Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-06-2014 om 21:05

En? Gaan ze over?

Ja, het is er weer tijd voor.
Het jaarlijkse laatste loodjes, laatste toetsweek, stress, krap over, bolleboosjes over.
Ben benieuwd: Hoe staat het ervoor?


Marjolein

Marjolein

24-06-2014 om 21:13

tja, dan doe ik de aftrap

Dit jaar staan ze er eigenlijk riant voor.
Maar toch is het nog spannend. "Riant" is bij ons geen onvoldoendes (dus hoger dan 5,6), dat is stukken beter dan voorgaande jaren, maar toch is het nog erg spannend.

Voor oudste in 4 Havo tellen sommige laatste toetsen voor 50% mee aan het eindcijfers.
Met name Engels kan nog een probleem vormen.
Moet tenminste een 5 gemiddeld worden, anders bespreekgeval.

In 3 Havo lopen de toetsen nog een week, maar die tellen "gewoon" als toets. Dus dat kan niet echt meer foutlopen.
Dus jongste vindt het allemaal al mooi, maakt zich niet meer zo druk

Afwachten

Zoals ieder jaar maakt mijn zoon het tot op het laatst spannend. Hij kan maar zo blijven zitten met een vijfje teveel. " Even ophalen, no problem ".Zucht.

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:25

Hier

Hier is het echt belachelijk, zoon kon al vanaf de meivakantie freewheelen (stond overal dikke voldoendes) en dat probeerde hij ook aan alle kanten en nog komen de achten en negens binnen. Zelfs een 10 voor het boekverslag van Engels! Halleluja! We hadden, zoals elk Engels boek, het samen gelezen, drie boeken dit jaar: eerst haalt meneer een 8, de tweede keer een 4 en nu een 10? Was ook wel een heel mooi boek, de film komt volgende week uit: "The fault in our stars", maar hij dacht dat hij niet eens alles had ingevuld? Dat blaadje wil ik inlijsten en die leerkracht Engels mag hij volgend jaar wel weer hebben, zo'n verschil met die van jaar 1 en 2!

Hij vindt het wel heel zielig dat anderen nog zo hard moesten werken voor de toetsweek van vorige week, juist nu het lekker weer is en er voetbal op tv is moeten ze hard werken. Hij had ook een klasgenoot zien huilen, hij denkt dat ze wellicht niet over gaat.

Maar goed, hij ziet ook wel in dat dat het voordeel is van het hele jaar hard werken, aan het eind wordt er ook veel herhaald en dat zit er dan ook gewoon in en dan de vakken waar hij helemaal niet voor hoeft te leren (wiskunde): vier negenkommazoveels dit rapport. Het duizelt me bijna hoe goed hij het doet, het lijkt dit jaar ook nog eens een stuk beter te gaan nog dan vorig jaar.

Ik hoop dat ik volgend jaar ook trots ben op onze jongste aan het eind van de brugklas!

Katniss

Katniss

24-06-2014 om 21:53

Stress

Oudste zit midden in haar laatste proefwerkweek. Vanavond een huilbui omdat ze het allemaal even niet meer trekt en het vast allemaal mis gaat met haar cijfers. Ik denk dat het wel meevalt. Ze ging de proefwerkweek in met een 5,3 (wiskunde) en een 5,9 (natuurkunde, laat ze vallen) en de rest allemaal echte voldoendes. Ik zal desondanks blij zijn als het 1 juli is en we om 18.00 uur niet gebeld zijn

69er

69er

24-06-2014 om 21:54

moetlukken

Dochter staat een 7 gemiddeld met bijna alle cijfers binnen. Ik heb het er vanavond nog weer lekker ingewreven dat het toch wel erg prettig is om gedurende het jaar je best te doen en geen zorgen te hebben aan het einde van het jaar. Op naar 4 havo, dan zal het allemaal wel wat spannender worden.

69er

69er

24-06-2014 om 21:57

dalarna

zit je zoon met dergelijke cijfers op het goede niveau?

Hadewich

Hadewich

24-06-2014 om 22:27

Hier

Oudste gaat over naar vwo6 met allemaal zessen en zevens. Zit nu midden in de toetsweek, maar die redt het wel. Jongste blijft zitten in vwo4, die staat nu 8 tekorten, dat is niet meer op te halen nu...

Tango

Tango

24-06-2014 om 23:23

Hier ook nog spannend

Dochter in brugklas VMBO-T. Eerste rapport was niet best, ze moest echt wennen. Tweede rapport een stuk beter. Maar de laatste periode was echt drama. Met vriendinnen was het reuze gezellig maar leren deed ze niet. Ze heeft al een gesprek gehad over afstromen en we hebben een heftig gesprek met de mentor gehad. Verder zitten we overal bovenop wat ze natuurlijk heel vervelend vindt. Maar de resultaten gaan omhoog. Ze staat nu 3 5-en waarvan ze er twee waarschijnlijk nog gaat wegwerken en dan is ze over. Maar het komt echt op de laatste week (volgende week om precies te zijn) aan. En makkelijk wordt het haar (en ons) ook niet gemaakt want ze kreeg nu nog even doodleuk een proefwerk biologie over ogen en lenzen waarvan de helft nog niet eens in de les was behandeld. Man heeft er vanavond dik een uur met haar aan gezeten in de hoop dat er iets zou blijven hangen. Maar het was echt ingewikkelde stof. Ik begreep het zelf nauwelijks. Zal mij benieuwen. Voor dit vak staat ze nog voldoende maar dat willen we natuurlijk graag zo houden.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 09:04

69er

Nee, voor de derde keer mag hij met die cijfers naar het VWO. Het eerste jaar zat de wiskundeleraar te sputteren (ja maar die cijfers gaan wel omlaag op het VWO), vorig jaar hebben we het niet gedaan vanwege Engels (twee jaar een slechte leerkracht en ja hij mag geen 4,4 hebben voor Engels en dat zat er op dat moment wel in, zeker op VWO niveau) en nu doen we het niet omdat hij het vak Onderzoeken en Ontwerpen wil houden op havo. VWO heeft dat niet. We doen het ook niet omdat hij vrijwel zeker hierna HBO wil doen en mocht hij alsnog iets universitairs willen dan kan hij hierna nog VWO doen.

Belangrijkste reden is dat wij vermoeden (al vanaf de brugklas) dat hij een nieuwe groep niet aan kan. Hij zal daar teveel moeite voor moeten doen en dat zal vrijwel zeker ten koste gaan van zijn cijfers. In deze klas ligt hij goed in de groep en in de brugklas kende hij teveel kinderen op VWO niveau die hem helemaal niet lagen.

Hij is overigens lang niet de enige, er zijn er meer die technasium doen en niet naar VWO willen maar dat al drie keer mogen vanwege de cijfers.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 09:07

oja

En het is allemaal begonnen doordat hij in groep 8 tot ieders verbazing geen VWO advies kreeg. Nadat we dus het technasium hadden gevonden bleek hij opeens (nou ja niet opeens, dat had iedereen juist verwacht) een cito op VWO niveau te halen. Toen was het dus wel een beetje laat maar de leerkracht wilde hem dan wel op de school om de hoek praten op VWO niveau... maar ja die school wilden we niet.

Als hij gewoon VWO advies had gekregen hadden we hem daar natuurlijk wel geplaatst in de brugklas maar dan dus geen technasium.

Afwachten

@Dalarna, technasium is toch hetzelfde niveau als VWO, het zit toch niet tussen Havo en VWO in? Of bestaat er ook een havo-technasium.

Mijn kind is wel opgestroomd (ondanks dyslexie). Het is een doorzetter en wil eruit halen wat erin zit, waarschijnlijk dor de vechtlust en motivatie die dochter door de vrouwelijke hormonen rijk is. Eerste jaar opstormen ging goed, wel nieuwe vrienden maken maar het ook gezellig hebben met oude vrienden. Het versnippert toch met de jaren en vooral als gevolg van een profielkeuze; door de opsplitsingen vervaagt het vaste-klas-gevoel.

Maar het 4e jaar is voor vele leerlingen een moeilijk jaar; hoog percentage doubleren of zoals tegenwoordig vaker het geval, afstromen of overstappen want dit klinkt minder negatief. Het jaar waarin een kind ook meer afstand neemt van de eventueel aanwezige begeleiding of hulp van ouders; ze wilt bewijzen dat ze de afgelopen jaren geleerd heeft hoe ze iets moet plannen.

Afleidingen zoals whatappen hebben jammergenoeg meer impact dan wenselijk, en daar moet ze mee leren omgaan. Na een aantal jaar van ontspannend naar een eindfase toe, is het dit jaar iets minder rustig. Een gevoel waaraan we nog niet aan gewend zijn. Het opstormen werd haar aangeboden dus de docenten hebben vertrouwen in haar kunnen. Het idee over te stappen naar de havo, maakt haar alleen maar kriegel. We wachten af.

hier

Ik heb een bolleboosje: met gemak over naar vijf gymnasium.
Laatst was ik op een barbecue van een vriendin, waar ook een hoop mensen waren die ik niet kende. Eén van die moeders verzuchtte: 'zou er nou iemand zijn die niet bang hoeft te zijn dat z'n kind blijft zitten?' Ik dacht, ik zeg niks, staat zo opschepperig. Maar mijn vriendin wees al naar mij.
Ik doe er zelf niks voor. Kind kan toevallig goed leren en is ook nog eens gemotiveerd. Het enige wat ik voor haar doe is af en toe boeken uit de bieb halen of terugbrengen.
'Gelukkig' heeft ze een heleboel andere puberale trekken die haar net een echte tiener maken. Maar school gaat altijd goed.

Dalarna (ot)

Wat ontzettend knap dat je zoon The fault in our stars heeft gelezen, het verhaal leest als een trein maar het engelse taalgebruik is best pittig.

Ik moet met mijn dochters mee naar de film, die willen mij wel eens een keer zien huilen.

skik

Achtbaandochter

Met jongste dochter hebben we alle gradaties van stress en opluchting al weer doorlopen dit schooljaar en ook nu is het nog een beetje spannend.

Vorig jaar was ze op een paar duizendste blijven zitten maar mocht na soebatten toch door. Ze had toen een 4 voor Duits en een 5 voor Frans. School verwachtte niet dat ze het dit jaar zou redden. Maar dit jaar staat ze voor Frans en Duits een 7, voor beide vakken nog geen onvoldoende gehaald! Soms is het zo dankbaar als je kind eens naar je luistert dat vaak overhoren echt helpt.

Aan het begin van het jaar had ze een paar flinke onvoldoendes gehaald, soms door onderschatting, of een andere stijl van een nieuwe docent, een onfortuinlijke misser of een docent die vergat dat ze dyslexie heeft en alle spelfouten meerekende. Maar van de zes onvoldoendepunten heeft ze er vier weggewerkt. Nu moet ze dat bij de komende toetsweek zien vol te houden en is ze over. Maar haar kennende kan er zomaar ineens iets compleet de mist in gaan. Ik houd mijn hart nog even vast dus.

skik

hier

Is oudste zoon al helemaal klaar en zijn alle cijfers binnen. Met gemiddeld een 7,5 (afgeronde eindcijfers 1x6, 6x7, 7x8 en 1x9) is hij gemakkelijk over naar gymnasium 3. Alleen die werkhouding, pfff... Ik blijf hopen dat daar ooit nog iets aan gaat verbeteren

Vandaag heeft hij nog 1 schoolactiviteit, en dan volgende week alleen nog boeken inleveren en rapport ophalen. De rest van de kinderen (basisschool, andere regio) moet nog 4 weken. Ik moet nodig wat activiteiten voor hem bedenken anders ga ik, vrees ik, helemaal gek van hem worden!

Vera*

Vera*

25-06-2014 om 11:42

Hier

Zoon, voor de tweede keer 4 vwo door zware hersenschudding, is nog even lui en gemakzuchtig als andere jaren en gaat (gelukkig) over.
Dochter gaat ook 'gewoon' over.
Dat dochter over gaat vind ik heel fijn voor haar omdat ze sociaal gezien (eindelijk) goed in de groep ligt en geaccepteerd wordt plus vriendinnen heeft. Anders zou ze voor het derde jaar op rij een plekje moeten vinden in een nieuwe groep.
Of het na volgend jaar 4 havo of vwo wordt en wel of niet tweetalig zien we dan wel weer maar volgend jaar zit ze tenminste nog met vriendinnen in de klas.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 11:48

Flangan, stoepkrijt, skik

Flanagan: een technasium kan ook gewoon op havo niveau (veel mensen weten dat inderdaad niet), het is niet zoiets als TTO, dat kan ook op mavo en havo.

Stoepkrijt: ach dat komt best vaak voor maar vooral op het hoogste niveau natuurlijk want als je kind het zo makkelijk heeft stroom het vaak wel op.

Skik: dank je wel, doet me echt goed, we hebben het wel samen gelezen hoor (voorlezen om de beurt een bladzijde) en veel over woorden heen proberen te lezen, je hoeft niet alles op te zoeken denk ik dan. Ik begrijp alleen werkelijk niet waarom hij nu opeens een 10 heeft, die 8 vonden we al idioot hoog. We hebben ook Boy gelezen van Roald Dahl (de 8) en de Outiders van Hinton (de 4). Weet jij iets over het verschil in Engels tussen die drie boeken?

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 12:31

oja skik

Hier valt overigens niet te kiezen voor Engels, deze boeken moest de hele klas lezen.

Mussie

Mussie

25-06-2014 om 13:16

Wat fijn Vera ea

Vera, fijn voor je dochter! Ik heb een wat kwetsbare oudste die in een heel fijne klas zit en de reden dat ik graag wil dat hij overgaat, is dat hij bij z'n vrienden kan blijven. Ik kan me je opluchting dus goed voorstellen.
Jippox, ik ben jaloers hoor, prachtige cijfers en dan ook al klaar nu. Hier begint de toetsperiode pas eind volgende week. Die lastige laatste regio!
Skik, ik duim voor je, maar ze is op de goede weg dus.
Hier gaat het wel lukken, zoon staat voor z'n slechtste vak een 5,5 dus het zou fijn zijn als hij daar voor de laatste toets nog even een 6 zou halen. Ik ga hem maar helpen. Als hij dat wil, tenminste. Denk het eigenlijk niet! En dan op naar de 4e. Ik heb stille hoop dat het een iets prettiger jaar zal worden nu hij eindelijk nog maar 3 talen over heeft, maar als ik het bericht van Flanagan lees over de lastige 4e klas, vrees ik het ergste. ik hoop elk jaar dat hij eindelijk het licht gaat zien en vooruit gaat werken, maar tot op heden is daar nog niets van te merken.

Dalarna

Die andere boeken heb ik niet of niet in het Engels gelezen. Vorige zomer gaf mijn oudste dochter mij TFIOS omdat ze het zo mooi vond. Ik lees wel vaker boeken in het Engels dus ben het wel gewend, maar het viel mij op dat er best veel creatief taalgebruik in voorkwam, bepaald geen standaard Engels. Daarom best lastig voor een beginnend Engels lezer. Jammer dat je zoon niet zelf boeken mag kiezen. Extremely loud and incredibly close van Jonathan Safran Foer is bijvoorbeeld heel recht toe recht aan Engels (en een meeslepend verhaal), dat zou heel geschikt zijn. Misschien een aanrader voor de zomer, om wat extra leeskilometers op te doen? Wat een klus zal het zijn geweest om TFIOS helemaal samen te lezen, maar wel een heel goede strategie, goed gedaan!

skik

Ella2007

Ella2007

25-06-2014 om 13:50

erop of eronder

Hier eentje wat echt erop of eronder is: door naar 3 gymnasium of niet.
Voor nog vier cruciale vakken, waar hij maar een vijf mag halen, staat hij een 5.7 voor engels, 5.3 voor latijn, 5.7 voor grieks en een 6.0 voor wiskunde. Nog 1 belangrijk proefwerk te gaan (engels) na een 1 (!) voor een boekbespreking.

De rest van de belangrijke proefwerken heeft ie al gemaakt, cijfers alleen nog niet binnen.
Zijn overige cijfers zijn 3 zessen , drie zevens en drie achten. Ik hoop dus op zeven zessen, of zes zessen en een vijf. Het lijkt wel yahtzee. Maar eigenlijk zou het voor hem misschien wel beter zijn als hij nog een jaartje overdeed. Kan nou niet zeggen dat hij de stof goed beheerst.

pooh bear

pooh bear

25-06-2014 om 13:54

nog niet bekend

Het is nog niet officieel bekend maar onze dochter staat al het hele jaar voor alles voldoende. Dus ik ga er wel van uit dat ze over is.

Dalarna, (ot)

Net the outsiders even ingekeken. De schrijfster E Hilton was zelf 17, ze gebruikte geen zwaar taalgebruik. Vergeleken met extremely loud and incredible close, een stuk makkelijker te lezen omdat het verhaal niet onderbroken wordt door briefwisselingen. Het mindere cijfer kan komen door simpele verwisseling van personages of het wennen aan de vraagstelling dat wilt ook wel eens verschillen per toets.
Klassikaal een boek als TFIOS, vind ik niet zo geslaagd; als een leerling een familielid heeft met kanker, kan dit emotioneel te zwaar zijn. Hier deels vrije keus, deels verplicht (ELIC).

Vera*

Vera*

25-06-2014 om 14:39

tfios

Grappig, dochter heeft dat boek op haar lijstje staan. Ze is nu bezig in de divergent trilogie van Veronica Roth (ook in het Nederlands verkrijgbaar).

Mussie, ik ben inderdaad erg blij voor mijn dochter. Ze barst van het zelfvertrouwen maar het is zo goed (en leerzaam) om vriendinnen te hebben die ze nooit heeft gehad.

voldoendes

Mijn zoon staat overal voldoende voor, maar ik hoop wel dat hij nog even goed zijn best gaat doen de laatste toetsweek, ook voor de vakken die hij laat vallen volgend jaar in Havo 4. En met zijn laatste cijfers voor nederlands en natuurkunde ben ik niet echt blij.
Af en toe haalt hij een laag cijfer, maar later compenseert hij dat met flink hoog cijfer om de boel op te halen. Maar meestal zijn het vijfjes en zesjes en wat zevens.
Als hij wat meer energie in zijn huiswerk zou steken, zou hij volgens mij bijna altijd wel hogere cijfers kunnen halen, want hij hoeft zich maar even boos te maken en dan is er weer een hoog compensatiecijfer.
En als hij dat nou alleen maar deed voor vakken die hem niet zo interesseren, maar ook voor vakken uit zijn vakkenpakket volgend jaar doet hij dat zo, helaas...

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 15:25

skik

Dank je wel, het was een behoorlijk dik boek om voor te lezen maar toch ging het ons goed af, wellicht zijn we nu wel wat gewend aan elkaar na twee jaar Engelse boeken lezen Als ik van tevoren had geweten dat het een tien zou worden was het nog makkelijker geweest maar ik was echt een beetje in 'paniek' na die 4 voor The Outsiders, die had ik echt niet zien aankomen. Zo'n makkelijk verhaaltje. Net wat Flanagan zegt, heel ander taalgebruik, dat dacht ik namelijk ook (al heb ik daar niet echt kaas van gegeten) maar TFIOS was gewoon mooi en er zat humor in (al viel het kwartje steeds wat later bij mijn zoon LOL).

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 15:27

oja

Als zoon zelf mag kiezen zal ik het hier wel in de groep gooien want dikke kans dat hij weer een andere leerkracht krijgt en dat hij weer net zulke lage cijfers gaat halen als een jaar geleden.... We weten nu dat hij hard moet leren voor de textbookhoofdstukken maar ja eens is dat niet meer belangrijk voor het examen. Dan moet het mondeling, schriftelijk, komen leestoetsen en luistertoetsen en dan lopen we de kans dat hij met allemaal achten en negens zakt op een vier voor Engels!

Vera*

Vera*

25-06-2014 om 15:33

Dalarna

Voor het geval er wat te kiezen is met het lezen van boeken. Mijn zoon heeft voor Nederlandse boekverslagen wel eens het zelfde boek gelezen als dat hij voor Engels deed. Verhaallijnen, thema en hoofdpersonen zijn dan al bekend.

Nee

Hier geen enkele kans dat zoon nog overgaat. En het is goed zo. Volgend jaar beginnen we gewoon opnieuw en hopen we dat hij (met de begeleiding die ingezet is) weer een frisse start kan maken.

Ilva

Ilva

25-06-2014 om 16:59

Nog wachten op uitslag maar

Wij moeten dus nog wachten, de proefwerkweek is nog bezig maar ik zou verbaasd zijn als hij blijft zitten. Geen enkele onvoldoende. Alleen Frans en Spaans gaat wat moeilijk (net voldoende). Mentor had gezegd dat iedereen er zo goed voorstond dat iedereen over zou moeten kunnen gaan. De hele klas dus, dat had hij als mentor nog nooit meegemaakt. Het zou toch fantastisch zijn als dat zou lukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.