Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zorgenmams

Zorgenmams

15-10-2017 om 22:22

dochter vindt brugklas lood-zwaar

Hallo,

Mijn dochter vindt het in haar vwo brugklas loodzwaar. Ze heeft havo-vwo advies en is dyslectisch en loopt vooral op tegen de enorme bak huiswerk. Al haar tijd gaat er aan op, ze doet er heel lang over (3 uur per dag is geen uitzondering, in de weekenden nog meer), ze kan zich niet concentreren of focussen lijkt wel dus ik moet haar hele tijd bij de les houden, is totaal ongemotiveerd om aan de slag te gaan, met hangen en wurgen zet ze zich aan het werk en alles is teveel. Ze raffelt het liefst alles af en wordt dan geiiriteerd als ik haar daar op wijs.

Ze heeft zelf het idee dat het veel te hoog gegrepen is en dat ze het nooit volhoudt dit jaar. Ik zelf dank dat het vooral met instelling te maken heeft, acceptatie dat het niet meer vrijheid blijheid is zoals in groep 8 en enorm wennen. Ik probeer haar zoveel mogelijk te helpen en te ondersteunen, maar soms word ik er ook moedeloos van en bekaf en vraag me ook af of dit wel de bedoeling kan zijn en ze inderdaad niet boven haar nivo zit.

Herkent iemand dit, is dit kwestie van wennen en gaat het over, wat kan ik hieraan doen of wat is wijsheid?


Ik niets zeggen over nivo

Maar nu al 3 uur huiswerk per dag lijkt me erg veel. Doet ze werkelijk 3 uur wat?

Kan

Zoon hier had tot februari van het brugklasjaar dagelijks vele uren nodig voor zijn huiswerk. Soms werd het wel 0.00 uur s nachts.

AN

AN

15-10-2017 om 23:17

Dit klinkt niet normaal

3 uur per dag huiswerk en in de weekenden nog meer lijkt me heel erg veel. Ik begrijp heel goed dat je dochter haar werk op een gegeven moment wil afraffelen dan en dat goed concentreren niet meer lukt. Mijn dochter zou dat ook niet kunnen opbrengen. Ze zou er overigens ook echt geen tijd voor hebben naast school (meestal is ze 16 uur thuis), sporten (4xpw) en tijd die ze aan hobbies en vriendinnen besteed.
Zij zit in 1 havo en is denk ik een uurtje per dag aan huiswerk kwijt. Sommige dagen iets minder, sommige iets meer. En dat terwijl ik het tempo best hoog vind en ze al aardig wat so’s en proefwerken heeft gehad.
Kan je inschatten of het echt zoveel werk is of dat het veel lijkt/lang duurt omdat ze niet gemotiveerd is en niet serieus aan de slag gaat?
En als je je er niet mee bemoeid? Dan ervaart ze misschien zelf wat ee gebeurd als haar huiswerk niet af is, of als ze niet heeft geleerd. En misschien heeft ze dan minder last van opstandig en ongemotiveerd gedrag.
Ik kijk wel iedere dag met dochter wat het huiswerk is dat ze moet maken en kijk vooral ook vooruit voor het leerwerk, want dat doet ze zelf niet, en maak dan een briefje met daarop wat ze moet doen maar dat is het. Ik controleer niet of ze het ook daadwerkelijk gedaan heeft en ga er zeker niet naast zitten. Alleen als ze iets niet begrijpt help ik. Hier zou het echt averechts werken als ik er zo boven op zou zitten. Daar zou dochter echt chagrijnig van worden.
Heeft ze het echt nodig 3 uur per dag huiswerk te maken en doet ze echt haar best maar lukt het dan nog niet, dan lijkt het niveau me inderdaad te hoog gegrepen.
Ze moet ook tijd hebben voor leuke dingen.

Anoniem

Anoniem

15-10-2017 om 23:22

Veel

Drie uur per dag vind ik persoonlijk erg veel.

Wat ik me van de brugklas van oudste herinner, was het vooral wiskunde dat veel tijd kostte. Andere vakken een stuk minder, maar het was voor een deel ook hoe je er mee omging. Wat dat betreft triggerde dit zinnetje van jou mij:
"Ze raffelt het liefst alles af en wordt dan geiiriteerd als ik haar daar op wijs."

Misschien begrijp ik het verkeerd, sorry dan, maar ik lees het alsof je ernaast zit (of later controleert) en alsof je dan alles ook tot in detail beantwoord en geleerd wilt hebben. Dan zou daar nog wel een stukje tijdswinst kunnen zitten.

Natuurlijk hoeft ze het ook niet af te raffelen, maar het is wel maar huiswerk. Af en toe kun je best ergens een vraagteken zetten als je iets niet weet. Markeer het dan bij wijze van spreken en let bij het bespreken op wat het antwoord zou zijn, of doe daarover navraag op school.

Hier moesten ze ook vaak woordjes leren, maar ze deden niet aan onverwachte overhoringen. Natuurlijk is het fijn als je die woordjes meteen leert, maar soms heb je er gewoon geen tijd voor.

En vakken als geschiedenis en aardrijkskunde, hoe doet ze dat? Moeten ze dan bijvoorbeeld een bepaalde paragraaf leren en opdrachten maken? Natuurlijk is het dan prettig als je meteen een samenvatting kunt maken, maar ook dat kost heel veel tijd en niet voor iedereen is dat de beste manier om te leren.

Kun je niet een maximale tijd per vak afspreken?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-10-2017 om 23:22

Veel minder

Dochter hier is tussen 0 en 20 minuten per dag bezig. Genoeg om lage voldoendes te halen maar niet genoeg om naar het hoogste niveau van de dakpanklas te kunnen. Ik vind dat niet normaal en het is zeker niet gemiddeld.
Oudste dochter had in de brugklas een lastige start en besteedde ook wel veel tijd aan haar huiswerk. Geen drie uur, maar vaak toch wel 1,5 uur per dag effectief. Zij had tijdens lesweken alleen so's, en voor/in proefwerkweken was ze vaak wel uren per dag aan het leren.

Triva

Triva

16-10-2017 om 10:09

klinkt niet goed

Dat klinkt niet goed. Waar zitten haar uitdagingen in de dyslexie? Moeite met lezen, met spellen, allebei?

Ik geloof niet dat ik een kind met havo/vwo advies én dyslexie naar een vwo-brugklas had laten gaan maar ja soms zijn er geen havo/vwo klassen natuurlijk en de consensus hier is nu eenmaal dat je altijd het hoogst haalbare moet pakken.

Hoe zijn haar cijfers?
Heb je inderdaad het gevoel dat ze ook 3 uur bezig is of laat ze zich door van alles en nog wat afleiden?

Pas op hoor want als dit echt verkeerd gaat eindigt ze op de mavo. Ik zou dit heel goed in de gaten houden, zeker als er echt onvoldoendes binnen komen. Wie weet heeft ze gewoon heel veel last met aanpassen en gaat het na de kerst beter. Even goed uitrusten in de herfstvakantie in ieder geval, plan dan niet te veel. Ook een gesprek met de mentor aanvragen om dit te bespreken.

Mia9

Mia9

16-10-2017 om 10:22

Met mentor bespreken?

Hier is kind in de loop van de brugklas steeds handiger geworden: al het maakwerk dat op school al gemaakt kon worden, hoefde thuis niet meer. Veel docenten geven op het einde van de les alvast wat tijd voor hw, hier althans, maar dat zal ze zelf moeten uitvogelen.
Hier ook geen onverwachte so's voor woordjes in de eerste (wel in de 2e,dat was wennen!), werd idd soms doorgeschoven.
Ik denk dat ik het haar zou laten afraffelen, de verantwoordelijkheid bij de docent en je dochter laten als dat niet goed genoeg is.
Heeft ze een fijne mentor? Evt even mailen dat je je zorgen maakt over de tijd die ze aan hw besteedt? Hoe zijn haar cijfers verder?
Bij kind in de klas zijn er best verschillen in hoeveel tijd er aan hw wordt besteed, maar dat hangt ook erg van de doelen af
Sterkte!

noor

noor

16-10-2017 om 10:56

En als je nu

gaat focussen op 'leren leren'? Dus punten/ niveau even laten voor wat het is en ruimte geven voor haar om zichzelf hierin te leren kennen en manieren te onderzoeken om te gaan met die wirwar aan emoties en gedachten die je kunnen overspoelen in zo'n brugklas.
Volgens mij is het voor veel kinderen zwaar, dat huiswerkregiem.
Dochter hier had daar ook echt moeite mee, al was zij niet zo lang bezig (maar soms wel) en geen sprake van dyslexie. Dat laatste maakt het wel zwaarder natuurlijk.
Hier ook onzekerheid, voor het grootste deel onterecht. Maar het kan nogal wat zijn, die middelbare school met al die punten enzo.
Deels is de onzekerheid ook gewoon terecht want het IS nieuw, een nieuwe situatie waarin ze zichzelf niet kent, niet weet hoe ze het gaat doen. Ongewisse toekomst, niet weten hoe je beoordeeld gaat worden en de sfeer is op vo vaak zoveel prestatiegerichter dan op bo.

Heeft bij mijn dochter wel even geduurd, nu in vwo 3 doet ze het goed. En kent zichzelf hierin best goed.
Ik heb die eerste maanden geprobeerd vooral, met wat afstand, te steunen en luisteren. Op mijn tong bijten als ik vond dat ze afraffelde of zelf bang was dat ze te weinig had gedaan.
Hoe meer je dochter zelf kan experimenteren met verschillende manieren van leren, hoe eerder ze haar onzekerheid kan verminderen. Daar heeft ze profijt van, ongeacht welk niveau ze naar toe gaat. Fijnste is als ze straks zelf een afweging kan gaan maken over niveau en kiezen hoeveel werk ze ervoor over heeft.
Nu heeft ze wrs het gevoel 'geleefd,' te worden en daarin moet ze (in zichzelf) handvaten krijgen een stuk regie terug te krijgen.

noor

noor

16-10-2017 om 11:09

dyslexie

En ook wat de duur vh huiswerk betreft zou ik proberen te focussen op de kwaliteit en niet op de kwantiteit. Moeilijk, want vo is een en al meten. Leraren meten de cijfers, ouders meten de huiswerkminuten.

Probeer het los te laten en kijk of je positieve momenten kunt vinden met haar. Liefst natuurlijk dat ze die alleen, zelf vindt maar samen kan soms duwtjes geven. En een positieve stap (in kader van leren leren) kan heel klein zijn; ergens woorden aan geven kan al een prima stap zijn in dit proces. Dus benoemen van een negatieve emotie en kijken of er ev al ruimte is te relativeren of lachen bijv.
Bij mijn dochter was een hint hier en daar soms genoeg om een positief proces van weken op gang te helpen. Bij haar was more echt less maar dat is per kind natuurlijk verschillend. Maar inzichten die zelf verkregen worden zijn natuurlijk veel steviger en productiever.

Ik zou er wel vanuit gaan dat dyslexie gewoon flink verzwarend is en blijft. Gewoon, als gegeven. Niet perse als probleem, wel als uitdaging.
Hier geen dyslexie maar dochter is geen lezer. En dat merk ik toch wel. Op vwo wordt veel gelezen door leerlingen. Dochter struikelt bij veel vakken over haar begrijpend lezen. Begrijpend lezen is bij alle vakken een grote factor, zeker in toetsen.

Moeite met opslaan

Zorgenmams, door de dyslexie kan je dochter echt moeite hebben met het opslaan van de vreemde talen. Zoveel moeite dat ze weinig tijd heeft voor de andere vakken en ze daar ook de grip voelt te verliezen. Als je dan ook nog een moeder hebt, die niet lijkt te begrijpen hoe dyslexie parten speelt in je concentratie, verdwijnt het plezier voor wat je moet doen, als sneeuw voor de zon.
Mijn ene dyslect is een vechter en nam niet genoegen met ' ik denk wel dat ik het kan'. Dit kind toetste net zolang tot het met wrts een 10 haalde. De woorden werden ook wel 8x opgeschreven. Ik had grote bewondering voor die werkhouding. De havo-advies werd zelfs een plaatsing op een vwo. Dit kon kind lang volhouden omdat hier juist wel een afwisseling was van deels maakwerk, deels leerwerk. Het maakwerk diende dan als een soort ontspanning. Pas aan het einde van de opleiding ging het kaarsje zwakker branden.
De andere dyslect had niet die vechtlust: die deed het wat minder bevlogen. Maar als die gedrevenheid er niet in zit, heeft drang ook geen gewenst effect.
Op je vraag of de motivatie van je dochter kan veranderen, is m.i. moeilijk antwoord te geven. Misschien helpt het het werk anders in te plannen. Bewust afwisselend maak-leerwerk. Misschien zit ze te veel te appen met vriendinnen? Of gaat ze te laat naar bed en is ze bang dat ze het niet redt. Ook angst kan demotiveren.

Paddington

Paddington

16-10-2017 om 11:14

Mijn dochter

had het ook erg zwaar in de brugklas. Dat was niet alleen vanwege school helaas.

Wat ik heb gedaan is het in kleine blokjes verdelen voor haar. Dus elke keer een minuut of 10 vol bezig en dan weer even wat anders. In het geval van mijn dochter was dat 5 minuten een spelletje op haar Ipad ofzo.

Nu hebben mijn ex en ik een hele andere kijk op huiswerk en de manier waarop je dat moet aanvliegen, dus dat gaf nog een extra moeilijkheid. Bij mij mag dochter namelijk gewoon beneden huiswerk maken. In de brugklas woonde wij noodgedwongen bij mijn ouders en daar wat alleen beneden de mogelijkheid voor huiswerk. Net als vroeger ging mijn moeder (als ik nog niet thuis was) erbij zitten, maar niet meekijken, maar aan haar eigen hobby. Radio aan en iemand dichtbij voor het stellen van vragen.

Bij mijn ex werd dochter naar boven gestuurd en daar zat ze soms 3 uur per dag om haar huiswerk te doen. Het nadeel is dat kinderen vaak niet beseffen wat ze tussendoor allemaal doen. Al is het alleen maar zitten dromen. Op een gegeven moment zijn dochter en ik samen gaan kijken naar hoelang ze nu werkelijk met haar huiswerk bezig was. Toen het haar duidelijk werd dat het eigenlijk maar een uur per dag was, viel het kwartje.

Nu zit ze HAVO 4. De tussenuren op school worden nu goed gebruikt, net als de tijd in de les dat de leerkracht niet aan het woord is. Hierdoor heeft ze nauwelijks nog maakwerk te doen thuis. Blijft dus leerwerk over. Dat plant ze voor zichzelf op tijd in, zodat ze het verdeelt over een langere periode. Nu heeft ze geluk dat ze thuis van allerlei personen hulp kan krijgen voor verschillende vakken. Het voordeel van HAVO 4 is dat ze nu vakken heeft van haar eigen keuze. Dat maakt het makkelijker om gemotiveerd aan je werk te gaan.

Naast haar zelf helpen met haar huiswerk, kun je ook kiezen voor een huiswerkklas.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2017 om 11:20

Kerst

Nu even goed begeleiden en dan met kerst kijken hoe het is. Meestal is dat wel het moment waarop een kind goed is gewend. En mocht dan idd blijken dat het te hoog gegrepen is, dan kan ze volgend jaar naar de havo. Of misschien in januari al.

Of als ze het nu zelf al heeft opgegeven nu al. Vindt ze haar klas wel leuk? Misschien is het een klas vol slimme vwo'ers en voelt ze zich niet thuis, omdat het haar meer moeite kost?

Neem de huiswerkplanning even over. Per dag op papier wat te doen. Dat geeft je kind waarschijnlijk wat lucht.
3 uur hw is echt niet nodig.

Het is hoe dan ook zwaar en wennen

Zelfs mijn zoon-zonder-problemen heeft de eerste maanden op het VO pruttelend en mopperend doorgebracht en lag iedere avond al voor half negen in bed. Het duurde tot na de kerstvakantie voor hij zijn draai een beetje gevonden had.

Waarmee ik maar wil zeggen: de brugklas is sowieso voor veel kinderen zwaar en daar moeten ze aan wennen.

Drie uur huiswerk per dag is dan wel weer erg veel. Wel vraag ik me af: is ze drie uur daadwerkelijk achter elkaar efficiënt aan het leren/maken, of zit ze drie uur achter haar bureau met haar boeken? Want het kan natuurlijk ook dat ze zoveel tijd vermorst met afgeleid zijn dat ze meer tijd aan huiswerk kwijt lijkt te zijn dan ze feitelijk is. Dit zie ik bij mijn jongste op de basisschool: ze krijgt een beetje huiswerk en zit daar zo lang boven te zuchten en te miepen dat ze twee keer zoveel tijd kwijt is met zaniken over en boven het huiswerk als met het huiswerk zelf. Nou ja, Paddington zegt eigenlijk ook al zoiets.

Zou het helpen als je na schooltijd een vaste tijd voor iets leuks inbouwt - eerst een uurtje gamen ofzo, ik noem maar wat - voordat er aan het huiswerk wordt begonnen? En dan, wat Paddington ook al zegt, de werktijd opknippen in min of meer hapklare brokken. Drie kwartier werken, een kwartier rust, zoiets. Misschien dat het dan wel behapbaarder is en dat ze dan tegen de kerstvakantie haar draai een beetje gevonden heeft.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

16-10-2017 om 11:53

Flanagan

'De andere dyslect had niet die vechtlust: die deed het wat minder bevlogen. '

Ik vind dat wel een zeer negatieve manier om de verschillen in karakter van je twee kinderen uit te leggen.

Mijn neef deed gymnasium en in de derde kwamen ze er pas achter dat hij dyslexie had. De jaren daarvoor had hij zo ontzettend hard gewerkt, zoveel tijd had hij nodig voor zijn huiswerk maar het zat gewoon in zijn karakter dat hij maar door ging.
Zijn jongere zus had dat totaal niet (ook dyslexie) en zei op de basisschool al dat ze geen zin had in de manier van werken van haar broer (toen dus nog niet bekend dat ze dyslexie hadden). Ze zit, met een jaar zittenblijven nu havo5.

Ik ben blij dat mijn zus de verschillen in karakters van haar kinderen niet zo uitlegt als jij. Heb jij het ook over vechten en vechtlust als iemand kanker heeft?

Mia9

Mia9

16-10-2017 om 13:20

Studievaardigheden bij mentoruur?

Doen ze dat op school van je dochter? Hier wel in de eerste. Werd door mentor veel aandacht aan besteed, hoe kun je leren, wat werkt voor jou fijn. Bvb in de les dan een mindmap maken van een vak waar een toets voor staat. Weet niet of dit standaard is op scholen, vind het zelf heel waardevol.

Tango

Tango

16-10-2017 om 13:45

Hulpmiddelen

Gebruikt je dochter hulpmiddelen i.v.m. haar dyslexie? Mogelijk kan het haar helpen dat ze de teksten niet zelf hoeft te lezen maar dat ze voorgelezen worden. Dat kan jij doen voor haar, maar volgens mij zijn daar ook wel hulpmiddelen voor. Ik zou in ieder geval met de mentor bespreken wat de mogelijkheden zijn en dat jullie erg tegen het huiswerk aanlopen. Misschien kan hij/zij helpen. Mogelijk hebben ze een begeleidingsuur op school.
Hoe zijn haar resultaten?
3 uur is natuurlijk echt veel te veel. Ik zou er ook zeker voor zorgen dat ze wel op tijd naar bed gaat. Dan maar iets niet af. Prioriteiten stellen en samen met haar een planning maken. Wat moet in ieder geval. Wat kan evt. later.

Kwestie van interpretatie

@triva, ik geef aan de uitdrukking ' minder bevlogen ' een andere interpretatie dan jij. Het verschil in werkhouding is gewoon een feit, niets zwaar negatiefs aan. Het was aan zorgenmams om duidelijk te maken dat zelfs binnen een gezin kinderen met dyslexie onderling kunnen verschillen. Dus leg er geen zout op, aub.

Ik neem je vraag over vechtlust tegen kanker ook niet serieus, eigenlijk ook wel een beetje bespottelijk om met deze ziekte op te proppen te komen. Maar ik weet dat je frustratie gevoed is door je eigen ervaring en hoeveel inzet die je kind heeft getoond. De dyslect hier, met minder gedrevenheid om huiswerk te leren tot het tot in de puntjes beheerste, heeft weer andere kwaliteiten die het kind overeind hield in een triest conflict met school, maar die kwaliteiten hebben niets met huiswerk te maken.

Triva

Triva

16-10-2017 om 16:41

oh gaat het zo

'Maar ik weet dat je frustratie gevoed is door je eigen ervaring en hoeveel inzet die je kind heeft getoond. '

Slaat helemaal nergens op, ik heb dit niet met mijn kind in het achterhoofd geschreven maar toevallig met de kinderen van mijn zus. Mijn zoon kan ik hier met de beste wil ter wereld niet bij betrekken. Ik zou ook niet weten in welke categorie hij valt.

Trivia

Wat een vreemde vergelijking.

Karakter speelt echt wel een grote rol in hoe je omgaat met een leer moeilijkheid.
Een hardwerkende doorzetter met een hoog IQ zal het beter op school doen ondanks dyslexie dan een luie donder met een lager IQ en dyslexie.
En een hardwerkende leerling met dyslexie zal het ook beter doen dan een leerling met vergelijkbare intelligentie en ook dyslexie maar die gewoon niet zo van hard werken houdt.

Mijn dochter doet het minder goed op school dan haar broer terwijl ze minstens zo slim is. Ze is echter ook gewoon een stuk luier. Dat is een negatieve interpretatie want het is ook gewoon een negatieve eigenschap.
Haar broer heeft weer andere negatieve eigenschappen.

Mijn pleegdochter heeft een verstandelijke handicap en in wat ze wel en niet kan speelt karakter ook een rol. Ze is best een doorzetter dus ze leert meer dan de verwachting is van haar omgeving gebaseerd op haar handicap en IQ. Maar ze is bereid er voor te gaan en ze wil best alles 100x herhalen als het moet. Dat is een goede eigenschap en hierdoor komt ze verder ondanks haar handicap.

Huiswerktijd beperken

Ik zou de huiswerktijd beperken. Maximaal 1,5 uur op een schooldag. Of bv max 15 minuten per vak. Het maakwerk hoeft niet perfect. Leerwerk voor toetsen heeft prioriteit. Kort leren en vaak herhalen. En altijd tijd maken voor sport of sociale activiteiten. Die zijn zo belangrijk als kinderen het zwaar hebben. Drie uur huiswerk per dag is echt niet vol te houden.

Jasmijn

Jasmijn

17-10-2017 om 09:23

beide kinderen

Mijn beide kinderen hadden het het eerste half jaar (zo'n beetje) inderdaad ook echt zwaar in de brugklas. Mijn zoon begreep ook de huiswerkschema's niet (online) en ik (wellicht door verkeerde uitleg van hem) ook niet, hij was die periode heel vaak in de stress. School gaf wel aan dat dit redelijk 'normaal' was en dat de meeste kinderen na de kerstvakantie wel hun draai hebben gevonden. Het probleem met het huiswerk schema wat online stond herkenden ze ook niet. En ja, inderdaad na de kerst ging het steeds beter en beter en zelfs geen gemopper meer op het schema, ineens was het kwartje gevallen leek het wel.

Trek aan de bel

3 uur per dag vind ik echt niet normaal om aan je huiswerk te zitten, niet zo gek dat je je niet meer kunt concentreren.
Ik vind leerwerk in dit geval dan meer prioriteit hebben dan maakwerk.
Al is het maakwerk hier vaak wel een voorloper van de toets die eraan komt.
Onze zoon zit nu in Havo 2 en maakt het meeste huiswerk al op school, er is altijd wel een tussenuur en in de mentorles mogen ze ook aan hun huiswerk werken en vragen stellen en daardoor thuis weinig maakwerk, max een half uur maar goed hij is een kind die al snel iets teveel vindt dus ook niet echt een goede graadmeter.
Het is wel jammer dat een kind met een havo/vwo advies direct in een vwo klas wordt gezet want juist deze kinderen kunnen nog zo lekker groeien in het brugjaar.
Als het nu moeizaam blijft gaan zal ik zeker niet gaan afwachten tot de kerstvakantie want je kind zal steeds meer aversie gaan krijgen en werkt alleen maar averechts, genoeg voorbeelden in mijn omgeving en ze eindigen allemaal op de mavo/ kader.
Mijn advies: trek aan de bel want dit klinkt niet goed en ook niet gezond, het gaat om kinderen van 12/13 jaar.

Pippa

Pippa

18-10-2017 om 11:28

Hier

Is zoonlief (ook 1HA) ook veel tijd kwijt aan HW. Aan mentor gevraagd en deze gaf aan dat 2,5 uur per dag wel iets is om rekening mee te houden. Ik vind het ook erg veel hoor!

Nu weet ik van de oudste 2 nog wel dat zij in het brugjaar ook moeite hadden met de hoeveelheid HW. De overgang is enorm van de basisschool naar de middelbare. Ook is het allemaal wennen. Volgens mij werd het gedurende het jaar en zeker in de 2e wel minder. Ook omdat ze toen gewend waren.

Zorgenmams

Zorgenmams

18-10-2017 om 11:30

dank voor alle tips

Ik ga een afspraak maken met de mentor en proberen de hoeveelheid huiswerk van alle schrijfvakken wat naar beneden te krijgen. Ik merk dat het maakwerk haar veel tijd kost, omdat ze schrijven lastig vindt en langzaam doet. Leerwerk doet ze eigenlijk best makkelijk, maar dat doet ze inderdaad met samenvattingen maken (Geschiedenis en Aardrijkskunde) dus dat kost dan weer tijd. Een kijken of daar een alternatief voor te vinden is.

En nee, het was geen eigen keuze een VWO brugklas met dyslexie en een havo/vwo advies maar we wonen in een stad met een lotingssysteem dus dochter is ingeloot op deze school (stond laag op haar lijstje) en kon niet anders dan naar deze VWO brugklas.

Haar cijfers zijn goed, geen onvoldoendes, dus met deze inzet presenteert ze wel goed. Maar ook ik vind het op deze manier niet meer te doen voor haar en zou wat mij betreft al de overstap naar de Havo overwegen. Ze heeft echter keihard gewerkt voor haar havo/vwo advies en is daar heel erg trots op dus wil haar ook niet demotiveren of haar zelfvertrouwen omlaag halen door nu al de havo te opperen.

Dank ook voor de concrete huiswerk tip.s Heb ik echt wat aan. Ook het advies er wat minder bovenop te zitten en wat minder te overhoren. Een beetje druk van de ketel.

Pippa

Pippa

18-10-2017 om 11:42

Havo en demotiveren

Ik vind Havo opperen absoluut niet demotiverend. Wij zeggen dat ook tegen zoonlief. Dat we natuurlijk ook super trots zijn als hij Havo gaat doen, en dat hij, als hij wat ouders is, altijd nog door kan stromen naar het VWO mocht hij dit willen.

In mijn ogen haal je hier juist de druk mee weg (als papa en mama maar niet teleurgesteld zijn als ik het VWO niet haal)i.p.v. dat je het zelfvertrouwen omlaag haalt.

braam

braam

18-10-2017 om 12:12

nog niet twijfelen

Ik zou nu nog niet twijfelen aan het niveau, zeker omdat ze helemaal geen onvoldoendes heeft, en het nog gooien op moeten wennen aan brugklas en leren leren. Dat is echt lastig! Ik zou wel een keer laten vallen als ze er zelf over begint dat havo gewoon een optie is, dat ze weet dat jullie dat niet zien als falen. Maar dat dat nu nog niet hoeft. En het daar dan verder bij laten, en nu gewoon inzetten op efficienter huiswerk leren maken.

Mijn kind maakt ook altijd samenvattingen van geschiedenis/aardrijkskunde en ik vind dat ook erg veel tijd kosten voor wat het oplevert. Als ik dan overhoor kent ze nog de details niet, en die worden wel gevraagd op een toets. Ze vergeet ook nog wel eens de samenvatting te leren, denkt dan dat het maken ervan al genoeg zou moeten zijn... Ik denk echt dat daar nog wel winst te halen is.

Mijn kind zat in een havo/vwo brugklas en zo groot is dat niveauverschil de eerste jaren nog niet. Denk dus niet dat het een stuk simpeler zal zijn op de havo. Misschien dat het anders is op een zelfstandige havo, maar hier waren vwo cijfers vaak maar iets lager dan havo cijfers. Woordjes leren, maakwerk, het werk van samenvattingen, dat blijft allemaal grotendeels hetzelfde.

Havo

Ik zou geen havo opperen. Als nu de cijfers goed zijn kan het zomaar dat met minder tijdsinvestering het ook net zo goed gaat. Uittreksels kan ze misschien typen of alleen de kernwoorden opschrijven. Bij geschiedenis werkt een tijdslijn goed, oorzaak en gevolg is het belangrijkst daarbij.

Tip (veel schrijfwerk beperken)

Heb niet alles gelezen, dus wellicht dubbel: ik zie dat het schrijfwerk haar veel moeite kost. Leer haar mindmappen! Is een heel eenvoudige en doeltreffende manier om (veel) informatie overzichtelijk te ordenen.
Gebruik kleuren, symbolen, tekentjes, allemaal liefst zelfbedacht. Anything goes. Er zijn allerlei cursussen, maar als je je wat inleest, heb je zo door hoe het werkt. Het is heel simpel en kan veel schrijfwerk schelen.

noor

noor

18-10-2017 om 12:38

Zeker niet afstromen

Nogmaals: laat je niet gek maken door gemiddelden, (uren huiswerk bijv) het zijn gemiddelden en geen strakke richtlijnen. Sommige kinderen doen gemiddeld nog geen half uurtje per dag, en een gemiddelde moet ergens vandaan komen dus ja, er zijn ook kinderen die er langer over doen.
Dat ligt aan vanalles. Niet altijd alleen aan kind, ook aan school natuurlijk. Hoeveel ruimte is er op school al om te werken etc.

Bij haar ligt het, zeg je, aan langsaam schrijven. Nou, ja, dat zal op havo dus niet anders zijn..
Het leren zal wel anders zijn op havo maar daar ligt haar probleem niet. Afstromen heeft dus geen zin.
Samenvattingen maken vind ik juist een heel goede manier om te leren.
Het klopt dat je dan soms details mist die bij toetsen gevraagd worden. Dat betekent dan een iets lager punt. Maar de grote lijnen snap je dan, als het goed is, wel goed. En daar gaat het toch om? Zeker op vwo. Dochter heb ik nooit zover gekregen om uittreksels te maken. Ze kent vaak vele details maar mist soms (niet vaak) wel een verband of heeft soms moeite te filteren. Omdat ze heel makkelijk leert redt ze het prima maar op deze manier kan ze op den duur lastig grote hoeveelheden info verwerken.( Dat leert ze dan wel weer maar vroeg geleerd...)

Verder, kan ze niet typen ipv schrijven?

Bloemen aan de waterkant

Bloemen aan de waterkant

18-10-2017 om 13:13

tussenstapjes

Je dochter is niet gemotiveerd, doet lang over haar huiswerk en naast dyslexie heeft ze ook moeite met de concentratie. Het grijpt natuurlijk op elkaar in maar wat is de oorzaak van het een en het gevolg van het ander? Heeft ze ook moeite om zich te concentreren in een volle klas? Met dyslexie en moeite met concentratie is huiswerk maken extra moeilijk. Maar moeite met huiswerk (effectief) maken icm dyslexie is niet motiverend en kost veel energie.

Ik zou in elk geval willen weten hoe ze haar huiswerk maakt en willen weten of dat niet effectiever kan of dat ze 1 op 1 af en toe wat extra uitleg nodig heeft. Dat zou ik dan uitbesteden. En als dat het niet is, toch eens gaan kijken naar de concentratie.

Is de fijne motoriek lastig icm dyslexie? Sommige kinderen met dyslexie hebben baat bij typeles, een getypte uitleg lezen is rustiger en overzichtelijker voor het oog. Er bestaat trouwens ook een dyslexiefont, dat was vzviw gratis voor eigen gebruik.

De samenvattingen maken zou iets kunnen zijn wat je samen met haar doet, of voor 1 vak voor haar doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.