Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lena

Lena

06-03-2014 om 22:25

Fietsexamen, ervaringen/meningen gevraagd


Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:37

Oefenen

Ik zou dus wel naar die route gaan en daar met haar fietsen. Doe dat in het weekend over twee weken, neem wat lekkers mee en ga daar wat eten en neem er alle tijd voor. Je hebt nu al een uur gefietst en in een uur kun je wel heen en terug en dan heb je nog een half uur om te zitten en een uurtje om die route heel rustig stap voor stap te doen.

Vreemd overigens dat je eerst praktijk hebt en dan theorie. Als je je theorie hier niet haalde mocht je niet mee doen met praktijk dacht ik?

Hier ook een fietsroute een eindje van school, het begin lag op een km of 3/4 denk ik maar daar fietsen ze gewoon naar toe. De route is midden op de dag dus niet in de spits.

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:38

Oja

Desnoods regel je een fietsdrager en een auto als je geen trekhaak hebt of je laat iemand je brengen en halen en neem je twee fietsen mee zo.

Marie

Marie

08-03-2014 om 10:52

1 hand aan stuur

Hoi Tango,
Ik denk dat die vaardigheid geleerd wordt om een goede balans te hebben op de fiets. Trouwens is het ook niet zo dat je geacht wordt je hand uit te steken als je de bocht om gaat? Toch wel handig als andere mensen weten waar je naar toe gaat toch?

Hier ervaring met 2 soorten verkeersexamens. In eerste woonplaats gingen de kinderen in groep 7 een aantal keren naar de verkeerstuin voor theorieles en praktijkles. Hier gaan ze op eigen fietsen naar toe. Het oefenen in de verkeerstuin doen ze op fietsen van de verkeerstuin, "vreemde" fietsen dus.
Voor het verkeersexamen oefenen ze de examenroute een paar keer, zodat iedereen die weet. Kind 1 en 2 hebben zo in groep 7 het verkeersexamen gedaan en gehaald.
Toen gingen we verhuizen en kind 2 kreeg toen in groep 8 een aantal keren theorieles in de klas op school. Een week voor het examen kreeg ze een briefje mee met de examenroute. Die heb ik toen een keer met haar geoefend (ik kende de weg namelijk ook nog niet zo goed in de nieuwe woonplaats). Ze is die keer trouwens gezakt.
Kwam er toen ook achter dat in woonplaats 1 het examen veel strakker georganiseerd werd dan in woonplaats 2. Ik kreeg de indruk dat de kinderen veel te snel achterelkaar moesten starten, waardoor ze elkaar gingen inhalen etc. Was allemaal wat "rommelig". Heb me er verder niet druk om gemaakt, ze kon toen allang zelfstandig overal naar toe fietsen.

Marie

Marie

08-03-2014 om 10:54

examen op eigen fiets

Het verkeersexamen deden ze trouwens met eigen fietsen.
Die werden ook nog gecontroleerd van te voren. Als ze afgekeurd werden mochten ze niet op die fiets aan het examen meedoen.

Jaina

Jaina

08-03-2014 om 10:55

Dalarna

Nee, dat betaalde ik. Ze kregen van mij een jaarkaart of maandkaart voor de bus afhankelijk van hoe vaak ze met de bus gingen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je wegens financiële redenen besluit dat de bus geen goede optie is. Daar kan ik me alles bij voorstellen.
Maar in tegenstelling tot wat sommige anderen hier schrijven is het niet zo dat je zonder de fiets geen zelfstandigheid en vrijheid hebt. In veel plaatsen is het OV een prima alternatief wat net zoveel zelfstandigheid biedt.
Er zijn natuurlijk uitstekende redenen om voor de fiets te kiezen (gezonder, goedkoper) maar het is niet alsof je zonder de fiets nergens komt.

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 13:30

Marie

Er is niets mis met elkaar inhalen hoor, is gewoon ook iets wat gebeurt in het verkeer Ze hebben allemaal een nummer op en worden individueel beoordeeld. Juist prima dat je op je eigen tempo mag fietsen en je kunt ze nooit zover na elkaar laten starten dat ze elkaar niet kúnnen inhalen, zonde van de tijd en de kinderen moeten dan nog veel langer op elkaar wachten en dat is vooral ontzettend saai en vervelend. De kinderen die klaar zijn zijn ook amper rustig te houden. Hier konden ze een beetje voetballen, dat scheelt maar als je als laatste start kun je daar doodzenuwachtig van worden.

Marie

Marie

08-03-2014 om 14:58

inhalen was inderdaad geen probleem

Net dochter 2 even gevraagd naar haar ervaringen (ondertussen ook alweer 4 jaar geleden).
Ze vond dat ze woonplaats 1 meer gefocust was, omdat ze daar de route uit het hoofd moesten fietsen.
In plaats 2 stonden overal routebordjes, waardoor de aandacht meer daar naar toe ging.
Verder was inhalen inderdaad geen probleem, maar wel de groepjesvorming, want dat mocht eigenlijk niet.

Tango

Tango

08-03-2014 om 21:47

Hand uitsteken

Natuurlijk moet je je hand uitsteken, Marie, maar dan wel voordat je de bocht omgaat en niet terwijl je al bezig bent met de bocht omgaan. Tijdens de bocht heb je, voor zover ik geleerd heb, beide handen aan het stuur. Wel zo veilig.
Het zal wel zijn dat wij hier geen verkeerstuin hebben, dat we het fietsexamen gewoon in eigen woonplaats doen. Lijkt mij trouwens beter, want zo'n verkeerstuin is natuurlijk geen 'echte' situatie. Daar rijden w.s. geen auto's en lopen geen voetgangers. Maar misschien heb ik dat verkeerd want ik ken eigenlijk geen verkeerstuinen.

Marie

Marie

09-03-2014 om 14:12

examen niet in verkeerstuin

Even voor de duidelijkheid. Het fietsexamen was niet in de verkeerstuin, maar gewoon in de woonplaats (centrale plaats in gemeente, kinderen uit de "buitendorpen" doen ook examen in de centrale plaats).

Lena heeft het over het examen doen in de verkeerstuin. Dat begrijp ik inderdaad ook niet, omdat dat niet "echt" is.
Een verkeerstuin is natuurlijk wel een "luxe", kan er rustig geoefend worden met zebrapaden, stoplichten, etc.
Maar in woonplaats 2 hebben ze geen verkeerstuin en ook daar halen de kinderen het verkeersexamen.

Maar zo kan ik me dus niks voorstellen om alles lopend of met het OV te doen. Duurt te lang en te kostbaar. Hier doen kinderen gewoon veel met de fiets.

Lena

Lena

09-03-2014 om 22:02

Niet in de verkeerstuin!

Voorgaande jaren deden ze examen in de verkeerstuin. Nu is het startpunt in de verkeerstuin maar gaan ze gewoon de normale weg op. Maar dan op leenfietsen van de verkeerstuin

En Dalarna, we hadden geen uur lang gefietst, we hebben in totaal een uur gefietst. Alles bij elkaar opgeteld dus. Maar ik moet zeggen, tot nu toe pikt ze het aardig snel op Vandaag ook weer aardig wat gereden met haar en vooralsnog gaat het goed

Die van mij zou ook niet mogen.

Ik heb een zoon van 11 in groep 7 die ook niet zou mogen op dit moment. Ik ken de route van het examen en dat kan hij gewoon nog niet. Hij ging jarenlang met de taxi naar school. In de weekenden fietsen we wel, maar dan was het niet zo druk op de weg. Nu gaat hij in onze woonplaats naar school en elke rit op de fiets is een oefenrit. Hij fietst voor me en ik kijk mee. Op zich gaat het best goed, maar er is 1 oversteek die voor hem gevaarlijk is. Hij kan er niet inschatten wanneer hij over kan steken. Hij wacht heeeeeel lang, om vervolgens over te willen steken terwijl er een auto aan komt. Er is geen zebrapad, anders was dat nog een optie geweest. We doen het nu zo dat hij vanaf school tot dat kruispunt mag fietsen. Ik wacht hem daar dan op. En dan maar blijven oefenen. Hij moet steeds zeggen of we over kunnen of niet. Zodra dat goed gaat kan hij helemaal alleen, maar nu nog niet. Over het fietsen naar de middelbare school maak ik me geen zorgen. Die school is om de hoek en als het die school niet wordt zal hij met een taxibusje gaan en fietst hij nog minder. Het is nu dus gevaarlijker dan het straks zal zijn.

oefenen@Lena

Leuk dat het gesprek met school iets heeft opgeleverd.

En fantastisch dat jullie toch nog de tijd nemen om te oefenen! Veel succes ermee!

blokken@Ely

Zoals ik al zei worden hier 2 soorten fietsexamens afgenomen. Bij het tweede examen wordt het gedrag in het verkeer getoetst. Met opzet moeten de kinderen langs de meest gevaarlijke punten van de populaire schoolroutes. Want tijdens en ter voorbereiding van het fietsexamen leggen de kinderen de route heel bewust af. Als ze later zelfstandig naar de middelbare fietsen zijn ze meer afgeleid.

Bij het eerste examen gaat het om de beheersing van je fiets. Als hulpouder heb ik op school met de kinderen inderdaad zo geoefend: rondjes draaien met een balletje aan een touwtje .
Als je driekwart door een rotonde gaat waar fietsers voorrang hebben op auto's, wordt verwacht dat je ze neemt met je rechter hand aan het stuur en een uitgestoken linker arm. Meestal zijn rotondes ook zo flauw dat je met je gewicht en niet met je handen stuurt.
Jullie willen niet weten hoe slecht sommige meisjes hun fiets beheersen. Normaliter blijven ze rechtop door de snelheid die ze maken, maar zodra ze langzaam moeten vallen ze om. Vaak hebben deze meisjes van die mooie zware manden op hun voorwiel en geen kracht in hun armen of een bloemenslinger rond het stuur, de bel en de handrem.

Eigenlijk heb je niets in het verkeer te zoeken als je je vervoersmiddel niet beheerst.
Het rondje met de blokken is het ultieme bewijs dat je je fiets beheerst en jezelf kan inhouden. Je fietst langzaam zonder te vallen. Je stemt je trapsnelheid af op de snelheid van je fiets. Je past de snelheid van je fiets zo aan dat je niet uit de bocht vliegt.

Als ik naar de bakker ga moet ik langs een paaltje dat zo weinig ruimte laat dat de rechte trapper over de stoep moet. Hou je daar geen rekening mee, blijf je aan de stoeprand hangen. Zolang gemeentes de paaltjes zo idioot op fietspaden plaatsen blijft het blokkenrondje pure noodzaak.

amk

amk

10-03-2014 om 14:12

aan de kust

bij een rotonde geef je pas richting aan bij het verlaten van de rotonde, niet al bij het oprijden. De hele rotonde met je linker arm los rijden is dus niet de bedoeling.

Dit in tegenstelling tot een verkeersPLEIN, maar daar mag je toch niet komen met een fiets over het algemeen.

Stenna

Stenna

10-03-2014 om 21:33

grappig

Dat een aantal keren wordt genoemd dat de stad te gevaarlijk is voor een fietsexamen. Wij hadden het omgekeerde. Zoon en nog wat kinderen zakte voor het examen ondanks dat hij echt zijn hele schooltijd met de fiets naar school was gegaan (eerste jaren met mij samen, vanaf groep 5 a 6 alleen). Probleem hier was dat het juist een heel erg klein dorp is. Relatief erg veilig en rustig, maar daardoor leren ze ook niet heel goed opletten en bovendien heeft het dorp nauwelijks verkeersborden en al helemaal geen verkeerslichten. Voor de fietsexamens zetten ze dan nep-verkeerslichten en borden neer. Die de kinderen dan en masse negeren, omdat ze ze niet kennen of omdat normaal die route rijden zonder die borden. Mijn vrolijke maar aandachtsgestoorde zoon verdenk ik er van dat hij gewoon gedacht heeft: hee, wie heeft daar van dat leuke speelgoed neergezet zeg. Zoiets, en dan gewoon doorrijden met nog eens omkijken bijvoorbeeld.

Stenna

Stenna

10-03-2014 om 21:35

trouwens

Op veel scholen, in elk geval de onze, mogen kinderen die binnen een bepaalde straal van de school wonen niet met de fiets komen. Die moeten lopen, want te weinig plaats voor alle fietsen. Dus zo vreemd is het niet om geen fietservaring te hebben, zelfs als je geen auto hebt.

Monique D*

Monique D*

11-03-2014 om 14:59

Nep-verkeerslichten en borden zijn niet voor niets neergezet

Wisten de kinderen niet dat er speciaal voor het examen borden waren geplaatst met de bedoeling dat ze hun theoriekennis erop loslaten?

Het is per slot van rekening toch een fietsexamen.

Dalarna

Dalarna

11-03-2014 om 16:55

Monique

Hier kregen de kinderen mooi de route dus kun je proeffietsen maar als je dan later bordjes neer gaat zetten dan vallen die niet echt heel erg op.

Stenna

Stenna

11-03-2014 om 22:43

ze wisten het wel

maar op de een of andere manier zagen ze ze toch vaak over het hoofd. Ze zijn ook best klein, en zien er niet zo serieus uit (meer als speelgoed).

Monique D*

Monique D*

12-03-2014 om 15:31

Niet van tevoren gezegd?

Het zou wel handig zijn als de kinderen verteld werd dat er op die plekken ineens verkeersborden staan waar ze op moeten letten i.v.m. het examen.
Als je gewend bent om daar altijd te fietsen dan let je verder niet op.. en het is jammer dat je dan toch zou zakken, terwijl dat niet nodig was.

Ilva

Ilva

12-03-2014 om 15:54

examen

En Lena, het is ook niet erg als ze zakt hoor. Toen ik op school zat (heeeeeel lang geleden) ben ik ook gezakt voor mijn fietsexamen. Ik was gewoon slecht in fietsen en wij hadden ook geen auto en fietste veel. Maar ik was gewoon heel slecht (mocht van mijn ouders ook nooit met vriendinnen naar het zwembad, ze vertrouwde me niet op de fiets alleen). Maar het is allemaal goed gekomen en ik zit nu bijna dagelijks op de fiets.

Mijn jongens fietsen ook weinig. Gewoon omdat we dicht bij school wonen en de meeste dingen buiten het dorp doen of 's-avonds. En dan ga ik toch liever met de auto. Fietsen doen we meer met mooi weer voor de lol maar dat wil de oudste nu niet meer omdat hij iedere dag bij een uur fiets om van en naar school te komen.

Hier gaan ze in groep 8 ook veel weg op de fiets, het is dus wel fijn voor haar als ze dan gewoon mee kan gaan. Dus bedenk of je haar mee wil laten doen aan het examen maar wel gaan oefenen, desnoods lekker naar de winkels of een ijsje gaan kopen. Het mooie weer komt er aan, lekker fietsen dus.

Mussie

Mussie

12-03-2014 om 19:42

Helemaal met ginny eens

Wat mosterd na de maaltijd, maar ik ben het helemaal met Ginny eens. Lena vraagt om raad, en uit haar bericht wordt duidelijk dat haar kind niet voldoende ervaring heeft. Dat is toch genoeg info? Niet elk kind wordt helemaal gezond geboren, niet alle ouders zijn volmaakt en niet alle omstandigheden zijn altijd optimaal. Soms gaan dingen gewoon anders dan je zou willen.
Lena, ik zou haar gewoon lekker ziek melden. Ze heeft ineens zo'n last van haar oor! Pick your battles, en het verkeersexamen is niet iets waar jij of zij zich druk om moet maken.

²amk

Sorry Amk, ik heb je reactie nu pas gezien.

"bij een rotonde geef je pas richting aan bij het verlaten van de rotonde, niet al bij het oprijden. De hele rotonde met je linker arm los rijden is dus niet de bedoeling."

In onze gemeente hebben fietsers voorrang op de rotondes. Daar zijn meteen doden gevallen. De gemeente heeft sommige kruispunten voor veel geld heringericht, soms meerdere keren.

De gedachte achter het richting aangeven in de rotonde is niet het volgen van verkeersregels, maar de zoektocht naar meer verkeersveiligheid. Autobestuurders in de rotonde kunnen meestal in de spiegel nog direct zien of een fietser zijn rechter arm uitsteekt - als ze fietsers in kleine rotondes überhaupt zien aankomen.
Meestal richt een fietser zich op, als ie een arm uitsteekt. Tevens gaat ie wat langzamer rijden. Door zijn houding is zijn blik meer op het verkeer gericht dan op het asfalt. Zijn silhouet is groter, daarmee is ie makkelijker te zien.

amk

amk

20-03-2014 om 12:49

aan de kust

al het verkeer heeft voorang op de rotonde. Daarom staan er haaientanden. Het wordt pas vreemd als je geen voorrang hebt.

Bij losliggende fietspaden, kan het anders geregeld zijn, maar wanneer dat niet het geval is heeft gewoon iedereen op de rotonde voorrang.

Je geeft dus richting aan bij het verlaten omdat je als je links af wilt bij het oprijden en de hele rotonde met je hand los fietst je bij de eerste afslag al iets heel anders aangeeft dan op het moment dat je er op reed en dat wat je gaat doen.

²amk, precies, maar hoe wordt het veilig?

http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/wetten-en-recht/verkeersregels/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes#.UyrXAIXm6UE

Folder ROVM: "(Brom)fietsers op de rotonde binnen de bebouwde kom
Voor fietsers en bromfietsers die de rijbaan van de rotonde volgen, gelden uiteraard dezelfde regels als voor de overige bestuurders. Jij fietst dus op de rotonde. Hier geldt de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’. Als jij op de rotonde wilt blijven en een auto wil van de rotonde afgaan, dan moet hij jou voor laten gaan. Houd er wel rekening mee dat lang niet iedereen fietsers op een rotonde voor laat gaan!"

Het is dus gewoon veiliger voor een fietser als hij zichtbaar richting aangeeft.

grappig

Ik wou even kijken hoe de rotondes van onze kleine stad zijn ingericht. Het karretje van streetview is duidelijk op een mooie zomerse dag rondgereden, je ziet een heleboel fietsers een rotonde nemen.

Grappig vind ik dat ik niemand zie die zijn hand uitsteekt als ie van de rotonde afgaat. Maar bijna iedereen die in de rotonde blijft rijden steekt zijn linker arm uit. Dat was me nog nooit opgevallen.

amk

amk

20-03-2014 om 14:31

aan de kust

maar als je geen richting aangeeft vervolg je dus gewoon je weg, en blijf je op de rotonde. Als je er af gaat geef je dat aan met rechts. Links steeds uitgestoken hebben is een zinloos gebaar, want welke links af wil je dan? De eerste, de tweede, de derde? En welke is dat dan? En hoe doe je dat dan met rotondes waar 5 of 6 straten op uitkomen (ja die hebben wij hier dagelijks te tackelen), als automobilist moet je die door rijdende fietser voorrang verlenen, dat is normaal, jij wilt afslaan.

Thursday Next

Thursday Next

20-03-2014 om 14:55

ja, maar (rotonde)

als je als fietser afslaat op de rotonde, en je rechterhand daarvoor uitsteekt, wordt dat vaak niet gezien door auto's. Voor hen zit je namelijk zelf voor die arm. Ze blijven dan ook vaar wachten tot ze echt zien dat je afslaat.
Ik steek vaak ook mijn linkerarm even uit als er een auto aankomt die af wil slaan, en ik wil rechtdoor (op de rotonde blijven dus). Dat zie ie wel. Ik fiets niet de hele rotonde rond met uitgestoken arm hoor, alleen even bij de afslagen.
Beter wat te goed of overbodig aangeven dan aangereden worden, denk ik dan maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.