Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zorgenmams

Zorgenmams

15-10-2017 om 22:22

dochter vindt brugklas lood-zwaar


Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2017 om 12:26

Bladeren

Die bladeren was ook een gedoe, en een frustrerende afloop. Wij hebben alle bladeren afzonderlijk gedetermineerd via een website want ik kan nog geen kastanje van een beuk onderscheiden. Uiteindeljk hadden we dus alle namen gevonden, maar werd het een 7 omdat we een type (meerbladig of zo, zoals van de kastanje, die we niet in de buurt hebben) niet hadden kunnen vinden. Net zo'n flutreden voor een lager cijfer als met de tuinkers, terwijl ze in een dakpanklas zit en dus voor alles 7,5 moet hebben om naar het hogere niveau te mogen. Biologie is juist haar beste vak, met hoge cijfers voor proefwerken en so's.

Zok op zicht (ot)

@pippa, met blad determineren - zoek op zicht kom je verder.

http://www.bomen-determineren.com/zoek-boom-op-zicht.html

Projecten

Projecten doen ze hier vaak samen met klasgenootjes. Gezellig! Een hoog cijfer levert het meestal niet op, maar ook geen onvoldoende. Niet teveel aandacht aan besteden dus

Pippa

Pippa

25-10-2017 om 14:16

Flanagan

Superrrrrrr, bedankt!

Tango

Tango

25-10-2017 om 14:41

Projecten

Is ook niet echt mijn ding hoor. Vooral omdat ze meestal zo vaag zijn, of zoon ze vaag over brengt, dat kan ook nog. Hier ook zaadjes van tuinkers. Ze zijn keurig gaan groeien. Zoon keek er niet meer naar om. Totdat hij van de week zei dat ze een verslag hadden moeten schrijven en de stelen hadden moeten meten etc. Intussen was de tuinkers al verlept en grotendeels door dochter en zoon opgegeten en het restant in de vuilnisbak verdwenen. Gelukkig had ik er nog wel een paar foto's van gemaakt met zoon zijn ipad. Dus mocht de docent nog iets vragen...
Bladeren zou hier wel lukken, als het maar ruim van tevoren wordt opgegeven. Ik heb niet acuut tijd om hiervoor naar een bos te gaan.
En gezamenlijke projecten dat is al helemaal mijn ding niet. In de vakantie moest zoon met een vriend samen een powerpoint maken voor dierkunde. Vriendje ging er mee aan de slag, zoon hing op de bank al gamend. Ik heb wel 10 keer geprobeerd hem er bij te trekken, maar totaal zinloos. Nee, dan liever alleen hoor. Dan doen we het op een moment dat ik hem wel gemotiveerd krijg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2017 om 15:17

Weer twee

We zouden eigenlijk een topic moeten hebben over ludieke projecten die kennelijk de lesstof meer moeten laten leven Vooral de biologiedocent heeft er een handje van. Deze week een toets waarvoor je maximaal een 8 kunt halen. Extra punten voor het netjes ingevuld hebben van je werkboek en een krantenartikel over de stof. Dat werkboek is zoals het is, dus daar kunnen we (ik blijf maar 'we' zeggen, helaas naar waarheid) niets meer aan doen. Het krantenartikel moest dus gaan over bladeren of groei, maar ik heb hier twee kranten en er stond afgelopen week niet eens een recept met spinazieblaadjes in. Dat punt gaat dus aan haar neus voorbij.
Ook voor geschiedenis een fijne opdracht. Een tijdlijn van haar leven, met bij ieder jaar een foto of herinnering. Oftewel, moeders duik in je digitale archief in de hoop dat je van alle jaren iets hebt.
Erg fijn allemaal als je een kind hebt dat daar plezier aan beleeft, maar hier is het vooral veel trekken en sleuren en meehelpen.

'we' Pryne?

Waarom is het 'we'?? Ik help de kinderen als ze dat vragen (meestal iets printen of overhoren), maar ik zie dat niet bepaald als 'ons' huiswerk hoor. Het initiatief ligt bij hen. Wat maakt het nou uit als zo'n werkstuk een keertje niet af is, of niet zo goed is?

pippa

http://www.bomen-determineren.com/ wie weet kan dit je verder helpen.
Dochter klaagde daar ook altijd over dat het met allerlei stomme projectjes maar net was hoe er gekeken werd en hoe t humeur was. Ze maakte er altijd mooie dingen van en kreeg dan een goed punt en dan weer net voldoende. Wij hebben t een keer uitgeprobeerd. Dochter had van iemand die ouder was een prachtig project met allerlei extra's gekregen, waar een 8,3 voor gegeven was. Zij moest dat 2 jaar later doen en had alles verbeterd wat er in stond als aantekening, aanvullingen gedaan etc. Kreeg ze 1,5 punt lager want het was niet goed op inhoud gezet en al de extra's waren overbodig? Tja...

clas

clas

25-10-2017 om 15:50

hmm

Drietje: dat maakte voor mijn jongste helaas heel veel uit. Het altijd meehelpen met die projectjes heeft vorig jaar het verschil gemaakt tussen wel of niet slagen. Nu op het mbo lijken die onzinprojecten niet aan de orde te zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2017 om 16:07

Drietje

Als ik het niet aanbied cq opdring heeft ze nooit niets af of geleerd. Het boeit haar niet, ook niet als ze een onvoldoende haalt.

Triva

Triva

25-10-2017 om 18:14

phryne

Toch heb je het weer over die 7,5. Als je dat hogere niveau loslaat geeft dat veel meer lucht. Jammer dan, ik zie jou dit echt geen vijf jaar doen of geloof jij wel dat dit kind het opeens allemaal zelf gaat doen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2017 om 19:50

Triva

Langzamerhand raak ik overtuigd Ze heeft nu gemiddelden tussen de 5,8 en 8,4 dus het gaat best Ok. Maar ja, het blijft toch een beetje frustreren. Als ze nou maar een kwartiertje per dag zou doen, zou het al lukken. En zelfs dat krijg ik niet voor elkaar.

55 jarige

55 jarige

25-10-2017 om 20:08

40 jaar geleden

Meer dan 40 jaar geleden moesten wij in de brugklas ook al bladeren determineren in de brugklas inclusief het benoemen van (samengestelde) bladeren en dat soort ongein. Toen met behulp van de een of andere flora meen ik, een soort plantenencyclopedie.

Triva

Triva

25-10-2017 om 20:25

Phryne

'Been there, done that, got the T-shirt', alleen zat het bij mij dan niet in een kind wat echt niet wil maar zaten andere dingen tegen. Echt ik kan je niet anders adviseren dan dat je het zo snel mogelijk los moet laten. Het is gewoon niet te doen een heel jaar 7,5 gemiddeld met zo'n dochter als die van jou en al doet ze haar best, school werkt tegen omdat die vindt dat een praktijkopdracht met een 7 ook al zo goed is, samenwerken met klasgenoten is lastig, je kunt je een ongeluk leren maar ja dan toch weer een 7,5 (en je hebt echt hoger dan dat nodig) en teleurgesteld zijn omdat je kind een 7,5 is niet iets wat je nastreeft als ouder.

Laat losss, dit ga je niet winnen, dit maakt jullie relatie kapot. Streef lekker naar een leuke MBOopleiding! Wie weet verrast ze je nog als ze eenmaal 20 is, alles kan en anders maar niet.

geheel ot (blaadjes)

Ha, de blaadjes! Vorig jaar zat mijn brugpieper bij ons thuis met een klasgenoot en toen kwam dit ter sprake. Ze moesten ook bladeren verzamelen/determineren/opplakken. Er stond een lijst bij van allerlei bomen waarvan bladeren gezocht konden worden. En tips voor zoeken op internet.

Het was een mooie herfstdag, en Osdorp staat vol met veel verschillende soorten bomen, dus ik naar buiten met de heren en binnen drie kwartier hadden we tien verschillende blaadjes van bomen die op het lijstje stonden, plus bladeren van een liriodendron die natuurlijk niet op de lijst stond maar toevallig ook in de buurt was aangeplant. Niks internet. Daarna konden de heren thuis e.e.a op blaadjes papier plakken en van de juiste namen voorzien ("Mam, welke was deze nou ook alweer?"). Gelukkig geen ingewikkelde eisen inzake snelhechters etc, en nu heeft zoon het nog wel eens over zijn werkstuk waarvoor hij dankzij mij een 9 had gehaald. Is zijn oude moeder-de-digibeet toch nog ergens goed voor

Leve de parate kennis (dit ook nav het Eduscrum-draadje).

Groeten,

Temet

Projecten

Bij zulke tijdrovende projecten kijken we altijd naar hoeveel het meetelt. Dan weten we hoeveel tijd we (ze!) er aan moeten besteden. Sommige projecten vragen veel uren maar leveren nauwelijks wat op dus dan heb ik liever dat ze die tijd besteden aan het voorbereiden van een proefwerk wat zwaarder meetelt.
Ik snap veel van die projecten ook niet zo. Het is vaak meer verpakking dan echte inhoud. Het is vaak veel werk en echt nuttig is het meestal niet.
Sommige projecten zijn natuurlijk wel leuk & nuttig maar er zijn er ook bij die ik meer bezigheidstherapie vindt.
Mijn zoon vindt dat soort projecten altijd wel leuk maar mijn dochter en pleegzoon houden er niet zo van dus die doen er ook weinig moeite voor.

Maar

Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze onderscheid maken tussen projecten die veel kosten qua tijd en energie en weinig opleveren & anderzijds projecten die wel belangrijk zijn omdat ze wel zwaar meetellen.
En tijd die je bespaart door sommige dingen heel vlug af te maken is geen extra vrije tijd maar tijd die je kan besteden aan het goed voorbereiden van proefwerken. Zeker als je er toch niet zo goed voorstaat.

.

.

26-10-2017 om 10:26

Bladeren

Nou als je het verschil niet weet tussen een kastanje en een beuk ontbreekt er toch wel wat aan je algemene kennis vind ik, en lijkt het me dus erg goed dat dit tenminste nog op school behandeld wordt. Ik ben in de grote stad opgegroeid en woon er nog, maar ik weet echt wel, en mijn kinderen ook, dat er iepen in onze straat groeien, op het plein een kastanje staat en in de tuin een berk. Daar hoef je niet eens voor naar het bos.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-10-2017 om 10:32

Stipje

Dapper, zo'n ultiem anonieme nick. Mijn uitspraak was natuurlijk bij wijze van spreken. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er bij ons in het park drie verschillende soorten eiken staan, en dat die allemaal net een verschillend blad hebben. Maar inderdaad heb ik verder niet zo'n uitgebreide kennis van bomen, afgezien van de soorten die iedereen wel kent (beuk, kastanje, eik, spar). Ik lijd daar dagelijks onder.

braam

braam

26-10-2017 om 12:39

Ik vind het argument dat we informatie wel op internet kunnen vinden en dat daarom kinderen andere dingen moeten leren op school altijd enorm slecht. Maar Stipje zet me toch aan het denken. Hij/zij is helemaal trots dat hij/zij een paar bomen uit elkaar weet te houden, maar kan niet eens een paar zinnen in correct Nederlands formuleren. Wat dat betreft snap ik ineens de docenten wel die vinden dat er meer aandacht naar dat soort dingen moet, want inderdaad, het verschil tussen een kastanje en beuk kun je zo opzoeken op internet, maar als mensen denken dat het "mijn kinderen weet" is in plaats van "mijn kinderen weten" dan zou je kunnen beargumenteren dat het onderwijs in Nederlands te wensen overlaat.

Herbarium

Beetje flauwe reacties op stipje, waarom zo op de man vrouw spelen en niet op de bal?

Punt/stip is, aansluitend op Temet, dat er niets mis is met parate kennis. Ja, je kunt van alles opzoeken op internet maar als je niet weet wat, dan zul je het ook niet vinden.

Mijn ervaring met het herbarium in de eerste klas is dat de zwaarte van de opdracht en ook hoe zwaar het cijfer meetelt nogal verschilt. Mijn oudste kreeg de opdracht overigens überhaupt niet op zijn school. Mijn tweede wel, in de eerste klas van een categoraal gymnasium: 10 bladeren zoeken en stuk voor stuk determineren. Hij kreeg een 9, één fout gemaakt bij het determineren. Telde als een proefwerk. Mijn derde kreeg op een ander categoraal gymnasium een veel zwaardere en minder vrije opdracht: maar liefst 20 voorgeschreven bladeren zien te vinden, determineren en stuk voor stuk volgens een format omschrijven. Strenge beoordeling (geen takjes, complete bladeren en goed gedroogd), hij kreeg een 7,2. Uiteindelijk alle bladeren gevonden, toch één verkeerde determinatie (wintereik vs zomereik geloof ik) en wat schoonheidsfoutjes. Telde als een SO. Goede tip dus van Kyana: bezint eer ge begint en verdeel je energie.

braam

braam

26-10-2017 om 18:25

bal

Het was juist Stipje die op de vrouw speelde door (onder anonieme nick) te zeggen dat Phryne, die overduidelijk schertsend zei dat ze nog geen kastanje van een beuk kon onderscheiden, een gebrek aan algemene kennis had. Ik vind echt dat een beetje gebrek aan feitenkennis minder erg is dan gebrek aan kennis die je minder snel opzoekt (omdat je inderdaad niet eens weet wat je op zou moeten zoeken, omdat je niet "aanvoelt" wanneer een zin niet klopt). Het liefst heb je natuurlijk allebei, maar zoals je zelf ook al schrijft: als er superveel tijd gaat zitten in het doen van projectjes waarin je relatief weinig leert, is er minder tijd voor de rest. Ik zie op het hbo best veel studenten die het Nederlands maar matig beheersen. Wij hebben zelfs bijspijkercursussen waar studenten weer de basisdingen leren en studenten die je glazig aankijken als je zegt dat "het gebeurd" fout is, omdat gebeurd hier persoonsvorm is en geen voltooid deelwoord. Ik vind dat echt zonde, studenten zouden hun tijd beter kunnen besteden aan het leren van hun studie dan aan het bijspijkeren van Nederlands (en Engels).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.