Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De Gezonde Tractatie

Eerder probeerde de school het ook al, maar dit jaar is een nog iets sterker offensief ingezet: men moet aan de Gezonde Tractatie. Onze school staat geloof ik in de top 10 ofzo van scholen met overgewichtige kinderen in de gemeente, en inderdaad liepen de tractaties soms de spuigaten uit.

Naast dat er voor de ouders een workshop Gezonde Tractaties was georganiseerd (onder kantooruren, zoals gewoonlijk) werden ook de klassen bezocht door een opgewekt jongmens dat leuke voorbeelden kwam laten zien, zodat dochter thuiskwam met een Rupsje Nooitgenoeg, bestaande uit een serie aan een sateprikker geregen witte druiven met een ovalen snoeptomaatje met 2 plakoogjes erop als kop. Hartstikke leuk, en dat haar buurman de plakoogjes per ongeluk mee had opgegeten mocht de pret amper drukken. In de klassen liggen, voor de inspiratie, mappen met foto's en beschrijvingen van beweerdelijk gezonde tractaties (calorieën per stuk erbij) en van alle tractaties staat erbij hoeveel tijd het kost. Van 'snel en makkelijk' via 'best wel snel' naar 'als je genoeg tijd hebt' (lees: schrijf je weekend maar af).

Een voorbeeld van een 'snel en makkelijk'tractatie is een spies met stukjes van verschillende soorten fruit die elk in vormpjes zijn gestoken (vlindertje van mango, sterretje van kiwi, dat werk).

Wij zaten ons er vanochtend in de klas met 3 moeders vrolijk over te maken en trokken de voorlopige conclusie dat de mensen die dit bedacht hebben waarschijnlijk noch kinderen, noch een baan hebben. Of het verzinnen van dit soort projectjes is hun baan, dat zou ook nog kunnen.

Ik ben geen ochtendmens. Ik heb twee jaar geleden een keer spiesjes met fruit en poffertjes (ofzo) voor mijn zoon gemaakt en meteen gezworen dat ik dat dus Nooit Meer doe. Sta je daar in de vroege ochtend met je slaapdronken kop 26 spiesjes met elk 6 verschillende (ofzo) dingetjes te versieren en de boel in een halve kool te prikken. Je handen met zere plekken van die ellendige sateprikkers en vol met druivensap en andere narigheid, een deel van het fruit ontglipt je en ontsnapt over de keukenvloer, dingen zakken langs de spiesjes naar beneden.... En maken op de avond ervoor kan niet, want dat fruit ziet er de volgende ochtend dan niet meer uit, laat staan 3 uur later als het eindelijk wordt uitgedeeld.

Zoon is net jarig geweest en ik kwam goed weg omdat hij het een prima plan vond om te tracteren op mandarijnen die met Halloween-achtige gezichtjes waren versierd (zwarte markeerstift), en hij hoefde niet eens een leuk hoedje van snoep erop of zo, dus heeft hij de dag voor zijn verjaardag mandarijnen volgetekend en ik had er geen omkijken naar. Maar zo makkelijk kom ik er natuurlijk niet nog een keer vanaf.

Hoe zit dat met de rest van de forummers? Staan er hier mensen blijmoedig extra vroeg op om iets leuks te fröbelen van bederfelijke waar, hebben jullie een geweldig tractatie-idee dat a) lekker is, b) voorbereid kan worden, c) makkelijk is mee te nemen en d) gezond is/lijkt, of kan de school van jullie het heen en weer krijgen en bakken jullie gewoon cakejes?

Laat de tips en gruwelverhalen maar komen, dan ben ik voorbereid voor de volgende verjaardag (pas in maart, gelukkig)

groeten,

Temet


Nur

Nur

16-10-2015 om 19:16

Niet

Ik doe niet aan gezonde tractaties. Mijn kinderen vinden mandarijnen niet heel feestelijk en stiekem ben ik dat wel met ze eens. Ik heb ook liever een lekker koekje. Ik laat de kinderen zelf kiezen wt ze mogen tracteren zolang het maar weinig werk is. Muffins of cakejes bakken wil ik nog net doen (mits de jarige ook helpt) maar verder ga ik niet. De grootste hit is hier nog altijd een klein zakje met gewoon ordinair haribo snoep. 5 kleine snoepjes of zo per kind en ze vinden het feest. Nog leuker als een van die snoepjes bubbelgum kauwgum is want daar doe je lekker lang mee. In de hogere groepen doen de chips het altijd goed. Ook leuk voor de kleuters is bellenblaas, een stuiterbal of ander kleinigheidje.

Ik heb te maken met twee verschillende basisscholen. De ene basisschool is een vrije school waar de ouders allemaal reuze creatief, veganistisch en gezond bezig zijn. Hier komen vaak de meest prachtige knutsels als tractatie voorbij. En daar zijn de ouders inderdaad lang mee bezig. De andere school is een gewone openbare school met ook nog redelijk wat achterstandsleerlingen. Hier krijgen de kinderen gewoon chips en snoep. De presentatie is ook vaak minder. Gewoon de doos van de Aldi met de zakjes chips er nog rechtstreeks meenemen. Op de vrije school zouden ze dan weer van dat zakje een regenboog maken of een poppetje of zo. Ik overdrijf het natuurlijk naar beide kanten iets maar het verschil in tractaties is wel opvallend.

Ik ga gewoon mijn eigen gang met makkelijke en ongezonde tractaties door kind zelf gekozen.

Katniss

Katniss

16-10-2015 om 19:22

Cakejes

Ik vind cakejes niet heel ongezond. Die zijn hier dus grote favoriet. Volgens mij heeft jongste ze dit jaar voor het vierde jaar op rij getrakteerd. Traktatie voor de bso is meestal minimars/nuts e.d. of zakjes chips, omdat ik die vaak al van tevoren langs breng. Voor het kerstdiner maak ik vaak wel dingen die op het Lijstje met Gezonde Traktaties mogen, een schaal mandarijnen of spiesjes met kaas/worst/komkommer (hoewel kaas en worst natuurlijk baggervet is, maar daar hebben de voedingsdeskundigen dan geen boodschap aan).
Of je al dan niet een werkende moeder bent vind ik dan weer minder relevant. Je kind is maar 1 keer per jaar jarig, dus dan wil ik best een uurtje in de keuken staan om zelf cakejes te bakken. Een heel weekend knutselen doe ik niet meer. Toen ze nog op het kdv zaten heb ik dat wel gedaan, maar daarna was ik er wel klaar mee.

Jamie

Jamie

16-10-2015 om 19:23

vroegah

maakte ik vooral cakejes in eetbare ijsbekertjes en minicroissantjes van danerolles. Die laatste kun je vullen met kaas, ham, of iets wat ook moslims mogen of je vult ze helemaal niet maar de dag ervoor maken is geen probleem.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-10-2015 om 19:25

zo blij dat ik daar van af ben

ook mn jongste zit nu op de middelbare school. Trakteren is dan best bijzonder, dus er gaat gewoon een bak drop/winegumsleutels van een bekend merk mee naar school. Daarna gaat die bak mee naar sport en klaar-is-klara.

Ik vond dan de poffertjes/druivensticks nog net te doen op de BS, 's ochtends maken, maar idd, de ochtend is voor mij de beste tijd op een dag. Cakejes, ook OK. Keuze dan tussen met of zonder rozijnen... Groep 8, de laatste keer, vooruit, zakjes chips. Maar van die echte gezonde knutsels, brr, nee, veel te veel werk. Die mandarijnen klinkt nog wel OK, trouwens.

Moni

Moni

16-10-2015 om 19:51

Ik zou gewoon die mandarijnen houden.....

Je kunt best elk jaar hetzelfde trakteren. Die halloween-mandarijn is gewoon leuk voor iedereen. Lekker voor sommigen. Mijn kind zou de mandarijn willen bewaren omdat die zo leuk is.

Geniet van het feit dat je kind rond halloween jarig is. En profiteer ervan...

Borrelhapje?

Ik weet niet wat de marges van de school zijn wb 'gezond' maar kun je een ' borrelhapje' maken aan een spiesje? Kan de dag vooraf. Gewoon even goed verpakken en klaarleggen in de koelkast.
Stukje (franse/oude/komijne)kaas, stukje franse worst en een gemberbolletje. Aan een spiesje met een strik of versierinkje/fluitje oid.
Ik gaf vroeger de opvang of de school een bak ijsjes. Kun je met die hoeveelheid ook nog laten bezorgen. Kinderen zijn in de zomer jarig. Zou yoghurtijs met bosvruchten mogen?

Nur

Nur

16-10-2015 om 20:03

AnneJ

Misschien hebben jouw kinderen een vrij ontwikkelde smaak maar hier zouden bijzondere kazen, worsten en gemberballetjes maar door weinig kinderen worden opgegeten. Zeker op de openbare basischool want daar houden ze niet van bijzondere dingen. Op de vrije school zou het misschien wel gewaardeerd worden maar daar heb je weer vrij veel vegetariers en veganisten rondlopen. Daar wordt trouwens regelmatig op bijzondere hapjes getracteerd.
Bakjes ijs klinkt mij dan wel weer als een heel leuke tractatie toe die door bijna alle kinderen zeer gewaardeerd zou worden.

creabea

creabea

16-10-2015 om 20:33

die school lijkt echt op die wij gehad hebben

ha Temet, dit klinkt ook weer heel erg als onze vorige school Traktaties moesten echt gezond, er mocht nog geen snoepje op zitten en anders werden ze gewoon niet uitgedeeld (echt sneu!). Ook de fijne suggesties met versierde bananen (echt een traktatie...not!) en verlepte fruitspiesjes staan mij nog bij. Maar dat terzijde..... ik heb dus ervaring, en wel wat meer en minder bewerkelijke tips

-grabbelton (voor jonge kinderen, niet meer voor groep 8, denk ik: met ingepakte doosjes rozijntjes/gepofte rijst. Ik had bij de pakjes nog kleine stickervelletjes gedaan. Was een heel groot succes! Je kunt ook alleen speeltjes doen i.p.v. eten.

-bananenmuffins, versierd met kokos en rozijntjes (ik had er schedelcakejes van gemaakt, en gecombineerd met van die halloweenmandarijnen). Je moet maar eens zoeken op recepten voor bananencake, hierin wordt een substantieel deel van de boter en suiker vervangen door banaan. Het werd hier destijds goedgekeurd

-volkoren/haverkoekjes bereid met honing of ahornsiroop; haal de koekstekertjes van stal en ga je lekker met je kind een middagje koekjes bakken

-appelflapjes/perenflapjes (gezoet met honing/ahornsiroop... of je zégt gewoon dat er bijna geen suiker in zit - wat op zich waar is - en het is ook goed

-hartig gebak als saucijzenbroodjes, kaasflapjes, minikipknakworst in een bladerdeegje

-alhoewel ik het niet 'gezond' zou noemen, werden danoontjes ook wel geaccepteerd. steek in elk danoontje een stokje, in de vriezer en je hebt zelfs ijsjes!

-versierde mini-krentebollen, ontbijtkoek, eierkoek (dat laatste mocht nog net

-over ijsjes gesproken: festini-ijsjes zijn zonder meer verantwoord.

Dees

Dees

16-10-2015 om 20:52

Niet in de ochtend

Mini babybell in angry birds versiering. Versierde appels, bananen of mandarijnen. Nou echt niet dat ik dat in de ochtend maak lekker de avond van tevoren.

Kinne

Kinne

16-10-2015 om 21:26

verschillende dingen

Bij ons op school zijn ze niet heel strikt. Er wordt van alles getrakteerd. Mijn kinderen meestal geen snoep maar vaak iets hartigs, inderdaad niet per definitie beter.

Ze hebben al eens gehaktballetjes getrakteerd en ook weleens spiesjes met kaas/worst/komkommer, pizzabroodjes met verschillende vullingen bv met kaas en salami en tomatenprut en ook pizza's waar 1 of 2 van de 3 ontbrak. Die eerste traktatie en laatste kunnen ook prima koud. Een koelkast die je mag gebruiken is wel handig.

Maak zelf die balletjes en die broodjes vaak het weekend van te voren, mik het in de vriezer en de dag voor het trakteerfestijn ontdooi ik de boel. Die spiesjes maak ik de avond te voren. Ben 's ochtends niet op mijn best.

Hanne.

Hanne.

16-10-2015 om 21:41

cake, chips

Ik ben niet zo braaf. Hier is het meestal cake of chips. En voor het zomerkind op verzoek voor het zomerkind perenijsjes (kan qua calorieën er net mee door een qua naam zeker).
En daar vaak ik al mee uit de toon want inderdaad geen geknutsel terwijl dat wel de bedoeling lijkt te zijn.

Op zich zou ik wel gezond willen doen maar aangezien niemand het doet en vooral school ook bij elke gelegenheid snoep of chips uitdeelt vind ik het niet mijn taak om daar het voortouw in te nemen). Bovendien vind ik de aangeraden 'gezonde' traktaties niet zo gezond (worst-kaas spuezen) of feestelijk. Als ik jarig ben trakteer ik ook geen worteltjes aan mijn collega's.

Heb nog wel 1 jaar uit protest de juffen traktatie (die naar goed gebruik altijd het toppunt van ongezond lijkt te zijn) gezond gemaakt. Fruitspiesjes die wegens tijdgebrek de avond van te voren waren klaar gemaakt. Zag er 's morgens om 7uur nog best redelijk uit. Maar die handvol spiezen kon ook in de koelkast. Bij 25+ spiezen had ik dat niet meer gered. Geen idee of het er om 10 uur nogsteeds smakelijk uit zag.

Temet

Temet

16-10-2015 om 23:14 Topicstarter

zo streng zijn ze niet

School is zich bewust van zijn beperkingen en wijst geen tractaties af. Dat kunnen ze ook niet maken: vooral die kleintjes komen helemaal apetrots aanzetten in hun mooiste jurk met een enorme versierde mand (waar kopen ouders die dingen?) met de tractatie erin - maar soms is die tractatie dan een zak met en kauwgum en een lolly en een koekje en chips. Ofzo. Dat de school daar tegengas wil geven kan ik me op zich voorstellen. Maar die map met suggesties... sorry. Op elk plaatje stonden dan ook maar 4 of 5 perfect gelukte exemplaren, niet de wanordelijke hoop van 25 stuks die ook niet netjes meegenomen kunnen worden.

Als zoon volgend jaar die halloweenmandarijnen nog steeds ok vind sputter ik niet tegen, maar daar durf ik niet op te hopen. En dochter is jarig in maart, dan is Halloween niet aan de orde (en zijn de mandarijnen ook niet meer zo best).

Die grabbelton is trouwens wel een goed idee voor dochter, de tip was eerder langsgekomen en ik was m vergeten maar vond m toen ook al zo leuk.

Groeten,

Temet

Met de dochters knutselen

Ik had uit traditie een week vrij rond de verjaardagen. Dan kan je nog wel iets aardigs bakken of in elkaar zetten. Bordje met traktatie, cellofaan erom, leuk lintje met plaatje eraan. Wij hebben toevallig al heel lang zo'n grote rieten mand waarin je makkelijk een laag van 12 kunt stapelen.

Zoon is een haast-kerstkind. Lastige periode, ware het niet dat hij een hekel heeft aan verjaardag vieren op school. Dat scheelde bakken met tijd.

Het goede nieuws, het is volgens mij alleen een BS dingetje.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-10-2015 om 09:38

oh ja

We zijn er hier bijna vanaf (jongste is inmiddels 10), dat uitdelen. Maar we hadden altijd twee succesnummers: kruidnoten en waterijsjes.
Op de vrije school al helemaal. Zo leuk vinden kinderen een bloembol in een vilten kabouterknutsel niet, die eten al helemáál liever iets wat naar snoep smaakt. En zolang je het een beetje verantwoord laat ogen (Ekoplaza heeft prima kruidnoten) kom je er best mee weg.

Noet

Noet

17-10-2015 om 10:28

stroopwafel

ik had dit jaar ook niet bijster veel inspiratie, tijd en zin (meestal wel) dus we hebben een gat gemaakt, cadeaulintje er door en dat aan een stok. En voor de vorm mini stroopwafels.

Vogel

Vogel

17-10-2015 om 10:38

Heerlijk!

Dank voor je herkenbare verhaal Temet, ik zag je al vloekend en sputterend bezig in de keuken.

Oudste is van november, die heeft jarenlang met veel plezier op mandarijnen getrakteerd, één jaar in zelf ge-origamide doosjes.
In groep acht wilde hij eens heel wat anders, toen hebben we setjes gemaakt met een gelpen, een ballon, een lollie en nog een of ander frutseldingetje.

Jongste wilde altijd capresespiesjes: prikkertje met minimozarella, kerstomaatje en basilicumblaadje. Maakten we samen de avond ervoor klaar. Ik heb hem er altijd van verdacht dat hij dit zo graag wilde trakteren omdat de helft van de klas zo'n gezond hapje niet bliefde, zodat hij er zelf lekker veel van kon eten.

Beiden hechten nogal aan traditie, dus ze wilden gewoon elk jaar hetzelfde. Oh, en voor de juffen deed ik altijd een klein cadeautasje met een zakje cup-a-soup, een theezakje, een zakje oploskoffie en oploschocomel. Werd altijd zeer gewaardeerd.

tonny

tonny

17-10-2015 om 10:50

zucht... tractaties

onze basisschooltijd is alweer een hele tijd geschiedenis, maar wat ik er de laatste tijd als invaljuf van meekreeg was vooral dat ouders nogal overdreven (sorry).

Nu lees ik weer 'een klein cadeautasje met een zakje cup-a-soup, een theezakje, een zakje oploskoffie en oploschocomel.'
Neem een fruitmand mee naar school en laat elke leerkracht daar iets van kiezen. Thee en koffie hebben ze op school, cup a soup (brrr) meestal ook.

Het is heel schattig, al die knutsels, maar ik snap dat zo'n map met voorbeelden op je zenuwen werkt.

Wij maakten vroeger minibroodjes met een worstje erin. Of opgerolde flensjes met voor de sier een vlaggetje erin gestoken.
Simpelweg een zakje chips.
Blokjes kaas en worst.

Wat gezond betreft - kinderen krijgen naast hun brood vaak ook snoep/koek enn allerlei zoete sapjes/drankjes mee van ouders, de extraatjes bij verjaardagen kun je daardoor al gauw doorschuiven naar 'niet zo gezond'.

Leerkrachten krijgen helemaal veel te veel, tenminste wel in het 'de klassen rond'-concept. Een school van 200 leerlingen = 200 tractaties. De meeste worden door de juf/meester weggegeven aan een leerling, of belanden in de prullemand nadat ze een tijdje verweesd op de hoek van het bureau hebben gestaan. Ssst.

Thursday Next

Thursday Next

17-10-2015 om 13:22

hier

niet zo gezond maar wel lekker & makkelijk. We maken de laatste tijd meestal hapjes van bladerdeeg. Plakje bladerdeeg in 4-en, half coctailworstje er in, of een stukje kaas. Of een plakje bladerdeeg in dunne repen snijden, daar zout of kaas op strooien (en een beetje vastdrukken), de reep dan draaien zodat het een spiraal wordt.
Dis gaat dan in versierde bakken mee naar school en elk kind mag er 2.
Dochters favoriete tractatie zou denk ik een grote pot olijven zijn...

Tango

Tango

17-10-2015 om 13:57

Chips

Hier heeft zoon de laatste keer chips getrakteerd. Verschillende zakjes, met een logo van zijn favoriete voetbalclub erop geniet. Lekker snel klaar. Vorig jaar had hij volgens mij popcorn in een bekertje en daarvoor volgens mij altijd cakejes en dan ook nog gewoon kant en klare, want ik heb maar een kleine oven dus veel te lang bakken. Wel vaak met gekleurd glazuur erop en bijvoorbeeld een speelgoeddinootje of een voetballetje.
De meest vreselijke traktatie die ik ooit gemaakt heb is een vishengel: soepstengel met snoepveter/dropveter en een snoepvisje eraan. Ook een dag van tevoren gemaakt en de volgende dag brokkelden al die veters af. Was op het kinderdagverblijf trouwens.
We hadden daar ook nog een hele leuke traktatie: eierkoek met een papieren palmboompje en een snoepkikkertje volgens mij, als een soort eilandje.

Tango

Tango

17-10-2015 om 13:58

En school

Was eigenlijk nog niet klaar met mijn verhaal, haha. School hier roept ook al jaren dat er liefst gezond getrakteerd moet worden. Er is alleen bijna niemand die zich er aan houdt. Ik zie zelden een gezonde traktatie langskomen, gelukkig.

Hier ook niet teveel werk

Ik heb er 1 keer veel werk van gemaakt en dat was vorig jaar. Allebei mijn kinderen zijn van oktober. Bij zoon heb ik mummie dogs getrakteerd. Zien er leuk uit, een ramp om te maken. De knakworstje snij je aan de zijkant en onderkant in, zodat je benen en armen krijgt en daar wikkel je dan brooddeeg om heen. Ik was half 7 uit bed gekomen en om half 9, toen de traktatie klaar moest zijn nog bezig. Uiteindelijk was ik kwart over 9 klaar en ben ik als een gek naar school gereden, waar ik het halve feestje van zoon gemist had.

Dochter zat toen nog voor het laatste jaar peuterspeelzaal en zij hadden een extreme gezondheidsbeleid, het kwam er op neer dat er geen uitdeelkadootjes gegeven mochten worden, geen snoep, geen kaas of worst enz, wel doosje krentjes, fruit of rijstwafel. Ik wilde haar toch iets leuks laten trakteren en heb toen sinaasappels uitgehold. Hier pompoengezichtjes in gemaakt. Dit kon ik de dag vantevoren doen en op de dag zelf alles gevuld met fruit en daarin een vorkje met een getekende pompoen er op.

Dit jaar besloten om er niet zoveel werk van te maken.Gelukkig zijn ze op de basisschool van mijn kinderen niet zo doorgeslagen in gezond als de psz. Een cakeje mag, maar dan zonder snoepje en verder niet te groot, gezond wordt aangemoedigd. Papieren bekers versierd met een marioplaatje en op de dag zelf gevuld met popcorn.

Dochter is eind deze maand jarig. Ze viert het op school na de herfstvakantie. Ik weet nog niet wat ze gaat trakteren, misschien ook die bekers popcorn, een fruitspies of iets anders wat leuk en lekker is, maar niet teveel werk.

Jamie

Jamie

17-10-2015 om 21:54

interessant

dat jullie het allemaal nog over worst, knakworst etc hebben of hebben jullie geen moslimkinderen in de klas?

Temet

Temet

17-10-2015 om 22:19 Topicstarter

een vraagje over popcorn

Even een vraag over popcorn met name voor de (ex)leerkrachten hier: geeft dat niet een ontzettende troep?
Popcorn is op zich een prima tractatie: snel te maken met de magnetron, niet al te dikmakend en zo'n beetje iedereen vindt het lekker. Maar wij hebben op kantoorfeestjes (waar ook kinderen waren) wel eens popcorn gehad, en de rotzooi was aanzienlijk. Daarom heb ik nooit popcorn willen tracteren. Maar misschien valt het met de rommel enorm mee.

Jamie: ik doe dus inderdaad geen knakworstjesdingen. Erger nog: sinds ik weet dat gelatine voor sommige moslims ook een probleem is (is vaak van varken - maar niet iedere moslim let erop zo te zien) hou ik ook daar rekening mee. Daarmee valt erg veel snoep af, heb ik gemerkt.
Halalknakworst is hier in de buurt trouwens volop verkrijgbaar, maar de cocktailworstjesvariant heb ik nog nooit gezien. Kennelijk tracteert men in Turkije niet op knakworstjes-in-bladerdeeg

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

17-10-2015 om 22:43

Knakworst

Ik koop kipknakworstjes (of hier in huis: knipkakworstjes) en zet er een kaartje bij met 'kip' erop.

Noet

Noet

17-10-2015 om 22:49

katniss

Dan nog moet je goed het etiket lezen want ze stoppen er zo ook varkensvlees of ander varkensmateriaal in.

Katniss

Katniss

17-10-2015 om 22:54

Noet

Volgens mij heb ik daar wel eens naar gekeken en zat er geen varken in. En als ze het niet vertrouwen eten ze het maar niet.

Tonny

Tonny

17-10-2015 om 23:01

Wat voor gezonds trakteren moslimkinderen?

Inderdaad waren er bij ons nauwelijks moslimkinderen op school. Ik zou dan ook voor kip kiezen.

Kinne

Kinne

18-10-2015 om 01:29

Geen moslims

Bij ons op school geen moslimkinderem maar zorg tegenwoordig als er iets met vlees is ook voor vega- alternatief. Probeer ook om rekening te houden met kinderen met een allergie. Vraag aan leerkracht of er iets bekend is en dan aan desbetreffende ouder.

Popcorn rommel?

Volgens mij geeft popcorn niet meer rommel, als chips of andere eetbare dingen. Met alles kan geknoeid worden, zeker door kleine kinderen. Zo kun je natuurlijk helemaal niks trakteren.

Voor kinderen met allergie zou ik niks aparts maken. Heel attent om rekening te willen houden met, maar kinderen kunnen voor heel veel allergisch zijn, bijv melk, soja, tarwe, suiker, ei, bepaalde kleur en zoetstoffen. De juf weet precies welke kinderen een allergie hebben en wat ze wel/niet mogen. Meestal is er voor die kinderen een aparte trakteertrommel waar zij iets uit mogen als er getrakteerd wordt.

Hanne.

Hanne.

18-10-2015 om 11:04

kleine moeite

Ik vind het een kleine moeite om rekening te houden met allergieën. Zeker in de bovenbouw vragen mijn kinderen ook speciaal om een traktatie die ook voor Pietje en Marietje geschikt is.

Uit dat oogpunt zijn naturel chips overigens en prima keuze. Zit alleen aardappel vet en zout in een ik ben nog geen kind tegen gekomen dat dat allergisch voor is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.