Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dagtaak aan prutswerk


Henricus schreef op 30-01-2024 om 14:12:

[..]

Ik heb in de email duidelijk gevraagd om een tijd.
Nogmaals, ik kreeg op alles antwoord behalve dat.
Moet ik gaan bedelen, keer op keer er achter aan, om een tijd te ontfutselen?
Het lijkt me dit niet de eerste keer is dat ze een rondleiding doen waarvan de tijd blijkbaar vast staat.
Geen respons? Dan ga ik uit van de reguliere tijden.

Waar dochter tegenaan loopt:
Zij is (uiteraard) anders dan anders, maar derden hebben problemen met haar.
School weet niet wat ze met haar aan moeten enz.
Wat dát betreft zit ze dus op een verkeerde plek.

(en haar gedrag komt me bekend voor, ik kijk er dus ook niet raar van op dat anderen problemen met haar hebben ipv andersom )

Dit is toch niet serieus, maar een grapje hoop ik?

Henricus schreef op 30-01-2024 om 17:38:

[..]

Autisme is zowel bij mij als bij dochter vaak ter sprake gekomen (of eigenlijk de kwestie dochter: zij wellicht autisme, ik dus wellicht ook) maar dat aspect is reeds van tafel.

Is er overlap tussen hb en autisme? Ja, absoluut en ik denk dat die overlap wel aardig aanwezig is.
Er zijn overigens tal van zaken van tafel, meest recente is bijv. selectief mutisme.

quote: "Want als het inderdaad zo is dat de problemen die jij ervaart, vooral (in het contact) met andere mensen..."

Kijk, ik ben niet contactgestoord, heb op dat vlak ook geen problemen. Ik ouwehoer wat af, kan sociaal absoluut wel meekomen etc. (er zijn mensen die jaloers zijn: hoe ik over kom, kan ouwehoeren, word gezien als sociaal sterk enz) maar het is veelal "gemaakt". Ik heb weinig met andere mensen, het interesseert me niet en ja, zet mij een jaar op een onbewoond eiland (wel met een gevulde koelkast ) dan is 't ook goed.
Al zal de halve wereld om me heen terplekke dood neervallen dan ben ik de laatste die daar moeite mee heeft. (even cru gezegd: scheelt een hoop randdebielen om me heen, minder ergernis én geeft me hoogstwaarschijnlijk iets meer rust)

Fijn dat je uitleg hebt willen geven. Veel mensen met autisme zijn niet contactgestoord. Dat is een misvatting. Er zijn genoeg autistische mensen die net als jij heel sociaal (lijken te) zijn. Er is zelfs een uitdrukking voor : outgoing but odd. Autistische mensen die gewoon prima onder de mensen kunnen zijn, maar er is altijd iets wat merkbaar en voelbaar niet helemaal aansluit. Het is vaak aangeleerd gedrag en als je intelligent bent kun je heel goed leren verbloemen dat je de sociale interactie en vooral de ongeschreven regels niet écht begrijpt.

Je hebt duidelijk wel problemen in contact met andere mensen. Daar geef je uitgebreide beschrijvingen van. Daarnaast vind ik datgene wat je vertelt over dat mensen je absoluut niet interesseren, al valt iedereen vandaag dood neer, zó typisch autistisch. 

Maar goed, doe ermee wat je wilt. Blijkbaar bevalt het zelfgekozen HB etiketje je beter voor jou en je dochter. Het gaat je alleen niet verder helpen. Er is een reden waarom de school weinig met je mee beweegt en dat is dat zij het niet zien of omdat ze iets anders zien. Daarnaast is je kind nog heel jong. Waarschijnlijk wil de school haar de kans geven om eerst nog wat verder te ontwikkelen. Het is denk ik goed voor het welzijn van je dochter dat de school zich de kop niet gek laat maken door haar vader. 

Zonne2017 schreef op 30-01-2024 om 20:21:

[..]

Fijn dat je uitleg hebt willen geven. Veel mensen met autisme zijn niet contactgestoord. Dat is een misvatting. Er zijn genoeg autistische mensen die net als jij heel sociaal (lijken te) zijn. Er is zelfs een uitdrukking voor : outgoing but odd. Autistische mensen die gewoon prima onder de mensen kunnen zijn, maar er is altijd iets wat merkbaar en voelbaar niet helemaal aansluit. Het is vaak aangeleerd gedrag en als je intelligent bent kun je heel goed leren verbloemen dat je de sociale interactie en vooral de ongeschreven regels niet écht begrijpt.

Je hebt duidelijk wel problemen in contact met andere mensen. Daar geef je uitgebreide beschrijvingen van. Daarnaast vind ik datgene wat je vertelt over dat mensen je absoluut niet interesseren, al valt iedereen vandaag dood neer, zó typisch autistisch.

Maar goed, doe ermee wat je wilt. Blijkbaar bevalt het zelfgekozen HB etiketje je beter voor jou en je dochter. Het gaat je alleen niet verder helpen. Er is een reden waarom de school weinig met je mee beweegt en dat is dat zij het niet zien of omdat ze iets anders zien. Daarnaast is je kind nog heel jong. Waarschijnlijk wil de school haar de kans geven om eerst nog wat verder te ontwikkelen. Het is denk ik goed voor het welzijn van je dochter dat de school zich de kop niet gek laat maken door haar vader.

Helemaal eens met Zonne2017. Het is werkelijk bijzonder dat je zelf niet ziet dat alles wat je beschrijft zo ongeveer autisme schreeuwt.

Zeker flink intelligente autisten worden vaak pas op latere leeftijd gediagnosticeerd, omdat ze door hun intelligentie zo goed weten te verbloemen wat er werkelijk speelt. Ze kunnen zich fantastisch aanpassen, maar dat is wat het is, aanpassen. Ze zijn daar doorlopend mee bezig en dat kost bakken met energie. Mijn zoon kreeg door zijn intelligentie en atypisch gedrag (o.a. heel sociaal, gevoelig, empatisch, voelt zich prima op zijn plek op een podium) pas op zijn 16e een diagnose. En toen vielen er bij ons toch een heel aantal kwartjes. Inderdaad dat hij altijd prima in de groep lag, maar toch regelmatig zelf aangaf gepest te worden. Dat was geen pesten, maar hij viel er toch altijd net een beetje buiten. Heel talig gevoel voor humor wat zijn leeftijdsgenoten niet snapten. Hij trok veel liever met volwassenen op. Nog steeds vindt hij leeftijdsgenoten ingewikkelder dan mensen die (veel) ouder zijn dan hij. Hij heeft relaties, heeft zelfs op jonge leeftijd al samengewoond, maar zou het meer dan prima doen op een onbewoond eiland. Niet dat hij niet om ons of zijn vriendin geeft, maar hij doet het prima alleen.

Echt, doe jezelf een plezier. Laat deze laatste posts even rustig bezinken. Bespreek deze optie met je vrouw. Kijk eens objectief naar je familie. Verzamel online wat informatie over het syndroom van asperger zoals het vroeger heette en kijk met die bril naar je familie, jezelf en je dochter. Ik wed dat als je er even over nadenkt, jezelf de kans en tijd geeft om het te overdenken, je wel eens tot dezelfde conclusie kan komen als wij. Je wedt op het verkeerde paard door de problemen van je dochter te schuiven op haar hoge intelligentie. En laat haar testen, maar dan liefst een breed onderzoek en dus niet alleen een IQ-test.

Zou het niet fijn zijn als je de wereld om je heen en jezelf wat beter leert begrijpen? Als je al die negatieve energie die het je kost om je zo te ergeren aan alles en iedereen om kan zetten in mildheid voor jezelf en je omgeving? En als je je dochter kunt helpen te duiden wat er speelt? Je doel is toch om je dochter te helpen aan een fijnere schooltijd dan je zelf hebt gehad? Je wil haar toch handvatten geven om zich te kunnen handhaven in de wereld? Dat doel ga je niet bereiken op de manier waarop je nu bezig bent. Integendeel. De aversie die mensen tegen jou krijgen, straalt af op je dochter. Ik weet het, dat is niet professioneel, maar het gebeurt altijd en overal.

Ik laat het hierbij. Maar ik hoop echt dat je ons advies ter harte neemt. Al zal dat niet morgen zijn, als mijn inschatting juist is

Marianne76 schreef op 29-01-2024 om 12:35:

Hier een hb moeder, zeer hb-dochter en een intelligente zoon (die overgens niet langzamer denkt dan zijn zus en bij het wennen in groep 1 meteen liet zien dat hij de werkjes van eind groep 2 al beheerste). Zoon heeft een ASS-diagnose, beide kinderen AD(H)D.
School is echt niet altijd gemakkelijk gegaan. Ikzelf heb me ook flink verveeld op school, moest net als mijn dochter ook flink aan de slag met perfecionisme en faalangst. Mijn ouders zeiden me, en ik zeg ook tegen mijn kinderen: je moet nu eenmaal een papiertje halen om verder te kunnen in deze maatschappij. Ondertussen probeerden we in overleg met de school alles zo soepel en prettig mogelijk te laten verlopen. Communicatie is een van onze sterke punten, dat is op alle 3 de scholen goed verlopen. De kinderen en ik hadden al heel vroeg door dat je met vriendelijk vragen, meedenken en meewerken heel ver kunt komen, veel verder dan met eisen, boos worden en dramnen. Dat deed vader hier, hij ging al snel niet meer mee naar de overlegmonenten op school, want dat leidde nergens toe.
Zou het bij jullie misschien ook vlotter gaan als je vrouw voortaan alleen naar school gaat voor overleg? Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, niet de weg erheen.
Verder hebben wij de kinderen zelf laten testen. School wilde alleen deeltjes van de IQ-test doen, wij wilden een breed intelligentie- en ontwikkelingsonderzoek. Dat bleek inderdaad nuttiger te zijn (ASS zoon). Jullie dochter zou zomaar ook autisme kunnen hebben en dat is wel belangrijk om te weten. Hoe jonger ze aangepaste begeleiding krijgt, hoe beter ze zich zal kunnen ontwikkelen. Zelfs als jullie nog niet zeker weten wat jullie wel en niet willen laten testen, dan nog is het verstandig jullie dochter al op een wachtlijst te zetten, want de wachtlijsten zijn ontzettend lang! Als ze aan de beurt is, kun je altijd nog besluiten het (nog) niet te doen.

Lees mijn bericht alsjeblieft eens goed, Henricus.

Alles wat je in dit draadje schrijft, ademt autisme, en ja, ook (juist!) je uitleg waarom je het niet zou hebben.

En dat is helemaal niet erg! Ik heb veel mensen met ASS om me heen (familie en werk) en dat zijn over het algemeen heel leuke mensen. Eerlijk, recht door zee, reteslim, geweldig gevoel voor humor en verbaal heel vaardig. Hier en daar een met een gebruiksaanwijzing, naar bij de meesten valt dat enorm mee. 

Als je je dochter heb beste gunt, laat haar dan breed testen en doe het nu, zelf. Wacht niet op de school. Zij verdient de juiste begeleiding om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Sterkte, man.

Henricus

Henricus

30-01-2024 om 21:50 Topicstarter

"Blijkbaar bevalt het zelfgekozen HB etiketje je beter voor jou en je dochter" en dat soort geneuzel
Wellicht nog eens wat van mijn reacties lezen. 
Ik ben getest en wel, dochter is inmiddels goed onderbouwd (nee, (nog) niet getest)

Het "zelfgekozen etiketje" is dus niet van toepassing maar ik snap dat het leuker is om even lekker te zeuren, even een steek onder water te geven. Ook goed voor de likes blijkbaar  

Betreffende andere reacties inzake autisme, mijn familie eens rustig onder de loep nemen en dat soort dingen: je leest een fractie en het oordeel ligt al klaar.
Afijn, is het al in jullie opgekomen dat
- er wellicht nog wel veel meer speelt dan enkel het stukje was ik post
- het "onder de loep nemen" in de afgelopen ettelijke jaren niet (in familiekring) is gebeurd? Als ik nou de enige was...maar d'r zitten wat teveel mensen met soms ook iets teveel hersens.
De lijn tussen geniaal en compleet gestoord is dun en ja, we hebben ze ook in de familie die op dát randje balanceren.
(als je mij al vreemd vindt dan kunnen de hobbypsychologen op 't forum hun lol nog op met een aantal uit mijn familie )

Wat mij trouwens verbaast: ik las iets over "neigen naar kindermishandeling", dit n.a.v. het aantal km's welke ik zou moeten afleggen naar de "nieuwe" school (wat niet doorgaat)
Iedereen wil 't beste voor zijn kinderen,hoor vaak termen als "ga voor ze door 't vuur" en meer van dat soort termen.
Maar als ik het beste voor mijn kinderen wil én dat in de praktijk wil brengen dan neigt 't opeens naar kindermishandeling. 
logica.... 

Tja, je kunt ons oprecht goed bedoelde advies natuurlijk wegzetten als ‘oordeel’ maar daarmee doe je vooral je dochter en jezelf tekort.
Autisme is geen schande. En net als HB kan het zowel een zegen als een handicap zijn en ook beide tegelijk. Ik had geen andere reactie van je verwacht overigens. Schoppen is niet meer je tweede maar je eerste natuur intussen geloof ik. Maar ik hoop dat we toch ergens een zaadje voor reflectie en introspectie hebben geplant. En dat je dochter daar straks de vruchten van plukt.

zo jammer. Vanmiddag leek er best een goed gesprek te ontstaan. Maar nu is de tekstuele honkbalknuppel weer terug.

wat jij niet schrijft kunnen anderen niet raden. Dat het (in jouw ogen) erger kan, betekent niet dat dit geen aandacht nodig heeft. 

Mensen proberen je uit te nodigen in de breedte te kijken, maar je kunt helaas de hyperfocus op 1 aspect niet loslaten. 
Hoop dat je de openheid van vanmiddag weer terugvindt. 

je bevlogenheid is prachtig, maar soms moet je een stapje terug doen om het hele plaatje te zien. 

Sterkte. 

ps; ik geloof echt dat de meeste mensen die hier schrijven dat ook doen omdat ze je willen helpen met de beste oplossing te vinden voor je kind. 

Henricus schreef op 30-01-2024 om 21:50:

"Blijkbaar bevalt het zelfgekozen HB etiketje je beter voor jou en je dochter" en dat soort geneuzel
Wellicht nog eens wat van mijn reacties lezen.
Ik ben getest en wel, dochter is inmiddels goed onderbouwd (nee, (nog) niet getest)

Het "zelfgekozen etiketje" is dus niet van toepassing maar ik snap dat het leuker is om even lekker te zeuren, even een steek onder water te geven. Ook goed voor de likes blijkbaar

Betreffende andere reacties inzake autisme, mijn familie eens rustig onder de loep nemen en dat soort dingen: je leest een fractie en het oordeel ligt al klaar.
Afijn, is het al in jullie opgekomen dat
- er wellicht nog wel veel meer speelt dan enkel het stukje was ik post
- het "onder de loep nemen" in de afgelopen ettelijke jaren niet (in familiekring) is gebeurd? Als ik nou de enige was...maar d'r zitten wat teveel mensen met soms ook iets teveel hersens.
De lijn tussen geniaal en compleet gestoord is dun en ja, we hebben ze ook in de familie die op dát randje balanceren.
(als je mij al vreemd vindt dan kunnen de hobbypsychologen op 't forum hun lol nog op met een aantal uit mijn familie )

Wat mij trouwens verbaast: ik las iets over "neigen naar kindermishandeling", dit n.a.v. het aantal km's welke ik zou moeten afleggen naar de "nieuwe" school (wat niet doorgaat)
Iedereen wil 't beste voor zijn kinderen,hoor vaak termen als "ga voor ze door 't vuur" en meer van dat soort termen.
Maar als ik het beste voor mijn kinderen wil én dat in de praktijk wil brengen dan neigt 't opeens naar kindermishandeling.
logica....

Jo Henricus! Tot nu toe niet gereageerd in dit draadje, maar ik neem nu toch even de moeite. 

Je stelt een serieuze vraag op het forum, en er komen meer dan 100 serieuze reacties. Soms zijn er wel eens trollerige antwoorden te vinden op dit forum, maar die heb jij volgens mij niet gekregen. Meer dan 100 reacties van mensen die jouw probleem serieus nemen en jij noemt het geneuzel. 

Vind je dat niet een beetje..... onaardig, of respectloos? Denk je niet dat er een kern van waarheid in al deze berichten kan zitten? Net zo goed als jij geen HB diagnose kan stellen bij jouw 5-jarige dochter kunnen mensen hier geen autismediagnose stellen bij jou. Want niemand hier kent jou in het echt. Als jij net zo praat in het echt als hier op het forum, denk ik wel dat ik jou een onaardige rare snoeshaan zou vinden. 

Je komt hier over als iemand die heel veel klaagt over andere mensen maar zelf geen echte actie onderneemt, andere mensen zelfs beledigt, iemand die een slachtofferrol aanneemt. Het spijt me dat ik het zeg, maar het is bijna vermakelijk om jouw berichten te lezen. Ik weet niet hoe jij denkt over onaardige slachtofferige types; maar als je ook het idee hebt dat zulke mensen op niet veel medewerking hoeven te rekenen, dan zou ik toch ook zelf maar eens wat reacties teruglezen. Misschien valt het kwartje. 

Het is inderdaad bijna lachwekkend, de bombastische manier waarop TO communiceert.

En ergens ook wel een beetje sneu (al ben ik inmiddels wel bijna alle sympathie voor TO verloren), want het moet wel akelig zijn om je continu in een soort arrogante onaardige aanval-modus menen te moeten bevinden.

Continu al die negatieve energie. Lijkt me funest voor je mentale gezondheid. 

Goh wat jammer. Even leek er een vriendelijk gesprek te ontstaan en bam, het is 21.50 en hij gaat er weer met een gestrekt been in. Ik geloof niet het zin heeft om nog suggesties te doen.

Annaniem2023 schreef op 31-01-2024 om 00:50:

Goh wat jammer. Even leek er een vriendelijk gesprek te ontstaan en bam, het is 21.50 en hij gaat er weer met een gestrekt been in. Ik geloof niet het zin heeft om nog suggesties te doen.

Ik snap niet dat mensen zo ontzettend veel moeite doen voor iemand die het niet erg vindt als de halve wereldbevolking zal doodvallen.

ToetieToover schreef op 31-01-2024 om 01:09:

[..]

Ik snap niet dat mensen zo ontzettend veel moeite doen voor iemand die het niet erg vindt als de halve wereldbevolking zal doodvallen.

Ik vat het niet op als een belediging. Ik ken heel veel mensen met autisme van verschillende intelligentie niveaus en dit is echt een typisch voorbeeld van autistisch denken. Het laat ook heel goed het verschil zien met neurotypisch denken. Voor neurotypicals is bovenstaande zin doordrenkt met emoties en associaties; over het moeten missen van naasten, over lijden, pijn, rouw en ellende. En degene die dit anderen toewenst moet wel een onmens zijn. 
Bij mensen met autisme zit er geen enkele emotie of associatie achter de uitspraak dat de halve wereld dood mag neervallen. Je moet het echt heel letterlijk nemen. Ze vinden de wereld gewoon te druk en te lastig dus zou het voor hen makkelijker zijn als er minder mensen waren. 

Henricus, je wordt geraakt door mijn opmerking dat het zelfgekozen HB etiket je misschien beter bevalt. ‘Zelfgekozen’ geldt inderdaad niet voor jou, je hebt geschreven dat je getest bent. Ik heb dat niet goed onthouden. Mijn excuses. 

Ik kan me achteraf voorstellen dat het leest als een steek onder water. Ik heb mijn opmerking dus niet voldoende onderbouwd. Ik bedoelde het letterlijk. In mijn omgeving ken ik een aantal hoogintelligente mensen met autisme(getest) die de diagnose voor zichzelf en de buitenwereld liever ontkennen/verborgen houden omdat zij vinden dat het hen in het hoekje van mindervaliden plaatst en dat willen ze niet. Het etiket HB vinden zij beter bij hen passen. Daarom zetten zij HB op de voorgrond en proberen zij te vergeten dat ze ook autistisch zijn. 

ToetieToover schreef op 31-01-2024 om 01:09:

[..]

Ik snap niet dat mensen zo ontzettend veel moeite doen voor iemand die het niet erg vindt als de halve wereldbevolking zal doodvallen.

Persoonlijk doe ik in dit topic en in het dagelijks leven moeite omdat ik het fijn zou vinden als er meer kennis en daardoor begrip komt voor mensen met autisme en hun familie/vrienden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.