Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Fruit als tussendoortje: meer (utrechtse) ouders in conflict?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Brood is toch heel anders dan fruit?

Zo gezond is fruit nou ook weer niet. Veel suikers en fruitzuren straks komen de tandartsen weer op school zeggen dat ze vooral brood met kaas moeten eten...

Maar ik snap de school niet. Brood is heel anders dan fruit. Als je er gevoelig voor bent word je van alleen een stuk fruit heel suf doordat je eerst een suikerpiek hebt en dan een dal. Ik had altijd begrepen dat brood of een cracker erbij gezonder was.

Als je zoon het niet haalt zonder brood (en daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen) dan zou ik in elk geval i.p.v. fruit iets geven dat beter vult, zoals een flinke wortel.

En natuurlijk tegen de directie zeggen dat ze gek zijn.
Want wat moeten de kinderen die geen fruit lusten nu eten?

Brood idd heel anders dan fruit

Ik heb het even opgezocht, een appel is 60, een banaan 88, een bruine boterham (onbelegd) is 84, plak kaas is 64 en margarine is 36 kcal. Een bruine boterham met kaas vult dus wel degelijk meer dan een stuk fruit, of je moet er twee van eten. Maar dan nog denk ik dat het effect overigens niet altijd hetzelfde is, zoals dirksmama aangeeft.

Guinevere

Guinevere

15-02-2009 om 09:44

Snel vs. langzaam

Bruin brood heeft toch langzame koolhydraten en fruit snelle? Vandaar die piek....

T&T

T&T

15-02-2009 om 11:05

De discussie hoort niet op school thuis

Eigenlijk vind ik dat deze hele discussie niet op deze manier op school gevoerd moet worden. Ik weet wat gezond is, en ik kan wel zeggen dat ik heel bewust met voeding bezig ben. Toch is dat allemaal best in te plennen buiten mijn werk en de school om! En als ik op mijn werk geen tijd heb om een 10-uurtje te eten dan doe ik het niet en eet ik wat meer bij de lunch, en eigenlijk vind ik dat het voor kinderen ook op die manier opgevat moet worden. Als de schoolregel nou eenmaal is dat je alleen fruit mee mag nemen, dan is dat zo, en als je een koek wil eet je die thuis maar. Zo lang zijn de schooldagen nou ook alweer niet.
Toch hoor ik hier dat scholen zich wel erg bemoederend opstellen in het eten. Ik denk dat school vooral een voorlichtende functie heeft, maar zeker geen sturende! Je kunt iemand wel uitleggen dat ontbijten gezond is maar je kunt hem niet dwingen het ook daadwerkelijk te doen. Dat toch proberen lijkt een beetje op het gedram van een kleuter die het op zijn manier wil en niet anders! De bedoeling zal vast goed zijn, maar niet haalbaar. Maar goed, het verbieden van snoep en koek... daar kan ik alleen maar achter staan! (dat halen ze thuis vast wel in )
groetjes Tess

Ali cyaankali

Ali cyaankali

15-02-2009 om 17:56

Pelle weet het niet

Pelle reageert heel beslist zonder goed op de hoogte te zijn. En Esther zit volgens mij beter in de richting. Proeven hebben aangetoond dat voedsel met eiwit veel langer een verzadigd gevoel geeft, dan voedsel met vooral koolhydraten. Daarom is de kcalvergelijking van Pelle nogal ernaast. Het gaat inderdaad om het soort eten. Het is dus heel begrijpelijk dat iemand na een appel al veel sneller weer een hongergevoel heeft dan na een boterham met kaas. Voordat je heel beslist aangeeft dat er geen verschil kan zijn, dus eerst verder nadenken.

Delice

Delice

15-02-2009 om 21:35 Topicstarter

Pelle

Pelle, als je nou alles had gelezen, dan had je geweten dat Lekker Fit zich niet uitspreekt tegen brood als pauzehap. Het spreekt zich zelfs niet uit tegen koek als pauzehap. De alleen fruit regel komt uit de koker van de Utrechtse GG&GD, waarbij niet alle scholen er voor kiezen die regel onverkort door te voeren.

"Dat kind" moet het niet zonder iets doen. Dat kind wil brood maar krijgt op school de kans niet zn bammetje te eten. Kind en moeder hebben nu geprobeerd of het zonder iets gaat. Kind vindt van wel, moeder vindt van niet, na 2 dagen proberen. Hoe dat na de vakantie verder gaat zien we dan wel weer.

Termen als "overleven zonder ontbijt" maken de discussie niet helderder. En dan wilde ik niet eens een discussie maar hoopte ik hier andere Utrechtse ouders te treffen. De betrokken ouders bij scholen waar dit beleid is ingevoerd zijn gemiddeld vaker laag opgeleid of allochtoon en die trekken hun mond niet zo gauw open. Vandaar dat ik op onze school de enige lijk te zijn die bezwaar heeft, in ieder geval de enige ben die dat uitgesproken heeft.

De discussie die hier gevoerd wordt, over wat nou eigenlijk gezond is, die voer ik op school helemaal niet. Ik heb alleen een verzoek ingediend, namelijk om mijn kind een boterham mee naar school te mogen geven. En om een reactie op dat verzoek niet via ons kind te spelen maar met ons in gesprek te gaan.

Twee weken niks laten horen en vervolgens een 7-jarige zn boterham terug in zn tas laten doen is hoe de school op beide verzoeken gereageerd heeft.

Delice

Delice

15-02-2009 om 23:45 Topicstarter

Tops

Omdat ik andere Utrechtse ouders zocht die hier mee te maken hebben. Eendracht maakt macht weet je wel.

Enneh... Ouderraad heeft hier niks mee te maken, de MR is ingelicht, de GMR heeft een vraag liggen, net als een gemeenteraadslid en de GG&GD. Lees ff de draad voor je dingen roept.

Ik vind een discussie ook niet erg bezwaarlijk. Het heeft geholpen bij de vraag of ik nou zo gek ben dat ik het hele gebeuren niet normaal vind. Nee dus.

Dat zou je haast denken

Pelle:"Laten we dan gewoon het hele fitplan (hoe heet het ook alweer) volledig afschieten, er zitten eigenlijk alleen maar nadelen aan. Ik heb nog geen voordeel gezien omdat men toch niet weet of er nu daadwerkelijk kinderen gaan ontbijten."
Precies. Door de rigide toepassing verandert iets wat bedoeld zou moeten zijn als motivatieprogramma tot iets wat geloofwaardigheid verliest en daarmee zijn doel voorbij schiet.
Het doel is niet hoger dan nadenken over wat er gegeten wordt in de hoop dat dat helpt. Bepalen wat er gegeten moet worden (of niet gegeten mag worden), schiet het doel voorbij omdat voor dat moeten geen steekhoudende redenen zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Oplossing

Pelle, ik begrijp de irritatie van Delice wel. Er zijn in deze draad diverse reacties, ook van jou, die suggereren dat Delice iets anders zou moeten doen of vinden, of zelfs dat het aan haar ligt dat haar kind nu zonder iets de ochtend door moet.
Dat zijn begrijpelijke reacties als je gericht bent op een oplossing en de kwestie een kleinigheid is. Dan zeg je ja, denk je nee, en haal je je punt wel buiten schooltijd.
Maar dit geschik en opgeschik naar private opvattingen van juffen, directieleden of complete GGD's, heeft wel grenzen natuurlijk. 'Ze' kunnen niet blijven zeuren en ouders hoeven zich niet in alles naar de kant te laten drukken.
Gezien de zwakke onderbouwing van dat hele fitplan en vooral de rigide schoolinvulling, wordt juist hier een grens overschreden. Delice valt niks te verwijten. Zij doet niks geks. Suggesties of aanwijzingen in die richting zijn misplaatst. De school overdrijft. Dat levert de problemen op.
Groet,
Miriam Lavell

Laat school zelf fruit uitdelen

Zolang ik zelf dat trommeltje moet vullen bepaal ik zelf wat ik mijn kind geef. Natuurlijk houd ik rekening met gezondheidsrichtlijnen: niet teveel snoep, geen lollies ivm veiligheid etc. gewoon in het redelijke blijven.

Als ze fruit gaan voorschrijven accepteer ik dat alleen als ze zelf als school het fruit aanleveren. En dan nog geef ik mijn kind een boterham mee als ze dat willen meenemen!)

Hier wordt weer teveel naar de regels gekeken en niet naar wat kinderen echt nodig hebben.

groeten,Ekeim

Tirza G.

Tirza G.

16-02-2009 om 23:31

Ontbijt-flauwekul

Afgelopen voorjaar had ik het genoegen in een Europees overleg te zitten en daar collega's te treffen bij het ontbijt (nou ja, ik ben nooit zo blij 's ochtends, maar vooruit maar). Het is enorm leuk om dan over de verschillen in scholen per land te praten, maar dus óók over de ontbijten. Het viel me enorm op dat de Italianen en Fransen vrijwel níets nemen bij het ontbijt en wát ze nemen, komt hier niet door de fitcontrole. Warme chocomel met een biscuitje. Een biscuitje met een dikke laag jam. Twee hapjes yoghurt, koffie en chocomel. Echt, de raarste dingen en vooral: veel zoet. Hun kinderen aten dat ook als ontbijt en kwamen er prima de ochtend mee door, inderdaad tot een uur of 10. En dan aten ze weer koek

Tirza

Delice

Hier ook een moeder die de hele dag eet en anders niet funktioneert. Met een zoon van 5 die dit ook heeft. Hij gaat naar school met melk met daarin extra voeding en daarbij nog een bruine boterham met hartig beleg en een dikke laag boter. Daarnaast eet hij ook nog fruit. En o we zijn super slank tot ieders ergenis.

Moraal van het verhaal. Mensen zijn verschillend.Wat een betutteling en ik wens je ontzettend veel succes met je strijd. Jammer dat het zo'n strijd is.

Hier ook 2 jaar geleden een schoolontbijt. Met daarvoor een hele week lessen over gezond eten en aan tafel ontbijten, enz. Thuis de bewuste dag dus niet eten was het advies. Hihi totaal onhaalbaar hier want dan komt mijn zoon niet fatsoenlijk aan op school. En wat konden ze kiezen: fristie, appelsap, krentebol,croissant, hagelslag enz. Ik vind het allemaal best hoor maar stop dan alstublieft met dat belerende lessen over hoe het zou moeten.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Groeten Regenbogie

Tirza

Ja, grappig, die Mediterrane "ontbijtjes". Het leuke is dat bijvoorbeeld het Italiaanse dieet vaak als toonbeeld van 'gezond'wordt voorgespiegeld (veel groenten enzo) maar dat niemand het daarbij heeft over het koffie-met-biscuitjes ontbijt.

Het ontkracht trouwens ook het idee dat je van niet of slecht ontbijten dik zou worden: Italianen zijn immers niet dikker dan Nederlanders of Engelsen

(juist over het Engelse ontbijt zou men enthousiast moeten zijn in gezondheidsland: baked beans on toast is toch al een portie groente binnen voor de lunch! )

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

18-02-2009 om 15:41

Principieel verschil

met andere regels als geen snoep etc. is hierbij toch wel dat school niet alleen probeert te bepalen wat kinderen op school eten, maar ook (aldus hun argumentatie) wat ze buiten school eten, namelijk brood als ontbijt. Over dat eerste kun je al discussieren maar met dat tweede gaan ze toch echt te ver. Vind ik persoonlijk.

Delice

Delice

18-02-2009 om 21:37 Topicstarter

Asa torrell

De school spreekt zich niet uit over het ontbijt. Integendeel, de directrice heeft uitgesproken dat de verantwoordelijkheid voor ontbijt en lunch uitsluitend bij de ouders ligt. Op dat vlak zijn wij het met elkaar eens. Zij spreekt zich ook niet uit over de aard van het ontbijt. Zij beweert alleen dat kinderen die geen boterham mogen eten op school gaan ontbijten terwijl ze dat voorheen niet deden.

Delice

Delice

18-02-2009 om 21:43 Topicstarter

Martijn katan

Mijn man heeft contact gehad met Martijn Katan over ons probleem. Die gaf aan blij te zijn dat de gemeente Utrecht overgewicht wil aanpakken, alleen de manier waarop is niet goed. Er is geen enkel bewijs dat het vervangen van boterhammen door fruit helpt tegen overgewicht. Er is ook onduidelijkheid over de rol van ontbijten. Beweging is zeker zo belangrijk als voeding, waarbij dagelijkse beweging beter is dan iets wat maar 1 keer per week gebeurt. Jammer genoeg heeft de GG&GD daar niets mee gedaan.

Dat is een beetje de strekking van zijn verhaal. Wij hebben deze info bij de GG&GD neer gelegd.

Van de MR hebben we nog niks gehoord.

Asa Torell

Asa Torell

18-02-2009 om 22:16

Delice

Ikzelf vind dat ze zich daarmee wel uitspreken over het ontbijt. Namelijk dat ze wensen dat kinderen dan iets eten (goed, ze zeggen niet wat). En dat ze hun beleid op school hierop richten, dus om een verandering te bewerkstellingen in wat de kinderen buiten school doen in een tijd die hen niets aangaat.
Enfin mijn mening moge duidelijk zijn GRRRRR.

yelle

yelle

21-02-2009 om 12:01

School en ouders conflicten

Het is niet altijd eenvoudig om ouders vaak de regels van een school op te leggen of op zijn minst wat te doen naleven.Er zullen altijd wel tegenkantingen komen van ouders die vinden dat de school geen zaken heeft met wat hun kind eet,drinkt enz...
Toch is het steeds in't belang van het kind wanneer een school bepaalde regels vastlegt.Je kunt je echt niet voorstellen wat sommige mensen hun kinderen meegeven als tussendoortje of zelfs middageten.Vaak puilen boekentasjes uit van koeken,snoep,chips...Ook bij ons werd er een grens gestelt omdat het de spuitgaten begon uit te lopen.Koekjes mogen,snoep niet!We spreken hier wel over kleuters van 2,5 tot 6 jaar.
Tijdens de eerste pauze eten de kleinsten zeker eerst een boterhammetje en dan eventueel indien ze nog zin hebben,een koekje of stukje fruit.Een keer per week is er fruitdag,wat wil zeggen dat er dus een stuk fruit wordt voorzien door de school zelf.
Een stapje verder zijn hier de drankjes die worden meegegeven.Wij dulden geen frisdranken en daar zijn we relatief streng in.

De baas spelen

Yelle:"Het is niet altijd eenvoudig om ouders vaak de regels van een school op te leggen of op zijn minst wat te doen naleven."
Dat is dan ook een volkomen verkeerde insteek. Er is geen sprake van opleggen. School heeft die bevoegdheid niet. Je kunt met elkaar afspraken maken en formeel is afspraken maken met de MR genoeg, maar als je draagvlak wil (wil dat ouders en leerlingen meedoen), dan zul je je wensen als school breder moeten communiceren.
Yelle:"Toch is het steeds in\'t belang van het kind wanneer een school bepaalde regels vastlegt."
Dat kun je betwijfelen omdat er geen gelijk bestaat. Melk is op scholen geintroduceerd onder het mom van 'het belang van kinderen', maar ondertussen was er gewoon een verborgen agenda: het melkoverschot opmaken. Dat wil niet zeggen dat het niets gebracht heeft, maar wat het ook gebracht heeft is overgewicht.
Kern is dat scholen niet gaan over het belang van het kind. Daar gaan de ouders over. School heeft maatschappelijk gezien wel een belangrijke adviesfunctie. Niet omdat die taak formeel is toegedeeld, maar vooral omdat nogal wat ouders de school als deskundige zien. Ze hebben vragen en denken dat de school of de leerkracht het kan weten. Dat rechtvaardigt dat de school ook een mening heeft.
Die mening kan over zaken waar we het allemaal globaal wel over eens zijn, tamelijk absoluut zijn. Geen chips als tien uurtje. Frisdrank wordt alweer lastiger, want Fristi, Chocomel of Jus, is ook fris volgens velen. Hoe zit dat trouwens met de limonade die school zelf schekt op schoolfeestdagen? Waar ligt de grens?
Een school die hier een sturende mening wil uitdragen, doet er goed aan om thee te schenken (of limonade). Dan is er een alternatief. Die handreiking kun je gepaard laten gaan met een verbod op dranken met prik.
Yelle:"Koekjes mogen,snoep niet!"
En ook dat is een slecht te verdedigen standpunt. Voor de tanden en mogelijk overgewicht zijn beide even slecht. Denk hier vooral ook aan het aantal schooldagen: 200 dagen koek op school per jaar kan nergens goed voor zijn. Het is veel slimmer om een koekdag aan te wijzen en die handreiking weer gepaard te laten gaan met een absoluut verbod op snoep en een deelverbod op koek op andere dagen.
Yelle:"We spreken hier wel over kleuters van 2,5 tot 6 jaar."
Ik zou niet weten wat leeftijd er toe doet.
Yelle:"Tijdens de eerste pauze eten de kleinsten zeker eerst een boterhammetje en dan eventueel indien ze nog zin hebben,een koekje of stukje fruit."
Het lijkt me wat veel, maar ik vind het prima. Het wordt gek als er wordt uitgegaan van het kunnen opleggen van regels onder het mom van het belang van het kind en het dan ook nog zo rigide toepassen dat zelfs brood verboden is.
Yelle:"Wij dulden geen frisdranken en daar zijn we relatief streng in."
Dat is stom, zie boven. Het verbod als rigide verbod houdt werkelijk geen stand en betekent helemaal niks in de opvatting over voeding bij ouders en kinderen. Zeker niet als juf zelf met het sinterklaasfeest vrolijk limonade uitdeelt. Wat hiervan blijft hangen is dat school het idee heeft de baas te zijn en die ook nadrukkelijk en tot in het kleinste detail te moeten spelen. Maar verder is het betekenisloos.
Betekenis hebben vereist een wat slimmere omgang dan regels opleggen en die streng hanteren.
Groet,
Miriam Lavell

yelle

yelle

22-02-2009 om 18:53

Toegevingen doen...

Velen zien het inderdaad als bemoeienis van de school en je krijgt daar natuurlijk reactie op van ouders die vinden dat ze "hun" kind toch meegeven wat ze zelf willen zeker?Begrijpelijk,maar toch niet helemaal aanvaardbaar.Er zijn ouders die hun kinderen wél gezond laten eten en weten dat snoep beter niet kan op school.Een kind heeft dat ook niet nodig overdag.Wanneer er dan kindjes zijn die met een overvolle snoeptas aankomen,is dit zeker niet leuk voor de andere kindjes,want...het zijn en blijven kinderen he.
Bij ons worden de ouders duidelijk ingelicht tijdens de inschrijving van hun kind.Er zijn er altijd die alles aan hun laars lappen uiteraard en toch cola of limo meegeven.Dàt gaat terug mee naar huis en de kinderen krijgen water te drinken.Wanneer ze hiermee de signalen nog niet hebben begrepen,krijgen ze volgende keer een beleefd briefje mee naar huis.Het punt is,wanneer een school bepaalde regels heeft,het niet kan geduld worden dat de ene ze wel en de andere ze niet naleefd want dan zijn we niet meer eerlijk bezig.
Enkel tijdens verjaardagen maken we een uitzondering en mag chips en frisdrank wel,maar de meeste ouders geven toch wel gezonde dranken mee zoals fruitsap en appelsap.

Begin eens bij het begin

Yelle:"Velen zien het inderdaad als bemoeienis van de school en je krijgt daar natuurlijk reactie op van ouders die vinden dat ze "hun" kind toch meegeven wat ze zelf willen zeker?Begrijpelijk,maar toch niet helemaal aanvaardbaar."
Hoezo? Volgens mij moet een school zich ook aan de regels houden en gewoon aanvaarden dat de ouders het gezag over het kind hebben en de school niet. Het is onaanvaardbaar dat scholen dat aan de laars lappen. Ik weet niet wat je precies probeert te betogen, maar tot nog toe gebruik je de verkeerde woorden. Begin eens bij het begin. Wat wil jouw school precies bereiken en waarom?
Yelle:"Het punt is,wanneer een school bepaalde regels heeft,het niet kan geduld worden dat de ene ze wel en de andere ze niet naleefd want dan zijn we niet meer eerlijk bezig. "
Er zijn mensen die menen dat het onaanvaardbaar is dat leerkrachten zich niet aan de spellingsregels houden. Het is wat precies misschien, maar wel consistent te beredeneren.
Probeer eens consistent uit te leggen waarom je toch steeds van die grote woorden gebruikt. Hoezo 'niet geduld kan worden'? Als school regels heeft die de wet en de rechten van ouders en leerlingen aan de laars lappen, dan is dát onaanvaardbaar.
Yelle:"Enkel tijdens verjaardagen maken we een uitzondering en mag chips en frisdrank wel"
Die regels van jullie gaan dus kennelijk nergens over. In een klas van 30 heb je bijna elke week een verjaardag. Elke week chips op een school die eigenlijk chips wil verbieden. Dat kan niet kloppen.
Yelle:"maar de meeste ouders geven toch wel gezonde dranken mee zoals fruitsap en appelsap."
En dat is gezonder dan cola? Waar heb je die wijsheid vandaan?
Slik al die zware termen eens in en leg nu eerst eens rustig uit wat de bedoelingen zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Marion

Marion

23-02-2009 om 22:33

De school

mijn kinderen eten alles tussendoortjes en lunch op school en worden door school verstrekt. Dat is pas ideaal!

yelle

yelle

24-02-2009 om 10:02

Sorry...

...maar jou manier van reageren op onderwerpen lijkt ook nergens op.Probeer eens te respecteren wat een ander denkt en ga niet meteen met verwijten gooien,want zo lijkt het alsof jij alle wijsheid in pacht hebt.
Het gaat mij hier niet om 'zware termen'of 'grote woorden' gebruiken.
"Waar heb jij die wijsheid vandaan?"
Ik ben geen hoogbegaaft persoon die denkt alles te weten.Verre van hoor.Jij wel misschien?
Wat ik probeer duidelijk te maken is,dat scholen wél bepaalde regels mogen opleggen.Als de ouders daar niet mee akkoord gaan,dan zijn ze vrij een andere school te kiezen voor hun kind.Het gaat om het gezondheidsbeleid die een school wil naleven en elk kind een beetje gelijk stellen voor de regels.
Wat ouders hun kinderen thuis te eten geven is ons een zorg,maar wanneer de school beslist dat er geen volle zakken met snoep meer mogen meegegeven worden of liters frisdrank,dan is dat hun volste recht.Leg me eens uit waarom kleuters of lagere schoolkinderen de ganse dag zouden moeten snoepen en cola drinken?Er zijn zoveel gezondere dingen...brood,fruit...
Wat de verjaardagen betreft, wordt er eerst en vooral voorrang gegeven aan gezonde dingen,zoals fruit,stukje cake enz...Chips mag dan,maar wordt zelden meegegeven.Geloof me,de meeste ouders begrijpen dit.Het zijn diegene die hun eigen willetje willen doordrijven,die moeilijk doen en regels aan hun laars lappen en dat is dan zeer spijtig voor diegene die het
wel goed willen doen.
Weet je dat hier zelfs geen kartonnen brikjes meer meegegeven mogen worden en dit door de hoge berg afval elke week.Natuurlijk,in't begin ook vaak verzet van sommigen,maar ondertussen gaat dit opmerkelijk goed.De kinderen brengen gewoon een hervulbare fles mee en die gaat 's avonds dan netjes weer mee naar huis.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-02-2009 om 10:51

Yelle

Ik vind Miriams stijl ook vaak onsympathiek, maar inhoudelijk heeft ze hier een punt.

In je vorige posting poneer je nogal wat gezondheidsclaims, zoals dat cola ongezond is en appelsap gezond. Het zal je misschien verbazen, maar dat is niet zo. Lees voor de aardigheid eens het boek "Wat is gezond" van Martijn Katan (hoogleraar voedingsleer) en je slaat steil achterover van verbazing. In de volksmond wordt er van alles beweerd over wat gezond is, terwijl dat totaal onbewezen is.

Ondertussen stelt jouw school wel strenge regels op over wat wel en niet mag, op grond van zulke onbewezen aannames.

Ik ben het met je eens hoor, het is gruwelijk als kinderen de hele dag door chips en snoep eten, en brood is heus wel gezonder. Maar als je regels stelt moet je het ook over allerlei grensgevallen hebben (is een Kapitein Koek of een Sultana gezond? Mag Fristi wel en cola niet?). En daar ontstaan de problemen.
Voor je het weet ben je dwingende regels aan het opleggen over wat júllie vinden dat gezond is.

Groet, ELlen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-02-2009 om 10:53

Nog een voorbeeld

Je zegt zelf dat jullie cake wél goed vinden, want dat is gezond, en chips niet, want dat is ongezond.

Sorry, maar dat is echt een héél bizarre opvatting over wat gezond is en wat niet.

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 11:03

Yelle

Zoals je misschien gelezen hebt gaat het hier nou juist over een school die zich WEL bemoeit met wat de kinderen thuis eten. Bepaalde volgens de school GEZONDE dingen (namelijk brood) mogen daar niet meer worden gegeten ZODAT de kinderen het thuis wel eten.
Dit is nog weer een hele stap verder dan de regels over geen snoep etc op school die jij omschrijft.

Zoete kinderen

Yelle:"Probeer eens te respecteren wat een ander denkt en ga niet meteen met verwijten gooien,want zo lijkt het alsof jij alle wijsheid in pacht hebt."
Eh... zou het kunnen dat jouw school ongelijk heeft, of zit die mogelijkheid er niet in?
Yelle:"Wat ik probeer duidelijk te maken is,dat scholen wél bepaalde regels mogen opleggen."
Wat ik probeer uit te leggen is dat dat juist niet zomaar kan. Niet lukraak, niet over alles en zeker niet over eten. De school gaat daar in beginsel niet over. De ouders gaan daar over.
Yelle:"Als de ouders daar niet mee akkoord gaan,dan zijn ze vrij een andere school te kiezen voor hun kind."
Niks daarvan. Opvattingen over geloof kunnen zo uitgelegd worden, maar het geloof in wat gezond is niet.
Yelle:"maar wanneer de school beslist dat er geen volle zakken met snoep meer mogen meegegeven worden of liters frisdrank,dan is dat hun volste recht."
Dat ligt er maar aan waarom de school hier een punt van wil maken. Als het gaat over de afvalberg die de school produceert, of de overlast van etensresten (kauwgom), dan mag het. Maar onder het mantra 'gezond voor de kinderen' bestaat er bij school geen recht om regels op te leggen. De school heeft wel het recht het goede voorbeeld te geven en op gezette tijden gezond geachte zaken te verstrekken. De school kan de kinderen niet verplichten het op te eten, noch de ouders verbieden zelf iets mee te geven (tenzij afvalberg).
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het rigide opleggen en toepassen van zelf verzonnen regels geen enkele grond heeft en uiteindelijk ook het doel mist. Er is over elke opvatting over voeding te discussieren en die discussie lok je uit met grote termen als 'regels opleggen'.
Yelle:"Chips mag dan,maar wordt zelden meegegeven.Geloof me,de meeste ouders begrijpen dit."
Deze uitspraak is interessant naast je eerdere "Vaak puilen boekentasjes uit van koeken,snoep,chips..." en "Velen zien het inderdaad als bemoeienis van de school en je krijgt daar natuurlijk reactie op van ouders die vinden dat ze "hun" kind toch meegeven wat ze zelf willen zeker?"
Juist die uitspraken deed je om 'strenge regels opgelegd door school' te rechtvaardigen. Maar dat is niet nodig. Over eten is prima te praten en hoeveel meningen er ook zijn, globaal en binnen het noodzakelijke is er best overeenstemming. Juist het toepassen van rigide regels doorbreekt dat overlegmodel. Dan pas gaan ouders op hun strepen staan.
Yelle:"Wat ouders hun kinderen thuis te eten geven is ons een zorg"
Als dat werkelijk zo is, dan kunnen jullie beter stoppen met je zendingsdrang. Op school aandacht besteden aan gezonde voeding heeft alleen maar zin als je daarmee de opvatting over voeding in het algemeen wil beinvloeden. Als je ouders en kinderen wilt informeren en helpen bij het maken van een gezonde dagindeling.
Juist dat is een mogelijk hoofdargument om samen tot de afspraak te komen dat er op school helemaal geen snoep, koek, zoete dranken en chips genuttigd wordt. We doen het met water, thee of melk. Het waarom daarvan is eenvoudig: zoetigheden en snacks kunnen wel, maar met mate. Daar is iedereen het over eens. Alles wat je op school gehad hebt, kun je thuis niet ook nog eens nemen (anders word je dik, is ook slecht voor je tanden). Ik zou zeggen: bewaar het zoet- en snackmoment maar voor thuis. Chocolaatje bij de thee of na het eten bij de koffie.
Dat geeft ook een heel ander verhaal naar ouders waar veel meer het mee eens zullen zijn: Wij willen als school de kinderen thuis de gelegenheid laten om eens uit de band te springen.
Dit advies hoeft niet gepaard te gaan met een verbod. Wie op school snoept, krijgt thuis niks of krijgt teveel. Dat is daarmee voor iedereen helder. Sociale druk, ook de kinderen onderling, doet de rest.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

25-02-2009 om 10:35

Delice

Hey Delice,
Hoe is 't er nou mee? De vakantie is inmiddels voorbij. Wat geef je je zoon mee en heb je al iets gehoord van de MR of een gesprek gehad op school?
Groet,
Jujube

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 13:05

Yelle?

Ik ben heel benieuwd naar je inhoudelijke reactie. Voorlopig komt je reactie, helaas, erg overeen met de reacties zoals die wel vaker worden gegeven: een "voorstander" van iets gooit met grote woorden (Scholen Mogen Regels Opleggen, Welzijn Van Het Kind), er komt (zeer) kritisch tegengas en eerste poster wordt vrijwel meteen persoonlijk en verwijt de critici dat ze te veel op de man spelen of er niets van weten. Nou, leg uit, zou ik zo zeggen. Vergeet niet dat deze discussie misschien maar door een aantal personen wordt gevoerd, er zijn tientallen meelezers die ook een mening hebben. Maar ik gok dat je kiest voor de meest gebruikte optie in dit soort gevallen: je gaat ons vertellen dat je héus geen tijd hebt om hele dagen op een forum te zitten lezen en schrijven, je hebt wel wat beters te doen - het welzijn van de kinderen beschermen die aan jou zijn toevertrouwd. En dat zouden wij ook eens moeten doen in plaats van zo kinderachtig op de persoon spelen. Tja, lekker makkelijk maar weer.
Ik ben zo'n moeder. Die tot in de hoogste boom gaat als school haar (kinderen) de wet probeert voor te schrijven. Ik wacht met spanning op je inhoudelijke reactie, op de regels/wetten of wat dan ook die jouw idee ondersteunen - dat een school dit mág en zelfs zou moeten doen.

Tirza

Delice

Delice

25-02-2009 om 14:18 Topicstarter

Jujube

Ik kreeg afgelopen zondag een mailtje van de voorzitter van de MR waarin wij worden uitgenodigd ons standpunt toe te lichten in de MR-vergadering van aankomende maandag. Ook kregen we excuses dat dit plan niet in de MR besproken is voorafgaand aan de invoering.

Zoonlief krijgt momenteel gedroogde abrikozen en/of olijven mee. Ik heb ook een pak drinkontbijt gekocht voor in zn beker

Het lijkt me momenteel nog niet raadzaam hem de strijd over de boterham in de klas te laten voeren. In een andere klas zit trouwens een jongetje dat een boterham meekrijgt, hij eet die ook op. Zijn moeder had ook al contact gehad met de GG&GD.

In de MR-vergadering moet een beslissing genomen worden, zei de voorzitter. Wat ze daarmee precies bedoelt, merk ik volgende week wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.