Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

29-10-2012 om 12:59

Gaat het nu toch gebeuren? aanmelding zorgteam zoon2?

Vandaag weer een telefoontje van school, dit jaar al een paar keer gebeurt. Het gaat niet goed met zoon2. Hij geeft zelf aan teveel last van het geluid te hebben. De pest is dat ze dit jaar een combi-groep zijn geworden, 6/8, en dat er een juf voor staat die eigenlijk niet goed weet hoe ze met diagnose-kinderen moet omgaan. Verder denk ik oprecht dat zoon veel last het geluid heeft en daardoor niet kan werken. Hij slaat zichzelf ook op zijn hoofd, dat het hem veel te veel wordt.
Dus vanmorgen met het locatiehoofd gesproken, even snel. En ook aangegeven, is het misschien een optie om nu een rugzakje aan te gaan vragen, danwel overstap naar cluster4 te gaan overwegen? Moet ik misschien nog zeggen, zoon heeft PDD-Nos/ADHD. Meteen kreeg ik van de IB-er de formulieren gemaild, voor aanmelding bij het Zorgteam. Slik, dat klinkt meteen zo zwaar. Maar ik vraag me ook af, is dat inderdaad de juiste weg? Moet het eerst via het Zorgteam voor er een indicatie wordt afgegeven?
Wie werpt licht op de routing?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

29-10-2012 om 14:14

Anna,

Wat naar voor je.
Maar wat je vraagt klopt inderdaad. Voordat er een rugzakje/cluster 4 indicatie aangevraagd kan worden, moet de school eerst aantonen het een half jaar zelf geprobeerd te hebben, met een handelingsplan. En via een zorgteam.

mari39

mari39

29-10-2012 om 15:12

Anna

Dat is toch weer even slikken, kan ik me zo voorstellen.
De weg die school nu inslaat is wel de goede voor een REC4 indicatie. Je schrijft dat zoon last heeft van geluid. Herkenbaar, voor mijn zoon. Deze zit inmiddels op een rec4 school. Ik ben behoorlijk tevreden over deze school, wat ik wel jammer vindt, is dat (tegen mijn verwachting in) op die school het helemaal niet zo rustig is in de klas. Tenminste niet altijd, dus ook daar komt zoon wel eens met hoofdpijn en overprikkeldheid terug van school. Ik vraag me wel eens af waar het drukker is: een reguliere school met meer kinderen maar minder problemen, of een speciale school met minder kinderen maar met veel onrustiger gedrag. Dit even ter overweging voor jou als je de indicatie aanvraagt.

anna van noniemen

anna van noniemen

29-10-2012 om 22:47

Wat het slikken maakt

is dat ik me afvraag, is het nu echt zo dat mijn zoon het niet meer aankan, of is het eigenlijk zo dat de juf het niet aankan, en daardoor zoon te weinig ruimte geeft zichzelf te zijn.... Ik heb niks tegen cluster4, mijn oudste heeft er ook gezeten naar tevredenheid, ik heb wel moeite met cluster 4 als het eigenlijk niet echt nodig is. Want het is pas dit jaar dat we 2 maal gebeld zijn zoon te halen omdat hij het niet meer trok op school en het is pas dit jaar dat het een 6/8 combi is, daarvoor was het gewoon een kleine klas in een reguliere school....

Inderdaad

Mijn dochter heeft het in de brugklas goed gered dankzij een begripvolle praktische mentor en een rustige klas. De 2e is ze gestrand vanwege de drukte en een mentor die er niet voor haar was. Het is niet anders. Ze gaat nu met veel plezier naar het speciaal voortgezet onderwijs.

mari39

mari39

30-10-2012 om 10:45

Helemaal mee eens anna

dat het zo afhankelijk is van de leerkracht. En dat het ronduit belachelijk is dat het bij de ene leerkracht heel goed gaat met je kind en bij de andere niet. Heb ik ook onbegrijpelijk gevonden. Maar helaas is het zo. Hoe lang blijft deze situatie voor zoon bestaan? Krijgt hij volgend jaar weer dezelfde leerkracht en de zelfde combiklas? Maw. kun jij hem door dit jaar trekken en dat het daarna weer goed gaat? Of denk je dat dit zo gaat blijven de rest van de lagere school? Dat was mijn afweging om zoon dan toch maar naar het REC4 te laten gaan: op zijn toenmalige school was nul verbetering te verwachten en andere reguliere scholen willen liever geen kind met ASS en dyslexie.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 15:01

En hier was ik al bang voor

zoon heeft het door: als ik maar klier, wordt mijn moeder/vader gebeld, en kan ik naar huis. Dus vandaag ook weer prijs. Alleen heb ik nu geweigerd. Ik kan niet steeds mijn hele dagprogramma maar omgooien voor hen!
En zoon heb ik ook duidelijk gemaakt dat ik dat niet meer doe. Verder heb ik nu een beloningsprogramma opgesteld, waarbij hij uiteindelijk iets voor 5 euro kan verdienen, door op school gewoon zo goed mogelijk mee te doen met de lessen. Dat je last van bepaalde dingen hebt, prima, maar daarmee is nog niet gezegd dat je je dan onmogelijk moet gaan gedragen, misdragen dus eigenlijk....
pffff, ik weet het waar doe je wijs aan. Aan een kant denk ik , daar weten ze in elk geval hoe ze met deze kinderen moeten omgaan, maar ik weet ook, daar zitten de "problemen" natuurlijk ook geclusterd....met alle gevolgen voor kopieergedrag van dien....

Karmijn

Karmijn

30-10-2012 om 15:19

Zo dom van sommige leerkrachten

Die hebben nog steeds niet door, dat sommige kinderen echt veel liever niet bij hen zijn. En dat een straf als naar huis sturen, of schorsen, voor sommige kinderen eerder een beloning is, dan een straf.
Ik denk dat het komt, doordat leerkrachten zelf school wel leuk vinden/vonden. Anders waren ze nooit in het onderwijs gaan werken. En dan kunnen ze zich echt niet voorstellen dat school voor sommige kinderen een verschrikkelijke plek is.
Maar ja, hoe kun je die plek minder verschrikkelijk maken? Heeft school al van alles ingezet, zoals een aparte werkplek, koptelefoon met muziek, duidelijke instructies, rustige plek in de klas, structuur en rust in de klas? Hier was er een leerkracht die ieder dagdeel begon met stil zelfstandig lezen. Dat gaf zoveel rust.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 15:41

hij heeft een aparte werkplek, zelfs met een schot er voor, rustige plek in de klas, structuur, dat is er allemaal. Alleen, als groep 6 aan het werk is, is er bijv uitleg voor groep 8. Dat geeft onrust....daar kan hij niet tegen...
Vanmiddag is het overigens wel goed gegaan, na de afspraak voor het beloningsschema...

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 15:50

Maar ik nu mee zit is

dat er voor morgen een gesprek stond met het lokatiehoofd en zij me zojuist zei dat ze ook de directeur van de school er bij heeft gevraagd, en dat zit me niet lekker!

Iemand meenemen?

Kun je iemand meenemen Anna? Dan kun je in elk geval het gesprek rustig aangaan en er is iemand die meeluistert en kun je naderhand het gesprek nog even mee doornemen. Het klinkt alsof school er al klaar mee is en er niet op zit te wachten dat jij nog steeds oplossingen op school zoekt. Ik kan me natuurlijk vergissen maar misschien is het voor je eigen gemoedsrust wel prettiger. Vergeet niet dat je zonodig ook nog een onderwijsconsulent om advies kunt vragen. Dat kreeg ik gewoon via de mail, niet moeilijk. Misschien heeft school al een rec4 school op het oog en daar zou ik dan zo snel mogelijk naar informeren en uitzoeken of je daar nog keus in hebt. Het is blijkbaar in een stroomversnelling omdat het te moeilijk is voor je zoon, voor de school, maar voor jezelf wordt het ook steeds lastiger om de spanningen van de schoolgang van je zoon op te kunnen vangen.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 16:51

Man gaat sowieso mee

hoewel hij vannacht pas laat thuis is van zijn werk.
Ik heb ook dat idee, want nav vanmorgen even met juf en ib-er gesproken en toen was het ook al van : we zijn er met zijn allen de hele ochtend mee bezig geweest.
Dus ik denk inderdaad dat ze hem exit willen. Ze hebben al zoveel gedaan is het ook steeds, op elke andere school zou hij allang...blablabla. Het is een deja-vu met oudste, alleen dan een aantal jaar later, andere school, waarvan ik dacht dat eigenheid van kinderen toch wat meer mogelijk waren (Dalton)....bah...

Karmijn

Karmijn

30-10-2012 om 19:07

Bah inderdaad

Dit klinkt echt niet leuk.

Maar misschien is het uiteindelijk wel beter voor hem. Want zo te horen gaat hij niet meer met plezier naar school.
Zou je hem naar dezelfde school willen hebben als die van je oudste?

Sterkte met het gesprek.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 19:10

Nee

hier dichter bij is een school die speciaal op autistische kinderen is gericht. Dus als het moet liever daarheen, hoeven we ook geen leerlingvervoer te regelen

Karmijn

Karmijn

30-10-2012 om 19:14

Oh ja

Nou weet ik het weer! Dat drama met dat leerlingvervoer.
Man man, je hebt al wat af gemaild, gepraat en gestreden voor die jongens van jou!

Niet opgeven hoor, het is voor een goed doel!

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 19:24

Ja meid hou op....

ik ben ook zo moegestreden zo langzamerhand....steeds als ik denk, het loopt, komt er weer een wind tegenin...

Karmijn

Karmijn

30-10-2012 om 19:57

Liedje voor anna


http://www.youtube.com/watch?v=qijvzk_vS4w

'Als het golft dan golft het goed. Niet te stuiten, niet te sturen, duurt het dagen, duurt het uren. Als het golft dan golft het goed.'

Een passende beschrijving van onze zoon. (vandaag weer een prutdag met een mislukte toets en een boos kind) Misschien past het liedje ook wel bij jouw jongens....

Zet 'm op meid, je bent een kanjer!

anna van noniemen

anna van noniemen

30-10-2012 om 22:19

Pff karmijn...

thnx....zit wel ff te grienen nu hier....maar inderdaad, als het golft dan golft het goed....

anna van noniemen

anna van noniemen

31-10-2012 om 11:33

Heftig en emotioneel gesprek

maar ik kom er niet door heen, zij staan vierkant achter deze juf. En dat maakt het lastig. Want ik zie dat haar aanpak niet werkt. Te gestructureerd is duidelijk ook niet goed, je kunt ook doorslaan. En eigenheid van zoon is geen ruimte voor, en dat begint zich nu te wreken. En wat ik al zeg, de fout hebben we gemaakt door hem voor de vakantie op te halen....Daarmee ook naar dochter toe een verkeerd signaal afgegeven (die zit ook in die klas)....en ik weet het niet meer....Conclusie was dat we sowieso dat zorgteam gaan inschakelen, voorlopig bij escalaties halen we hem niet zomaar op, proberen eerst via de telefoon hem tot reden te krijgen....maar het is zo moeilijk. Bij het weggaan is het pauze, staat de juf buiten, dus ik vraag, hoe het tot die tijd ging, en de ellende wordt al weer volledig over me heen gestort. Zoon zit binnen....Tja, als je een ADHD-er/PDD-nosser dan ook nog niet zijn energie buiten laat kwijtraken....
Ik weet het echt niet meer en neig echt naar toch maar over naar cluster 4, misschien geeft dat rust voor beide, zoon en dochter....ik weet het niet...

Tineke

Tineke

31-10-2012 om 12:17

Dit is niet goed anna

Zodra de eigenheid van het kind geen ruimte meer krijgt, zodra een kind niet buiten mag spelen, dan wordt het niet beter, integendeel, alleen maar slechter. En dat is voor niemand goed, voor je zoon niet, voor je dochter niet, etc.
Ik vraag me wel af of clusteronderwijs inderdaad de volgende stap is. Is SBO niet een beter plan? Ik weet dat er SBO-scholen bestaan die echt een warm bad zijn voor leerlingen.
En anders is verhuizen naar Groningen ook nog een optie....

anna van noniemen

anna van noniemen

31-10-2012 om 12:30

Verhuizen

geen probleem, man komt uit Groningen dus zou zo terug willen, helaas is werk wel een probleem
Ik weet het...We gaan starten met het aanmelden voor het Zorgteam. Ik ga de formulieren invullen. Hier in het dorp zit ook een SBO en deze hebben een observatie-groep. Daar wordt hij dan bijv 6 weken geobserveerd wat het beste zou zijn voor hem. Dat is een optie we in overweging mee hebben gekregen.
Mijn nichtje haar oudste heeft ook op die SBO gezeten, maar is inmiddels toch ook over naar die clusterschool. Die zit ook in het dorp, dus in die zin zou het allemaal geen probleem zijn. Maar het stuit me zo tegen de borst dit alles!

Pirata

Pirata

31-10-2012 om 14:08

Anna

Geen zinvolle adviezen maar ik wil jullie gewoon even sterkte wensen. Het zou ook wel eens fijn zijn een treintje op de rails te hebben dat dan gewoon dóórrijdt. Maar helaas.. dan loop je weer tegen zo'n juf aan.

Marjolein

Marjolein

31-10-2012 om 15:58

Anna!

Heel veel sterkte. Ik voel zo met je mee.
Je doet het geweldig, hou vol!

Karmijn

Karmijn

31-10-2012 om 19:25

Pfff

Ik wens je sterkte. Ik hoop dat jullie een plekje voor je zoon kunnen vinden, waar hij wel gewaardeerd en gezien wordt om wie hij is.
Het klinkt alsof ze met een zeer negatief beeld naar je zoon kijken. Het is de aloude denkfout van scholen. Als het goed gaat met een kind, ligt het aan de fantastische school. Als het slecht gaat, ligt het aan het kind (en zijn ouders). Zo oneerlijk en fout geredeneerd vind ik dat. Maar je kunt het toch niet veranderen.

Vera*

Vera*

31-10-2012 om 19:30

Anna

Heel veel sterkte met je zoon en een onwillige school.

anna van noniemen

anna van noniemen

31-10-2012 om 20:51

Al voor de zomervakantie

had ik mijn zorg geuit, omdat ze deze juf in groep 4 ook al hadden gehad. Dat was ook al niet goed verlopen, maar nu zeggen ze glashard dat dat mede veroorzaakt werd door de andere juf/duo-juf die er toen was, en aan het reintegreren was! Terwijl ik in een rapport van hun eigen orthopedagoog heb staan dat deze veel meer non-verbale aanwijzigen naar zoon toe gebruikte, wat ook veel beter werkte bij hem! Toen kwam in groep 5 een nieuwe juf, nog vers van de Pabo, maar wat een topper, en beide kinderen bloeiden helemaal op! Toen ik de formatie onder ogen kreeg, was mijn 1e reactie, wegwezen hier....zeker omdat het een 6/8 combi is. Maar, werd mij verzekerd, de overdracht en aanpak van die juf van groep 5 zou worden overgedragen....
Maar ja, de juf is nogal eigenwijs, en weet het kennelijk beter...Ik word zo kriegel als zij tegen de kinderen praat, die toon, ik kan het niet handelen. En mijn kinderen ook niet. Op school houden ze de schijn op, maar hier thuis zijn de verhalen talrijk. Daarop wordt ook wat schamper gereageerd, tja, de kinderen vertellen hier ook wel dingen over thuis die later schromelijk overdreven blijken....zucht....
Dus ik denk dat we toch gaan inzetten op andere school...en dan tevens dochter, in het kader van praktischer, naar een andere school overplaatsen....

anna van noniemen

anna van noniemen

05-11-2012 om 20:59

Ik heb de knoop doorgehakt

en aangedrongen op zo spoedig mogelijk over naar Speciaal Onderwijs. Ik ben er klaar mee, geen energie meer over om met deze school nog energie er in te steken, een hele week alleen maar negatieve berichtgeving, belletjes van school enz enz. Vanmiddag met beide kinderen gesproken over hoe het in de klas gaat en ik snap wel waarom zoon zo gefrustreerd is. En ik ben er klaar mee.....

Karmijn

Karmijn

05-11-2012 om 21:14

Pff

Nou, dat moet een moeilijke beslissing zijn geweest. Maar op deze manier kan je zoon zich niet ontwikkelen. Als het zo beroerd gaat, dan kan het niet veel slechter worden, toch?

Sterkte Anna (en de rest)

anna van noniemen

anna van noniemen

05-11-2012 om 22:23

Precies karmijn

dat gaf me ook de doorslag en het feit dat hij zelfs niet meer met mij wilde praten...Dan zit het wel diep...En na het gesprek dat ik vanavond met de kinderen had wist ik dat de mail die ik verzonden had goed was. Ik weet natuurlijk niet hoe snel dingen kunnen gaan, maar ik weet wel dat ik dochter ook naar een andere school laat gaan....daar liep ik al langer mee, omdat het met haar en de andere meisjes ook niet zo lekker loopt, maar tot nu toe wilde ze ook zelf niet. Toen ik echter voorzichtig opperde dat zoon misschien wel niet op deze school kon blijven keek ze me verschrikt aan en zei, moet ik dan wel blijven? k heb toen gezegd dat ik dat nog niet wist, maar misschien dat ik haar ook wel liet wisselen, maar dat ze daar nog verder niet over mag praten....

Marjolein

Marjolein

06-11-2012 om 11:46

Goed, dat is stap1,

wat een beslissing, maar je hebt hem genomen.
Nu stap 2, hoe krijg je je zoon op de school van je keuze. Kun je daar invloed op uitoefenen?
En parallel daarnaast, weet je al naar welke school je jouw dochter wilt laten gaan?
Sterkte! Hou vol.

anna van noniemen

anna van noniemen

06-11-2012 om 12:28

Voor dochter

zal ik dan de dichtsbijzijnde school gaan benaderen, dan kan ze er voortaan lopend heen en samen met de meisjes uit de buurt waar ze mee speelt....
Hoe ik zoon op de school van keuze krijg, dat moet ik nog gaan uitzoeken....
Vandaag stond er een andere juf voor de klas....geen gelazer he? Niet gebeld en gewoon de hele ochtend in de klas gewerkt. En toch gaat er geen lichtje branden op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.