Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

14-01-2015 om 23:19

Dyscalculie tester gezocht in Noord Nederland

Hoi,
Ik ben naarstig op zoek naar een praktijk die onze dochter kan testen op dyscalcullie.
Ik kan op internet weing vinden iig, alleen een GGZ instelling, alleen hele lange wachttijden..
We denken dat haar problemen te maken hebben met het slechte rekenen en herkennen veel in dyscalcullie bij haar.
Hoop dat iemand hier iets weet!


Via school?

Wordt dit niet via school geregeld? Dan scheelt het je wellicht ook veel geld.

Tango

Tango

16-01-2015 om 14:38

Onderwijs Advies?

Of zitten die niet in Noord Holland?

rekencentrale

http://www.rekencentrale.nl/

skik

amk

amk

17-01-2015 om 12:50

huisarts

ga naar je huisarts die moet nu de verwijzingschrijven, die weet ook de testende instanties in jullie omgeving en dan wordt het door de gemeente betaald.

Wij zijn sinds afgelopen week begonnen met een vergelijkbaartraject en ik,was verbaasd dat ik van de tester te horenkreeg dat ik eerst via de huisarts moest.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2015 om 12:55

Foske

Foske, je zou eens contact kunnen opnemen met Suzanna Hoeksma. Ze zit in Friesland en heeft zich gespecialiseerd in alles wat met rekenen (en rekenproblemen) te maken heeft. Ik weet niet of ze zelf test, maar ze kan je anders ongetwijfeld tips geven voor testers in het noorden van het land. [email protected]

In Drenthe:

De Poort.

Hier een vermoeden van dyslexie bij jongste.
Het hier te volgen traject bleek, na wat kastjes aan muren te hebben bewonderd:
Zelf aanmelden bij praktijk.
Papierwerk invullen door thuis en school.
Papierwerk opsturen naar praktijk.
Praktijk doet eerste beoordeling adhv papierwerk, wanneer nodig intake en behandeling.

De behandeling wordt vergoed door de gemeente (i.v.m. de transitie), máár: vergoeding vind alleen plaats wanneer er sprake is van ernstige, enkelvoudige dyslexie.
Anders alleen vergoeding van het diagnose stellen.

Weet niet

of er voor dyscalculie andere regels gelden, maar dat kunnen ze je daar vertellen. Succes!

amk

amk

17-01-2015 om 13:46

hier de route iets anders

Aanmelden praktijk
Verwijsbrief ha
Intake gesprek ouders
2 test dagen kind
Invullen lijsten school en ouders
Totaal beoordeling
Evaluatie resultaten en eventueel vervolgtraject

Heirthe

Heirthe

17-01-2015 om 15:14

Bedankt

Ik heb inmiddels wat mailtjes uitstaan.
Hadden zelf ook wel twee gevonden in Groningen maar lange wachtlijsten. En aangezien we zitten met schoolkeuze, dochter heeft Havo/Vwo niveau maar kan door het rekenen alleen op Vmbo terecht wat ze niet wil.
School heeft nooit aan Dyscalcullie gedacht, wij wel eerder maar nu we ons er in verdiepen weten we het bijna wel zeker. Dom dat we toch niet eerder doorgezet hebben..

Caesar

Caesar

17-01-2015 om 16:57

Correct me if I'm wrong

Maar iemand die slecht kan rekenen kan havo/vwo toch niet aan? Of is het mogelijk dyscalculie te verhelpen als je de juiste diagnose hebt?

amk

amk

17-01-2015 om 17:28

ceasar

bij iemand met dyslexie wordt op havo/vwo toch ook rekening gehouden met de beperking? Dat verdwijnt ook niet.

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 18:14

amk

Iemand met echt dyscalculie haalt de getallen door elkaar, kan niets met de getallenlijn en kan niet goed optellen en aftrekken. Ik kan dat niet vergelijken met veel spelfouten maken, langzaam lezen maar wel gewoon de antwoorden weten op een vraag.

Basisschool

Rekenproblemen worden pas echt duidelijk als kinderen vanaf groep 3 formeel rekenonderwijs krijgen. De problemen van kinderen met rekenproblemen en dyscalculie kunnen erg van elkaar verschillen en door deskundigen worden dan ook diverse subtypen dyscalculie onderscheiden.
Hieronder wordt een aantal signalen bij kinderen in de basisschoolleeftijd genoemd die kunnen wijzen op dyscalculie. Daarbij geldt: hoe meer signalen, hoe groter de kans op dyscalculie. En: als intensieve extra instructie en oefening van het specifieke rekenprobleem niet leidt tot (voldoende) vooruitgang en er dus sprake is van een hardnekkig probleem dan is de kans groter dat sprake is van dyscalculie.

veel moeite met het aanleren en vlot toepassen (automatiseren) van optellen en aftrekken tot 20, de tafels en telhandelingen. Kinderen met deze problemen blijven heel traag en vaak tellend rekenen en/of maken veel rekenfouten bij eenvoudige sommen
veel fouten in het correct lezen en schrijven van getallen (bijv. 23 wordt 32)
veel moeite met het inzicht in getalopbouw (wat is de waarde van 3 in het getal 235?)
moeite met de volgorde van stappen bij ingewikkelde berekeningen (bijvoorbeeld bij grote vermenigvuldigingen of optel-/aftreksommen met tientaloverschrijding)
veel moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een grote rol speelt
het niet kunnen onthouden van rekenregels, symbolen (zoals % en < en formules en moeite blijven houden met de rekentaalbegrippen
moeite met klokkijken
niet goed schattend kunnen rekenen door moeite met het overzien van hoeveelheden
de rekenresultaten zijn vaak onvoorspelbaar en leiden tot onzekerheid waardoor het kind faalangstig kan worden, rekenangst kan ontwikkelen en een hekel aan rekenen krijgt

Middelbare school

In het voortgezet onderwijs blijven leerlingen met dyscalculie vaak bepaalde hardnekkige problemen houden. Signalen op de middelbare-schoolleeftijd zijn onder andere:

veel problemen met breuken, decimalen, percentages, de waarde van getallen, meten en schatten
een langzaam rekentempo en veel moeite met hoofdrekenen als gevolg van het niet voldoende geautomatiseerd beheersen van de basissommen zoals de tafels
moeite met het uitspreken en de getalwaarde van grotere en complexe getallen zoals getallen met decimale cijfers
moeite met het onthouden van rekenbegrippen (bijvoorbeeld 'kwadraat', rekenregels (zoals het vereenvoudigen van breuken) en symbolen (zoals x2)
visueel-ruimtelijke problemen die zich bijvoorbeeld voordoen bij het werken met tabellen en kaarten
niet vlot kunnen omgaan met geld en dus niet vlot kunnen betalen bij de kassa
moeite blijven houden met klokkijken en daardoor bijvoorbeeld niet snel genoeg vertrektijden op het station kunnen lezen

Caesar

Caesar

17-01-2015 om 19:41

Amk

Mensen met dyslexie kunnen vaak prima begrijpend lezen. Alleen niet snel, dus krijgen leerlingen met dyslexie vaak wat extra tijd bij toetsen. In de post van Barveaux staat al uitgelegd dat dyscalculie een veel ingewikkelder probleem is om op te lossen.

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 19:57

Daarnaast

Mijn zoon met ernstige dyslexie en een IQ van mavo/havo doet ook basis....

amk

amk

18-01-2015 om 01:24

dus is het discriminatie

op grond van handicap! En jullie vinden dat nog acceptabel ook.

Het is een beperking. En daar moet rekening mee gehouden worden! Mensen met discalculie hebben niet automatisch een laag iq.

Caesar

Caesar

18-01-2015 om 09:30

Amk

Tja, het hele school systeem is selectie. Je moet bepaalde capaciteiten hebben om een bepaald schooltype succesvol te kunnen afronden. Heb je die capaciteiten niet, dan wordt het een moeilijk verhaal. Begrijpend lezen en rekenen zijn moet je toch echt goed kunnen voor havo en vwo.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 09:36

nou nou wat naïef amk

Mijn neef met havo/vwo advies zonder dyscalculie/dyslexie doet nu ook mavo-examen. Iedereen moet gewoon laten zien dat hij of zij het volgende jaar haalt en dat lukt niet als je zoveel moeite hebt met rekenen terwijl je op andere vakken hoge cijfers haalt.

Het hele systeem van VWO met twee moderne talen volle bak tot het einde terwijl je wellicht achten, negens en tienen haalt op bétavakken. Niet elke school helpt daarin en velen stromen terug naar havo. Als je niet goed genoeg bent in wiskunde ben je ook weg. Als je in de combinatie ned, eng, wisk twee vijven dreigt te halen ben je ook weg. Als je de rekentoets niet haalt ben je vooral weg.

Vertel mij even dat dyslexie/dyscalculie niets te maken heeft met IQ.... Bij het advies in groep 8 gaat het vooral om begrijpend lezen en rekenen en iemand met dyscalculie zal toch altijd E en D scores halen op rekenen. Als het hoger is valt het wel mee met die dyscalculie.

amk

amk

18-01-2015 om 10:57

barveaux

k ben zeker niet naief op dit punt.
Ik ben het alleen heel erg niet eens met het beleid.

Dan ookmgeen hulpmiddelen verstrekken op school,aan dyslecten, slechtzienden, slechrhorenden en met andere lichamelijke en geestelijke beperkingen., Ze moeten maar laten zien wat ze zelf kunnen.

Caesar

Caesar

18-01-2015 om 11:43

Amk

Je haalt dingen door elkaar. Kunnen zien is geen vereiste capaciteit op havo en vwo. Kunnen rekenen wel.
We gaan ook geen blinden toelaten op de piloten opleiding. Daar is kunnen zien wel een vereiste.

Caesar

Caesar

18-01-2015 om 11:47

Overigens amk

Voor veel vakken op de middelbare school moet je kunnen rekenen. Zeker op havo/vwo niveau. Noem mij eens wat beroepen op havo niveau of hoger, waarbij je niet hoeft te kunnen rekenen.

amk

amk

18-01-2015 om 12:18

tegenvraag

noem op dat zelfde niveau vakken waarvoor je niet hoeft te kunnen lezen.

Caesar

Caesar

18-01-2015 om 12:41

Amk

Mensen met dyslexie kunnen vaak prima begrijpend lezen. Het leestempo ligt alleen wat lager.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 12:52

amk

Jammer amk, want dit wordt geen lekkere discussie. Langzaam lezen is geen reden om iemand te weigeren op havo/vwo. Niet kunnen rekenen wel. Verder kun je hulp en extra begeleiding krijgen bij dyscalculie en met wat tijd lukt het misschien wel om na mavo havo te doen. Houd ook rekening met de rekentoets. Het niveau op mavo ligt lager dan op havo/vwo.

Een beetje spelfouten maken is van een heel andere orde dan getallen en cijfers door elkaar halen en geen getal op de getallenlijn kunnen plaatsen. Als je dit door goede begeleiding wel leert staat niets je in de weg en moet je gewoon hard werken. Als je E/D scores haalt op rekenen door dyscalculie ga je het niet redden op havo/vwo, net zoals je het niet gaat redden met E/D scores op begrijpend lezen. Met E/D scores op spelling wel.

De rekentoets zit je in de weg en ook bij geschiedenis moet je werken met een getallenlijn, ook bij andere vakken en overal heb je daar een probleem. Als je heel veel last hebt van je dyslexie haal je OOK het hogere niveau niet. Kijk maar naar de zeiljongens en mijn eigen zoon.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 12:54

oja

Met een beetje dyscalculie red je het wel, met de ernstige vorm niet. Precies zoals mijn jongste het niet redt met zijn ernstige dyslexie.

Heirthe

Heirthe

20-01-2015 om 19:58

Gevonden

Dochter wordt volgende week getest!
Ik,kan me bijna niet voorstellen dat ze het niet heeft maar vindt het toch spannend.

Caesar

Caesar

21-01-2015 om 09:50

Fijn

Fijn dag je iets gevonden hebt. Voor ons begrip, wat scoort ze zo'n beetje op de reken citos? Waar ik ook benieuwd naar ben, stel dat het resultaat van die test is dat je dochter dyscalculie heeft. Wat kan je daar dan mee?

Heirthe

Heirthe

22-01-2015 om 14:14

Caesar

Ze scoort D op rekenen, op de andere vakken vooral A.
Zonder dyscalculie verklaring mket ze naar het Vmbo kader, met verklaring kan ze iig naar de Havo.
Met een verklaring wordt er op de Havo of Vwo dan rekening gehouden met de dyscalculie, ze mag bij alles haar rekenmachine gebruiken, krijgt langer tojd bij toetsen e.d.
Een hoop voordelen dus.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 15:10

maf

vmbo kader is wel heel erg maf gezien al haar A's, de rekentoets is op de mavo gelijk aan die van kader. Daar zou ik echt al heel erg gaan tegensputteren omdat ze alleen een D scoort op rekenen.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 15:11

verder foske

Waar heb jij zwart op wit dat er zoveel rekening met dyscalculie gehouden wordt want bij de rekentoets is dat al niet zo en op dit moment moet ze die gewoon wel halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.