Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dagtaak aan prutswerk


@Henricus, Is het mogelijk eerst een proefweek te opperen? 2 uur rijden is niet weinig. Gelukkig ben je online ondernemer waardoor een verhuizen niet onmogelijk lijkt en de verandering minder groot hoeft te worden.
Laat je wel goed informeren, en niet alleen door de schoolmedewerkers. Sommige Hb -scholen gaan fuseren vanwege de kosten en gebrek aan leerlingen. Hier is een Hb-school gesloten en werden de enkele klassen als subdivisie ondergebracht onder een reguliere basisschool waardoor de Hb leerlingen gewoon met reguliere leerlingen buiten speelden of gymden. Vergelijkbaar met een reguliere basisschool met pluspakketten en een Hb-leerkracht.
Het is lastig, maar gelukkig staan jullie hier allebei achter.

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 20:24 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 28-01-2024 om 20:03:

Kan je dan niet beter verhuizen naar die school toe als dat doorgaat desnoods een derde hypotheek of baan erbij wat je anders aan reistijd zou besteden? Iedereen wordt lijp van die reistijd. Dat zou ik doen als ik vader was.


Verhuizen is reeds over gesproken, we hebben gewoon voor de lol wat rondgesnuffeld in die regio maar het zint ons, om meerdere redenen, niet. We wonen prima waar we nu zitten, we willen er niet weg (zo'n plek krijgen we ook niet weer) etc. etc. Teveel redenen.
We hebben 1 hypotheek en daar willen we het ook graag bij houden  

Het is dus ook onzeker wat we met die school gaan doen, dinsdag gewoon even een dagje meelopen en daarna maar kijken wat we gaan doen en wat de opties zijn

Mag ik een praktische suggestie doen met betrekking tot het onderwijsvraagstuk? Op Facebook heb je een groep voor ouders van HB kinderen in het basisonderwijs. Daar zitten zowel ouders met kinderen op een HB school als op een reguliere school. Je zou eens kunnen navragen wie er ook in jouw omgeving woont en positieve ervaring heeft met een reguliere school met HB. De ene school is er namelijk vreselijk slecht op ingericht. Met leerkrachten én IB'ers die zeer bagatelliserend doen over de problematiek die HB kinderen kunnen hebben. Die bijvoorbeeld vinden dat een kleuter vooral moet spélen. Of die vinden dat onderpresterende kinderen zich 'prima vermaken'. Maar er zijn ook regulier ingerichte scholen met een heel sterk plusprogramma. Waarin veel erkenning is voor HB, waar uitermate goede verrijking wordt geboden zelfs binnen de klas. En waar onderpresteren en de sociaal-emotionele ontwikkeling veel aandacht krijgt. Wellicht dat er veel dichterbij huis dus ook prima opties zijn. Want dagelijks 60km rijden (zoiets is het toch?) maal 4x per dag maal 6 jaar, kan je gezin slopen. En dat hebben jullie er voor over, maar het gaat wel ten kosten van iets, namelijk het gezinswelzijn. En dat je partner en jij goed in je vel blijven zitten, is óók in het belang van je dochter. Bovendien maakt het het sociale stuk vanaf groep 3 wel heel wat ingewikkelder.  
Ik ben er zelf voorstander van om weg te gaan bij een school die HB niet goed snapt / erkent, maar zou wel zeggen: kijk brééd naar alternatieven en niet naar deze ene uiterste optie. 
(en je kind laten testen kan weldegelijk ook op deze leeftijd al heel veel opleveren als je in dit traject bezig bent en opbokst tegen gebrek aan erkenning)

Mijn oudste heeft een beperking en gaat al sinds zijn 3de mee met vervoer. We hebben periodes met zeer lange rittijden gehad (ruim 1,5 uur enkele reis). Dit was overduidelijk heel ongezond voor hem. 

Ik heb dit snel beëindigd door hem zelf te gaan brengen/halen in deze periodes (werd het 30 min enkele reis). Ik vind zo lang in de auto zitten absoluut onverantwoord. Voor volwassenen is het al niet te doen. Laat staan voor een kind na een hele dag school. Daarnaast geeft het een zeer ongezonde druk op jullie gezinsleven wat het welzijn van niemand ten goede komt. 

Ik kan er niet bij dat je dit een goede optie zou vinden voor een kind van 5, die op geen enkele wijze zeggenschap kan hebben over de situatie. En dan zeggen dat het beter is voor kind...Omdat? Het HB onderwijs is? Er zijn ook reguliere scholen te vinden die hiermee om kunnen gaan. Er zijn zoveel kinderen met een gebruiksaanwijzing die zich ook redden op een reguliere school. Als je dochter pas 5 is kun je nou niet zeggen dat je al uitgevochten bent op een school qua opties. Dit kan jaren duren voor je met school een goed evenwicht gevonden hebt. Daarnaast zal dochter toch moeten functioneren in een 'normale' samenleving met, zoals je zelf al zegt, voornamelijk mensen die anders functioneren. 

Ik zou mezelf echt nog een keer goed achter de oren krabben voordat jullie met dit plan doorgaan.

in je openingspost schrijf je ‘ben ik te kritisch?’ 
Ja dat ben je.  

Henricus schreef op 28-01-2024 om 19:57:

[..]

Herejezus, gaan we weer.

nogmaals: het hb verhaal komt niet toevallig uit de lucht vallen

Zowel in mijn familie als bij de vrouw zijn er meer dan genoeg mensen met méér dan genoeg hersens. Uit mijn kant ben ik wellicht nog één van de "dommeren", voor zover daar al sprake van kan zijn.

Zoals Harrie Jekkers al eens in één van zijn shows (over intellegentie) zei: heet je vader knoflook en je moeder ui dan kan je niet helpen dat je stinkt. Oftewel e.e.a. is erfelijk belast (geen garantie).
Ondanks de jonge leeftijd van dochter roep ik al jaren dat ze waarschijnlijk ook erfelijk belast is.

Je bent niet uniek hoor. Talloze families zijn zo.

Waarom was het nodig om 'al jaren' te roepen dat ze waarschijnlijk ook erfelijk belast is? Waarom? 
Het was hier vanaf de geboorte al duidelijk, maar wij hebben het nog nooit nodig gevonden om dat steeds maar verbaal te bevestigen (tegen wie....? kinderen waren slim, dat zie je vanzelf wel.) Kinderen zitten nu probleemloos in 5 en 3 gym.
Bij een ander familielid, daarentegen, werd dit wel gedaan. Niet geheel ontoevallig waren ze daar ook al meteen ontevreden over school, waren er gedragsproblemen die meteen en alleen werden toegeschreven aan het zelfgeplakte etiketje, en moest er zelfs een particuliere school aan te pas komen. Soms kun je een probleem ook gewoon creëren.

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 20:58 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 28-01-2024 om 20:28:

Mag ik een praktische suggestie doen met betrekking tot het onderwijsvraagstuk? Op Facebook heb je een groep voor ouders van HB kinderen in het basisonderwijs. Daar zitten zowel ouders met kinderen op een HB school als op een reguliere school. Je zou eens kunnen navragen wie er ook in jouw omgeving woont en positieve ervaring heeft met een reguliere school met HB. De ene school is er namelijk vreselijk slecht op ingericht. Met leerkrachten én IB'ers die zeer bagatelliserend doen over de problematiek die HB kinderen kunnen hebben. Die bijvoorbeeld vinden dat een kleuter vooral moet spélen. Of die vinden dat onderpresterende kinderen zich 'prima vermaken'. Maar er zijn ook regulier ingerichte scholen met een heel sterk plusprogramma. Waarin veel erkenning is voor HB, waar uitermate goede verrijking wordt geboden zelfs binnen de klas. En waar onderpresteren en de sociaal-emotionele ontwikkeling veel aandacht krijgt. Wellicht dat er veel dichterbij huis dus ook prima opties zijn. Want dagelijks 60km rijden (zoiets is het toch?) maal 4x per dag maal 6 jaar, kan je gezin slopen. En dat hebben jullie er voor over, maar het gaat wel ten kosten van iets, namelijk het gezinswelzijn. En dat je partner en jij goed in je vel blijven zitten, is óók in het belang van je dochter. Bovendien maakt het het sociale stuk vanaf groep 3 wel heel wat ingewikkelder.
Ik ben er zelf voorstander van om weg te gaan bij een school die HB niet goed snapt / erkent, maar zou wel zeggen: kijk brééd naar alternatieven en niet naar deze ene uiterste optie.
(en je kind laten testen kan weldegelijk ook op deze leeftijd al heel veel opleveren als je in dit traject bezig bent en opbokst tegen gebrek aan erkenning)

Suggesties zijn altijd welkom
Inzake school: we kennen onze dochter wel een beetje en hebben de 1e school al met zorg uitgezocht. Kleinschalig dorpsschooltje in de bossen. 
Een grote(re) school is sowieso niks voor haar, ze vindt ze klas nu al te groot en te druk.

De "nieuwe" school is ook eentje waar we met beleid naar hebben gezocht, geen idee of het haar bevalt..dat zien we dinsdag a.s. wel.

Inzake plusklassen: daar is vaker over gesproken bij de huidige school, de school zou daar ook iets mee gaan doen, duidelijk afgesproken. Bij het laatste gesprek, wat ik uiteindelijk afgekapt heb, kwam die vraag weer naar boven. 
Toen bleek dat ze er niets mee gedaan hadden én niets mee willen doen omdat dochterlief niet laat zien wat ze kan. 
Er wordt dus niet eens een poging gewaagd. 

We kijken wel breed, maar wij, ouders, moeten ons er ook con=mfortabel bij voelen.
Het is helaas niet zo dat (enigszins) geschikte scholen hier in grote getale om de hoek zitten  

Henricus schreef op 28-01-2024 om 20:00:

[..]

In plaats van af te zeiken ook nog iets inhoudelijks te melden??

Nee geen behoefte aan. 

Ali

Ali

28-01-2024 om 21:11

Valeria schreef op 28-01-2024 om 20:51:

[..]

Je bent niet uniek hoor. Talloze families zijn zo.

Waarom was het nodig om 'al jaren' te roepen dat ze waarschijnlijk ook erfelijk belast is? Waarom?
Het was hier vanaf de geboorte al duidelijk, maar wij hebben het nog nooit nodig gevonden om dat steeds maar verbaal te bevestigen (tegen wie....? kinderen waren slim, dat zie je vanzelf wel.) Kinderen zitten nu probleemloos in 5 en 3 gym.
Bij een ander familielid, daarentegen, werd dit wel gedaan. Niet geheel ontoevallig waren ze daar ook al meteen ontevreden over school, waren er gedragsproblemen die meteen en alleen werden toegeschreven aan het zelfgeplakte etiketje, en moest er zelfs een particuliere school aan te pas komen. Soms kun je een probleem ook gewoon creëren.


Waarom vind je het nodig om te zeggen dat ze niet uniek zijn?


Fijn dat het bij jouw gezin allemaal al direct duidelijk was dat ze slim waren, en dat ze probleemloos op het gym zitten. Dat is dus niet jullie verdienste als ouders, maar hebben jullie toevallig makkelijke, meegaande en ongecompliceerde kinderen.

En je hebt wel lef door te suggereren dat jouw andere familie het probleem gecreëerd heeft. Wat een arrogantie. Beste stuurlui staan aan wal.

En even voor jouw begrip: slimme kinderen ≠ hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen worden niet vanzelf altijd gezien.

Valeria schreef op 28-01-2024 om 20:51:

[..]

Je bent niet uniek hoor. Talloze families zijn zo.

Waarom was het nodig om 'al jaren' te roepen dat ze waarschijnlijk ook erfelijk belast is? Waarom?
Het was hier vanaf de geboorte al duidelijk, maar wij hebben het nog nooit nodig gevonden om dat steeds maar verbaal te bevestigen (tegen wie....? kinderen waren slim, dat zie je vanzelf wel.) Kinderen zitten nu probleemloos in 5 en 3 gym.
Bij een ander familielid, daarentegen, werd dit wel gedaan. Niet geheel ontoevallig waren ze daar ook al meteen ontevreden over school, waren er gedragsproblemen die meteen en alleen werden toegeschreven aan het zelfgeplakte etiketje, en moest er zelfs een particuliere school aan te pas komen. Soms kun je een probleem ook gewoon creëren.



Ik weet niet of je het bedoelt zoals ik het opvat, maar ik vind je post echt niet prettig. Ik hoop dat je snapt dat niet bij elk HB kind 'gewoon' wordt gezien dat het slim is. Veel kinderen zijn onderpresteerders en hebben zich binnen 6 weken aangepast aan de klas. Dan lijkt alle slimheid weg en wordt er niks meer gezien. Is de kleuterjuf daar niet bekend mee, dan heb je dus gewoonweg pech. Of kinderen worden dat vervelende of drukke kind (gedragsmatig) in de ogen van de juf en de IB'er. Dan moet je als ouder dus wél verbaal voor je kind opkomen, want de neerwaartse spiraal ligt dan al vanaf jonge leeftijd op de loer.
En het probleemloos doorgroeien richting gym3 en gym5 vind ik oprecht super voor jouw kinderen, maar ook dat is veel HB kinderen niet gegeven. Een bore-out, hoge faalangst, motivatieproblemen, etc. zijn zomaar wat redenen om vroegtijdig uit te vallen. Vooral als er niet al jong iemand had opgemerkt dat jij eigenlijk wel wat meer in je mars had en moest leren leren. Als er dan geen erkenning is voor dat je HB bent, is het júist belangrijk dat iemand (desnoods keer op keer en desnoods met die onderbouwing van erfelijkheid) blijft benadrukken dat jij je uitdaging behoeft.

Henricus schreef op 28-01-2024 om 20:58:

[..]

Suggesties zijn altijd welkom
Inzake school: we kennen onze dochter wel een beetje en hebben de 1e school al met zorg uitgezocht. Kleinschalig dorpsschooltje in de bossen.
Een grote(re) school is sowieso niks voor haar, ze vindt ze klas nu al te groot en te druk.

De "nieuwe" school is ook eentje waar we met beleid naar hebben gezocht, geen idee of het haar bevalt..dat zien we dinsdag a.s. wel.

Inzake plusklassen: daar is vaker over gesproken bij de huidige school, de school zou daar ook iets mee gaan doen, duidelijk afgesproken. Bij het laatste gesprek, wat ik uiteindelijk afgekapt heb, kwam die vraag weer naar boven.
Toen bleek dat ze er niets mee gedaan hadden én niets mee willen doen omdat dochterlief niet laat zien wat ze kan.
Er wordt dus niet eens een poging gewaagd.

We kijken wel breed, maar wij, ouders, moeten ons er ook con=mfortabel bij voelen.
Het is helaas niet zo dat (enigszins) geschikte scholen hier in grote getale om de hoek zitten

Goed dat je zo aandachtig kijkt naar wat je kind nodig heeft. Maar tussen het dorpsschooltje in het bos en de HB school 60km verderop zit nog wel een zee aan scholen die je misschien niet kent of hebt weggestreept op basis van geringe informatie op een website? Zou het niet waardevol zijn om toch een klein beetje ervaring op te vragen bij andere ouders? Ervaringen zijn zoveel meer waard, omdat je dan er achter komt welke school die toezeggingen (zoals die plusklas) nakomt en welke school zwaar nalatig is.
Eigenlijk zou je juist ook nu meerdere opties willen hebben. Anders ga je wéér wedden op 1 paard. Met meerdere opties (zowel dichterbij als die verdere), kun je misschien ook beter belangen tegen elkaar afstrepen. 

Dweedledee schreef op 28-01-2024 om 20:15:

Oh Ysenda, begin alsjeblieft niet over verkeersveiligheid

In een vorig topic is TO flink van leer getrokken over dit onderwerp. Dit topic stond overigens, net als dit topic, bol van adviezen over de hautaine houding van TO. Heeft ie zo te lezen, weinig van opgestoken.

😀

Ik mis nog steeds waar dochter zelf last van heeft? Dat ze waarschijnlijk hb is heb je duidelijk gemaakt. Maar zit het hb-stuk haar in de weg? Verveelt ze zich op school? Heeft ze thuis driftbuien? Is ze neerslachtig? Is het elke ochtend drama om haar naar school te brengen? Heeft ze buikpijn? 

Ali schreef op 28-01-2024 om 17:53:

[…]


Begrip van anderen zou ook al helpen. En de bereidheid van anderen om anders te mogen zijn. Zonder meteen de bak aan vooroordelen, oordelen en de eis om te conformeren. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Wederzijds begrip dan graag, ook van HB-ers naar niet HB-ers. 

Ali schreef op 28-01-2024 om 17:28:

[..]


Jammer dat je het ‘die slimheid‘ moet noemen, klinkt als een sneer namelijk. Iets wat mensen heel fijn vinden om te doen bij hb’ers: iets benoemen waar ze niet zo slim/goed in zijn.
Ter aanvulling: ‘die slimheid‘, en dan bedoel ik eigenlijk het strategisch communiceren en beïnvloeden, kost me veel energie, en veel andere hb’ers ook. Want het is voortdurend kijken, voelen, luisteren en aanpassen aan die ander. Die ander hoeft dat niet te doen, of misschien soms wel maar in veel mindere mate.

Het kost heel veel mensen veel energie om strategisch te communiceren en beïnvloeden, want het ís nou eenmaal moeilijk voortdurend te kijken, voelen, luisteren en aanpassen aan de ander. Omdat de ander nou eenmaal…een ander is. 
Het is echt een misvatting dat ‘die ander’ dat niet  of vele malen minder hoeft te doen. Echt waar. 

Je schrijft dat je bekend bent met autisme Henricus ? Dat vind ik namelijk duidelijk in je berichten naar voren komen. Misschien ook een factor om wat meer op te focussen dan op je hoogbegaafdheid. Je vindt het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je dochter erfelijk belast is met HB. Datzelfde kan gelden voor autisme. Het lijkt me voor je dochter belangrijk om te laten onderzoeken in hoeverre autisme een rol speelt. 

Aanvulling : Dat je zo zeker weet dat je (niet geteste) dochter HB is kan ook ingegeven zijn door je eigen angst dat je dochter eenzelfde schooltijd tegemoet gaat als jij. Laat je door die angst niet verblinden. Het heeft niets met je dochter te maken, maar alles met jou en je eigen niet goed verlopen school carrière. Als autisme ook een rol speelt bij je dochter vraagt dat echt een andere aanpak dan de richting die je nu kiest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.