Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
AshaZ

AshaZ

19-01-2016 om 22:09

Dochter wil stoppen met Gymnasium


Het nut van ''nutteloze vakken'

Moet ieder vak op het VO direct economisch nuttig inzetbaar zijn? Mijne inziens niet. Het ondwijs moet (ook) algemeen vormend zijn en juist dan zijn vakken als geschiedenis, kunst, filosofie, klassieke culturele vorming en de klassieke talen die een (belangrijke) bijdrage leveren aan de algemene vorming van een leerling.
Dichter Ramsey Nasr schreef vorig jaar een opinie over het belang van vakken als geschiedenis en Grieks. In zijn ogen leveren nutteloze vakken als kunst en Grieks juist goede managers af; mensen die begrijpen dat de echte wereld niet uit winst en efficiëntie bestaat, maar uit onvermogen en verlies.
http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/05/09/manager-worden-leer-dan-filosofie-en-geschiedenis-1493468

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-01-2016 om 14:22

Atheneum

Mijn zoon is overgestapt van Gymnasium naar Atheneum. Hij is hb en heeft twee groepen overgeslagen op de basisschool. Daarnaast heeft hij ADHD. Hij vond Latijn en Grieks best leuk maar wilde liever in plaats van die talen de focus op de moderne vreemde talen leggen (in zijn geval Engels en Duits) en andere vakken. Daarnaast doet hij Cambridge English. Hij zit nu in de vierde en is heel blij dat hij geswitcht is en ik ook. Hij doet EM profiel met wiskunde B en Informatica. Hij merkt zeker dat hij profijt heeft van die paar jaar klassieke talen; met name bij het leren van moderne vreemde talen. Ja, de klassen zijn groter dan op het Gymnasium maar hij heeft leuke klasgenoten en voelt zich als een vis in het water.

Je dochter klinkt als een verstandige meid; ik zou haar zeker wel serieus nemen. Haar onzekerheid hoort bij de leeftijd en bij wat ze meegemaakt heeft (pesten). Dat ze nog niet goed weet wat ze later wil gaan doen is ook niet zo gek. Ze is nog zo jong... En al gaandeweg komt ze er wel achter wat ze wel en niet kan/wil doen. Als het goed is krijgt ze op school straks ook loopbaan- en beroepsoriëntatie. Kortom, als ze goede redenen heeft om liever Atheneum te gaan doen zou ik haar daarin steunen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-01-2016 om 14:31

Vakken

In de derde had hij dus Engels, Spaans en Duits en daarna heeft hij moeten kiezen tussen Duits en Spaans; hij heeft Spaans gekozen. Zijn pakket bestaat nu uit Economie, Nederlands, Spaans, Engels, geschiedenis, wiskunde B, M&O, Informatica en als extra Cambridge English. Voor hem uitdaging genoeg

Nimbo

Nimbo

24-01-2016 om 11:03

wat ik een beetje apart vind

Is dat iedereen heel erg blijft zitten op de cognitieve kant van de zaak. Terwijl ik in de motivatie van het meisje ook hoor dat ze blijkbaar een keus maakt op grond van wat haar vriendinnen doen en dat ze gepest wordt op school. Door een meisje wat van alles afpakt en zo. Moet daar niet iets aan gebeuren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.