Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6

Ingridtiem6

07-05-2021 om 13:32 Topicstarter

Goed, als ze de Green Card niet winnen ga ik even alle argumenten hier opnoemen:

  • Ik heb (zeer waarschijnlijk) autisme, we zijn nu bezig met een diagnose, en heb al een test gedaan
  • Gepest, al bij organisaties geweest, helpt niet
  • Bekendheid door mijn sociale media
  • Angst, bedreigd worden
  • heel Snel verdrietig, bijvoorbeeld bij lage cijfers
  • Voor sociale en emotionele ontwikkeling wel met vrienden afspreken, ook al EQ test gedaan
  • Voor LO sport ik vaak zelf zelfstandig buiten
  • Ik kan extreem slecht tegen kritiek
  • Ik wil liever de enige zijn, ik vind veel mensen om me heen echt niet fijn.
  • Faalangst

Dit zijn de argumenten zie hij zelf heeft geschreven. Hij kan dit allemaal ook bewijzen.

Ingridtiem6 schreef op 07-05-2021 om 13:32:

Goed, als ze de Green Card niet winnen ga ik even alle argumenten hier opnoemen:

  • Ik heb (zeer waarschijnlijk) autisme, we zijn nu bezig met een diagnose, en heb al een test gedaan
  • Gepest, al bij organisaties geweest, helpt niet
  • Bekendheid door mijn sociale media
  • Angst, bedreigd worden
  • heel Snel verdrietig, bijvoorbeeld bij lage cijfers
  • Voor sociale en emotionele ontwikkeling wel met vrienden afspreken, ook al EQ test gedaan
  • Voor LO sport ik vaak zelf zelfstandig buiten
  • Ik kan extreem slecht tegen kritiek
  • Ik wil liever de enige zijn, ik vind veel mensen om me heen echt niet fijn.
  • Faalangst

Dit zijn de argumenten zie hij zelf heeft geschreven. Hij kan dit allemaal ook bewijzen.

jeejtje vind het naar en vervelend voor hem😔

Ingridtiem6 schreef op 07-05-2021 om 13:32:

Goed, als ze de Green Card niet winnen ga ik even alle argumenten hier opnoemen:

  • Ik heb (zeer waarschijnlijk) autisme, we zijn nu bezig met een diagnose, en heb al een test gedaan
  • Gepest, al bij organisaties geweest, helpt niet
  • Bekendheid door mijn sociale media
  • Angst, bedreigd worden
  • heel Snel verdrietig, bijvoorbeeld bij lage cijfers
  • Voor sociale en emotionele ontwikkeling wel met vrienden afspreken, ook al EQ test gedaan
  • Voor LO sport ik vaak zelf zelfstandig buiten
  • Ik kan extreem slecht tegen kritiek
  • Ik wil liever de enige zijn, ik vind veel mensen om me heen echt niet fijn.
  • Faalangst

Dit zijn de argumenten zie hij zelf heeft geschreven. Hij kan dit allemaal ook bewijzen.

Het klinkt erg verdrietig en eenzaam. 

Hij hoeft niets te bewijzen, hij moet hulp krijgen. Even los van de meningen die hier in het forum over elkaar heen tuimelen (ik snap dat dat overweldigend is) , is het belangrijk dat hij iemand vindt die voor hem op kan komen, die zijn belangen kan behartigen.

Je kunt starten op school; mentor of studieloopbaanbegeleider/intern begeleider of via de huisarts: praktijk ondersteuner of een externe psychologische ondersteuning. Wellicht de persoon die het onderzoek naar autisme gaat afnemen? En dan niet over je schoolcarrière in eerste plaats, wel voor je persoonlijk welzijn.  Als daar eenmaal goede ondersteuning voor hebt die -echt- luistert naar jou ipv oplossingen en meningen aan te dragen, komt daarna de rest wel. 

Daar heb je geen diagnose voor nodig, die ondersteuning is beschikbaar.  

Welke organisaties is hij tot nu toe geweest? 

Vluchten (naar het buitenland) gaat niet helpen, waar je ook gaat, je neemt jezelf altijd mee.

bieb1963 schreef op 07-05-2021 om 12:33:

[.Het speelde zo'n 9 tot 7 jaar geleden. Wellicht een kwestie van helemaal niet als verzuim noteren?.]

Nee. Het is een kwestie van correct verantwoorden. Wat die school heeft gedaan voor jouw dochter mag gewoon. Dus kan het verzuim, met verantwoording, gewoon worden doorgegeven. Er zijn helaas maar weinig scholen die het uit zichzelf zo doen. Ze hebben meestal de hulp nodig van een externe professional. Iemand die durft te zeggen dat het om “ziek” gaat en niet om “geen zin”.

Ingridtiem6 schreef op 07-05-2021 om 13:32:

Goed, als ze de Green Card niet winnen ga ik even alle argumenten hier opnoemen:

  • Ik heb (zeer waarschijnlijk) autisme, we zijn nu bezig met een diagnose, en heb al een test gedaan
  • Gepest, al bij organisaties geweest, helpt niet
  • Bekendheid door mijn sociale media
  • Angst, bedreigd worden
  • heel Snel verdrietig, bijvoorbeeld bij lage cijfers
  • Voor sociale en emotionele ontwikkeling wel met vrienden afspreken, ook al EQ test gedaan
  • Voor LO sport ik vaak zelf zelfstandig buiten
  • Ik kan extreem slecht tegen kritiek
  • Ik wil liever de enige zijn, ik vind veel mensen om me heen echt niet fijn.
  • Faalangst

Dit zijn de argumenten zie hij zelf heeft geschreven. Hij kan dit allemaal ook bewijzen.

Jij moet hem niet wijs maken dat hij met deze argumenten recht heeft op thuisonderwijs. Dat is gewoon niet waar. Doen alsof vluchten naar het buitenland hem zijn solitaire walhalla op zal leveren, is gemeen. Want het is niet waar.

Ga met hem naar de jeugdarts. Zijn argumenten zijn redenen om hem te helpen.


Ingridtiem6, zelf heb je ook een bijzondere manier van in contact staan met mensen. Heb je dat in de gaten? Je post meermalen dezelfde vraag, gaat niet echt in op wat mensen tegen je zeggen, je geeft geen feedback, doet niks met wat ze zeggen en als het je teveel wordt, als mensen allerlei interpretaties van jouw situatie hebben gegeven en het kennelijk niet meer aansluit bij wat jij voor ogen had, vlucht je naar een nieuw draadje. Je roept daarmee weerstand en wantrouwen op en daardoor zijn jouw draadjes al een paar keer gesloten. Eerlijk gezegd heb ik er zelf ook twijfels bij of jij wel 'echt' bent. Dit is niet bedoeld als een verwijt of een sneer. Het is meer: als je echt op zoek bent naar een oplossing voor je kind, hem wil helpen, gaat deze manier van communiceren je niet helpen. Ook dat is al eerder aangegeven, door verschillende mensen. Hoe kijk jij hier na zoveel berichtjes op dit forum tegenaan? Heeft het je wat opgeleverd om hier te posten? Inzichten gegeven? Ideeën om zaken te ondernemen? Misschien kun je iets concreter aangeven wat je verwacht van ons. Wat voor reactie verwacht je bijvoorbeeld op die opsomming van de problemen die je kind heeft? Als jij dat wat duidelijker aangeeft, gaan mensen jou misschien niet 'helpen'  door je te vertellen wat je allemaal wel en niet zou moeten doen in hun ogen. 

Het zou mooi zijn als er iemand met deze jongen mee kan denken zonder direct zijn eigen oplossingen af te wijzen.

Het kan een periode handig zijn om iemand thuis te laten leren en dan weer op zoek te gaan naar een manier om dat met leeftijdgenoten te doen waar dat wel kan.

Blijf je botsen met deze jongen dan loop je het risico op blijvende uitval.

En Ingrid, wij losten dat hier op door dochter thuis verder te laten leren uit haar boeken van school. Ik was al gewend om dat samen met haar te doen. Op zondagavond kijken wat er gedaan moet worden en dan een planning maken met een streven voor het bereiken van bepaalde pagina's van een bepaald vak, per dag of verdeeld over diverse dagen. Dochter had ook graag elke dag maar 1 of hoog uit 2 vakken, niet alles de hele tijd door elkaar. Dat kun je dan mooi doen, terwijl je op zoek bent, en in afwachting van reacties en aanbod van school.

Mija schreef op 07-05-2021 om 14:40:

Ingridtiem6, zelf heb je ook een bijzondere manier van in contact staan met mensen. Heb je dat in de gaten? Je post meermalen dezelfde vraag, gaat niet echt in op wat mensen tegen je zeggen, je geeft geen feedback, doet niks met wat ze zeggen en als het je teveel wordt, als mensen allerlei interpretaties van jouw situatie hebben gegeven en het kennelijk niet meer aansluit bij wat jij voor ogen had, vlucht je naar een nieuw draadje. Je roept daarmee weerstand en wantrouwen op en daardoor zijn jouw draadjes al een paar keer gesloten. Eerlijk gezegd heb ik er zelf ook twijfels bij of jij wel 'echt' bent. Dit is niet bedoeld als een verwijt of een sneer. Het is meer: als je echt op zoek bent naar een oplossing voor je kind, hem wil helpen, gaat deze manier van communiceren je niet helpen. Ook dat is al eerder aangegeven, door verschillende mensen. Hoe kijk jij hier na zoveel berichtjes op dit forum tegenaan? Heeft het je wat opgeleverd om hier te posten? Inzichten gegeven? Ideeën om zaken te ondernemen? Misschien kun je iets concreter aangeven wat je verwacht van ons. Wat voor reactie verwacht je bijvoorbeeld op die opsomming van de problemen die je kind heeft? Als jij dat wat duidelijker aangeeft, gaan mensen jou misschien niet 'helpen' door je te vertellen wat je allemaal wel en niet zou moeten doen in hun ogen.

we hopen inderdaad van je te horen, je gaat er niet echt op in, we proberen je allemaal te helpen🧡

Alleen het pesten en bedreigd worden vind ik zaken waarom naar school gaan op dit moment lastig is. Dit moet uiteraard aangepakt worden. Neem hierover contact op met school en desnoods de politie (voor de bedreigingen)! Het gaat zichzelf echt niet oplossen. De rest van de argumenten snijden geen hout. Voor die dingen (faalangst, snel emotioneel zijn, niet tegen kritiek kunnen, niet graag onder mensen zijn) lijkt thuisonderwijs eerder een vorm van vluchtgedrag dan een oplossing.

Ik heb zo met deze knul te doen... En snap zo goed dat hij op dit moment geen andere uitweg meer ziet dan wegvluchten. Maar ga daar als ouders alsjeblieft niet in mee. Weglopen van problemen is geen oplossing. Zoek hulp. Alsjeblieft.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

07-05-2021 om 16:12 Topicstarter

M Lavell schreef op 07-05-2021 om 14:35:

[..]

Jij moet hem niet wijs maken dat hij met deze argumenten recht heeft op thuisonderwijs. Dat is gewoon niet waar. Doen alsof vluchten naar het buitenland hem zijn solitaire walhalla op zal leveren, is gemeen. Want het is niet waar.

Ga met hem naar de jeugdarts. Zijn argumenten zijn redenen om hem te helpen.


Doe ik ook niet, maar veel kinderen met deze argumenten mogen toch wel thuisonderwijs doen.

Beetje vaag Boekenlegger, wat bedoel je met 'hulp' en denk je dat deze jongen daarmee zijn doel, namelijk onderwijs, gaat bereiken?

Teveel wordt gedacht in gepraat over sociaal emotionele zaken en ondertussen is er weer een schooljaar voorbij en gaat iemand zich steeds verder verwijderd van zijn doel ervaren en dat geeft een minderwaardigheidscomplex.

Doorgaan met leren kan een bepaalde tevredenheid opwekken dat dat tenminste doorgaat. En daar gaat het natuurlijk om. 

AnneJ, misschien projecteer ik mijn eigen ervaring...
Als puber met ASS werd ik gepest. Durfde op een gegeven moment ook niet meer naar school. Dat werd bij mij zo heftig dat ik uiteindelijk de dood als enige "oplossing" zag. Niet omdat ik dood wilde, maar omdat ik niet meer wist hoe ik verder moest leven. Godzijdank hebben volwassenen in mijn omgeving ingegrepen en hulp gezocht. Niet met als doel mij op school krijgen/houden, maar om mij weer te leren leven, met alle uitdagingen die daarbij horen.
Dat is wat ik bedoel. Ik denk niet dat deze jongen kan overzien wat wel en niet mogelijk, realistisch etc is. Het klinkt alsof hij in paniek is en alleen maar weg wil. Van alles. Net als ik destijds. 
Daarom moeten zijn ouders hulp voor hem zoeken. Omdat emigreren geen oplossing is voor de problemen waar hij mee worstelt. Ze helpen hem niet door met hem mee te gaan in deze upotie.

Ingridtiem6 schreef op 07-05-2021 om 16:12:

[..]

Doe ik ook niet, maar veel kinderen met deze argumenten mogen toch wel thuisonderwijs doen.

nee, die komen na veel gedoe zonder enige vorm van onderwijs thuis te zitten. Let wel na veel gedoe. Er wordt juist veel uitval voorkomen door eerst op school te gaan praten. 

Hebben jullie dat al gedaan?

Ingridtiem6

Ingridtiem6

07-05-2021 om 16:46 Topicstarter

Ysenda schreef op 07-05-2021 om 16:25:

[..]

nee, die komen na veel gedoe zonder enige vorm van onderwijs thuis te zitten. Let wel na veel gedoe. Er wordt juist veel uitval voorkomen door eerst op school te gaan praten.

Hebben jullie dat al gedaan?

Gaan we volgende week doen, eerst de Green Card uitslag afwachten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.