Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groei particuliere scholen


bieb63

bieb63

19-07-2015 om 17:03

barvaux

Ik weet niet wat je vraag er precies toe doet. Maar het was de verwachting van ons én van de kleuterjuffen. Simpelweg gezien het feit dat wij hebben gezien dat ze slim was én school dat ook gezien heeft bij aanvang in de kleuterklas. School zag (in de kleuterklas) dat ze ruim vooruit was wbt vocabulaire en zinsopbouw, de fijne en grove motoriek, het begrijpen van opdrachten enz. Zij is een okt kind en in die tijd en bij de betreffende school was dat in principe een kleine 3 jaar kleuteren. Maar school heeft toen zelf aangegeven, dat indien zij in het tweede jaar (groep 1 dus in haar geval) mee wilde doen met werk van groep 2 ze een kandidaat zou kunnen zijn om sneller door te stromen. Alleen, dochterlief, had in groep 1 totaal geen zin in groep 2 werk (niet dat er druk op lag, totaal niet, het werd haar gewoon aangeboden/voorgesteld én haar vriendinnetjes waren net iets ouder, dus zaten in groep 2, dus de logica was er om mee te doen). En toch had ze er geen behoefte aan. Ze wist dat ze niet 'hoefde' en vond spelen in de bouwhoek enz. veel leuker. Kortom dat is háár karakter. Maar doet verder niet ter zake. En is verder ook geen punt. Zij komt er wel op haar manier en gebruikt haar hersens voor de dingen die zij wil en belangrijk vindt.

Leen13

Leen13

19-07-2015 om 17:04 Topicstarter

Goede voorbeelden van ouders - 2 oktober

http://www.thuiszitterssymposium.nl/index.php/overons/
2 oktober is er een symposium voor en door ouders over hoe het onderwijs door kan gaan en wat ouders daaraan doen en wat zij denken dat school eraan kan doen.
Met Katinka Slump.

Hopelijk komt daar genoeg publiciteit voor en duidelijkheid bij welke kant het wel op kan.

Je kunt de problematiek van de huidige scholen niet negeren. De problemen die zorgen dat kinderen niet meekomen op school of thuis komen te zitten. Ja, kan wel natuurlijk, maar liever steun je de goede initiatieven die er wel zijn.

Zodat het onderwijs voor ieder kind kansen biedt. En we geen tweedeling krijgen door toename van particuliere scholen. Dat blijft hopelijk een marginaal verschijnsel.

Leen13

Leen13

19-07-2015 om 17:13 Topicstarter

regelgeving

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2015/07/11/0001/public/frame/219416249eac2697398871032d98e1782f11132d.html

"Middelbare scholen drijven ouders tot wanhoop met hun eigen overgangsnormen, die steeds strenger lijken te worden. Een oproep in deze krant leidde tot een hausse aan kritiek op het oerwoud van regels om scholieren al dan niet over te laten gaan, van school te weren of een ander schoolniveau op te leggen. Geven scholen werkelijk het best passende advies of zijn ze te gericht op hoge slagingspercentages en goede doorstroomcijfers? „Het is te gek voor woorden dat er geen eenduidig beleid is.”

Particuliere scholen hebben meer belang bij hun klanten, mits ze betalen natuurlijk.

bieb63

bieb63

19-07-2015 om 17:18

voor de duidelijkheid

Mijn dochter wil dus iets met dieren. Dan zou je kunnen zeggen: dierenarts, dus vwo diploma en gaan studeren. Maar ze WIL geen dierenarts worden, dat is niet haar idee. Ze wil voor dieren zorgen, nadenken over wat het beste voor ze is, wat anders kan, zich inzetten daarvoor. Daarvoor wil ze een opleiding doen op MBO4 niveau, dat past bij haar. Niet op beleidsniveau, nee, zelf doen op praktisch niveau, direct, niet indirect en daarbij ideeen aandragen.
En dat is wat ik wil aangeven: elk kind/individu is anders, zit anders in elkaar. Je hersens gebruiken betekent dus niet persé de hoogst mogelijk opleiding. Want ook dat kan betekenen dat je uiteindelijk in een hoog torentje zit wbt werk, waar je misschien helemaal niet wil zitten. En dat betekent dus ook dat het voor een school heel moeilijk is om voor elk individueel kind het passende plaatje te vinden.

Leen13

Leen13

19-07-2015 om 17:45 Topicstarter

Onderwijs een feest op 17 augustus in Amsterdam

http://hetkind.org/agenda/start-schooljaar-feestelijk-doe-mee-aan-de-parade-van-leraren-teams-en-scholen-op-parade-amsterdam-op-17-augustus/

"We willen dat leerlingen door het onderwijs uitgedaagd worden, zelfvertrouwen opbouwen, zichzelf ontdekken en gelukkig zijn. Dat is wat ons verbindt: ‘de gelukkige leerling’. Er is een programma waarin volop aandacht is voor leraren die hiermee bezig zijn: voor wie ze zijn, wat ze doen en waarom het belangrijk is en om te vieren dat het leraarschap het allermooiste beroep is."

Theo Thijssen is niet dood.

Zie nu al op tegen volgend jaar

Zoon gaat volgend jaar naar de laatste groep van basisschool. Hij krijgt een hele vervelende meester die ontzettend bovenop de jongens zit. Zo eentje van de oude stempel. Dus strafregels schrijven en in de hoek staan, ja het bestaat nog echt. De andere ouders lijken er niet mee te zitten. Die denken ouderwets staat voor goed gedegen onderwijs. Mijn zoon vindt het vreselijk en ik dus ook. Heeft iemand dit hier ook aan de hand gehad? Het is dat het het laatste jaar is maar ik baal als een stekker. We zien er alletwee tegen op.

Leen13

Leen13

19-07-2015 om 18:52 Topicstarter

Kan meevallen

Mijn dochter, die toch al kwetsbaar naar school ging, zou in groep 7 en 8 een nogal botte juf krijgen. Daar heb ik me echt zorgen over gemaakt en dat op school ook besproken. Ze had deze juf in groep 6 ook al eens als invaller gehad en dat was haar niet meegevallen.
Het is meegevallen al heeft het ook niet erg bijgedragen aan de schoolgang van dochter het lag niet alleen aan de leerkracht.
Doordat ze samen een tomtraining deden via de speciale basisschool ontstond er bij de juf iets meer begrip voor dochter en was het contact in elk geval goed, en kon dochter haar goed accepteren.
Dus misschien is er wel een kans dat als je zoon wat persoonlijk contact legt met de leerkracht, bij toeval of gestuurd, dat het nog wel meevalt.
Deze juf had ook nogal de neiging om fors uit te pakken tegen de klas. Dochter heeft haar daar, onder aanmoediging, op aangesproken. Daarop meldde de juf dat als ze weer zo uitpakte dat dat niet voor dochter bedoeld was. En dat hielp haar wel.

Anneke

Anneke

19-07-2015 om 22:18

Maar bieb

"Mijn dochter wil dus iets met dieren. Dan zou je kunnen zeggen: dierenarts, dus vwo diploma en gaan studeren. Maar ze WIL geen dierenarts worden, dat is niet haar idee. Ze wil voor dieren zorgen, nadenken over wat het beste voor ze is, wat anders kan, zich inzetten daarvoor. Daarvoor wil ze een opleiding doen op MBO4 niveau, dat past bij haar. Niet op beleidsniveau, nee, zelf doen op praktisch niveau, direct, niet indirect en daarbij ideeen aandragen."

Wat bedoel je hiermee? Juist een dierenarts zorgt en denkt na over wat het beste voor de dieren is en wat anders kan. Ik kan me eerlijk gezegd geen baan bedenken in dit vakgebied op MBO4 niveau dat het niveau kunstenaar ontstijgt. Wil ze borstelen, poep scheppen, als loonwerker bij een boer werken? Heeft ze concrete voorbeelden van beroepen. Want ik vind een dierenopleiding op MBO niveau net zo veel baangarantie opleveren als een kunstopleiding op HBO niveau. O nee, ik denk dat de laatste nog meer oplevert. Maar ik hoor graag de visie van jouw dochter.

Niet onaardig bedoeld verder hoor, maar ik vond jouw betoog voor autisten op SBO ook al niet veel hout snijden.

Moni

Moni

19-07-2015 om 22:31

Bieb63

Ik denk dat wereld van jouw dochter er anders uit had gezien, als ze niet langer gekleuterd had.
School en ouders hebben gekozen om de keus bij haar te laten. Ze moest niets, ze mocht. Kinderen met de neiging tot onderpresteren zullen altijd kiezen voor de makkelijkste weg. Ik vind jonge kinderen niet capabel om die keuze te maken. Bijna alle kinderen hebben geen keuze in wat ze moeten op de basisschool. Waarom wel aan een enkel kind die keuze geven?
En om in jouw denklijn te blijven, later als ze werkt heeft ze die keus ook niet.
Een slim kind kan prima dingen moeten op eigen niveau en tegelijk interesse hebben in natuur, dieren, etc. Welk opleidingsniveau daarbij hoort, is niet belangrijk in de onderbouw/middenbouw. En meer energie kost het ook niet als een kind wel het intelligentieniveau heeft.
Natuurlijk is het prima als ze kiest voor een praktische opleiding. Daar was ze toen oud genoeg voor. Alleen vind ik het vreemd dat de keus om onder niveau te werken op school bij haar gelegd is toen ze zo jong was.

bieb63

bieb63

19-07-2015 om 23:11

Anneke

Een dierenarts verzorgt uiteraard ook de dieren, maar vooral door bijv opereren, de meeste andere zaken ligfen bij de assistente. En dat is hetgeen ze ambieert.
Wbt baangarantie: nee die is niet riant, dat weet zij ook. Wat zij met haar opleiding zou kunnen is bijv dierenartsassistente (deze specialicatie zit binnen deze opleiding) of medew dierenambulance.en daarnaast natuurlijk asiel, dierentuin en dat soort zaken. Maar binnen deze opleiding op niveau 4 zit ook je middenstands/ondernemersdiploma, dus iets voor jezelf beginnen is ook een optie, bijv hondenuitlaatservice of eoa opvang, of bedrijfsleider van een dierenwinkel. Daarnaast is niveau 4, welke richting je ook kiest, een brede opleiding, dus je zit niet perse gebakken aan iets met dieren als dat niet, direct, lukt.
Hoe dan ook, dat is het wat het is en wat ze wil.

bieb63

bieb63

19-07-2015 om 23:20

Moni

Ik denk het niet. Zij heeft nooit onder gepresteerd, haar intellect zit in andere zaken. Daarbij was het niet zozeer dat ze iets niet hoefde, terwijl ze het eigenlijk wel zou moeten. In die tijd, pakweg 10 jaar geleden, was het, zeker op haar school, eigenlijk niet aan de orde om sneller door te stromen als herfstkleuter, dus het zou, toen, een niet gebruikelijke situatie geweest zijn. Er was geen sprake van onder niveau werken, omdat ze is zoals ze is.

kiloo

kiloo

20-07-2015 om 01:27

vreemd Bieb

Vreemd verhaal over je dochter Bieb. Ik vind eigenlijk dat er wel signalen zijn van onderpresteren, toen en nu nog.
En eigenlijk juist een schoolvoorbeeld van hoe je dingen simpel op kunt lossen/voorkomen/goed doen met geen/weinig middelen. Ik denk dat er een heel belangrijke basis in de kleutergroepen gelegd wordt. Basis mbt concepten over school, leren, hoe je daar zelf in staat.
Een kind uit groep 1 laat je niet kiezen om groep 2 werk te doen, en al helemaal geen slim kind. Een slim kind kan dat vaak juist helemaal niet hanteren; groep 2 werk is voor groep 2, dus niet voor groep 1! Bovendien kan een slim kind op die leeftijd al behoorlijk faalangstig zijn. Iets nieuws doen kan eng zijn. De keuze laten is echt niet slim. Ook kan een slim kind al zo gewend zijn alles goed te doen dat het niet goed voelt risico's te nemen, dus als het niet moet dan liever niet.
Je dochter heeft wel toen al geleerd dat leren op school betekent veilig, vertrouwd, wrs erg saai werk doen. Dat is lekker veilig maar er is natuurlijk geen klap aan. Leren is dus niet leuk. Ook kan ze er heel goed onzeker door zijn geworden. Je komt dan makkelijk in negatieve spiralen terecht.

bieb63

bieb63

20-07-2015 om 07:56

kiloo

Ik snap wat je bedoelt. Dat soort situaties kunnen bij een kind aan de orde zijn. Maar niet bij mijn kind (zoals ik als zei: zij is weer 'anders' dan de bekende onderpresteerders enz. Vandaar ook dat ik aangeef dat het onmogelijk voor een school is om al die verschillende individuen met hun eigen 'dingen' precies op maat te helpen).
M.b.t. mijn dochter: Zij is niet bang om iets nieuws te gaan doen. Zeker niet. Ze vond school niet saai, ja misschien sommige dingen die haar niet boeide of niet leuk vond, maar saai in de zin van makkelijk of vervelen, nee. En om een voorbeeld te noemen: zij houdt écht niet van lezen (niet dat een verhaal haar niet boeit, maar niet zélf lezen, daar is ze gewoon geen type voor). Voorlezen heeft ze wel altijd heel leuk gevonden. En uiteraard is ze gestimuleerd enz. om wel te lezen. Maar het zit er niet in (blijkbaar komt dat van de kant van m'n man, want die houden geen van allen van lezen, ik integendeel hou erg van lezen). Hoe dan ook, dat niet lezen betekent dat o.a. zaakvakken voor haar meer worstelen is. Ook talen zijn dan lastiger. Het is nu eenmaal zo.

dank je Anej

Mijn topic is per ongeluk hier terecht gekomen maar dank je wel voor je reactie AnneJ.

Alvast maar afstompen

“In mijn omgeving zie ik veel stelletjes waarvan de een succesvol is (cum laude gepromoveerd, postdocs aan Harvard of Cambridge, dat soort dingen) en de ander -die verder niet dommer is- heeft de studie niet afgemaakt en werkt zwaar onder zijn niveau of heeft geen betaalde baan’

Zó herkenbaar!

Vrienden en bekenden van mij zijn inderdaad naar Oxford en Cambridge gegaan. Vriend heeft een goede baan. Maar ik…

Ik krijg regelmatig van mensen te horen dat ik bij een denktank zou moeten werken, oplossingen verzinnen voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Lijkt me fantastisch.

Maar ja, voor die banen heb je een top-CV nodig. En dat heb ik niet. Drie keer raden waarom niet: nooit leren leren en doorwerken.

Aan alle ouders van hb kinderen: Voel je niet schuldig dat je extra uitdaging voor je kind probeert te regelen. En helemaal niet om het argument ‘dat het werk later ook wel saai zal zijn’.

Zet maximaal in op uitdaging en leren leren, dan is de kans dat ze later wel op hun plekje komen des te groter. Hoeven ze ook niet alvast af te stompen als voorbereiding op een saaie baan.

Barvaux

Barvaux

20-07-2015 om 17:29

Fakebook

Zolang we met z'n allen blijven denken dat je niet mag versnellen alleen tot in den treuren moet blijven verdiepen en verbreden kom je er niet. Juist door versnellen daag je zo'n kind uit en leer je het leren op het niveau. Dat verbreden/verdiepen is gewoon vaak helemaal niet genoeg en is vaak ook te 'leuk' of gewoon 'net zo saai'.

Laat zo'n kind gewoon snel door de stof heen gaan en pas de VO scholen aan op deze kinderen ipv het kind op de school. Zet ze bij elkaar in een HBklas op het VO en laat ze ook daar snel door de stof gaan op hun niveau. Als je dan aan het eind van het VO bent kun je alsnog gaan verdiepen en verbreden door andere talen aan te bieden, nog moeilijkere materie in bétavakken etc zodat ze niet te vroeg naar een universiteit hoeven maar zodat ze wel hebben geleerd om met moeilijke stof om te gaan.

Wanneer gaan we nu eens gebruik maken van het talent in Nederland of is het nog steeds het maaiveld wat de dienst uit maakt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.