Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Tango

Tango

24-05-2018 om 13:06

Klaar

Dochter is klaar. Vanmorgen het laatste examen gehad. Ze had Drama. het was naar haar idee redelijk gegaan, al was haar concentratie niet zo best, zei ze. Verbaasde me niet echt. Ze heeft teveel andere dingen aan haar hoofd.
Het lange wachten gaat nu beginnen.

Dora

Dora

24-05-2018 om 13:29

Jay

Ja, precies zo'n typje. Alles zelf ondervinden. Ze is dan wel weer grootmoedig genoeg om achteraf toe te geven dat wat wij zeiden zo gek nog niet was. Nu mocht ik dus voor het eerst "helpen", maar ik voelde me meer de zure knuffel uit het andere draadje dat nu loopt.

Opluchting

Dochter had en goed gevoel over examen aardrijkskunde; mogelijk genoeg om biologie te compenseren en zonder her te slagen. Een blij gezicht!
Blij toe, want komend weekend staat een verlaat verjaardag met BBQ op kalender en het zou ongemakkelijk zijn als ze vandaag ook een zware deceptie beleefde.

Nu is er tijd om theorie B te gaan oefenen en met rijlessen te beginnen. Maar over twee weken zal ze haar biologie gaan inzien in geval dat..

Het is wel fijn om hier bemoedigende reacties te lezen, dank hiervoor.
Irl hoor ik wel een opmerkingen als ‘los laten’. Ik begrijp dat wel, maar dan begrijpen die mensen niet hoe je met je kind (hier dyslectisch) mee leeft. Van tegenslagen wordt je sterker, maar succesjes trekken je omhoog.

En nu maar afwachten.

@Jay, nog 2/3, oeff. Heel lastig daar andere scholieren al bijna vakantie vieren en op nu.nl kandidaten hun ervaringen delen. Daar kan je knap onrustig van worden. Hopelijk blijft je dochter goed gemotiveerd.

Triva

Triva

24-05-2018 om 17:34

Tango

Wat moeten ze doen voor een examen drama?

Zoon had vier lange dagen PIE-examen (metaal en elektro-opdrachten en ook theorievragen) en hij had een behoorlijke inhaalslag gemaakt want daar waar hij dinsdag nog flink achterliep was hij vandaag klaar. Volgende week alleen nog engels.

Tegenvaller

Hier ging wiskunde slecht. Geen concentratie, druk en onrustig in de zaal en vast ook examenvermoeidheid. Jammer want ze was goed voorbereid. Hard duimen nu maar..Volgens haar is het in elk geval geen 1 haha.

Jay en Dora: hier ook een hele zelfstandige dame maar toch zit ik heel vaak naast haar met leren. Maar eigenlijk pas sinds de ADD diagnose. Toen pas durfde ze toe te geven dat er zo veel zo vaak niet lukte. Ik zit vooral als mental coach vaak naast haar en overhoor soms. Hoop dat dat na dit schooljaar niet meer hoeft 😉

Jay

Jay

24-05-2018 om 19:01

Jeeeeej!

Dochter kwam vrolijk thuis, wiskunde B is goedgedaan!
Dat betekent zeker een zes en wie weet hoger....? (ok nu overdrijf ik misschien )

Morgen haar zwaarste vak, scheikunde. Als dat achter de rug is alleen nog maar bio en spaans, en beide vakken zijn normaal gesproken geen probleem (fingers crossed).

Picasso: balen dat het niet zo goed ging. Ook wiskunde B?

Mari39

Mari39

24-05-2018 om 20:02

Het zit erop

Zoon heeft laatste examen gedaan. Nask en hij was niet ontevreden. Gelukkig. Nu 3 weken wachten, toch spannend.
Zoon gaat maandag alweer een klein beetje leren (hoop ik) om zijn wiskunde en scheikunde op havo nivo te krijgen. Maar de druk is er af.

Nicolette

Nicolette

24-05-2018 om 20:36

en ook

8/8 zit erop en dus ook hier een examenkandidate die klaar is. Aardrijkskunde vond ze matig gaan, erg gedetailleerd, lang bezig en de onderwerpen die ze niet leuk vond, kwamen aan bod. Natuurkunde daarentegen vond ze wel goed te doen, alleen aan het einde vond ze het lastig worden.
Om nog een terug te komen op biologie, dat was haar tegengevallen, omdat ze dol is op dna en erfelijkheid en dat kwam er nauwelijks, zelfs helemaal niet, geloof ik, in voor
Flanagan, gelukkig ziet je dochter het wat positiever.
Daranet onder het eten zei dochter dat ze het examen tegen vond vallen, dat ze verwacht niet hele hoge cijfers te hebben en dat ze hopelijk geslaagd is. Scheikunde was haar het zwaarst gevallen, wiskunde het beste.
Over 20 dagen zullen we het weten. Nu is ze bij een vriendin met wat andere vrienden.

Mazzel

@Nicolette, soms moet een kandidaat ook een beetje mazzel hebben. Zo las ik op nu.nl dat diegene die aardrijkskunde havo van 2017 geoefend hadden, hier veel baat bij hadden gehad omdat de vraagstelling vergelijkbaar was. Ik vroeg dochter of ze gisteren de versie van vorig jaar had geoefend. Ze gaf aan gisteren een eerste tijdvak van 2017 en een tweede van 2016 te hebben geoefend. Vandaag vond ze het examen voor een groot deel in de strekking van dat tweede tijdvak van 2016. Ze was blij die gisteren zo grondig te hebben doorgenomen.

Maar sommige vragen vind ik best zinloos. Waarom moet een scholier weten door welke processen graniet is ontstaan. Ze hadden op school dit item wel goed behandeld maar ze had liever een vraag over basalt gehad. Voor sommige is het een vraag om punten mee te sprokkelen als de scholier toevallig dat betreffende gesteente in de klas behandeld heeft. Alleen mogen dergelijke vragen best wat algemener om het principe van druk en andere elementen te te handelen..

Tango

Tango

24-05-2018 om 21:27

Triva

Voor drama moeten ze vooral theorie leren, heel veel begrippen zoals coulissen, auteur, dialoog etc. etc. Het praktijkgedeelde hebben ze al gehad in een voorstelling. Dat telde helaas maar voor 30% mee, de theorie voor 70%. Dochter vindt drama op zich heel leuk, maar zat helaas in een zeer niet leuke klas bij dit vak. Het is dus niet echt een succes geworden, maar ze heeft zich er doorheen geslagen. Had een 7 voor de praktijk. Nu afwachten wat het SE cijfer wordt. Ze verwachtte wel een voldoende.

Dora

Dora

25-05-2018 om 09:56

Natuurkunde

Was een drama gisteren. Ik hoop maar dat de N term omhoog gaat, want iedereen had er moeite mee.

natuurkunde

Zoon vond 'm ook lastig. Paar echt moeilijke vragen, maar hij dacht dat hij er wel redelijk uitgekomen was.

Enfin, niks anders aan te doen dan afwachten nu, en duimen...

Jay

Nee geen B maar A voor dochter. Evengoed erg lastig als je brein vaak soep is.....

Hier

Zoon is net klaar. M&O viel tegen en gisteren AK ook. Zijn verwachte “Yeah het zit er op” stemming ontbrak dan ook. Hij was ook best moe. Hij is nu wel met vrienden chillen. En dan maar wachten. Ik heb er nog alle vertrouwen in. Normaal gesproken slaagt hij, het kan hooguit 5,5 regel zijn die roet in eten zou kunnen gooien.

Jay

Jay

25-05-2018 om 19:55

scheikunde

'was best te doen' volgens dochter. Erg fijn!

Meevaller! Nu alleen bio en spaans nog. En die laatste loodjes wegen niet zo zwaar, zeker Spaans niet

Jay

Jay

30-05-2018 om 10:29

klaar

Nou eindelijk is het hier ook achter de rug: gisteren Spaans en maandag biologie.
Biologie was moeilijker dan dochter had verwacht, maar ging toch niet slecht: nagekeken en zou iets van een 6 komma weet ik niet meer moeten zijn....
Spaans ging zoals verwacht goed, ook nagekeken en kwam op 7 komma weet ik niet meer.

Dus nu maar 2 weken wachten!!!
Ik heb er nu meer vertrouwen in dan voor de examens, maar het blijft wel spannend.....

Gisterochtend had dochter ook nog een sollicitatiegesprek voor een vakantiebaantje waarbij haar faalangst haar weer parten speelde, maar ze is wél aangenomen, joehoe!

Dora

Dora

30-05-2018 om 11:49

Eindelijk rust, ik had het gevoel dat ik zelf weer examen moest doen.Vooral dat oppeppen: kom op, je kunt het prima. En: als je het niet haalt, gaat er echt niemand dood of zo. Steeds die twee mantra's. Slopend.

Nu lekker feesten, kamer opruimen, afscheidsweek school ergens op de hei. Ik voel me weer vrij! heb gisteravond lekker urenlang gepraat met de jongere zus, die prima begreep waarom ze verwaarloosd werd maar dit toch wel even heel fijn vond.

En nou nog de uitslag...maar ja, je doet er toch niets meer aan. Vlag èn zakdoekjes tegen de tranen klaarleggen, dan ben je op alles voorbereid.

Nog een hele week geduld... wat doen jullie 'kinderen met teveel vrije tijd' zoal?

Nicolette

Nicolette

05-06-2018 om 18:14

ja, inderdaad

Ja, inderdaad, volgende week woensdag krijgt dochter de uitslag. Wat ze doet? Chillen met vrienden (heel erg veel), werken (achter de kassa bij een supermarkt), dingen van de leerlingenraad afronden, kamer opruimen (yeah, eindelijk), vandaag heeft ze mij geholpen met zwaar werk in de tuin, een vriendin oppeppen die net de verkering uit heeft, naar het zwembad, terrassen met haar bgf, een paar dagen naar haar zus die op kamers woont etc etc.

Ester68

Ester68

05-06-2018 om 18:36

examenreis

Ze is nu op examenreis. Daarvoor chillen, (overdag en 's avonds) oppassen, chillen met haar vrienden, eindelijk konijnenhok verschoond , kamer een beetje opruimen.

Heerlijk. Ben jaloers op zoveel vrije tijd, hoewel niet op de spanning.

Hier

Zoon werkt in de horeca op prachtige tijden, want van 12 tot 6, heeft gisteren voor het eerst gehospiteerd voor een kamer ( bijna dagtaak i.v. m. reistijd), helaas niets geworden, verder veel gamen met vrienden en tijd voor zijn muziekhobby: componeren. Nog een weekje zo verder en dan weten we het!

hier

Zoon werkt elke dag paar uur (baantje supermarkt), chillen met vrienden - wat bij hen sinds kort weer voetballen is -, beetje spijt hebben dat hij niet mee is gegaan met examenreis met paar jongens uit zijn klas. O ja en twee keer per dag verzuchten dat hij niet zeker weet of hij de juiste keuze voor studie heeft gemaakt. En of hij toch maar gaat wisselen.

Zoon Zit op Mallorca...

Ik krijg ( afspraak is afspraak) 1 appje of foto per dag. Volgens mij hebben ze het erg naar hun zin....

Ingrid

Tango

Tango

05-06-2018 om 22:00

Vrije tijd??

Die heeft dochter hier nauwelijks. Ze is bijna fulltime aan het werk bij het restaurant met de M. en daarnaast is ze nog begonnen bij een ander restaurant, waarvan nog niet zeker is of ze daar blijft werken. Ik zie haar nauwelijks. Ze kwam zowaar thuis eten vanavond
Na het werk veel op pad met vriendinnen etc. Nu is ze ook weer met een vriendin aan het chillen. Ik vind het prima hoor, zo gaat de tijd lekker snel voor haar. Maar zou fijn zijn als ze af en toe haar kamer eens opruimt want daar heeft ze natuurlijk helemaal geen tijd voor.

Pennestreek

Pennestreek

06-06-2018 om 09:54

Hangen, heel veel hangen

Dochter hier gaat nog wel naar school, een soort bijspijkerprogramma voor wiskunde omdat ze door wil naar de Havo. Dat is 1, max 2 lesuren per dag. En elke dag anders, want het moet bij de wiskundedocent om de andere lessen gepland worden. En het kan nog tot op de dag zelf veranderen, zoals vandaag. Ze zou het 2e lesuur moeten, maar dat is nu het 7e geworden... Ik ben op zich heel blij met die lessen natuurlijk, maar baal wel (voor haar) van het niet vast liggen van die uren. Ze kan dus eigenlijk niets plannen.

Ze hangt verder wat rond met haar klasgenoten, maakt haar huiswerk (ik moet zeggen, dat doet ze heel braaf, dat is ook wel eens anders geweest!), en doet wat klusjes in huis en wandelt met de hond. Op dit moment is mijn man ziek thuis, dat vindt ze wel gezellig merk ik. Kamer opruimen heb ik nog niet voor elkaar, want ja, wiskunde, dus geen tijd voor. Ik zeg maar niks over al die uren schermtijd die ze blijkbaar wel heeft, en haar nagels hebben ook iedere dag een ander kleurtje/patroontje . Ach, dat mag, het is vakantie voor haar tenslotte. Als ze klaar is met de extra wiskunde (vrijdag toets) dan zal ik die kamer eens aankaarten. En samen met haar aanpakken. Maken we er een gezellige happening van met muziek en wat lekkers als beloning.

Pennestreek

Pennestreek

06-06-2018 om 09:55

Banenvraagje

Ik lees hier van veel kinderen die aan het werk zijn. Mijn dochter heeft haar best gedaan, maar nergens wilden ze haar hebben. Ze is 15, wordt pas eind oktober 16 dus kassa en zo kan niet. Vakkenvullen lijkt haar niks. Hebben jullie nog suggesties?

pennestreek

In de winkel is een van de weinige dingen denk ik. Of als afwashulp in een restaurant, verdient vaak wel goed. Bediening,afruimen mag ook, maar wel zonder alcohol.
Kersen plukken of zo bij de boer?

Dora

Dora

06-06-2018 om 10:46

Pennestreek

Mijn dochter heeft toen schoongemaakt in een ziekenhuis. Ze betaalden ook nog net iets meer dan het minimum. Ze vond het heel spannend om op alle plekken te komen waar normaal niemand in mag. Dus als ze een nieuwsgierig tiepje is...

Nu heeft ook zij geen tijd om te werken. Deze week afscheidskamp met haar klas. Dat doet de vrije school om terug te kijken op je schooltijd, heel intensief. Dus iedereen is er gewoon nog. Dit weekend viert ze haar verjaardag en daarna moeten we maar kijken. De spanning zal wel flink oplopen begin volgende week.

Anja

Anja

06-06-2018 om 10:56

Hier is de 15-jarige net gestart met een baantje

In zijn geval bij Domino's Pizza. Hij belegt de pizza's, schuift ze in/uit de keuken en neemt de telefoon aan.

Kijk eens op de site van Indeed. Zo hebben wij deze ook gevonden.
Mc Donald heeft ook bijbanen vanaf 15 jaar.

Er zijn inderdaad veel bijbanen vanaf 16 jaar. Even goed doorzoeken.

Krantenwijkje

Bij de reclame lag een folder voor een krantenwijkje. Zo heb je nog de hele dag om leuke dingen te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.