Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PS

PS

11-10-2014 om 20:22

Drama in Voorburg


Fiorucci

Fiorucci

12-10-2014 om 16:53

barvaux

Die opleiding is een volwaardige HBO opleiding, vergis je daar niet in. Mijn schoondochter doet nu een HBO opleiding docent biologie en dat is echt niet niks.

Juno

Juno

12-10-2014 om 17:07

Even anno, in welk hokje stop je mijn kind?

"Moet je het niet zo zwart wit benoemen als TO, maar feit is wel dat kinderen uit de zwakkere milieus grotere kans hebben om op de lagere VMBO niveaus terecht te komen. Het is ook helemaal niet verwonderlijk dat hierop meer van dit soort incidenten zullen plaatsvinden dan op gymnasia. Die kinderen komen nou eenmaal vaker uit gezinnen die alles net wat beter voor elkaar hebben."

Oudste gymnasium, jongste waarschijnlijk basis/kader. Komt jongste 'dus' uit een gezin waar de ouders het wat minder voor elkaar hebben? O nee, zelfde gezin, zelfde ouders. Je kan het niet met zo veel stelligheid zeggen, feit is wel dat kinderen van hoogopgeleide ouders wat meer kans hebben door een wat rijkere (leer)omgeving. Het is niet zo dat op het gym alleen de zeer intelligente, in kunst geïnteresseerde, hoge cijfers halende kinderen zitten en op het vmbo het petjes dragende en blowende uitschot.
Ik zie wel verschillen op scholen waar ik kom: vwo/gym posters over kunstreizen, toneelvoorstellingen enz op het vmbo posters over kindermishandeling, ongewenste zwangerschap en vooruit, we gooien er een graffiticursus tegen aan. Heeft heel veel ook niet te maken met ons verwachtingspatroon? Een selffullfilling prophecy?
Het vmbo is de gróótste groep, het is de ruggengraat van onze samenleving, hoe kun je (in het algemeen, niet specifiek even anno) al die mensen nou weg zetten als trash of ze afschrijven?
Er zíjn daar ongetwijfeld ook kinderen met een niet zo rooskleurige thuissituatie, of kinderen die je met liefde achter het behang zou willen plakken omdat ze een enorm grote bek hebben.
Maar weet je, hoe onhebbelijk sommigen zich ook gedragen, het zijn kinderen. En die verdienen een kans en op zijn minst een onbevooroordeelde blik.

Pesten

http://www.nu.nl/algemeen/1288856/verdachte-fatale-steekpartij-slachtoffer-pesterijen.html

Pesten is een plaag. Kinderen die pesten en kinderen die gepest worden hebben de volwassenen nodig om hen te beschermen en goed gedrag van te leren.

Ook hier is het belangrijk dat pesten serieus genomen wordt en dat niet direct daders en slachtoffers aangewezen worden maar dat de situatie uitgezocht wordt en dat kinderen leren om zich beter te gedragen en dat de volwassenen daarop toezien.

Eigenlijk is het een wonder dat er niet vaker ongelukken gebeuren.
Pesten is endemisch op scholen en een grote zorg ook voor de scholen zelf.

Annet

Annet

12-10-2014 om 18:07

Barveaux

"Wat ik jammer vind is dat je als leerkracht een lager niveau nodig hebt om het vmbo les te geven en als ze een beetje langer bezig zijn geven ze dus in de bovenbouw van havo/vwo les."

Leraren die les geven aan de bovenbouw havo/vwo moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. Dat heeft niet te maken met het aantal jaren ervaring, wel met het niveau van hun vooropleiding. Voor eerstegraads moet je geloof ik universitair geschoold zijn in het vak waarin je les geeft. Dat zegt niets over je capaciteiten in les geven. Daar mag best meer aandacht aan gegeven worden tijdens de opleiding.
En ja, als de eis is dat je universitair geschoold bent, verdien je meer geld. Dat geldt voor heel veel beroepen.

Van mij mogen er financiële toeslagen komen voor extra goede leraren op de lagere niveaus van het vmbo. Erkenning voor hun kwaliteiten.

Fiorucci

Fiorucci

12-10-2014 om 18:30

Juno

Petjes dragend en blowend uitschot....doe je nu niet hetzelfde als hetgeen je een ander verwijt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2014 om 18:36

Ja maar Juno

Even anno zegt toch niet dat dat voor alle vmbo leerlongen geldt?
Op het gymnasium zullen ook vast wel kinderen zitten die het allemaal maar zelf moeten uitzoeken. Maar als jij regelmatig niet meer te eten hebt dan oud beschimmeld brood, geen eigen slaapkamer hebt en geen rustig plekje hebt om je huiswerk te maken, om de drie maanden naar het volgende anti-kraakpand moet verhuizen, of noem maar op, moet je wel heel wat in je mars hebben om je daar bovenuit te worstelen.

Dat zegt toch niks over jouw kind?

En bovendien: ik ken een gezin, buitenlanders nog wel, waarvan de moeder gewoon productiewerk doet maar best een behoorlijk slimme vrouw is en vader ook productiewerk doet maar duidelijk minder intelligent is. Hun oudste zit op het hbo, middelste zit op svo en doet met moeite basis en jongste zal vermoedelijk kader gaan doen. Dat is, wellicht uitgezonderd het verschil in intelligentie tussen de ouders, toch niet anders dan bij jullie?

jip

jip

12-10-2014 om 19:25

documentaire

Ik heb zo juist de documentaire bekeken die hier stond in dit draadje. Ik ben helemaal in shock!! Ik zie mijn 11 jarige daar volgend jaar echt niet tussen zitten. OMG!!
En die kastjes controle door de politie, gebeurt dit echt?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2014 om 19:39

Dendy

Je zal maar leerling op die school zijn, schoonmaker, conciërge, leerkacht, directeur, secretaresse enzovoorts. Het is een drama voor iederéén. Ik stel me zo voor dat het voor de rest een prima school is om te werken, maar dat weet ik niet.

Juno

Juno

12-10-2014 om 19:39

Fiorucci

Ik schrijf dat het níet zo is.
Ik vind het zo jammer dat de teneur lijkt te zijn dat 'alle' vmbo-ers bepaalde eigenschappen lijken te hebben of zo je wilt lijken te missen terwijl deze kinderen een behoorlijke dwarsdoorsnede van de bevolking zijn met alle goede en slechte dingen.
Tegelijkertijd ben ik me er van bewust dat omgeving zeer veel doet, het aloude nature nurture en dat het lijkt of de vmbo-ers er wat slechter af zijn. Maar is dat écht zo, of is dat omdat procentueel meer kinderen naar het vmbo gaan?
Jil: ik heb de documentaire niet gezien maar kluisjescontrole met politiehonden gebeurt hier ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2014 om 20:10

Kastjescontrole

Dat gebeurde ook op de school van mijn dochter.

De basisschool van mijn dochters heeft momenteel de handen vol aan twee klassen. Een keurige school waar dan opeens toch een aantal leerlingen minder prettig gedrag vertoont. Men overweegt de politie daarvoor te hulp te vragen. Básisschool... Ik keek er wel van op.

Ik heb net in vogelvlucht de documentaire bekeken en als ik heel erg eerlijk ben zou ik ook niet staan te trappelen om mijn kind op die school aan te melden.

jip

jip

12-10-2014 om 20:27

docenten

Die docente economie in de documentaire kan niet eens normaal lesgeven. Je kind zal er maar tussen zitten. Het vmbo is een beetje het afvoerputje geworden met veel ongemotiveerde leerlingen. Kinderen met zulke gedragsproblemen horen toch niet thuis op het reguliere vmbo basis? Daar heb je toch speciaal onderwijs voor.

Sommige kinderen zijn niet geschikt voor school

http://www.rijnmond.nl/nieuws/27-11-2012/eerste-vakschool-techniek-rotterdam-van-start

Scholen zijn voor sommige kinderen veel te theoretisch.
Niet voor niets is er de roep om de oude ambachtschool weer in ere te herstellen.
Vroeger gingen er veel meer kinderen op jongere leeftijd van school om te werken. Niet alle kinderen zijn geschikt om nog langdurig theoretisch in de schoolbanken te zitten.
Maar het wordt wel van alle kinderen verwacht.
Zo zijn er meer factoren waarom school voor een deel van de kinderen een ongewenste omgeving is.
Maar je hebt het er maar mee te doen.

Even anno

Even anno

12-10-2014 om 21:14

Juno

Dat zeg ik juist NIET! Ik ken ook (best veel) gezinnen met 1 kind op het VWO en het andere op basis. Daarbij zegt afkomst dus helemaal niets, met het verschll dat deze VMBO kinderen (uit 'goede' gezinnen) vaak prima terechtkomen want daar zorgen de ouders wel voor. Maar ik ben ook allergisch voor die PvdA 'praat alles maar goed' retoriek.

Feit is gewoon dat VMBO kinderen (en dan heb ik het met name over basis en kader) vaker uit probleem gezinnen komen: problemen met geld, werkloosheid, taalproblemen, noem maar op. Als jij uit een gezin komt met 6 kinderen en in een 3 kamer flat op 3 hoog achter woont heb je gewoon een andere gezinssituatie dan een kind dat uit een vrijstaand huis komt met eigen kamer en allerlei luxe dingen. Als de basis niet goed is, dan is het gewoon veel moeilijker om je te ontwikkelen. Ik snap niet dat mensen dat verschil telkens blijven ontkennen. En dat verschil qua komaf, of opvoeding, werkt gewoon je hele leven door.

Een vriendin van mij is juf in Moerwijk, een Haagse achterstandswijk, zij doet enorm haar best maar die ouders lezen hun kinderen dus echt nooit voor. Ze kunnen het vaak niet eens. Dat kan je die ouders wellicht niet eens kwalijk nemen, maar feit is wel dat deze kinderen hun afkomst daardoor dus amper ontgroeien. Terwijl de kinderen uit Benoordehout vast elke week naar de Bieb gaan met hun ouders.

Ik ben het wel eens met Barvaux: het wordt tijd dat we investeren in deze kinderen, ze betere leerkrachten en begeleiding geven want zoals eerder gezegd: ze vormen wel de ruggengraat van onze samenleving. Het is alleen zo dat de mensen die hierover gaan, vaak geen idee hebben van wat er speelt in dit soort gezinnen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2014 om 21:20

Kaaskopje

Ja duh, tuurlijk is het erg voor iedereen.

In de link stond dat de leerkrachten morgenvroeg een training krijgen om vervolgens de leerlingen te begeleiden. Dat lijkt mij heel zwaar. Dat je naast je eigen emoties ook jeugd op een zo goed mogelijke manier moet opvangen.

PS

PS

12-10-2014 om 21:43

vreselijk

Statistisch gezien zijn er meer geweldsincidenten op het VMBO dan op het VWO. En hoe lager het niveau op het VMBO, hoe meer kinderen met gedragsproblemen. Op het VMBO heb je namelijk niet alleen de kinderen met een wat laag IQ maar ook de kinderen die niet gemotiveerd zijn, gedragsproblemen of problemen in de thuissituatie hebben. En ik vind het niet raar dat een ouder zijn kind daar niet tussen wil hebben. Net doen alsof de problemen op het VMBO er niet zijn is struisvogeltechniek. Die problemen zijn er wel.

Nu is er weer een steekpartij met dodelijke afloop. Daar wil je je kind toch niet tussen hebben?

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 21:57

Kun je in plaats van die grammofoon te laten doorspelen ook gewoon in gaan op de discussie?

Hoe zie je het voor je eigenlijk? Je kind krijgt een basisadvies, hoe moet je je kind daar tussenuit halen precies?

En ja ik heb een kind op basis maar ook eentje die de beste van zijn klas is op de havo. Ik kan van het ene kind niet het andere maken maar jij weet blijkbaar wel hoe dat moet.

winterzonnetje

winterzonnetje

12-10-2014 om 21:58

vwo ervaring

In mijn eigen omgeving een jongen op het VWO, halfbloedje die stelselmatig discriminerend wordt aangesproken. (hoe is het met je moeder met een theedoek op je hoofd etc etc..)Daarnaast jennen ze hem. Dit door jongens die 3! jaar ouder zijn. School doet niets. Het komt tot een handgemeen omdat de drie jaar oudere jongen de keel de jongen in de houdgreep houdt. De getinte jongen deelt een flinke klap uit. De school grijpt in en bestempeld de getinte jongen als dader en de drie jaar oudere jongen als slachtoffer. Er wordt geen gesprek gevoerd met beide over hun gedrag. Getinte jongen wordt van school verwijderd. Onbegrijpelijk vind ik dit. Gebeurt dus ook op het VWO. Pesten ligt eronder.

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 22:05

annej en algemeen

#43: zo'n school heb je hier ook maar ze begonnen er pas dit jaar mee en ik wil mijn kind niet als proefkonijn tussen de kinderziektes gooien. Kind is al kwetsbaar genoeg op dit niveau en links- of rechtsom, je moet examen doen in vier theoretische vakken! Daar heb ik ook overigens geen enkel probleem mee, ik vind dat elk kind ook theoretisch onderwijs moet krijgen al was het maar om te begrijpen waar PS'sen het over hebben....

Probleem is vooral dat er natuurlijk VMBO scholen zijn waar je als ouder niet voor wil kiezen maar er zijn zo ontzettend veel VMBO scholen waar gewoon goed en hard gewerkt wordt maar ja de PS'sen en Jippen mogen daar gewoon overheen walsen en alle kinderen en leerkrachten gewoon aan de kant zetten!

In de havo4 van mijn oudste zitten ook 15 jarige meiden die blowen en drinken en op maandag als een zombie in de klas zitten.

PS

PS

12-10-2014 om 22:08

Bijles

Bijles is het sleutelwoord. Begin, het liefste, vanaf groep 6 met bijles te geven. Zelf en als dat niet lukt huur je iemand in die dat kan doen. Aan de Cito cijfers is goed te zien waar je kind zit in groep 6. Als deze cijfers lager zijn dan een III (C), begin dan met bijles! Blijven hangen op basisniveau is natuurlijk niet nodig.

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 22:11

Oh ja natuurlijk bijles... mens je wil niet weten wat ik allemaal gedaan heb (ja ik zelf, ik vind dat als je als ouder je kind op de basisschool nog niet eens kan helpen er ergens iets fout gaat) maar goed hij is ook 40x naar een dyslexiebegeleiding geweest en twee jaar lang extra werk gedaan maar daarmee krijg je een kind echt nog niet op de havo hoor.

Geniet van je slimme kindjes op een school ver weg van de gevaarlijke maatschappij met vervelende lastige buitenlanders die niet opgevoed zijn (dream on...)

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 22:16

die laatste zin

Blijven hangen op basis is natuurlijk niet nodig?

Zucht... en dan is kader dan wat je wil, of moet je kind toch naar een mavo of toch beter havo, vwo wellicht?

Mijn zoon heeft bijna 40 cijfers gehad in 8 weken met maar 1 onvoldoende en nu ben ik natuurlijk een slechte moeder omdat ik hem nog niet op kader heb gepraat en met de kerst naar de mavo? Tja mijn kind heeft een steengoede mentor en vindt het heerlijk om te begrijpen waar het over gaat, kind komt helemaal bij en gaat graag naar school, met Mohammed en Achmed, en ook met Youp en Anne-Lotte!

Steekpartijen komen ook voor in het openbaar vervoer, daar wil je je kind toch niet tussen hebben? Nee, stel je voor, mijn kinderen gaan daarom ook alleen op de fiets!

Annet

Annet

12-10-2014 om 22:20

Laat PS links liggen Barveaux

Ik snap je ergernis helemaal en je hebt gelijk. Allen dat helpt niet.
Mensen als PS moet je niet blijven voeden, die moet je negeren.
Zodat de discussie kan gaan over dit enorme drama, wat echt belangrijk is.
En niet over het VMBO, wat PS ervan maakt.
PS heeft dit drama een kant uitgeduwd die de aandacht afleidt van het drama.
Misschien een nieuwe discussie beginnen met een neutrale opening?

PS

PS

12-10-2014 om 22:22

VMBO basis

Een kind komt alleen op het VMBO basis met IV of lager in het LVS. Als een ouder weet dat zijn/haar kind de tafels niet beheerst in groep 5, dan ligt daar een taak voor jou als ouder. Als ouder dien je een kind, die een leerachterstand heeft, intensief te begeleiden. Ervan uitgaan dat de school deze leerachterstand wegwerkt getuigt van een enorme naïviteit. Als ouder dien je dan zelf in actie te komen en de mouwen op te stropen.

Even anno

Even anno

12-10-2014 om 22:28

idd

Barvaux, PS gelooft in sprookjes. Dat je je kind met bijles wel even op het gewenste VWO kan plaatsen. Word wakker PS, welkom in de echte wereld.

Wat ik me wel afvraag, en dit is geen oordeel maar een oprecht open vraag. Op een school als deze moet al vroeg een profiel worden gekozen. Op een technische school zitten voornamelijk jongens. Jongens in de pubertijd met haantjesgedrag. Ik denk ook dat je dit soort taferelen minder op gemengde scholen (qua geslacht) zult zien. Is het niet EN jongens onder elkaar EN jongens uit sociaal zwakkere milieus die minder snel praten over problemen maar sneller zullen vechten? Ik denk nl dat ook daar een verband in zit.

Of zien jullie dat anders?

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 22:36

annet

Ik weet het maar het doet pijn. Ik zie de docenten en mijn kind hard werken en dan komt er zo iemand die nergens wat van weet behalve van makkelijk lerende kinderen het wel even vertellen! Ik hoop dat ze later afhankelijk is van mijn kind die haar electraprobleem moet oplossen terwijl haar vwo kind geen baan kan vinden

tenenkrommend

PS in welke werkelijkheid leef jij eigenlijk? Er zijn kinderen, ik ken er zelfs met een gemiddeld IQ die door ernstige leerstoornissen op basis zitten. En nee, bijles helpt niet. Deze kinderen leren en functioneren niet optimaal in ons onderwijs. Dat bestaat ps. Het zou fijn als we deze kinderen, net als onze hoogvliegers, accepteren zoals ze zijn. Dat betekent dat we ook de scholen net zo moeten omarmen. En niet dat we deze scholen wegzetten als slecht. Ik kan daar best boos om worden.

Amy2

Amy2

12-10-2014 om 22:39

dit topic

Met grote verbazing heb ik dit topic gelezen. Wat een discriminerende opmerkingen over VMBO'ers en onze gekleurde medemens. Angst voor het onbekende en onwetendheid zijn de grootste oorzaken voor discriminatie. En juist mensen zoals PS (die waarschijnlijk niet eens weet dat zijn nick post scriptum voluit is) dien je geen aandacht te geven. Dom is het sleutelwoord hier en bijles zou een goed idee zijn voor PS.

Annet

Annet

12-10-2014 om 22:42

))))))))

Ik heb makkelijk lerende kinderen maar als je blik ruim is, ben je niet zo beperkt.......
Hoewel mijn kinderen later zeker afhankelijk zullen zijn van een electriciën. Lijkt me niets mis mee. Ieder zijn vak!

bibi63

bibi63

12-10-2014 om 22:49

Als aanvulling op barvaux

En dat als straks PS oud en hulpbehoevend is, dat er een fantastische mens haar komt helpen verzorgen. vast geen geleerde gymnast., die hebben wel wat 'beters' te doen.......
Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2014 om 22:55

Barvaux

Wat Ps zegt is zo onnozel dat ik me bijna niet kan voorstellen dat hij/zij serieus aan het discussiëren is. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat iemand echt zo denkt.
Volgens mij doe je jezelf het grootste plezier door deze b*llsh*t aan je voorbij te laten gaan. Hier valt niks te winnen.

Die laatste zin is inderdaad tenenkrommend triest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.