Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaring met open lokalen en leerpleinen

Heeft iemand ervaring met open lokalen en leerpleinen? Een van de basisscholen waar we zijn gaan kijken voor onze dochter die volgend jaar 4 wordt, heeft dit. Dus een open ruimte met twee muurtjes en dan vier klassen die dus door slechts een muurtje worden gescheiden.

De directeur is zelf erg enthousiast, ik vond het behoorlijk onrustig ogen en klinken. Ouders zijn verdeeld, maar er valt ook nog maar weinig over te zeggen omdat de scholen natuurlijk veel dicht zijn geweest het afgelopen jaar. 

Ik ben benieuwd of er meer van dit soort scholen zijn en hoe dat bevalt. 


van de kantoortuin komen we ook weer terug dus voor jonge kinderen zou ik dit zeker niet willen.

Dan heeft klas A muziek terwijl klas B een toets heeft en klas C luistert naar een spreekbeurt met een film op het digibord. 

Ik haat kantoortuinen en mijn kinderen lijken op mij qua prikkelverwerking, zou voor een andere school gaan.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

12-07-2021 om 17:41 Topicstarter

ja, als ze echt herrie gaan maken kunnen ze wel in een dichte ruimte, maar dat is dus eerder uitzondering dan regel.

Dit lijkt mij qua prikkels helemaal niks.
Wat zouden de voordelen hiervan zijn?

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

12-07-2021 om 17:46

Ik ken het en ik heb er wel een voorkeur voor, maar de school die het hier aanbiedt is te ver weg voor ons. Voordeel: meer onderwijs op maat. Het jaarlaagsysteem verdwijnt en iedereen wordt gezien. In plaats van dat iedereen weet dat Jantje een eigen leerlijn heeft voor rekenen en Mohamed een zon-kind is en dat weer een ander kind zich altijd doodverveelt, omdat hij moet wachten op de rest van de klas. 

Als je als ouder niet achter de visie en het waarom staat, dan zou ik niet kiezen voor deze school. 

Leuk die visie maar echt veel kinderen/mensen kunnen helemaal niet tegen die open ruimtes. Kan je nog achter het idee staan. Ik zou echtals kind helemaal verzuipen in zo'n omgeving, ik had al moeite met geluid en prikkels van 25 kinderen.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

12-07-2021 om 17:54

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 17:48:

Leuk die visie maar echt veel kinderen/mensen kunnen helemaal niet tegen die open ruimtes. Kan je nog achter het idee staan. Ik zou echtals kind helemaal verzuipen in zo'n omgeving, ik had al moeite met geluid en prikkels van 25 kinderen.

Ben je wel eens binnen geweest? De basisschool bij ons, daar waren open leerpleinen, maar zoveel meer rust, terwijl alle kinderen bezig waren. Mijn ervaring is er ook maar 1. Het kan ook zijn dat het op andere scholen een lawaai van jewelste is. 

Idris schreef op 12-07-2021 om 17:54:

[..]

Ben je wel eens binnen geweest? De basisschool bij ons, daar waren open leerpleinen, maar zoveel meer rust, terwijl alle kinderen bezig waren. Mijn ervaring is er ook maar 1. Het kan ook zijn dat het op andere scholen een lawaai van jewelste is.

Ze hebben het op de eerste school van mijn oudste ook geprobeerd. Die zat daar met een koptelefoon op. En dat was dan alleen vanaf groep 4, die kunnen inderdaad betrekkelijke rustig werken. Maar was echt te veel prikkels voor haar. En ik snap dat helemaal.

Een van de redenen om een andere school te zoeken.

Onze kinderen zaten op jenaplan. Niet helemaal zelfde maar deuren vaak open en er werd gewerkt in middenruimte. Juist als je zo werkt vraagt dit veel van structuur,  planning, afspraken en rust. Ben je al binnen geweest? Wellicht gaat het je verbazen hoe rustig het is

LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 18:37

Als het je niet aanstaat moet je een andere school zoeken. Hoe moeilijk is het nou helemaal. Ik zou er voor mijn kinderen trouwens ook geen zin in hebben gehad hoor, in zo'n rommeltje. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

12-07-2021 om 18:42 Topicstarter

Wij hebben de school bezocht ja. Zelf vond ik het best onrustig, ook als alle groepen rustig aan het werk waren. Maar ik ben adhd'er, en dus veel gevoeliger voor prikkels. Onze dochter is (vooralsnog) een heel stabiel kind dat eigenlijk nooit last heeft van prikkels. 

Het idee erachter klinkt wel ok, maar ik vind online eigenlijk maar heel weinig over hoe het werkt in de praktijk. 

Op de school van mijn kinderen werd ook zoiets ingevoerd toen jongste in groep 7 zat. Dochter deed het heel goed op school, en ik heb altijd op intakegesprekken gehoord dat ze zich zo goed kon afsluiten als er gedoe was in de klas.

Zij vond het nieuwe systeem rommelig. Ze kon het wel aan, maar heel enthousiast was ze er niet over. Met die ervaring in het achterhoofd ben ik wat sceptisch.

Groeten,

Temet

Het lijkt mij niet heel praktisch als je wel met de eigen klas klassikaal onderwijs volgt. Je hoort dan toch veel dingen door elkaar. Ik zie er ook geen voordelen van dat alle groepen elkaar kunnen horen. Zeker als de kleuters er ook op die manier tussendoor spelen. Als er veel zelfstandig wordt gewerkt in groepjes, kun je beter een grote hal hebben daarvoor en de instructie wel in een apart lokaal geven. 

LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 19:24

MevrouwKrul schreef op 12-07-2021 om 18:42:

Wij hebben de school bezocht ja. Zelf vond ik het best onrustig, ook als alle groepen rustig aan het werk waren. Maar ik ben adhd'er, en dus veel gevoeliger voor prikkels. Onze dochter is (vooralsnog) een heel stabiel kind dat eigenlijk nooit last heeft van prikkels.

Het idee erachter klinkt wel ok, maar ik vind online eigenlijk maar heel weinig over hoe het werkt in de praktijk.

Ik ben altijd zo'n zweverik die vindt dat je eerste indruk van de sfeer de beste is. Dus in jouw geval zou ik zeggen: next.

Wat overigens niet wil zeggen dat de schoolloopbaan van je kind dan verzekerd is hoor. Ik heb voor dochter echt een fantastische school uitgekozen, op basis van gevoel dus, maar toen ging de directeur dood en werd vervangen door een dweil van een mens en voor ik het wist zat mijn dochter op een kutschool.

Kortom, je kunt niet alles voor wezen.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

12-07-2021 om 19:26

MamaE schreef op 12-07-2021 om 19:12:

Het lijkt mij niet heel praktisch als je wel met de eigen klas klassikaal onderwijs volgt. 

Op de basisschool waar wij hebben gekeken, zijn wel instructielokalen. Maar dat hoeft niet per se klassikaal/per stamgroep te gaan. Ze gaan dan voor een instructie of verlengde instructie naar een lokaal, volgen de instructie en na de instructie kunnen ze kiezen voor verlengde instructie, samen sommen maken met de juf, sommen maken met de klassenassisten, sommen maken met een klasgenoot of gewoon lekker zelf verder werken, op een plek die je fijn vindt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.