Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vakantieganger

Vakantieganger

20-02-2013 om 20:29

Gemengde klassen 1 t/m3 havo-vwo

Vandaag op gesprek geweest bij een middelbare school die erg leuk leek bij ons groep-8 kind. VWO-TTO is mogelijk. Brugklas TTO is een dakpanklas (Havo/VWO). So far so good.
Maar dan horen we dat in klas 2 en 3 de Havo en VWO leerlingen nog steeds bij elkaar zitten, en dat er gedifferentieerd onderwijs wordt gegeven aan deze 2 nivo's. Dat beide groepen leerlingen tegelijk onderwijs krijgen, en dat de leerkracht beide groepen ieder op hun eigen nivo lesgeeft. Dat ook de toetsen op 2 nivo's worden gegeven. En dat je dus ook 2 cijfers krijgt. Een op Havo en een op VWO nivo.
....
Ons kind is een bovengemiddelde leerling, kan heel makkelijk meekomen. Gevoelsmatig gaat ons kind tekort komen in deze setting. Gevoelsmatig wordt het nivo genivelleerd, ook al deed de coordinator erg zijn best om uit te leggen dat er toch echt gedifferentieerd wordt. We hoeven nog niet te kiezen, inschrijvingen starten hier midden maart. Maar het voelt zo enorm raar?!
Heeft iemand hier ooit van gehoord, en ervaringen mee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

20-02-2013 om 22:24

Nou

Vroeguh zat ik in een mavo/havo/vwo brugklas de eerste twee jaar. Daarna nog een jaar havo/vwo brugklas. Echt nieuw is het dus niet.
Persoonlijk vind ik het geen aanbeveling voor kinderen die al duidelijk naar of Havo of VWO gaan. Voor de twijfelgevallen lijkt het me wel prettig.

Maki

Maki

20-02-2013 om 23:33

Ook

Ik heb een in mavo/havo/vwo-brugklas gezeten (twee jaar, het derde jaar is havo/vwo). Die school doet het nog steeds op dezelfde manier en dat bevalt de ouders/kinderen die er zitten prima. Het is een school met een sterke VWO-afdeling, dus uiteindelijk lijkt het toch ook voor de slimmere instromers goed te komen.

Voor een van mijn kinderen (hb) vond ik dit niet de meest geschikte school, maar als mijn andere kind (ruim vwo-advies) had gewild was deze school zeker een optie geweest.

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2013 om 07:34

Hier....

Mijn dochter doet brugklas havo/vwo en die klassen blijven de eerste drie jaar havo/vwo. Dat is op deze school al jaren zo, pas daarna komt de definitieve keus havo of vwo.

Vraagje

Hoe gaat dat met Latijn en Grieks? Krijgt iedereen dat dan? En zo niet, hoe kun je dan nog na 3 jaar gymnasium gaan doen? Of wordt met VWO hier alleen Atheneum bedoeld?

Vakantieganger

Vakantieganger

21-02-2013 om 12:49

Atheneum

Hallo allemaal,
In dit geval gaat het om een Havo/Atheneum klas. Voor de latijn/grieks liefhebbers is er een aparte TTO-groep. Dat wil ons kind dus niet, want vind L/G niet boeiend.
Van de 2-jarige brugklassen was ik ook op de hoogte. Dat het, zoals hier, wordt uitgebreid naar 3 jaar was nieuw voor mij, maar blijkbaar niet voor sommigen van jullie. Ik hoor graag meer ervaringen.

Ilva

Ilva

21-02-2013 om 14:55

Lijkt mij niets

Mijn zoon kan ook goed leren en ik wilde hem dus echt niet in een havo/vwo klas hebben. Zelfs nu in de VWO klas is het verschil tussen hem en veel van z'n klasgenoten groot. In een have/vwo klas zou het nog veel erger zijn. Voor twijfelgevallen lijkt het me geweldig. Is het gewoon duidelijk dan zou ik echt voor alleen een VWO klas gaan (zelfs in de eerste).

Zelf

Vroeger (20 jaar geleden dus...) heb ik dit zelf gehad. Dwz heb driejaar havo/vwo brugklas gehad. Bij ons werd er niet gedifferentieerd en werden ook geen aparte cijfers gegeven. We hadden allemaal dezelfde boeken, dezelfde sommen en dezelfde opdrachten. Wel was er een aparte latijnklas tijdens de uren dat de anderen tekenen of muziek hadden. De driejarige brugklas van mijn school kwam voort uit de toen op handen zijnde basisvorming/middenschool. Volgens mij is die gedachte helemaal verlaten in het moderne onderwijs.

Ik heb het altijd heel normaal gevonden. Ik had een VWO schooladvies en citouitslag, en heb erna, vanaf de vierde klas, VWO gedaan. Heb nooit het idee gehad dat er genivelleerd werd, mij tekort gedaan werd of dat ik 'minder onderwijs' had dan mijn zus die op een categoraal gymnasium zat. Mijn ouders hebben voor zus en mij een andere school uitgezocht (ja, wij mochten eigenlijk niet zelf kiezen) omdat ze die scholen beter bij ons vonden passen. En ik denk dat ze dat heel goed hebben gezien, zus was een echt geknipt voor dat gymnasium en ik heb het nooit leuk gevonden in de latijnklas. Zus heeft in een extra vak eindexamen gedaan en ik heb me helemaal uitgeleefd in de naschoolse activiteiten die er georganiseerd werden op school.

Mijn ervaring: als klasgenoten wist je al aan het eind van klas 1 wie er Havo en wie er VWO zou gaan doen. En op een enkele uitzondering na is dat ook uitgekomen. Naar mijn mening is 1 jaar brugklas genoeg om het passende niveau van het kind te bepalen. Maar mijn ervaring is dus ook dat ik niet tekort ben gedaan in dat tweede en derde brugjaar. En ook niet dat daardoor het verschil met de bovenbouw extra groot was.

Anno nu sta ik voor de schoolkeuze van mijn dochter. Er zijn hier twee scholen die een brugklas van twee jaar hebben. En ook twee scholen die het gros van de leerlingen splitsen na het eerste jaar, maar die in het tweede jaar nog 1 brugklasje houden voor de twijfelgevallen. Dat komt op mij geloofwaardig over. De lezing van de scholen met de tweejarige brugklas voor alle leerlingen is dat je zo een jaar extra hebt om te bekijken bij welke schooltype je kind het beste past. Maar gezien de strenge overgangsnormen die ze stellen bij de overgang van 2 naar 3 heb ik de stellige indruk dat het vooral voor school een extra jaar is om de selectie te maken (slechts 15 % van de leerlingen gaat over naar het hoogste niveau). Deze scholen scoren ook heel goed voor VWO in het onderzoek van Volkskrant en Elsevier.

Naar aanleiding van jouw berichtje komen bij mij de volgende vragen op:
- Waarom heeft de school die jullie op het oog hebben gekozen voor een brugklas van drie jaar? Welke filosofie zit er achter?
-Aan welke eisen moet een leerling voldoen om in de tweede en derde brugklas de VWO-stroom te kunnen volgen en om uiteindelijk in 4VWO te komen?

En verder natuurlijk: hoe zie je de school verder voor je kind, ook ten opzichte van de alternatieven die er bij jullie in de buurt zijn.

30 jaar geleden ipv 20 jaar

time flies.....

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2013 om 17:15

Jippox

Er is een aparte gymnasium brugklas hier. Dus ik bedoel met vwo inderdaad atheneum. Tot eind eerste jaar is er nog een mogelijkheid tot overstappen naar gymnasium.

Mama

Mama

21-02-2013 om 19:25

Hier net veranderd

Bij ons op school was er altijd een tweejarige brugklas Havo/vwo. Met ingang van dit jaar is het veranderd. Direct in de eerste klas zijn er aparte VWO en Havo en Mavo en kader klassen. Alles apart dus. Omdat er te grote verschillen in de klassen zaten. Wel is er nog steeds de mogelijkheid om tijdens of na de eerste en ook de tweede klas over te stappen naar een hoger nivo.
Een andere school hier in de regio had havo/vwo tot in de derde samen. Ook hier is met net gestopt. De reden was dat bleek dat de vwoers aan het eind van de derde klas toch een te laag nivo hadden en gauw afzakten naar havo. En de vwoers die wel doorgingen kregen het in de vierde heel veel drukker dan ze gewend waren'.

Inge M

Inge M

21-02-2013 om 19:58

Onderzoek naar geweest

Onderzoek naar brugklassers met hoge cito uitslag. Conclusie tav gemengde brugklassen was dat de kans op rechtstreekse doorstroming in vwo naar eindexamen was groter bij gesplitste brugklas en kleiner naarmate de gemengde brugklas langer duurde. Misschien in archief zoeken?

Hier juist verkort

eerst was het 2jarige brugklas HAVO/VWO, maar dat hebben ze hier teruggebracht naar 1 jaar omdat de verschillen te groot werden. Ik weet wel dat ze hier nog vaak dezelfde toets krijgen maar dat de normering dan alleen anders is.

Vic

Vic

22-02-2013 om 12:08

Ik zou daar niet blij mee zijn

Mijn dochter is best slim maar ook een beetje gemakzuchtig. Ik vrees dat ze in een hv-klas ook op de zesjes zou gokken, terwijl je vaak een 7,5 of hoger nodig hebt om naar het vwo te mogen. Nu heeft ze haar vwo brugklas gehaald met 6'en en 7'ens (en een enkele 8). Ruim voldoende om naar 2 vwo te kunnen.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2013 om 16:58

Vic

Mijn dochter weet heel goed, al vanaf dag 1, dat ze met zesjes niet naar het vwo kan.

Vic

Vic

24-02-2013 om 13:09

Fio

Ja, en dus? Ik vertrouw er bij die van mij niet op dat ze dan hard aan het werk gaat om hogere cijfers te halen. Bovendien, voor sommige vakken zit een 8 er gewoon niet in, en daarmee fietst ze er op het vwo wel tussendoor, maar als er eisen zijn over de voortgang van 1hv naar 2vwo, zal een school daar niet zomaar overheen stappen.

LIsa

LIsa

24-02-2013 om 14:57

Net als vic: risico met doorstroomeisen

Ik denk er net als Vic over. Zo'n dakpanbrugklas (1 of " erger nog" 2 of 3 jaar) kan niet handig zijn als je ziet wat de eisen zijn van de school om naar het hoogste niveau door te stromen. Bij ons in de regio: 7,5 gemiddeld na 1e jaar (de ene school) of na 2e jaar (de andere) of zelfs een 8 gemiddeld (3e school)!! Er zijn kinderen die er dan keihard voor gaan werken en dat hoge gemiddelde toch halen, maar er zijn er ook genoeg die n.m.m. het VWO prima met zesjes en zeventjes zouden halen, maar in zo'n dakpanklas ook gemakzuchtig zouden worden en dus het hoge gemiddelde vereiste niet zouden halen. En dan op de havo moeten blijven. Doodzonde. Hangt dus ook af van je kind: hoe gemotiveerd is het om echt hoge cijfers te halen, of is het meer een type van: als ik maar over ga vind ik het wel prima?

Onze dochter kon gelukkig meteen naar het VWO waar ze het prima doet, en misschien had ze het in de dakpanklas (die is er ook) wel goed genoeg gedaan voor de doorstroom naar VWO (zou wel moeten gezien haar goede cijfers nu), maar ik ben erg blij dat we dat risico niet genomen hebben.

Ik weet ook van een vriendin waarvan de zoon (eigenlijk een echte VWO-leerling, maar NIO toets niet goed genoeg gescoord) in de dakpanklas H/VWO het wel erg goed deed qua cijfers, maar helemaal geen aansluiting had met de vnl. echt Havo-leerlingen (althans de jongens) en in 2 VWO het veel leuker vond qua klasgenoten. Ook nog iets om over na te denken, voor zover je natuurlijk qua toelating de keuze hebt....

En vergeet niet: als je kind toch op het lagere niveau moet blijven: het is tegenwoordig ook niet simpel om na eindexamen Havo alsnog VWO te doen, want vaak moet je ook dan weer een 7,5 gemiddeld halen op je eindlijst!
Belachelijk vind ik dan, maar helaas de realiteit bij veel scholen, heb ik begrepen.

P

P

24-02-2013 om 15:12

Jullie vergeten weer

... dat je alleen met hoge cijfers door kan naar het VWO als dat HAVOcijfers zijn! Mijn zoon zat in een dakpanbrugklas waar lesgegeven werd op VWO niveau maar met HAVO cijfers. Dan is het wel makkelijker om als VWO kind hogere cijfers te halen.

In de VWO klas werden dus gemiddeld lagere cijfers gehaald.

Mama

Mama

24-02-2013 om 19:31

Helemaal gelijk p

Die normen die im dit draadje langs komen zeggen namelijk niets. Ten eerste weet je niet op welk nivo gecijferd wordt. Ten tweede kan je de cesuur van een toets natuurlijk leggen waar je wilt.mje bepaalt als vakgroep gewoon zelf wat het cijfer is. En op de ene school een 5 kan op de andere school wel een 6 zijn bij hetzelfde proefwerk als de overgangsnorm strenger is.
In debrugklas maken alle scholen hun eigen normen. Met als doel kinderen te selecteren die op nivo waar hetnkind heen gaat een diploma te kunnen halen.

Nou

.daar kan ik het toch niet helemaal mee eens zijn. Ik noemde twee scholen met een tweejarige brugklas. Deze scholen hier zijn er duidelijk in, in de havo/vwo brugklas wordt (ook) in het tweede brugjaar les gegeven op vwo niveau en er zijn geen dubbele cijfers. En dan is een strenge overgangsnorm wel een heel hoge lat. En jaja natuurlijk kan de normering per sectie verschillen, zelfs per leraar. Het gaat even in zijn algemeenheid om hoe je tegen een twee- of door draadjesstarter genoemde driejarige brugklas aankijkt en dan is de overgangseis wel iets om in beschouwing te nemen.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 10:56

Vic

Hier is geen 2 vwo. Je kunt hier niet na de eerste al overstappen naar 2 vwo. Hier zijn de eerste, tweede en derde klas havo/vwo, en de lesstof is een mix tussen havo/vwo, zo ook de boeken. Pas na de derde valt de beslissing of een kind havo of vwo zal doen.
En nee, ik weet ook niet voor 100% zeker of mijn dochter er helemaal voor zal gaan en vwo redt. Maar eerlijk gezegd, en dat is natuurlijk voor iedereen anders, met havo en een goede HBO opleiding zou ik ook dik tevreden zijn.

Vic

Vic

25-02-2013 om 11:27

Zelf

Ik heb zelf vroeger ook 2 hv-klassen gedaan. Uiteindelijk ben ik met te weinig punten naar het vwo gegaan omdat ik een meedenkende mentor gehad die zag dat ik ook in 3 vwo wel die zesjes zou halen Natuurlijk is ook met havo helemaal niets mis, maar het is wel een beetje zonde om lager uit te komen als vwo er ook in zit.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 18:50

Vic

Dat is op zich jammer, maar hangt er ook weer vanaf wat je kind wil gaan doen inderdaad. Mijn oudste doet HBO en is nu blij dat hij niet studeert, want bij hoorcolleges valt hij in slaap. Hij is dus heel blij met de praktijkuren.

Mama

Mama

25-02-2013 om 19:08

Fio

De tijd dat de Universiteit alleen uit hoorcolleges bestond is ook al lang geleden hoor!

P

P

25-02-2013 om 19:52

Mamamic

Hier dus geen dubbele cijfers in een dakpanbrugklas. Jij bent niet duidelijk wat voor soort cijfers ze geven maar dat kan dus best op Havo niveau zijn met dito hoge eisen of gewoon VWO niveau cijfers met gewone VWO eisen (geen 7,5 gemiddeld ofzo).

Tihama

Tihama

25-02-2013 om 19:56

Ervaring

Onze zoon zit nu in 4 VWO na een 3-jarige H/V-periode.

Er is inderdaad onderzoek gedaan naar het effect. Voor dat onderzoek is gekeken naar de leerlingen met uitsluitend CITO-scores 548-550, dus de top.
Het bleek dat het percentage dat uiteindelijk op het VWO bleef, daalde naarmate de brugperiode langer duurde. Dit werd dan vergeleken met leerlingen die vanaf de eerste klas in een volledige VWO-klas zaten. Ik meen dat het verschil bij een 3-jarige brugperiode opliep tot bijna 30% minder VWO-leerlingen.

De school van mijn zoon heeft het nu ingezien: met ingang van dit jaar zijn alle dakpansbrugklassen afgeschaft.

Het idee achter een dakpan was altijd om kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen en te bewijzen. En het vage idee dat de mindere leerlingen zich zouden optrekken.

Mijn ervaring (ook met zoon) is dat de gemiddelde puber juist liever afzakt

Ik heb ook een ander nadeel bij onze hoogbegaafde zoon gezien: nu in de 4e past de klas pas bij zijn interesse en leefwereld.

Voor onze zoon was er destijds overigens niet veel keuze, of hij had naar het gymnasium moeten gaan, maar hij zag de klassieke talen niet zitten.

Tihama

Mama

Mama

25-02-2013 om 20:25

Trend

Volgens mij is het een trend dat de dakpanklassen worden afgeschaft. Ook hier dus. Enkelvoudige brugklassen. Volgens mij is dit ook prima, mits de opstroom-mogelijkheid maar blijft. Dat kan hier nog steeds. Ook afstromen trouwens.
Ook wordt hier van de basisschool een enkelvoudig advies verwacht. En niet meer het vage: havo/VWO. EN alle basisscholen geven in onze regio inderdaad nu een enkelvoudig advies.

Tihama

Om me even bij P aan te sluiten: is dat effect er ook als in die dakpanklas op VWO-niveau wordt lesgegeven en getoetst? Toen wij vorig jaar voor de keus van een middelbare school stonden, was bij ons een zwaartellende overweging dat bij de dakpanklas op de ene school op Havo-niveau werd lesgegeven en je 7,5 moest staan om naar het VWO door te mogen, terwijl op de andere school de dakpanklas als VWO-klas wordt behandeld en er bij teveel minpunten naar je havo-lijst wordt gekeken. Mede hierom is onze keus gevallen op die laatste school.

Vakantieganger

Vakantieganger

26-02-2013 om 12:13

Reactie

Hallo allemaal,
Ben ik weer. Bedankt voor alle reacties en inzichten. We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het laten bezinken van alle info die we van de scholen hadden ontvangen. We hebben gesproken met diverse mensen die ons kind kennen, en met een familielid die in een VWO directieraad zit, en ook ons kind goed kent. Alles op een rijtje zettend denken we dat we deze keuze kunnen maken. Omdat ons kind een nogal tijdrovende hobby heeft (vaag, sorry) lijkt het ons geen probleem als kind naar deze dakpanklas Havo/VWO gaat zodat er tijd overblijft voor hobby. Met alle andere voordelen en randvoorwaarden die er voor ons gezin en kind zijn, denken wij hier goed aan te doen.
Bedankt voor ieders mening en ervaring.

Maylise

Maylise

26-02-2013 om 12:26

Voordeel

Een gemengde meerjarige brugklas is voor laatbloeiers wel vrij handig. Een van mijn zoons heeft op een school met een twee jarige gemengde brugklas gezeten en voor hem was het heel prettig. Hij kwam op de basisschool minder goed uit de verf en het was prettig voor hem om nog twee jaar langer te hebben voordat er een keuze moest worden gemaakt.

Aan het eind van de tweede werd er een keuze gemaakt. De overgangseisen waren: gemiddelde 6 VMBO, 7 HAVO, 8 VWO. Echter het waren geen hele harde eisen. Je kon best op een vak minder goed scoren en daardoor het gemiddelde niet halen en toch een niveau hoger moeten. Er was ook een persoonlijk gesprek en de mening van de leerling telde ook zwaar mee. Mijn zoon zat bijvoorbeeld tussen Havo en VWO in en mocht zelf zeggen wat hij liever wilde. Een vriend vam hem met een lager gemiddelde kwam ook op het VWO terwijl een andere vriend met een wat hoger gemiddelde voor de Havo koos.

Ik zou het niet voor elk kind aanraden maar ik heb zelf enkele laatbloeiers (was ik zelf trouwens ook) dus dan is wat extra speelruimte wel prettig.

Tihama

Tihama

26-02-2013 om 14:29

Genista

Dat weet ik niet.

Bij zoon op school werd er lesgegeven op VWO-niveau. De toetsen waren gesplitst: in het eerste jaar waren de toetsen hetzelfde en extra vragen voor de VWO-ers. Dat waren in feite plusvragen. Je kreeg dan een cijfers op H en een cijfer op V. Zoon kreeg het wel eens voor elkaar om een lager cijfer op H te krijgen dan op V. Hij liet me dat toen zien: voor V zaten er bepaalde inzichtsvragen die extra punten opleverden. Voor H waren het dan meer kennisvragen. Aangezien hij liever zijn boeken niet openmaakte, waren kennisvragen vaker fout, terwijl de inzichtsvragen peanuts waren.

In de 3e waren er altijd 2 toetsen: apart voor H en V. afhankelijk van de verwachte determinatie, maakte je de ene of de andere.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.