Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dagtaak aan prutswerk


Ik kan mij inmiddels niet aan de indruk onttrekken dat onze TO niet helemaal eerlijk is. 

Ik heb TO voor context geloept. In april vorig jaar was er naar eigen zeggen niets aan de hand op school, behalve problemen met spraak waarvoor ze de logopediste bezochten (bericht TO van 3 april om 10:50). In datzelfde bericht geeft TO ook aan dat ze een half jaar op school zit. 

En nu zouden “die figuren op school” er al 2 jaar een zooitje van maken? Terwijl ze pas najaar 2022 is begonnen op de basisschool..?

Overdrijf je nu om je verhaal zogenaamd kracht bij te zetten? Of was je in het voorjaar niet helemaal eerlijk?


Ook is het bijzonder dat je in april 2023 alle problemen omtrent te dochter (én zoon) enorm liep te bagatelliseren; je vond dat je vrouw zich niet zo druk moest maken en dat het allemaal wel meeviel met de problemen? Logopedie was onzin? Verder waren er geen problemen op school? En nu, 9 maanden later, moet dochter ineens heel radicaal naar een andere school en is de school er twee jaar mee bezig?

Als je al jouw berichten achter elkaar leest, krijg je als lezer een heel specifiek beeld van jou; een arrogante zelfingenomen betweter, die alles onzin vindt, zijn vrouw niet support in de zorgen die ze heeft omtrent de kinderen, iemand die op werkelijk iedereen commentaar heeft en continu mensen loopt te bekritiseren (alleen al het voorbeeld over die Audi van de logopediste… really?) 

Maar ik lees vooral iemand die zichzelf keihard overschreeuwt, met zeer matige social skills en die hierdoor érg boos en gefrustreerd is. En bovenal erg onzeker. Het feit dat je de afgelopen maanden echt meermaals schrijft dat je wil dat je dochter je ziet als haar “grote sterke papa”, is hiervoor exemplarisch, mijns inziens. 

Ik kan me voorstellen dat door jouw eigen etiketje, je tegen allerhande zaken bent aangelopen in je jeugd en tijdens je schoolcarrière. Maar je projecteert en niet zo’n beetje ook en dat is écht niet helpend voor je kinderen en je vrouw. 

Henricus schreef op 28-01-2024 om 23:37:

[..]

Wel, school weet niet wat ze met haar aan moeten.

Zelf vindt ze school opzich wel leuk, vraagt in het weekend of ze weer naar school mag. Ze vindt het makkelijk (groep 2, sja), hoor vaak de term saai. Speelt niet of nauwelijks met andere kinderen, werkt vaak alleen, praat zelden/niet tegen juf, 1 juf (van de 2) vindt ze niet leuk

De klas vindt ze druk en heeft liever minder kinderen/drukte.

Voelt zich bijv bekeken (als ze als 1 van de) eerste(n) in de klas is: prima. Zijn we te laat of later en zit de klas (redelijk) vol dan krijg je haar met geen mogelijkheid in de klas, wordt ze boos, wil naar huis

Wij vernemen bij haar wel faalangst

Waaruit spreekt dan een hogere intelligentie?

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat dan precies het probleem is waar de school / externe partijen al 2 jaar mee bezig zijn.

Wat je beschrijft over je dochter in groep 2 klinkt niet zo bijzonder en dat kan een school wel oplossen zonder externe hulp. 

Mijn neefje vertikte destijds om ook maar iets te doen in groep 2 want alles was stom. School heeft hem toen door laten stromen naar groep 3 midden in het jaar. Mijn jongste zoon was ook niet erg ijverig. Tot hij opeens alle werkjes van groep 2 in een week afmaakte. De hele boel bij de juf neerlegde met de mededeling dat hij nu genoeg gedaan had en wel weer verder ging in groep 3. Hij heeft vooral gespeeld in de bouwhoek in groep 3. Gelukkig zat hij op een zeer relaxte school. 

Kinderen die zich vervelen in groep 2 is niet bijzonder. Dat kan een school wel oplossen. Je dochter gaat wel graag naar school zeg je. Wat is er dan toch aan de hand dat er allerlei onderzoeken moeten plaatsvinden. Wat jij beschreven hebt in je eerste bericht komt namelijk niet overeen met je voorbeelden.  

Henricus

Henricus

29-01-2024 om 10:05 Topicstarter

Dweedledee schreef op 29-01-2024 om 01:55:

Ik kan mij inmiddels niet aan de indruk onttrekken dat onze TO niet helemaal eerlijk is.

Ik heb TO voor context geloept. In april vorig jaar was er naar eigen zeggen niets aan de hand op school, behalve problemen met spraak waarvoor ze de logopediste bezochten (bericht TO van 3 april om 10:50). In datzelfde bericht geeft TO ook aan dat ze een half jaar op school zit.

En nu zouden “die figuren op school” er al 2 jaar een zooitje van maken? Terwijl ze pas najaar 2022 is begonnen op de basisschool..?

Overdrijf je nu om je verhaal zogenaamd kracht bij te zetten? Of was je in het voorjaar niet helemaal eerlijk?


Ook is het bijzonder dat je in april 2023 alle problemen omtrent te dochter (én zoon) enorm liep te bagatelliseren; je vond dat je vrouw zich niet zo druk moest maken en dat het allemaal wel meeviel met de problemen? Logopedie was onzin? Verder waren er geen problemen op school? En nu, 9 maanden later, moet dochter ineens heel radicaal naar een andere school en is de school er twee jaar mee bezig?

Als je al jouw berichten achter elkaar leest, krijg je als lezer een heel specifiek beeld van jou; een arrogante zelfingenomen betweter, die alles onzin vindt, zijn vrouw niet support in de zorgen die ze heeft omtrent de kinderen, iemand die op werkelijk iedereen commentaar heeft en continu mensen loopt te bekritiseren (alleen al het voorbeeld over die Audi van de logopediste… really?)

Maar ik lees vooral iemand die zichzelf keihard overschreeuwt, met zeer matige social skills en die hierdoor érg boos en gefrustreerd is. En bovenal erg onzeker. Het feit dat je de afgelopen maanden echt meermaals schrijft dat je wil dat je dochter je ziet als haar “grote sterke papa”, is hiervoor exemplarisch, mijns inziens.

Ik kan me voorstellen dat door jouw eigen etiketje, je tegen allerhande zaken bent aangelopen in je jeugd en tijdens je schoolcarrière. Maar je projecteert en niet zo’n beetje ook en dat is écht niet helpend voor je kinderen en je vrouw.

niks beters te doen zeker...

Wat het doel hiervan? 

/edit: ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken, maar oa data kloppen blijkbaar niet (2 jaar school bijv.)
stel je bent een ca. half jaar geleden 35 jaar geworden, hoe oud zeg je dat je dan bent? 35 jaar 6 maand en 5 dagen? of zeg je gewoon 35 jaar?
Ik ga uit van het laatste. Zo werkt het bij mij nml ook...of verwacht je van mij details tot op de dag?
Idioterie, ga je met belangrijker zaken bezighouden. 

Henricus, de mensen hier op het forum zijn over het algemeen echt wel behulpzaam. Maar dan moet je wel open staan voor suggesties en adviezen, willen leren en iets aannemen van een ander. Daar echt iets mee doen en naar handelen is nog wat anders en kan echt heel moeilijk zijn, maar de bereidheid tot leren is wel een belangrijke voorwaarde hier voor de bereidwilligheid van medeforummers om te helpen.

Je bent ongetwijfeld intelligent met een complex levenspad, maar je bent niet onfeilbaar en zonder fouten. Dat is niemand. Je hebt niet de wijsheid in pacht. Wij allemaal niet. We doen allemaal maar wat en we worstelen ons soms door het leven en het ouderschap heen. 

Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel tegen hbers als ik hier zo meelees. Erg goed in zelfreflectie valt blijkbaar niet in het pakket.
Dat mensen op grond van het etiket hb verwachten dat je jezelf niet alleen slimmer acht dan anderen maar dat ook gebruikt om eventuele communicatieproblemen die daardoor ontstaan, op te lossen vind ik niet zo gek.
Daarnaast zie ik vaak dat mensen langs elkaar heen praten zonder dat van elkaar en zichzelf door te hebben, dus dat is niet erg uniek. Heeft weinig met hb of niet te maken.
Dat een hb-er het ergerlijk vindt dat de ander niet mee kan in zijn briljante, snelle gedachtenstromen is wel begrijpelijk maar misschien is die gedachte stroom gewoon niet zo briljant als je denkt en het rustig moeten uitleggen aan een ander is juist een goede manier om te toetsen of het allemaal wel zo goed klopt als je dacht. Misschien zie je toch iets over het hoofd, weet je niet alles of maak je toch ergens een denkfout. 

ief schreef op 28-01-2024 om 22:36:

Ik heb de andere pagina’s niet gelezen, maar ik vind het heeeeel herkenbaar. Ik mis overal professionaliteit. Het lijkt soms wel alsof scholen, zorg, gemeente en bedrijven helemaal niet gericht zijn op problemen oplossen.

Dit precies, ik ben niet HB maar wat een onhandig en tijdrovend gemiep overal.

Alles moet langs tig schijven. Niemand weet echt waar het over gaat. Talloze nutteloze functies.

Henricus schreef op 29-01-2024 om 10:05:

[..]

niks beters te doen zeker...

Wat het doel hiervan?

/edit: ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken, maar oa data kloppen blijkbaar niet (2 jaar school bijv.)
stel je bent een ca. half jaar geleden 35 jaar geworden, hoe oud zeg je dat je dan bent? 35 jaar 6 maand en 5 dagen? of zeg je gewoon 35 jaar?
Ik ga uit van het laatste. Zo werkt het bij mij nml ook...of verwacht je van mij details tot op de dag?
Idioterie, ga je met belangrijker zaken bezighouden.

Wat een nare reactie. 
Het lijkt mij dat jou openingspost en diverse andere posts vooral bedoeld zijn om te ventileren over hoe verschrikkelijk het is om in een wereld te moeten leven waarin iedereen te stom is om jou bij te kunnen houden en voor dat ongemak zoek je hier (h)erkenning. 
Je gebruikt diverse voorbeelden uit je omgeving om te onderbouwen hoe incompetent de mensen zijn van wie jij of anderen om je heen afhankelijk zijn. 
Daar zou het dan over moeten gaan en niet over hoe je je dochter het beste kunt helpen om vervolgens weer mensen af te kunnen kammen. Je communiceert niet zuiver. 

Ali

Ali

29-01-2024 om 11:17

AnnaPollewop schreef op 29-01-2024 om 10:25:

Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel tegen hbers als ik hier zo meelees. Erg goed in zelfreflectie valt blijkbaar niet in het pakket.

Op basis van wat Henricus schrijft of ook vanwege de andere hb bijdragen?

Dat mensen op grond van het etiket hb verwachten dat je jezelf niet alleen slimmer acht dan anderen maar dat ook gebruikt om eventuele communicatieproblemen die daardoor ontstaan, op te lossen vind ik niet zo gek.

Nee, ks niet gek, wel regelmatig vermoeiend.

Daarnaast zie ik vaak dat mensen langs elkaar heen praten zonder dat van elkaar en zichzelf door te hebben, dus dat is niet erg uniek. Heeft weinig met hb of niet te maken.
Dat een hb-er het ergerlijk vindt dat de ander niet mee kan in zijn briljante, snelle gedachtenstromen is wel begrijpelijk maar misschien is die gedachte stroom gewoon niet zo briljant als je denkt en het rustig moeten uitleggen aan een ander is juist een goede manier om te toetsen of het allemaal wel zo goed klopt als je dacht. Misschien zie je toch iets over het hoofd, weet je niet alles of maak je toch ergens een denkfout.

En misschien is de gedachtestroom wel goed (briljant maak jij ervan).

Hb’ers zijn niet feilloos en ook niet uniek, dat beweert geen enkele hb’er. Dat is wel vaak wat anderen schijnen te denken, met als gevolg dat de acties van hb’ers onder een vergrootglas liggen en iedere fout wordt aangegrepen om te roepen: zie je wel, helemaal niet briljant, zie je wel helemaal niet hb, zie je wel zo uniek is het allemaal niet.

Topvoetballer die een goal mist: ‘Zie je wel, zo briljant is ie helemaal niet.’ ‘Nou, misschien is ie wel wat sneller dan het gemiddelde in rennen, maar empatisch vermogen heeft ie niet. Dus laat ie eerst daar maar aan werken’ ‘Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel aan topsporters als ik lees wat Promes allemaal doet.’

Ali schreef op 29-01-2024 om 11:17:

[..]

Hb’ers zijn niet feilloos en ook niet uniek, dat beweert geen enkele hb’er. Dat is wel vaak wat anderen schijnen te denken, met als gevolg dat de acties van hb’ers onder een vergrootglas liggen en iedere fout wordt aangegrepen om te roepen: zie je wel, helemaal niet briljant, zie je wel helemaal niet hb, zie je wel zo uniek is het allemaal niet.

Topvoetballer die een goal mist: ‘Zie je wel, zo briljant is ie helemaal niet.’ ‘Nou, misschien is ie wel wat sneller dan het gemiddelde in rennen, maar empatisch vermogen heeft ie niet. Dus laat ie eerst daar maar aan werken’ ‘Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel aan topsporters als ik lees wat Promes allemaal doet.’

Dat soort reacties hangen ook af van hoe die HBer zich profileert. Genoeg HBers die hun eigen fouten ruiterlijk toegeven en die van een ander kunnen accepteren zonder daar lullig over te doen.

Ik denk de obstakels in communicatie wel te begrijpen die (sommige) HB-ers ervaren. Ook ik moet schakelen, ombuigen en andere wegen en niveau’s zoeken in de communicatie als ik met mijn verstandelijk beperkte en autistische kind praat. Dat kan inderdaad heel vermoeiend en uitdagend zijn, maar meer nog verrassend, boeiend, verfrissend, leerzaam en verrijkend. Ik respecteer mijn kind en zijn manier van communiceren, hoe hard hij werkt om de wereld en de mensen om hem heen te begrijpen. Niet meer dan normaal dat ik ook hard werk om zijn wereld en de wereld van zijn vrienden te begrijpen. Het maakt het leven naar mijn mening een stuk mooier en interessanter om de verbinding te zoeken dan de verschillen te benadrukken. 

Ali schreef op 29-01-2024 om 11:17:

[..]

Hb’ers zijn niet feilloos en ook niet uniek, dat beweert geen enkele hb’er. Dat is wel vaak wat anderen schijnen te denken, met als gevolg dat de acties van hb’ers onder een vergrootglas liggen en iedere fout wordt aangegrepen om te roepen: zie je wel, helemaal niet briljant, zie je wel helemaal niet hb, zie je wel zo uniek is het allemaal niet.

Topvoetballer die een goal mist: ‘Zie je wel, zo briljant is ie helemaal niet.’ ‘Nou, misschien is ie wel wat sneller dan het gemiddelde in rennen, maar empatisch vermogen heeft ie niet. Dus laat ie eerst daar maar aan werken’ ‘Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel aan topsporters als ik lees wat Promes allemaal doet.’

Ik ben er te lui en te dom voor om alles te gaan lopen citeren, maar als je je eigen bijdrages in dit topic nog eens doorleest, vind je dan oprecht dat je je nergens boven anderen stelt?

En waarom zou je je überhaupt als hb-er profileren, anderen stellen zich toch ook niet voor met hun IQ, hun eindtijd op de laatste halve marathon of hun vetpercentage. Hb is een eigenschap, net zoals er veel eigenschappen zijn. Soms handig, soms niet. Je kan niet verwachten dat de hele wereld zich aan je aanpast, net zo min als dat die zich aanpast aan alle andere menstypen en persoonlijkheden. Dat gaat gewoon niet in een 1 op n of m op n relatie. En zelfs in een 1 op 1 relatie moeten beiden zich aanpassen. Heel vermoeiend maar wel zo eerlijk.

Ali schreef op 29-01-2024 om 11:17:

[..]

Hb’ers zijn niet feilloos en ook niet uniek, dat beweert geen enkele hb’er. Dat is wel vaak wat anderen schijnen te denken, met als gevolg dat de acties van hb’ers onder een vergrootglas liggen en iedere fout wordt aangegrepen om te roepen: zie je wel, helemaal niet briljant, zie je wel helemaal niet hb, zie je wel zo uniek is het allemaal niet.

Topvoetballer die een goal mist: ‘Zie je wel, zo briljant is ie helemaal niet.’ ‘Nou, misschien is ie wel wat sneller dan het gemiddelde in rennen, maar empatisch vermogen heeft ie niet. Dus laat ie eerst daar maar aan werken’ ‘Ik krijg gewoon bijna een vooroordeel aan topsporters als ik lees wat Promes allemaal doet.’

Als die topvoetballer roept dat de middenvelder hem niet fatsoenlijk aanspeelt, zijn medespelers onvoldoende trainen, het publiek te luid juicht, de scheits verkeerde beslissingen neemt en het veldonderhoud inadequaat is, om vervolgens te verkondigen dat hij en zijn kleuters topvoetballers zijn, dan krijgt hij wrs een nare reactie op iedere goal die hij mist idd. 

PhilDunphy schreef op 28-01-2024 om 22:46:

[..]

Ik vind het juist wel een verfrissende reactie van Mevrouw75. Ik had er zo nog niet naar gekeken, maar ben het er wel mee eens. Iedereen is voortdurend aan het afstemmen met de ander. Natuurlijk zijn afstemmingsproblemen veel lager als je onder gelijkgestemden bent. Maar die groep 'niet HB'ers' zijn niet één grote groep gelijkgestemden. Het zou betekenen dat 98% van de bevolking altijd heerlijk 'onder elkaar' is als 'één grote groep die op dezelfde manier communiceert en elkaar daardoor heerlijk makkelijk begrijpt'. Zodra ik het getal '98%' zie, zie ik hoe belachelijk die gedachte is. (zelfs binnen de groep 2% HB'ers zit nog een enorme variatie waardoor 'gelijkgestemden' naar mijn idee ook daar niet eens altijd op gaat!)

Dat omgang met gelijkgestemden prettig is, zal denk ik niemand ontkennen. Maar dat gaat dus óók op voor niet-hb'ers die ook nog steeds hun gelijkgestemden moeten vinden.

Dit idd. Het is natuurlijk ook niet zo dat niet-HBers allemaal een 'gemiddeld' iq hebben. Het is niet zo dat 2% van de mensen HB is en 98% van de mensen een iq tussen de 90 en 110 heeft. Onder niet-HBers kan er ook zomaar een verschil van 30-40 iq punten bestaan (bijv iq van 80 vs iq van 120). En dan laat ik mensen met een verstandelijke beperking nog buiten beschouwing. Laat staan neurodiversiteit door bijv ontwikkelingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen of gewoonweg verschil in karakter, interesses ed.   

Ali schreef op 28-01-2024 om 21:11:

[..]


Fijn dat het bij jouw gezin allemaal al direct duidelijk was dat ze slim waren, en dat ze probleemloos op het gym zitten. Dat is dus niet jullie verdienste als ouders, maar hebben jullie toevallig makkelijke, meegaande en ongecompliceerde kinderen.

En je hebt wel lef door te suggereren dat jouw andere familie het probleem gecreëerd heeft. Wat een arrogantie. Beste stuurlui staan aan wal.

En even voor jouw begrip: slimme kinderen ≠ hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen worden niet vanzelf altijd gezien.

Ik denk zeker wel dat je als ouders invloed hebt op hoe het loopt. Als je ongewenst gedrag niet corrigeert, maar vergoelijkt met 'ach, hij is hoogbegaafd' dan stuur je je kind niet de goede kant op. Dat bleek dus ook bij mijn familielid.
Overigens heb ik niet 'toevallig makkelijke, meegaande en ongecompliceerde kinderen'. Ze zijn allebei hb (net als wij, trouwens, dus ons begrip is prima). Eentje is redelijk ongecompliceerd, maar de ander zeer zeker niet. Maar je krijgt school niet in actie als je kind niet ook meewerkt, en andersom. En dan nog: de basisschool is gewoon simpel. Zo heel veel kan zogenaamd uitdagender werk hier niet aan veranderen. Het blijft saai t/m groep 8. Je moet het wel gewoon doen, net als je tanden poetsen. De uitdaging zat in de hobby's.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.