Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

29-10-2014 om 20:33


*Een leerling met autisme kan baat hebben aan medicatie. Een leerling met enkelvoudige dyslexie niet. Dat is een groot verschil tussen deze twee handicaps. ( een ADHD-er met dyslexie kan medicatie gebruiken voor de concentratie, maar heeft nog steeds moeite met taal en automatisering).
*Een ander verschil is dat een leerling met enkelvoudige dyslexie niet op een SBO of so terecht komt omdat dyslexie niet onder de rugzakvergoeding valt. Of het kind krijgt er nog even een extra diagnose bij om tegenwoordig door de toetsing heen te kunnen.
* het is mij wel duidelijk dat je geen idee hebt welk een moeite een dyslect ondervindt met lezen, schrijven en leren. Niets ten nadele van gehandicapte mensen met bv één been. Zij kunnen niet lopen maar wel lezen, schrijven etc. Eigenlijk heb je maar rare ideeën over de term handicap, vind ik. Ik lees een hoop frustratie met name naar blinden en slechtzienden, welke niet naar een regulier school kunnen. Is dat laatste niet juist omdat deze mensen heel veel behoefte hebben aan een stille omgeving omdat ze het juist van hun gehoor moeten hebben. Al was het maar omdat bijgeluiden op een reguliere school, hen afleiden en ze hun oriëntatievermogen verliezen.

Ps. het is inderdaad mooi als ieder leerling of het nu VWO is of VMBO, zijn doel kan behalen door zich te ontwikkelen tot waardevolle individuen in deze maatschappij op basis van hun vermogen.

MK

MK

04-11-2014 om 21:07

Niet zo vergelijken

Barvaux, het leven is niet eerlijk. Helaas. De een wordt geboren met slechte ogen en zal het daarmee moeten doen. De ander heeft flinke gezondheidsproblemen en moet hierdoor vaak verzuimen. Als dyslexie een aangeboren aandoening is zal je er het beste van moeten maken en dan is wellicht zelf een vakkenpakket samenstellen de beste optie. Wat is hierop tegen? Hier reageer je niet op. Vroeger was dit toch gewoon mogelijk? Als de school maar groot genoeg was.

Ik vraag me alleen af hoe je dat op een vervolgstudie ziet? Stel dit kind is een enorme beta en gaat naar de TU. Mijn man heeft TUD gedaan en dat waren vooral veel dikke *Duitse* boeken. Mogelijk is het nu allemaal Engels geworden, maar het is nog steeds vooral veel lezen. Een meer praktische studie zou dan misschien juist beter aansluiten.

Barvaux, appels en peren

"Toe maar, vergelijk wiskunde C voor iemand met een VWO-alfa-hoofd maar met een vooral aangeleerde angst voor bètavakken maar gewoon met DRIE talen als je moeite hebt met lezen en met spelling maar prima antwoord kan geven als het voorgelezen wordt en je dat mondeling zou mogen doen."

Je bekijkt dit geheel vanuit je eigen perspectief. Jij vindt moeite met wiskunde onzin, je hebt het over aangeleerde angst en je meent dat elke ouder zijn kind met wiskunde kan begeleiden als je maar vanaf de brugklas mee het boek door neemt. Geen aanleg voor talen, zelfs zonder dat er sprake is van dyslexie, zie je wel als belemmering waar nou eenmaal weinig aan te doen is. Bovendien vergelijk je wiskunde C (makkie) met drie vreemde talen. Maar wiskunde C kan je pas in de bovenbouw kiezen, je zal je eerst door drie jaar wiskunde A en B gecombineerd moeten werken en in de bovenbouw vwo hoef je maar twee vreemde talen te doen waarbij je er één mag laten vallen als het het behalen van een NT/NG diploma in de weg staat.

skik

Barvaux

Barvaux

04-11-2014 om 22:41

skik en mk

Ik had het over drie talen, niet over drie VREEMDE talen. Nederlands kan vreemd genoeg zijn bij dyslexie.

Voor wat betreft de eerste fase heb je gelijk maar op zich mag een compensatie voor een buitenlandse taal bij dyslexie gewoon. Verder kun je dan wel een taal laten vallen maar heb je er nog steeds twee volle bak en mag die alfa (wat voor handicap is dat eigenlijk?) het doen met alleen wiskunde light.

Mk, aha daar is Duits weer. Wat HEB je aan Duits als je ook Frans, Spaans, Latijn of Grieks mag kiezen? Als Duits al zo belangrijk is op de vervolgopleiding (die Duiters spreken tegenwoordig ook al een aardig mondje Engels als het over de techneuten gaat) dan is het meer dan voldoende om Duits light te geven: alleen verstaan en lezen dus. Geen spreken en schrijven. Woordjes alleen Duits-Nederlands leren. Het leven kan zo makkelijk zijn.

Neem het op voor Joost, dat is in jouw belang

MK"Tja, gaan we nu verzanden in een definitie van handicap?"
Ik niet. Voor mij is het volstrekt helder. Ik ga er ook niet over. Die definitie, voorzover dat van belang is, is in handen van dokters, behandelaars en overheid. Dyslectie, autisme, blindheid, het zijn erkende handicaps, punt.
Jij morrelt. Jij wil andere vergelijkingen maken. Dyslectie een handicap noemen gaat jou te ver.
Ga jij er wel over, of begrijp je het gewoon niet?

"Kunnen autisten een vak laten vallen om toch hun diploma te halen?"
Ja, als dat nodig is wel. Iedereen mag dat als dat nodig is. Als je ziekte van Pfeiffer hebt bijvoorbeeld Of er thuis groot verdriet is wegens overlijden (een periode niet volledig mee kunnen draaien). Of nog veel dichter bij het onderwijs: als dat onderwijskundig verantwoord is. Denk aan het aanpassen van het rooster voor iemand die hoogbegaafd is bijvoorbeeld (niet het hele programma hoeven doen, 2 jaar in een doen, etc.).

"Ook valt mij op dat in dit soort discussies sommige ouders graag het woord handicap gebruiken, maar o wee als er verwezen zou worden naar SO. "
Wat mij opvalt is dat je allemaal wilde speculaties doet. Bestaat er speciaal onderwijs voor dyslecten? Is het de bedoeling van de overheid om steeds meer speciaal onderwijs te maken? Als je beide beweringen met 'ja' kunt beantwoorden, dan zou het soort mensen dat jij meent tegen te komen in discussies, kunnen bestaan.
Maar het antwoord op beide beweringen is 'nee'. Conclusie: je ziet spoken.

"Neemt niet weg dat ik iedereen gun om op het hoogste niveau een diploma te halen, maar dan moet je mensen met een blinde vlek voor exacte vakken dat ook gunnen."
Voor zover dat een handicap is (dyscalculie) moet dat, is de school verplicht aanpassingen te doen.

Maar zelfs als het alleen maar over aanleg gaat, mag het wel. Je mag ook in het huidige bestel vwo doen met een van de vakken op een ander niveau. Althans, dat mag van de overheid. De wet verbiedt het niet. Maar ook hier ben je afhankelijk van de school die het je moet gunnen. Die bereid moet zijn andere trajecten in te vullen.
Net als Joost.

Het opnemen voor Joost en zijn belang, is dus ook in jouw belang.
Jij wil ook dat scholen hun bevoegdheid nemen om in voorkomende gevallen het lesprogramma aan te passen, om tot optimaal onderwijs voor de leerling te komen.

"En over dat misbruik: daar is toch nu al sprake van? Het VO herbergt tegenwoordig meer dyslecten dan er überhaupt kunnen zijn."
Heb jij cijfers? Wat is het maximum wat er kan zijn?

Er zijn veel vo scholen die in het eerste jaar een dyslexie onderzoek doen bij alle leerlingen. Ik begrijp niet waarom ze dat doen. Ik zie namelijk helemaal geen voordeel voor de school. Jij wel?

Kijk eens hier

MK, dit is ook wel leerzaam http://www.mensenrechten.nl/toegelicht/dyslexie-dyscalculie-bij-examens

Vooral ook de link onderaan.
In 2012 heeft een school een leerling het gebruik van hulpmiddelen geweigerd. De school zegt gehouden te zijn aan de examenregels.
De commissie zegt daarover "Er is hier duidelijk sprake van een botsing van de Wet gelijke behandeling en de examenregels van het ministerie. Daar zal op beleidsniveau naar gekeken moeten worden. Relevant is dat de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte een wet in formele zin is, die in rangorde boven de examenregels gaat."

Ik neem aan dat de examenregels inmiddels zijn aangepast.

Overigens is het maar zeer de vraag of het verzoek van Joost blijft staan langs deze meetlat "De aanpassing moet de belemmeringen van de beperking wegnemen en moet noodzakelijk zijn. Een aanpassing is noodzakelijk als er geen andere mogelijkheden zijn om hetzelfde doel te bereiken. Ook mag de gevraagde aanpassing geen onevenredige belasting vormen voor de school. Als hieraan is voldaan, moet de school de gevraagde aanpassing(en) verrichten."

Maar goed, dat gaat dan ook om die gevallen dat de school verplicht is om aanpassingen te doen.

Daarnaast bestaat ook nog de bevoegdheid van scholen om aanpassingen te doen. Volgens mij gaat het verzoek van Joost over die vraag en ligt die vraag veel dichter bij wat jij zou willen.
Ik denk dat de mensenrechtencommissie niet de juiste plaats is om de vraag van Joost te beantwoorden. Het zou mij niet verbazen als hij bot vangt.

De school heeft de vraag aan de commissie voorgelegd om het antwoord "zie je wel, we zijn het niet verplicht" te kunnen geven.
Daarmee blijft staan dat de school bevoegd is. Dat het mag. Dat het kan. Dat er niks anders nodig is dan bereidheid om het te doen. Precies dat is ook nodig om te doen wat jij zou willen: wiskunde op een ander niveau doen.

Steun Joost!

Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.