Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter wordt gepest sinds terugkeer naar school


Keesje87

Keesje87

17-04-2021 om 20:04 Topicstarter

Heel erg bedankt voor alle uitgebreide reacties. Ik ga ze even allemaal goed laten bezinken en dan reageer ik nog even op de vragen.

AnneJ, er zit een groot verschil tussen vrijwilligerswerk doen en de verantwoordelijkheid voor een hele groep dragen. Op dit moment doet iedereen wat hij/zij kan. Ik ben zelf behoorlijk vaardig geworden met digitale les geven, zelfs 'hybride' les, zoals dat tegenwoordig heet. Het is een noodsituatie en dan doe je wat je kunt. Maar dat is iets anders dan bedenken dat het permanent een goede oplossing is. Het is niet gewoon de camera aanzetten en verder gaan met de les. Digitaal les geven vraagt een andere aanpak van de les, als je het goed wil doen tenminste. Maar misschien eis ik teveel van mezelf.

Tsjor

MamavanE, ik ben het helemaal met je eens. De school moet het probleem niet zo gaan inkaderen. En eerlijk, al die therapietjes werken ook niet echt. Bovendien gaan die niet in op de oorzaak: de klas zelf. Het werkt eigenlijk contra-productief (dus ik ben het probleem?).

Maar ik heb wel gezien dat een andere houding pestgedrag niet tot zo'n probleem maakt. Je kind heeft echter een eigen karakter. Ik kan de aanpak van de oudste niet zomaar overplanten naar de tweede, alhoewel we wel met elkaar gesproken hebben over hoe ieder dat dan doet.

Tsjor

Is die juf soms nog niet ervaren genoeg om de situatie aan te kunnen of is ze gewoon niet (meer) zo competent. Het lijkt erop dat ze niet zoveel grip op de klas heeft. En , eerlijk gezegd, als ze elke dag met jou een kwartier in conclaaf gaat, wijst dat er ook op dat ze moeilijk grenzen aan kan gevend.Dit type jongetje - ernstig leerprobleem  en daarmee (vaak) samenhangend gedragsprobleem zou in een beschaafd op een school moeten zitten die daarop in gericht is. Als daar niet een doorgewinterde leerkracht voor staat terroriseert zo´n jochie de hele klas en slurpt een groot deel van de lestijd op.

Die juf gaat het niet oplossen. Ik zou het in dit geval hogerop zoeken. Een week of wat een logboekje bijhouden waarin je zo objectief mogelijk beschrijft wat Bully uitvreet. Dus niet hij deed me pijn, maar hij kneep in de bovenarm op weg naar de gym.(evt met foto van de blauwe plek)

En daarmee zou ik naar de directie gaan en vragen hoe zij dit  probleem opgaan lossen. Gaat Bully naar een paralelklas, of jouw kind. Kan juf collegiale bijstand krijgen voor haar klassemanagement etc. Is er heeeel misschien zicht op dat Bully volgend jaar wel op het SO zit?


Fysieke veiligheid en fysieke scheiding

De afspraak over 'elkaar negeren' wordt niet nageleefd. Intussen wordt je kind bestolen en ongewenst aangeraakt. Je kind is fysiek onveilig.

Vraag school wat ze gaan doen om de fysieke veiligheid te waarborgen, aangezien de afspraken die gemaakt zijn niet werken en niet controleerbaar zijn voor de leerkrachten.

Wat mij betreft zou dat betekenen dat het schoolgebouw en -omgeving letterlijk tussen de kinderen verdeeld wordt in tijd en/of plaats. Voor elk kind wordt vastgelegd waar het zich op welk tijdstip mag bevinden, op een dusdanige manier dat er nooit overlap kan zijn tussen de kinderen. Dat kan betekenen aparte start- en eindtijden voor de kinderen (ook om de veiligheid net buiten de school te waarborgen). Het doel moet zijn om tot een dusdanige set afspraken te komen dat bij elk contact tussen de kinderen je alleen maar hoeft te weten waar en wanneer het contact plaatsvond - geen discussie over wat er is gebeurd en hoe erg dat wel/niet is en hoe 'ie het bedoeld had en blablabla... - de schuldige is gewone degene die op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was. Daarnaast bieden die afspraken de mogelijkheid (of eigenlijk: de plicht) om te betrappen en te corrigeren VOOR dat er een confrontatie tussen de kinderen kan plaatsvinden. Diefstal wordt ook veel moeilijker als de juiste verboden zones rondom de tassen en tafels van de leerlingen gekozen worden.

Meld consequent en schriftelijk elke keer dat die belachelijke negeer-"afspraak" geschonden wordt, vraag hoe school de fysieke veiligheid gaat waarborgen, en dring aan op fysieke scheiding van de kinderen.


Keesje87

Keesje87

19-04-2021 om 11:11 Topicstarter

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en alle adviezen!

Even wat losse antwoorden op vragen; 

Een aantal van jullie adviseert weerbaarheidstraining. Het lijkt niet echt te liggen aan haar weerbaarheid. In de beginfase kwam het pesten juist omdat ze tegen deze jongen in ging (omdat hij bijvoorbeeld vals speelde tijdens spelletjes, zich niet aan regels houdt of anderen aan het pesten was). Tijdens spelletjes/opdrachten neemt dochter graag de leiderrol op zich en dat pikt hij dus niet. Op een bepaald moment zegt hij echt lelijke dingen of dan doet hij haar pijn en dan breekt ze wel. Na de afspraak over het negeren is ook zij constant de enige die zich eraan houdt (ook met angst voor consequenties) en ook daardoor breekt ze vaak opeens. Omdat ze dat zo verschrikkelijk oneerlijk vindt.

Ik hang niet elke dag aan de telefoon hoor. Soms gebeurt er wel echt iets heel naars en dan bel ik wel. Vaak stuurt de juf een mail om te vertellen dat er weer iets is gebeurt. We hebben dus wel ongeveer dagelijks contact, maar het is niet dat ik daar perse om vraag of op aanstuur.

Het is niet mijn bedoeling om de juf dingen op een bepaalde manier te laten oplossen, maar ik  wil wel graag dat mijn dochter veilig is. Mijn dochter heeft momenteel ook een zware periode omdat haar opa terminaal is. Ik zou dus heel graag willen dat school een fijne plek is voor haar. Ik vind het vooral zo frustrerend omdat het dus lijkt te gaan om deze ene jongen. Dochter heeft verder veel vriendjes en vriendinnetjes. Er komt bijna dagelijks iemand spelen. De rest van de klas blijft wel stil tijdens de pesterijen. Misschien ook omdat de juf dus vindt dat men zich er niet mee moet bemoeien (‘zo gaan we niet met elkaar om’).

Verder vind ik ook dat de juf wel wat steken laat vallen. Dit is een nieuwe juf. De problemen ontstonden toen de kinderen weer naar school mochten, maar ook toen deze juf het overnam van haar zwangere collega. Daarvoor had dochter eigenlijk geen problemen in de klas. Ik ben zelf voornemens om een gesprek met ook de ouders van de jongen aan te vragen. Niet perse om hen de schuld te geven, maar om een oplossing te zoeken. 

Ja, school moet een veilige plek zijn voor ieder kind.  Jouw kind heeft daar recht op.  Maar sommige kinderen zijn zo problematisch dat ouders ze niet kunnen hanteren. En een leerkracht die midden in het jaar een klas over moet nemen, ook niet. Daarom:stap naar de directie.

'Een aantal van jullie adviseert weerbaarheidstraining.' Nou nee, ik zou geen weerbaarheidstraining adviseren. In mijn situatie wilde de school dat, maar zoals ik al zei: ik heb er weinig heil van gezien en je moet zelfs oppassen dat het niet contra-productief wordt.

'In de beginfase kwam het pesten juist omdat ze tegen deze jongen in ging (omdat hij bijvoorbeeld vals speelde tijdens spelletjes, zich niet aan regels houdt of anderen aan
het pesten was). Tijdens spelletjes/opdrachten neemt dochter graag de
leiderrol op zich en dat pikt hij dus niet.'

Dit zijn wel dingen waarover je kunt praten met je dochter: niet iedereen zal haar regels willen volgen en haar leiderschap accepteren.

Een nieuwe juf in een groep die terugkomt van online lessen, dat is wel een probleem (maar niet dat het op te lossen is, zwangerschappen komen voor). Op dat moment liggen de sociale verhoudingen in de groep helemaal open en kan iedereen dus weer zijn/haar plekje bevechten.

De juf rapporteert dus alle dingen die voorkomen. Ik zou eerder denken aan een gesprek met de juf en zoiets als een interne begeleider samen, aan de hand van de berichten van de juf: hoe kan de school deze juf ondersteunen om de samenhang in de groep beter te krijgen.

Wat mij overigens wel verbaasd is, dat hoe meer aandacht er besteed wordt aan de sociale interacties in de groep (en het pesten), des te slechter lijkt het te gaan. Alsof men erin wil duiken, in plaats van erboven hangen.

Tsjor

Kenfan: 'Ja, school moet een veilige plek zijn voor ieder kind. Jouw kind heeft daar recht op.' Dat zijn allemaal wel heel grote woorden. Een kind moet ook leren omgaan met moeilijkere situaties.

Vergelijk: je hebt recht op veiligheid buitenshuis; maar het is toch goed dat iedereen leert hoe je je in het verkeer moet gedragen. En dan kunnen er nog fatale situaties komen.

Tsjor

Op de basisschool was hier de afspraak dat gepeste kinderen een logboekje moeten bijhouden. Dan schrijven ze zo:

21 maart 2021

10:14 Pietje roept door de klas dat ik lelijk ben. Ik zeg niets terug

11:25 Pietje geeft me op de gang een duw. Als ik zeg waarom doe je dat zegt Pietje dat doe ik niet. Ik loop weg de klas in. 


Hier hielp dat ontzettend goed. De kinderen die daarna werden geconfronteerd met wat hun slachtoffers hadden genoteerd, met tijdstippen, zijn daarna gestopt. 

Hier was het waarschijnlijk dat de kinderen door hadden dat je aangesproken kan woeden op pesten. 

Voor mij voelt dit heel wrang: 1 kind doet iets, maar eigenlijk mag je geen weerwoord geven, of een ander mag niet voor je kind opkomen, want "zo gaan we niet met elkaar om", terwijl de pestkop daardoor dus zijn gang kan gaan.
In mijn ogen "pest" de juf dus net zo hard mee.

Een kind moet leren omgaan met moeilijke situaties, maar als je wat ouder bent, kan je die situatie uit de weg gaan, of je verweren. Juist dat uit de weg gaan is geprobeerd, maar 1 van de partijen houdt zich daar niet aan, en verweren (door grote mond) mag niet want "zo gaan we niet met elkaar om"... 
Triest dat op deze manier vooral de juf het lijkt op te nemen voor de pester: de hele klas moet nablijven, terwijl 1 iemand iets doet... omgekeerde wereld en in de ogen van de gepeste erg onrechtvaardig.
Het oplossen van zoiets is lastig, ik wens je veel sterkte

Mariëlle, leidt zo’n logboek dan niet tot welles-nietes taferelen?

De hiërarchie in de klas is er eentje van zwijgen. De pester kan het gerust ontkennen want de klas zwijgt toch.  Dan wordt het benoemen van een voorval uit het logboek van gepest kind best eenvoudig een bespreking waar ze niet uit komen.

Hier was sprake een hiërarchie; daar ging leerkracht de vingers niet aan branden. Een invalkrachten doet dat al helemaal niet..

Weerbaarheidstraining:

Kind wilde niets van optie school weerbaarheidstraining horen; laten de pesters maar gaan, kunnen ze leren waarom het verkeerd is anderen te duwen, kleineren. Gesprekken met leerkracht/ school had geen zin want kind voelde goed aan dat daar geen hulp van kwam.  Kind ging wel praten met een maatschappelijk werker die kind leerde hoe situaties te omzeilen zonder aan zichzelf te gaan twijfelen. Hier voelde kind zich serieus genomen en geloofd.

Tip:

In geval van dochter Keesje lijkt mij dat ook raadzaam want zij kan ook leren hoe iets aan te geven dat volgens haar oneerlijk is, zonder haar hoofd boven maaiveld uit te steken. Soms is het beter om niet direct je mond open te doen maar op geschikt moment iets aan te kaarten. 
Het jochie lijkt mij al onderhevig aan jaloezie, vanwege de resultaten en/of vanwege het feit dat ze vriendinnen heeft. Of ze hem ook triggert, mag ze met een buitenstaander doornemen want ouders zijn in algemeen niet erg objectief; ligt snel aan ander terwijl kind ook situaties kan voorkomen.

Leerproces met ‘coach’ is ook handig voor later; gelijk nemen en krijgen zijn twee verschillende dingen. Weerbaarheidstraining is gericht op hoe om te gaan met emoties en hoe deze  niet naar je toe te trekken. Maar gaat het er niet juist om hoe die voorvallen helemaal niet te hoeven meemaken. Misschien heeft ze te snel kritiek op hem.

tsjor schreef op 19-04-2021 om 12:45:

Kenfan: 'Ja, school moet een veilige plek zijn voor ieder kind. Jouw kind heeft daar recht op.' Dat zijn allemaal wel heel grote woorden. Een kind moet ook leren omgaan met moeilijkere situaties.

Vergelijk: je hebt recht op veiligheid buitenshuis; maar het is toch goed dat iedereen leert hoe je je in het verkeer moet gedragen. En dan kunnen er nog fatale situaties komen.

Tsjor

Een kromme vergelijking Tsjor. Dit speelt zich niet af buitenshuis.  Vergelijk school eerder met een werkplek.  Is het normaal om belaagd te worden door een collega? Zou jij het niet hogerop zoeken dan? In dit geval is de ouder de aangewezen om dat te doen want een negenjarige kan niet zelf naar de directie stappen.   

Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde om tot leren te komen. En ja, in mijn opinie heeft een kind daar recht op. De dochter van TS, en dat jongetje met leerproblemen ook. Want dit soort gedragsproblemen komt vaak voort uit het feit dat een kind chronisch overvraagd wordt. 

In veel klassen gaat buitenproportioneel veel onderwijstijd verloren om gedragsproblemen in goede banen te leiden. Ik denk dat zeker deels het beroerde niveau verklaart.

Ook op het werk kun je met onaangename situaties te maken krijgen of met mensen waarmee je niet zo goed uit de voeten kunt. Kinderen reageren anders dan volwassenen. Maar school is niet de ideale wereld. School is gewoon school, daar komt de wereld binnen. Het andere kind kan niet verwijderd worden van school.

'In veel klassen gaat buitenproportioneel veel onderwijstijd verloren om
gedragsproblemen in goede banen te leiden. Ik denk dat zeker deels het
beroerde niveau verklaart.' Hier ben ik het helemaal mee eens. En vreemd genoeg: er wordt steeds meer aandacht aan besteed, er zijn steeds meer programma's voor, en het wordt steeds erger. Eerlijk, ik kan het me niet herinneren van mijn eigen basisschool, op een enkel incident na. Maar wij hadden ook geen kringgesprekken, waarin elk kind iets van zichzelf bloot moest geven; wij hadden ook geen indelingen in verschillende groepen, waardoor je eigenlijk niet eens wist of je buurvrouw beter of slechter was. Wij hadden gewoon les.

Als ouder (dus niet als school) kies ik inderdaad de insteek van Flanagan: waarmee kan ik het kind helpen om zelf beter met de situatie om te gaan. Maar ook bij mij had dat een eindpunt, ik heb de tweede op een gegeven moment van school gehaald.

Tsjor

Ik ben zelf een pestslachtoffer, nog van de goede oude tijd dat alles wel "goed" was geregeld op school. En ja in het grote mensen leven krijg je ook te maken met pesten, maar ik denk niet dat gepest worden op school daarbij helpt. Sterker nog ik denk dat het averechts werkt.

Ik ben voor mijn leven beschadigd door dat pesten en dat gaat niet meer over. Ik moest ook maar weerbaarder worden (en niet zo raar doen). Wat niet meehielp is dat de leraren gewoon mee deden met het pesten.

Ik was slim en bijdehand. Dat vond men irritant. En ook nog vroegrijp, al een beetje borsten op mijn 11e, was niet de enige, maar werd er wel als enige mee gepest. Ik werd daarom uitgescholden, geslagen en geschopt en zelfs een keer aangerand in de kleedkamer na sportdag. En vooral buitengesloten, dat vond ik nog het ergste. Dat was allemaal mijn eigen schuld werd gezegd door de leerkracht.

Ik had zo graag gewild dat mijn ouders mij destijds van die school hadden gehaald. Zeker als ik er op terugkijk.

Het pesten heeft zoveel invloed op een kind. Het maakt je stuk.

Keesje, als je kunt moet je je kind echt hieruit halen. Is er niet een andere school waar je dochter terecht kan? Deze juf (en school) kunnen hier niet goed mee omgaan. Ik zou daar zeker geen genoegen mee nemen. Kom op voor je kind!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.