Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groei particuliere scholen

http://www.onderwijsportaal.nl/particuliere-school-amsterdam.html

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/internationale-scholen-populair-ook-bij-gemeente-1.4558633

Het particuliere onderwijs en het internationale onderwijs zitten al jaren in de lift.

Terwijl het openbaar en bijzonder onderwijs een soort alsof onderwijs wordt sturen ouders die het kunnen betalen hun kinderen naar een particuliere school. Ook de internationale school heeft steeds meer autochtone leerlingen.

Ouders hebben veel voor hun kinderen over en als ze voldoende inkomen hebben betalen ze die 10.000-30.000 euro per jaar per kind.
Soms verkopen ze er hun huis voor om dat te kunnen financieren.

Onze prinsesjes zijn nog gewoon naar een school gegaan in de buurt maar dat is vermoedelijk de laatste generatie geweest. De tweedeling zet zich nog steeds door.

Ik ken ook persoonlijk steeds meer ouders die hun kinderen op een particuliere of internationale school hebben. Of ik kom ze tegen bij de vrienden van mijn kinderen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1317550/2007/09/27/Privescholen-steeds-populairder.dhtml

De cijfers worden niet landelijk bijgehouden, je zou graag een percentage willen zien van het onderwijs. Maar duidelijk is dat de groei te maken heeft met toenemende ontevredenheid over het onderwijs maar ook met kinderen die een grotere ondersteuningsbehoefte hebben.
Nu vinden ze dat niet noodzakelijkerwijs op het particulier onderwijs, zie het voorbeeld van de zeilbroertjes die eerst wel dan weer niet op de particuliere school passende begeleiding kregen bij hun dyslexie. En als je met ADD nog steeds alleen maar straf en 1-en krijgt in plaats van begeleiding bij de organisatie van het onderwijs ben je nog niet geholpen.

We geven miljarden uit aan kindermishandelingshysterie en zorgdwang die veel beter besteed zou zijn aan goed en passend onderwijs voor alle kinderen.


Jouw tekst?

Anne het is me niet helemaal duidelijk of alle beweringen nu jouw beweringen zijn, of een citaat.

Particulier onderwijs is nog steeds een marginale onderwijspoot.
Internationaal onderwijs, het gesubsidieerde althans, is verboden voor Nederlandse leerlingen ( zie het gedoe over de Internationale school in Almere).

Er worden wel cijfers bijgehouden. Particuliere scholen moeten hun leerlingen ook met naam en toenaam bij leerplicht melden en een verzuimregistratie van ze bijhouden. Daar zijn cijfers van.

Leen13

Leen13

06-06-2015 om 14:35 Topicstarter

Ben benieuwd Miriam

Zou graag wat cijfers zien. En dan met name van het basisschool- en voortgezet onderwijs. Kan best dat het nu nog marginaal is maar het groeit, verdubbelt en ik zou graag weten hoe dan.
De bezwaren zijn niet over de kwaliteit maar over de toelating. Ouders met een dubbel paspoort kunnen daar mogelijk makkelijker een beroep op doen. Ik zal het eens vragen. Ik ken inmiddels een aantal kinderen die hier geboren zijn maar wel op de internationale school zitten. Zoveel jaar geleden al.
En de toelating tot het particulier onderwijs als Luzac is al helemaal geen probleem.

Leen13

Leen13

06-06-2015 om 14:42 Topicstarter

We volgen Engeland

http://www.independent.co.uk/news/education/education-news/number-of-pupils-attending-independent-schools-in-britain-on-the-rise-figures-show-10215959.html

Men probeert daar de publieke onderwijssector overeind te houden voor alle kinderen, met een hoop politieke sprookjes en voortdurende bezuinigingen, maar tegelijk is de kwaliteit steeds slechter.
Meer dan een half miljoen kinderen gaan in Engeland inmiddels naar particulier onderwijs.

"In the main, though, experts were agreed to boost was down to parents feeling they could afford to go private and worries about the state sector – with almost daily warnings of a crisis in teacher recruitment and draconian cuts to the sector in the next Parliament."

Yeti

Yeti

06-06-2015 om 18:36

Particulier onderwijs op CBS

Uit de website van het CBS haal ik dat vooral om volwassenen gaat die cursussen en opleidingen doen, zoals bij de LOI en de NTI. Wat heeft dat met de kwaliteit van ons basisonderwijs te maken?

Moni

Moni

06-06-2015 om 19:05

Ik kan me hier echt niet druk om maken

Die paar kinderen die naar dit soort onderwijs gaan.
AnneJ, je combineert allerlei uitspraken van anderen.
Je schrijft alsof jouw kinderen je prinsesjes zijn.
Je schrijft alsof je allerlei kinderen kent die op particulier onderwijs zitten.
Verderop schrijf je heel andere dingen.
Het zou fijn zijn als je je eigen mening duidelijk maakt en de citaten ook.

Ik ken helemaal geen kinderen op particulier onderwijs. Ik zie ook niet hoe het regulier onderwijs een mager alternatief gaat worden. Ik zie mijn kinderen ook niet als de laatste generatie met een 'normale' schooltijd.
Eigenlijk is het allemaal blabla.

Leen13

Leen13

06-06-2015 om 19:42 Topicstarter

Ja moni

Kan best dat je het niet herkent. Ik zie dat wel om me heen. Inderdaad ken ik kinderen op internationaal onderwijs en op particulier onderwijs. Dat had ik vroeger echt niet gedacht.
En inderdaad heb ik de afgelopen tien jaar gezien hoe bezuinigingen en andere invloeden (graaiers, onderwijsmethoden, sluiten kleine scholen, grotere klassen, ontslaan van ondersteunend personeel en ambulant begeleiders, opleidingsniveau) ten koste gaan van het onderwijs, met name mijn kinderen zijn natuurlijk de vogeltjes in de mijn. Daarom ben je daar wat eerder mee bezig dan als je kind overal tussendoor zwijnt.

Juffie

Juffie

06-06-2015 om 21:00

Oorzaak

Mijn ervaring is dat alleen leerlingen (met ouders die het kunnen opbrengen) die het in het regulier onderwijs niet redden, op particuliere scholen terecht komen. Raar om dan te beweren dat we Engeland volgen. Particuliere scholen presteren daar juist veel beter, door geld en leerlingpopulatie, dan de openbare scholen.

Juffie

Juffie

06-06-2015 om 21:06

Inspectie

Google eens naar de gemiddelde CSE-cijfers van Nederlandse particuliere scholen en vergelijk ze met de gemiddelde cijfers van openbare en bijzondere scholen. Ondanks kleinere klassen en andere voordelen scoren ze een stuk slechter.

Juffie

Zou dat kunnen zijn omdat er relatief veel kinderen overstappen naar het particulier onderwijs omdat ze in het regulier onderwijs zijn vastgelopen? De meeste leerlingen die bijvoorbeeld Luzac doen, doen dat niet omdat ze zo makkelijk leren dat ze die twee jaar in één doen als versnelling/compacting maar omdat ze in het voorexamenjaar vastlopen maar hun diploma wel graag in de nominale tijd willen halen, of omdat hun eigen school ze na twee keer zittenblijven willen verwijderen. Ook zal je op het vavo doorgaans leerlingen aantreffen die een wat minder rooskleurige schoolloopbaan hebben gehad.

skik

Juffie

Juffie

06-06-2015 om 22:28

Skik

Ja, dat is de reden. Ik wilde alleen aangeven dat particulier onderwijs hier niet de kant op gaat van het Angelsaksisch schoolsysteem.

Sawo

Sawo

06-06-2015 om 23:44

Hier ook

Ik ken best veel kinderen die zitten of gezeten hebben op het particulier onderwijs
In ieder geval veel meer dan vroeger. Volgens mij is het aantal kinderen dat thuis zitten na ernstige problemen op school ook sterk gestegen. Een aantal heeft in ieder geval een plek gevonden op het particuliere onderwijs. In ieder geval fijn dat in sommige gevallen die soort scholen een oplossing kunnen zijn, alleen jammer dat het niet voor iedereen toegankelijk is.
Mijn kindren hebben niet op een particuliere school gezeten maar wel huiswerkbegeleiding. Is ook alleen beschikbaar voor ouders die voldoende geld hebben toch?
Groet
Saar

Evanlyn

Evanlyn

07-06-2015 om 00:21

loten

Ik ken ook kinderen op de Internationale School die uitgeloot waren en geen zin hadden in het geboden alternatief. Of de ouders hadden daar geen zin in, en genoeg geld om hun eigen plan te trekken.

Dat vind ik toch iets anders dan in Engeland. Daar verhuizen ouders om maar in de "catchment area" van een goede staatsschool te zitten. Huizen zijn zelfs wat duurder in die gebieden dan in het gebied daar net buiten. De meeste staatsscholen staan echter slecht bekend, dus als je het geld hebt kies je voor particulier. Dat kan zowel gaan om speciaal onderwijs (bijvoorbeeld een dure kostschool speciaal voor dyslectische kinderen met een hoge intelligentie), als een gymnasium oid. De best aangeschreven universiteiten krijgen hun studenten voornamelijk van particuliere scholen.

Yura

Yura

09-06-2015 om 13:54

Ken er wel op particuliere mbo

Ik ken geen jongeren die naar een particuliere middelbare school gaan. Met zoon zijn we eind vd 3e bij Luzac wezen kijken, omdat hij dreigde te blijven zitten op een haar na. Was voldoende om hem te motiveren, hij vond het helemaal niks hahaha. Niet eens een normaal scheikunde-lab en gym met de hele school ipv per klas, omdat de klassen niet groot genoeg zijn om een normaal balspel mee te doen. Laat gym nou net zijn lievelingsvak zijn. Reden dat wij hier gingen kijken was dat de school van onze kinderen gelijk wil dat je een niveau afstroomt als je blijft zitten.
Ik ken wel jongeren die naar particuiere mbo's gaan of zijn gegaan. Eentje naar Eurocollege en 2 naar TIO. Voornaamste reden is de slechte naam van reguiere mbo's, de onduidelijke communicatie, de steeds veranderende regels, extreem weinig contacturen en vooral hoeveel je er leert per jaar, 3 jaar kan ook makkelijk in 1 jaar. Ik ken iemand op een reguliere mbo, hij is nog niet eens 18, maar werkt er maar liefst 16 uur naast. Dat gaan mijn zoon in 5 vwo toch echt niet lukken hoor.

Even zo

Even zo

16-07-2015 om 19:30

Half particulier

wij zitten op een halve particuliere school. Deze is vorig jaar nieuw gestart, met als doelgroepen kinderen die regulier buiten de boot vallen. Er is een normale afdeling, en er is een betaalde afdeling. Dat wil zeggen dat je kind alleen op die afdeling komt als je ervoor tekent de zeer hoge (enige duizenden euro's) ouderbijdrage te betalen. Het is bij lange na niet zo duur als particulier onderwijs, maar zeker als je meer kinderen hebt die regulier buiten de boot vallen ook bij lange na niet voor iedereen haalbaar.
Mijn kinderen zitten in klassen van 15 kinderen en hebben een eigen leerlijn. Ze werken op hun eigen niveau. Het is een verademing. Niet meer de ondeskundigheid van de basisschool. Niet meer alle problemen op het kind afschuiven, niet meer kinderen die zich rotvervelen en school maar zeggen dat het werk echt op niveau zit. De school is afgelopen jaar enorm gegroeid en de groei zit hem echt in de speciale klassen (ze hebben ook klassen voor kinderen die bijvoorbeeld dyslectisch zijn of verzuipen in een te grote klas).
En voor mijn kinderen concreet straks geen afschuiven naar HAVO vanwege boterzachte criteria als werkhouding, want nu er gewerkt moet worden omdat ze het niet meer cadeau krijgen, werken ze wel.

De tweedeling in het onderwijs is allang een feit. Ouders die het kunnen betalen kopen bijles, of een huiswerkklas. Ouders die dat niet kunnen, tja, hopen dat die kinderen het niet nodig hebben.
Maar ik denk dat constructies zoals die wij hebben wel eens navolging kunnen gaan vinden. Omdat ouders die het kunnen betalen er grif geld voor over hebben om hun kinderen verlost te krijgen van de basisscholen die het gewoon niet aankunnenm, zeker niet met de gedrochten als passend onderwijs en klassen van 30 kinderen.

De grote aantallen thuiszitters maken wel duidelijk dat er iets heel erg mis is met het Nederlands onderwijs. En zodra er beters beschikbaar is, zullen de mensen die het kunnen betalen daarvoor gaan. Triest maar waar.

School heeft na een jaar al meer dan honderd leerlingen, 80% niet-regilier. Het is duidelijk een goed concept, met een grote behoeft...

bieb63

bieb63

16-07-2015 om 21:35

Tja even zo

Kijk, iedereen zou wel willen dat hun kind op een school / in een klas terecht komt waar hij/zij totaal helemaal op z'n plaats is, op alle fronten, niets te kort komt, gesteund waar nodig, extra's waar nodig enz enz enz. T'is mooi, maar uiteraard niet betaalbaar..... Dat kan simpelweg gewoon niet en hooguit weggelegd voor rijke ouders. Dus niet de realiteit, want vanuit overheidsgeld niet te realiseren, en dat snapt iedereen. We kunnen kinderen ook niet gaan opvoeden als prinsjes en prinsesjes, want zo zit de buitenwereld straks ook niet in elkaar. Wél vind ik dat speciaal onderwijs apart had moeten blijven, voor kinderen met daadwerkelijke problemen. Maar verder vind ik dat het huidige 'gewone basisschool' prima voldoet.

Even zo

Even zo

17-07-2015 om 09:51

bieb63

Gezien de inmiddels letterlijke duizenden thuiszitters vind ik het idee dat de basisschool prima voldoet niet echt houdbaar meer. ]
Op deze school zitten hoofdzakelik beschadigde kinderen, allemaal beschadigd door het schoolsysteem. Het is regelmatig (ook voor ons) al de derde school. Scholen kunnen het heel regelmatig gewoon niet. Uitval aan de bovenkant, uitval aan de onderkant.

Een vriendin van me is specialist leerproblemen en zij merkt overigens duidelijk dat scholen steeds meer laten vallen en er steeds meer op het bordje van ouders terechtkomt. Paasend onderwijs is erg goed voor haar praktijk, want de 'lichtere' gevallen krijgen nu helemaal niet meer wat ze nodig hebben.

En wat wij nu doen, zal meer gaan gebeuren. Als je het geld (er voor over) hebt ga je het kopen. En rijk is relatief. Het is ook je kind voor je ogen kapot zien gaan en dan besluiten dat het genoeg geweest is. Dan ga je nog eens heel goed kijken wat je met je geld doet.

Mensen zijn hier gewend dat onderwijs gratis is, dus geld voor onderwijs uitgeven is al gauw te duur, te veel, alleen voor rijken.
Met natuurlijk de sneren naar prinsjes en prinsesjes. Van ouders die zelf niet in die situatie zitten, en die dus makkelijk praten hebben in plaats van dat ze God op hun blote knieën danken dat hun kind wel met het systeem om kan gaan.

scholen kunnen kinderen zo ontzettend beschadigen.
En juist dan gaan ze het niet redden in de maatschappij, want kinderen die buiten de boot vallen betrekken dat op zichzelf, en dat is slecht voor hun zelfbeeld en gevoel voor eigenwaarde.

Nu krijgen mijn kinderen niet alleen beter onderwijs, ze zitten ook tussen andere kinderen bij wie ze passen. Ze hebben heel andere contacten.

Mijn zoon begint het nu te geloven als ik zeg dat anders niet raar of stom is, maar gewoon anders. Want zijn ervaring elke dag in de klas tussen al die andere kinderen was dat anders nou precies dat wel was.

overigens snapt iedereen dat wat wij nu hebben een kwestie is van prioriteiten stellen. Op het moment dat de prioriteit van het ministerie is dat kinderen moeten kunnen bloeien, dat het merendeel van het geld dat het ministerie binnenkomt terecht moet komen voor de klas in plaats van naar beleid of dure professionele besturen, dan kan wat wij krijgen makkelijk. Daar ben ik van overtuigd.

toen ik op school zat, was het schoolbestuur in handen van vrijwilligers. ik zat in een klas van 28 mensen. De directeur had een dag nodig voor de administratie. Ik durf te wedden dat als we gaan kijken naar hoeveel er procentieel bijgekomen is sinds de jaren '70, daarvan zo goed als niets in de klas zelf terechtgekomen is, maar vooral bij overbodige optuiging. Ministerie halveren, schoolbesturen weer vrijwilligers vanuit de ouders en goede lerarenopleidingen, die ook kwalitatief betere mensen aantrekken.
Maar inderdaad, ik zie het niet snel gebeuren.

Dus zal de tweedeling gewoon verder gaan.

Juffie

Juffie

17-07-2015 om 10:01

Amen!

"Op het moment dat de prioriteit van het ministerie is dat kinderen moeten kunnen bloeien, dat het merendeel van het geld dat het ministerie binnenkomt terecht moet komen voor de klas in plaats van naar beleid of dure professionele besturen."

En die vrijwillige ouders konden ook nog eens beter besturen dan managers in het onderwijs...

bieb63

bieb63

17-07-2015 om 10:10

Even zo

Allereerst: wie zegt dat mijn kind het alleen maar fantastisch heeft gehad op de bs en dat ze overal tussen en bij paste? Ik niet in ieder geval.
Verder heb ik aangegeven dat ik vind dat aparte sbo's gehandhaafd moeten blijven en je die kinderen niet in een reguliere bs moet stoppen. Daar geloof ik ook niet in. Maar dat is wat anders.
Maar graag hoor ik van jou op welke wijze kinderen nou zo erg beschadigd kunnen worden op het bs.

lilian

lilian

17-07-2015 om 11:29

ieder kind

Ik gun ieder kind een klas van 15 kinderen en een eigen leerlijn. Ook de "normale" kinderen die lekker door de school heen hobbelen, zonder dat er speciale aandacht naar hen gaat. Die komen namelijk nog wel eens tekort.

kiloo

kiloo

17-07-2015 om 13:08

hierzo

Hier een complete uitvaller. En nee, kan niet *eventjes* aangeven hoe en wat. Maar sbo zou hier absoluut geen antwoord zijn geweest.
(En ja, ik gun ieder kind *meer*. Maar als ik kijk naar de andere kinderen hier die prima meehobbelen min of meer dan is dat een vergelijling die echt nergens op slaat. Een wereld van verschil.

lilian

lilian

17-07-2015 om 13:27

tja

Tja, een kind dat gewoon meehobbelt, valt overal tussen. Krijgt geen extra aandacht, krijgt geen meer uitdagende stof, moet alle sommen maken, ook al kent het al de stof en vindt het het ook geestdodend, wordt soms zelfs door docenten vergeten (een keer meegemaakt op een oudergesprek dat docent even een ander kind voor ogen had), wil ook wel eens iets leuks, iets anders dan de standaardstof. Ik heb allerlei kinderen, eentje die veel extra uitdaging nodig had (basisschool heeft haar best gedaan maar zij viel echt in een buitencategorie, neem de basisschool niets kwalijk, ik vond het al moeilijk om steeds weer wat te verzinnen), eentje die veel begeleiding nodig had en eentje die normaal meehobbelde. Ik heb haar destijds ook laten gaan onder het mom van ze gaat lekker, ze heeft niets extra's nodig maar later zei ze dat ze het toch ook fijn had gevonden wat extra's te doen en dat de juf gezien had dat ze buitengesloten werd. Dat had haar een naar einde van de basisschool bespaard.
Daarom, ieder kind heeft zijn/haar behoeftes, ieder kind gun ik 15 kinderen in de klas (snelle, langzame, slimme, minder slimme, veel uitleg nodig, weinig uitleg nodig, drukke, rustige etc) en een eigen leerlijn en aandacht van docent. Ook de kinderen die lekker meehobbelen.

lilian

lilian

17-07-2015 om 13:34

"Maar als ik kijk naar de andere kinderen hier die prima meehobbelen min of meer dan is dat een vergelijling die echt nergens op slaat. Een wereld van verschil."
Misschien maar ook die kinderen hebben net zo goed hun behoeftes. En die schiet er nog wel eens bij in. En daar vraag ik dus begrip voor.

kiloo

kiloo

17-07-2015 om 13:40

och

Als je de meest kwetsbare kinderen geeft wat ze nodig hebben, dan komen meehobbelende kinderen eigenlijk niets tekort. Om aan dat eerste te voldoen moet je nl kijken naar kinderen als individuen met verschillende behoeftes en heb je een groepsklimaat nodig waarin zoiets vanzelfsprekend is.

kiloo en Lilian

Ik ben het met jullie beiden wel eens. En dan vooral als je kijkt naar de aandacht die gaat naar kinderen die sterk voorlopen. Ik vind het prachtig hoor, en mijn sterk voorlopende zoon ook. Maar soms hoor ik dat hem dingen worden aangeboden waarvan ik denk 'goh, worden zijn klasgenoten daar niet jaloers op?' (nee, overigens, of in elk geval dragen ze het hem niet na). Het meest in het oog lopend is daarbij de Day a Week School. Hartstikke leuk, maar potverdikkie, dat zouden we/ze allemaal wel willen. Ik aanvaard namens mijn zoon de extraatjes in dankbaarheid, maar ik kan Lilians opmerkingen - en die van haar dochter - helemaal invoelen.

Dat je van alles uit de kast trekt om kinderen die minder vlot gaan bij te trekken, dat is van een andere orde, wat mij betreft.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

17-07-2015 om 13:55

lilian

Dat zou allemaal geweldig zijn natuurlijk. Maar het kost wat...... Hoe zou je dat willen realiseren? Is niet te realiseren. En dan nog zal het zeker niet perfect zijn enz.
Hoe dan ook, de bs is bedoeld om een kind een basis opleiding te geven, zodat ieder kind verder kan met deze basis. En uiteraard is het wel de bedoeling om kinderen die meer en sneller kunnen extra stof aan te bieden en kinderen die moeite hebben extra uitleg en oefening. Maar een kind dat meer verdieping wil kan dat ook zelf thuis c.q. buiten school op doen. Net als een kind dat moeite heeft met bepaalde dingen er thuis geoefend kan worden.
Ik noem dat niet 'beschadigd' worden. Dus ik vraag me nog steeds af wat daar precies mee wordt bedoeld.

Barvaux

Barvaux

17-07-2015 om 13:59

Temet

Mooi dat een ouder van een slim kind dat ook eens zegt hier want zo is het inderdaad. De 'subcategorie' kan al die dingen die de slimme kinderen doen ook gewoon doen maar nee, die moeten eerst álle sommetjes maken. Vaak doen de slimmeriken echt dingen waarvan ik denk: laat ze liever stevig leren leren dus een andere taal, een moeilijk werkstuk ipv spelletjes maken, puzzeltjes maken. technische knutseldingen etc etc. Daar leren ze helemaal niets van en het zijn dingen die ze thuis ook kunnen doen. Nee ze moeten in mijn ogen leren hoe ze moeten leren, net zoals de kinderen die het het slechtst doen op school waar nooit tijd is voor wat leuks. Ik vind dat scholen vaak de verkeerde weg op gaan en dat allemaal omdat ze bang zijn voor versnellen blijft het op verdiepen en verbreden en dat is vaak te leuk om er echt van te leren leren.

lilian

lilian

17-07-2015 om 14:05

precies

Temet, jij snapt wat ik bedoel. Hoewel oudste dochter wel vervelende opmerkingen gehad heeft over haar plusprogramma. En dan vooral van ouders. Snap jij dat nou?
Bieb63, ja, ik weet ook wat dat kost en dat dat op dit moment in ieder geval niet realiseerbaar is. Maar dat betekent niet dat ik dat niet ieder kind gun. En dat is wat ik steeds zeg. Ik gun het gewoon ieder kind. Niets meer, niets minder.

Linda K

Linda K

17-07-2015 om 14:35

Inderdaad

@Barveaux: Als ouder van twee "snelle" kinderen, zou ik maar wat graag gehad hebben dat ze structureel serieus waren uitgedaagd of aangesproken op niveau. Helaas kwam men zelden verder dan bezigheidstherapie, waaronder soms die "leuke" dingen die voor veel meer kinderen leuk zijn. Dingen die soms juist voor die hele slimme kinderen de plank weer misslaan, omdat het weer het zoveelste werk onder niveau is, of het nu "leuk" is of niet. Op de HB-school van jongste dan ook regelmatig (en terecht) scheve blikken gehad van de "reguliere" ouders.

@bieb63: Wat betreft beschadigd raken door het schoolsysteem, een van mijn kinderen heeft een sociale angststoornis ontwikkelt door stelselmatig afgewezen/"niet gezien" te zijn door zowel kinderen als volwassenen. Achteraf is dit duidelijk terug te voeren op een (voor hem) onveilige schoolsituatie. We hebben er nog jaren plezier van. Hij is nu net 20 en heeft veel vooruitgang geboekt, maar de littekens zitten diep. En nee, hij zou niet in aanmerking zijn gekomen voor speciaal onderwijs.

Even zo

Even zo

17-07-2015 om 14:37

Uitvallen aan de bovenkant

Waar mijn kinderen tegenaan liepen:
- verveling, verveling verveling. Letterlijk ziek worden van verveling.
- Elke dag met buikpijn naar school.
- heel veel hoofdpijn, allemaal spanning.
- Werk dat ondanks dat het pluswerk is, nog steeds te makkelijk is.
- Tempo van de klas is trááág.
- Geen aansluiting bij de rest van de klas, altijd alleen spelen, want ze snappen elkaar wederzijds niet. Alleen, mijn kinderen dachten dat het aan hun lag, funest voor hun zelfbeeld.

Bij volwassenen kennen we de bore out. Bij kinderen vinden we dat ze zich maar aan moeten passen, want iedereen verveelt zich wel eens. Alsof je wel eens vervelen of wel eens iets moeten doen wat je niet leuk vind hetzelfde is als je de hele dág vervelen, elke dag weer. En kom me niet aan met andermans slimme kind dat het wel doet en wel kan. Tel je zegeningen als dat het geval is. Het bespaart veel meer dan alleen geld.

De leerkrachten zagen ook helemaal niet hoe slim mijn oudste zoon was. Volgens hen wel bovengemiddeld, maar niet zo bijzonder slim. Nee, hij liep op sommige rekenonderdelen slechts twee jaar voor.... Hij is dus niet type snel je werk af zodat je wat interessanters kan doen, hij is type ik verveel me, ik haak af. En ik vind niet dat leren omgaan met stierlijke verveling het doel van onderwijs is. Het doel van onderwijs is leren.
Metacognitieve vaardigheden zoals leren leren komen in zo'n situatie al helemaal niet aan bod. Dat er zoveel juist heel slimme kinderen afhaken op het VWO is volgens mij in belangrijke mate te wijten aan het niet nodig hebben van leerstrategieën of een werkhouding op de basisschool.

Wij kopen het nu dus. Een school waar ze moeten werken voor hun cijfers. Een school die eisen stelt, een school die wel ziet wat ze in hun mars hebben en dus ook wil dat ze zich inzetten. Een school die dus een stuk interessanter is. Maar waar ze zichzelf dus ook tegenkomen, net als andere kinderen die voor de reguliere stof moeten werken zichzelf tegenkomen als ze dat niet doen.

bieb63

bieb63

17-07-2015 om 22:00

Oke even zo

Als jouw kind zó ziek en ongelukkig wordt van regulier onderwijs door verveling, meer kunnen, meer willen, dan is deze particuliere school voor hem blijkbaar een goede oplossing. Dat is mooi.
Maar hoe zie je dat in het algemeen voor je? Particuliere scholen zijn voor het merendeel van de ouders geen optie/betaalbaar. Een reguliere bs heeft uiteraard z'n beperkingen als je het over specifieke individuen hebt.
En: hoe na de schooltijd? Dan moet er gewerkt worden, 40 uur per week in principe. Vindt hij/zij dan per definitie dé baan waarin hij/zij volledig uitgedaagd wordt? Met een beetje mazzel misschien, maar grote kans dat hij/zij i.i.g. 40 uur per week beneden z'n kunnen werkt. En dan? Uiteraard kan in de vrije tijd eigen uitdagingen gekozen worden (net als een kind dat kan doen), maar er moet toch echt brood op de plank. En grote kans dat in werk die verveling net zo hard toe slaat. Wat dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.