Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
isa

isa

19-06-2014 om 09:14

gewichten kleuters te zien

Vanochtend bracht ik mijn kleuter naar school en ik zag dat er een lijst in de klas (vlak bij de deur) hing met daarop alle namen van de kinderen met hun gewicht erachter. Om de laagste gewichten was een cirkel gezet.

Toen ik de dienstdoende juf vroeg wat daarvan de reden was, zei ze dat dat waarschijnlijk de gewichten waren van de kinderen die allemaal hetzelfde wegen. Vreemd want ik zag ook een hoger gewicht meerdere keren bij diverse kinderen staan. Dit was echt het laagste gewicht.

Al met al krijg ik hier een beetje een vreemd gevoel bij. Ik (en ook andere ouders) zie dus ook de namen van kinderen die bijv. wat zwaar zijn en kinderen die het lichtst zijn (waaronder mijn kind).

Ze hadden wel eerder iets dergelijks met lengtes. Toen dacht ik er niet zoveel bij, maar nu weer met gewichten…ik ben benieuwd waar ze de volgende keer mee komen….de ziektes wat elk kind heeft?
Ik bedoel…het gaat een ander helemaal niets aan hoeveel mijn kind weegt en het gaat mij helemaal niets aan om te zien en te weten hoeveel een ander kind weegt.

Vraag is: mag een basisschool dit zomaar doen? Moet ik hier wat mee? Wat vinden jullie?


Ilva

Ilva

19-06-2014 om 09:22

Lengtes wel

Lengtes ken ik wel. Dat hadden bij mijn zoon ook in de kleuterklas (hij zit nu in groep 8, is dus al een tijdje geleden). Gewicht, nee, dat ken ik niet maar ik denk dat het bij kleuters nog niet zo'n probleem is. Ze zijn waarschijnlijk bezig met gewichten (kilo's, grammen) weten dat het bestaat. In de bovenbouw lijkt het me niet verstandig maar ik denk niet dat kleuters al met hun gewicht bezig zijn.

De juf waar je het aan vroeg was niet de juf die het gedaan had neem ik aan. Ik zou het dan nog even aan de andere juf vragen.

isa

isa

19-06-2014 om 09:42

Ilva

Nee, dit was niet de juf die het gedaan had nee. Ik ga het inderdaad nog een keer aan de andere juf vragen.

Natuurlijk zijn die kleuters zelf daar nog niet echt mee bezig, maar andere ouders zien dat ook. Ik zag dus dat een ander kindje best zwaar was en een ander kind behoorlijk licht voor haar leeftijd en vroeg mij direct af of ik dat als ouder wel hoor te weten van andermans kind.

Maar Ilva, zou jij daar geen probleem mee hebben als dit soort gegevens van jou kind ?

Huh?

Zelfs als gewicht of gezondheid een thema is, hoef je nog niet de gewichten van de leerlingen te weten, laat staan voor het oog van iedereen te noteren. Ga lekker spullen uit de klas of boodschappen wegen, da's nog veel leerzamer, want kinderen kunnen de spullen zelf vasthouden en ervaren wat het verschil is tussen licht en zwaar en het verband tussen grootte en gewicht.

Hoe weet de juf het gewicht van de kinderen trouwens? Ik denk dat het gros van de kleuters niet weet hoeveel ze wegen, heeft de juf een weegschaal meegenomen?

Ik vind trouwens alle openbare ranglijsten niet zo tof. Een groot vel op de klasdeur waarop aangekruist staat wie welke tafels kent (zo, Pietje heeft er pas twee) of de indeling in niveaugroepjes waar sommige ouders bovenmatig in geïnteresseerd zijn (goh, gaat niet zo best met rekenen bij jouw zoon hè?).

Het nut van een les met het wegen van kleuters lijkt me in geen verhouding van de ellende die dat met zich mee kan brengen. Ik zou de juf verzoeken die lijst meteen weg te halen en voortaan niet de leerlingen als onderzoeksobject te gebruiken.

skik

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 09:53

hier ook

Hier werd vorig jaar ook gewogen - en gemeten. Als het kind niet wilde hoefde het niet. Het werd gebruikt voor de rekenles. Ik had er ook wel mijn bedenkingen over, iedereen wist nu hoeveel het diktste kind van de klas woog, ik weet niet of hij nu extra werd gepest. Mijn kind had er geen last van, die wist zelf ook wel dat hij de kleinste en lichtste jongen was. En het was een soort nek-aan-nek race met een ander jongetje wie er nu weer groter was (gingen allebei bijna gelijk op)

Maar dat ze het opschrijven en ophangen vind ik wel wat ver gaan, hier zou ik wel wat van zeggen.

creabea

creabea

19-06-2014 om 09:57

wat is het probleem?

Ik zie het probleem niet zo. Het zal inderdaad iets zijn van een projectje over gewicht. Vind je het privé, wat een kind weegt? Wat zouden andere ouders nou helemaal kunnen gaan doen met de gewichtgevens van je kind zeg.

Dat dat in een klas met pre-pubers onderling een gevoelig punt wordt kan ik me voorstellen, maar bij kleuters toch niet. Bovendien is gewicht ook nog relatief, het zwaarste jongetje/meisje in de klas kan ook wel de grootste zijn. En wie er dik is, dat kan je zo ook wel zien. Er zitten zowiezo grote verschillen tussen kinderen, die van mij zijn klein en licht en schelen zo 10-20 kilo met klasgenootjes. (oudste is 8 jaar en 21 kilo, maar heeft een klasgenoot van 10 die 46 kilo weegt !)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2014 om 10:31

hangt er vanaf

Als het in het kader van de les is, dan kan ik mij er niet druk om maken. Waarom zo krampachtig en geheimzinnig doen over gewicht? We hebben het over kleuters! De kinderen doen er niet moeilijk over, het zijn de volwassenen die hier een lading aan geven. Natuurlijk kan het zijn dat de kortste, de langste, de lichtste, de zwaarste of wat dan ook maar dat niet leuk vindt. Daar moeten ze mee leren omgaan. Beter gezegd: daar moet de leerkracht ze zo nodig mee helpen. Geheimzinnig doen over wie dan de lichtste of de zwaarste is ("ze kunnen beter spullen gaan wegen!") vind ik onzin.

Maar als de lijst een andere betekenis heeft (een soort alarmeringslijst voor de leerkracht - pas op, Jantje is eigenlijk te zwaar!), dan zou ik er wel moeite mee hebben dat zo'n lijst openlijk in de klas hangt.

Tango

Tango

19-06-2014 om 10:45

Hier alleen meten

Hier doen ze op school alleen aan meten volgens mij. In de kleuterklas maar ook in hogere klassen wordt zoon nog weleens gemeten. Ik vind dat altijd wel grappig want de ene keer is hij langer dan de andere keer, afhankelijk van de nauwkeurigheid van het kind dat meet natuurlijk.
Wegen heb ik nooit gehoord, maar dochter had destijds wel een meisje in de klas dat flink te zwaar was, maar die vertelde ook gerust op school hoe zwaar. Die zat er dus helemaal niet mee. Maar ik vind ook eigenlijk dat niet iedereen dit hoeft te weten dus als er klassikaal gewogen zou worden zou ik ook aan de bel trekken hoor. Zeker in de wat hogere klassen.

Ilva

Ilva

19-06-2014 om 10:45

Inderdaad

Bij de kleuters zou ik er niet zo'n probleem mee hebben. Hogere klassen wel. Mijn zoon was altijd de langste en slank is hij sinds groep 5 ook niet meer. Maar bij de kleuters nee, inderdaad, je ziet het zo ook wel.

Maar inderdaad alleen als het met de les te maken heeft en niet als alarmeringslijst, zoals ijsvogeltje schrijft. Even navragen dus. En als jij wil dat jou kind er niet op staat dan kan je ook vragen of de juf jou kind van de lijst afhaalt.

carootje

carootje

19-06-2014 om 11:12

tsja

Ik heb nooit begrepen waarom mensen geheimzinnig doen over hun gewicht, alsof je niet kan zien of iemand te zwaar/licht of te dik/dun is. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

In ieder geval zou het bij kleuters helemaal nog geen probleem moeten zijn, en ik vind het belachelijk dat er dan ouders zouden zijn die andere kinderen opzoeken op de lijst en daar dan iets van gaan denken/een oordeel over hebben.

Ik herinner trouwens mij wel dat bij mij in de brugklas ook zoiets gedaan werd, een keer in de 3 maanden meten en wegen en alle waardes werden op het bord geschreven. Dat was voor de toch wel wat te dikke puber toen in mijn klas niet zo prettig natuurlijk. Maar kom op zeg, kleuters...

Dat er gewichten omcirkeld zijn is wel vreemd, laat het lekker aan de GGD over om te bepalen of kinderen te zwaar of te licht of precies goed zijn.

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 11:16

voor de ouders

Ophangen is waarschijnlijk voor de ouders bedoeld, als het in de kleuterklas hangt en omcirkelen riekt wel naar schandpaal. Ik zou er geen big deal van maken maar wel even doorvragen.

isa

isa

19-06-2014 om 11:29

carootje en mijntje

"Dat er gewichten omcirkeld zijn is wel vreemd, laat het lekker aan de GGD over om te bepalen of kinderen te zwaar of te licht of precies goed zijn."

"Ophangen is waarschijnlijk voor de ouders bedoeld, als het in de kleuterklas hangt en omcirkelen riekt wel naar schandpaal."

Dit is het 'm inderdaad wat mij dwars zit. Die kinderen hebben geen idee, maar de ouders die ernaar kijken wel. De lichtste kinderen zijn omcirkeld. Ik houd er gewoon niet van en inderdaad..laat de GGD daar maar over gaan.

Ik heb trouwens een mail gestuurd naar beide juffen en gevraagd om opheldering over de reden van het wegen en noteren van de gewichten van de kleuters. Ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Hanne.

Hanne.

19-06-2014 om 11:35

voor kleuters?

Op welke hoogte hingen die lijsten eigenlijk? Als het op ouder ooghoogte was was het natuurlijk niet voor de kinderen bedoeld

En snappen kleuters de opgeschreven gewichten wel? De meesten komen volgens mij niet verder dan getallen tot 10. Ik kan me voorstellen dat je gewichten en lichter-zwaarder met kleuters bespreekt. Maar waarom zou je het op moeten schrijven en met naam er bij tot na de les bewaren?

(op zich vind ik het trouwens niet een heel groot probleem. Als ze in het kader van lengte meten op de muur lijntjes hadden gezet om te kijken wie er langer is had waarschijnlijk niemand daar een probleem van gemaakt. Maar gewicht is een gevoelig punt. Had juf zich ook kunnen realiseren. Stond juf zelf ook op de lijst met haar gewicht?)

Jaina

Jaina

19-06-2014 om 12:05

Nee

Ik vind dit soort vergelijken niet kunnen. Ook lengte trouwens. Natuurlijk weet iedereen wel wie er heel zwaar/heel licht/heel lang/heel kort is maar je hoeft daar niet de aandacht op te vestigen. Kinderen die veel korter of langer zijn dan gemiddeld voelen zich daar ook niet altijd fijn onder. De school hoeft daar geen extra aandacht aan te besteden. Gewicht kan ook gevoelig liggen. Hopelijk inderdaad nog niet bij kleuters maar waarom zou je de aandacht hier op vestigen. Het kan best zijn dat je hierdoor bij bijvoorbeeld zwaardere kinderen juist hun aandacht en die van de klasgenoten vestigt op iets waar ze nooit over hebben nagedacht. Ik zou hier ook veel moeite mee hebben. Met dit soort zaken moet je voorzichtig zijn.

amk

amk

19-06-2014 om 12:12

Jaina

ik vind juist dat school wel aandacht aan de verschillen moet besteden. Juist om te benadrukken dat verschillen normaal zijn en geen reden tot buitensluiting en pesten en dat als dit toch gebeurt er opgetreden wordt.

Verschillen en uitersten zijn normaal in het leven en dat moeten kinderen juist leren accepteren en waarderen. Alleen met al die verschillen komen de mooiste ideeen en projecten tot stand.

een jaar geleden

Zat mijn 3e zoon in groep 3 en hadden ze op een groot vel op de muur ook alle lengtes van de kinderen gezet (streepjes met naam erbij). Het streepje van mijn zoon stond eenzaam en alleen helemaal onderaan.
Mijn 2e zoon kwam even mee de klas in om zijn broertje weg te brengen en ging er ook maar even bij staan. Hij bleek heel gemiddeld te zijn, voor een groep 3-er. Daar hebben we toen met z'n drieën erg om gelachen. Daarna ging hij naar zijn eigen klas: groep 7.

Kinderen (en ouders) weten toch allang wie er groot is, wie klein, wie er stevig is en wie een spriet? Zo'n lijstje veranderd daar nou ook niet zoveel aan lijkt mij. Ik zie het probleem dan ook niet zo.

isa

isa

19-06-2014 om 12:35

Hanne

"Op welke hoogte hingen die lijsten eigenlijk? Als het op ouder ooghoogte was was het natuurlijk niet voor de kinderen bedoeld "

Iedereen kon het goed zien. Daarbij hangt de lijst pal bij de deur.

"En snappen kleuters de opgeschreven gewichten wel? De meesten komen volgens mij niet verder dan getallen tot 10. Ik kan me voorstellen dat je gewichten en lichter-zwaarder met kleuters bespreekt. Maar waarom zou je het op moeten schrijven en met naam er bij tot na de les bewaren?"

Dat was dus ook mijn vraag aan de juffen; wat hiervan het doel is.

"Op zich vind ik het trouwens niet een heel groot probleem. Als ze in het kader van lengte meten op de muur lijntjes hadden gezet om te kijken wie er langer is had waarschijnlijk niemand daar een probleem van gemaakt. Maar gewicht is een gevoelig punt. Had juf zich ook kunnen realiseren. Stond juf zelf ook op de lijst met haar gewicht?)."

Nee, meten vind ik weer een ander punt omdat vooral kleuters aan de hand van een streepje een goede inschatting kunnen maken hoe lang pietje en marietje is. Met gewichten kan ik me niet voorstellen wat met name kleuters moeten zien aan een naam en dan het gewicht erachter.

Ja, ook één van de juffen stond erbij met haar gewicht…wel vreemd want het was de juf die ik dus sprak. Ze gaf ook een vaag antwoord op mijn vraag waarom juist de lichtste gewichten omcirkeld waren. Volgens haar om aan te geven welke kinderen hetzelfde gewicht hebben….maar er waren meer kinderen met een hoger gewicht die precies hetzelfde wogen.

Ik wacht het even af waar ze mee komen. Mijn onderbuik gevoel zegt me dat ik dit allemaal niet zo netjes vind.

isa

isa

19-06-2014 om 12:36

Hanne

Kinderen moesten wel omhoog kijken ja….Iedereen kon het goed zien in ieder geval.

Hombre

Hombre

19-06-2014 om 13:08

Jippox

"Zat mijn 3e zoon in groep 3 en hadden ze op een groot vel op de muur ook alle lengtes van de kinderen gezet (streepjes met naam erbij). Het streepje van mijn zoon stond eenzaam en alleen helemaal onderaan."

Mijn zoon (ook onderaan) zou dat echt vreselijk vinden.

isa

isa

19-06-2014 om 13:28

correctie Hanne

Ik heb net nog even gekeken en er staat: Juf ...KG (geen naam van de juf zelf erbij dus).

hombre

Dat kan natuurlijk, maar je zoon weet ook zonder die streepjes natuurlijk best dat hij de kleinste is. En niet alleen op school. Ik denk dat dat 'vreselijk' vinden hem niet zozeer in die streepjes zit.

Hier proberen we er altijd maar de aandacht op te vestigen dat lengte maar één 'klein' dingetje is van al die aspecten die maken dat je bent wie je bent. Dat het verder weinig over je zegt, hooguit soms onhandig kan zijn. Je hebt er ook geen invloed op, dus je zult hoe dan ook moeten accepteren dat je bent zoals je bent. Ik denk dat je je kind daar een heel eind in kunt helpen, in dat proces. En dan maakt zo'n streepje in de klas niets meer uit.

jippox

Dus als je kind zoiets wel vreselijk vindt heb je het als ouders niet goed gedaan, begrijp ik?

Of lees ik nu iets wat er niet staat?

Groeten,

Temet

ja Temet

Je leest iets wat er niet staat.

Grappig,

dat @creabea in #6 zich afvraagt wat het probleem is maar wel een ! plaatst achter de 46 kilo.

Ik vind dat persoonlijke gegevens niet zichtbaar opgehangen mogen worden. Ook geen tafelscore.

Vroeger als luizenmoeder een keer namen op een lijst bij de deur gezet van kinderen die nog nagekeken moest worden. (Hiervoor was ruimte gemaakt op de luizencontrolelijst). Geen slimme zet, nu dachten andere ouders dat die kinderen luizen hadden, terwijl ze gewoon die bewuste dag afwezig waren. Dat kan er gebeuren met informatie over klasgenoten.

aanvulling

Maar als een kind vreselijk zit met een bepaald aspect van zijn persoonlijkheid of uiterlijk dan zal je daar als ouder sowieso iets mee moeten. Zeker als het over dingen gaat waar je geen invloed op hebt. Je kunt namelijk niet de hele wereld zo veranderen dat het kind nooit meer iets merkt van zijn 'afwijking' (als in afwijkend van het gemiddelde).
Een klein kind zit bijvoorbeeld ook aan een lager tafeltje dan de rest. Alsof dat niet opvalt in de klas. Daar wordt het toch ook elke dag mee geconfronteerd?
Ik bedoel maar: het zit hem niet in dat streepje op de muur, want dat veranderd niets aan wat het kind elke dag ervaart: dat het (veel) kleiner is dan de rest en dat dat soms lastig is.
Je doet het dus niet fout als ouder als je kind er mee zit, maar er is wel werk aan de winkel. Of wil je dat je kind zijn hele leven gebukt gaat onder z'n klein zijn?

creabea

creabea

19-06-2014 om 14:19

gaan we weer

dat uitroepteken staat niet rechtstreeks achter de 46 kilo hoor. Waarom zoeken mensen daar weer wat achter? O kijk haar haar kind eens lekker slank vinden vergeleken bij dat dikkertje-ofzo. Nou mensen: ik gooi al mijn maten even op tafel: 1.60 lang, 72 kilo, cup 75H, maat 37. Zo.

Ik bedoelde er niets anders mee dan dat het verschil tussen mijn zoon en zijn klasgenootje 25 kilo bedraagt, wat je niet zou denken van kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd (klasgenoot is net 10 geworden). Die jongen in kwestie is weliswaar aan de forse kant maar ook gewoon al groot, bijna net zo lang als ik en heeft al maat 40 van schoenen.

Nog zoiets schoenmaten. Mogen die wel openbaar worden vergeleken?

Hombre

Hombre

19-06-2014 om 14:26

Jippox

"Dat kan natuurlijk, maar je zoon weet ook zonder die streepjes natuurlijk best dat hij de kleinste is. En niet alleen op school. Ik denk dat dat 'vreselijk' vinden hem niet zozeer in die streepjes zit."

Het is een onverwerkt 'minderwaardigheidsgevoel' waar hij op een goed moment overheen zal moeten komen. Of beter gezegd mee zal moeten leren leven. En, ja, we proberen hem natuurlijk herhaaldelijk te vertellen dat je lengte maar een heel klein relatief onbelangrijk stukje van je persoon uitmaakt en dat Napoleon ook heel klein was. Maar voorlopig komt dat niet erg aan en zal hij dat streepje vreselijk vinden. Daarmee zeg ik overigens niet dat je dat niet moet doen, zo'n streepje.

Temet: "Dus als je kind zoiets wel vreselijk vindt heb je het als ouders niet goed gedaan, begrijp ik?"

Uiteindelijk zijn wij ouders toch overal de schuld van? Zit het niet in de genen (van ons) dan zit het wel in de opvoeding (ook van ons).

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 14:29

voedingsbodem

Als dit op ooghoogte van de ouders wordt gehangen, dan zou ik het minder erg vinden als ook de juf er met haar dikke kont in lengte en gewicht bij stond (en eerlijk dan he). Op klsuterleeftijd en voor sommmige kinderen is er misschien weinig schaamte, maar bij dat veel te dikke jongetje uit de klas van mijn zoon (mam, hij is bijna even zwaar als de juf) kan dit wel leuke voedingsbodem zijn voor pesten.

Prima: meten en wegen, heel educatief, voor wie dat wil, dus vrijwillig, maar niet ook nog eens ophangen voor de ouders.

Nou creabea

Ik vond net als Flanagan die uitroepteken opvallend en ik had ook al het idee dat als iemand er iets van zou zeggen je zou reageren met: ik wilde alleen maar aangeven hoe groot de verschillen zijn. Als je dat inderdaad had willen aangeven had je het ook over die jongen zijn lengte kunnen beginnen.

Velen zeggen hier dat kinderen toch wel kunnen zien of iemand dik, dun of gemiddeld is. Tuurlijk. Maar moet je er nog eens de nadruk op leggen door kinderen op de weegschaal te zetten en de kilo's te noteren? Ik vind van niet.

skik

Ha Creabea,

Laat mij die gedachte over het slanke kind nou helemaal niet in mij zijn opgekomen..
Ik ken alleen de gevoelens van kinderen die om wat voor reden dan ook buiten de lijntjes vielen, voedingsbodem voor grapjes, gevoed door het opmerkingsvermogen van sommige tactvolle ouders als ze hun kinderen naar de klas brengen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2014 om 14:57

persoonlijk

"Ik vind dat persoonlijke gegevens niet zichtbaar opgehangen mogen worden. Ook geen tafelscore."

En ik vind dat de leerkracht een sfeer moet creëren waarbinnen dit soort dingen gewoon geen probleem zijn. Waarin je over de onderlinge verschillen kunt praten zonder daar een oordeel aan te hangen of te claimen dat het 'persoonlijk' is.
Bovendien: waar ligt de grens? Wat is 'persoonlijk'? En waarom leg je de grens bij 'ophangen'? Mag er dan wel gewoon over gesproken worden? Dat lijkt voor sommigen in dit draadje ook al een brug te ver.

Ik ken zo nog wel wat discussiepunten hoor: cijfers op een toets, een beoordeling voor een spreekbeurt, cito-scores, schooladvies. Ligt bij sommigen ook al zo gevoelig ("het is zo zielig als iedereen hoort dat Pietje een onvoldoende heeft"). En wat te denken van de tekeningen die in de klas hangen? Mijn kind kan heel slecht tekenen, en toch ziet iedereen zijn tekening, en zijn naam staat er ook nog op. Is dat ook 'te persoonlijk'?

Als het gaat om het voorkomen van pesten (want dat lees ik hier nu een paar keer terug, dat ouders bang zijn dat kind gepest gaat worden). Ik geloof niet dat je pesten kunt voorkomen door krampachtig de onderlinge verschillen te verzwijgen of daar heel geheimzinnig over te doen. Integendeel zelfs. Zorg voor een open sfeer, zorg ervoor dat je onderling met elkaar praat over de verschillen en hoe je je daarbij voelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.