mooimeisje
03-07-2009 om 09:44
Geven jullie juf iets aan het einde van het schooljaar?
Hallo,
Ik ben benieuwd of jullie de juf of meester iets geven aan het eind van het schooljaar. Ik vind het heel interessant om te zien hoe de meningen hierover vaak heel erg wisselend zijn (en wellicht ook per school/wijk/stad?).
Mijn dochter gaat naar groep 2 maar blijft bij dezelfde juf. Ze heeft wel wat extra begeleiding gehad afgelopen jaar wat ik erg waardeer van de juf. Nu denk ik eraan om mijn dochter iets te laten knutselen en daar dan een bedankkaartje bij te doen. Vriend-lief vindt dat er ook wel iets 'materieels' gegeven mag worden. Tuurlijk mag dat en ik gun het haar van harte, maar ik vraag me af of ze op al die kado's wel zit te wachten. En volgend jaar ziet ze haar weer.
Ik Ben beneiwud wat jullie doen, en moeders van groep 1 kinderen die bij dezelfde juf blijven?
Groetjes!

Balletmama76
06-07-2009 om 08:31
Tops
Natuurlijk heb je gelijk, ze kunnen er geen sancties op zetten als je het niet doet, maar ik ben dan ook niet zo, dat ik dochterlief als enigste zonder de gevraagte bloemetjes en tekeningen naar school stuur.
Ik heb het dan wel zo gedaan, dat ik geen eigen cadeautje mee heb gegeven.
Haar balletjuf kreeg trouwens ook een bos bloemen van ons - niet verplicht, maar wij zijn zo ongeloofelijk blij met haar lessen en dochterlief gaat er elke keer met een grote grijns op haar gezicht in en uit en haar balletjuf was nogal jarig de dag voor de laatste les.
Zij was er ook heel blij mee!

reina
06-07-2009 om 09:13
Vorig jaar
Een variant op de snikkende meiden: vorig jaar nam mijn dochter afscheid van haar klas en school, na 1 jaar, want ze vond het onderwijstype niet bij haar passen. Ze zag toch wel tegen het afscheid op en had zich al een beetje ingesteld op snikkende meiden, maar niet op snikkende moeders ......

Avalon
06-07-2009 om 11:10
Hier wel
Maar het hoeft natuurlijk geen dure zaken te zijn. Een leuke kaart of zo. Mijn kinderen zitten nog in de lagere klassen en ik hoorde dat het in de hogere klassen niet meer zo vanzelfsprekend is.
Overigens vond ik het wel frappant dat juist de kinderen die zelf een kado ( want klein is het dan niet) krijgen voor de avondvierdaagse, en voor het overgaan en voor een goed rapport niets voor de juf meenamen.
Als educatief aspect heb ik nog tegen zoon gezegd dat iets geven aan een ander ook erg leuk is. Antwoord: ik vind krijgen veel leuker hoor!
Oh ja Tirza, laatst dacht ik ook aan mijn diploma uitreiking, kan me werkelijk niet meer herinneren of mijn ouders erbij waren, ws. omdat dat niet zo was.
( is overigens "nog maar" 20 jaar geleden).
Avalon
Avalon

Astertje
06-07-2009 om 15:53
Pelle
Nee, heb ik dus nooit gezien, allereerst omdat zoonlief nu dit jaar groep 2 afmaakt. Dus had ik het alleen vorig jaar kunnen zien neem ik aan.
Daarnaast omdat ik het gewoon niet heb gezien.
Hier wachten niet alle ouders netjes op elkaar om hun kids te droppen bij de school, maar is het droppen en hup hup verder gaan.
Last but not least: mijn man brengt doorgaans, en ik haal; Maar ik kan me ook zo voorstellen dat je kinderen hebt die naar de VSO of zo gaan, waarbij dit je dus ook volledig ontgaat.
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik het eigenlijk helemaal nergens voor nodig vind. Een bedank/handschudden achtig iets ok, maar verder...

Nasha 1st
06-07-2009 om 19:42
Tja...
nu dacht ik, gewoon een kaartje en huppa....vandaag een briefje, de juffen willen van de groep 2 kindjes die naar groep 3 gaan iets uitgebreider afscheid nemen (oh help!) en nog wat meegeven (plakboek en cd met foto's denk ik)....En dan nog een hapje en een drankje....jeetje....dus ik denk dat ik toch maar een aardigheidje doe dan....(en een pak zakdoeken hahahahahaha, voor deze ui)

Kaaskopje
06-07-2009 om 22:04
Vroeger
Ik weet niet beter of ouders en de rest van het gezin en eventuele belangstellenden ging naar de diploma uitreiking. 30 jaar geleden en meer dus.

bibi63
06-07-2009 om 22:19
In onze woonplaats
is de tendens dat witte kinderen met hoogopgeleide ouders naar een RK school gaan. Waarom? Omdat hier geen islamitische school is en de meeste kinderen van islamitische ouders dus naar de openbare scholen gaan. En de witte hoogopgeleide ouders geen zin hebben in een school met veel islamitische kinderen. Dus op onze RK scholen zitten heel veel 'ongelovige' kinderen van witte afkomst. Daar gaat het m.i. dus helemaal fout! Niet dat ze 'ongelovig' zijn, maar dat ze dus bewust kiezen voor een witte school versus een openbare.
Groetjes,
Bibi

Kaaskopje
07-07-2009 om 00:14
Een vraag hierover
Wij wonen in de riante situatie dat we uit drie soorten scholen konden kiezen. Protestants, Katholiek en Openhaar. Wij hebben gekozen voor Katholiek. Deels omdat manlief katholiek is opgevoed, maar van wat we gehoord en gezien hadden stond de school ons ook het meeste aan. Wat me in de loop van de tijd zo verbaasde was dat óndanks dat de openbare school 2 stoeptegels verderop lag de Katholieke school ook gekozen werd door Islamitische ouders. Ik vraag me af wat hun beweegredenen kunnen zijn. Gaat kwaliteit dan toch voor geloof? Ik vind het hoe dan ook leuk dat het gebeurt.

Annet
07-07-2009 om 21:23
Hier loopt het uit de hand (groep 8)
Dochter heeft zondag een heel leuk rapport voor de juf in elkaar gezet. Perfect afscheidscadeau vonden wij en zij.
Daarnaast geeft groep 8 een gezamenlijk cadeau aan de school, hoewel het dit keer meer een cadeau aan de juf is.
Maandag is ze samen met andere meiden vam groep 8 een grote afscheidskaart gaan kopen.
Vandaag is ze met een vriendinnetje 2 rozen gaan kopen per persoon voor de juf, 1 reep chocolade van hen samen en een setje kaarsen voor de juf. Ze koopt dit van haar eigen geld. Maar ik vind het redelijk overbodig allemaal. Dat rapport was nou net zo persoonlijk en leuk. Het rapport geeft ze gelukkig morgen overdag, niet op de afscheidsavond.
Vanavond is ze akkoord gegaan met het geven van de rozen aan de juf van groep 7 tijdens de afscheidsavond. Aan deze juf heeft ze het meest gehad en die vindt ze het liefst van de hele school. Ze mag ook op het VO nog bij haar op bezoek komen (thuis). Die twee hebben een echte band gekregen.
Samenvatting: dochter begint mee te doen met de gekte van groep 8. Maar ze was zeer verbaasd toen ik haar vertelde dat de meiden van groep 8 in huilen zouden uitbarsten tijdens de afscheidsavond. Ze is niet van plan daaraan mee te doen.
We zien morgen hoe het uitpakt.

Maylise
07-07-2009 om 22:33
Kaaskopje
Ik denk dat sommige islamitische ouders juist liever een christelijke of katholieke school hebben dan een openbare school. Vanuit de redenatie dat daar de mensen hopelijk nog niet helemaal van God los zijn
Ik ken verschillende moslim ouders die daarvoor gekozen hebben. O.a. mijn schoonzusje want christenen hebben tenminste een geloof, dat is nog altijd beter dan die rare atheïsten. Dat is helemaal een vreemd diersoort.
Niet mijn mening verder. Mijn kinderen zitten op een openbare school.
Maylise

Monique D*
09-07-2009 om 17:08
Cadeau geven aan juf/meester niet verplicht
Toen mijn dochter in groep 6 zat heeft zij, samen met een aantal klasgenoten, zelf het initiatief genomen om de juf een afscheidscadeautje te geven. Het was ook haar lievelingsjuf. Zij heeft ook een andere jarige juf een zelfgemaakte attentie gegeven die zij aardig vindt. In de groepen 7 en 8 heeft zij een meester die zij niet zo leuk vindt. Zij is zeker niet van plan om hem een cadeautje te geven en dat hoeft ook niet. Een presentje kan je geven omdat je iemand waardeert of aardig vindt, maar dat is geen must. Ook een goede handdruk met complimenten is welkom. Dat wordt net zo gewaardeerd. Op mijn werk zit ik ook te glimmen als een klant echt blij is met mijn hulp.. en ook dat zie ik als een cadeautje.
In groep 1/2 zie ik wel dat ouders scheutiger zijn met het geven van presentjes aan de juf. En ja, als zij jarig was en zij kreeg een grote ruiker met een mooie kaart van een paar ouders en ik kom met lege handen, dan denk ik van: hoort dit eigenlijk zo? En dan kom ik tot de conclusie dat je dat helemaal zelf moet weten. Als je dat nodig vindt dan doe je het en anders niet. Ik voel mij echt niet verplicht om met een attentie te komen opdraven omdat iedereen dat doet. Zeker als het de traditie is op school (wat bij ons niet zo is). Meestal is het kind die dat graag wilt omdat ze de juf aardig vindt. En dan mag ze het doen. Maar als ze het niet wil dan is het ook prima. Het is geen verplichting en zo moet je het ook niet zien als alle ouders dit invoeren. Eigenlijk is dat gewoon onzin. Laat iedereen dat toch zelf weten?
De afscheidsavond van groep 8 van mijn zoon (nu 14) kan ik mij nog goed herinneren. Ook de traantjes die bij de meiden werden geplengd. De directeur riep nog: "Laat maar vloeien die tranen!" Leuk was wel dat ze de week daarop nog met zijn allen naar de film gingen en naar het zwembad. Dat was een heel leuk afscheid. En ik dacht nog dat ze gezamenlijk iets voor de juffen hadden gedaan, maar dat kan ik mij niet zo goed meer herinneren.
Bij mijn diploma-uitreiking (1984), die in een grote zaal plaatsvond waren mijn ouders aanwezig. Ook de ouders en soms ook grootouders van de andere leerlingen waren er. Ik dacht dat dat normaal is en ben verbaasd dat dat niet altijd zo is. Ik zou dat heel jammer vinden. Net zoals die afscheidavond van mijn zoon in groep 8: van een paar kinderen was er niemand van hen aanwezig omdat ze al met vakantie waren..