Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joske

Joske

08-04-2013 om 12:25

Flauwe leraar (vo)

Onze zoon (onderbouw voortgezet onderwijs) heeft een leerkracht die zijn naam verbastert.
Dat vindt hij heel vervelend en dat heeft hij ook aangegeven. Tijdens een ouderavond hebben wij persoonlijk aan deze leerkracht gevraagd om hier mee te stoppen. We hebben aangegeven dat onze zoon dit echt heel vervelend vindt en dat de verstandhouding tussen zoon en leerkracht er niet beter op wordt.
De volgende les werd zoon tijdens een lesvoorbeeld aangewezen als iemand met de naam ..verbasterde naam.., en de klassikale melding dat hij zo niet genoemd wilde worden maar dat het nu mocht omdat het om een voorbeeld ging.
Zoon kwam thuis met de stoom uit zijn oren.
Niet frequent, maar wel met regelmaat blijft de bijnaam voorbijkomen. Laatst kwam de leerkracht met een nieuwe verbastering die volgens hem ook bij de naam van zoon gebruikt wordt.
Zoon zelf meldt het thuis wel, maar negeert het inmiddels. Maar nu ben ik degene bij wie de stoom uit de oren komt. Ik vind dit gewoon pesten vanuit een machtspositie.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Werk van maken of laten gaan....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
brugklasmoeder

brugklasmoeder

08-04-2013 om 12:55

Melden

Juist omdat zoon het al gevraagd heeft en jullie ook, vind ik dat deze leraar nu te ver gaat. Dus ik zou leraar weer verzoeken om er mee te stoppen. Zou hij dan nog steeds door blijven gaan, dan zou ik het hogerop zoeken in de school.
Is die man nou helemaal!

Egel

Egel

08-04-2013 om 12:58

Ja, ik zou hier absoluut werk van maken. En wel direct bij de rector van de school. Ik zou een gesprek eisen met als deelnemers de rector, jullie als ouders en de rector. En daaruit moeten excuses van de leraar aan jullie zoon volgen. Zelfs eventueel voor de klas.
Ik meen het, en dat terwijl ik een hekel heb aan de al te eisende, al te bemoeizuchtige ouders. Ik zou hier vandaag nog werk van maken. Of vanavond met je man over praten en dan direct vanavond of morgen. Geen gras over laten groeien maar aan je zoon laten zien dat jij ook vind dat hier zwaar over de grenzen heen gegaan wordt!
Sterkte,
Egel

Egel

Egel

08-04-2013 om 13:00

Klein foutje

Deelnemers gesprek: jullie als ouders, rector en de leraar.
Ik zou dit echt niet te soft aanpakken hoor. Dit is ook een bron voor pesten door medeleerlingen en haalt het zelfvertrouwen van je zoon onderuit.

Annet

Annet

08-04-2013 om 13:15

Ik zou de mentor bellen

en zeggen dat je niet meer weet wat jullie of zoon er aan kunnen doen. Rustig toelichten wat jullie al gedaan hebben.
Als je dat prettiger vindt, kun je ook een mail sturen naar de mentor.

Direct de rector aanspreken lijkt me niet zinvol. De eerste vraag is dan of je de mentor al gesproken hebt.
Dit met uitzondering als deze leraar de mentor is.

Egel

Egel

08-04-2013 om 14:55

Goed

Goed, misschien eerst de mentor ja, maar waarom rustig, in overleg, beschaafd, verstandig, (vul maar in). Ik vind het echt ongelooflijk fout en zou bij wijze van spreken met de vuist op tafel slaan!

Wel

werk van maken maar ik zou eerst zoon naar de mentor laten gaan. Kijken wat de mentor zegt en hoe deze reageert. Komt hier niks uit voort dan zou ik als ouders heen gaan. Heb dit vroeger zelf ook eens zoiets gehad. De mentor heeft gesprek met de desbetreffende leraar gehad en deze heeft mij zijn excuses aangeboden en het is nooit weer voor gekomen. Dus eerst proberen zoon op te laten lossen werkt dit niet zou ik gesprek aanvragen bij mentor met zoon erbij. Het gaat tenslotte om hem.

Egel

Door rustig, beschaafd etc te blijven behoud je je morele superioriteit. Als je met de vuist op tafel slaat, schreeuwt etc gaat het voor je het weet alleen nog maar om jouw onbeschaafde reactie en verdwijnt het werkelijke probleem naar de achtergrond. Uit je slof schieten geeft de andere kant een prima excuus om je niet serieus te nemen.

Wat allemaal niet wegneemt dat ook ik het ongelooflijk fout vind.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

08-04-2013 om 17:43

J@ost en joske

Zoals ik het lees heeft ten eerste de zoon dit al aangegeven (bij de docent, maar dat is mijn interpretatie) en hebben de ouders dat al in een direct gesprek bij de 10-minuten gesprekjes gevraagd.

Waarom moet die zoon dat nou nog een keer doen? Het is gevraagd, tweemaal, en toch gebeurt het niet.

Ik zou denk ik naar een tussenpartij gaan, de teamleider of conrector, via de mail zou ik het denk ik voorleggen.. En het hele verhaal uit de doeken doen. Vragen of die persoon het wil aankaarten bij de docent, en dat je ervan uitgaat dat het nu opgelost is. Mocht het toch doorgaan daarna, zou ik een gesprek vragen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 18:43

Eens met mirreke

Ik zie ook niet wat de mentor nog kan doen. Of is de verwachting dat deze leraar wel naar de mentor gaat luisteren. Ik heb daar eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Zoon heeft het gevraagd, ouders hebben het gevraagd, werkt niet. De volgende logische stap lijkt mij dan om het hoger op te zoeken...

Overigens vind ik deze leraar niet flauw maar fout. Heel fout.

Maar

de mentor is toch een stapje hoger? Ga wat mij betreft naar de teamleider of conrector oid. Maar ik zou eerst zoon zelf laten gaan.

Annet

Annet

08-04-2013 om 20:03

Zoon heeft al voldoende geprobeerd

Hij heeft het probleem besproken met zijn leraar. Daarna hebben zijn ouders het met de leraar besproken. Dan geef je het niet terug aan zoon. Dat gaat onvoldoende indruk maken.
Een alternatief voor ouders-leraar was wel geweest dat zoon het met mentor ging bespreken. Maar dat is nu niet meer aan de orde.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-04-2013 om 20:47

Afdelingsleider

Ik zou het met de afdelingsleider bespreken en tegelijk de klachtenprocedure opstarten. Als het goed is staat op de website of in de schoolgids hoe dit moet. Kind geeft het aan, ouders geven het aan en de leraar heeft poep aan jullie.

Rosa van der Zanden

Cindy

Cindy

08-04-2013 om 22:35

Mentor

Als mentor zou ik dit wel willen weten; misschien in overleg met mentor naar afdelingsleider? Gaat veel verder dan flauw; het is gewoon pesten.

toja

toja

09-04-2013 om 09:42

Vroeger

Ik weet het nog heel goed, ik had een leraar op de basisschool die zichzelf ook vreselijk grappig vond. Hij noemde me Sask-ia ( ezel geluid). Daar hebben mijn ouders ook werk van gemaakt. Zoiets oké je niet, zeker niet als leerkracht. Die zouden toch het *goede* voorbeeld moeten geven.
Het is respectloos wat hier gebeurd!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Joske

Joske

09-04-2013 om 22:33

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Het lucht echt op te horen dat ik me niet aan het aanstellen ben. We hebben het er vanavond met zoon over gehad. We hebben nu een mail gestuurd met een cc naar de onderbouwcoördinator. We hebben aangegeven dat we dit gedrag als pestgedrag beschouwen en om een afspraak gevraagd. De leerkracht stuurde dírect een mail terug, dat het jammer is dat wíj zoon niet van zijn bedoelingen hebben kunnen overtuigen. Welke bedoelingen, humor? En 'ter geruststelling' wordt beloofd dat de bijnamen voortaan achterwege blijven. Over ons verzoek om een afspraak wordt niets gezegd. Eigenlijk kook ik nu nog meer, maar toch laten we het hier maar bij, als zich tenminste geen nieuwe voorvallen voordoen. Zoon wil liever niet dat wij hier echt uitgebreid werk van maken. Tenzij we heel zeker weten dat de leerkracht ook echt op zijn kop krijgt en zoon er zelf geen problemen mee krijgt.
De onderbouwcoördinator is in ieder geval op de hoogte.
En we hopen op een andere leerkracht voor volgend jaar, want het zal tussen zoon en deze leerkracht niets meer worden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-04-2013 om 09:01

Hogerop?

Lijkt me dat er nu twee klachten zijn: pestgedrag van de leerkracht en als ouder niet serieus genomen worden. Misschien tijd om het hogerop te zoeken.
Als het goed is is er een vertrouwenspersoon en misschien zelfs een officiële klacht van maken. Jouw kind heeft het geluk dat hij en voor zichzelf opkomt en dat zijn ouders hem steunen. Hoeveel pubers hebben dat geluk?

Rosa van der Zanden

Stenna

Stenna

10-04-2013 om 12:54

Zeker

werk van maken. Wat is dat voor voorbeeld?! Je zoon heeft heel duidelijk zijn boodschap gegeven dat hij het onprettig vindt, en er dan toch gewoon mee doorgaan?!
Sluit mooi aan, deze actie bij de discussie boven, dat er onder leraren echt wel eens vreemde, onmogelijke exemplaren zit die echt niet altijd gelijk hebben. Soms moet je heus wel voor je kind kiezen: hij heeft gewoon gelijk!

toja

toja

10-04-2013 om 15:31

Bedoelingen?

Ik vraag me werkelijk af wat voor bedoelingen hij heeft. BRT, krijg gewoon plaatsvervangend stoom uit mijn oren...
Ik snap dat zoon het hierbij wil laten, maar ik zou het zeker in de gaten houden.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

toja

toja

10-04-2013 om 15:32

Brt is brrrrr

Leuk zo'n meedenkende ipad....

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-04-2013 om 16:57

Direct terugmailen

En ik zou direct weer terugmailen (uiteraard met een CC naar de afdelingsleider). Dat ik als ouder niet van plan bent dit gedrag van de leerkracht goed te praten richting mijn kind, dat je buitengewoon verbaasd bent van de laconieke reactie van de leerkracht en dat ik heel benieuwd bent hoe de afdelingsleider naar deze situatie kijkt. Misschien zou ik er nog een subtiele opmerking bij maken over het belang dat de school hecht aan het voorkómen van pesten, en het belang van voorbeeldgedrag door leerkrachten.

Het er wel bij laten

Ik zou het er inderdaad bij laten. De man is ongetwijfeld een fluim. Maar hij heeft nu toegezegd - per mail - dat hij zich zal gedragen. De onderbouwcoordinator is ervan op de hoogte. Fluim weet dat de onderbouwcoordinator op de hoogte is. Hij weet dat hij op zijn tellen moet passen want dat jullie anders verdere actie ondernemen en dat de school dan niet anders kan dan hem aanspreken en dat er dan vervelende gesprekken komen etc etc.

Grote kans dat hij het verder laat. Niet omdat hij inziet dat hij iets fout gedaan heeft (misschien ook wel, trouwens), maar het is niet jouw verantwoordelijkheid en die van je zoon om van hem alsnog een moreel hoogstaand mens te maken. 'Terug in zijn hok' is goed genoeg.

En natuurlijk bewaar je alle e-mails - die van jullie en die van hem - zodat je iets in handen hebt als hij zijn goede voornemens mocht vergeten. En dan zeg je natuurlijk met grote onschuldige ogen 'nou, we hadden onze bedenkingen, maar goed, we waren bereid om uit te gaan van de goede trouw van deze leerkracht, dus u snapt hoe enórm gedesillusioneerd wij zijn nu blijkt dat...'. Als hij zich niet weet te gedragen. Maar hij is een gewaarschuwd mens.

Dat je zoon ook nog eens uitdrukkelijk gevraagd heeft om het hierbij te laten is een extra reden om het inderdaad nu even te laten rusten. Maar zelfs als hij dat niet uitdrukkelijk zou hebben verzocht zou mijn idee hetzelfde zijn.

Groeten,

Temet

Even opletten

Is het antwoord van de leerkracht ook aan de onderbouwcoördinator gericht? Zo niet, dan zou ik aan beiden een kort berichtje toesturen: ik begrijp dat u geen gesprek meer wil en dat u mijn zoon voortaan niet meer met bijnamen noemt. Ik beschouw het niet als mijn taak om mijn zoon van uw bedoelingen te overtuigen. Ik hoop dat de sfeer in de klas verbetert. Of zoiets.

Tsjor

Goeie tip

Goeie tip van Tsjor. Op die manier geef je ook aan de onderbouwcoordinator impliciet het bericht dat je het vooralsnog hierbij laat. Daar zal die coordinator je dankbaar voor zijn. En dat komt dan weer goed uit als het in de toekomst toch nog fout zou gaan, want dan moet je die coordinator er weer even in betrekken.

Door op het antwoord van de leerkracht te antwoorden (kort, beleefd, duidelijk maar niet noodzakelijkerwijs meegaand) en dat alles naar de onderbouwcoordinator te cc-en weet je zeker dat die het hele verhaal compleet heeft.

Groeten,

Temet

P

P

11-04-2013 om 16:56

Temet vraagje

Nav jouw posting over emails bewaren. Hoe bewaar je ECHT emailtjes. Overzetten in word lijkt mij niet goed want je kunt alles wel in word zetten. Gewoon in je mailbox is niet handig ivm computerproblemen dus hoe dan wel? Kun je mailtjes echt zo bewaren dat alle gegevens van de afzender er nog zijn zodat je er wettelijk wat aan hebt of zijn mailtjes nooit wettelijk te gebruiken?

Dus even in het algemeen, niet vanwege dit draadje.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-04-2013 om 17:44

Ik laat ze gewoon in m'n mailbox zitten. Ik heb een gmailadres en ik heb er wel vertrouwen in dat dat niet zomaar weg is. Zeker als je ze zowel op de gmailserver als lokaal op je eigen computer bewaart.

Anne

Anne

11-04-2013 om 22:52

Ot bewaren e-mails

Evt. mail doorsturen aan iemand anders (je partner/je werk e-mail) zodat je een extra bewaarplek hebt voor het geval je eigen inbox niet toegankelijk is (maar zeker blijvend is natuurlijk niet heel waarschijnlijk - maar ja, het zou kunnen).

Eerlijk gezegd heb ik daar nooit echt goed over nagedacht. Kopieën van de bestanden maken zal wel de aangewezen weg zijn...

Groeten,

Temet

krin

krin

12-04-2013 om 14:52

Bewaren e-mails

Screenshot maken en afdrukken?

Annet

Annet

12-04-2013 om 16:07

Opslaan

Je kunt een email toch gewoon opslaan als bestand bij je gewone docs?

Op mijn werk wordt zeer belangrijke mail wel eens ingeboekt als ingekomen post, net zoals brieven. Er komt dan een datumstempel op en het mailbericht krijgt een nummer, net zoals de binnengekomen en verzonden brieven

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2013 om 23:45

En je kunt ze ook als documentje archiveren. Vraag me niet hoe, ik heb collega's die dat kunnen, mijn corebusiness is het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.