Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

13-09-2023 om 09:19 Topicstarter

MoederSterretje schreef op 13-09-2023 om 09:19:

[..]

Ook prima

@ Flanagan. Ik vond het wel grappig wat je schreef.

Ik ben protestant en eet vooral kip, wat zegt dat dan over mij? Ik heb nog nooit gehoord dat ik rundvlees zou moeten eten. En ik ben opgegroeid in een “strengere” Hervormde omgeving.

Die vlaggetjes zijn dat toch juist handig, dan weten Indiase en Katholieke kinderen dat ze dat wel kunnen eten.

 Ik vraag me nu af of het inderdaad zo is dat katholieken meer varkensvlees eten dan protestanten. Als dat al zo is heeft dat meer met locatie te maken dan met geloof. In het noorden wordt nu eenmaal meer melkvee gehouden, vanwege de klei daar die heel geschikt is voor grasland, terwijl in het zuiden op de armere gronden meer varkensbedrijven zijn.

Daglichtlamp schreef op 13-09-2023 om 10:25:

Ik vraag me nu af of het inderdaad zo is dat katholieken meer varkensvlees eten dan protestanten. Als dat al zo is heeft dat meer met locatie te maken dan met geloof. In het noorden wordt nu eenmaal meer melkvee gehouden, vanwege de klei daar die heel geschikt is voor grasland, terwijl in het zuiden op de armere gronden meer varkensbedrijven zijn.

De noordelijke katholieken eten ook gewoon koe dus. Katholieken zin. Sowieso niet streng in de leer, paar aflaten en je bent weer gered

Daglichtlamp schreef op 13-09-2023 om 10:25:

Ik vraag me nu af of het inderdaad zo is dat katholieken meer varkensvlees eten dan protestanten. Als dat al zo is heeft dat meer met locatie te maken dan met geloof. In het noorden wordt nu eenmaal meer melkvee gehouden, vanwege de klei daar die heel geschikt is voor grasland, terwijl in het zuiden op de armere gronden meer varkensbedrijven zijn.

Dit ja. Al die polders die we drooggemalen hebben, daar groeide niks, die konden alleen voor veeteelt gebruikt worden. En dan zet je er koeien neer en de mensen die daar wonen eten dat dan dus ook. In gebieden aan/rond de zee met veel vissers eten ze veel vis, zowel op Urk als in Volendam. 

Dit heeft echt niks met geloof te maken. Het verbod op varkensvlees staat overigens wel in de bijbel, oude testament (ik meen ergens in leviticus, maar ik ben katholiek dus vergeef me mijn gebrek aan kwantitatieve bijbelkennis). 
Vroeger mocht je als katholiek op vrijdag geen vlees eten, maar wel vis. Dat is een verwijzing naar het laatste avondmaal. Het was een vastendag. Net als aswoensdag en officieel ook de hele veertigdagentijd én de adventstijd. Dat vond ik als puber een hele rare regel. Dat moslims en joden geen varken mogen omdat het onrein is en hindoes geen rund omdat ze heilig zijn, dat vond ik tenminste nog consequent, ook al was het niet mijn opvatting. Maar dat je alles mag eten behalve op een bepaalde dag, daar snapte ik niks van. 

Over scholen; de vereniging van katholieke scholen in Nederland heeft onderling afgesproken dat ze onderwijs geven vanuit een katholieke grondslag (of wat daar nog van over is), maar voor iedereen die die grondslag respecteert en dat ze dus geen leerlingen willen uitsluiten op basis van geloof. Ik vind dat alle scholen dat zouden moeten doen.
Openbare scholen weren religie ook niet. Er wordt geen onderwijs gegeven vanuit één bepaalde grondslag, maar er is wel ruimte voor allerlei verschillende godsdiensten. Dat is ook prima. Zeker op multiculturele scholen lijkt het me leerzaam om aan allerlei aspecten van religie aandacht te besteden. Juist zodat kinderen leren dat het er is en dat het voor een ander belangrijk is. Zonder dat je dat zelf moet geloven. Je kunt kinderen prima leren dat sommige mensen in een God geloven en andere mensen niet.

En over onverdoofd slachten: als je geen dierenleed wilt moet je geen vlees eten. Verdoofd slachten betekent dat je dieren eerste een elektrische schok geeft die zo zwaar is dat ze bewusteloos raken. Net alsof dat pijnloos is.

Daglichtlamp schreef op 13-09-2023 om 11:26:

En over onverdoofd slachten: als je geen dierenleed wilt moet je geen vlees eten. Verdoofd slachten betekent dat je dieren eerste een elektrische schok geeft die zo zwaar is dat ze bewusteloos raken. Net alsof dat pijnloos is.

Dit. En sinds wanneer serveren scholen allerlei voedsel/vlees aan kinderen?
Daarbij kun je altijd nee zeggen. Als de een kan zeggen dat hij alleen halal vlees wil, dan kan de ander ook zeggen dat hij juist geen halal vlees wil. Of helemaal geen vlees. Of geen varken, of geen rund of weet ik het.

@MamaE, scholen willen geen leerlingen uitsluiten omdat anders de klassen te klein worden. Diverse scholen hadden door te kleine klassen geen bestaansrecht meer en zijn opgeheven. Pure geldkwestie.

Vlees eten is sowieso niet meer van deze tijd. Als je je een beetje bekommert om het klimaat en wilt dat je kinderen ook nog een leefbare wereld hebben later, dan is het minderen/stoppen met vlees natuurlijk vanzelfsprekend. 

Ik vind dat scholen daar best het voortouw in mogen nemen trouwens... 

Mugs schreef op 13-09-2023 om 12:21:

Vlees eten is sowieso niet meer van deze tijd. Als je je een beetje bekommert om het klimaat en wilt dat je kinderen ook nog een leefbare wereld hebben later, dan is het minderen/stoppen met vlees natuurlijk vanzelfsprekend.

Ik vind dat scholen daar best het voortouw in mogen nemen trouwens...

En dan word er weer geklaagd, dat het indoctrinatie is en dat hun bloedjes toch wel vlees verdienen.

Doorgaans verstrekt school helemaal geen voedsel aan kinderen, dus wat ze wel en niet eten bepalen de ouders nog altijd. En als er wel een keer iets van eten is, met schoolontbijt of zo, dan is er altijd voldoende keuze voor iedereen.

Ik heb denk ik nog nooit een topic met zoveel verbazing heb gelezen. Over de titel die naar mijns inziens niet past bij de Op, de berichten van ts die met de minuut complexer worden, de blijkbaar 'belangrijke' geschiedenislessen die ik nooit heb gehad of dezelfde dag vergeten ben, over de verscheidenheid aan info (zijn jullie allemaal historicus ofso?) Heb serieus bewondering voor jullie! Ik kan nog even doorgaan..

Mijn conclusie voor wat het waard is: ik denk dat to (intergenerationeel) getraumatiseerd is. De 'nuchtere kijk' op de geschiedenis kwijt is en niet beseft dat zo'n beetje alle kinderen geschiedenisles totaal zinloos vinden dus nauwelijks iets opslaan. 

In de laatste berichten interpreteer ik dat to alleen haar eigen afkomst goedkeurt en vergeten wordt door de rest van de wereld. Alle andere bevolkingsstammen deugen niet.

Zeesterretje schreef op 13-09-2023 om 14:33:

Ik heb denk ik nog nooit een topic met zoveel verbazing heb gelezen. Over de titel die naar mijns inziens niet past bij de Op, de berichten van ts die met de minuut complexer worden, de blijkbaar 'belangrijke' geschiedenislessen die ik nooit heb gehad of dezelfde dag vergeten ben, over de verscheidenheid aan info (zijn jullie allemaal historicus ofso?) Heb serieus bewondering voor jullie! Ik kan nog even doorgaan..

Mijn conclusie voor wat het waard is: ik denk dat to (intergenerationeel) getraumatiseerd is. De 'nuchtere kijk' op de geschiedenis kwijt is en niet beseft dat zo'n beetje alle kinderen geschiedenisles totaal zinloos vinden dus nauwelijks iets opslaan.

In de laatste berichten interpreteer ik dat to alleen haar eigen afkomst goedkeurt en vergeten wordt door de rest van de wereld. Alle andere bevolkingsstammen deugen niet.

Ik moest direct denken aan fout in de oorlog van Bert Visscher.

Het heeft wel eenzelfde soort comedy gehalte, de waanideeën van deze mevrouw. 

wat een indrukwekkende berg onzin in dit topic.
Ik ben het met één ding wel helemaal eens, er zouden veel meer kat-tekeningen moeten worden gemaakt, gewoon lekker veel en overal. Wordt de aardkloot een mooiere plek van. Maar ja, dat is beroepsdeformatie wellicht, ik ben een tekenjuf....

Daglichtlamp schreef op 13-09-2023 om 11:26:

En over onverdoofd slachten: als je geen dierenleed wilt moet je geen vlees eten. Verdoofd slachten betekent dat je dieren eerste een elektrische schok geeft die zo zwaar is dat ze bewusteloos raken. Net alsof dat pijnloos is.

Het levert de dieren inderdaad maar weinig voordelen op. Na een reis van 3 dagen in een hete vrachtwagen zonder eten of drinken doen die 30 seconden bij de slacht er ook niet zoveel meer toe. En wie weet wordt er bij halal slachten wel wat minder geschopt en geslagen.
Al schijnt dat in grote moslimlanden ook erg tegen te vallen. Hoe dat zit bij halal slacht in Nederland weet ik niet. Als ik op weg naar mijn werk langs een vrachtwagen kom waar blije nieuwsgierige neuzen uit steken (“goh, buitenlucht! Wat leuk hier” ) waarna die vrachtwagen het terrein van de “voedselproducent “ oprijdt neem ik me ook steeds weer voor om volledig vleesloos te gaan. Alleen helpt dat die betreffende varkens natuurlijk niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.