Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lienepien

lienepien

30-11-2012 om 13:38

Groep 8 voorlopig advies

Ha,
Inmiddels het voorlopig advies binnen,
Mavo/havo en dat is dan gebaseerd op een nogal grillig
beeld: A tot A+ voor rekenen,
woordenschat en begrijpend lezen C/D
en een goede werkhouding.
WE denken dat er meer in zit, maar ja het komt er niet uit op de toetsen.
Ook merk ik dat als ik 1 op 1 oefen met zoon,
(zonder hulp)
hij meer goede antwoorden heeft dan wanneer hij het alleen moet maken.

Iemand soortgelijke ervaring?
Er wordt al snel iets geroepen over dysharmonisch profiel maar stel dat die zou worden vastgesteld wat kunnen we daar dan verder mee?

Lienepien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

30-11-2012 om 14:07

Ook

Onze dochter had ook 2 jaar geleden een MAVO/HAVO advies. Zij deden geen cito eindttoets, maar een NIO toets. Ook dochter had ook een zeer dysharmonisch profiel (bij de NIO toets noemen ze dat een verbale/performale kloof). Hoge score (VWO) voor performaal (m.n. ruimtelijk inzicht) en lage score (nét MAVO) voor verbaal (m.n. zeer slechte score op woordenschat, dat heeft ook vast te maken met het feit dat ze nooit leest). Het lastige is dat bij veel vakken de verbale kennis belangrijk is. Uiteraard bij de talen, maar ook leer/lees vakken als AK en GS. Op zich gaan Frans en Duits (dit jaar voor het eerst) eigelijk heel goed. Maar ze beginnen natuurlijk wel bij 0 en Frans is een zeer regelmatige taal. Duits beginnen ze ook bij 0 en best herkenbaar, zeker in het begin. Dus tot nu toe is dat eigenlijk meer technisch begrijpen, dan dat je verbaal sterk moet zijn. Engels gaat helemaal niet, daar beginnen ze op een veel hoger niveau mee, omdat ze ervan uitgaan dat je al een basis kennis Engels hebt (zij niet dus). Daarbij is Engels een zeer onregelmatige en niet logische taal. Moet je echt gevoel voor hebben. AK en GS vindt ze een worsteling. Is veel lezen én dan natuurlijk ook tot je door laten dringen wat er nou eigenlijk staat. Biologie gaat wel goed, omdat het haar A interesseert (meestal) en B omdat het niet echt hele lappen tekst zijn.
Hoe dan ook, best lastig. Want ze is slim genoeg, maar struikelt wel op een aantal vakken. NL gaat redelijk, zover het technische kennis is, maar boekverslagen is een drama. Hoe dan ook: in Engels en NL zal ze sowieso examen moeten doen. De verwachting is dat haar vakkenkeuze richting wis, na/sk, bio gaan. Dat komt vast goed, maar voorlopig heeft ze ook die andere vakken en beinvloeden wel het totaal resultaat en dus ook het niveau.
De vraag wat je ermee kunt: niet zo heel veel. Als hij op zich geen hekel heeft aan lezen, dan is dat zeker een weg die je moet inslaan: lezen, lezen, lezen. Want dat helpt zeer zeker bij vakken als AK en GS. En uiteraard ook bij de andere alfa vakken. Verder kun je hem aangeven om te proberen voor de vakken die wel goed gaan (de beta vakken dus) extra hoge punten te halen (dus meer inzet dan noodzakelijk), zodat dat de slechtere resultaten voor de alfa vakken enigszins compenseert en hij wellicht naar 2 HAVO kan. Maar het blijft lastig, want als je op verbaal niveau niet sterkt bent, loop je daar voorlopig nog tegenaan.
Gr. Bibi

lienepien

lienepien

30-11-2012 om 14:29

Reactie

He bibi,
Leuk je reactie te lezen, het is alsof je het over mijn kind hebt: absoluut geen lezer ook, werkstukken en verslagen zijn drama....geschiedenis en AK toetsen gaan goed maar heeft hij te danken aan het feit dat hij goed oplet in de klas en een goed geheugen heeft.

Welke brugklas is jouw dochter uiteindelijk naar toe gegaan?

bibi63

bibi63

30-11-2012 om 16:46

Lienepien

Hoi,
Onze dochter is vorig jaar naar een Dalton school gegaan. Daar hebben ze heterogene brugklassen: alles bij elkaar: Mavo/havo/vwo/gym). Het 2e jaar worden de klassen gesplitst in Mavo, havo/vwo (een 2e brugjaar) en gym. In de 3e gaan havo en vwo uitelkaar. Een iets andere opzet dan de meeste scholengemeenschappen, waar je vaak mavo/havo havo/vwo en gym brugklassen hebt. Het heeft z'n voor- en nadelen. Uitgangspunt van het Dalton is, dat alle kinderen in de brugklas nog kansen moeten hebben, zich ontwikkelen, en daardoor een mavo/havo getoetst kind, wellicht toch vwo kan doen enz. Ondanks het feit dat we zeer tevreden zijn over de school, de aanpak, het sociale karakter, is er voor onze dochter wellicht ook een nadeel geweest. Maar misschien ook niet, en is het goed zo. Koffiedik kijken. Punt is dat er in de brugklas dus in principe op VWO niveau les wordt gegeven. Er wordt in de brugklas gecijferd met A,B,C,D (en F). In principe is A vwo niveau, B havo niveau en C mavo niveau. Voor onze dochter is het uiteindelijk mavo geworden. En achteraf vind ik het wel prima zo. Vraag blijft natuurlijk wel, dat als zij naar een andere school in een mavo/havo brugklas had gezeten en er dus op havo niveau (ipv vwo niveau) les zou zijn gegeven, ze misschien wél de havo had gered. Geen idee. Maar uiteindelijk is het wel prima zo. Ze hoeft minder op d'r tenen te lopen. Wis en na/sk gaan haar prima af. En de andere vakken zijn voor haar nu overzichterlijker dan vorig jaar. Ze is meer een praktisch kind. Dus straks een MBO-4 opleiding (ze kiest nu al voor natuur, wil met dieren werken). Uiteraard kan ze straks ook nog voor de havo kiezen, indien genoeg examen punten, maar we zien het wel.
Maar goed, ieder kind is anders. Ben benieuwd hoe het jouw kind straks vergaat.
Gr. Bibi

P

P

30-11-2012 om 16:52

Tja

Ik snap het probleem niet zo, kies een goede school met een mavo/havo brugklas en doe de eerste weken veel aan begeleiding. Je kind kan het dan laten zien en het jaar erop gewoon naar de havo of heb je werkelijk vwo in je hoofd?

Mijn zoon kreeg met hogere taalresultaten ook maar een havo advies bij een entree van 97% op rekenen maar ik vind de C/D scores toch wel erg laag voor een havo/vwo advies. Mijn zoon zat toch echt op C/B (met voornamelijk .

Waarom trek je nu pas aan de bel? Elke C is al onder het gemiddelde, C/D's zijn dus ruim onder het gemiddelde, daarmee kun je echt niet naar het VWO.

Tango

Tango

30-11-2012 om 17:08

Waar?

Schrijft Lienepien dat ze wil dat haar zoon naar VWO gaat, P? Ze zegt toch alleen dat er meer in lijkt te zitten dan er nu uitkomt.

P

P

30-11-2012 om 17:53

Tango

Wat is er dan hoger nog dan een mavo/havo advies? Als ze dat te laag vindt wil ze dus een havo/vwo advies. Er is in mijn ogen niets anders en als je een havo/vwo advies zou willen hebben wil je dus ook dat je kind richting vwo gaat.

Met p eens

Het advies lijkt als je naar de cito scores kijkt zeker heel redelijk. En inderdaad, woordenschat en begrijpend lezen C en D is gewoon niet hoog. Is eigenlijk een vmboKader evt vmbotheoretisch score.
Vergeet niet dat je in de brugklas weinig hebt aan je beta-talenten! Eigenlijk alleen wiskunde is in de brugklas beta, evt science. Maar voor de rest is 4 talen ( op sommige scholen 3) , veel leeswerk bij AK en GS en leeswerk met een heeeeel klein beetje beta bij bio.
Die jaren met veel alfa en gamma vakken zul je door moeten voor je uiteindelijk een betapakket kan kiezen.

ishtar

ishtar

01-12-2012 om 15:31

Zoon

heeft vergelijkbare cijfers. Wij zijn voor zoon nu begonnen met buitenschoolse citobegeleiding op begrijpend lezen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2012 om 16:10

Niet met p eens

In een havo-vwo brugklas ligt de lat hoger. En kun je met 6jes naar de havo. In een mavo-havo brugklas ga je met 6jes doorgaans naar de mavo.

Als je een kind hebt dat mikt op de middelmoot (dus niet voor 8 leert) dan heb je in een havo-vwo brugklas meer kans dat het kind uiteindelijk toch op de havo komt.

Ik heb dit niet zelf verzonnen, bij ons speelde dit ook helemaal niet. Ik heb deze redenering van verschillende ouders van een kind met een combi havo-advies gehoord.

Het is dus niet perse zo dat een havo-vwo advies willen meteen gelijk staat aan willen dat je kind naar het vwo gaat.

P

P

01-12-2012 om 19:34

Het zesjesargument

Ik vind dat zesjesargument steeds flauwer worden. Je kunt dat allemaal niet van tevoren weten en ik vind het best knap dat brugklassers zo kunnen leren dat ze alleen maar zesjes halen.

En ja ze zullen er best zijn maar het ligt allemaal wel aan de opbouw van de dakpanbrugklas op het beoogde VO.

Verder vind ik dit nog steeds geen havo/vwo kind op basis van de gegeven cijfers.

We denken dat er meer in zit.

Dat vinden veel ouders en soms ook de leerkrachten over veel kinderen. Maar je dochter scoort op Mavo/Havo niveau en dat is ook haar schooladvies. Woordenschat en begrijpend lezen scoort ze C/D. Dat is onder het gemiddelde tot onvoldoende en veel te laag voor HAVO/VWO. Ook zie ik geen grillig beeld. Een grillig beeld is een wisselend beeld en dat heeft je dochter niet. Ze is gewoon veel beter in rekenen dan taal.

Maylise

Maylise

01-12-2012 om 21:43

Taal belangrijkst

Taal is op het voortgezet onderwijs het belangrijkst. Zelfs bij de beta vakken is begrijpend lezen ontzettend belangrijk. In de onderbouw is wiskunde ook heel talig. Ik help wel eens een kind bij wiskunde huiswerk en eer we de soms hebben gedistilleerd uit het verhaaltje zijn we ook wel even verder. In de hogere klassen wordt het allemaal wel minder talig met de beta vakken. Wiskunde wordt dan steeds meer pure wiskunde. Maar je moet wel eerst die onderbouw door. Bovendien speelt taalbegrip natuurlijk ook enorm bij alle andere vakken. Op die basis vind ik het een keurig advies.

Als je kind een lage score heeft en je bent er van overtuigd dat ze meer kan dan zou je aan bijles kunnen denken in haar zwakke vakken om inderdaad te kijken of ze meer kan en haar op niveau te krijgen. Merk je dat het inderdaad ligt aan het feit dat het er niet goed uitkomt dan kan je ze door bijles/extra begeleiding laten zien wat ze kan.

Merk je echter dat ze het er ook dan moeilijk mee blijft houden of dat het echt heel veel moeite kost dan is dit blijkbaar haar niveau en dan weet je dat dit een zwak punt is van haar en dan zal je haar daarbij goed kunnen begeleiden op de middelbare school.

Maylise

Maylise

01-12-2012 om 21:49

Sorry

Ik heb het steeds over haar en ze maar het gaat om een zoon. Ik weet niet waar ik vandaan haalde dat het om een meisje gaat.

Overigens is het wel logisch dat je zoon het beter doet als hij 1 op 1 met jou werkt. Ik weet zeker dat de meeste kinderen met intensieve begeleiding hoger scoren dan als ze alleen werken in een klas met meer dan 25 kinderen en een meester. Wat dat betreft denk ik ook dat in de meeste kinderen meer zit dan school er uit kan halen.

In de praktijk echter zullen ze het toch op school zelf moeten doen zonder die intensieve begeleiding die we thuis kunnen geven dus dan moet je ook meenemen in de school keuze. Het is mooi als hij het in theorie kan maar uiteindelijk moet je het ook in de praktijk kunnen laten zien.

Ik zou in jouw geval vooral veel met zoon gaan lezen om zijn woordenschat en tekstbegrip hoger te krijgen. Elke dag wat oefenen.

Inge M

Inge M

01-12-2012 om 22:10

Los van het advies

Los van het advies lijkt het me goed als je zoon begeleiding krijgt in begrijpend lezen. Dat onderdeel is zo bepalend voor succes op het VO. Stel hij komt in een Mavo/Havo brugklas. Dan gaan zijn capaciteiten in begrijpend lezen het meest bepalend zijn (naast zijn inzet en motivatie). Gezien het behoorlijk verschil tussen rekenen en begrijpend lezen, zou ik me daar op richten. (niet om het advies te wijzigen maar om volgend schooljaar te kunnen presteren naar kunnen)

Ely

Ely

01-12-2012 om 22:19

Pygmelion effect

In hoeverre zou dat meespelen in zo'n situatie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 00:04

Daar gaat het niet om p

Er zijn gewoon ouders die zo denken en daarom de voorkeur geven aan een havo-vwo brugklas.

Wat jij en ik daarvan vinden doet niet terzake.

Overigens heb ik hier zo'n 6jes figuur in huis. Maar die zit gelukkig in een vwo-klas.

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2012 om 09:53

Hier ook ginny

Een zoon met matig rapport, maar omgerekend zou hij slagen met deze cijfers. Het enige doel is zijn diploma, om verder met muziek te kunnen. Dat het zesjes zijn boeit hem geen seconde. De tijd die hij zo overhoudt, speelt hij gitaar en treedt op.

Voorspelbaar en makkelijk

P"Ik vind dat zesjesargument steeds flauwer worden. Je kunt dat allemaal niet van tevoren weten en ik vind het best knap dat brugklassers zo kunnen leren dat ze alleen maar zesjes halen."
Als je iets van te voren kunt weten dan is dat wel dat de meeste kinderen zich het liefst blenden in wat de rest zoal neerzet. Dat betekent dat ze zesjes halen. Dat gaat niet alleen op voor kinderen trouwens, zelfs bedrijven scoren stelselmatig bij tevredenheidsonderzoeken zesjes. En dat is voldoende, dusss.
Het is bovendien vreselijk makkelijk om het daarbij te houden: zolang je een voldoende haalt, hoeft het inspanningsniveau niet omhoog. En dat gebeurt dan ook niet.
Ely, het Pygmalion effect speelt altijd. (voor wie er onbekend mee is http://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect)
Niet alleen voor de goede verstandhouding tussen leerkracht en leerlingen (het is in feite een poging om elkaar sociaal goed te begrijpen, niet te overvragen), maar ook omdat de school voldoendes wil.
Proefwerken worden daarom zo in elkaar gezet dat er veel zesjes te verwachten zijn.
Daar komt nog bij dat zo'n gezellige combinatieklas van de leerlingen die veel beter zouden kunnen vraagt zich expres uit die markt te prijzen: haal hoge cijfers dan ga je naar een andere klas.
Ook een beetje veel gevraagd, zeker aan een puber.
Maar ik ben het wel met P eens. In dit geval, met deze scores, zit er niks anders op dan dat mavo/havo advies als feit aan te nemen. Maar er tegelijkertijd alles aan te doen om die C/D scores op te halen.
Dat is, wat anderen ook al zeggen, sowieso nodig. Ook als kind uiteindelijk op het mavo belandt.
En ja, ik zou thuis flink tegenwicht geven aan Pygmalion-effecten of eventueel gevoelde belemmeringen om zich uit de markt te prijzen.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-12-2012 om 11:03

Zesjes

"Ik vind dat zesjesargument steeds flauwer worden. Je kunt dat allemaal niet van tevoren weten en ik vind het best knap dat brugklassers zo kunnen leren dat ze alleen maar zesjes halen."
Nee, ze halen niet alleen zesjes. Ze nemen GENOEGEN met zesjes, daar gaat het om. Hier een zoon in 4 gymnasium. Hij is zo'n zesjes-jongen. Er zijn namelijk andere dingen in zijn leven die een hogere prioriteit hebben dan school (muziek maken bijvoorbeeld). Daar wil hij zoveel mogelijk tijd aan besteden. School is een hinderlijke onderbreking daarvan, en mag zo min mogelijk tijd kosten. Soms levert dat vette onvoldoendes op, soms zowaar een 7 of 8. Meestal 6'jes. Zou hij op de havo zitten, dan zou hij ook zulke cijfers hebben. En nog veel meer tijd besteden aan muziek maken dan nu.
Je kunt het argument dus onzin vinden, maar zo werkt het wel. En niet alleen bij mijn zoon.
Verder sluit ik mij aan bij de anderen in deze draad: een mavo/havo-advies lijkt mij prima.

kaatje43

kaatje43

03-12-2012 om 21:30

Ginny ja en nee

Toen oudste in mavo/havo brugklas zat dacht ik ook altijd zo. Toen jongste in havo/vwo brugklas zat moest ik mijn mening bijstellen. De stof wordt veel sneller behandeld, dus daarom is het veel moeilijker voor iemand die eigenlijk op mavo/havo niveau zit. Ik zou lekker op het advies vertrouwen en als het erin zit komt het toch wel goed. Kies als het kan voor een school met schakelklassen in de 1ste en de 2e.

P

P

03-12-2012 om 21:44

Precies kaatje

In een havo/vwo brugklas wordt les gegeven op vwo niveau en krijg je of dubbele cijfers of cijfers op havo niveau.

In een mavo/havo brugklas wordt les gegeven op havo niveau etc en met deze cijfers zou ik echt niet gaan naar les op vwo niveau.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 22:03

Nou kaatje

Dat geloof ik best hoor. Het kan best zijn dat het een verkeerde aanname is, maar dan kan het nog wel een aanname zijn. Ik beweer niet dat het klopt, ik beweer dat er ouders zijn die er zo over denken en daarom de voorkeur hebben voor een havo-vwo brugklas.

P

P

04-12-2012 om 07:11

Ginny

Dat geldt dan meer voor de keuze tussen een havo of een havo/vwo klas vind ik.

VS heeft die keus gewoon niet. Als we alle kinderen met een mavo+ advies naar een havo/vwo klas gaan sturen krijg je het logische gevolg dat de kinderen op havo+ niveau zich conformeren aan de rest. Daarom vind ik dus dat het echt de verkeerde kant op gaat als iedereen maar een treetje hoger wil met z'n kind omdat het wel eens zesjes kan gaan halen. Waar moet je heen met een havo+ kind maar zonder havo/vwo advies?

Begrijp ik niet

P:"In een havo/vwo brugklas wordt les gegeven op vwo niveau en krijg je of dubbele cijfers of cijfers op havo niveau."
En ik begrijp dan weer niet wat je daarmee bedoelt.
In een brugklas wordt in beginsel brugklas lesstof gegeven. Die is, formeel, voor alle niveaus dezelfde. Van vmbo t/m vwo. Dus hoe bedoel je 'er wordt op vwo niveau lesgegeven'?
Ik vind de veronderstelling bovendien niet zo waarschijnlijk. Het zou namelijk betekenen dat de school wel een combinatieklas heeft, maar tegelijkertijd moedwillig leerlingen laat stranden (onvoldoendes halen).
Alsof die combinatieklassen een soort ontwenningskuur voor te hoge verwachtingen van ouders zouden moeten zijn (zie je wel dat uw zoon/dochter het niet kan) en alsof scholen zich geen moment druk maken om de afstroomcijfers.
Een aantal scholen (ook niet alle) passen bij toetsing en beoordeling wel een verschil toe. Lln die door willen stromen naar vwo (na de brugklas dus), moeten bij dezelfde toetsen meer punten halen.
In feite betekent dat dus dat het gewone niveau (voldoende) havo is en dat alleen bij pluspunten vwo volgt.
Maar zie de eerdere berichten over zesjescultur: het is niet makkelijk om je in een klas heel expres uit de markt te prijzen. Om dat enkele verschijnsel alleen al, is het makkelijker voor een havist om dat niveau te halen en houden in een havo/vwo klas, dan in een mavo/havo klas.
Je hoeft je niet uit de markt te prijzen. Met zesjes doe je het goed genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

04-12-2012 om 10:44

Goed oriënteren

Scholen pakken dakplan klassen met twee verschillende niveaus verschillend aan.
Het komt voor dat er op het bovenste niveau wordt lesgegeven en dat er apart een mavo en een havo cijfer wordt gegeven (voorbeeld P).
Wat ook voorkomt is dat op het onderste niveau wordt lesgegeven (voorbeeld M. Lavell en bij ons op school). Dan wordt er 1 cijfer gegeven en alleen die kinderen die gemiddeld over alle cijfers een 7,5 staan, mogen opstromen. Dit wordt in dit draadje bedoeld met "jezelf uit de markt prijzen".
Jij kunt zelf het beste de keuze maken wat goed zou passen bij jouw kind, maar laat je in ieder geval goed informeren welk type dakpan klas de VO scholen in jouw buurt hebben. Dus goed doorvragen tijdens de informatieavonden van de middelbare scholen.
En ik ben het helemaal eens met wat hier ook al eerder in het draadje is genoemd: het is sowieso heel verstandig om extra te oefenen met begrijpend lezen, naar welk niveau je kind ook gaat.

Ik zie het verschil niet

Marjolein:"Het komt voor dat er op het bovenste niveau wordt lesgegeven en dat er apart een mavo en een havo cijfer wordt gegeven (voorbeeld P). Wat ook voorkomt is dat op het onderste niveau wordt lesgegeven (voorbeeld M. Lavell en bij ons op school)."
Ik zie het verschil tussen die twee niet.
Het blijft bij het aanpassen van de beoordeling: voor vwo moet je meer punten halen dan voor doorstroom havo. Het verschil is de papieren vorm. Wat blijft is dat de lln die naar havo doorstromen, dat met voldoendes zullen doen.
Dat heeft niets met het lesniveau te maken. De overeenkomst is dat van vwo leerlingen verwacht wordt dat ze meer uit het aanbod halen dan havo leerlingen. Maar het aanbod is gewoon hetzelfde.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2012 om 19:52

Er is wel verschil

Op de school van oudste wordt in de brugklas op 3 niveau's lesgegeven: op mavo niveau, op havo niveau en op vwo niveau. Die 3 verschillende stromingen hebben ook verschillende boeken. Dit betekent uiteindelijk dat een vwo-brugklasser na een jaar een stuk meer geleerd heeft dan een mavo-brugklasser. En dat het moeilijk is om tussentijds nog op te stromen. Als je in een mavo brugklas zit en bent goed genoeg om toch havo te doen dan moet je eigenlijk in januari al overstappen op een mavo-havo brugklas. Want op het eind van het schooljaar is het verschil eigenlijk al te groot om nog in te halen. Hier wordt in mavo/havo brugklas op havo niveau lesgegeven en in havo/vwo brugklas op vwo niveau.

Combinatieklas?

Maar niet in een combinatieklas, toch?
Het verschil hoeft niet in de brugklas al gemaakt te worden (kan wel inderdaad).
Groet,
Miriam Lavell

P

P

04-12-2012 om 20:08

Miriam

Ik volg je niet. Hier in de omgeving heb je heel veel verschillende brugklassen, een greep:
Basis
Basis/kader
Kader
Kader/vmbot
vmbot
mavo/havo
havo
havo/vwo
vwo
vwo+
gymnasium

Overal wordt op andere niveaus lesgegeven maar bijv die basis/kaderbrugklas: na de brugklas kies je dus voor basis of kader.

De VWO+ (geen gymnasium) geeft les op vwo niveau met allerlei extra vakken.

Havo/VWO: les op VWO niveau, je hebt niets gemist als je op die school de VWO klas hebt gedaan maar je cijfers zijn hoger: die zijn op havoniveau namelijk en met minstens 10x een 7,5 of hoger mag je naar het VWO.

etc etc etc

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2012 om 21:22

Nee niet in een klas

Verschil zit tussen de verschillende soorten (dakpan)klassen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.