Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Die nieuwe eindtoetswet

Goed, de staatssecretaris heeft het kennelijk voor elkaar: een verplichte eindtoets, zij het niet noodzakelijkerwijs de cito, maar die moet dan wel tussen half april en half mei worden afgenomen en het toetscijfer mag niet bindend zijn voor het VO om te selecteren. http://nos.nl/artikel/487233-politieke-steun-verplichte-eindtoets.html
Ik heb hier een vreemd gevoel bij. Waar dient die toets dan eigelijk voor? Kennelijk niet waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was, namelijk het niveau van de leerling in groep acht meten en op grond daarvan mede een richtlijn te zijn voor het schooladvies. Want voor de meeste inschrijvingen zal het toetsresultaat te laat zijn. Toch wordt die toets nu wettelijk verplicht - wordt hij dan in de praktijk alleen nog gebruikt om het niveau van scholen te meten? Ook dat zou in eerste instantie openbaar worden gemaakt, maar dat na muiterij van de scholen gebeurt dat kennelijk (voorlopig) niet.
Ik begrijp het niet meer. Wat wil de staatssecretaris nu eigenlijk met die eindtoets en wat denken wij hier dat daarvan terecht komt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En iets anders

ik las gisteren in de krant dat een PvdAer - weet niet meer wie - ervoor pleitte dat het hoogste advies gaat gelden. Dat kan het schooladvies zijn (kind heeft op de Cito een slechte dag gehad) of juist de Cito (kind is door school stelselmatig onderschat).

Lijkt mij op zich een prima plan. Maar dat zal niet gaan als de aanmelding al in kannen en kruiken is voordat de Citoscores bekend zijn. En inderdaad: waar is die Cito dan nog voor?

Overigens denk ik dat men in Den Haag wel gewezen moet worden op de praktijk van scholen die het schooladvies al laten afhangen van het LVS vanaf groep 6, zodat je, als je in groep 6 toevallig slecht gescoord hebt, dan in wezen vanaf groep 7 voor de kat zijn viool zit mee te doen in de klas.

groeten,

Temet

Heel lang geleden

In de tijd dat ik de Cito deed (één dag) gold deze toets vooral als een indicatie voor de school al geheel: op welk niveau breng je de kinderen. De zeggenschap voor individuele leerlingen was gering, het advies van de basisschool was leidend, zij het dat mijn te lage cito wel maakte dat ik vooraf een toets moest doen op de middelbare school om te kijken of het advies van de basisschool (HAVO) opgevolgd kon worden. Dat kon en op mijn 17e slaagde ik voor het VWO.
Daarna werd de Cito steeds bepalender, de testduur langer en de spanning eromheen groter.
Het huidige voorstel leidt er in elk geval toe dat de adviezen van de basisschool en de 'wensen' van ouders en kinderen relevanter zijn. Basisscholen zullen zich toch realiseren dat een te hoog of een te laag advies leidt tot frustratie op de middelbare school.
Dat er dan toch een soort eindtoets komt is vooral nuttig voor scholen zelf. En voor ouders die het niet eens zijn met het schooladvies. Het haalt in elk geval de druk van de ketel af voor de cito.

Tsjor

KGO

KGO

22-03-2013 om 13:42

Entreetoets /citotoets

Waar ik bang voor ben is dat de citotoets gewoon vervangen gaat worden door de entreetoets van groep 7. Bij mijn kinderen wordt er op basis van deze entreetoets een voorlopigadvies gegeven en dat wordt evt bevestigd door de CITO, groep 8.
Maar ik ken dus talloze voorbeelden van kinderen die de entree slecht maken, veel lager dan de Cito. En dat betekent dus lagere adviezen.
Daar moet ik dan bij opmerken dat ik nog geen kind daarvan (slecht op de entree, beter op de cito, kwestie van rijping lijkt me) heb gezien wat uiteindelijk een te hoog advies heeft gekregen en dat niet redt op de middelbare school.
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

22-03-2013 om 15:38

Tsjor, weet je dat zeker? (één dag cito)

Ik heb de citotoets gedaan in 1975. Ik heb het formuliertje nog met de uitslag. Het waren 210 vragen (10 meer dan nu) met taal/rekenen vragen. Daarnast nog 30 vragen W.B.-Z.O. (geen idee wat dat is) en 30 vragen Algemene Kennis.
Ik kan me niet voorstellen dat we dat allemaal in één dag gedaan hebben.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-03-2013 om 17:01

Volgens mij anders

Een eindtoets was al verplicht en scholen mochten zelf weten welke. Naast Cito is de Nio populair, op sommige scholen wordt beide gebruikt.
Nu willen ze later in het jaar gaan toetsen om zo het belang van de Cito te minimaliseren. PvdA heeft in de onderhandelingen met de VVD vrijheid van toetskeuze laten vallen in ruil voor later toetsen. De Cito wordt verplicht én komt pas later in het jaar.
Lijkt me lastig bij kinderen die net wel net niet een bepaald niveau halen en waarbij de eindtoets als second opinion nodig is. Niet elke VO-school accepteert twijfelleerlingen. Buiten dat, even heel praktisch vanuit het VO gezien, tegen de tijd dat de Cito's bekend zijn en eventuele twijfelkinderen op het juiste niveau komen moet de formatie al lang rond zijn.

Rosa van der Zanden

dorle

dorle

22-03-2013 om 19:05

Annet

Ik heb ook de cito gedaan in 1975, geen idee of dat een dag was of nog een dag langer.
WB is woordbetekenis en ZO zinsontleden, lees ik hier.

Ik vraag me ook af als de nieuwe toets tussen 15 april en 15 mei afgenomen gaat worden, waar die eigenlijk nog voordient.

Annet

Annet

22-03-2013 om 21:27

Bedankt dorle

Nu weet ik wat wb zo betekent.
Ik had het aantal vragen niet helemaal goed.
Het moet zijn:
Taal + rekenen: 210
spelling: 30
woordbetekenis en zinsontleden: 30
algemene kennis: 30
Totaal dus 300 vragen.

Ik denk dat de eindcito alleen nog maar een functie gaat krijgen voor de beoordeling van de basisschool. In onze regio zijn de scholen dit jaar al overgestapt op de plaatsingswijzer, waarbij de cito's vanaf groep 6 van belang zijn. De entreetoets en de eindcito doen er dan niet meer toe. Hoewel ze dit jaar toch nog wel graag de eindcito willen weten, nu die toch in februari is.

P

P

23-03-2013 om 15:35

Uitleg

De minister heeft het gisteren allemaal uitgelegd in het jeugdjournaal waar ook nog iemand van de VO raad was die 'het niet bij het rechte eind had'.
http://jeugdjournaal.nl/uitzending/avond/2013-03-22

dorle

dorle

23-03-2013 om 16:52

Grappig, mijn dochter gaf als antwoord op mijn vraag, waar de cito dan nog voor dient, tja, had je maar het jeugdjournaal moeten kijken.

De minister jokt

De minister jokt een potje in dat jeugdjournaal. Slagter heeft gelijk. VO scholen zullen leerlingen alsnog weigeren en mogen dat ook gewoon doen.
De verplicht eindtoets is er om het eindniveau bo taal en rekenen te kunnen vaststellen. Dat is meteen de nul meting voor het vo. Vo scholen worden beoordeeld op de meerwaarde die ze leerlingen brengen (leren de leerlingen bij of niet?).
Het is bovendien de bedoeling om bo scholen te gaan beoordelen op dezelfde manier. Daarvoor is dan wel weer een begintoets nodig. De beroemde kleutertoets.
Die gaat ook komen, al is men daar nog niet helemaal uit.
De wet voor de verplichte eindcito heeft al een baard. Er is niks nieuws mee onder de zon. De kleine ruzie is een toneelstukje in het kader van politieke uitruil en een scheutje volksverlakkerij.
tsjor:"Het huidige voorstel leidt er in elk geval toe dat de adviezen van de basisschool en de 'wensen' van ouders en kinderen relevanter zijn. "
DIe volksverlakkerij dus.
De wensen van de ouders en de mening van de basisschool doen er he-le-maal niets toe. De toetsen tellen. Nu niet meer eentje (een eindtoets), maar alle (genormeerde!) taal en rekentoetsen vanaf begin groep 6.
Niet de basisschool maar de vo scholen bepalen welke eisen zij stellen voor toelating. Basisscholen krijgen de opdracht de gewenste gegevens aan te leveren.
Die werkwijze is nu al praktijk in delen van het land (Utrecht, Noord-Holland).
Groet,
Miriam Lavell

Angela67

Angela67

23-03-2013 om 19:26

Er is slechts 1 voordeel

... dankzij deze beslissing is in ieder het strijdveld wat overzichtelijker geworden.
Die eindtoets, daar hoeven we het even niet meer over te hebben, die is te laat voor het verwijzen naar /aannemen op middelbare scholen.

Dan kunnen we nu doorgaan met wat echt belangrijk is: het onderwijskundig rapport waarin al die uitslagen van alle jaren (groep 3 tm 8! ik heb het vorig week in m'n handen gehad) instaan omdat middelbare scholen in utrecht de adviezen van de basisschool niet geloven. Officieel moeten ze eerst het advies lezen, dan pas de toelichting en dan pas de eindcito.

dus er is nog wel wat tijd en energie nodig om uit te leggen dat determineren op zo'n jonge leeftijd bizar is en de cito toetsen een onevenredig grote invloed hebben (niet 'advies basisschool' want dat is hiermee volledig te omzeilen).

Groet,
Angela

Best logisch

Ik zou niet willen beweren dat er maar een voordeel is. De systematiek, de achterliggende gedachten, het is allemaal best logisch.
Maar tegelijkertijd ook wat complexer dan de kleine stukjes die steeds uitgelicht worden.
Die verplichte eindtoets is feitelijk een basisschoolexamen. Dat examen hangt samen met het instellen van de taal en reken referentieniveaus. Er is vastgelegd wat scholen kinderen moeten leren (referentieniveaus in bandbreedtes). Daarop volgt wat leerlingen moeten kunnen om een diploma te krijgen.
Het doel van dit alles is om de maatschappij enige zekerheid te kunnen geven over wat leerlingen die van school komen ongeveer kunnen. Basisschool leerlingen minimaal X, vmbo lln minimaal y, havo weer wat meer en vwo nog meer.
Een havist met diploma die geen brief zonder spelfouten kan schrijven, een pabostudent die de sommen van groep 8 niet foutloos kan maken, moet niet meer voorkomen.
Daar is het allemaal voor bedacht. En er is best wat voor te zeggen.
Maar de manier waarop het wordt ingevoerd en toegepast, heeft wel tot gevolg dat de rekening vooral bij leerlingen komt te liggen. Scholen dekken zich in door selectie. Alsof de cardiologie afdeling in den Haag de kwaliteit gaat verbeteren door voortaan patienten met een hoge bloeddruk te weigeren (het aantal doden daalt drastisch, joepie).
De suggestie die in het jeugdjournaal gewekt wordt, leerlingen die alsnog hoger scoren zouden alsnog hoger geplaatst worden, klopt niet. De minister, het kabinet en de tweede kamer gaan daar niet over. Scholen bepalen dat zelf.
Aan die zelfbeschikking (art 23 grondwet) verandert helemaal niks.
Dat betekent dat de hogere eisen die de kamer of de wet aan scholen stelt, direct worden vertaald naar hogere eisen aan leerlingen.
Gelijkmatige ontwikkeling, nooit een hikje, nooit een dipje, rekenen en taal even goed, etc. Wie dat niet haalt komt niet binnen.
En ja, dat gaat ertoe leiden dat minder leerlingen worden toegelaten op havo, vwo en niveau. Nog sterker: het gaat ertoe leiden dat meer leerlingen, ook die wél willen, geen startkwalificatie kunnen halen.
Scholen werken hard aan oplossingen om zich te vrijwaren van leerlingen die het minimum niveau en dus het diploma niet of maar moeizaam zullen halen. Er is niet eens een begin van een idee over wat je zou moeten doen om van die leerlingen het niveau te verbeteren.
De systematiek gokt overigens op leerwinst die in het vo behaald zou moeten worden.
Zelf geloof ik dat niet zo. Het lees-, schrijf- en rekenonderwijs in het bo zou anders moeten volgens mij. Maar dat is ook maar een gok.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

24-03-2013 om 13:23

Vo-scholen

Ik heb me behoorlijk geergerd aan een interview met een directeur van een gymnasium. Hij zei dat als de eindcito zou vervallen, hij zelf wel een toelatingsexamen voor nieuwe leerlingen zou instellen. Wat een arrogantie en gebrek aan vertrouwen in de basisscholen die ook een onderbouwd advies geven. De eindcito is overigens ook niet zaligmakend. Ik ken kinderen die zijn geweigerd voor een bepaald niveau vanwege een uitglijder op de eindcito. Die eindcito is momenteel dus echt wel het belangrijkste selectiemiddel voor vo-scholen.

P

P

24-03-2013 om 14:58

Miriam

"De suggestie die in het jeugdjournaal gewekt wordt, leerlingen die alsnog hoger scoren zouden alsnog hoger geplaatst worden, klopt niet. De minister, het kabinet en de tweede kamer gaan daar niet over. Scholen bepalen dat zelf. "

Volgens mij heeft niemand beweert wat jij nu zegt. Scholen KUNNEN een kind alsnog hoger plaatsen.

De leerkracht van mijn eigen zoon zei zelfs na de cito (die hoger uitviel dan zijn advies) dat hij mijn zoon nu wel op dat hogere niveau kon krijgen. Ik geloof niet dat dat opeens anders is als het resultaat opeens 2 mnd later valt.

Ordeel valt al in groep 7

Het lijkt mij dat de entreetoets de rol van de eindtoets over gaat nemen. Het ordeel valt dus al in groep 7. Of dat een voordeel is voor de kinderen valt te betwijfelen...

Vanaf groep 6 al

P. niemand beweert iets. Er worden alleen maar suggesties gewekt.
Ik kan verder niks zeggen over de verwachtingen die jouw leerkracht wekt, maar de manier waarop je het meldt wekt de suggestie dat alle basisschoolleerkrachten op die manier in de plaatsingsprocedure kunnen ingrijpen.
Dat is niet waar. Meestal kan een basisschoolleerkracht helemaal niks meer. En zeker niet het eigen advies naar boven bijstellen.
Voor zover er wel iets kan, verandert alles als de uitslag twee maanden later komt. Die komt als mosterd na de maaltijd, namelijk nadat de beslissing over plaatsing al gevallen is. Dan kan er dus nog veel minder.
Anders dan de suggesties die gewekt worden:
* Het advies van de basisschool betekent niks meer. De basisschool moet dat advies namelijk onderbouwen met cijfers. De toetsresultaten taal en rekenen vanaf groep 6. Vooraf wordt vastgesteld bij welke scores welk schooladvies hoort. Het schooladvies is dus geen mening of professioneel oordeel meer, maar gewoon de harde uitkomst van getallen.
* Er kan niks of juist veel minder geschoven worden nav de uitslag van de eindtoets. Daarvoor is die uitslag te laat.
* Het samenwerkingsverband (waarin het vo dominant is) bepaalt toelatingsregels, maar elke vo school kan zelf die regels nog weer strenger invullen.
* Leerlingen komen niet zonder school. Na aanmelding bepaalt het samenwerkingsverband waar (welk niveau, welke school) de leerling terecht komt.
Zie www.wsns-zk.nl/images_cms/file/Toelatingsprocedure%20VO.doc voor hoe dit samenwerkingsverband erover denkt en www.montessori-aerdenhout.nl/PDF/De_Overstap_2013.pdf hoe die school van dat samenwerkingsverband het toepast.
Groet,
Miriam Lavell

Lvs vanaf groep 6

Dat het lvs vanaf groep 6 al telt vind ik op zich geen probleem. De resultaten over een langere periode, groep 6-8, zullen toch een betrouwbaar beeld moeten geven. Ik zou het een stap achteruit vinden als de entreetoets allesbepalend gaat worden.

Een toets bepaalt alles

Dat is nou een van die voordelen, dat betrouwbare beeld. Met de verplicht omschreven inhoud (dat moeten kinderen kunnen) en de naar die maat gestandaardiseerde toetsten (kijk of kinderen dat kunnen), ontstaat een betrouwbaar beeld van wat kinderen kunnen (kan vermenigvuldigen met breuken, kan ontleden).
Maar dat gaat per definitie juist niet over een meting in jaren. Het is helemaal niet relevant dat een leerling iets nog niet kon in groep 6. Als het maar is bijgeleerd voordat het vo begint.
Toch wordt die oude toets wel meegewogen. Een toets bepaalt daarmee nog steeds alles. Het verschil is dat het niet meer om één toets gaat, maar om alle gewone toetsen vanaf begin groep 6. Dat zijn er een stuk of zeven.
Groet,
Miriam Lavell

Angela67

Angela67

25-03-2013 om 09:01

Bo vindt het zelf niet belangrijk

Risico: het gaat in het onderwijskundig rapport om Cito scores vanaf groep 3, en dan vertelt de basisschool nog steeds doodleuk aan ouders dat cito's helemaal niet zo belangrijk zijn. Of ze laten de scores wel zien, maar verschillen zijn tussen methodethoetsen en Citotoetsen in negatieve zin, worden niet opgelost (niet zoeken naar verklaringen, niet zoeken naar oplossingen). Het lesgeven en toetsen van de methodetoetsen dat is waar het op school om draait. Citotoetsen bekijken en conclusies eruit trekken is extra werk en soms dus ook maatwerk (analyseren waarom bepaalde zaken negatiever scoren, ligt het aan inhoud toets, ligt het aan niet weten hoe cito toets werkt?). En dan ga je nat natuurlijk, in de loop van groep 8. En aangezien het advies inderdaad een wassen neus is gaat het dan toch weer om die cijfers, terwijl niemand de basisscholen afrekent op foute cito toets voorbereiding want we vonden met z'n allen toch dat cito's niet zo belangrijk moesten zijn? De leerlingen zijn de dupe, want scholen worden alleen afgerekend op het grote geheel.
groet,
Angela

Genista

Genista

26-03-2013 om 11:20 Topicstarter

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van oudsher dat beeld ook altijd heb gehad: dat de cito-eindtoets een beeld geeft (of zou moeten geven) van wat een kind op dat moment kan. Wanneer het dat heeft geleerd, doet minder ter zake (dus wat Miriam Lavell ook zegt). Die cito-uitslag samen met het schooladvies zou in het ideale geval dus een echte indruk moeten geven van wat de beste VO-opleiding voor het betreffende kind moet zijn. Maar ik kan nog steeds niet van de indruk afkomen dat allerlei partijen die toetsen voor allerlei andere doelen inzetten en misbruiken. En deze wet gaat hier niets aan oplossen, vrees ik.

Inhoudelijk verschil

Het echte verschil tussen de oude toets en de nieuwe, is niet de datum maar de inhoud. Die ligt vast (was niet zo) en gaat over stof die behandeld moet zijn door de school (ook dat ligt vast).
Een overdrijving om het duidelijk te maken: scholen mochten voorheen de tafel van 8 op levensbeschouwelijke gronden uit het onderwijs weg laten. De oude cito toetste daarom globaal wat er zoal ongeveer behandeld werd op scholen (cito bestudeerde daarvoor methodes), die nieuwe toets toetst wat er behandeld moet zijn.
Dat is ook een van de redenen dat de toets later wordt afgenomen. Het is nu eenmaal de bedoeling dat er tot het einde van groep 8 wordt les gegeven en niet tot februari.
Maar je hebt gelijk. De toets wordt gebruikt om scholen mee te beoordelen door de inspectie. Scholen gebruiken toetsen (alle toetsen, lvs) weer om te voorspellen hoe een leerling een volgende toets zal maken.
Dat maakt het verwarrend.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2013 om 16:33

Dus...

Als ik het goed begrijp, kan de leerling in het vervolg met de pet naar de CITO gooien, want die is alleen nog maar voor school van belang en niet meer voor hem?

Welke cito?

Voortaan moeten leerlingen zenuwachtig worden voor elke tussentoets vanaf begin groep 6. Die laatste eind groep 8 is niet meer zo belangrijk voor de leerling zelf. Met de pet naar gooien zou ik niet doen.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

03-04-2013 om 16:18

Dat was trouwens al zo...

Want het schooladvies is niets meer of minder dan een uittreksel uit die toetsresultaten vanaf groep 6. Althans in mijn ervaring. Ook als in die periode bijvoorbeeld de moeder van het kind met de noorderzon vertrok.

Hooguit had je met de eindcito nog een kans om de schade enigszins te beperken. Of om alsnog er een potje van te maken (als je vader juist rond die tijd stierf bijvoorbeeld).

Allemaal meegemaakt op school. En dan komt het kind op het verkeerde niveau terecht, wat in sommige landen niet zo erg is omdat ze constant van niveau wisselen. Maar hier wordt je toekomst bepaald als je 9 bent.

Evanlyn

Evanlyn

03-04-2013 om 16:20

Het ergste

Het ergste is nog dat ze je dat niet vertellen. Dat ze niet zeggen dat voor het juiste schooladvies die B'tjes als de sodeju A'tjes moeten worden. Dat ze niet naar het kind gaan kijken (wat het woord "advies" doet vermoeden) maar alleen naar de lettertjes.

esta

esta

03-04-2013 om 16:33

Nu nog niet overal zo

Gelukkig is dat nu nog niet overal zo. Mijn dochter (echt niet allemaal A'tjes vanaf groep 6) is inmiddels op VWO geplaatst. We zijn nog in de race voor VOWO-plus (maar de eerste toets, die op het dossier ia al geweest, 't gaat alleen nog maar op motivatie).

Het kan nu nog wel een school die kijkt naar het kind, niet alleen naar toetsresultaten. Maar wetgevers lijken altijd wel achter de feiten aan te hobbelen. Een plaatsing echt op basis van het advies krijgt je pas als VO scholen het dossier pas mogen zien na de definitieve plaatsing.

(overigens snap ik niet waarom de cito toets in april te laat zou zijn voor VO-scholen om daar rekening mee te kunnen houden, universiteiten moeten het toch ook doen met examens die pas in mei zijn, VO-scholen moeten hun proces aanpassen als de toets pas in april is, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet kan).

Dat denk ik ook esta

Een veelgehoorde kreet is inderdaad dat een in mei afgenomen eindtoets niet meer van belang is voor plaatsing op het vo omdat de inschrijving al in maart sluit. Maar ik vermoed dat vo-scholen de inschrijfdatum of in elk geval de niveaubepaling gaan opschuiven.

skik

P

P

03-04-2013 om 21:00

Precies

Daar passen ze echt wel een mouw aan als ze dat willen. Ze zullen zich er mee willen profileren ook: als uw kind een hogere cito haalt dan het advies voorspelde kunt u uw kind nog bij ons aanmelden!

Genista

Genista

04-04-2013 om 10:04 Topicstarter

Hier gelukkig ook nog niet

Ook hier ligt gelukkig niet vanaf groep 6 al ongeveer vast waar je kind terecht gaat komen. In dat opzicht zijn de middelbare scholen in de omgeving wel vrij open-minded. Ze kijken naar schooladvies en cito en dat schooladvies is gelukkig ook nog wel degelijk gebaseerd op de ontwikkeling die ze ook in groep 8 nog doormaken. Ik kan het wel koud krijgen van het idee dat sommige scholen alleen maar op het schooladvies afgaan en dat je als kind na groep 6 al bijna geen kans meer maakt het vooroordeel van dat moment nog te beïnvloeden.

In principe overal

Het verplicht stellen van de eindtoets, verschuiven van de datum van de eindtoets en het gebruik maken van het lvs vanaf groep 6 is onderdeel van de Wet Passend Onderwijs.
Alles hangt met elkaar (via regelingen en besluiten) in die wet samen.
Nu betekent dat in het onderwijs niet zo veel. Het is best mogelijk dat het grootste deel van de scholen zich niet aan de wet gaat houden. Zo zijn er wel meer projecten gesneuveld (bijvoorbeeld de basisvorming).
Maar echt zicht daarop heb je als ouders niet.
Vooral: zodra er besloten wordt naar de letter van de wet en aanvullende regelgeving te werken, dan geldt dat met terugwerkende kracht. Vorig jaar zijn er al leerlingen afgerekend op hun prestaties is groep 6. Dit jaar opnieuw, volgend jaar en de jaren erna wellicht nog meer.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.