Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annie van de Takkenstraat

Annie van de Takkenstraat

10-02-2016 om 14:24

hardlopen bij de gymles

Dochter moet een rondje om een meer rennen in 20 minuten bij de gymles. (4 Havo) Haalt ze dat niet, krijgt ze een 1.
Kind heeft astma en medicatie, maar zou geen probleem moeten zijn, longinhoud is goed, conditie ook. Maar dochter deed er de eerste keer 26 minuten over, de tweede keer 24 minuten en nu heeft ze het weer over moeten doen en haalde weer 24 minuten, net als nog 2 meiden. De anderen zitten er net op of onder, dus mogen door.
Als ze een 1 blijft halen, telt dat mee om over te gaan!

Ik heb een beetje hysterisch gemaild naar die gymleraar, want ze toont inzet, er wordt niet dagelijks voor getraind, ze loopt de kantjes er niet vanaf, maar loopt de laatste meters over te geven! Dit is de derde keer dat ze zo beroerd thuis komt.

Ze krijgt van mij een 10! ze toont potverdorie inzet en doorzettingsvermogen! Telt dat dan niet mee?

Nee, was het antwoord, de scores en tijden tellen.

Belachelijk!


Angela67

Angela67

10-02-2016 om 14:34

leerplichtambtenaar bellen

ik zou het meteen lekker hoog spelen en de leerplichtambtenaar bellen en overleggen hoe dit aan te vliegen.
of je dochter met mentor laten praten en dan samen met gymleraar.
rector?
dat soort dingen . . .
gr Angela

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-02-2016 om 14:34

Middelt uit

Volgens mij had mijn dochter ook een 1 voor de hardlooptest. Voor andere onderdelen haalde ze wel voldoendes waardoor het geheel toch uitmiddelde tot een 7. Ik zou pas gaan mopperen als een onvoldoende verdergaande gevolgen krijgt. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

vlinder72

vlinder72

10-02-2016 om 14:41

mwah

Mijn zoon is juist steengoed in hardlopen. Daar haalt hij een 10 voor. Compenseert de onvoldoende voor dansen weer. En tekenen kan hij ook niet dus hij is juist heel blij met die cijfers voor atletiek onderdelen.

Ik zou pas klagen als ze daardoor een onvoldoende komt te staan voor gym. Er zijn toch nog meer onderdelen en cijfers.

Mijntje

Mijntje

10-02-2016 om 14:44

Bulstronk

ik zou hier ook een hele vervelende moeder van worden en het hoog spelen:
-kind komt elke keer weer beroerd thuis
-kind loopt de laatste meters over te geven
en er wordt gedreigd met een 1.
Wat is dit voor een Bulstronk anno 2016!
Moet je voor de gymles op school de conditie van een (semi halve top-)sporter hebben?

Ik ging vroeger altijd demonstratief wandelen, maar als ik dat nu deed zou ik ernstig in de problemen komen..

bieb63

bieb63

10-02-2016 om 14:44

idioot gewoon

Als iemand gewoon z'n best doet, dan is het zoals het is. Klaar. Geef dan gewoon een O,V of G. En hang er geen verdere consequenties aan als het niet om een specifieke sportschool gaat.

Mijntje

Mijntje

10-02-2016 om 14:46

Bulstronk

voor de 'cultuurbarbaren' onder ons" : juffrouw Bulstronk is een personage uit Mathilde van Roald Dahl, de meest verschrikkelijke leerkracht ooit

Jaina

Jaina

10-02-2016 om 14:48

Als

Als ze beroerd wordt en moet overgeven dan heeft ze een medische reden om niet mee te doen. Het lijkt me niet de bedoeling van de gymles dat een kind gaat overgeven en ziek thuis komt. Ik zou dus aangeven aan de docent dat ze niet meer mee mag doen met rond het meer rennen in dat tempo want ze kan dat blijkbaar oprecht niet aan. Ze heeft astma schrijf je. Dan kan het best zijn dat het toch net wat te veel is in dat tempo. Ik zou niet willen dat mijn kind zo hard zou rennen dat het echt beroerd thuiskomt.
Ik zou ook een probleem hebben met een docent die een kind zo pusht dat ze echt moet overgeven. Dan neem je als docent je pastorale verantwoordelijkheden niet serieus.

Hortensia

Hortensia

10-02-2016 om 14:48

absurd!

Jouw dochter krijgt meteen een dikke 1 die ook nog eens meetelt! Ze heeft astma en medicatie, ze zet zichzelf zodanig in dat ze er letterlijk ziek van wordt, in dat geval is de school op meerdere manieren heel fout bezig!

In het kader van het heilige passende onderwijs zou er juist van alles aan moeten worden gedaan om haar te helpen haar doel te maken, lijkt mij. En zou ze nu een blijkbaar belangrijk cijfer verknallen omdat ze één onderdeel fysiek niet aan kan?

Ik denk dat het me rood voor ogen zou worden, dus ik kan me je hysterie wel voorstellen, al is het misschien niet verstandig om op die manier een punt te maken.

Mocht je nou geen poot aan de grond krijgen, dan zou ik tot tien tellen (probeer uit je emotie te komen, kan namelijk lelijk tegen je werken!) en aan elke mogelijke bel trekken die er is. O.a. leerplichtambtenaar want school zorgt ervoor dat je kind al verschillende keren ziek is geworden en ik zou zeggen dat dat toch niet bepaald "passend onderwijs" is...!

Half a twin

Half a twin

10-02-2016 om 14:50

Weet de gymleraar van de astma?

Onze oudste heeft een lage spierspanning waardoor ze bij gym ook niet alles kan. Ze is totaal niet sterk, kan dat ook niet trainen. Bij aanmelding hebben we dat al gemeld en de gymdocent houd daar prima rekening mee. Als ze inzet toont is het genoeg voor een voldoende.
Ze heeft pas zelfs een 8 gescoord voor turnonderdelen, net als de meisjes die zelf op turnen zitten. De leraar kijkt naar waar ze vandaan komen en hoeveel vordering ze maken. De turnster met een net niet perfecte radslag krijgt een 8 en oudste met een zeer mislukte radslag ook, omdat ze echt vanaf 0 kwam ze wist niet eens hoe te beginnen.
Beoordelen op vorderingen en inzet vind ik veel eerlijker dan beoordelen op resultaat. Je kunt niet voor alles talent hebben. Een echte hardloper is geen goede slagman bij honkbal en andersom dus beoordelen op vordering is eerlijker.

mirreke

mirreke

10-02-2016 om 14:55

Het gaat niet om de astma

Het gaat om iets wat voor sommige leerlingen fysiek onmogelijk is.

Stel dat de gymleraar dit zou doen met hoogspringen? En je haalt het gewoon niet? En dan een 1 geven?

Ik zou eerst naar de mentor, dan naar de teamleider en als dat niet werkt naar de directie, en dan naar de lpa. Volgens mij is dat de juiste 'chain of command'...

Rare ontwikkeling...

Hortensia

Hortensia

10-02-2016 om 15:10

gymtalent

Ik was het kind dat altijd als laatste werd gekozen met gym, want ik was de stijfste hark van de school. En nee, dat zeg ik niet om mezelf omlaag te halen. Inclusief astma. Ik kwam de touwen niet in, ik kwam de bok niet over, ik kon niks met de ringen, ik kon geen ballen vangen, ook niet gooien, ik was echt een hopeloos geval. Gym was dan ook mijn grote nachtmerrie

Mijn gymleraar gaf me toch altijd een 6 voor de inzet. Gym telde toen trouwens niet mee.

Stel dat ik nu aan de moderne eisen zou voldoen, dan zou ik volgens die leraar van TS voor elk onderdeel een 1 krijgen. Die meetelt. Is dat niet een beetje heel erg cru of ben ik zo'n watje?

Waarom is gym van zulk doorslaggevend belang dat het je eindcijfer kan verknallen? Tegenwoordig wordt er al zo ontzettend veel ge-eist van leerlingen. Bewegen is belangrijk, ook op school, maar is dit opeens ook een vereiste prestatie die zo belangrijk is dat die moet meetellen?

En indien ja, wat kan school doen om te voorkomen dat dochter zonder te spugen en ziek thuis te komen toch haar doel bereikt?

Echt, mijn broek zakt hier vanaf!

vlinder72

vlinder72

10-02-2016 om 15:15

gym, muziek, tekenen en handvaardigheid

Ik mijn ogen alledrie vakken waar je eigenlijk geen cijfers voor zou moeten krijgen maar G/v/m voor inzet.

Een onvoldoende voor tekenen voor een kleurencirkel terwijl kind kleurenblind is ook niet eerlijk.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 15:21

meestal valt het wel mee

Er wordt gedreigd zodat men in ieder geval zijn best doet. Verder kun je natuurlijk ook thuis een beetje trainen. Mijn zoon had vorig jaar ook dat probleem en hij heeft het toen nét gehaald. Dit jaar moet hij de dubbele afstand en hij wil er dan wel voor trainen met zijn oudere broer.

Kijk eens op www.afstandmeten.nl wat de precieze afstand is want 20 min zegt mij niets.

Verder compenseert men zo'n cijfer vaak met inzet en kom je toch gemiddeld wel uit op een vier of iets dergelijks.

Waar ik meer van schrok is: " De turnster met een net niet perfecte radslag krijgt een 8 en oudste met een zeer mislukte radslag ook, omdat ze echt vanaf 0 kwam ze wist niet eens hoe te beginnen.
Beoordelen op vorderingen en inzet vind ik veel eerlijker dan beoordelen op resultaat. Je kunt niet voor alles talent hebben. Een echte hardloper is geen goede slagman bij honkbal en andersom dus beoordelen op vordering is eerlijker.."

Wat is dat nu weer voor iets raars? Waarschijnlijk vind je dat opeens niet meer eerlijk als jouw slimme dochter zo al beoordeeld werd op de basisschool? Och die krijgt een 6 want ze is niets gevorderd en Pietje krijgt een 10 want in plaats van 10 fouten maakt hij er nu nog maar vijf!

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 15:23

Hortensia

Nee, jij zou nu bijv een 8 krijgen voor inzet en een 4 voor het resultaat of een 3 waardoor je toch nog een voldoende staat maar niet extreem hoog. Vind ik prima overigens. Ik vind niet dat elk kind wat slecht is in gym/sport opeens een dikke voldoende moet krijgen. Er mag ook best wel een slechter cijfer op een rapport staan tenzij je alleen op 1 slecht cijfer kan blijven zitten natuurlijk.

Hortensia

Hortensia

10-02-2016 om 15:30

Jamie

"Er wordt gedreigd zodat men in ieder geval zijn best doet."

Denk je niet dat een kind dat herhaaldelijk (!)ziek thuis komt en zelfs kotsend de eindstreep haalt, dat niet doet?

"Nee, jij zou nu bijv een 8 krijgen voor inzet en een 4 voor het resultaat of een 3 waardoor je toch nog een voldoende staat maar niet extreem hoog."

Zeker weten!

En zoals Vlinder72 al aangeeft, dat geldt ook voor gym, muziek, tekenen en handvaardigheid. Niet kunnen rekenen of schrijven is een groot ding. Niet kunnen knutselen, hardlopen, tekenen of gebrek aan muzikaliteit is misschien jammer, maar minder zwaarwegend IMHO.

Tenzij zo'n kind plannen heeft de sportopleiding of vormgeving en design te gaan doen na het examen

Hortensia

Hortensia

10-02-2016 om 15:33

en wat oefenen betreft...

Ik heb liever dat mijn kind haar tijd besteedt aan huiswerk, dan aan extra sporten om in vredesnaam geen onvoldoende voor gym te halen.

Nou heb ik een bloedhekel aan dat vak maar zoals Vlinder al zei, dat vind ik ook voor muziek, tekenen en handvaardigheid. Muziek en kunst zijn voor mij heel belangrijk, maar het gaat me te ver om mijn kind thuis te drillen omdat het daar geen talent in heeft.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 15:33

vlinder

'Ik mijn ogen alledrie vakken waar je eigenlijk geen cijfers voor zou moeten krijgen maar G/v/m voor inzet. '

Ook daar ben ik het niet mee eens omdat die leerkrachten dan altijd met ongemotiveerde leerlingen blijven zitten. Je moet een cijfer geven als dat maar een 5,5 kan worden met inzet. Zo kun je tenminste iets met onwillige leerlingen die er een potje van maken en dan kunnen blijven zitten. Mijn jongste is een drama aan het worden met tekenen maar de leerkracht zorgt er wel voor dat hij niet met een onvoldoende eindigt ténzij hij er echt met de pet naar gaat gooien en de les gaat verpesten.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 15:45

hortensia

Ik heb bewust niets over dit specifieke geval gezegd en wat TS moet doen, ik zou ook aan de bel trekken dat dit te ver gaat. Ik zet alleen dat ik niet zo geloof dat dit meisje echt een 1 gaat krijgen of wel maar dan gecompenseerd met een hoog cijfer voor inzet.

Verder heb ik al mijn mening gegeven over dit soort vakken, ik vind niet dat je daar alleen maar voldoendes voor moet halen want dan is bij veel leerlingen het hek van de dam en maken ze er een potje van want ze kunnen er toch niet op blijven zitten. Je moet een 5,5 kunnen halen op je eindrapport als je maar laat zien dat je je inzet. Ik vind namelijk ook dat de echt goede sportieve leerlingen hier een hoog cijfer voor moeten krijgen, gewoon omdat het ook wel eens leuk is om dat te halen voor sommige leerlingen.

Voor wat betreft het feit dat je liever wil dat je kind huiswerk maakt dan eens een rondje extra gaat hardlopen? Tja, ik zei niet dat je het huiswerk maar moet laten zitten maar wellicht een keertje minder gamen, appen of tv kijken natuurlijk Of dat hier de oplossing is weet ik niet, daarvoor moet ik ook weten wat de afstand is, maar in geval van mijn zoon zie ik dat wel als oplossing maar dat zal hij zelf moeten beslissen, ik ga hem daar niet in sturen.

bieb63

bieb63

10-02-2016 om 15:57

mooie uitspraak van vriendin van dochter

Meisje is 17, 5e VWO. Zeer onzeker kind geweest, maar omhoog gekrabbeld en geleerd dat zij prima is als persoon. En mag zijn zoals ze is. Kan heel goed zingen en doet daar veel mee. Op school gaat het ook goed.
En dan: nieuwe gymleraar. Gymen is niet haar ding. Ze gaan softballen. Zij raakt telkens de bal niet. Gymleraar zegt: de bal wordt net zolang gegooid naar jou, totdat je hem weet te slaan. Meisje zegt: "beste x, ik heb allang geaccepteerd dat ik niet kan gymmen en geen balcoordinatie hebt. Ik heb er vrede mee. Nu jij nog..."
Ik vond het hilarisch!

Half a twin

Half a twin

10-02-2016 om 16:08

Jamie #14

Ieder zijn lichaamsbouw en spieren zijn anders je kunt niet in elke tak van sport uitblinken. Kijken naar waar een kind vandaan komt en een cijfer geven voor vorderingen moet mogelijk zijn op een middelbare school en gelukkig doen ze dat op de school van oudste. Een turnster die tijdens het oefenen perfecte radslagen voor deed en bij het rondje voor een cijfer net niet perfect krijgt een 8. Een kind dat de radslag nog helemaal moest leren, want fietsen is haar ding, krijgt op grond van de vorderingen ook een 8.
Bij theorievakken is er een so of proefwerk om een cijfer te scoren, afhankelijk van hoeveel je geleerd hebt en hoeveel fouten je maakt krijg je een cijfer. Allemaal in de HAVO klas of welk niveau dan ook wordt geacht dat een voldoende halen tot de mogelijkheden behoort bij voldoende inzet.
Een kind dat aan een oor doof is heeft moeite met het vak muziek, dat zou ook erg zijn als die geen voldoende krijgt doordat het niet goed kan horen hoe de muziek moet klinken.

Half a twin

Half a twin

10-02-2016 om 16:12

bieb63

Goed gezegd van die vriendin.
Mijn zoon is kleurenblind, ziet geen rode lijnen op de groene gymzaalvloer. Zegt de vakdocent gym van de basisschool dat zijn spelinzicht onvoldoende is, want hij holt steeds over de lijn. Ja duh! Voor hem heeft het trefbalveld geen middenlijn, want rood.

Tango

Tango

10-02-2016 om 16:14

Ik zou hierover wel mailen

In eerste instantie met de mentor. Die weet w.s. ook wel van de astma. Ik vind het te ver gaan dat ze er werkelijk ziek van wordt en het toch nog 3 keer over moet doen. Bij dochter hier hebben ze ook een rondje meer en is het cijfer ook afhankelijk van de tijd maar het hoeft voor zover ik weet niet binnen een bepaalde tijd. Dochter haalde ook eens een onvoldoende omdat ze met een langzaamlopende klasgenoot mee liep. Tja, dat is dan haar eigen fout natuurlijk. Ze heeft ook weleens een laag cijfer voor iets gekregen dat ze naar haar idee echt goed deed. Ik bemoei me daar dan ook niet mee. Laat het haar zelf met de leerkracht oplossen. Zolang ze nog voldoende voor gym staat vind ik het niet belangrijk. Maar een 1 krijgen ze dan ook eigenlijk nooit hier. Niet voor gym in ieder geval. In geval van topicstartster zou ik dus wel contact opnemen.
Gelukkig zijn mijn kinderen redelijk goed in gym, op sommige onderdelen na zoals bijv. turnen want dat hebben ze nooit gedaan. Zelf was ik vroeger ook een stijve hark, durfde bijna niets. Alleen volleybal en softbal kon ik enigszins. In die tijd kreeg je inderdaad nog een 6 voor de inzet. Tegenwoordig zou ik alleen maar onvoldoendes krijgen.

Proberen

De verabsolutering van regeltjes slaat hier door. Je zou gewoon een hekel aan sport krijgen!
Mijn dochter heeft ook asthma en als ze tegen haar grenzen aanloopt mag ze even uitrusten aan de kant en het later nog eens proberen. Gelukkig geen rondjes om het meer maar bijvoorbeeld wel de piepjestest. Het kan teveel zijn. Ze sport wel extra in de week juist om haar conditie te verbeteren. Maar er is gewoon een beperking.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 16:37

Halve tweeling

Inderdaad, ieder zijn lichaamsbouw en spieren en dáárom hebben ze op de meeste scholen ook hele verschillende sporten/activiteiten over het jaar verdeeld. Mijn oudste moest daarom ook dansen en heeft daar wel een lol in gehad. Mijn jongste heeft nu bijv honkbal en had daarvoor voetbal, basketbal, turnen en klimmen en dus een keer per jaar hardlopen. Stel dat je daar overal slecht in bent maar overal inzet laat zien; nou dan heb je nog net een voldoende. De meeste kinderen zijn wel ergens wat beter in en halen dan net een wat hoger cijfer. Een acht geven aan een kind voor een radslag terwijl die niet goed is vind ik geen best idee, je kunt wel een vijf geven en een acht voor inzet maar geen acht voor de uitvoering als dat onvoldoende was.

Ziet jouw zoon echt geen énkel verschil tussen de vloer en de lijn?

helga

helga

10-02-2016 om 16:46

juíst als je dit doortrekt naar cognitieve prestaties

dan zie je toch wel dat dit nergens op slaat?
Een minder slim kind constant langs een meetlat van slimme kinderen leggen, dat is toch niet te doen?
Dat weten we toch allang en daarom zijn er verschillende beoordelingen.
Waarom dan toch niet met gym?

Tijd om te evalueren wat het doel van gym is op scholen, lijkt me.

Jaina

Jaina

10-02-2016 om 16:51

Inzet

Ik zou dan inderdaad gaan voor twee aparte cijfers: inzet en resultaat.
Je hebt ook kinderen die super goed zijn in gym maar bijvoorbeeld wel de les verstieren. Die kunnen dan een 8 krijgen op resultaat en een 4 op inzet. De niet zo sportieve leerling zal dan beter z'n best moeten doen en haalt misschien een 4 op resultaat en een 8 op inzet. Netto resultaat hetzelfde maar wel duidelijk waar die cijfers vandaan komen.

In dit geval zou ik overigens wel met de gymleraar gaan spreken. Het is allemaal leuk en aardig maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat leerlingen fysiek ziek worden. Zeker bij gym moet je als leraar oppassen met pushen. Als de tekenleraar iemand pusht om toch echt met perspectief te gaan tekenen terwijl degene denkt dat het niet kan is het ergste wat er kan gebeuren een gefrustreerde leerling (en leraar). Bij gym een leerling die hoogtevrees heeft pushen om op een wandrek te klimmen kan hele nare ongelukken tot gevolg hebben. Bij gym moet je wat serieuzer omgaan met gebrek aan vermogen bij je leerlingen omdat er veel eerder ongelukken gebeuren dan bij andere vakken.

Een leerling pushen zo hard te rennen dat ze gaat overgeven kan natuurlijk niet en daar zou ik serieus met de school over in gesprek gaan.

Els

Els

10-02-2016 om 17:07

Hier

zijn de gymcijfers ook tamelijk objectief. Hoe hoger je springt hoe hoger je cijfer. Volgens zoon nog steeds niet eerlijk, de normen voor meisjes zijn anders dan voor jongens, bij hoogspringen (en verspringen) hoeven de meisjes dus minder hoog te springen voor hetzelfde cijfer. Dat vindt hij absoluut niet eerlijk. Al die meisjes steken 2 koppen boven me uit, zij stappen erover heen terwijl ik moet springen!
Daarnaast krijgen ze elke periode een cijfer voor 'inzet', ook bij de andere minder concrete vakken (tekenen, handvaardigheid). Zo krijg je als je de les verstoort en supergoed kan tekenen dus een dikke onvoldoende voor inzet en als je niet kunt tekenen maar wel normaal meedoet toch een behoorlijk cijfer. Ik denk zelf dat de leerkracht dit cijfer ook gebruikt (of in elk geval zou kunnen gebruiken) om het eindcijfer recht te laten doen aan de prestaties van het kind terwijl het wel gestimuleerd wordt om zo hoog mogelijk te springen.

Mijntje

Mijntje

10-02-2016 om 17:20

cijfers

Ik vind cijfers voor gym raar. Beter zou zijn : V G ZG, en dan krijgen de 'kneusjes' een V en diegenen die heel goed zijn een ZG.
Bij totaal geen inzet een O, maar dan moet je het ook wel erg bont maken.
Cijfers tellen toch niet voor overgang (mag ik hopen).

Ik had vroeger een 6 voor gym, een 6 voor katechese en een 6 voor handvaardigheid en mocht toen daarom niet naar het gymnasium..
Met mijn magere zesjes en zeventjes voor tekenen heb ik trouwens wel de kunstacademie gedaan. Het zegt allemaal werkelijk niets.

Fransien

Fransien

10-02-2016 om 18:50

Dit kan echt niet

Je kunt een kind met een fysieke beperking niet afstraffen met een 1 voor gym terwijl ze overgeeft van de inspanning.

Gym is zo'n vak wat op vmbo, havo en vwo gelijk is, er is op school geen niveauverdeling gemaakt op gymnastiekvaardigheden maar op cognitieve vaardigheden. Alle niveaus zitten dus net als op de basisschool nog door elkaar. Daarom vind ik dat als je een cijfer wil geven, dat gebaseerd hoort te zijn op inzet en niet op beheersing van de stof (in dit geval dus atletische vaardigheden).

Voor mijn dochter, zeker als ze hierop zou kunnen blijven zitten, zou ik zeker contact zoeken met de mentor-afdelingsleider-rector-leerplichtambtenaar.
Het kind toont meer dan voldoende inzet en wordt tot ver over haar grenzen gedwongen terwijl ze medisch gezien een beperking heeft. En als ze ziek van school thuis komt is dat absoluut reden om contact op te nemen. Zijn ze nou helemaal...

Half a twin

Half a twin

10-02-2016 om 19:27

Beperking= andere normering

Ik vermoed dat op de school van mijn oudste, kinderen met een kleine beperking een andere normering hebben nu ik er over nadenk. Toen wij bij aanmelding vertelden dat dochter een lage spierspanning heeft zei degene die tegenover ons zat dat er meer gegeken werd naar inzet en vooruitgang dan naar het eindresultaat. Of dat voor alle kinderen geld of alleen voor kinderen met een beperking weet ik niet.

Inderdaad Fransien het niveau havo mavo vwo is bepaald maar fysiek zit alles nog door elkaar. De motorisch zeer vaardigen tussen de "kneusjes".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.