Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Echtgenoot rekent dochter "laag" schooladvies aan


Amare

Amare

11-09-2015 om 07:11

echt?

'Een aantal absolute gymnasiasten (advies van school en zelf willen) werden uitgeloot ten koste van niet echte gymnasiasten.'

Hier kregen alle VWO-kinderen die naar het gym wilden een kort intakegesprek, om te kijken of ze wel echt zin hadden in grieks, latijn en klassieke vorming. De school had geen zin om tijd en energie te steken in kinderen die niet echt geïnteresseerd waren. De voorrang was er wel, maar dan voor het VWO breed, niet perse voor het gym.

Jamie

Jamie

11-09-2015 om 07:35

tuurlijk

Bieb hoort eens wat, weet natuurlijk via inside information precies hoe het zit en scheert meteen alle gymnasiasten over één kam en praat meteen op een vreemde manier over alle VWO'ers op dit forum.

Hemf

Hemf

11-09-2015 om 07:40 Topicstarter

oefenboeken "aandacht voor rekenen"

Heeft iemand ervaring met de oefenboeken van http://www.aandachtvoorrekenen.nl/voor-thuis/rekenen-groep-7 ?

Ze zien er handig uit, maar geen idee of de stof echt aansluit bij cito M7?

Moni

Moni

11-09-2015 om 08:41

Vreemd Bieb

Dat komt op ons plaatselijke categoraal gymnasium echt niet voor. Met een te laag advies kom je er niet in, wie je familie ook is.

Wel jammer dat dit jouw beeld over gymnasiasten/vwo-ers zo beïnvloedt.

Goofy

Goofy

11-09-2015 om 09:10

Oei

Nou excuses dan maar want onze oudste was volgens definitie van Bieb ook geen echte maar omdat we hem graag uitgedaagd houden ambiëren we wel gymnasium. Hij wordt nl strontvervelend als de lat niet hoog genoeg ligt en geloof me, dat is voor niemand leuk. Gelukkig zijn er ook nog andere mogelijkheden zodat we de elite niet voor de voeten hoeven te lopen.

bieb63

bieb63

11-09-2015 om 10:18

ja jongens (meisjes....)

Je kunt aannemen wat je wilt (Bieb 'hoort eens wat'). En dat ik 'vreemd' over VWO'ers praat? Hoezo? Wat is er mis met VWO"ers? Wmb niks. En van mij mag een VWO'er absoluut naar het gym als hij/zij dat zelf wil. Het gaat mij ook helemaal niet om de leerlingen zelf. Het zijn, in de situatie waar ik het over heb (en ja, daar weet ik genoeg van), dat de óuders het doordrammen om naar het (categorale!) gym te gaan, terwijl een aantal kinderen dat helemaal niet wilde, maar naar VWO op scholengemeenschap wilden. Die ouders hebben gedramd, konden dat, wat broer/zus zat al op dat gym. Ten koste dus (door uitloting en geen broer/zus op gym) van degenen die wél wilden én gym advies hadden. Overigens zijn er een aantal na 1 of 2 jaar weer van die school af. Een enkele omdat zij het niet trok, een enkele omdat nu kind gedramd had alsjeblieft van die school te mogen, omdat zij zich daar doodongelukkig voelde.
Ik heb het dus over drammerige ouders en niét over de kinderen zelf, die met een VWO diploma wel willen en kunnen of met een VWO diploma niet willen of kunnen.

Maar Bieb ...

... Hoeveel ouders zetten niet in op een niveau hoger? Wat is er mis met ambitie? In deze draad gaat het om vmbo-t/havo ipv vmbo-t. In Amsterdam zou dat ook "ten koste van èchte havisten" gaan om met jou te spreken. In Amsterdam is groot tekort aan havo en vwo plekken.
Er moeten gewoon genoeg goede scholen met passende plekken zijn. Niet gaan afgeven op kinderen die een (half) niveau hoger proberen en dan "plekken inpikken", nee ook zij hebben recht op een kans.
Wat zijn dat trouwens precies: èchte havisten of èchte gymnasiasten? Wat doe je met laatbloeiers als zij minder recht zouden hebben op de schaarse plekken!

diana

diana

11-09-2015 om 12:31

35 jaar geleden

Ik moet even bieb's verhaal steunen. 35 jaar geleden (eigenlijk nog langer) zat ik op een categoraal gymnasium. Er was nog geen lvs, citotoets woog niet zo zwaar (vlgs mij zelfs helemaal niet??) en wat de hoofdmeester zei wat de leerling aan kon, was doorslaggevend op de middelbare school. Het was de tijd dat het gymnasium nog echt iets voorstelde en dat op het gymnasium de kinderen van de notabelen van de stad zaten met een verdwaald kind uit de "arbeiders"klasse, onder wie mijn broer en ik. Er zaten toch wel wat leerlingen die eigenlijk het niveau niet hadden maar met veel bijles, dankzij connecties van de ouders en met ziek zijn op de taktische momenten er toch door heen gesleept zijn. Als het niveau echt veel te hoog gegrepen was, dan stroomden ze af in de onderbouw. Het was niet schering en inslag maar per jaar zaten er toch wel een paar (op zo'n 50 leerlingen tussen de 1 en 3).
Ja, er zijn er genoeg ook nu die het kind op een hoger niveau willen hebben. Draadjes vol hiervan, oa met de vraag naar citotoetsen, ook voor onderbouwtoetsen, hoe het niveau verhoogd kan worden en als mijn kind maar niet op die 4-letter-school met nog een paar letters erachter terecht komt. Is denk ik ietsje anders dan toen op het gym, dat was meer je blijft in het milieu als je op het gym zit en nu is het als mijn kind maar een hoger niveau heeft want dan heeft hij meer kansen in het vervolgonderwijs. Maar misschien zit ik fout.
Een van mijn kinderen is begonnen op t gym maar toen ze zag in de 3e dat latijn ten koste zou gaan van een moderne taal (en omdat ze de kinderen op het atheneum leuker vond), is ze overgestapt naar atheneum met Cambridge Engels. Ze vond dat een betere voorbereiding op de studie die ze nu doet en haar droom om internationaal te gaan werken.

Amare

Amare

11-09-2015 om 12:38

kunnen we terug naar de vraag van femh?

oefenboeken "aandacht voor rekenen"

Ik ken die oefenboeken helaas niet. Je zou ook een aantal oude cito's kunnen oefenen met haar, dan went je kind meteen aan de juiste vraagstelling.

Diana

Je anekdote van 35 jaar geleden is niet overtuigend om te ondersteunen dat er echte en neppe gymnasiasten bestaan. Verder lees ik in je bijdrage dat oefenen mag, maar als het om gymnasium gaat dan heb je kennelijke andere (verkeerde?) motieven (namelijk 'het milieu') dan als het alleen om een niveau hoger gaat. Eerder noemde iemand hier al de extra uitdaging; mag dat wel?
Ik prijs ambitie op ieder niveau en zal mijn kinderen daar altijd in steunen. Een kind dat toch havo, vwo (of gymnasium binnen het vwo) probeert, onder aanmoediging van de ouders zijn in mijn ogen kinderen met kansen waarvan ik hoop dat ze die benutten. Als het niet lukt, geen man overboord maar goed dat ze het geprobeerd hebben. Dat geldt ook voor het kind waar deze draad om startte.

bieb63

bieb63

11-09-2015 om 15:13

ja bermbrand

Er is niets mis met gymnasium en ook niet met VWO. Maar mij lijkt dat VWO voldoende is om daarna je ambities waar te maken (of dat nou uni of hbo is). Gym is voor leerlingen die zélf nog net dat extra's en hoogste willen. Zeker bij categoraal. Doen als je wilt en kunt. Niet doen als je er als kind (op dat moment) niet achter staat. Waarom?

Angela67

Angela67

11-09-2015 om 15:33

vwo

vwo bestaat uit twee delen: atheneum en gymnasium.
Dat even voor de beeldvorming . . .

In utrecht is de loting zo belachelijk dat er geloot wordt op vwo advies en dat je dus een kostbare/elitaire gymplek kunt krijgen als je slechts een simpele atheneumwens hebt .. . (denk er even wat smileys bij, maar het is wel feitelijk juist dat er geen onderscheid wordt gemaakt bij loten!).

gr Angela

Jamie

Jamie

11-09-2015 om 15:45

Bieb

Jij vindt gewoon dus al gek genoeg en je wijst ook een technasium af, een TTO of een scienceafdeling op het VWO? Dit omdat in mijn ogen een gymnasium precies hetzelfde is: iets bovenop het VWO.

Amsterdam

Er bestaat alleen vwo advies, er is niet zoiets als vwo-atheneum advies en vwo-gymnasium advies (wat sommige juffen ten onrechte suggereren). In Amsterdam zijn kinderen met atheneum wens op categorale gymnasia geplaatst en andersom. Dat is zeer ongewenst voor alle partijen want dat raakt je vrije keuze voor een bepaalde school type.
Maar dat is een andere discussie dan de vraag of je als ouder je kind al dan niet mag stimuleren in zijn ambities. Bieb vindt dat dus goed tot het vwo, dat 'is voldoende' voor je ambities.

diana

diana

11-09-2015 om 15:50

maar

Maar is gymnasium wel iets bovenop het vwo? vroeger wel maar sinds de profielen niet meer? In plaats van de moderne vreemde taal dien je bij gymnasium of oud-Grieks of Latijn te kiezen. Als je wilt kun je dan ook nog een vreemde taal kiezen maar dat gaat dan weer ten koste van een ander vak, tenzij je in een extra vak examen doet maar dat is niet per se gymnasium. Dus heb je liever moderne vreemde talen, dan kun je beter naar het atheneum gaan of nog beter TTO.

Jamie

Jamie

11-09-2015 om 16:05

diana

Ja het is meer omdat je (meestal) de vakken Latijn/Grieks bovenop de vakken krijgt op het atheneum. Sommige scholen kiezen er voor om bepaalde vakken in minder uren te geven of een andere methode te gebruiken maar het is dus wel degelijk meer maar niet veel anders dan een technasium of science of TTO in mijn ogen.

bieb63

bieb63

11-09-2015 om 16:19

ik heb het niet over TTO en technasium e.d.

Dat zijn m.i. keuzes die de leerling zelf maakt. Daarbij heb ik het over gymnasia die anders lesgeven dan op een scholengemeenschap.

Sinds de Mammoetwet

Sinds de invoering van de Mammoetwet in 1963 is de mulo, mms en hbs afgeschaft en vervangen door de mavo (wat later vmbo is geworden), havo en vwo. Het gymnasium bleef bestaan, maar werd binnen het vwo naast het (nieuwe) atheneum geplaatst.

diana

diana

11-09-2015 om 16:22

Jamie

"Ja het is meer omdat je (meestal) de vakken Latijn/Grieks bovenop de vakken krijgt op het atheneum"
En dat is dus niet zo. In het gemeenschappelijk deel is een klassieke taal verplicht bij gym, bij atheneum frans of duits (of een andere vreemde taal: Fries, Arabisch etc). Bij profielvakken of keuzevakken kun je als gymnasiast nog wel vreemde talen kiezen maar dat gaat dan weer ten koste van een ander vak (of je moet in en extra vak examen doen maar het is dan de vraag of je ingeroosterd kunt worden). Ik ken diverse gymnasiasten die wel in latijn of Grieks examen hebben gedaan maar niet in Engels of Duits. Meestal zijn dat beta's en een aantal van die ik ken zijn daar niet heel rouwig om omdat ze latijn gemakkelijker vonden dan Frans of Duits. Maar dan zie ik dus verder geen verschil met atheneum, je vreemde taal is alleen Latijn ipv een moderne. Vroeger deed je wel in een vak extra examen.

TTO en te unaniem anders?

Bieb, mag TTO en technasium nu wel van jou en is je bezwaar nu alleen tegen categorale gymnasia gericht (een zelfstandig gymnasium, los van een scholengemeenschap)?

Engels is verplicht

Op het vwo zijn twee vreemde talen verplicht waaronder in elk geval Engels. Dus ook op het gymnasium. De tweede vreemde taal kan Grieks en latijn zijn, in de praktijk is een van die talen extra vak.

diana

diana

11-09-2015 om 16:32

bermbrand

Ik had het over de afwijking van gymnasiun tov atheneum. Ja, ze hebben allemaal Nederlands, Engels, een vorm van wiskunde (a,b of c), ckv, nu nog anw, maatschappijleer, LO, rekentoets en dus of klassieke taal of moderne taal. Zo kunnen we wel op alle slakken leggen. Je snapt best wat ik bedoelde.

Engels

Je schreef in #80 dat je mensen kende met gymnasium diploma die wel latijn examen hadden gedaan maar geen Engels. Daar reageerde ik op want Engels is een verplicht vak voor het vwo,neus ook op het gymnasium.

diana

diana

11-09-2015 om 16:43

en hier

Vwo advies is in principe een advies voor atheneum en gymnasium. Het kan gebeuren dat school alsnog selecteert maar dat is geen beleid.
Bermbrand, ik vind het stom hoe die selectie in Amsterdam nu toegaat. Lijkt me niet fijn voor de (je) kinderen en ook nog eens heel erg balen. Geen ander woord voor dan stom. Snap je ergernis dan ook helemaal.

diana

diana

11-09-2015 om 16:46

oeps

Dat was een typefoutje, Bermbrand. Mijn oudste dochter zit aan de ander kant de hele tijd te klagen over een leraar en die probeer ik te negeren. Ze is nu ook weer bezig. Aaaah.

Engels verplicht

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/welke-vreemde-talen-krijg-ik-in-de-2e-fase-havo-en-vwo

Inmiddels is engels verplicht. Maar voordat de profielkeuzes ingevoerd werden kon je gewoon een eigen vakkenpakket kiezen waarin engels niet verplicht was. Alleen Nederlands en een vreemde taal.

Ik heb geen gymnasium gedaan maar HAVO maar had geen engels in mijn pakket.

http://talenexpo.nl/hoofdstuk.php?mnu=19&PHPSESSID=5f021cbe0232f42de1106edbcd9d4167

Jamie

Jamie

11-09-2015 om 16:54

diana

Ja maar de onderbouw is wel degelijk zwaarder en daar doelde ik op. De bovenbouw is gelijk en wat dat betreft is het diploma in mijn ogen dus niets meer waar dan een atheneumdiploma. Het heeft gewoon 1 of 2 andere vakken.

Amare

Amare

11-09-2015 om 16:55

diana

wat jij schrijft, geldt pas vanaf de profielkeuze. Dat is bij veel scholen pas na het derde jaar en bij sommige vwo's zelfs pas na het vierde jaar. De eerste drie jaar is het echt zwaarder, want dan krijg je Grieks EN Latijn extra (naast Duits, Frans en Engels als vreemde talen) met bijbehorend huiswerk. Bovendien krijg je minder lesuren wiskunde en Nederlands, terwijl de stof aan het einde van het jaar wel gewoon af moet zijn. Dus ook voor deze vakken meer huiswerk en meer zelf doen/uitzoeken dan op het atheneum.

Vanaf de profielkeuze is dat verschil kleiner, maar dan heb je er dus al minimaal drie jaar opzitten als gymnasiast.

Jamie

Jamie

11-09-2015 om 16:58

Overigens

Hier een atheneum op een scholengemeenschap waar je in de vierde minimaal 1 jaar een extra vak neemt wat je eventueel na de vierde kan laten vallen maar de meeste leerlingen doen examen in 9 vakken. Lijkt me toch zwaarder in de bovenbouw dan een categoraal gymnasium met Latijn en examen in totaal 8 vakken.

Moni

Moni

11-09-2015 om 18:59

Andere omgeving

Ik kan alleen spreken over het categoraal gymnasium waar mijn dochter naartoe ging met ongeveer 750 leerlingen. Kleine stad, geen loting, wel veel aandacht voor excelleren.
Ik kan nu t/m tweede klas vergelijken met Atheneum Plus van andere school (zelfde voorwaarden om aangenomen te worden).
De onderbouw op het gym is inderdaad zwaarder omdat ze meer vakken hebben in dezelfde tijd. Ze hadden ook nog O&O (onderzoeken en ontwerpen) en TO (technisch ontwerpen), vakken die bij een technasium passen.
In de bovenbouw werden ze zeer gestimuleerd om extra vakken te nemen. Ik denk dat de ruime meerderheid dat ook deed. Er waren veel mogelijkheden, bijvoorbeeld het vak Kunst combineren met een NT-profiel. Op de school van jongste is de combi niet mogelijk. Daar is sowieso veel minder mogelijk.
Mijn dochter had drie extra vakken en dat werd alleen maar toegejuicht en gefaciliteerd.
Er waren bijna alleen eerstegraads leraren. Elke leraar kende het hele traject van begin tot eind.
Op school van jongste geven vooral tweedegraads leraren les in de onderbouw. Hij zit nu in de derde en heeft al weer bijna alleen nieuwe leraren (voor hem nieuw)).
En volgend jaar zal dat weer zo zijn want dan zit hij in de bovenbouw.
Zijn school is veel groter (hoewel ze niet heel breed zijn, van atheneum t/m vmboT). Maar de bovenbouw Atheneum is kleiner dan de bovenbouw van het categoraal gymnasium. Vandaar misschien het minder flexibel zijn in extra vakken, keuzevakken en combinaties.

Wil mijn dochter het hoogst haalbare en is ze ambitieus? Nee, helemaal niet. Ze vindt een voldoende genoeg en had nooit voor ogen welk niveau ze precies wilde halen. Wat ze wel wilde was voldoende aanbod zodat ze zich niet hoefde te vervelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.