Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen


terentia

terentia

17-06-2016 om 16:51

Lusithania

Wat jammer, je zoon gezakt. Maar wel goed dat hij volgend jaar alleen zijn onvoldoendes hoeft over te doen.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig op welke school hij zit. Hier is er geen school waar dat kan... Ja, de vavo.

Yura

Yura

17-06-2016 om 17:20

Meer gezakten?

Ik ben overigens benieuwd of het een landelijke trend is dat er meer gezakten zijn dan andere jaren. Ijsvogeltje gaf dat ook aan, dat het bij hun meer waren dan andere jaren. Ook op onze school waren het veel, 3 leerlingen nu al definitief, waar het slagingspercentage meestal tegen de 100% is.

lauren

lauren

17-06-2016 om 17:30

ik ook

Daar ben ik ook benieuwd naar, Yura. Bij dochter op school was er ook een hoog percentage gezakten. Ik weet niet hoeveel nog een kans hebben maar een aantal was ook echt helemaal gezakt. Er waren wat vakken dit jaar bij die onverwacht moeilijk waren. Als je dan niet aan de 5,5 gemiddeld komt bij je examens of als je daarvoor al niet sterk stond en de 6 gemiddeled niet redt, dan kan dat wel zakken of een her betekenen. Mijn dochter bijvoorbeeld heeft nog nooit een onvoldoende gehaald voor aardrijkskunde in haar schoolloopbaan. Nu had ze er wel een op het examen.

Pinda en Vesper

Pinda, wat een topprestatie onder deze omstandigheden, wat zal je trots zijn!

Vesper, waanzinnig mooi cijfer zeg! Maakt het volgend jaar toch iets minder zenuwslopend want drie compensatiepunten zijn al binnen.

skik

Misty

Misty

18-06-2016 om 11:21

VAVO

VAVO hoeft niet per definitie onpersoonlijk te zijn.

Er zijn namelijk ook veel VAVO scholen die samenwerken met het speciaal onderwijs. Voor deze leerlingen wordt namelijk in het speciaal onderwijs geen havo of vwo examens aangeboden. Om dit toch te realiseren zijn er scholen in het speciaal onderwijs die samenwerken met het VAVO. Dus hun lessen op het ROC geven.

Docenten die hier lesgeven, weten dus hoe ze leerlingen kunnen helpen met een zogenaamd rugzakje.

Als u / met uw kind aangeeft in de intake dat bv zaken zoals op tijd komen, huiswerk maken, leren enz. moeilijk is voor uw kind. Dan zullen zij hiermee rekening houden en indien nodig hulp aanbieden.

Uw kind zit dan niet op het speciaal onderwijs, maar VAVO met goede docenten.

Een vol programma zit er meestal niet in, omdat uw kind al een aantal vakken heeft gehaald. Anderzijds is alles overdoen ook zonde én kan uw kind juist dat beetje extra tijd besteden aan de vakken die hij/zij moeilijk vindt. Daarnaast kan uw kind nog een beetje bij verdienen om straks de studie op MBO/HBO/Universiteit te kunnen bekostigen.

Daarnaast kan uw kind zich extra goed oriënteren op de vervolgstudie. Extra meeloopdagen volgen etc. Om te voorkomen dat het na 2 maanden erachter komt dat uw kind de studie toch niet zo leuk vindt.
Ook hiervoor zijn scholen die een programma aanbieden wat helpt dat uw kind zichzelf beter leert kennen en nadenkt over zijn/haar toekomst.

Wanneer uw kind nog maar 1 of 2 vakken hoeft te halen van bv de havo, dan kan uw kind op sommige scholen alvast op het HBO beginnen. Oftewel havo en HBO in 1 jaar tegelijk. Afhankelijk per HBO school of dit wel of niet kan.

Sterkte met het uitzoeken van de beste weg naar een fijne toekomst samen met uw kind.

En vergeet niet, u als ouder kunt uw kind het beste positieve moed en zelfvertrouwen geven. Het niet halen van het examen betekent niet het einde van de wereld. Het komt goed!!

Dochter is nu aan de studie voor een her

Gisteren lang op school geweest, ze had bijna alle examens 2 punten onder haar normale 6-7 gemaakt dus niet de benodigde 5,5, terwijl ze wel voldoendes staat met maar een 5. Zuur, maar t is niet anders. Ze was zo zenuwachtig. Wel veel definitief gezakten dit jaar 9 uit haar VWO klas en 3 met een her.
Ze heeft nu op school een soort reiki behandeling gehad om de faalangst en deblokkades op te heffen, wie weet geeft t haar rust. Rescuespray gehaald op advies en nu krijgt ze examentraining van de leraar vanmiddag en volg week. Ze heeft een 6.1 nodig om te slagen. Ze staat voor scheikunde gemiddeld 6.7 dus t is haalbaar. Als ze dr zenuwen de baas blijft komt t goed.... we houden moed.

Misty

Misty

18-06-2016 om 12:56

Lilian

Wat fijn dat je dochter nog een kans heeft om alsnog haar diploma te halen!

Onzettend veel succes met het leren.

Dank je wel!

Ze leert erg hard en is nu wat rustiger. Hopelijk woensdag ook. Gun t er zo.

Elfje65

Elfje65

18-06-2016 om 22:27

Lilian1 ea

Succes voor je dochter of zoon. Ik zal duimen voor alle herexamenkandidaten.

Vavo

Allereerst voor alle geslaagden: gefeliciteerd!
2 jaar geleden zakte mijn dochter voor haar vmbo-tl examen. Heel zuur. Zij koos voor 1 her, haalde daarmee een punt hoger voor biologie en kon daardoor door naar VAVO. Daar heeft ze een jaar lang wiskunde gevolgd op de donderdagavond. Overdag ging ze naar het MBO om daar een opleiding helpende zorg en welzijn te volgen (niveau 2). Gewoon om in het ritme van school te blijven en iets achter de hand te hebben als ze alsnog niet zou slagen. Vorig jaar is ze met een 7,nogwat voor wiskunde geslaagd. Ze had een 5,6 nodig en dus alsnog geslaagd voor vmbo-tl. Nu heeft ze het eerste jaar MBO-4 achter de rug, heet een 9 voor haar stage behaald en hoort tot de beste leerlingen van haar klas. Haar docenten zien haar hierna graag naar het HBO gaan. Wie had dat gedacht?

Voordeel van het VAVO vond ik dat ze de andere cijfers mee kon nemen. Ze kon zich richten op 1 vak en ook het se cijfer van wiskunde nam ze mee. Dit was een 6, maar uiteindelijk kwam ze op het VAVO uit op een 7 gemiddeld. Als ze het jaar op haar oude school over had gedaan, waren alle se cijfers vervallen en nu konden ze dus gewoon mee.

Yura

Yura

19-06-2016 om 23:14

Melleke

Voor je dochter was het zeker een goeie optie, omdat ze nog een mbo-opleiding ernaast kon doen. Als je voor vwo zakt is er ook zo'n soort optie, dat je al met hbo begint en intussen nog je vakken haalt eventueel op havo-niveau. Maar dan moet je dus voor de uitslag al aangemeld en aangenomen zijn. Hij had zich echter voor een universitaire studie aangemeld. Dat betekent dat hij bij vavo naast die vakken heel weinig te doen zou hebben, of hij moet een baan vinden erbij van een flink aantal uren, dat weet je ook niet of dat gaat lukken en de basisbeurs vervalt in het geval van een parttime opleiding wel. Mijn zoon heeft regelmaat en structuur nodig anders ligt hij de hele dag in zijn bed. Bovendien waren zijn voldoende vakken ook niet om over naar huis te schrijven, dus ik vind het voor een betere basis ook niet verkeerd om die over te doen.

Yura

Yura

19-06-2016 om 23:18

Lilian

Heel veel succes voor je dochter. Lijkt me ook zwaar zo'n her. Bij jullie ook al zo veel gezakten dus. 9 van hoeveel is dat? Bij ons 3 van 44 en 2 met een her.

Li

Li

19-06-2016 om 23:23

Melleke

Ik herinner me je verhaal, echt fantastisch dat ze het nu zo goed doet. Hopelijk gaat dat die van mij ook lukken...(zijn nog jonger).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2016 om 23:26

Melleke

"Ze kon zich richten op 1 vak en ook het se cijfer van wiskunde nam ze mee. "

Wij zijn ons inmiddels ook aan het oriënteren op VAVO. Inmiddels weet ik dat wat jij beschrijft, een uitzondering is. De websites van verschillende VAVO's benoemen in ieder geval expliciet dat dit vrijwel nooit mogelijk is.

Zoon gaat volgende week, ondanks dat hij al definitief is gezakt, toch een her doen voor Latijn. Eigenlijk is VAVO alleen een optie als hij Latijn nu toch met een voldoende afsluit: de VAVO's hier in de regio bieden geen Latijn aan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-06-2016 om 23:27

Percentages

Ik hoorde net van dochter dat er een school in Haarlem is met een slagingspercentage van 67. Dat is toch echt wel heel weinig! Bij dochter op school was het 89%, wat me ook al niet bijster hoog leek (de verwachting is dat het stijgt naar 92 na de her).

Yura

(wat een prachtige nick trouwens)
Er waren ongeveer 60 leerlingen. Erg veel gezakten dus. Maar we gaan ervoor dat dochter straks bij de geslaagden hoort! Ik moet er gewoon vertrouwen hebben.
Ze kan t zo goed, ze staat een 6,7 voor scheikunde en moet een 6,1 halen om te slagen. Normaal zou ik zeggen: eitje. Maar met t examen in mn achterhoofd dat ze bijna alles verknald heeft, hoop ik zo dat die zenuwen nu weg zijn. Ze is wel rustiger.
Neef helpt haar met oefenen, is een echte scheikunde studiebol en al vrij van de Uni. Hij was gisteren heel de dag hier. Zo lief! Nu zit ze op school bij de leraar te oefenen en vanmiddag lopen neef en zij t examen wat ze nu maakt weer door. Nog even bikkelen.
De uitslag is op 1 juli ipv op 5 juli kwamen we achter. School wist t nog niet Dochter zit dan in Portugal en weet nog niet of ze daar gebeld wil worden. Ze komt 4 juli terug en heeft al op school overlegd dat ze na woensdag beslist wanneer ze gebeld wil worden.

Kelly

Kelly

20-06-2016 om 13:33

Yura

Ook met havo kan je al op het hbo beginnen als je nog maar 1 of twee vakken hoeft te halen. Zie de post van Misty.

Yura

Yura

20-06-2016 om 14:35

Her's. percentages en vavo's

Ah Lilian, wat een spanning, ik voel het bijna door het beeldscherm. Ik zal duimen dat ze het haalt, ze heeft er nu zo hard voor gewerkt. Volgens mij is het dan als het alsnog mis gaat nog zuurder dan zoals bij mijn zoon gelijk maar mis. Dan heb je 2x die spanning en hard werken. Ik gun het haar enorm. Onze school wist ook niet dat de hers bekend werden op 1 juli ipv 5 juli. Ik hoorde het van iemand op een andere school en had het toen gegoogeld en toen we de brief van de school kregen met diverse data heb ik maar gelijk terug gemaild, dat ik had gevonden dat het 1 juli was, dus ze hebben er toen gelijk een correctie-mail overheen gestuurd.

Mijn nick komt trouwens doordat ik op dat moment een nieuwe nick wilde en toen waren we net op vakantie naar de Jura geweest, dat was echt prachtig. Maar de nick Jura was al bekend vandaar.

Dat de route vavo icm hbo ook kon voor havo-leerlingen wist ik niet, maar dat had ook geen nut om aan ons te vertellen natuurlijk van school uit, aangezien we het over een vwo-gezakte hadden. Dan zouden alleen de universiteiten dus nog zo'n route moeten open laten. De vakken waarop zoon gezakt is had hij toch niet nodig voor zijn vervolgstudie.

Ai wat een schrikbarende percentages hoor ik zeg, ik houd de nieuwsberichten in de gaten of daar in zijn algemeen nog wat over in het nieuws komt.

Ijsvogeltje, je kunt Latijn wel op Luzac doen, wel ander prijskaartje natuurlijk dan vavo, maar als het om een paar vakken slechts gaat ipv een gehele opleiding is het wel minder dan normaal per jaar lijkt me. Of misschien een combi van 2 vakken op vavo en Latijn op Luzac nog een optie? Maar ja voorlopig maar hopen dat hij het haalt, maar ik heb gemerkt dat het niet onverstandig is je bij voorbaat te orienteren op de optie dat het niet lukt. Dat hadden wij nu eigenlijk niet gedaan en dan overvalt het je allemaal nogal.

Ijsvogeltje

Wij hoorden dit ook pas na de zomervakantie toen ze al begonnen was. Het kon ook alleen in sommige gevallen. Bij Deltion sprint heeft zij gezeten.

Yura

Ik wilde ook dat ze overdag iets om handen had. Niets doen was geen optie. Hoewel ze op niveau 2 beneden haar eigen niveau zat, heeft ze er toch veel geleerd. Sowieso in haar stages. Bovendien kon ze zo even de beste van de klas zijn en weer zelfvertrouwen kweken, want die was goed zoek na dat rampzalige schooljaar.

Li, ik ben super trots op wat zij bereikt heeft. Ze zit erg goed in haar vel en is in alles enorm gegroeid. Ze wil in het laatste jaar zelfs 2 maanden naar Engeland voor haar opleiding en het zou me niets verbazen als dat haar ook nog gaat lukken.

Yura

Yura

20-06-2016 om 14:51

Reacties op zakken

Hoe zijn de reacties uit de omgeving? Het valt mij eigenlijk een beetje tegen. Meeste zeggen oh jammer en gaan over tot de orde van de dag. Ik vind zoon eigenlijk een beetje eenzaam. Zelfs de opa's en omas' zijn toevallig allemaal op vakantie. Ene stel zit in het buitenland in andere tijdzone, dus die sliepen nog toen de uitslag kwam. Andere stel kregen we niet eens te pakken en daarna kwam er een korte reactie op de groepsapp van de hele familie, maar niks aan hem persoonlijk, nog geen belletje niks. Zijn nichtje die 2 hoeken om woont en met wie we heel veel contact hebben (zijn beetje surrogaat ouders, omdat ouders in het buitenland wonen) is nog niet eens even langs komen lopen. Van vage bekenden krijgt hij nog het meeste medeleven. Kregen een bos bloemen van een buurvrouw en van de moeder van zijn beste vriend. Vader van een goede vriend van hem zette een lief bericht aan hem op fb, en de beste vriendin van zijn zusje had een reep chocola voor hem gekocht, maar verder complete radiostilte, nog geen kaartje bij de post zaterdag ofzo en die zijn er zat, want ik moest ook in dat rek met "geslaagd" kaarten eentje uit zoeken voor een nichtje. Ik zag er zat tussen met "jammer" en "kop op" enzo.
Hij ging morgen met vrienden afspreken zei hij, dus dat hoop ik dan maar. Gelukkig blijven ze allemaal nog thuis wonen, dus hun sociaal leven zal toch ook meer in deze omgeving blijven dan in de stad waar ze gaan studeren verwacht ik.

Yura

Yura

20-06-2016 om 14:52

Melleke

Ik denk inderdaad dat je altijd wel wat leert. Zeker inderdaad in stages. Wat is het achteraf goed uit gepakt, fijn hoor.

hier veel reactie vanuit omgeving

ongeloof, dat zeker, maar ook veel reacties.Kaartje van vriendinnen en veel medeleven en duimers nu.

Triva

Triva

20-06-2016 om 15:04

Yura

Tja, ik zou er ook niet aan denken hoor om een kaart te sturen naar iemand die gezakt is. Ik zou het niet zo hoog opnemen allemaal. Ik vind juist dat hij al veel gekregen heeft.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2016 om 15:16

Yura

Hier ook niet zoveel reacties op het gezakt zijn. Maar geen probleem, hij voelt zich daar niet eenzaam onder. Hij houdt zich zelf ook nog wat afzijdig, is ook nog niet naar de eerste examenfeestjes geweest. Hij is er niet zo voor in de stemming, en is nog druk aan het leren voor dat herexamen. Zoon werd vorige week wel gebeld door een klasgenoot waar hij weinig contact mee heeft. Die wilde even laten weten dat hij het balen voor hem vond en vroeg hoe het met hem was. Zoon was daar verbaasd over, maar vond het erg leuk. "Dat zou ik nooit zelf hebben bedacht, maar nu weet ik dat zoiets hartstikke fijn is", zei hij er zelf over.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2016 om 15:22

Yura: Latijn

Ja, Latijn kan ook op Luzac, maar dan wordt het allemaal wel wat versnipperd. We hebben ons zojuist door een VAVO laten vertellen dat hij zijn 5 op Latijn ook kan laten staan en inzetten op een compensatiepunt op een ander vak. Dan zou hij bijvoorbeeld biologie of natuurkunde kunnen volgen en daar voor een 7 gaan. Dat is ook zeker een interessante gedachte. Verder blijken ze ook ervaring te hebben met het opnieuw oppakken van vakken die bij de profielkeuzes gesneuveld zijn. Dus als Latijn niet lukt, dan zou hij bijvoorbeeld Duits weer kunnen doen, zodat hij toch een tweede taal heeft. Lijkt mij een flinke dobber eerlijk gezegd....
Nou ja, eerst maar even dat herexamen en volgende week naar open dag van VAVO.

Yura

Yura

20-06-2016 om 15:52

Reacties

Ja is anders natuurlijk als je nog een her moet doen, dan zit je hoofd nog helemaal vol. Ik denk dat jongens en meisjes ook heel anders zijn, zoals je ook aan de reactie van Lilian ziet. En dat hij nou net van de beste vriendin van zus een chocolade-reep krijgt en niet van zijn eigen vrienden. Ik denk dat als het met 1 van mijn dochters vriendinnen zou gebeuren, ze met zijn allen daar zouden zitten en tranen met tuiten zouden huilen haha,ha dat is weer het andere uiterste. Als ze elkaar meer dan een dag niet zien, zijn ze al een uur bezig met afscheid nemen en huggen.
Hij heeft best veel aandacht gehad dus van mensen die verder weg staan inderdaad en dat is superlief. Ik zou wel een kaartje gestuurd hebben denk ik als het een goede bekende was, zoals een neefje of nichtje ofzo of anders wel even een opbeurend appje.

Karel

Karel

20-06-2016 om 23:08

Slagingspercentage

Ik las een (voorlopig) slagingspercentage van 60%. Dat klinkt echt als heel laag. Op de site van mijn dochters school stond dat 96% in een keer geslaagd is. Ze vertelde dat 3 kinderen sowieso gezakt zijn en enkelen doen dus nog een her. Dus nu al een supergoede score voor die leerlingen.

Ik heb te doen met de kinderen die gezakt zijn. En Yura, ik zou er ook niet aan gedacht hebben een kaartje te sturen, maar nu ik jouw verhaal lees ga ik mijn neefje met een her nog even extra succes wensen. Probeer te denken aan de mensen die wel meeleven zoals dat vriendinnetje met de chocoladereep. En veel succes met de plannen voor wat hij nu gaat doen.

Yura

Yura

21-06-2016 om 11:29

Karel

Wow 60%, is dat landelijk? En voor welk niveau? Ik ga ff googelen, dat zou wel heel erg zijn zeg. Bedankt voor je succeswensen en fijn dat ik je op een idee heb gebracht mbt je neefje.

An-nA

An-nA

21-06-2016 om 20:36

Gekke vraag maar....

Is het zo dat bij een herexamen een leerling vaak wel slaagt of is de kans ook groot dat deze alsnog zakt? Natuurlijk snap ik dat het ligt aan de omstandigheden, welk vak en hoe slecht je ervoor staat maar ik dacht om eerlijk te zijn dat de meesten met een her, dan alsnog slagen of zit ik er nu echt naast?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.