Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen


vorig jaar

waren er hier op school op havo veel leerlingen met een herexamen. Slechts de helft daarvan is alsnog geslaagd. Maar havo scoort de laatste 3 jaar toch erg slecht qua eindexamenresultaten. Dit jaar ook 17 herexamens, vind ik toch veel (80 leerlingen)

ik hoop dat er veel slagen

En dat dochterlief daar bij zit! Ze is nu bezig. Spannend maar een goed gevoel, dus ik hoop dat dat werkelijkheid wordt.

Examenmam

Examenmam

22-06-2016 om 18:49

Slagingspercentage

Ik weet niet wat het slagingspercentage is tot nu toe. Wel heb ik gister met dochter oude klassefoto's terug gekeken en even geturfd. Van de 31 leerlingen in 3 havo zijn er nu 18 zonder vertraging geslaagd ( nog 2 à3 een herkansing). Vind ik toch niet erg veel.

Triva

Triva

23-06-2016 om 22:40

slagingspercentage

Ik heb gezocht naar slagingspercentages maar kon nog niets vinden, eerst de herkansingen blijkbaar. De school van mijn kind week overigens niet af tov de percentages van vorig jaar.

Deze vond ik wel interessant, waar zijn al die VWO'ers in Drenthe?
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/19/vorig-jaar-179-000-geslaagden-in-voortgezet-onderwijs

Specht

Specht

23-06-2016 om 23:04

Triva

Zwart wit gezegd
Ik denk dat in zo'n dun bevolkte provincie als Drenthe gemiddeld meer kinderen ( eerst) naar het VMBO gaan ,
omdat ouders hun 11 of 12 jarige kind niet zo graag ver weg naar school sturen. Vaak is het VMBO dichterbij.
In de randstad, de drie provincies met het hoogste aantal VWOers is is zowel het VMBO als het VWO dichtbij.

Triva

Triva

23-06-2016 om 23:26

tja

En limburg groningen en zeeland dan?

Drenthe ...

Hier 3 in Drenthe woonachtige kinderen. Maar hun VWO school staat in de provincie groningen....dat drukt vast het gemiddelde....

veel net over de provinciegrens

Zoals Ingrid aangeeft gaan veel kinderen in Drenthe naar Groningen stad, Haren, Leek en Veendam (provincie Groningen) of Oosterwolde (Friesland) dus het is een beetje vertekend beeld

Voor het Noorden van Drenthe zijn dat heel logische keuzes

Triva

Triva

24-06-2016 om 18:49

Dat heb je bij elke provinciegrens

dus dat vind ik ook geen reden. Het verschil is gewoon te groot.

Het is een provincie met minder inwoners dus minder scholen maar het gaat dan ook niet om absoute aantallen maar procenten. Ook in Noord-Holland zijn gebieden waar je ver moet fietsen om op een VO school te komen.

Opleidingsniveau.

Naast het absoluut lagere inwonergetal wonen minder hoogopgeleiden in Drente, omdat daar nauwelijks werkgelegenheid voor is. En of je dat nu aan nature of nurture wijt, dat het heeft het gevolg dat er minder kinderen naar havo/vwo gaan. Ik woon in een jawel, Innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat. Hier vind je in ieder middelgroot dorp een havo/vwo school.

Triva

Triva

25-06-2016 om 17:59

Kenfan

Ja ik dacht ook aan zoiets maar wat ik dan wel grappig vind is dat Oost-Groningen de laagst opgeleiden heeft wonen van Nederland maar dat dat met Groningen-stad blijkbaar helemaal is weggemiddeld?

Triva ,Groningen stad

Ik neem het meteen aan de studentenpopulatie het nivo omhoogkrikt,(al dan niet letterlijk 0Als je wel eens naar Groningen gereden hebt kun je je dat voorstellen. Je rijdt door een volledig leeg gebied en ineens zie je uit de verte die stad al opdoemen als een fata morgana in de woestijn. Onvoorstelbaar als je zelf in een verstedelijkte regio woont.

Triva

Triva

25-06-2016 om 18:11

Kenfan

Ja, ik kom daar regelmatig vanuit Friesland maar ik moet nog 45 min er voorbij en mijn hemel wat je dáár aantreft...

Die studenten moeten daar wel blijven wonen voor hun kinderen het VWO-niveau kunnen opkrikken natuurlijk.

Yura

Yura

01-07-2016 om 11:43

Hoe is het met de herkansers?

Al nieuws?

helaas

niet gehaald.. ze is zo verdrietig en op vakantie. Voel me zo machteloos. Ze wil naar huis maar dat kan niet.

Lusithania

Lusithania

01-07-2016 om 12:24

lilian

Ik voel met je dochter mee. Het is ook balen!

Ach wat verdrietig Lilian

Sterkte voor jou en je dochter

Herkansen als je al geslaagd bent

Iemand enig idee als je een onvoldoende wil ophalen terwijl je al geslaagd bent of het normaal is dat je dat cijfer te horen krijgt ook als het lager is dan de vorige keer?

Triva

Triva

01-07-2016 om 13:18

Moedermop

Wat wil je dan? Dat ze het geheim houden? Dan weet je toch ook dat het cijfer lager is dan de vorige keer? Wat bedoel je precies?

Omdat mijn zoon nog niets gehoord heeft

Ik kan me voorstellen dat ze alleen de alsnog geslaagden bellen en dat de reeds geslaagden hun cijfers later zien?

Triva

Triva

01-07-2016 om 13:24

aha

Dat kan kloppen, hier stond in de examenbijbel dat je niet gebeld werd als je alleen je cijfer wilde ophogen. Tot mijn verrassing werd ik dus vanmorgen wel gebeld. Mijn zoon had zelf de school moeten bellen dus. Kun je dat nergens terug vinden dan? Er moeten toch ergens regels zijn opgesteld?

Spannende dag

Ik duim dat er nog een paar OOLspruiten vanmiddag alsnog de vlag u kunnen uithangen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2016 om 13:38

MoederMop

Het zal per school verschillen of ze wel of niet bellen. Weet je zoon dan niet hoe dat proces loopt? (hier weten de leerlingen precies door wie ze gebeld gaan worden en hoe laat)

Examenmam

Examenmam

01-07-2016 om 14:07

Gebeld

Die procedures zijn hier allemaal op de schoolsite terug te vinden. De ouders is ook vriendelijk verzocht om alle informatie betreffende de examneperiode ook door te nemen, het blijven ten slotte pubers. Hier is dochter met een herexamen wel gebeld. Hoewel ze al geslaagd was heeft ze wel een onvoldoende weg gewerkt.

vrienden van zoon

zijn gelukkig allemaal geslaagd voor hun herexamen, ben blij voor hen!

Yura

Yura

01-07-2016 om 17:50

Lilian

Ach nee toch wat verdrietig en nu is ze ook nog zo ver weg, wat naar zeg. Ik weet hoe jullie je voelen helaas. Kleine troost na 2 weken gaat het echt al weer stukken beter. Kon het me de eerste dagen niet voorstellen en als ik het weer aan iemand moest vertellen moest ik telkens bijna huilen. Zoon leek er minder moeite mee te hebben dan ik, of hij kon zich beter groot houden. Hij hoopte wel de eerste dagen geen bekenden tegen te komen als hij de hond uit moest laten ofzo, maar hij is inmiddels al weer met zijn vrienden op stap geweest, hij maakt grapjes (soms wel een beetje cynisch, zo van mijn klasgenoten stonden voor de deur, als ze voor zijn zus komen) en hij loopt af en toe ook gewoon te zingen. Al lijkt het nu even het einde van de wereld, het komt goed echt waar.
Weten jullie al wat ze volgend jaar gaat doen?

Elfje65

Elfje65

01-07-2016 om 18:22

Ach

Lilian, wat ontzettend sneu!! Weet ze al hoe nu verder?

Nee ze weet t nog niet Elfje

Gelukkig heeft ze t met haar vriendinnen die haar opvangen wel fijn. Ze appte dat ze zich al wat beter voelt ( nu ik nog) En blij was dat ze neit naar huis was gegaan( wat dus ook niet kon)

Wat een dag vandaag zeg, er is veel gebeurt, ook andere dingen die er flink inhakken. Soms denk je... dit past niet in 1 dag.... Pfff dat t maar snel morgen is.

Dochter wil misschien toch t jaar op school overdoen, gaat ook kijken bij de VAVO en bij Saxion waar je een traject in kan met HBO/VAVO, dit laatste is niet mijn optie omdat ze dan erg ver weg moet gaan wonen. Dit is nml in Deventer/Enschede/Twente en wij wonen in Brabant en hier is dat nergens.Je kunt dan punten sparen voor het jaar erop, als je in de eerste start. Ik vind dat een dure optie want ze is dan cursist en geen student. Bovendien is het niet de opleiding die ze af wil maken.Dat scheelt ook.

T zure is dat ze dus een 7 stond en als ze dus een jaar overdoet, dan eigenlijk alles al weet. Alleen examens maken lukt op een of andere manier niet? Daar zal ze een training of zo voor moeten volgen.Faalangst? Ze blokkeert in ieder geval wel. Daar gaan we ons in verdiepen.
Maar bij de VAVO moet ze toch verschillende vakken doen om de kansen te spreiden. Dus wie weet is dan een jaar over beter.
Ik wacht t maar even af, ik hoop dat ze tot maandag nog wat kan genieten.

Els

Els

01-07-2016 om 20:41

Lilian

Wat jammer dat het je dochter niet is gelukt!
Misschien kan ze mbo4 combineren met havo-vavo? Of bij de loi vakken volgen?
Mbt saxion, in theorie is het mogelijk dat ze haar havo diploma en propedeuse tegelijk haalt. Het voordeel hiervan is, is dat ze geen jaar verlies heeft. Wellicht kan ze na het eerste jaar hbo overstappen naar een hbo dichter bij huis. Het nadeel is dat je geen studiefinanciering ontvangt.

Sterkte en succes met het maken van een keuze!

Els

Voor zo ver wij hebben begrepen is het bij het saxion zo dat het eerste jaar een cursusjaar is en dat ze dan vrijstelling kan krijgen voor het echte eerste jaar,wat erop volgt. De propedeuse krijgt ze dan ook pas na het eerste echte studie jaar. Anders hadden we het wel gedaan. Want dan kon ze alsnog volgend jaar gaan studeren, wat ze nu eigenlijk zou gaan doen.
Mbo4wil ze echt niet, dat vindt ze zo zonde van haar VWO jaren.
Ze gaat denk ik het jaar toch maar hier overnieuw doen en ik was net bezig met thuisstudies te bekijken, wie weet zit daar iets bij wat de ernaast kan doen. En kijkenwat school te biedenheeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.