Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

30-06-2019 om 20:18


@Emma

Pardon? Maak jij je nu werkelijk druk dat ik anoniem kritiek lever op een particuliere school? Ik kan me om veel dingen druk maken maar niet om het welzijn van dergelijke schoolinstellingen.

"Lekker anoniem". Ik heb zo maar het idee dat @Emma ook niet je echte voor- en achternaam is.

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 09:55

Alkes

Lees even mijn post daarna. Ik dacht achteraf dat je een sarcastische opmerking maakte. Meer heb ik niet te zeggen.

Diploma is een diploma.

Of je nu met 5en erbij je diploma haalt of een keer bent blijven zitten. Of je nu je rijbewijs haalt na 3 keer afrijden of de eerste keer slaagt. Of je je door het VO wurmt met jaren bijles. Of je 8 jarige heeft eindelijk een zwemdiploma na 3 jaar zwemles.

Wat maakt het uit? Eisen zijn vastgelegd en als je daar aan voldoet ben je geslaagd. Onzin om dan te zeggen dat het diploma minder waard is en je je zou moeten schamen. Integendeel, ik zou trots zijn op het doorzettingsvermogen.

Caesar

Caesar

02-07-2019 om 10:50

Diploma

Een diploma is een diploma. Goud omrand of niet (hoewel er, dacht ik, de toevoeging cum laude bestaat). Het diploma is de garantie dat je aan de minimum gestelde eisen hebt vandaan. Met de hakken over de sloot of niet.
Maar, het meisje is niet gezakt door verkeerd advies van school. Ze is gezakt omdat ze niet aan die minimum gestelde eisen heeft voldaan. School (wie eigenlijk?) heeft haar wel het verkeerde pad opgejaagd en dat is wel kwalijk.

school hoort dit te weten

Dat vind ik wel. Daar ga je toch van uit?

Bij dochter was het toen op school dat de herexamens etc verkeerd in de planning stonden, alles een week verkeerd. toen heb ik ook echt moeite moeten doen om ze te overtuigen dat t echt fout was en dat er op de officiële sites echt iets anders stond.

Hanne

Hanne

02-07-2019 om 11:32

Niet iedereen neemt dezelfde route

Soms komt een kind pas na die tijd tot de conclusie dat het toch handiger is om wel iets te doen. Dat kan allerlei redenen hebben. En soms komen ze dan met een omweg toch op een goede opleiding en halen ze die dan wel met meer dan een 8 gemiddeld.

En soms komt de ijverige middelbare scholier, die wel hoge cijfers haalde en er hard voor werkte tot stilstand en volgt er een leven van twaalf ambachten en dertien ongelukken.

Niet iedereen neemt dezelfde route en er is geen resultaatgarantie, hoe graag ik die vroeger misschien wel wilde voor mijn kinderen. Ik hoop dat voor dit meisje ondanks alles een oplossing gevonden gaat worden, waardoor ze haar diploma gaat halen.

Entreebewijs

Een diploma is niets meer dan een entreebewijs. De een schraapt alles bij elkaar en redt het net, de ander houdt over en nummer 3 komt tekort.

Maar ik hoor net dat ik niet trots op mijn mavo-diploma mag zijn, vanwege de 5,45 wat dus een 5 werd, voor wiskunde. Ach, het gaf toegang tot de meao waar ik meer had aan de 8 voor economie. De meao gaf, ondanks weer de 5,45 = 5 voor statistiek wel toegang tot de heao waar ik zonder onvoldoendes, voor statistiek had ik dit keer geluk dat de 5,5 een 6 werd, ben geslaagd. Soms heb je pech, soms geluk.

@Emma

Mijn opmerking was zelfs niet sarcastisch. Ik meen oprecht dat je van een school die je duur betaalt het nodige mag verwachten. Ik zou bijzonder ontevreden zijn over zo'n foutief advies.

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 17:17

Alkes

En mijn reactie ging hierover:

"Maar hierbij kunnen we gelukkig victimblamen. Ouders zijn suf, meisje is te dom."

Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat je dat serieus bedoelt.

Triva

Triva

02-07-2019 om 17:42

Caesar

"Maar, het meisje is niet gezakt door verkeerd advies van school. Ze is gezakt omdat ze niet aan die minimum gestelde eisen heeft voldaan. School (wie eigenlijk?) heeft haar wel het verkeerde pad opgejaagd en dat is wel kwalijk."

De eerste keer dat ze was gezakt (met drie vijven) klopt het wat je zegt, de tweede keer (na de herkansing met als uitslag twee vijven) niet. We gaan er dan wel even van uit dat ze dan wel geslaagd was maar ook nu ging ze vier dagen naar Leiden (en dat met een particuliere school.... konden ze dat haar zelf niet bieden dan?)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-07-2019 om 17:44

Emma

Dat is wat Alkes degenen die eerder zo reageerden verweet. Terwijl het logischer is om de peperdure school die het wel moet weten de schuld te geven dus.

Caesar

Caesar

02-07-2019 om 18:33

Triva

Ook de tweede keer is ze gezakt. Ze heeft nog steeds niet voldaan aan de minimum eisen. Je kan er niet vanuit gaan dat ze een ander vak ook wel had kunnen opkrikken naar een 6, anders hoeven we die herexamens niet af te nemen.
Heel stom van school, maar kandidaat zelf heeft niet voldaan aan de minimum eisen.

Ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid

Die school is ernstig in gebreke gebleven. Maar dat neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk vind dat moeder niet even de laptop zelf openklapt als ze zo twijfelt dat ze het tot twee! keer aan toe navraagt. En dat drie vijven een mager resultaat is als er zoveel inspanning voor is verricht. Dat is drie van de zes vakken.

En om de hand in eigen boezem te steken: voor de - in mijn ogen obscure - studierichting die zoon gaat volgen bleek een van de twee universiteiten een numerus fixus te hebben. Een kostbare vergissing. Dat kan ik de decaan wel aanwrijven, maar ik vind het ook knap suf van hem en van mezelf.

Gunst,ik mag hopen dat forummers die ik ooit blijkbaar tegen het zere been geschopt heb deze bekentenis niet gaan copypasten

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2019 om 19:03

"Ook de tweede keer is ze gezakt. Ze heeft nog steeds niet voldaan aan de minimum eisen. Je kan er niet vanuit gaan dat ze een ander vak ook wel had kunnen opkrikken naar een 6, anders hoeven we die herexamens niet af te nemen."

Dat vind ik een beetje raar gezegd. Je kunt er nl. ook niet vanuit gaan dat ze een ander vak níet had kunnen opkrikken naar een 6. Daar zijn namelijk die herexamens voor bedoeld en er zijn zat kinderen die op die manier slagen. Nu heeft ze de kans niet gehad om te laten zien of ze in staat is om het goede vak op te krikken.

En dat staat los van de vraag wiens schuld dat is.

Triva

Triva

02-07-2019 om 19:16

Kenfan

"En dat drie vijven een mager resultaat is als er zoveel inspanning voor is verricht. Dat is drie van de zes vakken.'

Havo heeft er zeven.

Helaas

LIjkt me een gevalletje 'helaas'. Zelfs scholen kunnen fouten maken. Het blijft mensenwerk. En ergens is er wel een logica in het foute advies. Blijkbaar heeft ze een studiekeuze waar biologie beter bij aansluit. Iemand op die school is niet nauwkeurig genoeg geweest. Of was overtuigd van een verkeerde redenering. Wat het ook was: hopelijk helpen ze haar goed om het zo snel en goed mogelijk op te lossen. En dat wordt ook al genoemd in het videobericht. Niet nodig om er een partijtje over te gaan zwarte pieten lijkt mij.
Maar ja, voor de leerling natuurlijk een bizarre fout. Het had zo mooi kunnen zijn.

Fouten

https://www.laks.nl/laks-examenproblematiek-calvijn-geen-incident-grondige-aanpak-vereist/

"Een van de oorzaken voor de problematiek ziet het LAKS in overladenheid in het toetsingsprogramma, waardoor problemen met planning en administratie op de loer liggen en in slecht toegeruste medezeggenschapsraden die moeten toestemmen met het PTA. Klaas: ´Toetsingsprogramma’s zitten overvol. Scholen moeten heldere en begrijpelijke keuzes maken als ze een eigen examen willen maken.´

Volgens Klaas valt na het tweede opeenvolgende jaar waar een school de mist in gaat en uit de cijfers van de peiling niet meer te spreken van incidenten: ´Dit is een structureel probleem, dat vraagt om ander beleid.´"

Drukte te over

Sommige scholen schakelen een examenbeheerder aan. Wat mij opvalt is dat vroeger lln geen profielwerkstuk hoefden in te leveren, de docenten hoefde de lln niet te begeleiden en tussentijdse vorderingsgesprekken te voeren of het werkstuk te beoordelen.
Om de drukte bij de docenten te verlagen, zou die tijdrovende opdracht nog eens overwogen kunnen worden. Dan kunnen de examenkandidaten en docenten zich ook beter voorbereiden op een landelijk SE/CE.

Caesar

Caesar

02-07-2019 om 20:30

Zeetakje

Je maakt het nu heel ingewikkeld. Maar dat is het niet. Kandidaat heeft niet aan de minimum voorwaarden voldaan, dus geen diploma nu.
Dat school (ik weet nog steeds niet woe) niet goed heeft geadviseerd is kwalijk, maar dat neemt niet weg dat kandidaat toch echt zelf aan de minimum voorwaarden moet voldoen alvorens recht te hebben op het diploma.

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2019 om 20:58

Caesar

Dat snap ik, maar doordat school kennelijk niet goed geadviseerd heeft, heeft de kandidate niet de kans gehad het goede herexamen te maken. Logisch dat ze dus nog steeds niet aan de minimum voorwaarden voldoet. Als (de duurbetaalde) school het goede herexamen had aangeboden en de kandidate het cijfer voldoende had opgekrikt, had ze recht gehad op een diploma. Nu kon ze het juiste cijfer niet proberen op te krikken.

Caesar

Caesar

02-07-2019 om 21:38

Kneep

“en de kandidate het cijfer voldoende had opgekrikt”

En dat zullen we dus nooit weten...

Echt een fout v school

Een grove fout zelfs. Ze moeten zich wild schamen. Tuurlijk had leerling of moeder dingen kunnen dubbelchecken, maar school moet de regels kennen. Punt.

Ingrid

Maar

De school probeert de fout enigszins te herstellen met de herkansing in augustus. Meer kan de school nu niet doen, toch?

Dat is waar knurf

Maar allerlei mensen in dit draadje willen de leerling + ouder in de schoenen schuiven dat het ook hun schuld was.

Tuurlijk hadden ze kunnen checken hoe eea zat, maar dat betekent niet dat school niet eindverantwoordelijk is voor dit soort zaken, ik ben ervaringsdeskundige, het is soms hartstikke ingewikkeld of een leerling wel of niet geslaagd is en wat de opties zijn om het te fixen. Evt extra vak eruit, husselen tussen verplichte en vrije vakken en dan profiel wisselen, CE gemiddelde opkrikken, een tekort gewoon wegwerken, of juist liever een extra compensatiepunt creëren waardoor die 2e 5 toch kan blijven staan......
als er meerdere opties zijn dan ligt de uiteindelijke keuze natuurlijk bij de leerling, maar het netjes op een rijtje zetten van wat mogelijk is, is in mijn ogen absoluut de taak van school. Ook als het relatief eenvoudig is.

Ingrid

Triva

Triva

03-07-2019 om 07:52

Ingridt

Hoe gaat dat dan op jouw school? Waarom kregen wij op twee verschillende scholen een uitleg op school over de zak/slaagregeling en waarom krijgen we een enorm pakket aan PTAregels? Dit stond overal in. Ik vind dat school en leerling verantwoordelijk zijn in deze en (maar goed dat had ik al gezegd) ik vind dat iemand die in Nederland examen doet geleerd moet hebben HOE en WAAR je dit soort informatie vindt. Dit is voor mij weer tekenend dat de middelbare scholen hier een steekje laten vallen in het algemene onderwijs.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-07-2019 om 08:03

Tsja....

De school lijkt me hier toch een instelling op wiens advies je zou moeten kunnen vertrouwen. Het is niet de kapper van de tante van de buurvrouw die zegt dat...

Triva

Triva

03-07-2019 om 08:13

Tijgeroog

Je hoort het ook zelf te weten en als je het duidelijk niet vertrouwt ga je het niet meermaals vragen maar zoek je het op.

Triva.

"Maar, bedachten Hannah en haar moeder: klopt die keuze wel? Engels en wiskunde zijn met Nederlands de zogenoemde kernvakken op de havo. Een leerling mag volgens landelijke regels toch slechts één van die kernvakken met een 5 eindigen? ,,Nee hoor, zei de school: een 5 voor Engels én voor wiskunde kan wel, want je hebt twee 7's op je lijst.’’ Parkendaal adviseerde biologie over te doen: het vak waarbij ze de beste kans had op een hoger cijfer."

Ze waren op de hoogte van de landelijke regels, maar school dacht het beter te weten. Toen hebben ze nog 2x gevraagd of dat écht wel klopte. "Ja hoor, wij adviseren je Biologie te herkansen".
School had het beter moeten controleren vóór ze dit advies gaven en de mening van moeder en dochter van tafel veegden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-07-2019 om 08:49

Proest Tijgeroog

Je vat het mooi samen!

En ja, ook ik kan me voorstellen dat je je dan door zo’n vasthoudend schooladvies op het verkeerde been laat zetten. Het is ook niet dat je echt weken de tijd hebt om het helemaal uit te zoeken. En als school dan aanhoudt... tja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.