Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

14-01-2015 om 23:19

Dyscalculie tester gezocht in Noord Nederland


Heirthe

Heirthe

22-01-2015 om 15:25

Barvaux

Precies, er komt steeds meer aandacht voor, was van de week ook nog bij RTL late night
Gelukkig maar!

Heirthe

Heirthe

22-01-2015 om 15:31

Idd

Zijn wij het ook niet eens met Vmbo kader en zelfs niet met tl gezien de intelligentie van onze dochter met de andere vakken. Ik snap zelfs niet dat de basisschool niet ziet dat ze ws Dyscalculie heeft, ze is wel goed met tafels maar met de rest totaal niet en aangezien een van de symptomen van dyscalculie is dat er een discrepantie is tussen het rekenen en het niveau bij andere vakken is het zo duidelijk als wat lijkt me. Verder telt dochter nog steeds op de vingers, kan ze niet klokkijken, heeft grote moeite met schatten en de getallenlijn en inmiddels een enorme rekenangst ontwikkeld. Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan..

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 15:49

het probleem

Het probleem is dat mijn zoon met dyslexie ook geen klok kan kijken en moeite heeft met tafels maar die krijgt alleen wat meer tijd (alsof hij daarmee kleine foutje die hij bij het lezen maakt opeens wel ziet).

Heirthe

Heirthe

23-01-2015 om 11:35

Barcaux

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/kunnen-leerlingen-met-dyscalculie-vrijstelling-krijgen-van-de-rekentoets-het-rekenexamen.html

Hier staat dat leerlingen met dyscalculie een aangepaste rekentoets krijgen, gaat vanaf 2016 in maar ruim op tijd voor mijn dochter.

Dochter kan overigens wel de tafels t/m 10 goed, maar voor de rest scoort ze hoog op de dyscalculie lijst.
Ben een beetje gespannen of het nu wel uit de test gaat komen..

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 13:08

Foske

Ja, die link had ik al gevonden, zie #32

Vorig jaar (volgens mij zelfs een half jaar geleden) was daar nog niets van bekend. Ik heb nog wel mijn twijfels bij het verschil tussen dyslexie en dyscalculie. Op dit moment moet je nog steeds volle bak bij dyslexie (alleen krijg je wat mer tijd).

Heirthe

Heirthe

25-01-2015 om 12:36

Toch raar

Dat er zelfs aan dislexie nog zo weinig aandacht besteed wordt. Bij ons op de basisschool is dat volgens mij wel anders..
Denk dat je als ouders zelf wel vinger aan de pols moet houden, zou niet zo moeten zijn natuurlijk.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 12:46

Foske

Dat komt omdat die reken/taaltoets pas voor de jongeren die volgend jaar examen doen verplicht is. Ik heb dus al een aantal jaar gehoord dat je op niets kunt rekenen. Begin dit schooljaar nog en een beetje extra tijd is gewoon niet voldoende waarschijnlijk voor mijn zoon, zijn dyslexie strekt ook uit over het rekenen (klokkijken, tafels etc en dan natuurlijk nog zo'n lang leesverhaal met zoals je in die andere draad ziet korte hele belangrijke woorden waar hij zo overheen leest en dat is over het algemeen minder dodelijk bij leestoetsen). Ik hoop maar dat het over drie jaar anders is.

donderkopje

donderkopje

25-01-2015 om 13:26

Hier: zonder E-scores geen dyscalculi verklaring

Mijn zoon (groep 6) is ook getest op oorzaak van al jarenlang slecht rekenen. Wij dachten zelf altijd aan dyscalculi. Scoort op begrijpend lezen en spelling consequent A's, op rekenen consequent een lage D. Doen al jaren RT, thuis extra oefenen, in de klas extra uitleg etc. Zoon heeft verder prima werkhouding en haalt met topo en andere taakvakken 9 en 10-en.

Testburo gaf al bij voorbaat aan: zonder 3 x op een rij E score's kan er simpelweg geen sprake zijn van dyscalculi want dat is de landelijke richtlijn.

Zoon heeft alle kenmerken van dyscalculi, maar omdat hij geen E's heeft krijgt hij geen verklaring. Hij is 'gewoon' een slechte rekenaar. IQ is ook dysharmonieel: verbaal bovengemiddeld, performaal ondergemiddeld. RT betalen we dus al jaren uit eigen zak, zoon krijgt nu op school wel extra tijd met toetsen en mag een tafelkaar gebruiken, maar of een middelbare school daar ook een boodschap aan heeft zonder officiele diagnose, vrees van niet.

Geen idee wat zijn schooladvies gaat worden, maar als jullie school vmbo -kader adviseert met een soortgelijk beeld, baart me dat wel beetje zorgen. Dat ie niet naar het VWO kan met een D voor rekenen snap ik, maar VMBOT/Havo brugklas had ik eerlijk gezegd wel een beetje voor ogen.

Hoor graag wat de uitslag wordt van de test van jullie dochter!

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 13:38

donderkopje

Ik vind het maar raar, heb je daarvoor contact opgenomen met balans: http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/

Iemand die gewoon slim is en D-scores haalt kan nog wel eens een ernstigere vorm hebben dan iemand die E-scores haalt en verder op andere terreinen D's.

Kader moet je gewoon niet willen omdat de rekentoets op mavo gelijk is aan die van kader. Dat kun je meteen wegwuiven.

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 13:57

Donderkopje

Het gaat mij nu zorgen baren dat dochter geen E scores heeft.. Ze heeft D en heel af en toe een lage C als de toets gemakkelijk is..
Ik lees overal dat het dyscalculie is wanneer er een discrepantie is tussen rekenen en de rest. Heb dat van die E scores nog nergens gelezen
Wij willen gewoon die verklaring want alles wijst er op! We betalen natuurlijk niet zo'n onderzoek wanneer we er niets aan hebben, dan kun je idd net zo goed bijles gaan betalen.
Ik denk dat ik maar even moet bellen met het testbureau.

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 14:00

Dochter

Is er zelf ook al blij mee dat er ws een logische verklaring voor is, ze vertelde vanmorgen dat ze niet meer stiekem met haar vingers onder de tafel telt maar gewoon er boven
Het zal voor haar een enorme teleurstelling zijn als ze niet naar de Havo kan..

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 14:05

Marisca Milikowski

Zegt hierover het volgende:

Marisca: “Het idee dat iemand permanent E-scores moet halen om een onderzoek te rechtvaardigen klopt niet. Dyscalculie is een probleem met automatisering, met snelheid en met het geheugen voor rekenfeiten. De toet- sen van het Cito Leerling Volgsysteem doen daarop maar beperkt een beroep. Als je goed bent in begrijpend lezen en in redeneren, kom je al gauw uit boven de E. Op de Tempotoetsen zal iemand met dyscalculie meestal wel slecht presteren. Hoewel, ik ken een meisje met dyscalcu- lie dat dankzij haar grote volhardendheid – altijd blijven oefenen – en dankzij een heel goed auditief geheugen alle tafelsommen perfect beheerste. In groep 7 haalde ze op de Tempotest Automatiseren (TTA) voor vermenigvul- digen en delen een A. Terwijl optellen en aftrekken op een E bleven steken.”

Zij is dyscalculie deskundige.

Barvaux

Barvaux

26-01-2015 om 14:34

foske

Zij heeft het over het doen van onderzoek, Donderkopje over een verklaring. Dat zijn twee verschillende dingen.

Ik herken het van de dyslexie. Er werd hier op het forum ook vaak gezegd dat men geen onderzoek doet als er geen E-scores zijn maar volgens mij wordt het niet vergoed bij E-scores, dat is een heel verschil. Mijn neef op het gymnasium kreeg ook een dyslexieverklaring en die zal op de basisschool echt geen E gescoord hebben op spelling.

Ik geloof ook niet zo dat dat bij dyscalculie zo werkt, een heel slim kind met alles A haalt geen E's bij rekenen, die kan compenseren en 'educated guessen'...

Maar neem dus eens contact op met balans.

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 16:20

Maar

Als je die E's dan nodig hebt voor een verklaring dan zou er ook geen test meer hoeven te worden gedaan? Dan was het halen van E al genoeg om vast te stellen dat er sprake is van dyscalculie.
Tellen de andere symptomen dan ineens niet meer mee??
Ik blijf dat vreemd vinden.

amk

amk

26-01-2015 om 16:32

indicatie

die E-s zijn een indicatie om onderzoek te doen. Als die serie E-s er zijn is het niet een eenmalige misser en heeft school de mogelijkheid de kosten van het onderzoek te declareren bij de verzekering. (er zijn dus elk jaar maar een beperkt aantal kinderen dat getest kan worden (dyslexie en dyscalulie samen) Bij meer kinderen betaalt de verzekering gewoon niet.

Er kan altijd getest worden op kosten van de ouders, zelfs als je A-tjes scoort.

Het is vooral een geldkwestie of er wel of niet getest wordt. De verzekering eist E-s want dat is zichtbaar en anders heb je het misschien wel, maar heb je er geen 'last' van.

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 17:19

amk

Wij betalen het zelf dus ik hoef me geen zorgen te maken kver at dochter geen E scoort.. Ze heeft er wel eens een keer gehad maar het is nu weer D en soms dan C.
We hebben op twee Vmbo scholen gekeken en dochter werd heel ongelukkig bij het vooruitzicht van al die praktijkvakken
Morgen maar even bellen.

Heirthe

Heirthe

26-01-2015 om 17:20

Vandaar

Dat school zelf ook nooit wat in die richting heeft aangegeven..
Mooi is dat eigenlijk

Heirthe

Heirthe

29-01-2015 om 18:32

Getest

Dochter is getest en blijkt idd dyscalculie te hebben!
Wij zijn opgelucht want nu weten we tenminste waar we aan kunnen werken en dochter is zelf ook blij dat ze nu weet waar het slechte rekenen aan ligt.
Al vijf jaar ploetert ze er mee, doet ze vreselijk haar best en wil het maar niet lukken. Ze heeft een enorme faalangst ontwikkelt en is doodsbang om te moeten rekenen. En school wilde het niet zien.. Onbegrijpelijk.
Maar nu moeten ze wel en daar zijn wij erg blij om!

dyscalculie

OCRN zit in Groningen en heeft meerdere vestigingen in het Noorden.

www.ocrn.nl

Heirthe

Heirthe

03-02-2015 om 09:05

Toch niet..

En nu is het ineens toch geen dyscalculie omdat ze niet aan de randvoorwaarden van twee jaar achterstand en een half jaar RT voldoet..!
Er mag geen dyscalculie verklaring worden afgegeven.
Er moet nu eerst een half jaar RT gegeven worden en dan moet de achterstand bekeken worden en dan zal het wel dyscalculie zijn mag ik aannemen.
Ik schreef overigens dat dochter D en C scores had, dit blijkt E te zijn, dus daaraan voldoet ze wel.
Ik snap dat de onderzoeker geen verjlaring mag afgeven maar die regeltjes....
Wij oefenen al zo lang met haar als dat ze rekenen krijgt op school en ze is alleen maar omlaag gegaan.
Helaas telt dat niet.
Dochter is zelf zo wijs geweest om inmiddels te zeggen dat ze Vmbo tl prima vind want ze heeft een leuke school gezien waar ze graag naar toe wil. Ze wil ook van het gezeur af zijn dus wdb hebben we rust.
Maar dan die rekentoets, hoe wordt dat zonder verklaring?
Ze heeft wel een ernstige rekenstoornis, dat komt er nu wel uit, we zullen zien over een half jaartje of ze opgeschoten is met deskundige rekenhulp. Ik denk het niet..

Donderkopje

Donderkopje

09-02-2015 om 14:59

herkenbaar

Dag Foske, dit is dus precies wat er bij ons kind aan de hand is en wat ik je ook in het andere topic voorspiegelde.
Ik hoop dat RT wat bij je dochter uit gaat halen.
Even los van het schooladvies baart de verplichte rekentoets ons ook zorgen.... Zonder goed gemaakte toets geen diploma straks... Zucht.

Wel fijn dat je dochter zich goed voelt bij het vmbotl advies.
Benieuwd hoe dit over een half jaar zal zijn bij haar. Hou je ons op de hoogte?

Heirthe

Heirthe

09-02-2015 om 15:46

Donderkopje

Ik hou je op de hoogte, wij hebben nog geen adviesgesprek gehad van school maar tot groep 6 aan toe riep school altijd dat ze op de Havo/Vwo thuis hoorde. Toen was ze ook nog niet zo achter met rekenen als nu.
Ze heeft wel dyscalculie alleen voldoet ze nog niet aan de eisen voor een verklaring. Over een half jaar ws wel volgens de psycholoog die getest heeft. Maar ja, dan zit ze niet op de Havo maar op Vmbo tl..
Tenminste, dat denk ik, ben ook wel bang dat school toch kader gaat adviseren vanwege die E's..

Dyscalculie

Ik snap dat je een kind die op taal een A scoort het liefste wil laten instromen op de HAVO maar is dit haalbaar vraag ik me oprecht af? Ze zal altijd last blijven houden van het niet kunnen rekenen. Wiskunde is een verplicht vak met hiernaast een rekentoets. Zo zijn er ook nog andere vakken waarin ze zal moeten rekenen. Denk aan scheikunde, natuurkunde, economie, aardrijkskunde.
Met een 4 ben je al een bespreekgeval in de brugklas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.