Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PS

PS

11-10-2014 om 20:22

Drama in Voorburg


Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 22:58

jutta

Klopt.. mijn aankomende electricien had drie jaar geleden een IQ van boven de 100!

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 23:00

fio

#32 dat weet ik maar ik doelde op wat wordt gezegd in #35...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2014 om 23:07

Even anno

Vlak meisjes onder elkaar ook niet uit.

Iemand die lesgeeft op basis heeft ooit aan mij verteld dat volgens haar veel problemen veroorzaakt worden doordat op dit niveau bovengemiddeld veel kinderen zitten die een hoop problemen hebben en daardoor niet de rust en ruimte in het hoofd hebben en vaak ook de vaardigheden missen om zaken op een normale wijze 'uit te vechten'.

Ik geloof echter dat dit absoluut losstaat van het drama in Voorburg. Er zijn in het verleden ook wel eens ingenieurs geweest die helemaal doordraaiden en iemand in koelen bloede vermoorden. Dit is zo extreem dat het een exces genoemd kan worden.
Ik vind daarom ook dat deze discussies losgeknoopt zouden moeten worden.

Schelden mag niet

op dit forum, maar eigenlijk vind ik wat PS hier allemaal zegt, minstens zo erg.

hkh

hkh

13-10-2014 om 13:07

Corbulo van dichtbij

Vorig jaar zat mijn dochter in groep 8 met maar liefst 4 jongens in de klas die naar het Corbulo gingen. Alle ouders (en kinderen) zijn zo tevreden over deze school. Hoe de docenten met de leerlingen omgaan, hoe men pesten probeert aan te pakken.

Wat er gezegd werd, is echt waar volgens deze ouders. Juist deze school staat bekend om zijn aanpak op het gebied van pesten. Ik vind het echt heel treurig dat er mensen zijn die zo over het VMBO denken en dan mn over deze school. het is de enige school die een soort van LTS van vroeger is. heel veel jongens uit deze omgeving vinden het heel leuk om iets technisch te gaan doen.

2 voormalige klasgenootjes (12 jaar oud) stonden dicht bij de steekpartij. Die jongens hebben vanaf vrijdagnacht nauwelijks nog geslapen en worden uit alle macht begeleidt door deze school.Een van die jongens durfde vanochtend niet meer naar school. Ook hun ouders krijgen hulp in overvloed.

Misschien moet PS daar eens iets meer aan denken. En hopen dat zij nooit op de eea manier geconfronteerd zal worden met pesten of geweld.

En nee, ik heb geen aandelen in deze school.Ik heb een dochter die op een scholengemeenschap in de buurt zit. Ook daar is men aangeslagen en zegt men eerlijk dat het op iedere school kan gebeuren. De impact op de VO scholen in de buurt is enorm, onder kinderen van allerlei verschillende pluimages en niveau's

Ook ik heb dus een kind met VWO advies en een kind dat straks ws een VMBO kader advies krijgt. Ik weiger pertinent om alle VMBO kinderen over een kam te scheren en met angst en beven uit te kijken naar de dag dat mijn jongste naar een VMBO school gaat.

er zal genoeg discussie mogelijk zijn maar niet met dat vreselijke incident als aanleiding. Zeggen dat je het zo erg vindt, en vervolgens zo opruiend bezig zijn. Ik ben er naar van.

HKH

voor deze keer even anoniem

voor deze keer even anoniem

13-10-2014 om 15:41

Fijne school

Ik werk bij de stichting waar deze school is aangesloten. En dus ik weet ook dat er op deze school enorm veel aandacht is voor een veilige school en pestgedrag. Staat ook zeer goed aangeschreven bij de ouders.
De docenten zijn zeer aangeslagen, als ook het bestuur.
Nee, het is geen VMBO waar men met een grote boog omheen loopt....

Monique D*

Monique D*

13-10-2014 om 20:21

Pestgedrag aanpakken

Wat ik begrepen heb is dat de dader van die steekpartij gepest is door o.a. het slachtoffer. De ouders van die dader hebben al bij de school aangegeven dat hun zoon werd gepest. Blijkbaar is daar niets aan gedaan. Dit werd niet serieus genomen. Waarom zeg je dat deze school veel aandacht besteedt aan het pestgedrag?

Uiteraard staat dit los van het VMBO, dit kan op iedere school gebeuren. Dat was een probleem tussen pester en het slachtoffer van de pester. En pesters heb je overal, van de basisschool, praktijkschool tot aan het gymnasium. Ook op universiteiten en zelfs op het werk kan dit voorkomen. Het is maar hoe het wordt aangepakt.
Ik denk ook aan een aantal schietincidenten op universiteiten in Amerika, waar er ook doden zijn gevallen.

Aan de reacties van PS moet je geen woorden aan vuil maken. Ik vind ze kortzichtig en discriminerend. Blijkbaar van iemand die zogenaamd blij is dat ze geen kinderen op zo'n enge VMBO-school heeft zitten. Stel je voor zeg!!

voor deze keer even zo

voor deze keer even zo

13-10-2014 om 22:03

Monique

Monique, alles wat in de (sociale) media wordt geroepen is niet altijd zoals het is.
Realiseer je je dat pestgedrag heel goed buiten het zicht kan gebeuren. En, niet geheel onbelangrijk, vele pestslachtoffers vertellen NIETS aan anderen (niet aan school, niet aan ouders), uit schaamte en/of bang voor gevolgen.

Een Vandaag

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/54538/dader_steekpartij_voorburg_zou_jarenlang_zijn_gepest

Wijze woorden van de pedagoog en socioloog Mieke van Stigt. Heeft een boek over pesten geschreven.
In een van de uitzendingen hoorde je ook iemand van de school bij de deur zeggen dat het vooral over sociale relaties ging en niet over schuldigen.
En de oud directeur van het technisch college west waar ook een steekpartij met dodelijke afloop was in 2007.

http://www.boompsychologie.nl/product/2395/Alles-over-pesten

"Mieke van Stigt vertelt in een interview (Trouw Letter&Geest) over haar onderzoek naar pestgedrag: 'het is zelden gedrag van een eenling, ontdekte ik. Pesten is groepsgedrag en komt vooral voor in groepen die onder spanning staan. Het wordt dan ingezet als een middel om de orde te herstellen. Pesten is geen gedrag van zieke mensen, het is een teken van een ziek systeem. In mijn boek laat ik zien hoe complex pestgedrag is. Ik wil lezers aansporen om na te denken over de manier waarop wij leven."

Een drama voor alle betrokkenen.

bibi63

bibi63

13-10-2014 om 23:32

AnneJ

Het zijn wijze woorden. Maar nu? Hoe voorkomen we dit? Ik denk, helaas, dat het niet geheel te voorkomen is. Uiteraard wel door inzicht ts bieden aan kinderen. Maar voorkomen......? Nee. Zolang er sinds het bestaan van de mens wrede oorlogen zijn die niet uit het systeem te rammen zojn, geloof ik nergens in. Je inzetren, doceren, uitleggen als goed bedoelde volwassene is het enige wat we kunnen doen.

Bibi

Aan de school van mijn kinderen heb ik gezien dat het kan. En mijn kinderen, met name zoon, zijn gepest en buitengesloten maar niet op het voortgezet (speciaal) onderwijs.
Teveel kinderen lijden onder pesten.
Maar uiteraard leven we niet in het paradijs en er zullen altijd incidenten zijn, maar dat neemt niet weg dat je moet doen wat je kunt om het te voorkomen.'
Ik was verbaasd dat de middelbare school mij belde dat zoon gepest werd, en dat hij daar goed mee om ging. En dat de school in gesprek was met de andere kinderen en de ouders, dat het uitgezocht werd en dat er met kinderen en omstanders gesproken werd.
Op de basisschool was ik degene die om de haverklap op de stoep van de school stond omdat het weer fout gegaan was ondanks afspraken en goede bedoelingen.
Dus ja, ik weet dat het kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.