Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

29-10-2014 om 20:33


Goed artikel

Inderdaad. Het behoort tot de discretionaire bevoegdheid van de school om te bepalen of die talen nou noodzakelijk zijn voor het behalen van het diploma volgens Katinka Slump.
Maar blijkbaar wordt daar geen ruchtbaarheid aan gegeven.

"Koos Kool van de Willibrord Stichting: "Wij willen dat het college zich uitspreekt over de grenzen van het passend onderwijs. De wet is er niet duidelijk in of een school de beleidsvrijheid heeft om een ontheffing te geven. We willen eigenlijk dat ook in de wet wordt vastgelegd wanneer gehandicapte kinderen bepaalde vakken niet hoeven te volgen."

Volgens juridisch onderwijsadviseur Katinka Slump is dit de wereld op zijn kop. "Scholen willen toch zelf zo veel mogelijk vrijheid? Zelfs de onderwijsinspectie heeft tegen het Gerrit Rietveld gezegd dat ze de vrijstelling aan Joost konden verlenen. Maar om een uitspraak uit te lokken over de grenzen van passend onderwijs laten ze Joost in de kou staan."

Volgens Slump krijgen hoogbegaafde of lichamelijk gehandicapte kinderen regelmatig vrijstellingen van schoolbesturen. "Dat moet ook gaan gelden voor dyslectische leerlingen."

Waarom niet?

Deze jongen kan zonder zelf te kunnen lezen alle vakken leren, dus waarom geen talen? Die kan je toch net zo goed als aardrijkskunde of economie leren met behulp van dyslexiehulpmiddelen? Of zijn er voor de vreemde talenmethodes geen daisy/kurzweil hulpmiddelen?

Mijn dochter is niet zo dyslectisch als deze jongen, maar zij is nooit Avi-uit geraakt en had een percentiel van 1 op spelling. Engels kan ze gelukkig wel redelijk lezen omdat ze de taal eerst mondeling heeft geleerd en persé engelse boeken wilde lezen. Daar maakt ze nog wel veel fouten in maar ze begrijpt het wel. Duits en Frans hoor en zie je veel minder om je heen dan Engels, dus dat is al lastiger. Zij kan die woorden niet goed lezen en al helemaal niet spellen. Maar wij leren dat allemaal mondeling. Woordenschat en grammatica kan je je zo prima eigen maken. Doordat spelfouten helaas meestal meegerekend worden zal ze nooit schitterende cijfers halen, maar zo net rond de voldoende lukt met hard werken wel.

skik

Argumenten in het artikel

"De school stelt zich star op", vindt Beatrijs Buining. "Joost zou die lesuren zo goed kunnen gebruiken om te werken aan andere vakken." Zijn dyslexie maakt het onmogelijk om uit een boek te leren, dus hij moet alles doen via voorlezen of uitleg. Joost is erg leergierig, en goed in bètavakken. Wat het nog wat moeilijker maakt op school is dat hij het syndroom van Asperger en ADHD heeft. Buiten schooltijd werkt hij nog tientallen uren om het te kunnen bijhouden. Zijn ouders maken zich zorgen om zijn vrije tijd: kan hij zich bij deze werkdruk nog wel sociaal ontwikkelen?"

Joost is een uniek geval zegt het artikel. Alle vakken kosten al veel moeite en veel tijd, hij is goed in betavakken en zou de tijd die hij nu aan talen besteed veel beter aan de betavakken kunnen besteden.
Anders faalt hij nog in alle vakken.
Bovendien heeft hij een extra opgave, het aanleren van sociale vaardigheden en dat kost heel veel energie.
Ook is het voor veel mensen lastig om van alles tegelijk te doen maar mensen met autisme hebben extreem veel moeite om te schakelen van het ene naar het andere vak.

Mijn eigen zoon is een jaar blijven zitten omdat hij door een explosie aan sociale ontwikkeling en de emotionele verwerking daarvan letterlijk niet meer met de schoolstof kon bezig zijn.
Ik zat er naast 's avonds met zijn huiswerk, maar zijn hoofd zat te vol met overdenkingen over de relaties tussen mensen, het onder woorden brengen daarvan, en het in beeld krijgen van liefdesverdriet en de heftige emoties die bezit namen van zijn hoofd. Niet af te leiden of in te dammen. Te rigide.

Door het laten vallen van 2 vakken die voor een kind als Joost extreem veel extra tijd kosten dat weinig oplevert blijft er ruimte over voor de vakken die minder moeite kosten en voor sociaal ontwikkelen.

Je kunt wel alles willen maar dat is chaotisch.
Dan zou je de schooltijd moeten verlengen.
En bijvoorbeeld een jaar alleen met Duits en Frans bezig zijn, zonder de betavakken.
Maar of een kind dan nog gemotiveerd blijft voor school is bedenkelijk.
Het is gewoon teveel gevraagd. En extreem teveel gevraagd. Niet zo'n beetje waar iedereen wel eens last van heeft als je teveel vakken hebt waartussen je moet schakelen.

Later zal Joost nul doen met Duits en Frans maar je hoopt wel dat hij door kan met de betavakken die daar nu onder lijden.

Tango

Tango

30-10-2014 om 11:10

Zou over mijn kind kunnen gaan

Ware het dat die geen VWO zal gaan halen, maar eerder VMBO B/K.
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat zo'n kind dan zoveel talen moet leren. Engels prima, maar ook nog Duits en Frans erbij, nee dat is echt teveel. Die tijd kan hij dan zeker beter voor andere vakken gebruiken waar hij ook meer tijd dan een ander aan kwijt is.
Natuurlijk zijn Duits en Frans met veel moeite wel aan te leren, maar ik denk dat dit kind daar alleen maar overbelast en heel ongelukkig van wordt. Ik hoop dat er een oplossing voor gevonden gaat worden.
Gelukkig zit zoon hier pas in groep 6 en zijn we nog lang niet toe aan een overgang naar VO maar ik ben heel benieuwd hoe dat tegen die tijd bij hem gaat. Hij leest nu pas op E3 niveau en dat gaat waarschijnlijk ook met moeite E5 worden. Maak me er nog maar niet druk over en zoon al helemaal niet. Die wil toch profvoetballer worden, dus daarvoor hoef je toch niet goed te kunnen lezen!

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 11:57

Tango

Op basis krijg je hier alleen maar Engels hoor en op kader alleen Duits. Kijk eens op de site van de beoogde school naar de lesuren.

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 12:04

algemeen

Het doet me een beetje denken aan die zeiljongens, ook ernstige dyslexie en VWO willen blijven doen.

Algemeen hebben we hier wel eerder de discussie gehad waarom je op het VWO wel wiskunde light mag doen maar niet 1 taal minder of 2 talen in een lightversie. Ik pleit al jaren voor talen vanaf de tweede fase in een lightversie met alleen begrijpen en verstaan. Dus niet spreken en schrijven. Veel mensen roepen hier namelijk dat het zo 'belangrijk' is om Duits te kunnen lezen ivm Duitstalige boeken. Dan heb je dat probleem (wat volgens mij steeds minder een probleem wordt want hoe doen die mensen in Frankrijk en Engeland dat dan?) meteen getackeld.

Maar dan is er nog een ander probleem: is het nog wel VWO als je ook de eerste drie jaar niet volledig kunt halen, dus vakken moet laten zitten. Ik begrijp ook niet goed waarom er gekeken wordt naar andere handicaps. Bedoelen ze dan dat een kind in een rolstoel toch een voldoende haalt voor gym of daar niet eens naar toe hoeft zoals bijvoorbeeld een kind op een LOOTschool? Verder hebben ze het over vrijstelling maar gaat dat niet over bijvoorbeeld Engels als je Engels als tweede taal hebt zodat je je tijd kan besteden aan andere vakken maar nog steeds de toetsen moet doen?

Ik zou wel graag willen dat het makkelijker wordt om op een scholengemeenschap examen te doen in bepaalde vakken een niveau hoger. Voor geneeskunde heb je bijv nat, sche, bio en wis nodig op VWO niveau maar dit betreffende kind zou daarnaast ook prima nl en eng op havoniveau kunnen doen om zo toch aan de eisen te voldoen.

Vooralsnog is er een uitweg voor dit kind: examen doen in nl en eng en geen andere taal en daarnaast een betaprofiel maar is het de vraag of deze kinderen ook al in de eerste fase vakken mogen lozen.

Deelcertificaten

Je kunt die leerlingen vrijstellen en uiteindelijk examen laten doen in de vakken die wel zijn afgerond. Dat levert geen vwo diploma op. 'Slechts' een verzameling deelcertificaten op vwo niveau.

Het alternatief is dat dit soort leerlingen belanden op het vmbo, zelfs daar geen diploma halen (Engels, Nederlands) of anders stranden op het mbo zonder diploma (halen het referentieniveau niet). Feitelijk ook nog: als deze school deze passend onderwijs mag weigeren, dan mag elke school dat. Dan is dit kind onderwijsongeschikt. Daar zijn er dan plots ook heel veel van.

Een verzameling deelcertificaten is voor dit soort leerlingen een betere optie.
De vrijstelling die de school toekent, betekent voor de school ook meteen een verantwoording tov de Inspectie en de ranglijstjes. Geen probleem dus.

Ilva

Ilva

30-10-2014 om 14:00

Misschien

Misschien was voor deze jongen het Gymnasium makkelijker geweest. Mijn zoon heeft ook dyslexie en zit op het Atheneum met Latijn. Frans en Spaans zijn moeilijk voor hem (Duits mocht hij al laten vallen) maar Latijn gaat hem goed af. Dat schijnt voor dyslecten makkelijker te zijn. Op het Gymnasium mag je examen doen in Nederlands, Engels en Latijn (of Grieks). Maar op het Atheneum 'moet' daar nog een extra moderne vreemde taal bij. Ik heb trouwens wel gehoord dat voor deze extra moderne vreemde taal vrijstelling gevraagd kan worden. We weten nog niet of we dit gaan doen en als we het doen of het toegestaan wordt. Maar volgens mij moet je dan wel een andere vak daarvoor in de plaats doen. Je zit dan dus niet minder uren op school.

Maar het zou wel triest zijn als hij door die talen zijn VWO niet zou kunnen halen. Hij werkt er keihard voor.

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 15:21

Ilva

Hij zit pas in de tweede en dan kan hij helemaal niets laten vallen en zou Latijn er nog eens bovenop zijn gekomen.

Moeilijk

Wanneer is een diploma een diploma? Als je het minimaal verplichte pakket in de maximaal toegestane tijd haalt? Of als je de vakken die te moeilijk voor je zijn kan overslaan (in de onderbouw vakken laat vallen die je toch niet gaat kiezen, of in de bovenbouw dispensatie krijgt voor verplichte vakken en die vervangt door andere vakken). Of als je wel het verplichte curriculum doet, maar daar jaren langer over doet? Kortom: telt tempo en omvang ook mee?

skik

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 16:37

skik

Ja, dat is inderdaad de vraag. Veel mensen hier vinden niet dat je VWOwaardig bent als je niet gewoon twee buitenlandse talen neemt tot het eind terwijl ik het daar dus totaal niet mee eens ben.

Nu is voor mij nog de vraag of je ook de eerste drie jaar op havo/vwo niet alle vakken zou hoeven doen, daar kom ik niet zo uit eerlijk gezegd.

Ise

Ise

30-10-2014 om 16:47

tja....

Wat doe je met kinderen die uitblinken in de talen, maar voor wie bijvoorbeeld de bètavakken altijd abacadabra zullen blijven? Ook zij moeten zich de eerste jaren hier doorheen slaan, voor ze wat kunnen laten vallen.
Mijn eigen zoon, 4VWO en ASS, had erg veel moeite met onder andere de vraagstelling bij vakken als GS en AK. Nam het vaak zo letterlijk dat zijn antwoord kant nog wal raakte. Als je daarover met hem in gesprek ging had hij meestal een logische verklaring. Kan me nog een vraag herinneren in de brugklas bij een weergrafiek in de trant van: 'Wie hoopt dat het morgen gaat sneeuwen? Anna in Nederland (temperatuur -2), of Maria in Zimbabwe (temperatuur +34)'. Antwoord zoon: Maria.........want die heeft nog nooit sneeuw gezien. Het was drie jaar hard ploeteren voor die vakken en de vlag ging bijna uit toen hij ze in de vierde kon laten vallen. En ja, dat kostte hem ook zo veel energie dat dat vaak ten koste ging van vrijetijd of sport-trainingen. Anderzijds denk ik dat het hem ook iets opgeleverd heeft, namelijk dat je ook bij dingen die je moeilijk vindt met extra inspanning kleine succesjes kan boeken, naast natuurlijk de kennis die hij ermee vergaard heeft.
Ik ben erg voor het systeem van deelcertificaten. Zo blijft een Vwo-diploma zijn waarde houden lijkt me. En misschien niet heel aardig om te zeggen, maar soms moet je ook accepteren (als ouder)dat sommige dingen nu eenmaal niet mogelijk zijn en zoeken naar goede alternatieven (ook deze kant van het verhaal ken ik met een PDDNOS-er met VMBO-diploma).

Barveaux

"Veel mensen hier vinden niet dat je VWOwaardig bent als je niet gewoon twee buitenlandse talen neemt tot het eind"

Tja, de wet vindt dat je niet vwo-waardig bent als je niet gewoon wiskunde neemt tot het eind. En dat gaat op de havo ook nog wel een keer gelden.

skik

creabea

creabea

03-11-2014 om 09:55

maar dat is toch niet zo raar?

in het vervolgonderwijs zijn die talen toch gewoon nodig. Misschien niet direct Duits en Frans, maar je kunt niet op de universiteit aankomen zonder fatsoenlijk Engels te kunnen lezen en schrijven. En ook als je een beroep op academisch niveau wil doen, wordt er veel van je verwacht, dat je zelfstandig bent, goed met anderen kunt communiceren etc.

Het spijt me wel, maar iemand (Joost in dit geval) met zoveel problemen is in mijn ogen in zekere zin gehandicapt. Misschien dat hij best ooit een VWO-diploma kan halen, maar er is toch heel wat meer aan de hand dan een beetje dyslexie. Lijkt me dat je te maken krijgt met een ernstig glijdende schaal (daar is toch al sprake van) als je uitzonderingen gaat maken in de trant van 'Joost kan niet lezen maar wel heel goed rekenen' en andersom. Dan willen er wel meer mensen vrijstelling van vakken waar ze niet zo goed in zijn en wat is een diploma dan nog waard?

Misschien is het een idee om voor certificaten te gaan, anders (ik ben niet zo thuis in dit onderwerp, maar dat kwam zo in me op) Geen diploma op VWO-niveau maar wel getuigschriften voor de exacte vakken.

Dat mag

Precies. Certificaten. Zie #8
Dat kan en mag. Als de school daarvan ook nog een ontwikkelingsperspectief opstelt, van de leerling wordt verwacht dat deze die en die certificaten zal kunnen halen, dan levert dat bovendien geen problemen op op scholenranglijstjes.

"Het spijt me wel, maar iemand (Joost in dit geval) met zoveel problemen is in mijn ogen in zekere zin gehandicapt."
Waarom zeg je dat zo voorzichtig? Dyslexie is een erkende handicap.

Keuzepakket

De ene VO kan meer keuze in vakken aanbieden dan andere VO-scholen. Vaak is planning in het rooster de bepalende factor. Zo wil de hier een dyslect economie bij het NT-pakket ipv Duits. Plan-technisch kan dit niet ingeroosterd worden en blijft Duits een examenvak.
Om die reden van school veranderen, doet een leerling niet zo snel. Nu maar hopen dat het examenjaar wordt gehaald zonder voortijds afstromen.

Deelcertificaten houden we hier ook in gedachten. Maar om het deelcertificaat economie in te halen ( ipv Duits) als ontbrekende deelcertificaat van een volwaardig vwo diploma , heb ik mijn twijfels over. Dan zou een leerling, dat drie jaar geen economie heeft gehad, dit in één jaar moeten beheersen. Ondertussen verdoet hier eentje wel de tijd met een tweede vreemde taal.
Extern alvast een cursus economie volgen, is een te zware belasting op de studie.

Linda K

Linda K

03-11-2014 om 11:56

Deelcertificaten

Deelcertificaten zijn zinvol als je vakken op meerdere niveaus wil afsluiten. Het lijkt me niet de manier om om te gaan met een onwillige school. Wat ontzettend star dat daar geen oplossing voor bedacht kan worden!

creabea

creabea

03-11-2014 om 13:47

voorzichtig

omdat opmerkingen over dat soort dingen nog wel eens verkeerd geïnterpreteerd worden, of gevoelig blijken te liggen. Persoonlijk vind ik dat er bij het voorkomen van dingen als dyslexie, autisme en adhd waar in dit geval over gesproken wordt, sprake moet zijn van acceptatie (tot op zekere hoogte natuurlijk). Zeker als het probleem zo groot is, vind ik het een beetje bijzonder om een school te beschuldigen van starheid. De jongen hoeft al een veel lager niveau te halen dan 'gewone' leerlingen, dus dan biedt de school toch al een aanpassing aan? Dan nog kan die jongen het niet aan, hij kan zelfs nauwelijks lezen, wordt er gezegd. Tja, zo ken ik er nog wel eentje. Jantje moet een aangepast programma krijgen op het vwo want hij lijdt aan een laag iq.

Ilva

Ilva

03-11-2014 om 13:48

Hier

Mijn zoon heeft nu informatie gekregen om een profiel te kiezen. (Barvauw, mijn zoon mocht halverwege de tweede Duits laten vallen, hij had toen nog geen officiële dyslexieverklaring. School was er wel van overtuigt dat hij het had dus mocht hij het alvast laten vallen. De uren van Duits besteedde hij aan extra studeren op Frans en Spaans).

In de informatie staat dat een dyslect vrijstelling mocht vragen voor de tweede moderne taal. Hij moet hier wel een ander vak voor kiezen. Het is dus niet zo dat hij dan een vak minder heeft. Hij moet nu echt keihard werken voor Frans en Spaans (Engels gaat hem beter af) en ik denk dat het voor hem echt een opluchting is als hij die twee vakken heeft mogen laten vallen. Maar goed, hij moet dit jaar nog wel voldoendes halen voor die vakken.

En dat is natuurlijk ook het probleem bij deze jongen, als hij dit jaar en volgend jaar nog die talen moet doen wordt het wel heel erg zwaar. Gelukkig is mijn zoon iets minder dyslectisch. Maar ik kijk wel met wat angst naar mijn andere zoon. Het duurt nog even voor dat hij naar het VO gaat maar ik vraag me af of hij ooit AVI uit zal komen. En dat terwijl hij verder erg goed is in de rest van de vakken. Ik denk dat hij veel meer boeken voorgelezen moet krijgen dan mijn oudste zoon.

creabea

creabea

03-11-2014 om 13:51

minder voorzichtig

Ik ken de mensen natuurlijk verder niet, maar iemand die zijn kind 'tientallen uren in de week' na schooltijd laat ploeteren om dat vwo-niveau te behouden, is m.i. (onbewust) zijn kind aan het mishandelen.

doorzetten

Als je een handicap hebt in leren of in het sociale verkeer en je wilt toch 'normaal' meekomen dan zul je meer werk moeten verrichten en een grotere doorzetter worden. Het vraagt natuurlijk wel dat je ook voorkomt dat je kind of jezelf in een burnout stort. Maar voor het feit dat het meer energie en inzet vraagt krijgen mijn kinderen van mij de bevestiging.
En zij zijn daarin niet de enige. Ook als je een buitenstaander bent, vrouw of buitenlander, of een fysieke handicap hebt. Om mee te komen of jezelf te bewijzen zul je meer moeten inzetten. Het komt niet iedereen makkelijk aanwaaien. Maar dat je er extra inzet voor geeft is een realiteit.
Dat is geen mishandelen, een zwaar misbruikt woord, dat is de realiteit. Waarin je wel balans blijft zoeken, maar er is niets mis met het stimuleren van je inzet. Het is pas naar als je jezelf de hele tijd ziet zweten voor een beetje resultaat en de rest wappert er zo doorheen. Dan vraag je je af wat er mis is met jezelf. Zodra je dat snapt kun je er voor kiezen om door te bijten om toch mee te komen.

niveau

Als je een kind niet voldoende uitdaging geeft en het laat afstromen naar een steeds lager niveau heeft het kind nog steeds dyslexie en kan het nog steeds falen.
Zo kwamen kinderen vroeger zonder diploma van school. Op een gegeven moment legt iedereen het bijltje erbij neer.
Het ligt toch voor de hand dat je zo goed mogelijk de uitdaging waar een kind mee zit leert te hanteren op het niveau dat een kind heeft?
Anders verspil je het talent van het kind en verlaagt de mogelijke bijdrage ook economisch aan de samenleving.
Uit onwetendheid en onkunde.
Enig niveauverlies kan erbij komen, maar daar moet je je niet teveel blind op staren, want dat helpt gewoon niet.

creabea

creabea

03-11-2014 om 14:36

ja, maar....

ze zeggen zelf al dat ze zich zorgen maken over de sociale ontwikkeling van Joost, omdat ze zo hard moeten werken voor dat niveau. Er is meer in het leven dan een vwo-diploma. Daar kun je je ook blind op staren. En de samenleving heeft economisch gezien ook baat bij lager opgeleiden, niet bij mensen die met een burn-out thuis zitten door te hooggespannen verwachtingen.

sociale ontwikkeling

Als een kind afstroomt en alsnog faalt moet je zien hoe goed het dan gaat met de sociale ontwikkeling. Dan hebben ze er faalangst en een gebrek aan zelfvertrouwen bijgekregen.

Barvaux

Barvaux

03-11-2014 om 17:25

creabea

Even zwart-wit: vind jij dat een kind wat achten en hoger haalt voor alle bètavakken en alleen verder wil met Nl en Eng op het VWO in de tweede vanwege de extreme dyslexie en verder alles gewoon doet nu wel of geen VWO'er?

Zo nee: vind je dat geen enorme verspilling van talent?

MK

MK

03-11-2014 om 18:55

Tja..

Is het niet gewoon zo dat VWO niveau voor alle examenvakken wordt verwacht. Haal je dat niet dan ben je niet VWO waardig. Simpel toch?

Creabea

Creabea

03-11-2014 om 19:01

Barveaux

Waarschijnlijk is er bij iedereen wel een 'verspild talent' te vinden. Zelf heb ik zonder ooit te sporten altijd een bovengemiddeld goede conditie gehad, dus misschien zou ik een heel goede wielrenner of marathonloper kunnen zijn, als ik daarvoor zou trainen. Ik ben ook aardig muzikaal, maar ik bespeel geen instrument. Misschien is er ook wel een geweldig muzikale slechthorende, maar die komt ook niet zo gauw op het conservatorium.

Verder sluit ik me aan bij MK.

Simpel maar kortzichtig

Kinderen verliezen hun motivatie als ze gedwongen worden alles op het laagste niveau te doen met het laagste tempo, met de laagste uitdaging. Veel simpeler om de goede vakken op het niveau te behouden en de vakken die minder gaan minder te waarderen. Veel simpeler en effectiever.
Een beta met engels kan nog steeds een blinkende academische carriere hebben of een goede vakman worden, maar niet als er afgestroomd wordt en de beperkingen gaan niet weg en het wordt geen diploma op niveau mbo1 of mbo2.
Kan goed komen. Daarna kun je alsnog kapper worden oid maar wel onnodig gecompliceerd.

Theekopje

Theekopje

03-11-2014 om 19:11

niet VWO waardig

Het is niet waar dat voor een VWO diploma voor alle vakken VWO niveau verwacht wordt. Zo kun je bijvoorbeeld je VWO halen door eerst je havo diploma te halen en daarna je VWO. Alleen de vakken waarin je examen doet zijn dan op VWO niveau. Dat er dan geen duits of frans gevolgd is t/m 3 VWO maakt dan niet meer uit.

En ja ik vind het verspilling van talent. Ik ben zelf ooit in drie havo blijven zitten (een drie op engels, een vier op duits en een vier op frans). Eenmaal in 4 havo aangekomen ging het zo goed dat ik 5 havo mocht overslaan in gelijk over mocht stappen naar 5 VWO. Ik heb mijn VWO diploma ruimschoots cumlaude gehaald (ja zelf met een acht voor engels, want in voor het examen ging het eindelijk niet meer alleen om spelling en letterlijk woordjes uit je hoofd leren). Vervolgens heb ik ook mijn TU cumlaude afgesloten.

Ik strijd er nu voor dat mijn jongste straks examen mag doen in maar één vreemde taal (ook als het ons niet lukt om voor haar een dyslexie verklaring te krijgen). De wet biedt deze mogelijkheid niet voor niets.

Linda K

Linda K

03-11-2014 om 19:28

Veel makkelijker

Een middelbareschoolopleiding kan inderdaad veel makkelijker door gewoon deelcertificaten te halen, of staatsexamen te doen. Dan heb je alleen te maken met de eindexameneisen. Niet 4/5/6 jaar lang in de schoolbanken, geen berg met vakken die je niet liggen in de onderbouw, niet de hele bovenbouw consistent hoeven te presteren vanwege schoolexamens, niet al die vervelende samenwerkopdrachten, etc., etc.

Het doet mij denken aan een nieuwsbericht van een paar jaar geleden: http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/staatsexamen-is-niet-voor-sukkels~a349364/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.