Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Fruit als tussendoortje: meer (utrechtse) ouders in conflict?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pollewop

Pollewop

12-02-2009 om 11:23

Mirreke

".....Misschien is de directrice op eigen houtje doorgeslagen...? ..." Dat denk ik niet, want mijn kinderen zitten op een hele andere school in een andere provincie en ook zij mochten in 1ste instantie geen boterham meer mee. Ik denk dat er een begeleidende brief bij het pakket zit en dat daarin iets dergelijks staat. Anders zou ik het niet weten.

Lady Grey

Lady Grey

12-02-2009 om 11:35

Dietist )

Beetje dwingend van de school. Mocht het hier zover komen, dan heb ik een deskundig advies van een aan een ziekenhuis verbonden dietist die stelt dat mijn zoon in de pauze een boterham met (room)boter en beleg nodig heeft ) (big smile). Kun jij niet bij iemand zo´n advies lospeuteren??

Hier is het nog zo vrij dat zoonlief laatst bij ons kwam klagen: als het fruitpauze heet, waarom krijgt die en die dan elke dag chocola mee? En een ander zelfgebakken appeltaart? Nu moppert hij omdat hij ook wat vaker fruit meekrijgt....

Maarre, Miriam heeft gelijk, vraag het de directie. Vooral de vraag waarom je zoon NIKS mag eten in de pauze als hij het ´verkeerde´'bij zich heeft lijkt me een vraag waar ze een goede beargumentering voor moeten hebben.

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 12:37

Schandalig

Ooh, schandalig dat je zoon zijn boterham niet eens mag eten. Zou voor mij een reden zijn om over een andere school te gaan nadenken.
Ik vind dat de school zich niet heeft te bemoeien met wat de kinderen eten. Als ik mijn kind elke dag een zak patat mét en een reep chocola wil meegeven voor de kleine pauze, is dat mijn zaak en niet die van de school! Alleen ik bepaal wat goede voeding is voor mijn kind tenslotte. En fruit en groente eten we hier thuis en niet op school.
Kwestie van ongelijkheid tussen de kinderen: dat is nu bij ons ook al, iedereen neemt iets anders mee en ik hoor daar nooit gezeur over ("Pietje had een zak pinda's mee voor de pauze, dat wil ik ook" ofzo).

brenda-34

brenda-34

12-02-2009 om 12:38

Ouderparticipatie

Ouderparticipatie maakt onder andere via
huiswerkopdrachten een belangrijk deel uit van de lesmethode Lekker Fit!

zo staat er....
Dit geval doet me denken aan toen ik mijn zoon geen biscuitje mee mocht geven. Wat mocht dan wel? Kapitein koek en Liga. Duh... ten eerste duurder, ten tweede ongezonder. Het duurde wat confrontaties, maar daarna kreeg ik toch de benevalente genade dat het mocht.
Het lijkt me evident dat een boterham Lekker Fit! is. Een gezond alternatief voor kinderen die wat extra energie nodig hebben, of eventjes geen trek hebben in fruit.
Had iemand al gemeld dat fruit slecht is voor de tanden?

Mariche

Mariche

12-02-2009 om 12:39

Vreemd

Ik snap de logica daar dus niet van: Je denkt dat ontbijten moet en dat veel kinderen dat thuis niet doen dus je laat ze op school ook geen boterham eten. Raar hoor.

Overigens zie ik op de website van lekker fit dat na school een boterham wel een gezond tussendoortje is.

"Geef uw kind als het uit school komt een stuk fruit, een boterham of een rijstwafel in plaats van een koek of snoep."

Delice sterkte met je strijd en hou vol!

Ik kan mij niet voorstellen dat school wettelijk kan bepalen wat een kind wel of niet mag eten tijdens schooltijd.
School mag wel een antisnoepbeleid hebben, maar het feit dat veel scholen dat vaak niet naleven, geeft al aan dat er wettelijk zeer waarschijnlijk geen basis is om het beleid af te dwingen. School heeft geen gezag over jouw kind.

Ik las dat Lekker en Fit ook inhoudt dat je thuis met de kinderen bij moet houden wat zij eten.
Ik zou uit principes weigeren daaraan mee te doen.
Gewoon omdat ik vind dat school best mag onderwijzen wat gezond eten is, maar niet bepaalt hoeveel en wat mijn kind eet. Dat is mijn verantwoordelijkheid.
En dat hoeft dus ook niet op school besproken te worden.

Bovendien is het ook mijn ervaring dat school veel te dwingend is. Ik las ergens dat bij Lekker Fit kinderen om 10 uur water moeten drinken en niets anders.
Mijn kinderen drinken zeker water, maar niet om 10:00am 's ochtends. Dat is juist een moment om even iets met suikers te drinken (vruchtensap).
En dan zal ik moeten gaan onderhandelen zodat mijn kinderen vruchtensap met ontbijtkoek mogen eten om 10:00am. Belachelijk!

En zo leidt de situatie van Delice tot nog meer wantrouwen bij ouders voor GGD/Jeugdzorg.
Omdat een aardig initiatief van hun kant uitmondt in een rigiditeit waar zijzelf geen nuance meer in kunnen aanbrengen. Hoe kan dat nou toch?

De oplossing van Lady Grey begrijp ik, maar tegelijkertijd is het waanzin dat dat nodig zou zijn.
Alsof jij als ouder moet aantonen dat jouw kind wel mag want...

Als school, gemeente, GGD/JGZ moet je je neerleggen dat je over bepaalde onderwerpen enkel een adviserende rol hebt. Eetgewoonten mag je proberen te beinvloeden, maar afdwingen dat het volgens een richtlijn MOET, is uit den boze. Bij mijn weten is Nederland een liberale, democratische staat...zolang de overheid niet bij wet het verplichte voedingspatroon voor elke inwoner van NL
heeft vastgelegd, zijn situaties als in Utrecht absurd.

Heel veel sterkte Delice en blijf alsjeblieft posten hoe dit afloopt. In mijn regio speelt het nog niet, maar dat zal niet lang meer duren, verwacht ik zo.

Nivea

Nivea

12-02-2009 om 13:22

Betrokken bij lekker fit

Ik ben betrokken bij het Lekker Fit programma. Er staat nergens dat een bruine boterham ongezond is. De afsprakenposter is een blanco poster waar leerlingen zelf afspraken voor maken.

Ooit stond in een schoolgids zoiets van "kinderen mogen alles trakteren, maar mag het aub iets kleins zijn".

Ik vind het ook een beetje suf dat volwassenen bijna altijd op gebak, marsjes etc trakteren en dat het bij kinderen altijd iets supergezonds moet wezen. Ik heb geen probleem met twee snoepjes maar wel met een enorme snoepzak. Ik heb zelfs liever een paar snoepjes of een waterijsje dan een met glazuur en snoep versierd cakeje. Kaas, vleeswaren, cakejes, etc zijn niet direct gezonder dan bv snoep en chips. Het zit hem meestal in de grootte van de traktatie.

Vraagje aan nivea

Kan jij vertellen wat er volgens het Lekker Fit programma als 10 uurtje mag worden gegeten door de kinderen?

Is er een begeleidende brief voor school, waarin in wordt beschreven wat wanneer gegeten/gedronken hoort te worden?

En wordt er ergens aan school uitgelegd dat er genuanceerd naar voeding moet worden gekeken?

Ik herinner mij nog een draadje een tijdje terug waarin het ontbijt niet genuanceerd werd besproken op school.
Vraag: Wie heeft er een boterham gegeten? Helft klas niet. Reactie : Jullie zijn slecht bezig, want je ontbijt niet! Ja maar we eten wel andere dingen voor we naar school gaan: pap, rijst etc. Oh oh oh.

Schuilexcuus

Pollewop:"Dat denk ik niet, want mijn kinderen zitten op een hele andere school in een andere provincie en ook zij mochten in 1ste instantie geen boterham meer mee."
Dat 'geen boterham mee' bestond al voor lekkerfitprogramma's. Sommige schooldirecties hebben het nu eenmaal in hun hoofd gehaald dat boterham mee er is om de school te laten doen wat de ouders thuis niet lukt, namelijk dat kind de boterhammen op laten eten.
Zij willen zich niet voor die kar laten spannen.
Kennelijk gebruiken sommige schooldirecties lekkerfit of gruiten of wat er ook op de markt is als excuus om die missie ook nog voorelkaar te krijgen. Maar het staat er los van.
Groet,
Miriam Lavell

Ontbijt (tikje ot)

De door mij wel vaker geciteerde Martijn Katan heeft overigens een aardig stukje in de Volkskrant geschreven over de noodzaak, of niet (niet dus) van ontbijten.

http://www.falw.vu.nl/nl/Images/Volkskrant%20Hart%20en%20Ziel%20Column%2015%20november%202008%20Onwetenschappelijk%20ontbijten_tcm19-60584.pdf

(in dezelfde rubriek trouwens een leuk stukje over diëten, maar dan dwalen we helemaal af).

Groeten,

Temet

Delice

Delice

12-02-2009 om 15:49 Topicstarter

Geen brood

Hier een krantenartikel: http://www.ad.nl/utrecht/stad/2935372/Scholen_zetten_in_op_fruit.html

Hier een gegoogeld tekstje: Gezonde pauzehap

De lesmethode Lekker fit! combineert beweging met gezonde voeding. Ook de ouders doen mee. Het effect: kinderen ontbijten vaker, eten minder ongezond, en krijgen fruit mee naar school.

‘Wij hebben er een project van gemaakt. Ieder jaar staat de school terugkerend een aantal weken in het teken van Lekker fit!’, vertelt Marije Wassenaar, leerkracht groep 4 en 5 aan de Openbare Basisschool Overvecht, locatie Teun de Jagerdreef. Vorig jaar startte de school met dit door het jeugdfonds van de Nederlandse Hartstichting Jump, ontwikkelde lespakket. ‘We begonnen het project met een aerobicsles op het schoolplein en hebben het afgesloten met een gezamenlijke gezonde schoollunch. Tijdens de projectweken behandelen we de stof uit het lespakket en geeft de gymleerkracht bewegingslessen uit het programma. Daarnaast krijgen de kinderen extra sportlessen en voorlichting van een diëtist.’
Alle kinderen hebben een fruitbakje en een bidon voor water gekregen. ‘Geen boterhammen en koekjes meer als pauzehap.’ Het effect is blijvend, is de ervaring van Wassenaar. ‘Kinderen ontbijten hierdoor vaker en nemen nog steeds fruit mee naar school.’
Lekker fit! is een lesprogramma dat voeding en beweging combineert in acht lessen per jaar voor elk van de leerjaren van de basisschool. ‘Het pakket is de basis voor lokaal beleid’, vertelt projectmanager Manon Dalderop. ‘Meestal trekt iemand van de GGD of de BOS-coördinator (buurt, onderwijs en sport) de kar. Landelijk ondersteunen we met een website, een toolkit en informatiebijeenkomsten.’ /SdB

In januari en februari 2009 vinden informatiebijeenkomsten plaats in Tilburg, Utrecht en Zwolle. Meer informatie: www.lekkerfitopschool.nl/informatiebijeenkomst

Hier info over de start van Lekker Fit op een andere Utrechtse school (site van de gemeente): http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=12564&persberichtID=282330&type=pers

Daar is sprake van een project dat heet Gezond Gewicht: http://www.utrechtgezond.nl/, een overeenkomst tussen de Gemeente en Agis.

Het is dus beleid van de GGGD in Utrecht, en dan specifiek in een aantal wijken met relatief veel te dikke kinderen. Zoals ik het hier zie, krijgt de school met dat LekkerFit gedoe de kans om een gratislespakket te scoren en combineren ze dat met het beleid uit het Gezond Gewicht project.

Segregatie

"Het is dus beleid van de GGGD in Utrecht, en dan specifiek in een aantal wijken met relatief veel te dikke kinderen"

Naast de wite vlucht van 'zwarte' scholen krijgen we straks dus een extra vlucht van ouders die van tevoren al actie ondernemen om van dit soort bemoeizorg af te zijn en hun kind dus in een wijk met welgestelde (= in de regel minder dikke) kindertjes op school doen zodat hun bloedjes tenminste een boterham als tienuurtje kunnen blijven eten...

Ik moet weer denken aan dat stukje van Katan waar ik net een link van gaf: kinderen die ontbijten zijn gemiddeld minder dik dan kinderen die niet ontbijten. Maar kinderen waar thuis Hafid Bouchnak gedraaid wordt zijn ook dikker dan kinderen waar thuis Bach gedraaid wordt, "en toch val je van Bach niet af"

Dat krijgen we straks natuurlijk ook: verplicht Bach tijdens de pauze, want statistisch blijkt dat Bach-kindertjes betere Cito-scores halen....

Groeten,

Temet

Delice

Delice

12-02-2009 om 16:25 Topicstarter

Temet

Grappig, in de mijn eerste brief aan de school over dit onderwerp heb ik Martijn Katan al aangehaald. Als hij een boek schrijft met de titel Wat is Gezond? - wat blijkbaar niet zo duidelijk is - vraag ik me af hoe de juf/directie van de school het dan wel zo precies weet.

Inmiddels bemoei ik me niet meer met de redenering achter het nieuwe schoolbeleid, alleen nog met het punt dat wij vinden dat onze zoon een bammetje mee mag nemen. En verder zakken ze er maar in, in hun goedbedoelde waanideeën.

Vandaag heb ik de MR ingelicht. Ik kreeg een briefje van de directrice waarin ze aangaf geen uitzondering te willen maken. En in een gesprek wil ze het beleid toelichten. Nou, dat hoeft dus niet, dat is me volkomen duidelijk. Ik wil alleen maar een gesprek waarin ze aangeeft dat ze een uitzondering maakt voor mijn kind of het hele idee van geen brood overboord gooit (dat laatste is natuurlijk een illusie). En ik wil ook dat ze dat zelf tegen mijn zoon zegt. Net zoals ze hem zelf heeft verteld dat zn bammetje weer de tas in moest.

Delice

Delice

12-02-2009 om 16:39 Topicstarter

Beleid, miriam

Hierbij een deel van een email die wij van een projectmedewerker van Gezond Gewicht (GG&GD) kregen, toen wij vroegen of een verbod op een boterham inderdaad de bedoeling was of dat de school de richtlijn zelf zo interpreteerde.

"Omdat overgewicht en inactiviteit bij veel kinderen in Utrecht een groeiend probleem is voert de GG&GD Utrecht een stedelijk programma Gezond Gewicht uit.
Een van de onderwerpen daarbij is het stimuleren van een gezonde leefstijl bij basisschoolleerlingen. Het lesprogramma LekkerFit! (ontwikkeld door de hartstichting) is een van de manieren waarop een school aandacht kan besteden aan gezonde voeding en bewegen (voor meer info zie www.lekkerfitopschool.nl).

Naast het lesprogramma kan een school er voor kiezen om zogenaamd fruitbeleid te introduceren waarbij ouders en kinderen fruit om 10 uur de norm wordt. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat kinderen dan goed ontbijten. Immers op deze wijze krijgt een kind voldoende voedingstoffen om op een goede wijze de schooldag te beginnen. Wanneer het kind daarna om 10u fruit eet zal het tegen de lunchtijd ook weer een gezonde trek hebben en zo ontstaat een regelmatig eetpatroon wat bijdraagt aan de gezondheid van het kind.

Een boterham is één van de belangrijkste bestanddelen van onze voeding en uiteraard heeft u helemaal gelijk wanneer u stelt dat een boterham natuurlijk niet ongezond is. Als tussendoortje is het echter niet de meest gezonde keuze. Een tussendoortje zou klein moet zijn, zodat er een gezond patroon ontstaan van drie hoofdmaaltijden en en een beperkt aantal kleine tussendoortjes. Fruit geeft op een gezonde manier energie én geeft noodzakelijke voedingsstoffen.

Scholen kiezen in het algemeen voor fruitbeleid omdat zij veel kinderen zien die niet ontbijten (in Overvecht en Noordwest ontbijt 24% van de kinderen bijvoorbeeld minder dan 5 dagen per week, in zuidwest 30%). Scholen zien dan dat de concentratie in de les bij kinderen ontbreekt en dat het veel tijd kost als kinderen om 10 uur feitelijk hun ontbijt gaan inhalen, wat ten koste gaat van de lestijd. Scholen willen ouders duidelijk maken dat de verantwoordelijkheid voor het ontbijt van hun kinderen bij hen ligt. De ervaringen op andere scholen (op 11 van de 15 basisschoollocaties in Overvecht wordt om 10 uur fruit gegeten) zijn postief: er wordt meer ontbeten en ook de lunch gaat beter, waardoor er een gezond voedingspatroon ontstaan. Op enkele scholen zie je daarnaast dat vanuit ouders de vraag ontstaat om het beleid in te voeren, zodat de ouders die hun kinderen fruit wilen meegeven daarin ondersteund worden.

Wij stellen scholen in staat om een ouderbijeenkomst te organiseren waarbij een dietiste uitleg kan geven over gezonde voeding en de partijen met elkaar in gesprek kunnen gaan over de gezonde keuzen voor hun kind en de achterliggende gedachten van de school bij de keuze voor dit beleid."

Delice

Delice

12-02-2009 om 16:41 Topicstarter

Jujube

Het blijkt niet alleen om openbare scholen te gaan. De Boemerang is een PC school en de St Jan de Doper RK, valt dus onder hetzelfde bestuur als de school van jouw kinderen.

Delice

Delice

12-02-2009 om 16:42 Topicstarter

Lady grey

Ik snap je wel, maar het is toch te gek voor woorden als ik mijn zoon op doktersvoorschrift een bammetje zou moeten laten eten? Hij mag een bammetje omdat een bammetje oké is. Punt.

ali cyaankali

ali cyaankali

12-02-2009 om 17:08

Spoken bestaan

Wat hier zo vreselijk aan is, is dat op een SCHOOL de wetenschap zo openlijk wordt geminacht. Het instituut dat onze kinderen betrouwbare kennis bij zou moeten brengen, treedt op als kwakzalver. De gegevens die de hoogleraar Katan zo manmoedig probeert te verspreiden, worden genegeerd terwille van de kwakzalfpraatjes van bemoeizuchtige, moraliserende uilskuikens. Het is te erg voor woorden. Dat niet onbijten schadelijk is voor wat dan ook, is wetenschappelijk niet aangetoond, het is zelfs te betwijfelen. (Wie dat wil nalezen: zie de link die werd gegeven). Dat een aantal keren per dag fruit eten slecht kan zijn voor het tandglazuur, daarentegen wel. Dat bovendien veel met name Spaans fruit boven de norm zit qua bestrijdingsmiddelen, is ook aangetoond. Wie zijn kind gezond wil laten eten slaat dat hele 10-uurhapje over of geeft rond 10 uur iets dat niet zo gemeen is voor de tanden. Het is helemaal geen goed idee om de hele dag kleine 'gezonde' hapjes te eten. Het is een beter idee om een aantal fikse maaltijden te nuttigen, inclusief fruit. En dan een hele tijd niks in je mond te stoppen zodat de zuurgraad van je speeksel terug kan naar gemiddeld.
Maar daar hebben een aantal scholen en de GGD(toch een medische dienst), geen boodschap aan. Vertel de kinderen gelijk dat spoken bestaan. Is net zo'n gillende onzin.
Het is ook een slecht idee om ALLE kinderen op een regime te zetten dat er eigenlijk op is gericht om DIKKE kinderen te behandelen. Want dat is het: een verkapt dieet. Er is immers verboden voedsel wat tot het voor anderen normale voedingspatroon behoort(brood), er worden tijdstippen voorgeschreven (je MOET ontbijten, je MOET Om 10 uur fruit eten) enz. Er worden je dus dieetmaatregelen opgedrongen, ik vraag me af of dat wettelijk deugt.
Een voordeel voor de scholen: kunnen ze weer volop miepen dat ze 'overal' 'voor elk maatschappelijk probleem' worden ingezet. En dat ze zoveel lespakketten naar hun hoofd krijgen. Dat kunnen ze dan weer aanvoeren als ze gevraagd wordt iets in te voeren waar de kinderen wel wat aan hebben. Bijvoorbeeld alleen nog in dienst nemen van leerkrachten wier iq hoog genoeg is om het benul te hebben dat het dubieus is als je je als school voor het karretje van een verzekeraar laat spannen. Hoe vaak is de naam van die verzekeraar alweer genoemd in dit draadje?

Delice

Er wordt dus van overheidswege een eetpatroon opgelegd: Gij Zult Drie Hoofdmaaltijden per Dag eten en Kleine Tussendoortjes.
Zou deze norm al onderdeel zijn van het inburgeringsexamen, zo vraag ik mij af...

En daarom mag jouw kind dus geen boterham. Die boterham is waanzinnig gezond en verantwoord om 8 uur, maar niet meer zo gezond om 10.00 uur.

Behalve in het weekend, als hij later opstaat, vermoed ik zo, dan schuift het ontbijt op en is diezelfde boterham om 10.00 uur wel weer heel gezond.

Mijn kind gaat van het najaar voor het eerst naar school. Ik zie het zolangzamerhand met angst en beven tegemoet...

Groeten,

Temet

bobbit

bobbit

12-02-2009 om 17:20

Alle kinderen zijn hetzelfde?

Zijn de scholen didactisch gezien bezig onderwijs steeds meer op maat aan te bieden. Het kind wat behoefte heeft aan herhaling veel sommen, het andere kind meer verdieping.De een meer instructie,de ander mag juist weer zelfstandiger. Maar gelukkig ....om 10 uur zijn we weer allemaal hetzelfde en straks in heel nederland eet ieder kind ( het kind dat net ziek is geweest, het kind met een groeispurt, het kind dat overgewicht heeft, het kind wat net gezwommen heeft, het kind dat geen trek heeft.)hetzelfde... een stuk fruit.

O ja, Ik weet nog wel een issue....sommige ouders weten niet wat ze hun kinderen aan kleding moeten aantrekken. Er zitten kinderen op school met maillots onder hun lange broek, te zweten. Kan niet goed zijn voor hun concentratie en daarnaast in de bovenbouw meisjes met veel te blote bovenlijven. Die zijn vast vaker ziek.
Toch maar het schooluniform invoeren.

brenda-34

brenda-34

12-02-2009 om 18:02

Drie hoofdmaaltijden?

Ik had juist begrepen dat je je eten over 6 a 7 maaltijden zou moeten verdelen.
Naast de tandarts, zou dus ook een dietist bezwaar hebben tegen het regime.
tjemig, ik zou echt flink verhit discussieren! Wat een dolgedraaide regelnichten!

Pippin

Pippin

12-02-2009 om 20:23

Het werkt niet

Mijn zoon ontbijt sommige periodes erg slecht. Niets of twee happen van zijn boterham. En of ik komkommer meegeef, wortel, of chocoladekoekjes, dat maakt allemaal niets uit. (Ik heb ook geprobeerd op mijn hoofd te gaan staan, ook dat had geen effect )
Wat een betutteling, laten ze hun energie steken in lesgeven.
Pippin

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2009 om 21:50

Temet en on topic

"Mijn kind gaat van het najaar voor het eerst naar school. Ik zie het zolangzamerhand met angst en beven tegemoet...". Hihi, mij bekruipt hetzelfde gevoel (maar wij mogen eerst nog een jaartje aanklooien in de opvoeding. Hier heeft dochter als avondeten, ja u leest het goed, avondeten, een peer en een halve volkoren boterham gegeten. De GGD zou een rolberoerte krijgen van zoveel fouts in 1 eetmoment).
ON topic: ik begrijp wel dat er allerlei mensen ijverig in de weer zijn met het bedenken van oplossingen voor Het Dikke Kind. Ik begrijp alleen totaal niet waarom het zoontje van Delice dan geen boterham meer mag om tien uur. De bedenkers van de fruit-fatwa weten dat zelf waarschijnlijk ook niet, maar regel is regel.
Groetjes
Massi (ooit een dik kind uit een Bach-gezin)

Briefje terug

Delice:"Ik kreeg een briefje van de directrice waarin ze aangaf geen uitzondering te willen maken."
Stuur een briefje terug. De directrice vergist zich in haar bevoegdheden. _Jij_ bent niet van plan om een uitzondering te maken. Jij hebt het ouderlijk gezag. Vraag meteen wie nu bedacht heeft dat er om tien uur geen brood gegeten mag worden. Dat staat niet in het programma van Lekker Fit (hartstichting) noch in het programma Utrecht gezond (Agis). Wie heeft het verzonnen en waar staat het, of hebben we hier te maken met een private interpretatie van ofwel de directrice, of de medewerker van de GGD.
Natuurlijk laat jij beslissingen over wat jouw kind te eten krijgt niet over aan dit soort warrigheid. Je wacht vol spanning het antwoord af en geeft ondertussen gewoon een boterham mee.
Nog meer briefjes: Mail Agis, GGD Utrecht, Gemeente Utrecht, Nordhoff en [email protected]. Vraag of zij jou kunnen vertellen waar de kennis vandaan komt dat een boterham om tien uur ongezond is, of ongezonder dan fruit. Vraag bovendien welk middel deze partijen denken te hebben om ouders mee te laten werken. Doe de suggestie dat dat vooral begrip en draagvlak is en dat dat op deze manier niet tot stand zal komen.
Kopietjes van die mails naar de schooldirectie.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

13-02-2009 om 08:42

En hoe zit het eigenlijk met schoolmelk?

Veel scholen bieden ook nog steeds schoolmelk aan. Moeten de kinderen dat ook in de fruitpauze opdrinken of wordt de schoolmelk in dit beleid afgeschaft? Ik ben voor afschaffen, maar dit terzijde. Als de schoolmelk tegelijk met de fruithap valt, heeft het al helemaal geen zin. Vitamine (c) en melk (kalk vooral) gaan niet samen, je lijf neemt het dan niet of veel minder op. Is daar wel aan gedacht in dit opdringerige beleid?
Overigens vind ik het wel goed dat scholen aan voorlichting doen qua gezonde tussendoortjes en traktaties, op de vorige school van mijn kinderen liep het inmiddels de spuigaten uit. Toen mijn dochter 8 jaar geleden naar de kleuterschool ging was trakteren op ongezonde dingen not done, en kreeg vrijwel niemand zo'n instantkoek mee. Aangezien ik dit beleid de laatste jaren totaal niet meer herkende en chips, koeken, bifi-worstjes ed. aan de orde van de dag waren heb ik dit eens bij de directie aangekaart. Men was het helemaal met me eens, maar aangezien al meerdere ouders vrij aggressieve reacties hadden vertoond toen dit werd aangekaart hebben ze besloten dit los te laten... Kortom voorlichting ok, maar dwang nee! (hee, wat een mooie slogan...!)
Ik ben benieuwd naar verdere reacties Delice, volgens mij mag de directie officieel je kind echt het brood niet uit de mond stoten.

Nivea

Nivea

13-02-2009 om 10:31

Mamsophie

"Kan jij vertellen wat er volgens het Lekker Fit programma als 10 uurtje mag worden gegeten door de kinderen?"

In principe alles. De kinderen krijgen info over wat gezond is en wat minder gezond is. Kinderen maken daarna met de hele klas afspraken. Dat kan van alles zijn. Natuurlijk is er wel hoop dat er gezonde afspraken worden gemaakt. Als de hele klas afspreekt om alleen fruit mee te nemen, dan is dat de afspraak. Maar als er iemand roept dat hij/zij liever een boterham wil en de kals besluit dat dat ook mag, dan is dat de afspraak. Het is bedoeld om de discussie op gang te brengen en kinderen zelf over gezond eten te laten nadenken, kinderen intrinsiek te motiveren met een beetje hulp van peer pressure. Nergens staat dus wat er precies gegeten en gedronken hoort te worden.

Ook in de begeleidende brieven aan scholen staan geen richtlijnen wat een gezond tussendoortje is.

Bepaalt de klas? en uitzonderingen?

Nivea, dank je wel voor je uitleg,
maar zou jij alsjeblieft nog iets willen toelichten?

Je schrijft:
"Als de hele klas afspreekt om alleen fruit mee te nemen, dan is dat de afspraak. Maar als er iemand roept dat hij/zij liever een boterham wil en de klas besluit dat dat ook mag, dan is dat de afspraak."

En als de klas besluit dat Pietje geen boterham mag eten tijdens het 10uurtje, dan heeft Pietje pech?
Als Pietje niet durft te zeggen wat hij wil eten of dat niet goed kan onderhandelen met zijn klasgenootjes, dan heeft Pietje zich maar aan te passen?

Ik vind het heel eng dat kinderen voor elkaar gaan bepalen wat een ander wel of niet mag eten.
Ik begrijp het idee erachter wel, maar het dwingende leidt in mijn ogen tot een onwenselijke situatie.
Net zo onwenselijk als de situatie waarin een directrice of de ggd of de gemeente gaat bepalen wat mijn kind wanneer mag eten.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de voeding van hun kinderen en niemand anders!

Er zijn veel scholen die een gezond etenbeleid hebben
en dan duidelijk aangeven dat zij dat niet kunnen afdwingen, maar ouders dringend vragen het te volgen.
En daarnaast ouders vragen even toe lichten wanneer zij daarvan afwijken. Gewoon zodat een school geinformeerd is. Natuurlijk kan je daar kinderen ook in onderwijzen, maar niet op een dergelijk dwingende manier.

Gaan straks ggd / gemeente / school / directrice / juffen / klasgenootjes ook nog bepalen hoeveel boterhammen met welk beleg een kind mag eten? Nee, jij mag er maar 1, want we hebben net klassikaal uitgerekend wat iedereen's bmi is en die van jou is te hoog. We houden een schema bij en totdat het lager is krijg jij maar 1 boterham en water.
Met de hele klas hebben we daar een afspraak over gemaakt.

Waarom kan zo'n programma niet op een fatsoenlijke manier worden ontwikkeld?

bobbit

bobbit

13-02-2009 om 10:57

Staatssecretaris van onderwijs

Of het helpt, weet ik niet , maar ik heb de staatssecretaris van onderwijs op deze site ge-attendeerd
door haar een mail te sturen.

Tinus_p

Tinus_p

13-02-2009 om 11:40

Afspraken?

Nivea:
"Kinderen maken daarna met de hele klas afspraken."
1. Maken de kinderen afspraken? Of legt de leerkracht haar mening op?
2. Hoe garandeer je dat die kinderen verstandige afspraken maken? Dus ook afspraken die rekening houden met kinderen zoals die van Delice?

Meike

Meike

13-02-2009 om 13:50

Solidariteit

Ik mis een beetje solidariteit in deze hele discussie. Er zijn blijkbaar kinderen die niet gezond eten, met alle gevolgen vandien. De gemeente/school/weet-ik-veel-wie probeert daar iets aan te doen (waarvoor hulde wat mij betreft!) en alleen uit solidariteit zou ik daar al aan meewerken. Ik vind het nogal rigide om je zo op te stellen van ik-maak-zelf-wel-uit-wat-mijn-kind-eet. Als je je druk wil maken, maak je dan druk over de kinderen die blijkbaar iets tekort komen. Stop daar je energie in in plaats van in dit principiele gedoe. Wat is er nou zo erg aan om je kind fruit mee te geven? Als ze teveel honger hebben, dan geef je een banaan. Vult net zo goed als een boterham.
Misschien kom ik wat stellig over, maar op het schoolplein van mijn kinderen is deze discussie ook gevoerd. Ik vind het gewoon normaal dat er buiten de deur andere regels dan thuis gelden. Ik ben het wel vaker niet eens met regels op school of op de sportclub maar hee, zo werkt het nou eenmaal. En zo lang mijn kinderen op welke manier dan ook door deze regels geen schade ondervinden (en dat is ECHT niet het geval door fruit mee te nemen naar school) zal ik niet snel klagen. Ik vind dat ze zich moeten leren voegen. En in dit geval is een lesje solidariteit met minder goed bedeelde kinderen ook niet weg, lijkt mij.
Meike

Afspraken 2

"Kinderen maken daarna met de hele klas afspraken. Dat kan van alles zijn. "

Driewerf en hartgrondig jakkes! En wel vanwege wat Tinus opmerkt: maken de kinderen afspraken of legt de leerkracht haar mening op?

Driemaal raden...

Als er iets is waar ik tijdens mijn schoolloopbaan een hartgrondige allergie tegen heb opgebouwd dan is het wel dergelijke 'afspraken'. Het zijn geen afspraken, het zijn dictaten. En dat Juf de baas is, daar kon ik altijd wel mee leven, maar dat ze dan net deed of wij het daar mee van harte eens waren, daar kon ik slecht tegen.

Maar goed, als het echte afspraken zijn (ik geloof er geen pest van) dan hoop ik van ganser harte dat die kinderen zo balorig zijn dat ze afspreken dat iedereen mag meenemen wat-ie wil. Inclusief marsen, koeken, en chips

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.