Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De Gezonde Tractatie


Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

25-10-2015 om 14:41

Temet, Els en Krullevaar

Temet, of kdv belachelijk was of niet, het zijn hun regels, zij hechten daar waarde aan en voor zover het kan, loop ik mee. Ik hoef ze gelukkig niet te veranderen. Het was een zeer goed bekend staand kdv en mocht in retrospectief nu alleen hun traktatiebeleid niet deugen, ach dat zal mij worst zijn.

Els, deed jullie kdv of psz of kleuterklassen dat niet (snoep mee in tas naar huis). Zo is de lol van veel snoep uitdelen ook snel weg voor de jarige. Nu heb ik niet zo'n probleem met snoep of suiker maar een boterhamzakje vol, is ook weer wat overdreven. Meestal is het bij die hoeveelheden ook zooi, eten mijn kinderen het niet en kan het meteen de afvalbak in. Idem voor alle speeltjes. Zonde van de moeite ed.

Krullevaar, tweeling vond jouw 'drolletje' geweldig of ze dat niet mogen uitdelen. Tja, wel kleine oven. Ik weet niet of ik dat red voor ongeveer 55 kinderen in een ochtend.
Enne, vriendje heeft coeliakie, of dat niet meteen glutenvrij kan maken zodat hij ook eens meedoet. Toch maar even vragen of ze niet eens apart willen trakteren en toch wat anders!

Want ik weet niet of je bloem zonder problemen kan vervangen door een glutenvrije variant (oid)?

Voor de leerkrachten hangt het er vanaf. Vorig jaar had ik stroopwafels en daar ook een van voor de leerkrachten. Het jaar ervoor had ik iets zoets en heb ik een aantal rozen gekocht om aan de klassen waar ze langs kwamen, uit te delen. Ik heb ooit eens chocolaatjes meegegeven. Liever houd ik het zo simpel mogelijk, dus niets extra's of speciaals voor iemand. Tenzij het speciaal moet (en kan) voor iedereen (glutenvrij).

nou

Dochter is komende week jarig en wil maar één ding trakteren: chips. Dus dat doen we dan maar. Gewoon van die kleine zakjes. Plak ik er nog een leuke (uitgeprinte) foto van haar op om er nog een persoonlijke touch aan te geven en klaar.

Als het niet goed is mag de juf best achteraf wat klagen bij me. Zien we volgend jaar weer verder

Brigit

Brigit

26-10-2015 om 07:02

Moderne Gezonde Cake

Gewoon cakejes bakken en vertellen dat ze niet van zelfrijzend bakmeel, boter en suiker zijn gemaakt maar van speltmeel, ahornsiroop en kokosolie. Dan zijn ze ineens Super Gezond!
Wat een geneuzel allemaal. In een gemiddelde klas komt 2-3x per maand een traktatie voorbij. Alsof dat ook maar enige invloed heeft op het eetpatroon en het gewicht van een kind.

Dees

Dees

26-10-2015 om 07:22

toch wat vaker hoor.

Nou ja.....als je de vakanties eraf haalt is het ongeveer 3 keer per 4 weken in de gemiddelde klas van 28/30 leerlingen. Ik ben in ieder geval blij dat ze al het snoepgoed van de psz in de tas meegeven, dat gaat rechtstreeks vanuit de tas de snoeppot in om dan na een paar weken niet kiezen (hij wil liever een droog crackertje) in de vuilnisbak te belanden.

Noet

Noet

26-10-2015 om 08:20

maar Dees

tel nog even de tractaties van bso, sportclub, zwemles en muziekles er bij op, plus de kinderfeestjes, tikt het toch wel wat sneller aan voor een lagere school kind.
Want dat is onderdeel van het probleem, het is niet alleen op school dat er uitbundig getrakteerd wordt tegenwoordig.

Dees

Dees

26-10-2015 om 08:25

Noet

Precies, wij doen ook een peutersport erbij en daar is dan ook 12 keer per jaar een traktatie. En als hij naar school gaat komt er ook bso, wellicht sport en de kinderfeestjes, tikt inderdaad aan. Dus ik begrijp wel dat ze op school moeilijk doen. Gelukkig heeft mijn zoon een "hartige" voorkeur, kaas, worst en fruit zijn redelijk populair bij hem. Hopelijk blijft het voorlopig zo.

Angela67

Angela67

26-10-2015 om 08:39

wat je wel kunt doen . .

als je zelf invloed wilt hebben maar niet anderen wilt en kunt opvoeden: laat je kind alleen nog trakteren op school. Probeer met zachte hand of met goede argumenten (of slechte argumenten) je kind af te brengen van een mogelijke wens om op meer plekken te trakteren. Dat scheelt dan in ieder geval weer een moment . En als langzamerhand meer ouders dat proberen dan wordt het daar minder normaal om te trakteren en is het over het totaal genomen wat minder erg als er op school (te)veel getrakteerd wordt.
gr Angela

Noet

Noet

26-10-2015 om 08:58

ach 'gezond' en Angela

over de 'gezondheid' van kaas en worst valt nog wel te twisten.

Angela: helemaal met je eens. Bij ons op de sportclub (redelijk fanatiek, want extra naast de gewone club training) is besloten dat we 1x per jaar het seizoen met z'n allen afsluiten en dat er verder niet getrakteerd wordt.

Dat wordt ook tijdens de introductie van het seizoen aan ouders en kinderen meegedeeld.

Els

Els

26-10-2015 om 09:08

Ik denk terug

Ik denk even terug waarom ik, volgens mij, niets wist over traktaties (jongste inmiddels bijna 14) op de psz. Ik vraag mij af of er überhaupt wel getrakteerd werd? Mijn kinderen hebben in elk geval eigenlijk niet tot nauwelijks gesnoept totdat ze naar de bs gingen (jaha!), misschien was dat ook wel meer gebruikelijk toen, inmiddels dus ruimschoots 10 jaar geleden? De kinderen dronken 's middags thee en kregen daarbij uit de trommel een koekje, meen ik me te herinneren. Verder niet. Ik kan me niet herinneren dat er verhalen waren over trakteren, niet dat er traktaties mee naar huis kwamen en ook niet dat ik een traktatie heb geregeld. Toen ze 5 werden (en dus een jaar op school) was de eerste keer.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 09:50

Els

Dan werden de verjaardagen dus niet gevierd op de psz? Hier dus wel, inclusief muts, staan op de stoel, vaste liedjes (zodat die ook geleerd werden) en dus een tractatie. Bij drie waren er andere liedjes dan met vier (afscheid van de psz). Ouders mochten er bij zijn en kind stond hele dag in het zonnetje.

Yura

Yura

26-10-2015 om 09:58

Wat is gezond?

Ik heb het idee dat gezond tegenwoordig eerder een subjectieve mening is dan een wetenschappelijk onderzocht feit. Zo zijn er mensen die nauwelijks nog koolhydraten eten, andere zweren alles met tarwe, koemelk en witte suiker af en zweren bij alles met kokos, terwijl geleerden weer van mening zijn dat alles met kokos zwaar cholesterol-verhogend is. Op scholen heb ik vaak nog de indruk dat gezond gelijk staat aan calorie-arm, dus dat ze cola light gezonder vinden dan gewonen cola. Ik persoonlijk ben zeer anti kunstmatige zoetstoffen. Dus iets gezonds trakteren vind ik tegenwoordig best lastig.

Mijn zoon heeft wel eens op Vietnamese loempia's getrakteerd, tot vreugde van de meester. Spreek met de leerkracht een gunstige tijd af en maak een deal met de loempiakraam, die heeft eea op de afgesproken tijd klaar en verpakt het goed zodat het warm blijft en jij racet door naar school en geeft het af. Succes verzekerd. Kost je niet veel werk en creativiteit, alleen moet je wel vrij zijn op die dag natuurlijk of even van werk weg kunnen.
Of school het gezond vindt weet ik niet, er zit wel groente in.

Dees

Dees

26-10-2015 om 13:30

het gaat om de hoeveelheid.

Het punt is ook niet een snoepje ofzo het gaat vaak om de hoeveelheden. Een loempia is een lekker tussendoortje een extraatje wat best wel een keer kan. Een spekkie kan ook wel voor een keer of een dropveter met 5 ringchippies eraan. Maar er wordt ok vaak over the top getrakteerd. Een vriendin van mij trakteerde op het kdv van haar zoontje, een pakje rozijntjes met aan beide zeiden een papiertje in de vorm van een auto, zodat het op auto's leek. Voor tussen de middag bakte ze nog even een pizza, met ijs als toetje, en voor de middagsnack had ze koekjes gebakken.

Op sommige scholen zijn er kinderen die naast de loempia nog even een zak snoep trakteren of een blik cola.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

26-10-2015 om 13:45

Hmm vietnamese loempiaatjes

Yura: Hmm lekker.
Ik zie zo'n kraam regelmatig op de markt, maar heb geen idee hoe duur ze zijn. Drie voor een euro? Dan zou ik voor 8 a 9 euro per klas klaar zijn.. heb ik alleen de leerkrachten nog niet. Maar dan zit ik al op 16-18 euro. Stel dat er een deal te sluiten is, wat zou me dat dan kosten in totaal? 12,50? Dat vind ik nog wel prijzig, eerlijk gezegd. Maar wel lekker, eens wat anders en super gemakkelijk (als er een dicht bij school zou zijn).

Ik ben het eens met Brigit: het is sterk overtrokken, dat trakteren op school. Alsof dat dikke kinderen oplevert. Bij ons wordt op muziekles en sport niet getrakteerd. Op damles ook niet maar dat is 's avonds tot aan bedtijd en er is een kantine. Dan mag kind iets lekkers. Nouja, muziekles heeft halverwege thee of limonade en daar zit soms een stroopwafel bij. Anders halen ze het niet tot het eten. Hoeveel verjaarsfeestjes heeft een gemiddeld kind? vier a vijf? Dat is ook te overzien. Op de NSO wordt af en toe uitgedeeld door een jarige.

De gemakkelijkste manier om het snoepen in te dammen is volgens mij er weinig rem op te zetten. En dat doe ik thuis. Ik heb geen bakken snoep maar dat is ook makkelijk aangezien ze er niet naar talen. Ik denk dat mijn kinderen meer hadden gesnoept als ik er permanent een veto op had gezet: dan was het iets bijzonders geweest. En als ik getroost had met een snoepje; ook nooit gedaan, gelukkig. Hier is de link met troostvoedsel er niet zo. Ik heb overigens twee magere kinderen (onder aan de bmi curve) en moet moeite doen om ze op gewicht te houden. Best lastig maar vanuit snoep-oogpunt een luxe positie.

Wat vinden jullie veel of weinig? Is een koekje bij de thee snoepen? Bij de thee, elke dag een koekje, mag dat? Is een toetje (vla, iets met slagroom, yoghurt met een smaakje of met suiker/siroop) snoepen? Is zoet beleg op brood, snoepen?

Caesar

Caesar

26-10-2015 om 15:04

Vietnamese loempia's

De beste Vietnamese loempia's zijn helemaal niet gebakken, maar rauw!

Caesar

Caesar

26-10-2015 om 15:05

Vers

Maar dan moeten ze wel super vers zijn uiteraard (en niet uit de diepvries)

Hanne.

Hanne.

26-10-2015 om 16:08

tweelingmoeder

"De gemakkelijkste manier om het snoepen in te dammen is volgens mij er weinig rem op te kan zetten. En dat doe ik thuis. Ik heb geen bakken snoep maar dat is ook makkelijk aangezien ze er niet naar talen."

Ik vermoed dat oorzaak en gevolg andersom zijn. Omdat je kinderen niet naar snoep talen kan je je permitteren om er vrijwel geen rem op te zetten.

Snoepen is voor mij alle extraatjes die je buiten de normale maaltijden eet en waarvan het doel uitsluitend 'lekker' is en niet ook het leveren van voedingsstoffen (waarmee niet gezegd dat
de maaltijden niet lekker moeten of mogen zijn).

En of dat nou koek, snoep, en blokje kaas of chips is. .. ik vind het allemaal snoepen.

En geen idee wat ik veel vind. Goede vraag. Globaal heb ik iets van twee keer per dag in mijn hoofd maar hoe vaak we daar boven komen of onder blijven...geen idee? Bovendien gaat het om frequentie en hoeveelheid. En kaakje bij de thee is iets heel anders dan een gevulde koek.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

26-10-2015 om 16:29

Snoepen indammen

Ik heb nooit moeilijk gedaan over snoepen, heel bewust want alles waar je moeilijk over doet, wordt interessant. Maar ook nooit getroost met een snoepje of iets lekkers (zoet of hartig). Iets lekkers om het gezellig te maken, ook niet. Als baby waren ze onder gewicht en gaf ik ze regelmatig iets zoets of calorierijks, als het er was. En dat was er ook regelmatig, mocht het ook maar dan wel 's middags, bij de thee. Man is wel een snoeper (ik ook) en haalt ook regelmatig wat in huis (ik niet). Het is ook snel weg maar de kinderen hebben niet de neiging om snel te snaaien voor het op is, gelukkig.

Nu, mogen ze elke woensdag iets lekkers uitkiezen (een koekje of kauwgom) en heel vaak willen ze niet. Nu vergeten we het ook wel eens. Ook als we voor de stelling staan en ze alles zien hangen en ze zelf mogen bepalen wat ze willen, hoeven ze vaak niet. Ja, zo royaal kan ik ook zijn omdat ze selectief zijn. Maar ik geloof niet dat ze zo zijn geboren. Dat is nu zo, maar zo is het niet begonnen. Ze vinden allerlei snoep heel lekker maar het hoeft niet perse.

Van mij zouden ze meer mogen snoepen, in de hoop dat hun bmi op peil blijft want dat is wat lastig voor elkaar te krijgen met alleen de maaltijden. Het is niet perse een voordeel, in ons geval, maar wel een luxe probleem.

Hanne.

Hanne.

26-10-2015 om 19:26

idem met ander effect

Qua manier van doen heb ik het vergelijkbaar aangepast. Snoepen nooit gepromoot maar ook nooi weggehouden.

En dat geeft wisselende resultaten. Een van mijn kinderen ruikt een snoepje bij wijze van al op 3 km afstand terwijl de ander er niet naar taalt (van de week snoep van een feestje in oktober weggegooid). En dus wordt er wel een rem op snoepen/snacken gezet.

1x per week een snoepje/koekje mogen uitzoeken vind ik overigens wel een flinke rem en juist niet 'loslaten'. Mogen ze de andere dagen incl in het weekend nooit iets extra's? Of verschillen onze definities van snoepen zo?

Hanne.

Hanne.

26-10-2015 om 19:27

oktober 2014

Dat feestje was dus in oktober 2014. Anders zou het niet heel bijzonder zijn dat het nog niet op was.

Temet

Temet

26-10-2015 om 21:39 Topicstarter

loempia's

Vietnamese loempia's kosten bij de kraam gewoonlijk ongeveer 1 euro per stuk en ik denk dat de verkoper best een dealtje wil maken maar voor een complete klas en divers onderwijzend personeel ben je toch denk ik echt niet onder de 20-25 euro klaar.

De door Caesar genoemde rauwe loempia's (summer rolls) vallen in de categorie 'lastig gefröbel met bederfelijke waar" en ik kan uit ervaring melden dat het rollen van die dingen (ergens anders kopen is zo makkelijk nog niet) nog behoorlijk tegenvalt (maar ik ben onhandig).

Het doet me trouwens denken aan een verhaal van een vriendin van mij, die met geamuseerde verbazing vertelde van het enige Chinese meisje in de klas van haar dochter - een dochtertje van restauranthouders - dat ook op loempia's trakteerde, en 'natuurlijk' lustten heel veel kinderen die niet (zesjarigen, meen ik) en ging meer dan de helft onaangeroerd mee terug. Ik vond dat dan weer niet zo heel natuurlijk, mijn kroost had met die traktatie wel raad geweten!

Als je het toch in de Aziatische hoek wilt zoeken zou ik bij de toko op zoek gaan naar gekleurde zelfbakkroepoek. De smaak is niet heel bijzonder, gewone garnalenkroepoek is lekkerder, maar het ziet er erg leuk uit, al die kleurtjes door elkaar (wit, roze, geel, oranje en groen als ik me wel herinner) En zelf kroepoek bakken is op zich eenvoudig, de eenmaal gebakken kroepoek kan wel een dagje (of twee) in een goed afgesloten trommel worden bewaard. Iedereen een flinke hand kroepoekjes en klaar is Kees
(en nadat je dat kinderspul gebakken hebt bak je nog even - het stinkt nu toch - een flinke portie emping om lekker zelf op te eten, heb je er zelf ook nog wat aan).

Groeten,

Temet

Temet

Temet

26-10-2015 om 21:41 Topicstarter

overigens

Voordeel van kroepoek: de zelfbakkroepoek bij de toko - zeker die gekke gekleurde - komt gewoonlijk rechtstreeks uit Indonesië en is halal.

Groeten,

Temet

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

26-10-2015 om 21:53

Snoep kopen

Hanne, er is altijd wel wat in huis en op woensdag komen we langs de winkel met het grootste assortiment. Staan we voor het soep/koek/dropschap, willen ze niet.

Het zakgeld dat ze eens in de week krijgen, gaat niet op aan snoep (en dat mag gerust). Ze gaan zelf over hun zakgeld in principe. Kopen ze er rotzooi van, prima les dat je je euro maar 1 keer kan uitgeven.

In het weekend doen we de meeste boodschappen en als ze meegaan, mogen ze ook zelf wat uitzoeken (en dat mag ook de zooi zijn), naast wat al bij de boodschappen ligt, erin gelegd door ons. Het allerliefst hebben ze een Donald Duck. Die ze dan delen. Dan mogen ze nog wat uitzoeken maar dat hoeft dan niet.

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

26-10-2015 om 21:55

Kroepoek

Is ook een idee: ga ik eens voorleggen!

Tine Winkel

Tine Winkel

26-10-2015 om 22:11

op de nso

was voor mij standaard dat de kids een pakje (met 3 zakjes) magnetronpopcorn meenamen. Weinig moeite, veel eten (groep van 50 kinderen), ieder een bekertje met popcorn. Eventueel kun je nog keus tussen zoet en zout geven. Relatief gezond, een soort 'gebakken lucht', dus weinig calorieën. Maar hoe je dat dan weer op school doet...

Noet

Noet

27-10-2015 om 07:00

tine

popcorn in een bekertje, plasticje er over, lintje er om. Klaar!

Hanne.

Hanne.

27-10-2015 om 09:44

tweelingmoeder

Ah, ze mogen 2x per week (naast wat jij al uitkiest) een pak koek/snoep uitkiezen, dat is inderdaad iets anders dan wat ik begreep.

Yura

Yura

27-10-2015 om 12:15

loempia's

Staat me bij dat ik rond de 12/13 euro kwijt was en ik geloof dat trakteren voor de meesters en juffen op een gegeven moment afgeschaft is, maar het is al even geleden. En terecht ook, weet je wat die mensen te verstouwen krijgen met een paar honderd jarigen per jaar? Je kunt moeilijk doen over gezonde traktaties in de klas, maar dat zijn er hooguit 30, ze kunnen zich beter druk maken over hun eigen eetgewoontes. Ik heb er zat gezien met een ongezond bmi en met een zak snoep in de la waar stiekem in gegrepen werd, terwijl ze de kindertjes (met een merendeels een prima bmi) bij probeerden te brengen dat ze niet teveel moesten snoepen.

Temet

Temet

27-10-2015 om 16:33 Topicstarter

tracteren juffen

Hier een bassischool van 2 verdiepingen en de kinderen mogen alleen de leerkrachten op de eigen verdieping af. Maar het rondgaan langs de klassen is natuurlijk wel een van de dingen die jarig zijn op school zo leuk maakt, als je dat afschaft is een deel van de sjeu weg.
Het wemelt overigens vziw van de leerkrachten die de aangeboden tractaties wel aannemen, maar niet opeten. Hier op school is de tractatie voor de leerkrachten overigens meestal Merci of een doos chocolade zeebanket. Dat is dan 1 chocolaatje pp, en dat is aanzienlijk minder (zeker relatief) dan de zakken met verschillende dingen die de kinderen vaak krijgen.

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 19:59

Temet

Toch is dat op de basisschool van mijn kinderen echt allang afgeschaft, het stoort ook enorm elke keer de les. Als je iets voor de leerkrachten wil geven zet je dat in de koffiekamer en verder alleen in de klas. Kinderen van nu weten toch niet anders?

Pug

Pug

28-10-2015 om 08:42

klassen rond

Hier ook, maar niet om iets te geven, maar om de andere leerkrachten hun kaart te laten ondertekenen. De leerkrachten krijgen niks.

En hoe stoort dit, als dit iedere dag om een vaste tijd gebeurt? Dan hou je daar toch rekening mee... dat bv iedere dag tussen 10:30 en 10:40 er een jarige kan langskomen.

Het is reuze spannend voor ze om eens naar een ander lokaal te moeten en daar aan te kloppen. Ik vind het eigenlijk wel nuttig voor de kleinsten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.