Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

30-06-2019 om 20:18


Jesse_1

Jesse_1

01-07-2019 om 17:01

Wow

Ik vind dat je een school moet kunnen vertrouwen, als men zo nadrukkelijk zegt dat ze niet één van de kernvakken moet herkansen. Je mag toch van een school verwachten dat ze je hierop goed adviseren en goed de regels kennen?

Dat ze het had kúnnen weten als ze zelf wat gaan nazoeken doet m.i. niet ter zake.
Erg sneu!

Ik snap dat het meisje heel boos is

School hoort dit soort dingen te weten.
Bij mijn dochter zat twee jaar terug een meisje in de klas dat examen bleek te hebben gedaan met een niet kloppend pakket! Paste in geen enkel profiel. 2 jaar lang, havo 4 en havo5 bij geen enkele leerlingbespreking opgevallen. Toen ik het pakket zag wist ik het onmiddellijk. In haar geval mocht ze alle schoolstof en SE van een vak in de zomervakantie doen en CE in augustus. Geslaagd

Er is nog iets raars aan deze havo kernvakkenregeling
Wiskunde is geen verplicht examenvak. Maar als je het kiest valt het wel onder de kernvakken.
Leerlingen zonder wiskunde hebben maar 2 kernvakken waarvan 1 onvoldoende mag zijn. Leerlingen met wiskunde hebben drie kernvakken en mogen ook 1 onvoldoende daarop

Hoe kan je iets nou een kernvak noemen als het geen verplicht examenvak is?

Kenfan

'Wat mijn pas tegenstaat is'

Ik hoop zo dat dat een typefout is ...

Triva

Triva

01-07-2019 om 19:17

Emma

"Je kunt het ook vertrouwen noemen. Misschien naïef van haar, maar weet zij veel! Dan hoef je toch niet meteen te gaan roepen dat ze dom is!"

Waar heb ik geroepen dat ze dom IS?

"En verder is een havodiploma een havodiploma. Daar kun je gewoon mee naar een vervolgopleiding. Als daar twee vijven op staan en dat mag dan is daar niks mis mee."

Wil je aub geen antwoord geven op de reactie van een ander met MIJN naam er boven? Ik heb namelijk niks gezegd over vijven en door mijn naam er boven te zetten lijkt het alsof ik dat wel degelijk gedaan heb.

Mussie

Mussie

01-07-2019 om 19:21

Wat?

Kan iemand me precies vertellen wat er gebeurd is? Ik kan de link niet openen, heb blijkbaar al te vaak gratis het AD gelezen.

Triva

Triva

01-07-2019 om 19:22

Mach

"Er is nog iets raars aan deze havo kernvakkenregeling
Wiskunde is geen verplicht examenvak. Maar als je het kiest valt het wel onder de kernvakken.
Leerlingen zonder wiskunde hebben maar 2 kernvakken waarvan 1 onvoldoende mag zijn. Leerlingen met wiskunde hebben drie kernvakken en mogen ook 1 onvoldoende daarop.

Hoe kan je iets nou een kernvak noemen als het geen verplicht examenvak is?"

Precies ik merkte ook al op dat daar wellicht verwarring is ontstaan.

vlinder72

vlinder72

01-07-2019 om 19:26

Mussie

Meisje had 3 vijven. Voor en, wi en bi. School adviseerde om biologie te herkansen omdat dat vak het beste paste bij haar vervolgopleiding en ze daarvoor het makkelijkste een 6 zou halen.

Dat heeft ze gedaan en dat haalde ze ook maar nu is ze toch niet geslaagd omdat je op de kernvakken niet 2 vijven mag staan. Verkeerd advies dus. En moeder van het meisje was nog begonnen over die kernvakken tegen de school maar volgens school was herkansen van biologie echt goed genoeg om alsnog te slagen. Volkomen onjuist advies dus.

School probwert nu of het meisje nog een herkansing mag maken in het tweede tijdvak.

Mussie

Mussie

01-07-2019 om 19:30

Eens met Eva

En verder helemaal eens met Eva. Zoals er misschien veel mensen struikelen met een mager diploma, ken ik minstens zoveel mensen die tot bloei komen op hun vervolgopleiding. Dus zolang er niet een wat serieuzere onderbouwing komt dan ‘ik ken’ of ‘ik heb gezien’ neem ik dat soort argumenten niet serieus. Ook al worden ze nog zo stellig gebracht.
Bovendien lijkt het mij dan weer dom om te concluderen dat iemand met lage cijfers dom is. Want er kunnen wel honderd andere oorzaken zijn voor lage cijfers, lijkt mij. Maar goed, ik neem het misschien wat persoonlijk op omdat zoon net geslaagd is met een heel magere lijst. Maar who cares?

Knurf

"Ik hoop zo dat dat een typefout is ..."

Als je dat hoopt is het best vreemd dat je de aandacht er zo op vestigt. Maar goed, als ik jouw daar nu een plezier mee doet,

Mussie

Mussie

01-07-2019 om 19:46

Vlinder

Dank en oooooo wat zielig! Nogmaals, ik zit er wat persoonlijk in dit jaar. Maar dit is echt sneu.

Dees

Dees

01-07-2019 om 20:20

Nee

Gelukkig heb ik nergens gezegd dat iemand dom is. Ik blijf van mening dat als op een diploma 2 onvoldoendes staan dat dat diploma weinig waard is. Ja natuurlijk mag je een vervolgopleiding doen en natuurlijk is het officieel net zoveel waard als een diploma met allemaal.vokdoendes. maar als ik een diploma met onvoldoendes zou hebben zou ik me kapot schamen.

Ligt eraan

Mijn zoon is nog niet zover. Maar het zou me niet verbazen als hij uiteindelijk ook slaagt met 2 onvoldoendes (nou ja 1 dan, want het gaat om kernvakken), maar daar tegenover staan dan waarschijnlijk wel 8 ‘en en 9 ‘ens. Misschien is dat wel beter dan alleen maar 6jes. Of niet.

Veel pubers zijn waarschijnlijk dolblij, dat ze geslaagd zijn, met welke cijfers dan ook. Niks om je voor te schamen.

Deze betreffende school moet zich overigens wel doodschamen !!!

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2019 om 21:08

Bah Dees

Wat schrijf jij onaardig.

Ik krijg gewoon de neiging om héél onaardige dingen te gaan typen, maar met modder gooien daar schiet niemand wat mee op. En aardiger word jij er ook niet van denk ik.

Om een diploma met onvoldoendes niets waard te noemen, dat is echter gewoon niet waar. Wat met een diploma kun je naar een vervolgopleiding, die je misschien beter ligt, of waarbij meer onderdelen je interesse hebben. Daarom is het echt wel wat waard.

vlinder72

vlinder72

01-07-2019 om 21:31

Bah, dees

Wat reageer jij naar zeg. Ik ben zelf geslaagd met 2 vijven op mijn Havo eindlijst. Vervolgens de HEAO afgerond in 4 jaar. Ik werk nu alweer jaren.

Niemand, echt niemand heeft ooit naar mijn cijferlijst gevraagd.

Mijn zoon is dit jaar geslaagd met een 5 voor Engels en een heel stel zessen en 2 zevens (afgerond dan/allebei rond de 6,5). En weet je, ik ben zo trots op hem. Hij haat school , is dyslectisch en hij heeft keihard gewerkt om zijn diploma te halen.

Ook als hij 2 vijven had was ik trots op hem geweest. En last niemand ooit tegen hem zeggrn dat hij zich moet schamen. Je hebt geen idee waar je het over hebt.

Wacht jij eerst maar eens tot je eigen kind zover is

margaretha

margaretha

01-07-2019 om 21:51

re dees

ik had 2 vijfjes op mijn diploma, zelfs nog op vakken die verplicht waren voor mijn gekozen studie.Er is nooit naar gevraagd en tegelijkertijd heb ik sindsdien een terugkerende droom over opnieuw eindexamen moeten doen. (onbewust minderwaardig voelen?)

Mussie

Mussie

01-07-2019 om 21:55

Open dag

Ik was dit voorjaar op een open dag HBO V. Daar was een meisje, eerstejaars die trots stond te vertellen over de opleiding. Ze vertelde dat ze op de Havo nooit hard gewerkt had, alleen zesjes gehaald. En nu was ze zo gemotiveerd. Deze opleiding was op haar lijf geschreven en ze werkte nu hard, want ze vond dit zulk mooi en leuk werk. Ik heb een beetje ontroerd naar haar staan luisteren. Als haar moeder hier meeleest; ze was klein, had blond warrig haar, een leuke bril en een heldere oogopslag. Je mag apetrots op haar zijn, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2019 om 23:24

Kenfan

Ik was een beetje chagrijnig maar hier moest ik echt wel om lachen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2019 om 23:25

Dees

Ben je daarom met je opleiding gestopt, omdat je onvoldoendes had? Of kon je daar sowieso niet mee verder vanwege die onvoldoendes?

Dees

Dees

02-07-2019 om 06:04

Geen ambitie in die functies

Ik heb mijn opleiding theoretisch afgerond de verplichte stage heb ik niet gedaan omdat ik die ik die voor het uitvoeren van mijn werk niet nodig had en ik nooit de behoefte heb gehad om een functie te bekleden waarvoor ik die stage nodig had. Ik ben dus na mijn post master gestopt.

Ach kenfan

Het is toch een draadje over niveaus na je middelbare schooldiploma ...

Dees

Dees

02-07-2019 om 07:06

Vlinder

Ik vind een diploma met onvoldoes geen goed diploma eigenlijk zegt een diploma dat je de op het diploma genoemde vakken beheerst op dat niveau, als je 5jes haalt beheers je die vakken dus duidelijk niet. Daarom vindt ik dus zo'n diploma niets waard. Ik zou trotser zijn op een diploma van een niveau lager maar met allemaal nette voldoendes want dat geeft aan dat je dat niveau echt beheerst.

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 07:53

Dees

Ik hoop dat je voor jezelf spreekt.
De waarde van een diploma is nogal persoonlijk. Het ligt er maar aan van welke kant je bet bekijkt. Sommige mensen zijn alleen tevreden als ze minimaal een 7 hebben voor alle (ook minder relevante) vakken. Weg met de zesjescultuur! Anderen gebruiken hun diploma alleen maar om verder te komen met iets wat ze goed kunnen of graag willen. Wat daar verder op staat aan cijfers is minder belangrijk.

Dees, niet eens mee eens

Dees, hier ben ik het niet mee eens. Je kan nu eenmaal niet in alle vakken even goed zijn.

Ik vind een Atheneum diploma met 2 5'en en verder 7'ens en 8'en. bijvoorbeeld meer waard dan een Havo diploma met dezelfde vakken en dan 2 6'en ipv die 5'en. Of hetzelfde Atheneum diploma met allemaal 6 'en. Maar waar ze zoveel extra tijd in die niet goede vakken hebben moeten steken, waardoor de andere vakken er onder geleden hebben.
Maw laat kinderen vooral excelleren in waar ze goed in zijn ipv in meer vakken middelmatig.

Als je bijv. Wiskunde gaat studeren heeft de Universiteit liever dat je een 8 voor Wiskunde hebt op je einddiploma met een 5 voor Frans, dan allebei een 6. Idem als je Frans gaat studeren.

fout van wie

Ik zou persoonlijk vooral balen dat ik 20.000 euro betaal voor een school en dat ze niet in staat zijn het meest basale advies over een eindexamen te geven.
Ik geloof niet dat ik bij een andere aanbieder van diensten voor dat bedrag een dergelijke fout zou accepteren. Maar hierbij kunnen we gelukkig victimblamen. Ouders zijn suf, meisje is te dom.

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 08:37

Yeah

Lekker naar beneden trappen Alkes. Voelt dat goed, zo anoniem op een forum?

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 08:43

Alkes

Of moeten we jouw reactie juist als sarcastisch lezen?

Angela67

Angela67

02-07-2019 om 08:46

Dees

je zegt wel 'ik vind' maar je zegt: ik ben bang dat maatschappij het niet goed genoeg vind want een onvoldoende is toch een onvoldoende. En dat is heeel erg en dan doe je maar alsof je een diploma hebt maar eigenlijk heb je 'het' niet. En dat is niet eerlijk, hoor!

Maar je bekijkt het (zoals wel vaker in je postings) heel 'smal' en zonder oog voor het grotere geheel:

1. Een vijf betekent precies dat wat het zegt. Een vijf van die docent/die examencommissie die de beslissing neemt over dat vak. Wie ben jij om dan te zeggen dat het 'dus' niet goed genoeg is? Weet jij precies hoeveel je wel weet van Geschiedenis met een 5.45 of een 5.55? Het verschil tussen een vijf voor eindexamen wiskunde en een vijf voor eindexamen Frans is ook megagroot. Mondelingen, teksten vertalen, grammatica. Paar keer uitschieten naar boven en beneden en het gemiddelde is zomaar een vijf. Bij Wiskunde zal het eerder wat meer op elkaar lijken omdat er niet zo ontzettend veel variatie in de onderdelen is.

2. De overheid bepaalt welke cijfers samen betekenen dat je geslaagd bent of niet. Een kind is altijd meer dan de losse waarde van examencijfers. De hele schoolloopbaan afronden en van de middelbare school afkomen met een diploma betekent dat je dat allemaal 'overleefd' hebt. Dat zegt zo'n diploma veel meer dan de inhoud van de vakken. Er zijn zo ontzettend veel vervolgopleidingen dat het een illusie is dat jouw Havo-vakkenpakket per se allemaal voldoendes moet hebben om een vervolgstudie te kunnen. Daar wordt rekening mee gehouden op de vervolgopleidingen. Natuurlijk wordt er vast en zeker geklaagd over 'het niveau van middelbare scholieren' als ze examen hebben gedaan, maar dat zegt ook hoe ontzettend moeilijk het is om te bepalen wat goed is. Als iemand laat zien dat hij/zij examen heeft kunnen doen in 7 vakken en geslaagd én naar een vervolgopleiding wil dan heb je voldoende ingrediënten. Dat iemand met een 8 voor wiskunde het makkelijker heeft in het eerste jaar dan iemand met een 5 is logisch. Maar verder kan diegene met een 8 misschien andere vaardigheid niet geleerd hebben in die jaren op de HAVO.

3. Ter vergelijking het volgende: mijn oudste doet nu een HBO opleiding met een aantal vakken die - mijns inziens- behoorlijk belangrijk zijn als je later iets wilt ontwerpen dat niet instort (neem een tafel oid, geen brug). Dingen als mechanica, sterkteleer. Daar is een 'studententien' voldoende namelijk een 5.5. Ik denk dan ook: oeps is dat wel voldoende, klinkt wat magertjes . . . Maar daar wordt natuurlijk op genormeerd! Ze zorgen dat als jij een 5.5 haalt, dat jouw tafel nog steeds niet hoeft in te storten.

Dus nogmaals: wie ben jij dat jij voor anderen bepaalt dat 'het' niet goed genoeg is. Dat jij zelf graag zevens ziet en daar een conclusie aan verbindt mag, maar je bevindt je in klein gezelschap.

gr Angela

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 09:08

Triva

Of jij haar dom vindt als mens of alleen in haar gedrag boeit me niet zo. De term dom irriteert mij in deze context.
Niet mijn hele post was aan jou gericht.

Marianne

Marianne

02-07-2019 om 09:12

Dees

Waarom zou je je kapotschamen met een onvoldoende op je diploma? Een vriendin van me had totaal geen aanleg voor talen. Wel voor exacte vakken. Die is dus geslaagd met een 5 voor engels op haar lijst. En daar heeft ze keihard voor gewerkt, ze had alle reden om daar trots op te zijn.
Tegenwoordig moet jeo p VWO wiskundeëxamen doen. Leuk voor al die mensen die dat echt niet kunnen en die in mijn tijd dat vak gewoon lieten vallen. Die werken vaak hard voor die 5. Daar mogen ze trots op zijn.

@Emma

@Emma

02-07-2019 om 09:17

Engels

Prompt verschijnt er bij mij bovenin het scherm een reclame voor bijles Engels 🤣🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.