
Diezelfde week haalde onze andere zoon - conditioneel een topper maar zo houterig en aritmisch als een deur een 9,5 voor een dansje. Woeha. Vanaf dat moment neem ik cijfers voor gym niet meer serieus.

Annie van de Takkenstraat

Annie van de Takkenstraat

16-02-2016 om 09:40

Gesprek gehad

met de rector. In 4 Havo moeten alle leerlingen 2,5 km rennen in 20 minuten. Daar krijgen ze het hele jaar voor. Lukt het meteen de eerste keer, dan krijgen ze een 10. Lukt het niet, krijgen ze een 1 en een herkansing. Dat gaat net zolang door totdat ze het halen. Degene die bijna aan het eind van het schooljaar nog steeds geen 10 hebben, krijgen een laatste kans, lukt het dan nog niet, dan moeten ze een vervangende opdracht doen, mits ze onvoldoende staan voor gym. (Dus ook andere lessen onvoldoende staan). Dit, omdat er anders met de pet naar gegooid wordt volgens de rector. Mocht het kind voor andere vakken ook onvoldoende staan, ook onvoldoende zich inzet voor de andere vakken, dan laten ze ook de gymlessen meewegen.

Dat kan ik volledig begrijpen. Ik vind alleen dat ze dan teveel naar het negatieve kijken! Dus het systeem is erop bedacht dat het anders een zooitje wordt...

Ik heb aangegeven dat mijn kind nu tot 3 keer aan toe kotsend thuis kwam en dat ik simpelweg niet meer wil hebben dat ze op die manier thuis komt na een gymles. Dat als dat hardlopen zo'n belangrijk onderdeel is, dat de gymdocent daar zijn leerlingen dan moet op gaan trainen en niet 1 keer in de zoveel tijd een rondje moet laten rennen. Ook gevraagd of hij soms die tijd haalt zonder training.

Nu staat mijn kind voor alles ruim voldoende behalve voor gym,want het is een boekenkind en geen sportkind. Nooit geweest. Ik heb gezegd dat mijn kind zich inzet, dat ze graag wil laten zien dat ze haar best doet, maar dat dit geen goede manier is en dat ik graag van de gymdocent ook wil zien dat hij kijkt naar de leerling. Echt kijken naar inzet en dat ook laat meewegen met het geven van een cijfer.

Daar was de rector het mee eens en zal het gaan bespreken met de docent.

Punt blijft wel, dat er een werkstuk gemaakt moet worden als gym onvoldoende blijft.

Pfff...

Annie

"Punt blijft wel, dat er een werkstuk gemaakt moet worden als gym onvoldoende blijft."

Ik had het wel geweten, als mij die kans geboden was, was ik het hele jaar niet naar gym geweest en had ik een werkstuk gemaakt . Ik was namelijk erg slecht in gym en erg goed in werkstukken. Bij ons kreeg je trouwens hoe dan ook een 6 als je maar naar de lessen kwam en niet actief de boel liep te verzieken.

Goed dat je een gesprek hebt gehad met de rector en dat deze heeft toegezegd het te bespreken. Ik vermoed sterk dat je dochter t.z.t.gewoon een voldoende voor gym gaat krijgen, zonder werkstuk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.