Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
AshaZ

AshaZ

19-01-2016 om 22:09

Dochter wil stoppen met Gymnasium

Dochter zit in 2 Gymnasium en wil liever naar het Atheneum. Ik twijfel of dit wel een goed idee is. Ze staat gemiddeld een 7 en heeft niet moeite met een bepaald vak. Wel schommelen haar cijfers alle kanten op. Je kan dus nog niet echt zeggen waar ze goed en minder goed in is. Wat ze leuk vindt is tekenen en muziek. De rest vindt ze saai behalve als er een leuke leerkracht voor de klas staat. Een paar van haar vriendinnen gaan overstappen naar het atheneum en nu wil ze ook. Ze is een jonge leerling want ze heeft een klas overgeslagen. Ze zegt dat het niet aan haar vriendinnen ligt dat ze van het Gymnasium af wil. Ze doet erg weinig aan haar huiswerk. Ik weet als ouder niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Wel niet zelf laten kiezen?


Lynn

Lynn

19-01-2016 om 22:30

Einde van het jaar?

Gaat het om overstappen aan het einde van het jaar?

En is dat op die school gebruikelijk (zou bij die van ons nl niet kunnen, pas einde van de derde klas)?

Blijven er nog vriendinnen over in de gymnasiumklas?

Heeft ze destijds zelf bewust voor het gymnasium gekozen? Waarom? Is die reden nu komen te vervallen?

maria

maria

19-01-2016 om 22:31

waarom niet?

Wat is je eigen overweging om haar erop te laten?
Ik lees iig in je post dat je haar liever op gymnasium hebt?

Dochter hier lijkt Latijn en Grieks heel leuk te vinden. Lijkt, want ze zit pas in brugklas. De talen liggen haar ook, vooralsnog.
Lijkt me wel belangrijk, wat ze van Grieks en Latijn vindt, iig een verschil. Zijn er bij jullie nog meer verschillen?
Hier is insteek toch wel anders, en naar mijn idee past gymnasium dochter beter. Maar zou ze zelf atheneum willen gaan doen zou ik dat prima vinden.
Ben je bang dat het te saai voor haar wordt?

Thursday Next

Thursday Next

19-01-2016 om 22:37

hier ook

zo halverwege de 2e wilde dochter stoppen en naar atheneum.
Op zich mocht dat van ons, het is haar school en leven en ze moet het zelf doen. Als ze ongelukkig is op school dan is het ook niet goed.
Maar het mag niet als bevlieging. Dus ze moest het wel degelijk goed overdenken, voors en tegens en zo.
Een groot "tegen" was dat ze ook echt naar een andere school moest want ze zit op een categoraal gymnasium. Zit, ja, want ze is toch gebleven en zit nu in de 3e. Voor haar was het wel een hele opluchting dat we het niet meteen verboden.

aak

aak

19-01-2016 om 23:21

ach

ik zou denken, waarom niet? Het niveau is hetzelfde en als ze tekenen en muziek leuk vindt, dat zal ze op het atheneum krijgen ipv grieks en latijn. Dat was althans bij dochter. Ik zie geen enkele reden om haar op het gymnasium te houden, ja als het een bevlieging is.

Tineke

Tineke

19-01-2016 om 23:28

hier wel

Mijn dochter is aan het einde van klas 3 overgestapt van het gymnasium naar het atheneum. Ze wilde de tijd die ze in de klassieke talen stopte liever in andere dingen steken. En ze wilde filosofie kiezen. Er was geen ruimte in het gymnasiumpakket hiervoor (namelijk de keuze was klassieke taal of filosofie, de rest van de vakken wilde ze hebben voor haar vervolgstudie), tenzij zij dit vak in haar eigen tijd zou volgen. Er waren namelijk op haar school geen mogelijkheden in het rooster om (een deel van de) uren filosofie te volgen. Dus was de keuze voor haar niet moeilijk, filosofie op het atheneum. En, dat zijn haar woorden, de kinderen op atheneum vond ze leuker. Of dat echt zo is, ik denk het niet.
Ze heeft er in ieder geval geen spijt van gehad. Ze heeft een goed vakkenpakket voor haar vervolgstudie.

Krullevaar

Krullevaar

20-01-2016 om 10:45

argumenten

Laat haar met goede argumenten komen. Op zich is er helemaal niks op tegen, maar ze moet wel beseffen dat ze niet zo maar weer terugkan. Het moet een bewuste keuze zijn en dat moet ze zich realiseren.

AshaZ

AshaZ

20-01-2016 om 12:01

Verder

Dochter zegt zelf dat de reden is omdat ze geen arts etc wil worden ze geen Gymnasium hoeft te doen. Ze vindt Latijn best leuk maar Grieks echt niet. Verder zegt ze dat de leukste meiden overstappen naar het Atheneum. De beroepen die ze interessant vindt vind ik een beetje onrealistisch. Zoals zangeres of filmster (natuurlijk een beroemde) of geheim agent. Verder striptekenaar (past zeker bij haar). Ze vind haar klas wel ok maar niet super leuk behalve dan die meiden die weg gaan. Waarom ik het liever niet wil is omdat de Atheneum klassen veel groter zijn. Deze Gymnasium klas heeft 23 kinderen en de Atheneum klassen hebben allen tussen de 30 en 32 kinderen. Ik vind dit wel grote klassen. Dochter is best snel afgeleid als het druk is in een klas. Aan de andere kant als ze de klas niet super leuk vindt..... Er is wel een vriendin in haar klas die nogal bazig over dochter is. Bv als dochter iets koopt in de kantine dan pakt dit meisje het vaak af en rent weg. Dan krijgt dochter de helft ervan terug. Dochter zegt het niet leuk te vinden en toch gaat ze door. Als dochter een compliment krijgt van iemand bv over hoe ze eruit ziet dan zegt vriendin erna dat ze bv dochters nieuwe jas lelijk vindt. Dochter kan er wel mee omgaan maar zegt wel dat ze er soms van baalt. Dit meisje blijft op het Gymnasium. Dat is dan wel weer een voordeel vind ik. Het is wel zo dat dochter vroeger gepest is op de basisschool. Wat als het weer gebeurd als ze van klas veranderd? Haar zelfvertrouwen wat ze verloren is op de basisschool heeft ze net een beetje terug. Ze heeft ook erg moeten wennen toen ze op de middelbare in de brugklas kwam. Zo erg dat het bijna niet meer ging zo bang was ze om naar school te gaan. Ik durf dus niet zo goed te veranderen want wat als het misgaat. Als ik jullie mening lees dan moet ik dochter wat meer vertrouwen. Het is wel een verstandige meid. Ook merk ik dat ze nu op de middelbare meer aansluiting vind in de klas. Dus misschien moet ik toch het risico nemen en hopen dat ze haar plek vindt in een andere klas? Er is een 2 jarige brugpensioen dus ze kan wel makkelijk nog veranderen volgend schooljaar.

wel

Ik zou het goed vinden als kind van gymnasium naar Atheneum zou willen overstappen. Ik zie behalve de klassieke talen ook geen verschil. Hier kreeg dochter in brugklas het advies van school voor 2 gym. Dochter wilde niet. Dus die ging naar 2 atheneum. Je kunt overigens ook prima medicijnen studeren zonder Latijn of Grieks te hebben gehad.

Imogen

Imogen

20-01-2016 om 19:18

nou

'Verder zegt ze dat de leukste meiden overstappen naar het Atheneum.'

Dat zou voor mij toch geen goede reden zijn. Die leukste meiden kunnen volgend jaar wel blijven zitten, en wat doet ze dan?

maria

maria

20-01-2016 om 19:28

oei ja

Bij dit meisje zou ik haar vooral serieus nemen, zelfs als ze niet helemaal serieus is
Snap je zorg, maar juist vertrouwen uitstralen lijkt me bij haar erg belangrijk.
Ik denk dat ik vooral heel neutraal zou blijven iei. Gewoon haar goed actief aanhoren zonder een oordeel te vellen. Wellicht krijgt ze dan zelf de kans haar besluit goed te beoordelen.
En tsja, voor haar zou ik aansluiting nu toch wel belangrijk vinden. Dus als ze gaat voor de leuke meiden, ach, waarom niet? Weg bij dat stomme meisje hoeft ook niet echt erg te zijn nu..

Belangrijkste lijkt me dat ze haar eigen beslissingen hierin durft te nemen en dat ze zich in hele proces door jou gesteund voelt.

Linda K

Linda K

20-01-2016 om 22:16

Het verschilt per school

of er (en wat de) verschillen zijn tussen atheneum en gymnasium. Op de school van een van mijn kinderen was er een behoorlijk niveauverschil in de onderbouw (en op de andere scholen niet). In dat geval zou ik toch wel terughoudend zijn bij kinderen met een geschiedenis van verveling.

Uiteraard beslist het kind uiteindelijk. Als het aan het eind van het jaar nog steeds een wens is, kun je het waarschijnlijk wel serieus nemen.

Grieks en Latijn heb je nergens voor nodig, maar kunnen wel de extra uitdaging bieden die ver te zoeken is in andere vakken.

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 09:14

Linda

Wat denigrerend weer die laatste opmerking. Als jouw kinderen zoveel uitdaging nodig hebben dan kun je ze dat ook buitenschools geven. Verder kun je ook met TTO, met science of technasium extra uitdaging krijgen. Het ligt er maar aan hoe een school het heeft ingesteld. Verder vind ik (mijn mening dus) nog steeds bijv Spaans en Chinees of programmeren of extra natuurkunde zinvoller dan Grieks en Latijn. Als je kind meer uitdaging nodig heeft zou ik dat juist niet zoeken in die laatste twee.

Tineke

Tineke

21-01-2016 om 10:25

jamie

"dan kun je ze dat ook buitenschools geven. Verder kun je ook met TTO, met science of technasium extra uitdaging krijgen"
Helemaal mee eens. Daar heeft dochter het ook buiten de klassieken gezocht. Voor haar is dat filosofie op school en buiten school muziek, werk, vrienden, vriend (in de zin van partner), creativiteit. Daar vindt ze meer in dan in de klassieken. Vaak wel eens teveel
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar voor mijn kind werkt dit beter dan ueren rijtjes stampen, woordjes leren en puzzelen. De cultuur van de klassieken vindt ze wel leuk, daarom heeft ze dus filosofie gekozen. Daar komt dat voor een deel(tje) terug.

Tekenen is ook nooit weg

Ik heb zelf gymnasium op een scholengemeenschap gedaan (Gym B trouwens, Grieks heb ik maar een paar jaar gehad), en ik heb er geen spijt van. Best leuke dingen van opgestoken en aardig bezig geweest. Ik kon dat Latijn ook best behappen (Natuurkunde was een heel stuk moeilijker). Ik ben jurist, en af en toe komt daar een Latijnse kreet langs, en die snap ik dan, en da's best handig.

Maar nodig? Nee. Ik geloof dat je zelfs voor een studie klassieke talen niet eens meer Latijn en Grieks hoeft te hebben gehad.

Ik ken toevallig een paar mensen die prachtig kunnen tekenen, en daar ben ik best jaloers op. En ik durf de stelling wel aan dat mooi kunnen tekenen (of muziek maken) in het dagelijks leven meer lol en voordelen biedt dan enige summiere kennis van Latijn e/o Grieks (want meer dan een paar flarden en wat algemene uitgangspunten onthou je iha toch niet). Nou ben ik wel van nature goed in talen en niet in tekenen, dus voor mij was dat Gym zo gek nog niet, maar als dochter redelijke redenen heeft om haar energie op iets anders te richten lijkt mij daar helemaal niks tegen.

Bedenk ook dat Latijnse stamtijden etc op zichzelf al niet geweldig boeiend zijn, maar als je het tegen heug en meug moet doorzetten omdat je van je moeder moet, dan wordt het denk ik helemaal onverdragelijk. Dat zal de sfeer in huis ook niet ten goede komen denk ik zo.

Dus je hoeft natuurlijk niet in iedere bevlieging mee te gaan, maar als je dochter gym echt zat is, is er weinig tegen om te stoppen. Je kan de energie die in de klassieken gaat zitten op heel veel andere manieren zinvol besteden.

Groeten,

Temet

Imogen

Imogen

21-01-2016 om 12:58

hier

krijgen de kinderen op het gymnasium ook klassieke en culture vorming, iets wat ze op het atheneum niet krijgen.

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 13:02

imogen

Culturele vorming krijgen ze ook op vmbo-basis dus dat stukje begrijp ik niet. Of dat klassiek is of niet durf ik niet te zeggen maar je hebt het over en-en...

Yura

Yura

21-01-2016 om 14:06

Lastig

Op zich denk ik wat maakt het uit of ze atheneum of gymnasium doen? Ik heb zelf gymnasium gedaan en het allerleukste daaraan was vooral de school zelf (een zelfstandig gymnasium), dochter doet gymnasium en de reden daarvan was in de brugklas dat haar vriendinnen het ook deden. Zoon doet atheneum (mocht ook gymnasium na de brugklas) met als reden dat zijn vrienden dat ook gingen doen.
Ik vind eigenlijk wel dat als je gymnasium kiest je dat voor in ieder geval tot het einde van de 3e doet. Dat stelde onze school ook min of meer als eis. Als er zoveel halverwege gaan switchen is dat niet te behappen voor de school, moeten ze hele klassen gaan omgooien enzo. Dus de reden waarom ik het niet zou toejuichen is meer een principiele, van wie A zegt moet ook B zeggen, en dat vind ik eigenlijk ook iets dat je je kind best mag mee geven.
Verder vind ik het achteraf jammer dat zoon moest kiezen tussen Duits of Frans, daar was hij beide heel slecht in. Uiteindelijk heeft hij Duits gekozen, maar dat is en blijft een struikelblok, hij zou daar dit jaar heel goed op kunnen zakken (hij zit in de 6e). Latijn is vaak makkelijker voor de echte beta's. Die keuze had hij echter al niet meer omdat hij al voor atheneum had gekozen.
Verder krijg je inderdaad op mavo/havo en atheneum het vak ckv (culturele en kunstzinnige vorming) en op gymnasium kcv (klassiek culturele vorming), alleen is het daar geen apart vak, maar onderdeel van Latijn, dat is eigenlijk best een voordeel, dat ckv neemt best veel tijd. Maar als je dochter iets met tekenenen wil is dat ckv misschien juist een erg leuk vak voor haar.

Imogen

Imogen

21-01-2016 om 14:48

Jamie

kcv richt zich vooral op de op de cultuur van de Klassieke oudheid (grofweg vanaf Homerus tot de val van Rome) en op hoe dat nu in het westen nog doorwerkt. ckv gaat over kunst en cultuur in het algemeen.

Linda K

Linda K

21-01-2016 om 14:53

Jamie

Dat was niet denigrerend bedoeld, maar helaas soms wel de werkelijkheid. Grieks en Latijn worden standaard aangeboden op veel scholen en zijn dan ook voor zowel school als leerling een heel "makkelijke" manier om extra uitdaging te bewerkstelligen zonder naar maatwerk te hoeven grijpen. Als een school ook andere extra's biedt (technasium, projectonderwijs, TTO, alvast studeren), is dat natuurlijk net zo goed een optie waarvoor precies hetzelfde geldt.

Voor veel scholen is maatwerk een stap te ver, en met dat in je achterhoofd zou ik niet graag willens en wetens de enige enigszins uitdagende vakken laten vallen. Dat geldt net zo goed voor een kind dat van een willekeurig vwo met extra's naar gewoon vwo zou willen gaan. Het punt blijft dat het in dit topic om gymnasium gaat, en niet TTO of technasium of wat dan ook. Als dat wel het geval was geweest, had ik hetzelfde kunnen schrijven over die extra vakken.

Mijn kinderen hebben niet per se veel uitdaging nodig, maar zeker oudste heeft veel moeite met gedwongen worden 6 uur per dag onder niveau te werken. Buitenschools is leuk, maar verandert niets aan die uren op school. Oudste heeft dus op zijn sloffen met vier profielen gymnasium + technasium in vijf jaar gedaan (met extra's die het verhaal wel erg herkenbaar zouden maken), en dat was echt rekken. Niet of part-time naar school gaan was nog de beste optie. Mijn jongste doet het wat dat betreft een stuk beter. Die heeft gewoon genoeg aan vwo met wat buitenschoolse uitdaging. Heerlijk is dat. Voor hem heb ik dan ook mij ook niet druk gemaakt over dat hij gymnasium wilde laten vallen. Hij heeft het niet nodig.

Overstappen is strijk en zet op een scholengemeenschap

Zit ze op een scholengemeenschap met een gymnasiumafdeling? Daarvan zitten er hier een aantal in de buurt. Die beginnen vaak met meerdere gymnasiumbrugklassen, en als daar aan het eind van het tweede jaar nog de helft van over is, mag de sectie klassieke talen zich in de handen wrijven. Uiteindelijk doet een handjevol leerlingen eindexamen. De meesten houden het het na de derde wel voor gezien. Een overstap - ik noem het bewust niet afstromen want alle vwo-diploma's zijn gelijk - heeft voor hen immers geen schoolwissel tot gevolg.

Er is nog geen enkel kind dood gegaan aan verveling, en de behoefte aan uitdaging is vaak eerder een wens van de ouders en bij leerlingen een stuk minder aanwezig. En anders bieden de meeste scholen vaak extra programma's.

KCV

schijnt er uit te gaan, klassieke cultuur wordt geintegreerd bij de klassieke talen, de inhoud van het eindexamen wordt aangepast. Ook gymnasiasten krijgen voortaan ckv.

maria

maria

21-01-2016 om 19:44

oei Kenfan

'Er is nog geen enkel kind dood gegaan aan verveling'
Misschien niet, maar er zijn toch echt kinderen die depressief worden van verveling, soms zelfs zwaar depressief, tot doodswensen aan toe.

Imogen

Imogen

21-01-2016 om 19:48

kenfan

'klassieke cultuur wordt geïntegreerd bij de klassieke talen'

Dan zul je dus nog steeds op het gymnasium moeten zitten om klassieke cultuur te krijgen.

Imogen

Dan zul je dus nog steeds op het gymnasium moeten zitten om klassieke cultuur te krijgen.

Ja, en?Als het je om de cultuur te doen is, zijn er boeken te kost en te keur. Er gaat ontzettend veel tijd in Grieks en Latijn zitten, en omdat je het verder nooit meer gebruikt, blijft er weinig van hangen.
Bijbelkennis is ook nooit weg. Ik vind het prettig dat ik de meeste kunst in het Rijksmuseum kan plaatsen, maar ik ga mijn kinderen er geen christelijke opvoeding voor geven.

Asha Z

Ik zou wel even peilen of dat pesterige "vriendinnetje" haar voornaamste reden voor de overstap is.Ze zegt ermee om te kunnen gaan. Wat bedoelt ze daarmee? Geeft ze weerwoord of slikt ze het allemaal? Bij een tweedeklasser zou ik er misschien nog wel een gesprekje met de mentor aan wagen. Een capabele docent zal dat meisje discreet aanspreken op haar gedrag. Dat soort pesterijen kunnen fnuikend zijn voor het zelfvertrouwen van een kind dat daar toch al niet van overloopt.

Bij mijn dochter heeft een terloopse rotopmerking in de gang er flink ingehakt. Ik hoop voor de jouwe op een fijne, onbezorgde middelbare schooltijd. De basis die daarmee gelegd wordt is wel bepalender dan gymnasium- of atheneumniveau.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-01-2016 om 20:35

Onze jongste zoon

Hij wilde echt niet, voor geen goud, naar het gymnasium. Hij ging dus naar een scholengemeenschap met 'focus op techniek', en deed in de brugklas VWO-technasium. Alleen was het technasium stuk vreselijk slecht georganiseerd in dat jaar, en de proeflessen Latijn en Grieks waren erg leuk. Dus na de brugklas is hij juist wel gymnasium gaan doen, en vanaf de bovenbouw doet hij nu beide: NT-profiel met Grieks en Onderzoeken & Ontwerpen. Van Grieks vindt hij juist de cultuurlessen echt interessant, maar eigenlijk heeft hij Grieks gekozen 'in plaats van Duits of Frans'. Hij is heel blij dat hij geen CKV hoeft te doen, omdat ze dus KCV hebben (gecombineerd met Grieks). Er zijn op die school ca. 60 VWO leerlingen, daarvan doen er in zijn jaar (nu 5e) 3 Latijn en 9 Grieks (waarvan slechts 1 leerling beide heeft). In de 6e zijn het er maar 2 of 3 dit jaar (van de 60).

Gymnasium (of iedere andere variant met extra's) is in de onderbouw inderdaad wel een soort van extra uitdaging, want één of 2 extra vakken in slechts één uur meer, dus minder uren voor de andere vakken. En in de bovenbouw heeft hij gewoon een extra vak erbij genomen. En daarnaast ook nog buiten school de nodige extra activiteiten, niet eens zozeer intellectueel maar gewoon leuk en uitdagend (muziek, robot-bouwen voor First Tech Challenge).

hb-moeder

hb-moeder

21-01-2016 om 20:45

Nee, dood nog niet

'Er is nog geen enkel kind dood gegaan aan verveling´
Nee, gelukkig nog niet. Maar verveling kan echt dodelijk zijn.
Bij ons kind is de doodswens erg aanwezig en daar heeft de verveling op school een grote invloed op gehad.

dom

'Er is nog geen enkel kind dood gegaan aan verveling´

typisch een opmerking van iemand die geen flauw benul heeft waar 'ie het over heeft.

bloemetje

bloemetje

21-01-2016 om 21:03

niet dood

'Er is nog geen enkel kind dood gegaan aan verveling´

Mijn kind is suïcidaal geweest. Heeft met een mes in zijn handen boven aan de trap gestaan. Hij was pas 8 jaar. Compleet gefrustreerd door het gebrek aan uitdaging. Wil je alsjeblieft dit soort dingen niet meer schrijven?

Maar goed, terug naar de vraag van deze topic. Dochter wil zelf graag naar het atheneum i.p.v. het gymnasium. Ik zou dat verzoek zeker serieus nemen. Gezien haar pest-verleden zou ik ook zeker het sociale aspect wel degelijk laten meewegen. En mocht ze zich inderdaad gaan vervelen: ook op het atheneum zijn er mogelijkheden voor extra uitdaging, zeker vanaf klas 4 (extra vakken). Maar mogelijk wordt er in de onderbouw ook wel een extra programma geboden. Hangt van de school af, en je dochter moet daar natuurlijk dan ook maar zin in hebben. Pubers gaan vaak toch anders om met het gebrek aan uitdaging dan jongere kinderen.

bieb63

bieb63

21-01-2016 om 22:26

Buiten dat

Als je behoefte hebt aan meer uitdaging, leergierig bent, je snel verveelt of wat dan ook, dan hoef je daar natuurlijk niet persé voor naar het gymnasium. Je kunt ook VWO doen als die sfeer je beter past (en/of Grieks en Latijn niet persé iets is wat je graag wilt of aanspreekt0. Extra uitdagingen en meer kun je ook buiten school...... bijv. een cursus volgen van het 1 of ander wat je daadwerkelijk interesseert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.