Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Nicolette

Nicolette

06-06-2018 om 11:15

Pennestreek

Mijn neef van net 15 is sinds zijn 15e aan het werk bij dat horeca bedrijf met de toekan. Hij ruimt het ontbijt af. Daar zoeken ze vaak mensen en vaak jonge hulpkrachten. Je moet wel aan de toekannorm voldoen (begreep ik van neef) en dat is in ieder geval geen groen, blauw etc haar, zichtbare piercings en tatoos en je keurig gedragen. Misschien zit er eentje bij jullie in de buurt?

Slag om arm

Hier ging dochter met de examenbundels in de tas naar haar vriend. Terwijl hij college heeft, gaat zij bij hem mee naar school en daar examens oefenen.
Ik legde uit dat ik op regenachtige dagen altijd een paraplu bij mij had omdat ik ervaren had dat het dan niet zou gaan regenen. Het wel leren, is dan niet voor niets geweest.

Verder volgt ze een opleiding tot instructrice; een leerzaam proces dat van pas kan komen bij haar studie. Ze leert zo hoe je presentaties moet voorbereiden of hoe je een groep mensen beweegt om je instructies op te volgen.

Verder heeft ze ook een paar keer gekookt. Dat is ook best leerzaam; wanneer begin je met rijst koken of toch eerst de sperziebonen snijden en koken. Wat voor mij zo vanzelfsprekend is, was voor haar iets waar ze flink mee in de mist kon gaan. Het eindresultaat was lekker en bezorgde haar waardering van het werk. Ze gaf aan vaker te willen koken omdat haar broertje meent beter te kunnen koken dan zij
.
Ze heeft ook haar eerste appeltaart gebakken die bij anderen zo zeer in de smaak viel, dat ze maar een klein stukje over had voor thuis/ (mij).

Ik hoop zo van harte dat ze binnenkort reden heeft om weer een appeltaart te bakken.

Tango

Tango

06-06-2018 om 13:16

Werken

Dochter hier is met 15 jaar begonnen bij Hoogvliet. Ze stond toen bij de zelfscan-afdeling. Dat mocht wel met 15. Was een beetje saai baantje hoor en ze moest ook veel schoonmaken en omdat ze met 16 niet snel door mocht naar de kassa is ze toen bij AH gaan werken, wel kassa. Inmiddels is ze 17 en werkt bij McDonalds. Daar mag je ook werken vanaf 15 maar alleen in de lobby, tafels schoonmaken etc. Maar ik denk dat je als 15-jarige ook niet teveel eisen moet stellen. Vakken vullen is niet het meest leuke werk maar vaak wel gezellig met andere collega's. En heel veel keuze is er inderdaad niet of je moet in een tuindersgebied wonen.
Folders heeft dochter hier (gelukkig) nooit gedaan. Ik vind het prima als anderen het doen hoor, maar ik ben altijd bang dat het blijft liggen (want nu geen tijd of slecht weer) en dat ik het uiteindelijk mag gaan doen. Zie ik vaak genoeg gebeuren om me heen. Daar ben ik dan ook echt op tegen. Het is haar baantje, niet het mijne, ik heb mijn eigen werk.

vakkenvullen

Mijn zoon is wel vakkenvuller. Het leek hem destijds ook niks. Maar ach, als je wel geld wilt verdienen dan vind ik dat je niet al te veel eisen moet stellen. Zeker niet als het om werk gaat waarvan je bijna zeker weet dat je dat met jouw schoolopleiding de rest van je leven niet hoeft te doen. Niks mis mee om als 15-jarige wat saai werk te doen.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-06-2018 om 15:29

Ook vakkenvuller

Dochter werkt ook drie dagen als vakkenvuller. Prima baantje. Ze heeft veel aanspraak in de winkel, van klanten die haar iets willen vragen. Vooral toeristen.
En verder lummelt ze lekker rond, spreekt af met vrienden en kijkt series.

Noordenveld

Noordenveld

06-06-2018 om 23:56

Vrije tijd

Eerst theorie-examen gedaan (tweede keer,nu foutloos), paar dagen uitslapen, gamen, met vrienden op pad. Kamer uitgemest. Paar dagen naar Italië geweest en nu 4 dagen per week aan het werk op bedrijf van zijn oom. Er is voor 100.000 euro aan extra elektronica ingeslagen. Mijn zoon moet er schakelkasten van bouwen.

Mari39

Mari39

07-06-2018 om 10:44

Macdonalss

Daar werkt mijn zoon vanaf zijn 15e. Hij werkt bij dranken of lobby. Keuken en kassa mag vanaf 16e pas.

wendy

wendy

09-06-2018 om 14:32

onderwijsovereenkomst

Wij kregen vandaag de onderwijsovereenkomst binnen voor de vervolgopleiding die we binnen 3 werkdagen terug moeten sturen.

Ze krijgen pass woensdag hun uitslag vind het raar of is dit normaal?

Tango

Tango

12-06-2018 om 12:39

Morgen

Wendy, volgens mij is dat normaal hoor. Hier kreeg dochter ook zo'n overeenkomst kort nadat ze haar intake op het MBO had gehad. Alleen dochter had het verkeerd begrepen en dacht inderdaad dat ze hem pas moest opsturen als ze geslaagd was. Toevallig zag ik hem een paar weken terug in haar kamer zwerven en hebben we hem alsnog, rijkelijk te laat, ingestuurd.

Morgen is het zover, de uitslag... Dochter is vandaag vrij, heeft echt een hangdagje ingelast na twee weken alleen maar werken en op pad zijn. Staat nu pasta te koken met spekjes, pesto en room. Het ruikt heerlijk. Ik ga zo maar even een hapje mee pakken.

Nicolette

Nicolette

12-06-2018 om 13:19

paniek

Hier brak vanmorgen even paniek uit. Mentor had het verkeerde tijdstip van uitslag en halen cijferlijst doorgegeven voor morgen. Dochter stond ingepland met werken op dat tijdstip, niemand kon/wilde ruilen en dat, met de zenuwen erbij, leidde tot een huilbui. Ze heeft werk gebeld en de teamleider heeft voor een oplossing gezorgd. Dochter weer helemaal blij. Stiekem is ze toch wel zenuwachtig.
Voor de VWO'ers: ik kwam dit nog tegen: https://nos.nl/artikel/2236117-opnieuw-ophef-over-niveau-vwo-examen-frans-verdrietig-de-zaal-uit.html
Dochter blij, scheikunde op 18 punten aangepast, ze heeft weer wat hoop gekregen.
Hoe gaat bij jullie de uitslag? Bij mijn andere kinderen werd je gebeld tussen 14 en 15 als je gezakt was. Dochter wordt gebeld of het nou goed of slecht nieuws is.

Pennestreek

Pennestreek

12-06-2018 om 14:44

Hier wordt dochter sowieso gebeld

tussen 11 en 12. Ook hier wel een beetje gespannen. Hopelijk in 1 keer genoeg punten gehaald om door te gaan naar de Havo. Maar geslaagd is ze hoe dan ook. Of ze moet echt alleen maar 1-en hebben gehaald...

Hoe gaan jullie het vieren? Wij gaan met ons gezin uit eten. Ik kan me van mezelf herinneren dat er een borreltje was thuis voor familie/bekenden. Man vond dat niet nodig, en dochter zelf ook niet. Dus we houden het bij uit eten. Ik hang natuurlijk de vlag uit, en ze krijgt een mooi cadeau (ze wilde heel graag naar een cabaretgroep, dus daar gaan we binnenkort met het gezin naar toe).

Frédérique

Frédérique

12-06-2018 om 14:49

dat wachten!

vorig jaar gewacht. Er zou gebeld worden tussen 11 en 15 u. Dochter was ervan overtuigd dat ze was gezakt en had nog gevraagd hoe er gebeld werd: op alfabet, eerst de gezakten?
Wachten, wachten, wachten. Om 15 u niks. Ik had stille hoop dat ze was geslaagd, anders zou ze toch wel gebeld zijn? Om 16 u niks. Mijn hoop werd groter.
Werd ze om 17.38 gebeld.
Geslaagd.

Ik was zo boos, dat ik eigenlijk niet eens blij kon zijn. Ik heb de school de volgende dag gebeld over deze schandelijke gang van zaken, een kind 2,5 uur extra in spanning laten zitten! Bleek dat ze maar met twee mensen belden op een school met vier examenklassen. Echt belachelijk. Deden ze altijd met twee mensen, maar dit jaar zouden ze het anders gaan doen, beloofd.

Dus ik hoop voor de kinderen van die school dat dat morgen ook gebeurt,

Sterkte allemaal met wachten.

mentor

De mentor van mijn zoon hoeft maar 3 mensen te bellen. Dus ik neem aan dat dat moet lukken ergens in de buurt van 13 uur

We gaan het vieren (als.. ) met bubbels en natuurlijk gaat de vlag met tas uit. 's avonds eten we zoons lievelingseten. Een cadeau krijgt hij later, ik denk bij zijn diploma uitreiking. Die uitreiking is s'avonds en dan willen we vooraf uit eten gaan.

Lusithania

Lusithania

12-06-2018 om 16:46

En hier

Hier worden ze gebeld tussen 15.15 (!) uur en 17.00 uur. Ik vind het heel erg laat. Vorig jaar werd zoon gebeld v.a. 12.00 uur. Dus 3 voor 12 werd er gebeld, op mijn mobiel dat dan weer wel.
's Avonds moeten ze naar school voor de cijferlijst dus uit eten stellen wij nog maar even uit (uitgaande van een positieve uitslag).

Gisteren was er het gala en eigenlijk was ze van te voren niet heel enthousiast en vond het maar gezeur als ik begon over schoenen, kapper, make up, ketting en panties. Maar ze heeft het heel erg leuk gehad Vooral de rode loper was speciaal.

Mijn zoon

Wordt ergens tussen de middag ( hopelijk niet) gebeld. Op de school waar ik lesgeef wordt er pas om 1515 vergaderd en gecheckt of alle uitslagen kloppen, en begint het bellen pas tegen 1600...laat!!

Ingrid

wendy

wendy

12-06-2018 om 17:48

het kan erger

Hier worden ze gebeld tussen 17 en 18.00.

Zelf vind ik dat echt jammer maar het is niet anders.

Amsterdamse

Amsterdamse

12-06-2018 om 18:18

Iedereen

Hier wordt iedereen gebeld, geslaagd of gezakt, vanaf het middaguur. Het bijna zeker dat ze niet geslaagd is. Is haar eigen inschatting. Theoretisch zou het nog kunnen dat ze geslaagd is. We gaan het merken morgen, blijft spannend, ook voor dochter.

En hier

Tussen 14.30 en 16.00 bellen ze de leerlingen die gezakt zijn. Daarna mag je aannemen dat je bent geslaagd en moet je om 19.00 op school zijn voor je cijferlijst.
Ook hier was dochter inegroosterd voor werk, orecies rond dat tijdstip. Ze had vervanging geregeld maar die kan toch ineens niet. Geen paniek deze keer. Ze belt morgen dan gewoon de winkel om het uit te leggen. Gaan ze meestal wel relaxed mee om.
Wij vieren het met een etentje. Niet morgen omdat ze hopelijk om 19.00 op school moet zijn. Cadeau heeft ze zelf al bedacht en met hulp van de grootouders gaat dat lukken
Verder heeft dochter weinig tijd om zenuwachtig te zijn voor de uitslag omdat ze donderdag nog even toelating moet doen op de kunstacademie. En dat is ook best een klus/uitdaging.

Mail

Op de vavo krijgen de kandidaten een mailtje. Je kan zo zelf bepalen wanneer je die wilt openen. Eigenlijk vind ik dit prima geregeld want een belletje is wel persoonlijk maar vaak zijn de kandidaten zo gestresst van het wachten dat een gesprek zo moeilijk verloopt.

Noordenveld

Noordenveld

12-06-2018 om 20:11

Pas laat bricht

Ook tegen 17 uur morgen bericht. En dan om 19uur naar school. Morgen geen festiviteiten. Kind gaat met vrienden wat doen. Op dag diploma uitreiking wel lunch ergens met familie en vrienden.

Jay

Jay

12-06-2018 om 21:09

en hier

wordt er (hopelijk niet!) gebeld tussen 13:00 en 15:00 uur (alleen als je gezakt bent dus), en dan om 16:00 uur naar school voor cijferlijst.
Ik had er eerst wel vertrouwen in, maar ben nu toch weer aan het twijfelen geslagen...omdat ik me opeens realiseerde dat dochter weliswaar een 4 en een 5 mag hebben om toch te kunnen slagen MAAR dat ze dan wel voldoende compensatie moet hebben (dat laatste was ik een beetje vergeten)...
En nu is eigenlijk het punt dat ze vorig jaar VWO examen engels heeft gedaan, en een 7 als cijfer daarvoor heeft gehaald, maar nu weet ik niet of dit cijfer mee gaat tellen voor het havo examen (6 vakken) dat ze dit jaar heeft gedaan. Ik hoop heel erg van wel, weet iemand dit toevallig? Als het helemaal niet meetelt, dan zou dat toch behoorlijk lullig zijn, want dan had ze beter gewoon havo examen engels kunnen doen dit jaar, en dan met dat hoge cijfer veel compenseren.... En als het wel meetelt, zouden ze er dan een 8 van maken omdat het een 7 op vwo niveau was?

Tango

Tango

12-06-2018 om 21:38

13.00 u

Hier bellen ze vanaf 13.00 u. Geen idee of ze dan eerst de gezakte kandidaten bellen of alles door elkaar. De mentor belt de eigen klas, dus dat kan redelijk snel gaan. Maar dochter achternaam begint met de P. dus de eerste zal ze niet zijn.
Om 17.00 u. moet iedereen ruimschoots gebeld zijn want dan worden de kandidaten op school verwacht. Iedereen, alles door elkaar, gezakt en geslaagd. Vond ik dan wel weer bijzonder.
Daarna gaan we uit eten met het gezin. Dochter is tot 16.00 u. aan het werk. Wordt dus tijdens haar werk gebeld en zal ons dan bellen. Ik mocht van haar de vlag uithangen. Als ze thuis is maken we wel een foto.

Mari39

Mari39

13-06-2018 om 07:34

Hier

Bellen vanaf 12uur. Vorig jaar was iedereen rond 1 uur gebeld.

Zoon kent geen stress, ik denk dat ik hem om kwart voor twaalf uit bed moet halen!!!
En dat hij in pyama de telefoon aanneemt!!
Ik daarentegen heb wel wat stress!

Gisteravond kwam hij aan met een ongelezen instructieboekje over regels en afspraken tijdens het examen zelf. Aaaaahhh!

Ik weet niet hoe we het gaan vieren, man.is laat thuis en broertje heeft kinderfeestje.
Kado mag hij met vader uitzoeken, hij krijgt van ons een mooie zonnnebril. Wilde hij graag hebben.

Angela67

Angela67

13-06-2018 om 08:22

N-termen enzo

je leert nog eens wat :

https://www.examenblad.nl/document/vkp5erl9cg4t-normeringsmededeling/2018/f=/18_00636_normering_hv_tv1.pdf

https://nl.wikipedia.org/wiki/N-term

kan me niet herinneren dat ik hier in mijn tijd over nadacht maar met een net-op-het-randje-scorende puber in da house wordt het wel interessant . . .

gr Angela

ps hier wordt gebeld tussen 13 en 14 bij zakken >> 16 uur op school melden. Geslaagden worden gebeld na 14 uur >> 17:30 op school melden

Loekie

Loekie

13-06-2018 om 08:58

En hier zeer relaxed

Zoon heeft geen idee wanneer hij gebeld wordt (terwijl de kans op slagen niet heel groot is). Weet jij t mam? Geen idee- je hebt vast een mail gehad hierover. Oh ja; ik zal nog ff kijken....
Is nu naar werk.
Totaal geen stress....dus laat ik 't ook maar los. We zien 't wel.

Lusithania

Lusithania

13-06-2018 om 08:58

Angela

Ik was vrij relaxed maar nu..........

Esther68

Esther68

13-06-2018 om 09:21

Angela

Uit de tabel leid ik af dat Scheikunde (1,7) erg moeilijk was.

Ik vind het toch wel wat. Gaan ze een moeilijk examen "ophogen" door de N-norm hoog te stellen. Maar leerlingen kunnen van een (zeer) moeilijk examen toch zo van slag raken dat zelfs zo'n hoge N-norm het niet meer kan corrigeren om op een passend cijfer uit te komen?

Echt waardeloos.

Ik zou er erg voorstander van zijn dat die examens VOOR ze gegeven worden kritisch bekeken worden en de vraagstelling VOOR ze gegeven worden aangepast worden, zodat het gewoon passende examens zijn zonder valkuilen, onbegrijpelijke vragen of antwoorden.

Nou ja, maar afwachten. Tussen 12 en 14 uur hier geloof ik. En spannend. Dochter verwacht een her, ook vanwege scheikunde. Toch heb ik nog wel hoop, want zo slecht stond ze er overall niet voor. Als ze de rest redelijk gedaan heeft en de 5,5 gemiddeld maar haalt, komt het vast goed.

Biebel

Biebel

13-06-2018 om 09:30

Bubbeltjesplastic, maar vooral sterkte en succes vandaag

Het is al weer twee jaar geleden dat ik op dit draadje meedeed. Nu wil ik volstaan met succes. En hoewel de methode van zoonlief voor hem misschien wel heel relaxed was (hij had de tijd verkeerd onthouden en stond daardoor, net wakker, onder de douche toen de mentor hem belde), zag ik in dat jaar dé tip voor gestreste, bij de telefoon wachtende pubers: bubbeltjesplastic. Tergend langzaam bubbel voor bubbel uitknijpen. Zeker als je tussen 3 en 4 gebeld kunt worden, zou je met een groot stuk plastic het dat hele uur moeten kunnen redden...

Hopend op goed nieuws voor jullie allemaal!

Esther68

Esther68

13-06-2018 om 09:43

N-term en L (lengte)

Die N-term snap ik wel, als het moeilijk is, krijgen leerlingen er wat punten bij.

Maar die L (lengte van de schaal)?

Kan iemand uitleggen hoe dat werkt en m.n. wat de gedachte daarachter is?

Zou niet bij een vak met een relatief hoge N-term de L zo laag mogelijk moeten zijn?
Dat lijkt niet helemaal op te gaan

Esther68

Esther68

13-06-2018 om 09:44

Of is de L het maximaal te behalen punten voor dat betreffende examen?

Dus bij het ene vak kan je max 48 punten halen, bij het andere vak max 83?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.