Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mona

Mona

12-04-2017 om 07:43

Geen keuzestress over middelbare school

Ik lees soms met verbazing alle draadjes over middelbare schoolkeuze.
Het lijkt wel of ik in den totaal ander land woon.
Ik woon op het platteland en hier bestaat de keuze voor VO uit 1 school. Nou ja, als je echt wil kan je natuurlijk ook na een fietstocht van 35 minuten op een trein stappen en nog 40 minuten gaan treinen maar dat doet eigenlijk niemand.
Of 1,5 uur de andere kant op fietsen.
Reeel gezien is er maar 1school.
En ik vraag mij af if dat nou zo erg is. Als ik lees hoe scholen elders in het land van gekkighied niet weten wat ze wel niet aan moeten bieden om bijzonder te zijn. Elk kind een perfect passende school met bv toneel, sport, technasium, internationale betrekkingen, enz enz.
Hier gaat iedereen gewoon naar dezelfde school. Tot tevredenheid van de meeste leerlingen en met goede resultaten.
De school biedt echt leuke dingen, zoals de debating club, internationale contacten, sport, goed schoolorkest. Maar dat komt van binnenuit, niet om leerlingen te trekken. Die komen namelijk toch wel.
Zou het niet beter zijn om niet te veel keus te hebben? De kinderen zijn hier echt niet ongelukkiger dan in de rest van het land. En gaan ook gewoon studeren na het VO. Al vroeg zelfstandig, want voor hbo en uni gaat het gros dan op kamers.


Angela67

Angela67

12-04-2017 om 07:58

mona

je kunt in een stad van bijna 400.000 mensen niet met 1 school toe.
Dus hoe zie je dat voor je?
Postcodebeleid omdat iedereen naar die ene school moet die op max 750 meter staat?
gr Angela
ps het grote probleem bij loten is dat het kunstmatig in stand wordt gehouden door de schoolbestuurders, omdat zij daarmee de slecht presesterende scholen kunnen vullen met de overloop.

Mona

Mona

12-04-2017 om 08:17

Snap wel

Dat beperking in keuze in de stad niet kan.
Maar verbaas me dus vooral over het enorme verschil in Nederland
Ook op platteland zullen wel niet zo goed functionerende scholen zijn, maar daar gaan de leerlingen toch wel heen.
Maar het kan ook zijn dat die scholen eerder gedwongen worden zich te verbeteren omdat ze ook heel kritische ouders trekken. Want ook die heel kritische ouders hadden geen keus.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 08:46

keuze / mona

Het vervelende is ook dat vóór en tijdens de open dagen de scholen zich presenteren op hun eigen unieke wijze, met alle toeters en bellen. En na de loting slaat de stemming om en zegt men: niet treuren hoor, wij zijn allemaal héle goede scholen en natuurlijk is het bij ons ook leuk.

En het vervelende is dat ik het eigenlijk helemaal met je eens ben, ik geloof oprecht dat het leuk is om leuke dingen op een school 'erbij' te hebben en de fundamentele zaken moeten gewoon goed geregeld zijn. Dit principe verdwijnt in deze 'tombola' volledig uit het zicht. Het is zelfs 'not done' om te zeggen 'maar als je eenmaal op die school zit vindt je het vast prima'. Ik ben het daar feitelijk mee eens, maar het syteem van kunstmatige schaarste heeft zoveel vervelende bij-effecten (o.a. dus dat slechte scholen niet geprikkeld worden om te verbeteren) dat het alleen nog maar dáárover gaat. Niet meer over gewoon goed les geven, over kansen bieden aan kinderen, over de kwaliteit van leraren en de sfeer op scholen.

Moet wel zeggen dat ons uitdrukkelijke verzoek aan de schoolbesturen om iets minder juichend en 'concurrerend' te doen tijdens de open dagen wel opgepikt lijk te zijn. . . . Er schijnt niet meer openlijk gezegd te worden 'wij zijn veel leuker dan xxx '.

Wat nieuwe scholen betreft: er komt een school bij, maar wederom aan de westkant van de stad. De slechts-presterende school houdt elk jaar 150-200 plekken over na de eerste ronde en gebruikt twee panden in het centrum. Daar uitbreiding realiseren van de twee gymnasia en/of het Boni en/of daar een nieuwe school (en het Gregorius naar de rand van de stad?), daar wordt geen woord aan gewijd. Hoewel: het Boni heeft gesteld dat zij niet willen uitbreiden. Punt. En wat moet je dan? Heeft zo'n schoolbestuur dan ongelijk? Nu is het probleem dat alle scholen meegenomen worden in de tombola van loten, terwijl het feitelijk altijd om twee scholen ging waar geloot werd: één van de twee categorale gymnasia en het Boni. Maar het Gregorius kreeg slechte inspectierapporten en het Gerrit Rietveld College heeft een nieuw gebouw, dus dat brengt ook allemaal effecten met zich mee.

Ik geloof ook dat het niet eenvoudg is, maar ik ben het absoluut totaal oneens met de reactie van de schoolbestuurders dat zij er "niets aan kunnen doen", dat het "onvoorspelbaar" is en dat het aan de leerlingen en de ouders ligt. En ondertussen wordt alles doodgezwegen en niet inzichtelijk gemaakt.
gr Angela

Triva

Triva

12-04-2017 om 08:48

angela

Daarom pleit ik voor filialen. Dus een stad als Amsterdam met bijv 80 scholen moet op elk niveau max 3 of 4 keuzes hebben verdeeld over filialen. Waar wij zitten zijn op fietsafstand (minder dan 3 kwartier max) op elk niveau 3-5 keuzes. Dat houdt het heel overzichtelijk. Scholen verschillen iets in karakter (bèta, talen, kunst maar vaak hebben ze ook meerdere karakters in één school).

Ik ben het helemaal eens met Mona, die stress rond je elfde gun je helemaal niemand.

Het maffe is ook dat die VOscholen zich tot het uiterste proberen te onderscheiden van elkaar tot in maart en vanaf april lijken ze opeens allemaal op elkaar om de kinderen die verplicht zijn om naar school X te gaan niet het idee te geven dat het nou zo'n verkeerde keuze was.

Geloof ik niet Mona

Mona"Ik woon op het platteland en hier bestaat de keuze voor VO uit 1 school. Nou ja, als je echt wil kan je natuurlijk ook na een fietstocht van 35 minuten op een trein stappen en nog 40 minuten gaan treinen maar dat doet eigenlijk niemand."
Over welk plat land heb je het dan?
Schiermonnikoog?
We zijne en nogal druk bevolkt land. Binnen een straal van 25 km moet je toch een tweede vo school kunnen vinden.

Trina "Daarom pleit ik voor filialen. Dus een stad als Amsterdam met bijv 80 scholen moet op elk niveau max 3 of 4 keuzes hebben verdeeld over filialen."
Maar dat is al zo. Feitelijk worden de Amsterdamse scholen maar door een stuk of 4 schoolbesturen beheerd. Dat de locaties zich niet als 'filiaal' gedragen en presenteren doet daar niets aan af.
Hoe het echt zit merk je als je op een locatie inschrijft en overwacht op een hele andere plek belandt.

Voor het overige zijn de voorkeuren voor een locatie; de afstand tot je huis, het gebouw, de sfeer in het gebouw, de leerkrachten (wie zijn het) en de stijl van het locatiemanagement, juist de kernfactoren van de voorkeuren die leerlingen/ouders hebben.

Zoals het ene AH filiaal ook niet is als het andere.

sorry

autocorrect maakt van jouw nick Triva steeds trina. Ik controleer het niet steeds

bieb63

bieb63

12-04-2017 om 09:23

Bestuur

Een Bestuur zegt niet zo heel veel over de betreffende scholen. Hier een aantal VO's die onder hetzelfde bestuur vallen, maar toch echt totaal andere scholen zijn. Niet alleen wbt locatie e.d., maar ook o.a. 1 Dalton VO, die toch echt een heel andere manier van lesgeven en zienswijze heeft dan de anderen. Maar ook die andere VO's hebben hun eigen beleid, regels, sfeer enz.

Li

Li

12-04-2017 om 09:40

Mona

Ja, natuurlijk is het beter om keus te hebben uit één, twee of drie goed functionerende scholen, dat lijkt me evident! Maar dat is nu eenmaal niet de situatie in de grote steden. Hoe wou je dat dan veranderen?

Wil je alle kinderen in een grote stad in één school proppen en de rest afschaffen? De slecht functionerende scholen hebben baat bij het lotingssysteem, die lopen toch wel vol, dus het zal niet snel veranderen.

Het gaat dus niet zozeer om keuzestress, maar juist om het feit dat er geen keuze is. En ik weet niet hoe het op het platteland is, maar in de stad zijn er echt wel scholen waar jij je kind ook liever niet heen zou sturen.

Mona

Mona

12-04-2017 om 09:56

Goh miriam

Ja er is hier inderdaad niet meer keus dan dat ik omschrijf. Tegen de Duitse grens. Ik denk dat er op de Zeeuwse eilanden hetzelfde speelt

Mona

Mona

12-04-2017 om 09:58

En ja

Binnen 25 km is wel een andere school. Maar niet te bereiken met Ov. En 25 km per fiets vind ik geen optie het hele jaaar door.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-04-2017 om 10:00

de keuze is het probleem niet

Ik geloof er niet zo in dat de keuze het probleem is. In grote steden heb je ook meer keuze uit winkels, dokters, tandartsen, voetbalverenigingen, muziekles, zwemles of wat dan ok maar. Logisch toch? Dan zeg je toch ook niet: wat vervelend dat er verschillende aanbieders van zwemlessen zijn, laten we er maar een eenheidsworst van maken, dan hoeft niemand te kiezen?

Er zijn vast ouders en leerlingen die het lastig vinden om een keuze te maken. Is dat erg? Ik zie het juist als een enorme luxe dat er wat te kiezen is. Hier in de stad (en nabije omgeving) kun je bijvoorbeeld met een havo-advies uit zeker 10 scholen kiezen. De onderlinge verschillen zijn behoorlijk groot. Zijn dat 'toetsers en bellen'? Is dat 'gekkigheid'? Vind ik niet. Laten we vooral niet net doen alsof er maar een juiste manier is om onderwijs te geven. Hier zijn 'traditionele' scholen, maar ook een school a la 'het nieuwe leren'. Die scholen verschillen gewoon sterk in hun opvattingen hoe kinderen überhaupt het beste kunnen leren. Scholen met tweetalig onderwijs. Categorale scholen versus brede scholen gemeenschappen. Etc. En eigenlijk geen wachtlijsten, dus geen lotingperikelen. Welk probleem zou je hier oplossen door scholen samen te voegen cq keuze te beperken?

Pleiten voor 'minder keuze' betekent dus ook dat je een uitspraak moet doen over wat goed of niet goed is. Wie bepaalt dat? Ik heb begrepen dat een grote stad in het zuiden van het land inmiddels geen brede scholengemeenschappen meer heeft. Nauwelijks keuze dus meer. Maar moet je daar dan blij mee zijn? Ik geloof het niet zo.

Mona

Mona

12-04-2017 om 10:00

Ja dat is juist het bijzondere. Iedereen hier heeft geen keus maar de overgrote meerderheid is tevreden.
Omdat iedereen naar dezelfde shool gaat krijg je ook een goede mix op die school

Zon

Zon

12-04-2017 om 10:01

weet het niet

De situatie in sommige grote steden is onwenselijk, maar niks te kiezen hebben (zoals bij jou) lijkt me ook niks. Je wilt toch dat je qua inhoud en onderwijstype een eigen keuze kunt maken. Slechts 1 school in de wijde omgeving leidt tot gemakzucht, want de school komt toch wel vol.

lieverdje

lieverdje

12-04-2017 om 10:07

teveel keuze maakt ontevreden

Ik kan je vraag helemaal volgen, Mona. Teveel keuze maakt de mens ontevreden, zelfs of zeker als het belangrijke dingen in het leven betreft. Een foute keus levert bij wijze van spreken levenslang spijt op, en zelfs bij een goede keus kun je denken "was dat andere misschien toch niet nog beter geweest"
Ik zie dat bij mezelf ook, heel vervelend... altijd die twijfel! Soms wou ik wel dat het leven eenvoudiger was, terug naar vroeger ofzoiets

Wat scholen betreft: hier in de omgeving (binnen een straal van pakweg 10 km.) is er keuze uit 5 middelbare scholen. Het fijnste zou zijn als de dichtstbijzijnde school een goede school was, daar gaan verreweg de meeste kinderen hier uit de woonplaats ook heen. Máár....het is een vrij specifiek soort onderwijs die niet bij mijn zoon past, dus moesten we toch nog kiezen uit een van de overige 4 scholen. Als het inderdaad zo was dat de reistijd voor een andere school 1,5 uur bedroeg, dan zou ik toch voor de dichtstbijzijnde minder geschikte school gaan.

@M Lavell:
Als je in Amsterdam woont is alles wel te bereiken binnen een korte tijd. Er zijn echt voldoende regio's waar je pech hebt met het openbaar vervoer hoor! Zelfs in relatief grote steden als Zwolle of Nijmegen kun je pech hebben met reistijden. In mijn regio (en ik woon niet in een dorp maar een middelgrote stad, buiten de Randstad) doe ik over een afstand van 25 km, van deur tot deur zonder ov, er ook zomaar ruim een uur over om ergens te komen.
Je moet met de bus naar de trein (of een half uur met de fiets), en dan van de trein nog gauw een stukje lopen of weer met de bus. Dan gaat hier de bus nog 2 of 3 keer in het uur, maar in een dorp komt er maar 1x per uur een bus, áls hij al langs het dorp komt.

lieverdje

lieverdje

12-04-2017 om 10:11

Zon

"Slechts 1 school in de wijde omgeving leidt tot gemakzucht, want de school komt toch wel vol."

Dat is hier aan de hand met de dichtstbijzijnde school (en enige vo in de woonplaats). Dus wij hebben gekozen voor een school die een half uur fietsen verderop is...

Maar ik kan me de vraag helemaal voorstellen wat erger is, keuzestress of toch maar genoegen nemen met minder.

Dees

Dees

12-04-2017 om 10:12

geen keuze dus je moet wel

Ik heb zelf familie die in een gebied woont waar weinig keuze was qua school. Er was een VMBO waar je tot de 2e klas havo ook je lessen kon volgen maar dan was het wel over. Dus de meeste kinderen gaan daar naar het VMBO, heb je echt een overtuigend een veel hoger dan wil het nog weleens dat je in de kost gaat o.i.d. zodat je je niet hoeft te vervelen. Blij zijn ze er overigens niet mee, mijn oom en tante waren ook niet blij dat hun dochter met 12 jaar al uit huis ging omdat ze met haar vwo advies niet thuishoorde op het vmbo. Mijn neef heeft eerst 2 jaar havo gedaan om toen op 13 jarige leeftijd in de kost te gaan. Tja leuk hoor die eenheidsworst. Overigens was mijn neef daar toen de enige havist, leuk is anders.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-04-2017 om 10:14

Mona

"Ja dat is juist het bijzondere. Iedereen hier heeft geen keus maar de overgrote meerderheid is tevreden."

Dat is toch niet zo bijzonder? Als er maar één winkel is, dan doe je daar je boodschappen. Daar pas je je verwachtingen op aan, daar stel je je op in. Je kunt je er wel aan gaan ergeren dat bepaalde dingen niet te koop zijn, maar er is geen alternatief, dus je doet het ermee.

Maar wat nou als je bij die groep hoort die niet tevreden is? Omdat wat jouw kind nodig heeft, onvoldoende wordt geboden op deze school? Of omdat jouw kind gebaat is bij een meer traditionele manier van onderwijs, of juist bij veel meer vrijheid/eigen regie?
(iedereen kan wel tevreden zijn met de dorpswinkel, maar als je een glutenallergie hebt of vegetarisch eet, dan ervaar je mogelijk dagelijks dat het aanbod voor jou ontoereikend is)

Esther

Esther

12-04-2017 om 10:24

herkenbaar

Waar ik vandaag kom, gaat ook iedereen naar dezelfde havo/VWO school. Op VMBO niveau is er nog wel wat meer keus (richting techniek of richting landbouw). Andere keus voor havo/VWO is iets minder ver afgelegen dan bij Mona, maar ver genoeg dat slechts een enkeling daarvoor kiest (half uur fietsen, 25 minuten treinen en dan nog vervoer in de stad waar de school staat).

Ben trouwens waar ik woon wel bijzonder blij met de ruime keuze, en toevallig ook nog in een omgeving waar bijna nergens geloot wordt. Het kan dus gewoon wel goed. Ik begrijp niet goed waarom in een stad als bijvoorbeeld Rotterdam het onderwijs blijkbaar beter geregeld is dan in Amsterdam of Utrecht.

Mona

Mona

12-04-2017 om 10:28

Lieverdje

Wat je zegt klopt denk ik
Gelukkig zijn hier wel alle niveau's. Praktijkschool vmbo havo vwo en gymnasium.
Omdat iedereen er heen gaat is de school ook echt van iedereen. Je maakt er wat van. En probeert je invloed uit ta oefenen op het beleid. De school is echt van van de omgeving.
Je zult geen hele buitennissige onderwijsvormen vinden, maar wel heel moderne ideeen over onderwijs en veel internationale contacten.
Er gaan ook dingen minder goed, maar ach daar deal je mee. Met zijn allen.

Mona

Mona

12-04-2017 om 10:32

Ijsvogeltje

Ik denk dat een streekschool waar weinig keus is in de omgeving wel eens veel meer zijn best zou kunnen doen om iedereen binnen boord te houden dan op plekken waar veel keus is.
School kan niet zeggen: kies dan maar een andere school.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 10:35

Toevallig

Verschillen tussen scholen te groot: 'Talent gaat verloren' http://www.volkskrant.nl/binnenland/verschillen-tussen-scholen-te-groot-talent-gaat-verloren~a4485895/?hash=75476e043e4d20c021f9014848fa2f16aedace62 via @volkskrant

Gezien de ophef laatst over linkjes en hele teksten van artikelen plaatsen laat ik het even hierbij. Op telefoon kan ik ook niet makke stukjes eruit lichten.

Gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-04-2017 om 10:42

Dat denk ik ook Mona

"Ik denk dat een streekschool waar weinig keus is in de omgeving wel eens veel meer zijn best zou kunnen doen om iedereen binnen boord te houden dan op plekken waar veel keus is."

Dat denk ik inderdaad ook. Er is niet zomaar een alternatief voor handen, dus een school voelt zich waarschijnlijk langer verantwoordelijk.

Mijn punt is dat ik niet geloof dat je moet proberen om zo'n geen-keuze-model te verplaatsen naar dichtbevolkte gebieden. Keuze is - volgens mij in het grootste deel van Nederland - het probleem niet.

Triva

Triva

12-04-2017 om 10:58

ijsvogeltje

Maar door toe te staan dat scholen zich tot in het uiterste proberen te onderscheiden schep je schaarste die er helemaal niet hoeft te zijn.

Met mijn filialenplan (en dat is niet wat Miriam zegt) hoef je maar naar max 5 scholen en kies je daaruit. Je schrijft je in bij het filiaal het dichtste bij en als dat vol zit ga je naar een filiaal in een ander deel van de stad.

Meer keuze is niet perse beter en niemand weer goed vooraf waar jouw kind goed past. Als scholen niet hoeven te concurreren op verschillen houden ze veel meer kinderen aan boord ómdat ze juist niet zo moeilijk doen.

Ik ken iemand wiens kind in groep 8 een school afkeurde omdat het plafond van de hoofdingang laag (benauwend/claustrofobisch) was (er waren ook andere ingangen). Als je weinig te kiezen hebt kijk je toch echt verder dan dat en ik denk dat iedereen daar beter van wordt.

Kawai

Kawai

12-04-2017 om 11:23

Niet veel keuze hier

In onze stad is maar 1 middelbare school, wel met verschillende locaties. Onze kinderen gaan naar deze school, tot volle tevredenheid. Hier geen keuzestress en geen loting. Maar er zijn veel kinderen die vanuit de stad naar de omliggende dorpen fietsen voor een andere school. Goed dat er deze keuze is, iedereen zoekt de school die bij hem past , maar toch gek dat er veel kinderen vanuit een stad 16 kilometer fietsen naar een dorp om daar naar school te gaan!

Fijn dat je kunt kiezen Mona

Mona "Binnen 25 km is wel een andere school."
Nou kijk, dat is iets anders dan 35 min fietsen + 40 minuten met de trein.

Mona" En 25 km per fiets vind ik geen optie het hele jaaar door."
Fijn dat je die keuze hebt Mona. Vooral in het speciaal onderwijs zijn er nogal wat leerlingen die die keuze niet hebben. Die reizen of uren per dag met georganiseerd vervoer of, wie daarvoor niet in aanmerking komt, met de fiets. Dat zijn ook leerlingen uit jouw dorp.

Mona "Iedereen hier heeft geen keus "
Er is wel keus. Kiezen voor de school dichtbij is een keuze waar je heel tevreden over kunt zijn. Als je je wilt inleven in de situatie van regio's waar geloot wordt, dan moet je je eens indenken dat de school in de buurt vol is en dat je je kind tegen je zin in wel die 25 km moet laten fietsen.

Lieverdje:"Als je in Amsterdam woont is alles wel te bereiken binnen een korte tijd. "
Dat is helemaal niet waar. Het punt is namelijk dat je in Amsterdam niet de zekerheid hebt dat je naar de school in de buurt kunt. Met hetzelfde gemak wordt dat een school aan de andere kant van de stad, of in Weesp, Amstelveen, Breukelen zelfs. Een ov ritje Osdorp - Leidseplein is in de spits trouwens ook bepaald geen vlot gemak. Ik weet niet of ik mijn kinderen zou laten fietsen als ik daar zou wonen.

Wij woonden in de omliggende polder. Mijn kinderen gingen op de fiets. ca 15 km.

Inmiddels woon ik dichter bij Schiermonnikoog dan bij Amsterdam. De kinderen daar gaan met de fiets en de trein. Heel gewoon. En ja, dat is een keuze. Er zijn beslist kinderen/ouders die voor een school in de buurt kiezen, desnoods lager niveau.

Dat deden ze waar ik als kind woonde ook (Aalsmeer)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-04-2017 om 11:23

vanaf nul beginnen

Het punt is dat je niet bij nul begint. Ik bedoel: er zijn gewoon scholen, er is een bepaalde situatie. Dat is een gegeven. Ik geloof best dat je - als je nu een nieuwe stad zou bouwen - je op een andere scholen-opbouw uit zou komen dan nu in veel andere steden. Maar de werkelijkheid is dat er al van alles is. En dat is er niet zomaar, dat is er omdat er veel mensen zijn die in die school cq die vorm van onderwijs geloven, die daar zeer bewuste keuzes in hebben gemaakt.

Maar allereerst vraag ik mij af welk probleem er nu precies opgelost moet worden. Is het hebben van keuzes een probleem? Waarom dan? Voor wie?

Om maar weer even naar mijn eigen stad te kijken: keuze uit >10 scholen. Ik kan werkelijk niet bedenken waarom dit een probleem is. De scholen bestaan allemaal al vele jaren, hebben hun eigen 'identiteit', staan allemaal bekend als 'prima school' en trekken allemaal leerlingen. Geen loting. Ik geloof dat 1 school (behoorlijk uitgesproken onderwijsvisie en in snelgroeiende nieuwbouwwijk) inmiddels een (beetje) overinschrijving heeft. Verder kun je overal terecht. Scholen blij, leerlingen blij.

Een oplossing is pas goed, als hij het probleem oplost. Maar wat is dan precies het probleem?

Li

Li

12-04-2017 om 11:29

Het probleem in de grote steden

is niet teveel keuze, maar te weinig. Veel mensen willen maar niet snappen hoe dat is en blijven het "verwend" vinden. Er is dus helemaal geen sprake van keuzestress, maar van dwang. Bijvoorbeeld dat je als atheïst naar een christelijke school moet, of naar Montessori als je daar niks mee hebt. De vrijheid van onderwijs is er alleen voor schoolbesturen, niet voor ouders en kinderen.

Maar er is inmiddels genoeg over geschreven om het te snappen, als je dat zou willen. Als je doel alleen maar is klagen over verwende stedelingen, dan moet je daar natuurlijk vooral mee doorgaan.

Mona

Mona

12-04-2017 om 11:34

Miriam????

Hoe wil jij die 25 km overbruggen zonder OV? Want die rijdt echt niet in alle richtingen. Die plaats op 25 km is gewoon niet rechtreeeks bereikbaar. Dan moet je eerst 30 km de andere kant op en weer 20 km schuin terug met een bus! En inderdaad, bij speciaal ondwrwijs is het vervoer geregeld. Ander verhaal.
Waarom geloof je niet gewoon wat ik zeg?
Mijn kinderen fietsen ook 13 km enekele reis. Geen probleem, doen ze in 35 minuten.
Maar daarna nog met de trein vind ik geen optie

Zon

Zon

12-04-2017 om 11:40

filialen

Dat proberen ze hier maar werkt niet in de praktijk. Een school die erg populair is kreeg een filiaal in een ander deel van de stad. Dat filiaal blijkt helemaal niet populair, want mensen willen het origineel en geen surrogaat. Op papier lijkt het leuk maar de praktijk is anders.

Populariteit, lotingen en schaarste houden zichzelf in stand. Mensen zijn kuddedieren, lopen en praten elkaar na. Als mensen verder kijken dan hun neus lang is, zijn er heus wel andere scholen die voldoen.

Verder ben ik blij dat hier genoeg te kiezen is. Vriendin van mij woont in een dorp met maar 1 school en ze is absoluut niet tevreden (veel combi klassen ook) maar de kinderen op school doen in een dorp verderop is toch een stap te ver en doet ze niet. Gelukkig wonen ze in de buurt van een stad dus qua VO is er wel wat te kiezen.

kaplablokje

kaplablokje

12-04-2017 om 12:13

Nee, hoor

Zeker naar het voortgezet speciaal onderwijs is er slechts leerlingenvervoer als een kind niet zelfstandig naar school kan. Ook voor basisscholieren wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat alleen een kind jonger dan negen een begeleider nodig heeft. Dat wordt toch fietsen of de bus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.