Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-06-2014 om 21:05

En? Gaan ze over?

Ja, het is er weer tijd voor.
Het jaarlijkse laatste loodjes, laatste toetsweek, stress, krap over, bolleboosjes over.
Ben benieuwd: Hoe staat het ervoor?


Voor zoon spannend, dochter start volgend jaar in brugklas

Voor zoon blijft het tot het laatste moment spannend of hij over gaat van 2 naar 3 vwo. Door zijn ADD weet hij met grote regelmaat onvoldoendes te scoren, terwijl hij de stof wel beheerst. In mei gesprek gehad met de mentor, hij stond toen een 4 en 3 vijven, dus dat zou betekenen doubleren. Maar gelukkig vonden de docenten unaniem dat dat voor hem weinig zin zou hebben, omdat hij wel de stof beheerst. De mentor heeft gezegd dat als hij minstens 1 5 op zou halen, hij verwachtte dat zoon wel over zou kunnen. Dat heeft hij meteen diezelfde week nog gedaan met een geweldige 7,9 voor een aardrijkskundetoets. Voor wiskunde (5) moest hij nog 1 toets inhalen en hij kreeg de kans een 1,8 te herkansen. Die herkansing heeft hij inmiddels gehad, nog geen resultaat, en vanmiddag haalt hij de toets in.
En dan komende week nog de echte toetsweek. Daar kan hij natuurlijk alles nog verknallen. Maar de ervaring leert dat hij zich in de toetsweek op de een of andere manier makkelijker kan concentreren, dus ik ben nog steeds optimistisch.
Dochter zit in groep 8, dit is de laatste echte schoolweek voor haar. Ze heeft een mooi havo advies en start volgend jaar in een havo brugklas op een scholengemeenschap. Ze heeft er zin in!

Hazeltje

Hazeltje

30-06-2014 om 23:36

geen idee

Brugklaszoon heeft een heel lastig jaar, hij staat er redelijk slecht voor, had tot nu toe 4 verliespunten waar je er 2 mag hebben. Eentje scheelt maar een paar tiende dus die is redelijk makkelijk nog weg te werken hoop ik. Hij krijgt de laatste weken pas een beetje door hoe dat werkt met plannen (hij heeft RT).
Ze kunnen hier blijkbaar in de brugklas niet blijven zitten, maar hoe school het dan denkt op te lossen, ik heb geen idee.
Ik was benieuwd of er al punten binnen waren van de proefwerkweek, maar de school heeft de hele laatste periode uit Magister gehaald dus ik heb geen idee! Aaargh. Afwachten maar. Nog 2 dagen proefwerken en dan is het klaar voor dit jaar!

hazeltje

das hier ook dat alle nieuwe punten verborgen worden. Eerst was dat nog dat je wel een paar proefwerken kon zien maar nu is het meteen alles weg.

Angela67

Angela67

01-07-2014 om 19:23

instelling in magister

ik kan alles 'verbergen' of 'tevoorschijntoveren' in magister. weet niet of dat bij jullie ook kan?
je moet even spelen met een van de icoontjes bovenin. Je moet dat 'trechtertje' eens proberen als je dat ziet, dat heet bij de Magisterversie die men hier geeft 'filteropties'.
Als je dat kunt aanklikken, dan kies je daarna bij 'soort cijfers' voor 'alle cijfers'.
Als men dat bij oudste heeft gedaan in Magister dan kun je het dus zelf wel 'openzetten' door middel van die filteropties, maar als je het afsluit en de volgende keer weer opent zie je dan weer alleen die ene periode of die ene lijst.
gr Angela

Katniss

Katniss

01-07-2014 om 19:23

Yes!

Alle cijfers zijn binnen. Oudste heeft met een flinke eindsprint de onvoldoendes opgehaald naar zessen. Volgend jaar naar de vierde!

Molleke

Molleke

01-07-2014 om 19:57

Hier

Dochter brugklas gaat met een Super Rapport over naar de tweede. Alleen maar voldoendes. Ze doet VMBO TL. Ze had nog ambities om op te stromen naar HAVO maar ze miste op Nederlands en op Wiskunde een halve punt. Maar gelukkig niet teleurgesteld en ze heeft haar ambities al bijgesteld en wil nu na TL nog 2 jaar HAVO gaan doen (wordt op deze school ook gestimuleerd).

Dochter zit nog op de basisschool en gaat ook over. Heeft goed haar best gedaan!!!!! Dus laat de zomer maar komen!!!!

Iedereen gefeliciteerd met de overgangers!!!!!

Hazeltje

Hazeltje

02-07-2014 om 00:23

Angela

Ik weet hoe Magister werkt . Maar helaas, periode 3 is echt verdwenen, je kunt die ook niet aanvinken want hij staat er gewoon niet bij. We zullen geduld moeten hebben!

venti

venti

02-07-2014 om 08:12

over

Ook wel begrijpelijk dat de laatste punten even uit Magister zijn op sommige scholen. Zoon stond ook op het randje met twee onvoldoendes voor wiskunde en science(vmbo k) en hij zou ook een type zijn die de boel de boel zou laten als hij voor 1 van die 2 meteen een onvoldoende zou halen. Ik denk dat ik hem dan nietnmeer aan het leren zou krijgen. Maar hij gaat over gelukkig. Laatste 2 punten voor Biologie een Economie zijn nog niet binnen maar daar hangt niks meer vanaf. Denk dat hij Bio ook slecht gemaakt heeft, was een groot en moeilijk hoofdstuk voor onze adhd'r, het hele beenderstelsel, ademhalingstelsel, uitvergrote knie en ellebooggewrichten, alle blessures en behandeling en meer van hetzelfde. Ik vind het voor zo'n kader brugklas aardig pittig.

Maar ik ben al blij! Hij durft nog niet
Gefeliciteerd voor alle overgaanders en succes voor wie nog aan de pwweek moet beginnen.

Yura

Yura

02-07-2014 om 08:43

Nog spannender

Zoon vond het nog niet spannend genoeg. Dus werd hij gister "ziek". Ziek tussen aanhalingstekens, want het is duidelijk een gevolg van niet eten, niet drinken, niet slapen, wat allemaal weer een gevolg is van stress, wat weer het gevolg is van veel te laat beginnen met leren. Neemt niet weg dat hij zich wel knap beroerd voelde. Toch naar school gestuurd met een paracetamolletje, dus eerste toets volledig verknald, zelfs de vereiste 3 wordt waarschijnlijk niet gehaald en voor de 2e toets naar huis gegaan. De 2e moet hij dan volgende week nog inhalen, maar tja die eerste he. Hij kon zich toch echt geen onvoldoendes veroorloven op vakken die helemaal niet in de gevarenzone zaten. Gelijk docent gemaild of hij het over mag doen en die gaat het overleggen met hogerhand, hij stond er zelf niet afwijzend tegenover. Dus opeens zijn we ook overgeleverd aan de goodwill van de docenten. Gelukkig is zoon altijd rustig en beleefd in de klas en heeft hij daardoor een hoge gunfactor, dus nu maar afwachten en nog een weekend leren.

zebra

zebra

02-07-2014 om 09:50

magister

althans het gedeelte met de cijfers, wordt altijd afgesloten voordat de proefwerkweek begint. Ik denk dat het vanavond weer open zal zijn aangezien het vandaag proefwerk inzage is, onze zoon is ook al vertrokken naar school.

Uitproberen nieuw tactiek toets leren

Kind is over maar herkanst alsnog twee toetsen; één voor een hoger SE-cijfer maatschappijleer voor evt. compensatie op het eindexamen en één toets om een andere voorbereiding uit te proberen. De lange teksten in biologieboek was de dyslect te veel van het goede. Door de onderwerpen via biologiepagina.nl te bestuderen en te toetsen, ging de toets ook beter. Deze visuele manier van leren blijft beter hangen. Prettige bevestiging voor het komende jaar.

Tip: voor alle leerlingen die een herkansing moeten doen maar geen letter meer kunnen lezen, zoekt op internet naar filmpjes met uitleg en oefentoetsen met uitleg.

Ella2007

Ella2007

02-07-2014 om 11:09

over precies op een tiende.....

Zoon hier is over naar 3 gymnasium, met een 5 voor Latijn. Overige vakken allemaal voldoende. Voor Grieks moest hij een 3.8 halen om exact een 5.5 te staan en over te zijn, en het was een 3.8. Volgens mij ook wel enigzins gestuurd door de leerkracht. Ik vind het te toevallig!
Maar goed, hopelijk volgend jaar wat stabielere cijfers.
Ik heb inmiddels het boek "Bright minds, poor grades" gelezen, en daaruit wel een plannetje opgemaakt voor volgend jaar. Het belangrijkste wat hij moet leren is zijn resultaat achteraf te koppelen aan zijn inzet. En daarvan te leren en zijn inspanningen aan te passen.
Een goede tip , Flanagan, om op You Tube plaatsjes en video's op te zoeken. Op de een of andere manier blijft het dan toch meer hangen.

zebra

zebra

02-07-2014 om 13:45

over naar havo 4

met waarschijnlijk 1 tekort voor geschiedenis (proefwerk erg slecht gemaakt), een aantal zessen en zevens en wellicht 1 of 2 achten.

Inanna

Inanna

04-07-2014 om 16:25

het verlossende woord

Net gebeld door de mentor, het wordt 2 atheneum volgend jaar, wij zijn tevreden, gingen er allang vanuit dat gymnasium geen optie meer was. Zoon is ook niet heel erg teleurgesteld.

hmm

hej inanna het is mooi dat jullie nu weten waar jullie aan toe zijn en dat er geen teleurstelling is maar ik blijf het een vreemde regeling vinden, zulke hoge eisen voor het gymnasium terwijl vwo hetzelfde is zonder latijn/grieks

bij ons is magister nog steeds gevuld, wordt niet leeg gehaald. afgelopen week waren de 11 proefwerken die zo zwaar mee tellen, en maandag kunnen de kinderen de toetsen op school in zien. oftewel de resultaten druppelen binnen op magister.
dochter had latijn, gym (spelregels van een stuk of 10 sporten leren?!) en aardrijkskunde heeeeeeeel slecht gemaakt zei ze zelf…. resp. 6.5, 8.8 en 7.6

tssss zit ik daarvoor zo in de zenuwen?

dochter gaat met prachtige cijfers over, we wachten nog op de laatste cijfers maar het kan niet meer mis gaan

vrees t ergste hier

zoon heeft nog een inhaalslag gemaakt maar of t genoeg is?
Dochter stond er niet slecht voor maar de schoolexamens worden zo streng beoordeeld dat ze nu waarschijnlijk blijft zitten,helaas!!
Balen!

Inanna

Inanna

06-07-2014 om 20:15

gruffalo

Ik ook, ik vind het nergens over gaan. Ik heb wel erg de indruk dat school het gymnasiumdeel meer waard vindt dan de rest, ze roepen ook heel hard dat het absoluut niet hetzelfde is als atheneum met Grieks en Latijn, maar dat de hele manier van lesgeven anders is, er wordt veel meer zelfstandigheid verwacht, gymnasiasten zijn echt een heel ander soort leerlingen, bla bla bla... Ik ben heel benieuwd of hij volgend jaar zal voelen dat hij niet meer tot de elite behoort.
Maar, ik wil dat zoon volgend jaar met een positief gevoel begint, dus ik maak er niet teveel woorden aan vuil en probeer heel hard om niet uit te stralen hoe vreselijk belachelijk ik het allemaal vind.

Maartje

Maartje

06-07-2014 om 22:12

nog 2 dagen toetsen

Hier nog twee dagen toetsen. Zoon zit in brugklas tweetalig VWO. We maken ons geen zorgen. Om TTO te blijven doen in de 2e moet hij een 7,3 gemiddeld staan. Dat moet wel lukken; op zijn 2e rapport stond hij gemiddeld een 8 en hij heeft dit semester ook goed gescoord.
Alleen voor de rekentoets een 5, maar voor zover ik kan nagaan in het overgangsreglement is dat is geen taak voor rekenen. Ik gun hem echt zijn vakantie, zonder taak voor rekenen. Hij heeft heel hard gewerkt dit jaar en heeft ons in alle opzichten blij verrast.

Hoe voelde zich op de basisschool vaak ongelukkig, gepest en buitengesloten. Hij is helemaal opgeleefd op de middelbare school; ook zijn cijfers. Hij heeft op de basisschool altijd ruime voldoendes gehad, maar geen achten en negens, geen pluswerk en hoorde zeker niet bij de besten van de klas. Wij zijn hartstikke blij en trots hoe hij zichzelf heeft gevonden en dit brugklasjaar is doorgekomen.

Overigens, ik blijf de rekenopgaven raar vinden: vragen waarin je miljarden van biljoenen moet aftrekken (gaat er niet over of je kunt aftrekken, maar of je weet hoeveel een biljoen is), vragen over volt en watt (kinderen hebben nog geen natuurkunde), vragen over de omtrek van een renbaan voor paarden (in december, toe ze bij wiskunde de omtrek en oppervlakte van een cirkel nog niet gehad hadden.

Meike

Meike

07-07-2014 om 11:13

Ja hoor over

Hier kind TTO VWO+ met hele mooie cijfers over naar de 2de, nu wel heel blij dat het vakantie is

Meike

Zoon is over

maar het is wel duidelijk welke vakken hij laat vallen, want daar heeft hij zo min mogelijk aan gedaan om toch nog net een 6 te staan. En de 5 voor Godsdienst was ook wel slordig, een werkstuk niet of verkeerd ingeleverd, zorgde voor een 1 die niet meer weg te werken was.
Maak me voor volgend jaar zorgen om Nederlands en Natuurkunde, dat zijn maar magere zesjes.
Maak me ook wel zorgen over het feit dat mijn zoon niet meer naar zijn huiswerkklas wil, hij kan zich daar (zegt hij) niet concentreren. Thuis is de verlokking van de computer te sterk en ik ben niet altijd in de buurt om te controleren of hij wel aan het werk is. Het lastige is, dat ook het huiswerk te vinden is op de computer en er ook huiswerk gedaan moet worden met de computer. Dus achter slot en grendel met dat ding is ook lastig. En dan heb je z'n smartphone ook nog 'ns. Ik zou wel willen dat hij zichzelf daar ook zorgen om maakte, maar hij vindt dat ik zeur...
Maar goed, nog even de projectweek en dan vakantie!

Hazeltje

Hazeltje

08-07-2014 om 00:20

kogel door de kerk

Vanmiddag belde de mentor: zoon gaat definitief naar 2 havo/vwo, zoals het advies rond carnaval ook al was. In principe is dat afstromen, maar zoon is blij en wij ook. Na de 2e klas wordt het dus óf havo óf atheneum, we zullen zien hoe het komende jaar gaat verlopen. Wij vinden het allebei prima zolang zoon maar op zijn plek zit!
De mentor heeft ook beloofd een leuke klas voor hem te gaan zoeken (die had hij nu niet echt) dus we verheugen ons gewoon op een frisse start nu

Fijne vakantie!

hazeltje

Op zn plek is zo belangrijk he?
Dat maakt je jaar vind ik.
Fijn dat school een leuke klas voor mn zoekt dat geeft een fijn gevoel.

zoon is over!

pffff...das 1, nu nog dochter, die hoort t morgen.
Als we de overgangsnormen bekijken zou ze wel over zijn met 2 vijven, maar eerst zeker horen....nog even duimen dus!

Lucerna

Lucerna

08-07-2014 om 22:26

YESSSSSSS!

Toch nog over! Oh, wat zijn we blij, na zo'n moeizaam jaar vol hindernissen!

Yura

Yura

09-07-2014 om 00:02

Gelukt

Pff het is gelukt, hoewel ik bij oudste nog niet weet wat ik daarvan moet vinden. Heb het idee dat het ergens in de komende 2 jaar (eind 5e of eindexamen) een keer fout moet gaan met zijn manier van (niet) werken. Voor zijn mediadossier voor Duits staat hij nu een 3, telde niet mee voor de overgang, maar wel op het eind van de rit voor het schoolexamen, vraag me af hoe hij dat ooit op moet halen.

helaas

dochter is niet over, voldoet wel aan de overgangsnormen zoals wij ze lezen op de website maar ze vinden de basis v h examen te laag.( en veel klasgenoten hebben zulke cijfers dus we snappen t nie techt maar ja....) Wel Balen!!

Hazeltje

Hazeltje

09-07-2014 om 23:50

Lilian

Ach, wat jammer voor je dochter... Even flink balen en dan de schouders er weer onder, komend jaar. Hopelijk kent ze ook mensen in de nieuwe klas?

En ja, op je plek zitten is heel belangrijk, en een leuke klas ook. Ik gun het hem zó!

Yura

Yura

10-07-2014 om 10:13

Lilian

Wat raar zeg, ik ben er altijd vanuit gegaan dat als je aan de normen voldoet dat je dan sowieso geen bespreekgeval was. Is misschien ook per school verschillend, maar bij onze kinderen heb ik alleen gehoord dat kinderen die niet aan de eisen (die wel erg hoog liggen) voldoen alsnog overgaan onder bepaalde voorwaarden (bepaalde vakken niet kiezen etc). Balen hoor.

Advies?

Als dochter aan de overgangsvormen voldoet, kan school toch alleen maar het advies geven om te doubleren? Bij mij op school mag wat jij beschrijft in ieder geval niet. Andersom gebeurt nog wel eens, iemand over laten gaan in weerwil van de regels.

hier is t gewoon zoals zij zeggen?

We dachten ook dat ze net over was maar het advies wat dus geen advies maar een beslissing is was al genomen.Ze hadden t over dat ze dan zwak het volgende jaar inging enz en over compensatiepunten( wat ik dus nergens in de normen kan vinden) Er zijn anderen wel over, ook met 3 vijven maar toen ik dat aangaf was t: ja dat is een geval apart en die andere ook. Je kan bezwaar maken maar....Ik ben er wel klaar mee, dochter heeft zich er snel bij neergelegd en is nu na een moeilijk jaar met veel strubbelingen wel blij met een "makkelijk" jaar. ( ik ben nog steeds boos....leerpuntje voor mij ) Gelukkig zijn ze met 7.....Veel he?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.