Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carla Gerwen

Carla Gerwen

29-12-2012 om 21:11

Dyscalculie (rekenstoornis) op het mbo, betekent geen diploma, geen toekomst!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama

Mama

03-01-2013 om 09:58

Albana

ik heb het in mijn meeste posting ook over vwo en havo hoor! Maar het draadje begon nou eenmaal met een mbo moeder.
Trouwens, in de gegevens van de cito en ministerie staat dat op vwo 4f moet worden gehaald. Overigens heb ik negens proeftoetsen van 4f gevonden. Wel van 3f, dat is dus inderdaad wat mbo nivo 4 en havo moet kunnen.
Juist op vwo was de pilot dramatisch. Maar ook havo deed het slecht. Kort samengevat deed iedereen het gewoon heel slecht.
Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat er een hele grote wijziging komt. Anders hebben we de komende jaren heel wat diplomalozen. Zeker van het vwo.

Albana

Uit de krant "Dit voorjaar deden 50.000 leerlingen uit het voortgezet onderwijs en 30.000 leerlingen uit het mbo mee aan een pilotproject. Van de havo-leerlingen haalde 72 procent een onvoldoende voor de rekentoets. Op het vwo was dit 32 procent. Op het laagste vmbo-niveau scoorde 84 procent onvoldoende. Op het hoogste niveau, dat van de oude mavo, was dit 28 procent. Mbo-scholieren moeten een reken- én taaltoets maken. Van de deelnemende vierdejaars haalde 83 procent een onvoldoende voor de rekentest. Bij de taaltoets scoorde 38 procent onvoldoende"

Dus:
havo rekenen 3F : 72% gezakt
vwo rekenen 3F : 32% gezakt (voor taal wordt 4F verwacht op vwo)
vmbo basis rekenen 2F : 84% gezakt
vmbo TL/mavo rekenen 2F: 28% gezakt
MBO 4 rekenen 3F: 83% gezalkt
MBO 4 taal 3f: 38%

Ik denk dat voor VWO en mavo bijspijkeren genoeg zal helpen. Maar ook: MBO's leren de kinderen dus niet genoeg bij in de jaren dat ze daar zijn.
Voor de laagste nivo's van VMBO lijkt mij 2F te hoog. Voor havo lijkt 3F in theorie haalbaar, maar moet een hoop aan het onderwijs veranderen denk ik.

Op school van mijn kind hebben ze ook afgelopen jaren getest in die pilot. Daar waren de reslutaten best goed, maar er worden ook rekenlessen gegeven. Bij goede resultaten op de toetsen krijg je daar vrijstelling voor.

Mama

Mama

03-01-2013 om 12:20

Wiske

voor rekenen op vwo wordt 4f verwacht, staat in de gegevens van het ministerie. Blijkbaar hebben ze in de pilot 3f gedaan. En dat is havo nivo, hiervoor zakt dan nog een derde van de vwo-ers.
Vergeet verder niet dat de mbo-ers van nu nooit rekenen meer hebben gehad op vmbo/mavo. Die moeten echt na jaren weer rekenen.

Primavera

Primavera

03-01-2013 om 12:41

Getalsinzicht en rekenvaardigheid

Een aantal mensen geven hier voorbeelden dat het in veel beroepen wel verrekte handig is als je getalsinzicht hebt, maar dat is wel wat anders dan rekenvaardigheid.
Ook geloof ik er niet meer in dat getalsinzicht vanzelf wel komt door veel te oefenen. Mijn oudste heeft namelijk nul komma nul getalsinzicht. Nooit gehad ook. Ik herinner me nog dat ik in groep 3 eindeloos met haar bezig was met twintig kleurpotloden om sommetjes onder de twintig voor haar te visualiseren. Hele weekenden waren we kwijt met oefenen om te zorgen dat ze snapte wat ze die week op school hadden gedaan zodat ze niet een achterstand ten opzichte van de rest van de groep zou opbouwen.
Automatiseren is geen probleem, tafels leren ging dat ook prima, maar getalsinzicht, ho maar. Zelfs nu, acht jaar later, heeft ze dat nog niet. Ze ziet het echt niet dat een antwoord niet kan kloppen en snapt alleen dat een antwoord fout is als er zoals vaak in haar wiskundeboek alvast het antwoord wordt gegeven waar ze op uit moet komen.
Ze heeft gelukkig wel uitstekend stel hersens en zit inmiddels op het gym. Wel heeft ze veel meer oefening nodig dan het gemiddelde kind om rekenvaardigheden onder de knie te krijgen. Dus maakt ze alle opgaven uit het boek ipv alleen maar diegene die de leerkracht aangeeft en geven we thuis extra begeleiding. Ze heeft aangeleerd om werkelijk alle passen die ze maakt uit te schrijven, omdat ze anders voortdurend slordigheidsfouten maakt, die ze dus niet ziet.
Op deze manier gaan de proefwerken goed, maar het blijft niet erg hangen. Zodra ze iets niet herhaalt voor het volgende proefwerk ook al heeft ze dat al bij het vorige al met goed gevolg gedaan, dan gaat het weer mis.
Ze heeft geen dyscalculie, alleen een rekendeuk, die wordt gecompenseerd door een taalknobbel en dus absoluut geen getalsinzicht, alle jarenlange oefening ten spijt.
Ik vind de Nederlandse ontwikkeling dat iedereen alle kennis op hetzelfde niveau moet hebben en anders maar moet afstromen naar het niveau van zijn of haar laagste deelcapaciteiten een slechte zaak. Er wordt hierdoor zoveel talent weggegooid. Zonde gewoon.
Een dyslecties rekenwonder loopt door de taaleisen de kans dat hij geen geschikte vooropleiding af kan ronden om naar de universiteit te kunnen, terwijl het kind meer dan de capaciteiten zou hebben om op z'n sloffen wiskunde te studeren. Iemand als mijn dochter die moeite heeft met rekenen, maar een passie heeft voor grieks en latijn zou niet eens de kans krijgen om die vakken te mogen leren. Niet omdat ze die niet zou kunnen, nee alleen maar omdat een rekentest niet kan worden afgelegd. Ikzelf zou nooit mijn VWO-papiertje gehaald hebben met de huidige eisen van meerdere vreemde talen in het pakket. En toch kan ik prima studeren, zelfs in een helemaal vreemde taal.

Fred de Velde

Fred de Velde

03-01-2013 om 13:34

Eens.

"Ik vind de Nederlandse ontwikkeling dat iedereen alle kennis op hetzelfde niveau moet hebben en anders maar moet afstromen naar het niveau van zijn of haar laagste deelcapaciteiten een slechte zaak. Er wordt hierdoor zoveel talent weggegooid. Zonde gewoon."

Daar ben ik het heel erg mee eens! Het moet mogelijk zijn om op meerdere niveaus eindexamen te doen.

Het uiteindelijke diploma is dan op het laagste niveau, maar wél met deelcertificaten op een hoger niveau.

Fransien

Fransien

03-01-2013 om 14:31

Eisen aan rekenen en taal

Op zich vind ik het helemaal geen slechte zaak dat er eisen worden gesteld aan rekenen en taal. Zo vind ik dat iemand die van de basisschool af komt een bepaald reken- en taalniveau moet hebben. Je moet zelfstandig een eenvoudige tekst kunnen lezen, je redelijk schriftelijk uit kunnen drukken en de gewone huis-tuin-keuken- en winkelsommetjes kunnen maken. Na de middelbare school verwacht ik van een vmbo-er dat hij/zij een ikea-handleiding moet kunnen lezen en begrijpen, een normale brief moet kunnen schrijven, moet kunnen berekenen hoeveel verf je nodig hebt voor een kamer van 3 bij 4 die 2,5 m hoog is en dat soort dingen die je later nodig hebt om zelfstandig te kunnen functioneren. Van een vwo-er verwacht ik meer.
Ik verwacht dat de reken- en taaltoets een bepaald niveau toetsen en als je dat beheerst je voor dat onderdeel geslaagd bent, geen gedoe met zoveel procent moet minimaal zakken.
Als het overgrote merendeel van de kinderen die de toets doet zakt, moet Den Haag zich toch eens achter de oren krabben. Is het onderwijs nou zo slecht of meet die toets niet wat het moet meten? Ik ben niet in de toets gedoken, ik zie alleen een paar pubers in mijn omgeving zuchten en steunen (mijn bijna-buurmeisje tevens vaste oppas zit zich dood te vervelen omdat ze de toets aan het eind van haar 1e jaar met een 9 gemaakt heeft, ze heeft een wiskundeknobbel en getalinzicht, haar vriendin niet, die snapt werkelijk niets van rekenen en kan voor haar opleiding mode echt niet berekenen hoeveel biaisband ze nodig heeft voor het afbiezen van een hals, en dan geef je haar de halsbreedte al...)

Mama

Mama

03-01-2013 om 19:26

Wiske, hier

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-referentieniveaus-nederlandse-taal-en-rekenen.html

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe die 4f wordt getoetst. Op zich lijkt het mij ook logisch dat je op het vwo hoger verwacht dan op havo of mbo4 .

Mama

Maar daar staat dus niks over wat F4 rekenen zou zijn. En op de verdere links vind ik ook geen F4 rekenen maar de informatie die ik eerder al linkte.
F4 rekenen is schijnbaar nog niet gedefinieerd en zou zich in het wiskunde domein bevinden.

Op onze school is rekenen F3 gebruikt, ook voor de bovenbouw VWO.
Dochter haalde F3 voor rekenen in de tweede klas en heeft voor de rekentoetsen sindsdien elk jaar F3 gehaald en vrijstelling gehad. Ze had F2 in de brugklas en ook toen vrijstelling.
Voor taal (ook daar een extra les per week voor) heeft ze ook vrijstelling tot nu toe (F3 gehaald in de brugklas en elk jaar sindsdien). Dit schooljaar is er nog niet getoetst(gebeurde kort voor de zomervakantie afgelopen jaren), maar nu ze bovenbouw VWO zit zou het F4 taal en F3 rekenen moeten zijn en anders de extra lessen volgen. Dat is de info die we via school kregen op de ouderavond.
Er zijn momenteel in haar klas maar 3 leerlingen die extra lessen volgen en die dus eind VWO3 geen 2x 3F haalden.
Er werd trouwens nog iets getoetst, er waren 3 F'en in totaal.

Sinds die ouderavond

Ik weet niet precies wanneer die ouderavond was, maar er zijn sinds (dacht ik) 3 weken weer veranderingen in de eisen en datum van die reken en taaltoetsen geweest. Je info is dus verouderd.
Ook is het een extreem bijzonder klas....met 3/4 van de VWO ers die gemiddeld zakken in Nederland,lijkt me 1 klas met maar 3 leerlingen die bijles krijgen eerder uitzondering dan regel. Zover kan ik nog wel rekenen En de proeftoets is door heel Nederland erg veel gemaakt...scholen deden dat graag want als je bij de proeftoets slaagde had je volgend jaar dat gedeelte al in je zak (het telde bij voldoende resultaat dus mee).
De opkomst en deelname was dus enorm groot.
groeten albana

dotcom

dotcom

04-01-2013 om 23:41

Wat ik niet snap

Het is toch al vanaf 2010 bekend dat in 2014/2015 de taal- en rekentoetsen examenmateriaal worden? Dan zou toch het betreffende cohort die toetsen moeten kunnen maken? Oftewel, dan is het onderwijs niet voldoende aangepast aan de eisen.

Carla Gerwen

Carla Gerwen

05-01-2013 om 17:51

Oefenen?

Ik lees dat vele reacties zeggen dat je meer moet oefenen. Er is een verschil tussen een slechte rekennaar en iemand met dyscalculie! Bij dyscalculie mis je het inzicht om sommen op te lossen. De foefjes en methodes slaan deze mensen maar moeizaam op! Mijn dochter heeft vanaf de basisschool bijles gehad. Ik geloof ook dat zonder deze bijles haar niveau nog lager was geweest maar nu is het al niet hoog, basisschool groep 6! Dus voor sommige studenten zit het er gewoon niet in. Niet alles valt te leren. Daarnaast moet mijn dochter natuurlijk ook voor al haar andere vakken voldoendes halen, ze kan niet non stop dag in dag uit voor rekenen gaan zitten..

Tineke

Tineke

05-01-2013 om 21:00

Oefenen

Ook met dyscalculie kun je oefenen. Als je getallen omdraait, zul je steeds een deel van het getal moeten bedekken om tot de goede volgorde te komen. Dat kun je oefenen. Voor sommen boven het tiental moet je je vingers en vingerkootjes gebruiken. Dat kun je oefenen. Hoe gebruik je de rekenmachine? Dat kun je oefenen.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2013 om 10:08

En...

Automatiseren kun je ook oefenen.

P

P

06-01-2013 om 11:11

Tja

Er zijn ook kinderen die hun dyslexie flink kunnen compenseren met hun goede intelligentie. Je kunt niet zomaar zeggen dat ieder kind maar een beetje moet oefenen.

Er zijn duidelijk ook verschillen in de mate van dyscalculie want mijn nichtje kwam ook op de praktijkschool terecht. Je kunt dat niet vergelijken met kinderen op havo/vwo niveau met rekenproblemen. Het is dan gewoon veel ernstiger.

Automatiseren kun je leren maar mijn kind is het klokkijken zo weer kwijt als ik dat niet heel erg goed bijhoud en dat is onmogelijk want er zijn zoveel dingen die ik bij moet houden. Je ziet wel dat het diepe dal elke keer wat minder diep wordt en ik hem er weer wat sneller uithaal maar automatiseren kan ik oefenen en oefenen en ja hij komt steeds wat verder maar je komt er niet altijd met oefenen en oefenen hoor!

Ga alsjeblieft geen kinderen vergelijken die je niet kent!

Er zijn zoveel kinderen met dyslexie in allerlei gradaties en die ouders denken ook altijd dat het wel mee valt....

Tineke

Tineke

06-01-2013 om 11:37

Tja

Natuurlijk zijn er verschillende gradaties. Maar bij moeilijk lerende kinderen, dus met ondergemiddeld iq, is het veel lastiger te meten of er een leerstoornis is. En als die er is, hoe klein soms ook, dan is dat automatisch veel beperkender dan bij een kind met gemiddeld iq. Er is dan geen vermogen tot compensatie aanwezig.
Toch kunnen kinderen met een normaal tot hoog iq ook veel last hebben van hun dyscalculie, onderschat dat niet. Dat is hetzelfde als bij dyslexie. Maar daarom hoeven ze nog niet aangewezen te zijn op praktijkonderwijs. Net als bij dyslexie.

P

P

06-01-2013 om 15:10

Heksenvet

Ik zie werkelijk waar niet hoe een kind wat rekent op groep 6 niveau naar havo/vwo kan komen. Mavo vind ik dan al te hoog gegrepen.

Tineke

Tineke

06-01-2013 om 16:21

Wie beweert dat een kind met dyscalculie nooit verder komt dan rekenen groep 6?
En een kind met dyslexie komt dan dus ook nooit verder dan avi 6 ofzo?
Mijn dochter vond bijv. wiskunde in havo 3 makkelijker dan het jaartallen onthouden/ gebeurtenissen plaatsen in de tijd voor geschiedenis.
Rekenen met 'opa's methode' werkt so wie so beter dan het realistisch rekenen voor kinderen met dyscalculie. Voeg daar montessori-materialen aan toe en de door mij eerder genoemde hulpmiddelen (vingers/kootjes/knokkels/rekenmachine) met zeer goede begeleiding en kinderen halen gewoon niveau 3F.
Voor de duidelijkheid (en noem me maar zuur): ik teken de petitie niet. En dat is niet alleen gebaseerd op de ervaringen met mijn eigen dochter.

P

P

06-01-2013 om 16:41

Heksenvet

Vraagstellerskind komt niet verder dan groep 6, dat heeft ze net gezegd toch?

Tineke

Tineke

06-01-2013 om 17:32

Maar

Vraagstellerskind kwam niet verder dan groep 6, maar dat betekent niet dat al die 25.000 mbo-ers met rekenproblemen niet verder kan komen dan groep 6.
Het is onzin te stellen dat dyscalculie gelijk staat aan een onveranderlijk groep 6 niveau.
Daarbij vind ik groep 6 niveau ook een te zwart-wit-begrip. Mijn dochter is heel veel verder dan groep 6 op sommige fronten, maar de tafels kent ze niet, klokkijken kan ze alleen digitaal met 12H-functie. De rekenproblemen laten zich zelden vangen op éen gelijk niveau. Dat zou het wel makkelijker maken, want als je met alle facetten van rekenen echt groep 6 beheerst, dan valt er nog veel vooruitgang te boeken. Er is dan immers een zeer goede basis (niv. 1F) aanwezig om op te kunnen bouwen. Kenmerkend voor veel mensen met dyscalculie is dat er gigantische hiaten zitten in de basis, die ook niet zomaar op te vullen zijn. Dus met bijv. klokkijken op groep 4 niveau, met aftrekken op groep 6 niveau, met optellen op groep 8 niveau, met vergelijkingen oplossen op havo 3 niveau. Etc. En zo kun je voor iedere leerling met dyscalculie een ander profiel invullen.

P

P

07-01-2013 om 06:38

Tja

Nichtje ging naar praktijkonderwijs met dyslexie en dyscalculie, heeft al een paar jaar gewerkt en strandt nu op het mbo3 niveau vanwege de rekentoets.

Volgens mij had jouw dochter een VWO advies, dat betekent dan toch dat je dochter al ruim voorbij 1f was in groep 8. Mijn nichtje moet 2f halen en dat is gewoon niet te doen, zij kan nooit op 1f hebben gezeten aan het eind van groep 8.

Tineke

Tineke

07-01-2013 om 07:43

Aha

"dyslexie en dyscalculie"
Kijk, dat maakt het verhaal van jouw nichtje heel anders dan het verhaal van mijn dochter die talig bijzonder sterk is. En dus onvergelijkbaar.
"en strandt nu op het mbo3 niveau vanwege de rekentoets."
Vanwege haar reken- en taalstoornis. Toch? Of anders: vanwege de slechte begeleiding.

Tineke

Tineke

07-01-2013 om 07:58

En ps p

Liever geen info geven over mijn dochter die jij nog weet P. omdat we elkaar al langer kennen dan vandaag. Ik bepaal wat er in dit draadje over mijn dochter bekend is. Geen andere forummers die toevallig meer weten.

Rekenonderwijs sinds 2010 (dotcom)

Dotcom stelt een terechte vraag...waarom is het rekenonderwijs sinds 2010 niet aangepast? Er is geprobeerd om het onderwijs 'aan te passen', maar voordat je onderwijs kán aanpassen moet je eerst gekwalicificeerde onderwijzers hebben. En die zijn er amper. Scholen hebben dat getracht op te lossen door leerkrachten van de PABO die nog geen andere functie hebben in het basisonderwijs op vmbo's en mbo's en voor havo,vwo in te zetten. Er is ook al een tekort aan wiskunde leraren. De oorzaak is al jaren hetzelfde....Een opgeleide wiskundeleraar verdient heel veel meer in het bedrijfsleven dan in het onderwijs. En ze hebben niets te doen met opstandige pubers, niet echt een doelgroep die hordes enthousiastelingen aantrekt tegen een gering salaris.
En als er dan al gekwalificeerde onderwijskrachten zijn is het wiskunde geven nog aantrekkelijker dan rekenen.
Dus is het rekenonderwijs op slecht niveau. En de begeleiding voor 'probleemrekenaars' al helemaal.
En zolang het zo blijft denk ik niet dat je dat die leerlingen kan aanrekenen (om maar even in rekentermen te blijven). Als de voorzieningen niet op orde zijn, de voorwaarden niet geschapen, hoe kan je dan de leerlingen erop afrekenen?
groeten albana

Mama

Mama

07-01-2013 om 13:42

Heksenvet

Natuurlijk bepaal jij wat er in dit draadje over je dochter door jou gezegd wordt. Maar voor de duidelijkheid is het wel handig een aantal dingen eerlijk te zeggen. Ook ik herinner me je dochter met een hoog schooladvies die op het mbo is terecht gekomen. En dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met de "gewone"mbo-ers.

Tineke

Tineke

07-01-2013 om 15:03

Mama

Het gaat in dit draadje niet over havisten die door zeer ongelukkige omstandigheden met forse gevolgen op het mbo terechtkomen. Het gaat in dit draadje over de rekentoets en dyscalculie. En daar mag ik net zo goed over meepraten als ieder ander. Omdat ik ervaring heb met dyscalculie, en met de rekentoetsen op verschillende niveaus. Niet alleen bij mijn dochter, maar ook bij vele anderen.
Jammer dat mijn bijdragen niet op prijs worden gesteld en niet serieus worden genomen, alleen om het feit dat mijn informatie voor jullie gebaseerd lijkt, op mijn dochter alleen, en haar schoolcarriere nu eenmaal buiten de gangbare boekjes loopt. Alsof daardoor mijn info niet geldig is, en, nog kwalijker, alsof de prestaties van mijn kind niet tellen.
Ik had in dit draadje ook als juf kunnen reageren, maar dan was ik waarschijnlijk nog minder serieus genomen.
Succes met het rekenen, en voor wie nog meeleest: iedere dag een uur doet wonderen. Laat het niet van school afhangen als de begeleiding daar minimaal is.

Tineke

Tineke

07-01-2013 om 15:19

En nog even

(want ja, ik maak me even druk)
Wat is het verschil tussen de gezonde blije vmbo-er en de ongelukkige getraumatiseerde havist die beiden op hun plek zitten op het mbo? De een moet er hard voor blokken, bij de ander gaat het luikje beetje bij beetje verder open om uberhaupt weer iets te kunnen leren, om weer leerstof op te kunnen nemen, weer meedoen in een klas, weer kunnen presteren op toetsen?
Waarom zou de een of de ander het makkelijker hebben? Waarom zou de een of de ander een minder échte mbo-er zijn?

Mama

Mama

07-01-2013 om 15:54

Heksenvet

Ik waardeer je bijdrage, absoluut.
Maar dat jouw dochter, ondanks haar dyscalculie, de mbo toetsen haalt is logischer omdat ze gewoon een hoger nivo heeft dan de gemiddelde mbo-er. Simpel zat. Ook snap ik nog steeds niet waarom zij, als enige wat ik tot nu toe om mij heen en op school gehoord heb, een rekenmachine mag gebruiken. Mijn dochter mag dat niet. Heeft ook een officiele diagnose dyscalculie.

Vic

Vic

07-01-2013 om 17:10

Flauw

Ik vind het een beetje flauw om kinderen te bestempelen tot meer of minder 'echte mbo'er'. We hebben allemaal te maken met onze beperkingen, of die nu een naam hebben of niet. Er zijn ook slimme kinderen die liever wat minder hard werken, of keiharde buffelaars, of kinderen zonder wiskundeknobbel, etc. Iedereen heeft nu eenmaal zijn zwakste schakel, en daar loop je als volwassene in je werk ook tegenaan (en dan ook nog in de vorm van gezinsomstandigheden of belastbaarheid of whatever).

Mama

Mama

07-01-2013 om 18:25

Vic

Vic, om een beetje zinnig te discussiëren over de moeilijkheidsgraad van bepaalde toetsen voor kinderen die op een bepaald nivo les hebben, is het wel handig te weten over wat voor kinderen het gaat. Al K Heksenvet dan met het voorbeeld van haar dochter met dyscalculie aankomt die op het MBO een rekentoets moet doen, kan je dat gaan vergelijken met de nicht van P. Maar als er dan niet bij gezegd mag worden dat het oorspronkelijke nivo van de dochter havo/vwo is gaat alle vergelijking mank. Dat geeft een lullig gevoel aan de kinderen die met een VMBO Kader diezelfde toetsen moeten maken: oefen maar genoeg, gebruik maar een rekenmachine, want Heksenvet haar dochter kan het ook. Slechte vergelijking.
Waarom mag P die info niet geven van Heksenvet? Het is toch relevant voor de discussie??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.