Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama pestslachtoffer

Mama pestslachtoffer

14-01-2014 om 17:18

Dochter is het pispaaltje


Nils

natuurlijk noem je normaal gesproken kinderen niet zo. Maar zeg eens eerlijk, hoe zou jij die kinderen op dat moment noemen? Je zegt zelf dat je wel eens ergere dingen hebt gezegd. Of vind je dat mensen niet in termen mag praten omdat het om kinderen gaat? Mag je een vervelende collega of schoonmoeder wel een kreng noemen?

Het is ook niet gezegd dat die kinderen altijd in alle gevallen krengen of rotkinderen zijn. Ik vind het eigenlijk taalgebruik wat binnen het normale past om een situatie als deze te schetsen. Er zijn geen grove woorden in de mond genomen, en Mama Pestslachtoffer spreekt ook in een emotionele toestand.

Fransien,

Wat erg, blijkt maar weer van wie het kind het heeft, heb je alleen niets aan.

Jippox ik ben het met je eens tot een grens, als een kind depressief wordt en nadenkt over dood en zegt dood te willen kan je dat niet meer zo doen, dan neem je een kind niet serieus, dan kan je een kind alleen maar beschermen tegen de ander, niet door het kind sterker te maken maar door de ander aan te pakken, een schorsing vind Ik in deze terecht, juist omdat het bij de stagiaire gebeurd en omdat het al eerder speelde.

Ik vind dat school het totaal niet serieus neemt.

Een volwassene die zegt dood te willen spreek je ook niet aan met denkt iedereen er zo over? Nee dan neem je dat serieus en ga je het probleem oplossen.

En helaas zijn sommige kinderen niet meer te redden hoe respectvol je ook tegen hen bent

Nils

Nils

18-01-2014 om 12:35

Reactie

Ik vind "bitch" voor een 10-jarige heel grof, daar verschillen we dus van mening. Verder vind ik inderdaad dat je als volwassene geen scheldwoorden voor kinderen moet gebruiken, voor mij valt dat "buiten het normale", al is het soms heus wel begrijpelijk.

In groepen kinderen die op elkaar aangewezen zijn, kunnen door groepsdynamiek nare situaties ontstaan. Mijn ervaring is dat kinderen die pesten niet intrinsiek slecht of slechter dan anderen zijn en dat je het probleem niet oplost door zo zwart-wit te denken. Als je als ouder constateert dat de veiligheid van jouw kind in het geding is, moet je ingrijoen. In extreme gevallen, zoals de mishandeling die hier beschreven is, zou ik zelfs aangifte doen. Als een school geen veilige leer- en leefomgeving voor kinderen wil / kan creeeren dan zou ik daar zeker wegwezen. De school is namelijk verantwoordelijk, niet een groepje tienjarigen. Alle sociale experimenten met volwassenen op eilandjes / huizen, enz. laten zien dat "goede" mensen in een bepaalde groepsdynamiek slechte dingen gaan doen. Zonder de juiste begeleiding zie je hetzelfde bij kinderen gebeuren. Dat zegt dan meer over de begeleiding dan over de kinderen. Er zijn kinderen die boven het apenrotsgedrag staan, maar zij vormen een kleine minderheid.

Nu wil ik de gevolgen van treiteren, vernederen en simpelweg mishandelen niet bagatelliseren en het gedrag is verwerpelijk. Het is alleen aan de volwassenen in de omgeving waar dit gedrag plaatsvindt om op te treden zonder daarbij weer schade aan te richten bij de pestkoppen, omdat ze toch niet te redden zouden zijn. Ik ben voorstander van direct en hard optreden tegen pestgedrag, leerlingen die pestgedrag vertonen mogen wat mij betreft met een brief naar huis de school verlaten en pas na een gesprek met ouders en plan weer terugkeren. Maar de "pesters" afschrijven gaat me echt veel te ver en vind ik ook kortzichtig. Ik heb van behoorlijk wat innerlijk goed gelukte leerlingen afscheid genomen die zich in het verleden aan pestgedrag schuldig hebben gemaakt.

De emoties die je voelt als je kind schade wordt toegebracht zijn heftig, het zou niet goed zijn als dat niet zo was. Maar ik zou me zoveel mogelijk proberen te richten op de mensen die verantwoordelijk zijn. Zo'n juf die een spreekbeurt af laat kraken, die vindt dat een kind maar wat harder moet zijn, die deugt werkelijk niet voor haar werk...

Niet te redden

Ik doelde daar vooral mee op de reactie van jippox, met respect benaderen.

Tuurlijk zijn kinderen niet slecht, ze worden slecht gemaakt, dat lijkt mij duidelijk. Maar als iedereen om het kind heen dit gedrag blijft stimuleren, heeft de benadering zoals jippox die beschrijft geen zin, ze zijn dat niet gewend en zullen dat niet horen.

nogmaals

Ik zeg: je moet het 1 doen en het ander niet laten. Net zo min als je alleen naar je eigen rol/houding moet kijken, moet je alleen de 'daders' aanpakken . Het moet nou juist ALLEBEI gebeuren!

Methodes

Jippox, ik ben een keer woedend de klas binnengelopen en heb gezegd (in het algemeen) dat ze vanaf nu mijn zoon met rust moesten laten. Dat heeft geholpen. Ik was de softe aanpak van school beu. Ik heb mijn zoon ook altijd beschermd tegen suggesties alsof hij iets moest doen om te veranderen. Dat heeft hem ook geholpen. Uiteindelijk heb ik hem in het groep 8 toch van school gehaald (ingewikkeld verhaal, maar het had met de klas te maken). Ook dat heeft hem goed gedaan, omdat hij het laatste halve jaar van zijn lagere schooltijd kon ervaren, dat mensen ook normaal met elkaar kunnen omgaan. Pas achteraf zei de school, dat het een moeilijke klas was. Had dat maar eerder gezegd.

Nu is er een pestprobleem met mijn dochter. Mijn zoon (inmiddels werkzaam als verkoopmedewerker) zegt tegen haar: laat school maar aan moeder over, die weet hoe dat aan moet pakken. Ik storm nu niet de klas in overigens. Maar ik bescherm mijn dochter wel als een tijger tegen elke suggestie, dat zij zou moeten veranderen, weerbaarder worden etc. Mijn boodschap is: je bent prima zoals je bent(er is niets bijzonders met haar aan de hand); en anderen moeten ophouden met pesten. En school moet een veilige omgeving bieden om haar te laten leren.

Er zijn dus veel verschillende manieren van ingrijpen. Ondertussen zijn de geleerden het nog niet eens over welke methode voor school het beste is. Dat wordt onderzocht, want met ingang van 1 augustus 2015 treedt de anti-pestwet in werking. Dan moeten scholen een anti-pestmethode hebben gekozen, waarvan bewezen is dat die in de praktijk werkt.

Bijzonder is, dat individuele aanpakken tot nu toe altijd gericht zijn op de slachtoffers. Niet op de daders. Terwijl de daders schadelijk gedrag leren en dat continueren als hen niet op individueel niveau geleerd wordt om anders met de medemensen om te gaan (ik spreek uit ervaring). Ik denk dat de slachtoffers ook hier weer de partij zijn die het gemakkelijkste gepakt kunnen worden.

Voor de huidige stand van zaken: http://www.nji.nl/Pesten-Praktijk-Wat-werkt

Maar er zal in de loop van dit jaar wel veel meer informatie beschikbaar komen over wat wel en niet werkt.

Tsjor

Hoe wij het hebben aangepakt

Hier was naast kinderen wegpesten, zelfs een cyberpesterij aan de gang. De leerkrachten ingelicht, een ouderavond belegd met het verzoek allemaal aanwezig te zijn i.v.m. de ernst van de situatie.
Door medewerking van alle ouders en leerkrachten is een aangifte afgeblazen. Een tijd lang hebben ouders, bij toerbeurt, zich in de nabijheid van school opgehouden, hun ogen op de kinderen laten rusten.
Controle doet wonderen.
De politie is geweest met een uitgebreide uitleg over de strafvervolging bij dit soort ontoelaatbaar gedrag.
De pleinwacht is nu zichtbaar, in oranje jasjes aanwezig en staat nu ook netjes verspreidt over het schoolplein.
Ouders is verzocht geen gesprekken meer aan te gaan gedurende de wacht.
En het werkt, als je maar samen werkt.

hmmm....

Ik zou toch vragen iemand tegen mezelf in bescherming te nemen voordat ik woedend de klas binnenloop... voor die tijd is mijn kind van school af. Dat je het zover laat komen zeg.

@Nils: goed, het woord 'bitches' vind ik ook niet kunnen en ik zou pestende kinderen ook niet willen afschrijven. Zoals gezegd stoorde ik mij op dit forum er vooral aan dat je spreekwoordelijk op je vingers wordt getikt als je een keer een woord als 'rotkinderen' of 'krengen' laat vallen. En dan maar bij jezelf gaan zoeken waarom je op zo'n manier over kinderen praat, bwegh.... (dat laatste is niet perse aan jou gericht hoor).

Overigens is hier op school het anti-pestbeleid ook niet waterdicht. Hier de methode Vreedzame School, maar de kinderen maken er de 'vreetzame school' van. Tijdens de lessen (toch zeker een uur per week) worden sociale vaardigheden aangeleerd en moeten kinderen rollenspellen doen om inzicht te krijgen in sociale processen enzo. Op zich vrij aardig, maar het ligt er zo dik bovenop, persoonlijk vind ik de methode tamelijk betuttelend op bepaalde punten. Ik hoor her en der nog steeds wel verhalen van kinderen die toch vrij ernstig gepest worden in het geniep. En wat ik begrijp van mijn zoon moet je toch erg oppassen wat je zegt of doet (groep 5/6) anders lig je uit de groep. De methode werkt met mediatoren, kinderen in de bovenbouw die een training hebben gehad om 'conflicten' op het schoolplein op te lossen. Ik heb die zogenaamde mediatoren wel eens bezig gehoord in een overleg (zonder leerkracht erbij), allemaal meisjes bij elkaar en ze waren vooral heel goed in het bedenken van methodes om een ander eens goed de grond in te boren.

Monique D*

Monique D*

20-01-2014 om 14:43

Vreedzame school

Ik ken dit project. In principe vind ik dit een mooi project omdat kinderen bewust worden gemaakt dat ze iemand kunnen "breken" (symbool gebroken hart). De bedoeling is juist dat dit hart heel gemaakt moet worden en heel moet blijven. Respect hebben voor elkaar is een van de regels. Elke groep en zelfs ouders krijgen les over de methode Vreedzame School.
Er worden in de bovenbouw twee mediatoren aangesteld. Als er conflicten zijn op het schoolplein proberen zij dit op te lossen. Zo leren zij ook hoe ze met conflicten om moeten gaan.
Maar als het pesten de spuigaten uitloopt (of dit gebeurt stelselmatig), dan kan je dit uiteraard niet overlaten aan de jonge mediatoren. Dan zal de leerkracht dit moeten oplossen.

vreedzame school

ik vind het in beginsel ook een mooi project, maar in praktijk heb ik wel eens m'n twijfels bij de uitvoering ervan. Ik zie geen openlijke pesterijen op school, maar de communicatie is niet vriendelijk. Veel verwijten naar elkaar, ook de leerkrachten doen daar aan mee. Wat het 'breken' van iemand betreft, daar is de huidige juf van mijn zoon heel hard mee bezig. Een (overigens heel moeilijke) jongen komt feitelijk nog nauwelijks de klas in; bij het minste vliegt hij er al uit en hij kan werkelijk niks meer goed doen. Daardoor verergert zijn gedrag natuurlijk nog meer (en dat van andere kinderen ook). Hij doet en zegt vreselijke dingen in de klas, daar niet van maar de methode van de juf vind ik ook bepaald niet 'vreedzaam'.

Druif

Druif

20-01-2014 om 16:59

Probleem van deze methodes

Volgens mij is het probleem van alle methodes tegen pesten, dat ze slechts werken, als alle volwassenen op de school het goede voorbeeld geven.

Op een school waar: leerkrachten lijden aan het Calimero complex, leerkrachten bepaalde kinderen geen kansen meer geven, leerkrachten aan de klas hun ergernis richting 'moeilijke' kinderen laten merken, leerkrachten zeggen dat kinderen het 'er zelf ook naar maken', Leerkrachten niet ingrijpen bij negatieve interacties omdat ze er 'nu even klaar mee zijn', de directie zo ontzettend stom is om te zeggen/denken dat pesten een zaak van een individuele leerkracht is (!?!), leerkrachten op elkaar mopperen tegenover ouders en kinderen, leerkrachten onderling over kinderen en ouders mopperen... Daar werkt geen enkele methode.

Want daar is de kern verrot. Als daar niet stevig leiding gaat worden gegeven aan het team, zal er nooit iets veranderen.

Het is natuurlijk oliedom om van kinderen gedragsverandering te verwachten, als je er zelf niet toe bereid bent. Als je het zelf 'gezeur' vindt, of dat je het 'zonde van je tijd' vindt. Dan verandert er niets.

Van zo'n school zou ik lekker heel snel afscheid nemen. Wij zijn van zo'n school, overgestapt naar een school waar het meestal wel goed gaat. Dat is een wereld van verschil. Ook op deze school wordt gepest. Volgens mij is er geen school, waar niet gepest wordt. Maar omdat het team zelf het goede voorbeeld uitstraalt, zijn die pest situaties in de hand te houden. Wordt er naar kinderen geluisterd.

Mijn kind werd niet gepest, maar is omdat ze uit die nare sfeer ging, zo vooruit gegaan. Ook met haar leerresultaten. Het zuigt energie, al dat geharrewar. Bedenk goed wat je je kind aandoet om het daar aan bloot te stellen. Het is echt schadelijk.

Nils

Nils

20-01-2014 om 17:10

Druif

Helemaal met je eens: op een onveilige school is de instelling van de verantwoordelijke volwassenen het grootste probleem.

Mama Pestslachtoffer

Hoe gaat het nu?

danielle

danielle

21-02-2014 om 21:19

kritiek op scheldgedrag van deze bezorgde mama

De kritiek die bepaalde mensen hier uiten komt vast van mensen vandaan die zelf geen kind hebben die word gepest!
Geloof me, als je kind word gepest ben je in alle staten. En dan maakt het niks uit hoe oud de pester is! Ik maak t mee met mn zoontje op dit moment. Een onzeker verlegen en lief jongetje. Blijkbaar heb je tegenwoordig een grote bek nodig om erbij te horen. En idd de aanpak op school is bagger. Het kind moet maar asseriever worden. Nou excuse me hoor maar het kind moet niet veranderen maar de pester (s). Kom nou zeg. Waar gaat t toch heen in deze wereld. En dan de goedbedoelde adviesen van; je scheld en doet en bla bla. Wie zegt dat haar dochter dit hoort? Dit is naar mijn idee een forum voor volwassenen en er is niks mis mee om dan eens stoom af te blazen lijkt mij!!! Maar goed zoals ik al zei; de mensen met kritiek weten niet hoe t voelt als je kind gepest word.

Succes nog met je dochtertje, en scheld maar raak hoor, doe ik ook zodra mn kindjes me niet kunnen horen

moedervan

moedervan

22-02-2014 om 11:39

bitch

Mijn dochter vertelde dat ze een berichtje had gelezen dat een vriendin gekregen had van een klasgenote die haar het leven samen met haar schterban tamelijk zuur maakt. ( mijn dochter is met haar bevriend via een weg buiten school)". :" Ik weet wel dat ik je grote voorbeeld ben, maar wil je stopppen mij na te doen?" Het schijnt algemeen bekend te zijn dat dit kind het thuis met de paplepel ingegoten krijgt. Wat wil je daar als school dan nog aan bijsturen. Nou, ik weet niet wat ik zou doen als mijn kind hiervan het slachtoffer zou zijn.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.