Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lena

Lena

06-03-2014 om 22:25

Fietsexamen, ervaringen/meningen gevraagd


Ginny

Heb mijn reacties nog eens doorgelezen, maar de schoen past me niet. Misschien bedoelde je mij ook niet...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2014 om 11:11

Over dat fietsen....

Ik ken nogal wat mensen die prima kunnen leven zonder een meter te fietsen. Mijn keuze is dat ook niet, maar het scheelt nogal waar je woont. Hier in Nederland is fietsen blijkbaar de norm, maar dat wil nog niet zeggen dat het een essentiële eerste levensbehoefte is.

Overigens wil ook ik niet iedereen over een kam scheren Jippox. Het gaat er natuurlijk ook om hoe je dat zegt. In een bijzinnetje of als enige boodschap in een complete post....

Discussie

"een essentiële eerste levensbehoefte", nee, dat is fietsen niet nee. Maar dat zegt ook niemand en zal denk ik ook nooit niemand beweren.
Punt is wel dat als een kind ouder wordt het behoefte krijgt zich zelfstandig te bewegen. Niet alleen van en naar school, maar ook van en naar vrienden/vriendinnen, van en naar winkels, de bieb, de bioscoop, de kapper, de orthodontist, van en naar sport, hobby, club, enz. Niet alles is altijd op loopafstand en niet alles is altijd per OV bereikbaar. En zelfs al is dat wel zo, dan kun je je nog afvragen of dat wenselijk is. Het is in Nederland nou eenmaal nogal gebruikelijk om je per fiets te verplaatsen, zeker als je nog te jong bent voor gemotoriseerd verkeer. Natuurlijk overleef je ook wel zonder fiets, maar is dat nou fijn voor een kind?
En ooit ergens zul je dus moeten leren om je zelfstandig veilig per fiets te verplaatsen. Groep 7/8 is toch echt wel het punt waarop je die vaardigheid zo'n beetje onder de knie moet hebben. Scholen gaan daar ook van uit en ondernemen uitstapjes met die groepen vaak op de fiets.
Ik vind het -net als, zeg, zwemles als een kind een jaar of 5 is- gewoon iets wat bij de opvoeding hoort. Natuurlijk kunnen er redenen zijn waarom het (nog) niet gaat, dan begin je wat later. Maar ook dan moet je er nog steeds de nodige tijd en moeite in stoppen.

euh

nooit niemand = nooit iemand (of niemand)

Marieke

Marieke

07-03-2014 om 11:34

fietsexamen

Op de basisschool van mijn dochter werd gesteld: geen fietsdiploma? Dan mag je ook niet mee op kamp of uitjes van school waar ze met de fiets naar toe gaan. Dan mogen de ouders zelf regelen hoe hun kind op die locatie kwam. Dat is nogal wat!
Het fietsexamen was niet verplicht, maar door zo'n boodschap?
Waar ik woon gaan praktisch alle kinderen op de fiets naar het vo, puur vanwege de afstand en omdat het openbaar vervoer geen optie is; een keer per uur een bus die linea recta naar het station gaat, zo'n 15 km verderop. De route van naar de basisschool was heerlijk overzichtelijk en ze fietste al op haar 7e zelf naar school. Hier kan het en geen lichamelijke beperkingen. Maar als je middenin een grote stad woont met alles op loopafstand, geen ruimte om je fiets te stallen, gevaarlijke verkeerssituaties, waarom zou je dan fietsen?

Jaina

Jaina

07-03-2014 om 11:37

Jippox

Ik heb jarenlang in Nederland uitstekend en zelfstandig gefunctioneerd zonder te fietsen. Ik ging met het OV, de auto of de benenwegen en gezamenlijk zorgde die combinatie er voor dat ik het fietsen nooit heb gemist.

Mijn kinderen konden naar keuze met de fiets of met de bus naar het VO. Een paar gingen overal met de fiets heen en een paar fietsten eigenlijk nooit. Zij gingen altijd met de bus of lopen. Ik geloof niet dat hun eigen keuze om weinig of niet te fietsen verder hun beperkte in waar ze heen konden.

Natuurlijk als je in een klein dorp op het platteland woont en geen auto hebt dan is fietsen zeker voor VO scholieren de enige manier om overal heen te gaan. Woon je in een grotere plaats dan is het al weer heel anders door kleinere afstanden en meer OV.

Ik vind het zelf ook niet perse noodzakelijk om het verkeer te fiets met jonge kinderen zo intensief te oefenen. Als Lena's dochter straks naar het VO op de fiets moet dan is er nu nog meer dan genoeg tijd om te oefenen.

Jaina

Jaina

07-03-2014 om 11:41

Overigens

Mijn kinderen kunnen prima fietsen en hebben ook fietsen maar gedurende hun hele schooltijd in Nederland hadden ze ook altijd wel vriendjes en klasgenoten die helemaal niet konden fietsen of die geen fiets hadden. Natuurlijk gold dat niet voor het overgrote deel van de kinderen maar er zaten er altijd wel tussen die niet konden fietsen dus zo uitzonderlijk is het nou ook weer niet.

Rafelkap

Rafelkap

07-03-2014 om 11:42

techniek eerst

Pas als je dochter de techniek goed beheerst kan ze zich concentreren op de weg. Net als met autorijden eigenlijk. Dus ik zou haar eerst nog wat in een wat veiliger omgeving laten oefenen.
Over 2 weken dat examen is de goden verzoeken. Gewoon uitleggen op school. Wel sneu voor haar dat ze niet met haar klasgenootjes mee kan doen. Hoe vindt ze het zelf?

Om verkeersinzicht te oefenen bestaan er ook speciale fietsen waar je kind met jou mee kan fietsen (voorop), dit is vooral voor kinderen bij wie het verkeersinzicht moeilijk of niet te leren is. Vergoeding is mogelijk via wmo van de gemeente, maar wat ik uit je berichtje begrijp heb je wel goede hoop dat je dochter nog zelfstandig leert fietsen.

Succes en trek je niks aan van de vooroordelen.

tja

Ik denk toch dat de bewegingsruimte van de gemiddelde puber iets groter is dan de route huis-school. Als ik zie wat mijn (en andere) kinderen allemaal ondernemen en waar ze allemaal komen op de fiets, dan zou ik het een grote beperking voor ze vinden als ze dat niet konden (of mochten).

Ik ken trouwens ook weinig scholieren met een auto

Rafelkap

Rafelkap

07-03-2014 om 11:45

Marieke -o.t.-

En dan kan je je afvragen; hoe wil die basisschool dit gaan doen als er steeds meer kinderen niet naar speciaal onderwijs meer gaan, die soms nooit in staat zijn te leren fietsen. Het is niet altijd onwil.

Jaina

Jaina

07-03-2014 om 11:47

Jippox

Natuurlijk maar in grotere plaatsen gaat de bus ook naar de sportclub, naar de huizen van vrienden en naar het centrum. Je kan dus makkelijk overal met de bus komen. Natuurlijk is de fiets soms praktischer maar noodzakelijk zou ik het niet willen noemen. Hier kozen ze zelf en ik heb er twee kinderen bijzitten die niet van fietsen houden en die gingen altijd overal met de bus of lopend heen. Misschien was bij sommige routes de fiets handiger geweest maar dit was hun eigen keuze en ze konden verder gewoon overal komen.

amk

amk

07-03-2014 om 12:23

in dit geval

zou ik naar de school stappen, want het is geen onwil, maar gewoon nog niet mogelijk geweest om zelfstandig te leren fietsen. Dat moet de school toch ook snappen.

Maar dat het fysiek nog niet eerder kon stond niet duidelijk in het eerste bericht, vandaar de felle reacties dat het belachelijk is dat dit kind nog niet zelfstandig kan fietsen.

Overleg school

Ik zou even overleggen met school, je zorgen neerleggen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Waar ik nog wel benieuwd naar ben: hoe ziet jouw dochter dit? Ziet zij zelf het examen wel zitten of deelt ze jouw zorgen? Ik zou haar mening ook meewegen in de beslissing denk ik. Ze is tenslotte geen klein kind meer.

caton

caton

07-03-2014 om 13:19

verplicht

Er staat in een aantal reacties dat het verkeersexamen niet verplicht is, dus zal deelname ook niet verplicht zijn. Maar als school dit als les aanbiedt, is het volgens mij wel verplicht hier aan mee te doen, mits dit lichamelijk kan. Vergelijk het met een geschiedenistoets. Die is niet wettelijk verplicht, maar als jouw school wel werkt met zulke toetsen, word je ook geacht daar aan mee te doen. Maar hoe dit wettelijk zit, dat weet ik niet. Ik zou even naar school lopen en het voorleggen.

Lena?

Hoi Lena, Ik ben benieuwd naar de reactie van jullie school. Wil je dat even laten weten?

Zelf heb ik verschillende keren meegeholpen bij de verkeersexamens. In onze gemeente worden er namelijk twee afgenomen, het landelijke en een speciale van de gemeente. Het laatste heeft een vrij moeilijk onderdeel: een rondje fietsen door een baan, afgezet met houten blokken van 30 cm hoog, die smaller is dan de trappers. Je moet dus zo trappen, dat de lage trapper tussen twee blokken weer na boven draait. Als meer dan 5 blokken vallen ben je gezakt.

Naar mijn ervaring is men bij het landelijke examen vrij soepel. Je mag het op je eigen fiets afleggen, als deze direct daarvoor gekeurd is. Anders krijg je een leenfiets. Wie niet kan fietsen op 2 of 3 wielen, gaat met de step.
Als je ziek bent, moet je wel lang thuis blijven, want je wordt echt op een ander dag bij een ander school ingedeeld om het in te halen.
De route van het jaar wordt vooraf bekend gemaakt en de avonden voor het examen zie je veel ouders en vriendenclubjes oefenen. Als een bepaald kruispunt op de route ligt, wordt dat jaar regelmatig met de politie gebeld hoe deze correct en veilig te nemen is.
Het is maar een minderheid die andere naschoolse activiteiten belangrijker vindt dan de verkeersveiligheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2014 om 13:40

jippox

Nee jou bedoelde ik inderdaad niet.

zebra

zebra

07-03-2014 om 13:49

praktisch verkeersexamen

zoals het hier gaat. En met "hier" bedoel ik een dorp.

Hier fietsen de leerlingen gezamenlijk vanuit school naar het startpunt. Daar worden de fietsen gecontroleerd op veiligheid. De leerlingen krijgen allemaal een reflecterend hesje aan met rugnummer waardoor ze goed zichtbaar zijn in het verkeer. Op meerdere punten staan mensen met de namen en rugnummers van alle leerlingen per school die meedoet. Die mensen houden in de gaten of de leerlingen de handelingen op dat controlepunt goed uitvoeren en ook of ze alle leerlingen voorbij zien komen. Het kan namelijk gebeuren dat een leerling een bordje over het hoofd ziet en daardoor afwijkt van de route. Meerdere keren per dagdeel gaan agenten alle controleposten langs zodat knelpunten doorgegeven kunnen worden (leerlingen niet langs zien komen bijvoorbeeld). Heb zelf ook een aantal jaren een controlepost bemand.

Ik kan me niet herinneren dat de leerlingen van tevoren met de hele klas uitstapjes per fiets gemaakt hebben maar de meesten kwamen toch wel lopend of fietsend naar school en kenden de omgeving goed.

Er komen echter ook leerlingen van scholen uit omringende dorpen en die zijn natuurlijk minder goed bekend met de omgeving, die leerlingen komen echter allemaal per fiets naar het startpunt.

Zelf zou ik een probleem hebben met het feit dat de leerlingen op een vreemde fiets moeten, die staat vaak toch te hoog of te laag afgesteld terwijl dat met hun eigen fiets niet zo is. En in het geval van de topic starter zou ik overleggen met school of dochter mee moet doen. Ik neem aan dat ze op de hoogte zijn van het probleem met het fietsen en wat de oorzaak daarvan is? Zo ja, dan zullen ze die vraag niet vreemd vinden.

zebra

zebra

07-03-2014 om 13:56

op het VO

worden er soms ook (verplichte) excursies gemaakt met de fiets. Dus probeer toch zoveel mogelijk te gaan fietsen met je dochter nu ze nog in groep 7 zit. Ook heeft onze puber wel eens een klassenuitje gehad waarbij ze allen op de fiets vanuit school vertrokken.

Monique D*

Monique D*

07-03-2014 om 15:15

Vanzelfsprekendheid fietsen: hangt ervan af waar je woont

Ik merk op dat in dorpen waar het openbaar vervoer niet goed functioneert het fietsen als vanzelfsprekend wordt ondervonden. Kinderen moeten zich kunnen verplaatsen naar vriendjes en school en dat is op de fiets.

Ik heb zelf in een dorp gewoond en was erg bang om te fietsen. Pas rond mijn 11e heb ik (door dwang van mijn moeder) dit geleerd. Ik weet nog dat ik heel veel bekijks had op het plein waarop ik oefende. Men vond het een maar een vreemd gezicht dat zo'n groot meisje het fietsen nog moest leren! En gelukkig maar dat mijn moeder er zo achteraan zat, want in de 6e klas waar ik toen in zat werden er fietstochtjes georganiseerd.
Ook werd er tijdens schoolkampen veel gefietst. Ik was mijn moeder dankbaar, want ik zou anders de enige zijn die niet kon fietsen!
En jullie gaan ervan uit dat Lena maar met haar dochter moet meefietsen om ervaring te krijgen in het verkeer. Mijn moeder heeft dat nooit gedaan, zij gaf mij een fiets, rende eerst naast de fiets en hield het stuur vast terwijl ik erop zat, maar ik was zo bang dat dit niet lukte. Toen heeft ze dat opgegeven, maar ik moest wel zelf met die fiets oefenen. En uiteindelijk lukte het, ik kon wel fietsen, maar had geen ervaring. Dat had ik moeten opdoen tijdens die lange fietstochten met de school... dat was een voordeel, want toen ik naar het VO in een andere plaats ging kon ik fietsen. Ik had een keus om met de bus te gaan, maar dat was een heel gedoe (2 bussen nemen en de overstap duurde zeker 20 minuten). En iedereen ging op die VO met de fiets. Het was toen heel vanzelfsprekend dat je kan fietsen.

Ik woon nu in Amsterdam oud-west en daar wordt het fietsen niet als vanzelfsprekend gezien. Mijn kinderen hebben op de basisschool alleen het fiets-theorie-examen gedaan. Veel (allochtone) kinderen hadden geen fiets of ze konden niet echt fietsen. Ik ging zelf veel met de kinderen naar het park en daar oefende mijn zoon het fietsen met reservewieltjes. Mijn dochter heeft het helemaal zelf geleerd op de opvang. Zelf heb ik nooit mee gefietst: met als simpele reden: ik had het zeker zo'n 30 jaar niet meer gedaan èn ik was heel erg bang om in de drukke stad te fietsen. Maar zij vonden het leuk en gingen op de fiets naar hun vriendjes en later naar school (is gratis en ov-chipcard is duur). Mijn zoon had uiteindelijk destijds fietscross of mountainbiken als hobby, naast het voetbal.

De meeste mensen vinden dat Lena maar met haar dochter moet fietsen om de ervaring onder haar knie te krijgen. Maar wie zegt dat Lena zelf fietservaring heeft of door een beperking niet of niet goed kan fietsen? En ze kan zelf kijken of het noodzakelijk is dat haar kind goed kan fietsen. Zij kan zelf voor haar kind beoordelen wat ik haar situatie het beste is.

Ik ben benieuwd wat zij heeft afgesproken met de school.

Dus het hoeft niet altijd zo te zijn zoals jullie (ik dacht Juno) beweren, het kan ook anders. Bovendien, het begin is er en ze zal het wel leren.

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 15:19

Uitbesteden

Ik ben nooit een fietser geweest en heb zelf ook geen fiets meer. De enige keren dat ik fiets is op een leenfiets van de garage, en dat is dan wel echt een dingetje dat ik aan iedereen vertel
Mijn kinderen kunnen gelukkig prima fietsen. Oudste heeft dat geleerd van opa en oma, die veel oppasten toen ze klein was. Nu fietst ze 2 x 8,5 km per dag naar en van school. En jongste is een echte fietsbikkel, die met haar vader gewoon even 25 km ergens heen fietst en op fietsvakantie 40 km per dag doet (nou ja, de meeste dagen is ze met het busje gegaan omdat het net even teveel van het goede was op haar 20" fietsje).

ook niet meegedaan

Mijn dochter heeft er ook niet aan meegedaan. Ze is slechtziend en kon toen nog niet zelfstandig door het verkeer (Amsterdam). Ik (slechtziend) fietste wel samen met haar door de hele stad dus de motorische vaardigheid had ze al vroeg, maar ik wilde niet dat ze meedeed aan het examen waar ze alleen moest fietsen. Met al die asociale brommers op het fietspad vond ik dat een slecht idee. Inmiddels is ze zestien en fietst alleen naar school en turnen, maar niet in het donker en niet naar de Dam bijvoorbeeld.

En wat die onaardige reacties betreft: het was handiger geweest als de topicstarter in haar eerste bericht had gezegd waarom haar dochter niet goed kon fietsen, dan had ze de OO-politie niet over zich heen gekregen.

Maar ik deed dat altijd anders op de basisschool. Ik zei gewoon: Maria doet niet mee met het fietsexamen want ze mag van mij niet alleen fietsen. Geen vraag stellen of het mag, gewoon mededelen. Werkt veel beter!

Monique D*

Monique D*

07-03-2014 om 16:49

Alleen theorie?

Is het niet mogelijk om dan alleen de theorie te leren? Dan weet ze toch de verkeersregels. Eventueel krijgt ze een theoriecertificaat en geen echte fietsdiploma.

Op de basisschool van mijn kinderen werd er alleen theorie-examen afgenomen.

kaatje43

kaatje43

07-03-2014 om 16:55

Lena

Ik zou gewoon met de school gaan praten om e.e.a. uit te leggen. Ik kan mij niet voorstellen dat de school erop staat dat zij meedoet. Jij hebt goede redenen waarom jij denkt dat het nu niet lukt. Volgend jaar kan ook. Mijn zoon was ook gezakt in groep 7 en deed het volgend jaar met groep 8 mee. Wilde hij zelf en was totaal geen gezichtsverlies. Nu zat hij op een Jenaplan, misschien scheelt dat. En als school er wel op staat, gewoon ziek melden. Wel haar proberen te leren om de komende tijd op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen. Want of ze nu wel of niet met de bus/auto naar school zal gaan. Ze zal heus wel een op een fiets gaan zitten.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 20:01

Marieke

"Op de basisschool van mijn dochter werd gesteld: geen fietsdiploma? Dan mag je ook niet mee op kamp of uitjes van school waar ze met de fiets naar toe gaan. Dan mogen de ouders zelf regelen hoe hun kind op die locatie kwam. Dat is nogal wat! Het fietsexamen was niet verplicht, maar door zo'n boodschap?"

De meeste fietsexamens worden in de lente in groep 7 gedaan dus bij jullie wordt daarvoor nooit gefietst per klas? Verder snapt die school echt niet waar ze mee bezig zijn. Het hebben van een examen zegt helemaal NIETS over hoe veilig je fietst. Zoals ik al zei: mijn zoon is gezakt voor zijn examen en ik weet zeker dat hij op dat moment als beste in staat was om zich per fiets door het verkeer te bewegen in tegenstelling tot een groot deel van de klas die alleen maar kletst met wie er voor, achter of naast ze fietsen en al helemaal niet opletten of er verder vooraan geremd wordt. Mijn zoon was gewoon veel te zenuwachtig voor het examen en is daarom gezakt. Sowieso waren er drie kinderen gezakt: hoe wil zo'n school dat oplossen dan met kamp? Drie kinderen thuis laten? Belachelijk om zoiets te zeggen want ik neem aan dat ze dat niet kunnen opvolgen en daarbij: je maakt die kinderen alleen maar nog zenuwachtiger!

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 20:31

Jaina

Als een kind een fiets heeft en het is geen enorme afstand laat ik ze toch echt niet met die dure bus gaan omdat ze 'niet van fietsen houden'... Ik vind het echt onzinnig om kinderen met de bus te laten gaan of betaalden ze dat zelf van hun eigen verdiende geld?

Lena

Lena

07-03-2014 om 22:29

Gesprek gehad en geoefend.

We hebben vandaag een gesprek gehad met de leerkracht. Heb daar mijn zorgen geuit, voornamelijk over het feit dat ik nu met mijn dochter ga oefenen op háár fiets, maar dat ze het examen op een vreemde fiets moet gaan rijden terwijl ze dan eigenlijk nog maar 2 weken intensieve fietservaring/training heeft gehad op haar eigen fiets. In overleg met de leerkracht besloten om te kijken hoe het trainen/oefenen gaat de komende 2 weken en aan de hand daarvan neem ik een beslissing of dochter mee mag doen of niet. Leerkracht legt die beslissing ook bij mij. Indien ze niet mee gaat doen, blijft ze dus op school en krijgt ze gewoon werk te doen. Dan is er nog de optie dat ze volgend jaar als ze in groep 8 zit, mee mag met groep 7 met het fietsexamen. Indien ze wel mee mag doen ga ik iig mee als begeleider die dag en ben dus relatief in de buurt.

Verder hebben we vandaag zeer intensief geoefend. Eerst voornamelijk op het industrieterrein rondjes naar rechts gereden (30 x hetzelfde rondje) en hand naar rechts uitsteken geoefend. Daarna hetzelfde maar dan naar links. We zijn een stuk of 30x een rotonde met stoplichten helemaal over geweest. Al met al hebben we alles bij elkaar een dik uur geoefend. Ook remmen, afstappen, opstappen en wegrijden flink geoefend. Morgen gaan we weer verder.

Hier krijgen ze overigens eerst het fietsexamen en een aantal weken later pas het theoretische examen.

Als jullie het leuk vinden wil ik jullie wel op de hoogte houden van hoe het verder gaat

Lena

Lena

07-03-2014 om 22:35

De route oefenen

De route oefenen is trouwens ook niet echt haalbaar. Het startpunt is hier ruim 6 km vandaan, dan de route rijden van 5,5 km en dan weer die 6 km terug rijden.

Ely

Ely

07-03-2014 om 23:09

Fijn Lena en vraag voor aandekust

Fijn Lena, dit klinkt overzichtelijk en reëel denk ik. Behalve dan dat het jammer is dat je de route niet kunt oefenen.

Ik heb nog een vraag nav de posting van Aandekust; die oefening met die blokjes die jij beschrijft, wat is daar de toegevoegde waarde van? Het klinkt voor mij nl een beetje zoeken naar een vaardigheid die irl niet echt er toe doet. Of snap ik iets niet?

Tango

Tango

08-03-2014 om 00:18

Vreemd

Ik vind het vreemd dat er zoveel soorten fietsexamens zijn. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat het een vaste route fietsen is in je eigen woonplaats, die je dus zowel met school als evt. met je ouders kan oefenen. Zoiets als Lena en Aandekust vertellen heb ik nog nooit gehoord.
Ik kan me de twijfels van Lena helemaal voorstellen, zeker gezien de situatie van haar dochter die door medische problemen meer moeite heeft met fietsen. Op een vreemde fiets examen doen is helemaal niet handig. Mijn zoon bijvoorbeeld (zit pas in groep 5 hoor) wil nooit op een fiets van een ander rijden en zou dit dus ook echt niet durven, terwijl hij prima kan fietsen.
Een fietsexamen op een gevaarlijke route vind ik helemaal vreemd. Hier in onze (kleine) stad is het een heel veilige route met wat rotondes en eenvoudige kruispunten. Al spannend genoeg met al die moeders langs de route die kijken of je je hand wel uitsteekt.
Het fietsexamen als voorwaarde stellen om met een groep te gaan fietsen vind ik ook al vreemd. Hier op school gaan ze al in groepen vanaf groep 6 ergens naar toe. Dan hebben ze nog lang geen fietsexamen gehad. Ik heb juist altijd het idee dat het helemaal niets inhoudt dat fietsexamen. Je haalt het en daarna wordt er nooit meer naar gevraagd.
Fijn in ieder geval dat je serieus wordt genomen, Lena, en dat je dochter evt. volgend jaar ook nog mee kan doen. En goed dat je bent begonnen met fietsen met haar, maar leg er niet teveel de nadruk op anders stapt ze daarna nooit meer de op de fiets.

Tango

Tango

08-03-2014 om 00:21

W.b. vaardigheden

Hier op school krijgen ze regelmatig een fietsles van een soort verkeersinstructeur. Daar zitten soms ook vaardigheden bij waar ik niets van begrijp. Bijv. je rijdt een recht stuk, komt bij een paaltje waar een bal aan een touwtje opligt. Je pakt de bal en rijdt een rondje om het paaltje en legt dan de bal er weer op.
De hele bocht rijd je dan dus met 1 hand aan het stuur. Ik heb mijn kinderen echter altijd geleerd met 2 handen aan het stuur de bocht door te gaan?!?
De vaardigheid die Aandekust beschrijft is net zoiets raars. In de praktijk kom je zo'n situatie nooit tegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.